REKLAMA

Jak technologie wpływają na mózgi młodzieży i dorosłych?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-05-08 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:34 min.
Udostępnij:

W czasie pandemii wielu z nas - a zwłaszcza uczniowie - spędza dużo czasu z komputerem, internetem czy smartfonem. Technologie są wszechobecne i wiemy już, że wpływają one na funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Czasami mogą sprzyjać także zaburzeniom czy uzależnieniom. Czy młodzi ludzie są na to faktycznie najbardziej narażeni? I jak dbać o higienę cyfrową w rodzinie? O tym opowie dr Urszula Sajewicz-Radtke.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek bez zaglądać do mózgu to mózgu osób młodszych do mózgu osób starszych do mózgu, który ma styczność z technologią, która nas otacza coraz bardziej czy to technologia nam na ten mózg robi dobrze czy niekoniecznie dobrze co o tym, że dzisiaj nauka o tym powie nam dr Urszula Sajewicz Radtke psycholog kierownik naukowy pracowni testów psychologicznych pedagogicznych w Gdańsku dzień dobry dzień dobry łączymy się za pomocą Rozwiń » technologii do państwa też audycje dociera dzięki technologii technologia jest wszędzie wokół nas pytanie czy ona jest dla nas dobra niedobra jest od bardzo dawna wśród naukowców dyskutowane ja ostatnio znalazłem taką informację mówiąc ktoś stanie wokół skrót KPN nie ma dowodów na związek między zaangażowaniem nastolatków technologię cyfrową społecznościową, a ich problemami ze zdrowiem psychicznym taki główny wniosek wypływa z globalnych badań przeprowadzonych przez naukowców są co do chemicznej grupie ponad 430 000 nastolatków sądzi pani to co się ostrzega czy też jak badacze zastrzegają jeszcze nie do końca wiadomo ile to faktycznie jest nie jest związek bardzo cieszy również badania powstają bardzo się, że przyglądamy się wpływowi technologii nadużyć kohorta dużych grupach, a nie tylko jednostkowo na niewielkich grupach społecznych natomiast faktycznie myślę, że tutaj poszłabym za wnioskami samych autorów badań, czyli raczej nadal byłabym ostrożna wyciągania ostatecznych wniosków, ponieważ co to znaczy zdrowie psychiczne to znaczy wpływ na zdrowie psychiczne zdrowie psychiczne po bardzo wiele czynników i prawdopodobnie technologia jakiś wpływ ma, ale możliwe, że jeszcze nie wiemy, jaki tak samo jak wykluczenie społeczne ma jakiś wpływ, ale u 1 większą drugiego mniejsze tak samo jak doświadczanie biedy doświadczanie głodu doświadczanie przewlekłej choroby każdy z ważnych wydarzeń życiowych czy ważnych elementów funkcjonowania jednostki będzie w jaki sposób rzutowało na jej dobrostan na jej zdrowie psychiczne, więc tutaj bym zachowała jeszcze tak dużą ostrożność mówieniu, że hulaj dusza piekła nie ma to dzisiaj wszyscy szopkę w każdej ilości mogą używać technologii i nic się na pewno nie wydarzy na pewno nie wpłynie na zdrowie psychiczne młodego człowieka czy nawet dorosłego, bo to są jedne badania, ale mamy też badania, które dowodzą, że jednak obecność w mediach społecznościowych może wpływać na obniżenie samooceny szczególnie dziewcząt może wpływać na zmiany postrzegania ciała już bez względu na płacz i teraz pytanie czy to jest wpływ na zdrowie psychiczne z mojej perspektywy psychologa klinicznego jest w związku z tym też tak myślę, że nawet, jeżeli my byśmy zobaczyli wpływ na jedno dziecko na 1 nastolatka czy technologii to dla nas jak dla opiekunów edukatorów psychologów pedagogów i w ogóle osób zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci młodzieży powinien to być ważny czynnik, który powinniśmy brać pod uwagę przy ocenie stanu psychicznego dzieci jak pani powiedziała jest wiele czynników są czynniki genetyczne środowiskowe to czy da się w ogóle wyodrębnić Śląsku technologiczna jest w ogóle jakoś mierzalne oczywiście możemy brać pod uwagę różne kryteria 1 takich kryteriów może być chociażby czas spędzany z technologią i tutaj faktycznie możemy przewidywać właściwie widzimy to, że jeżeli nasz podopieczne przekracza zdrowy próg czasowy tak przebywania z technologią to będzie miało znaczenie na jego funkcjonowanie, dlaczego dlatego, że nie będzie poświęconego czasu na aktywności, które są przewidziane dla jego etapu rozwojowego, czyli jak się w internecie to niesie z kumplami na zewnątrz tak, jeżeli korzystamy z technologii to nie uprawiam sportu na to będzie miało znaczenie, więc faktycznie możemy zwracać uwagę na pewne kryteria bierzemy pod uwagę pewne kryteria czasu i też tego co pacjent zrobi w tym internecie, bo czymś innym jest spędzanie godzin na oglądaniu śmiesznych filmików skutkami na YouTubie, a czymś innym jest np. obróbka graficzna zdjęcie nagrywanie filmów na YouTube i publikowanie i programowanie w sprawie różnych gier programów no to jest zupełnie inna jakość używania tych technologii ja chciałabym przede wszystkim podkreślić, że technologia sama w sobie nie jest zła tak nie jest zła nie ma sama w sobie nie czyni zła w kontekście rozwoju funkcjonowania człowieka to jak z niej korzystamy i do czego my używamy ile czasu na nią poświęcamy to może wpływać na funkcjonowanie człowieka, a nie sama technologia nas nie grozi za nogę znienacka i nie napadnie na nas, kiedy sobie siedzimy czytamy książkę tylko to jest także to my świadomie lub mniej świadomie podejmujemy decyzję o korzystaniu z niej obecnej sytuacji pandemicznej, chociaż powoli z tego, kto tych ograniczeń wychodzimy to jednak, zwłaszcza młodzi ludzie mają bardzo duży kontakt z technologią, chcąc nie chcąc, bo są lekcje zdalne bardzo wiele dzieje się online wejść posiedzieć z kumplami tak jak pani wcześniej wspomniałam za bardzo można czy sądzi pani to się jakoś odbije na dobrostanie psychicznym, zwłaszcza młodych ludzi, bo były takie prognozy też nie do końca na razie wydaje się nam się spełniały Otóż nie do końca zgodzę, bo w sytuacji, w której nastolatki czy też dzieci młodsze mówią już nie chcemy wracać do szkoły już nie chcemy się spotykać z rówieśnikami pojęć przed ekranem to jest dla nas sygnał niepokojący, bo to nie jest rozwojowe to nie jest coś, czego byśmy się spodziewali w kontekście zdrowia psychicznego dzieci młodzieży w tym wieku czy to wpłynie na funkcjonowanie tak, ale czy negatywnie na to nie mamy jeszcze odpowiedzi, bo my widzimy, że technologia może wpływać na funkcje mózgu tak dzielimy widzimy, że nadmierne korzystanie z technologii będzie wpływało na chociażby na jakość snu, gdzie sennym okresie dorastania jest kluczowe i w procesie uczenia jest też kluczowe mózg potrzebuje dobrego snu dla konsolidacji wiedzy, czyli dla utrwalania tego co zdobyła w ciągu dnia wiemy też, że niestety technologia wpływa na procesy zapamiętywania wiemy też, że przede wszystkim dotyka możliwość utrzymywania podtrzymywania uwagi, czyli takiego procesu, który pozwala nam na długotrwałe wykonywanie żmudnych zadań wiemy, że to niestety technologia przeszkadza w radzeniu sobie z tym wiemy też niestety technologia wpływa na kontrolę impulsów, czyli że osoby się rozchoruje bez względu na wiek chcą mieć szybkiego efektu szybkiej reakcji no tutaj niestety też pewnie zobaczymy, ale z drugiej strony wpływa pozytywnie na rozwój funkcji wzrokowo przestrzennych, więc tutaj mamy też plus tak nie tylko nie tylko minusy, czyli tak może nawet sama technologia Eco czas, który spędziliśmy przy technologii przez ostatni rok na pewno w jaki sposób wpłynie na funkcjonowanie młodzieży nie tylko młodzieży również nauczycieli, którzy spędzili ten sam rok przy tych samych komputerach te dzieciaki natomiast na razie jeszcze pewnie nie możemy w pełni tego ocenić, bo nie mamy bezpośredniego kontaktu tutaj młodzieży nie możemy zobaczyć też, o ile im się udało realnie skorzystać z technologii w kontekście ich procesu edukacyjnego jak mam takie umowy o sytuację moich nastoletnich synów, którzy wskutek tego, że musieliśmy postawić na te lekcje zdalne uzyskali sporą samodzielność u, który wcześniej nie mieli, jeżeli chodzi o posługiwaniu się narzędziami komputerowymi internetowymi itd. to jest 9 fajne jest to oczywiście jest to także troszkę niepokoi co chwilę będziemy dalej zrobione nie chcemy nad nimi cały czas stać, ale właśnie docencie mamy do młodzieży to pani artykuł dotyczący dojrzałości mózgu tego artykułu wynikałoby, że właśnie młodzież ma ten taki specyficzny moment rozwojowy, kiedy w ogóle jest trudniej w końcu utrzymać uwagę czy trudniej skontrolować te impulsy, jeżeli na to nakłada technologię co sądzi pani wtedy jest właśnie z tego powodu ryzykowne to jest ten moment, kiedy mózg jeszcze jest nie do końca uformowany zdecydowanie tak i nie jednocześnie więcej jak z rozmowy z psychologami bywają trudne rozumiem, bo większość odmawia odpowiedzi zaczyna się od stwierdzenia to zależy od tych prawników prawda, bo to na tak naprawdę zależy zależy od dojrzałości układu nerwowego zależy od tego na jakim etapie rozwojowym jest nasz człon może człowiek też zależy czy przypadkiem nie jest także on ma różnego typu zaburzenia neurorozwojowe, czyli wynikające z zaburzeń rozwoju układu nerwowego takich jak nadpobudliwość dysleksja jak nigdy opóźniony czy zaburzony rozwój może, więc to wszystko będzie miało znaczenie NATO czy długotrwałe korzystanie z technologii bardzo dotkliwie dotknie naszego młodego człowieka czy może to jest także by nie będzie miało wielkiego znaczenia jak bardzo też przestrzegała, bo często jak rozmawiam, ale państwo redaktorami z różnych redakcji to właśnie służy na argument ja mam w domu takiego 1213 tam diewięćdziesięciu latka i u niego jest Super tak u większości dzieci naprawdę wszystko będzie w porządku większości dorosłych też wszystko będzie w porządku natomiast to na myśli powinniśmy pochylać nad, o czym się czym się mogliśmy martwić to nie jest większość to jest mniejszość najczęściej, ale to jest mniejszość, która już przed pandemią miała jakieś trudności już przed pandemią miała problem z koncentracją uwagi pamięcią i teraz doświadczanie długotrwałego kontaktu z urządzeniami, które pogłębiają trudności, które my przed pandemią prosić rodziców proszę ograniczyć kontakt z technologiami, aby pomóc dziecku w radzeniu sobie z funkcjonowaniem poznawczym teraz to może dać nam bardzo bardzo poważne skutki, z którymi będą będzie ten młody człowiek boryka się przez wiele lat akurat wracając do argumentu domowego moje nastolatki są autystyczne i wiem za to z 1 strony trochę im przeszkadza w ogóle funkcjonowaniu społecznym z drugiej strony akurat wypadku anty edukacji zdalnej trochę chyba pomogło jak mogłoby łatwiej było im funkcjonować w takim układzie technologie, które wcześniej bardzo faktycznie ostatnie udzielaliśmy oraz są przez obecne, ale no to wyzwanie było, zanim zaczęła pandemia będzie niedługo potem, więc tak jak pani mówić do patrzeć na to co się dzieje z konkretnym młodym człowiekiem, bo zawsze jest kwestia tego wychwycić pewne niepokojące rzeczy możliwie wcześnie, kiedy jeszcze da się coś w tym coś zrobić skazał się w 100% aprobatę czytałem właśnie stanie w artykule, że młodzi ludzie niezależnie od tego czy są nawet wypowiedź czy są typowi mają problemy odczytywania emocji np. to jest coś takiego co w przypadku artystycznych dzieciaków pojawia się ono nie do końca rozumieją, że w danym momencie wchodzić jest zmęczony, a wcale nie jest zły albo na odwrót, więc myślę że, toteż coś na co zwracać uwagę w tej komunikacji codziennej NT nastolatki są inne są inne na tle mózgową trzeba brać pod uwagę, ale oczywiście, że tak to jest zupełnie inny etap rozwojowy to jest jeden z moich ulubionych w ogóle etapów rozwojowych zaraz po 2 latach, bo to jest taki etap rozwojowy, w którym bardzo wiele się dzieje możemy też obserwować już efekty naszych oddziaływań wychowawczych możemy obserwować jak takie tworzenie się w pewien sposób nowe osobowości nowego człowieka nowego ja tego młodego człowieka to jest naprawdę niezwykle pasjonująca podróż dla nie tylko dla tych młodych ludzi, ale też dla dorosłych, którzy z nimi są tutaj bardzo zachęcam też do tego, żeby trochę w głowie sobie przeformułować tak co to znaczy dorastający człowiek na takiej tego przejścia pomiędzy dzieciństwem, a dorastaniem, bo faktycznie to są nowi inni jakościowo, ale też ilościowo ludzie tak musimy to brać pod uwagę, planując życie z nim jeszcze przez dobrych ładne parę lat pod 1 dachem i tworzenia jakichś nowych nowych reguł nowych zasad natomiast tak to co to co mnie też martwi trochę oczy myślę dużo to jest to, że my, że mamy teraz dzieciaki, które przez rok nie mają treningu funkcjonowania społecznego również i odnosząc się do tego problemu osób ze spektrum autyzmu to tutaj faktycznie możemy mieć taki kłopot, że to co się udało nam wypracować przez x lat pracy z tymi osobami w kontaktach społecznych ten rok no niestety może nam pewne rzeczy odebrać i tutaj też uczulam wszystkich pracujących osobami ze spektrum, żeby zwracać na to uwagę również rodziców, żeby zwrócić na to uwagę czy przypadkiem nie potrafiliśmy pewnych kompetencji społecznych, które udało nam się już wypracować w poprzednich latach i pewne, że pewne rzeczy do pewnych reguł pewnie trzeba będzie wrócić i przypomnieć się dzieciakom szczególnie tym dzieciakom ze startu tak, do których nie wszystko jest tak oczywista jak dla innych dzieci ta praca chyba nigdy nie kończy, ale do tematu wracamy za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie ją Stramowski ze mną studzi wciąż dr Urszula Sajewicz Radtke psycholog kierownik naukowy pracowni testów psychologicznych pedagogicznych w Gdańsku witam ponownie dzień dobry jeszcze raz rozmawiamy o wpływie technologii mózg rozmawialiśmy sporo młodych ludziach doszliśmy do tego etapu dojrzewania, który jest fascynujący też czytałem to nie tylko wcześnie już przywoływanym, że tym okresie dojrzewania, zwłaszcza mózg jest podatny na uzależnienia to jest oczywiście to istotne pytanie w kontekście technologii czy taki most młodego człowieka jest bardziej podatne na uzależnienia od technologii czytał uważnie technologii w ogóle są realne, bo część badaczy w ogóle to trochę wątpi nadaje jak to w nauce no mamy różne nurty różne pomysły na to czy coś istnieje czy nie, bo też mieć taki moment, kiedy po podawać wątpliwość właściwie każdego z zaburzeń czucia trudności i powiem tak, jeżeli będziemy rozumieli zaburzenie czy uzależnienie tak bardzo tak uzależnień jako taką sytuację, w której jakiś czynnik czy to jest substancja to jest jakieś zachowanie realnie upośledza nasze funkcjonowanie realnie przeszkadza nam realizacji codziennych naszych obowiązków, ale też przyjemności no to uzależnienie od internetu jest realne i tej trudno z tym dyskutować, bo faktycznie zdarza się tak, że jest to jedyna wiodąca aktywność człowieka tutaj już bez względu na wiek nie ma to znaczenia to jest młody człowiek czy dorosłe dorośli też uzależniają się behawioralny, czyli uzależniają się od jakich aktywności w tym przypadku używania komputera czy nastolatki są bardziej podatne z punktu widzenia biologicznego tak są trochę bardziej podatne na uzależnienia ze względu właśnie na jeszcze na niedojrzałość układu nerwowego, ale musimy też pamiętać, że również dorośli np. nadpobudliwością psychoruchową również są bardziej podatni na uzależnienia niż dorośli bez tej nadgorliwości to jest kwestia właśnie budowy i kwestia funkcjonalności układu nerwowego, więc uzależnienia same w sobie behawioralne istnieją są realne natomiast to nad tym będziemy się pewnie teraz zastanawiać wszystkie następne kilka miesięcy, a może lat to, jakie teraz diagnozować, ponieważ 1 ze wskaźników tak przy takim długotrwałym procesie diagnozy jest ilość czasu spędza na psie przy technologiach i aktywności, które są realizowane z użyciem technologii i tras, jeżeli edukacja nadal zostanie utrzymana w formule zdalnej lub częściowo zdalnej to naturalny sposób dzieci będą spędzały więcej czasu przed ekranami i będziemy mieli dosyć duży problem jak zróżnicować to jest zdrowa ilość przed ekranem czy to już przekroczyliśmy próg, który powoduje, że dziecko przestaje sprawnie funkcjonować, więc myślę, że przez, jaki co najmniej kilka miesięcy po wejściu już z edukacji zdalnej będziemy mieli jako nicości troszkę problemów z ustaleniem czy przekroczyliśmy próg zadłużenia uzależnienia czy jeszcze go nie przekroczyliśmy jeszcze jest to pacjentce względnie dobrze funkcjonujący przewód jest istotna kwestia to, jeżeli mówimy o różnych aktywnościach taki, który nastolatkom to zdarzają no bo właśnie takie gry wideo gry wideo wg psychologów mają duży potencjał uzależniający, a z drugiej strony, bo młody człowiek wypowiedzieć ja bardzo chciałbym być w przyszłości zawodowym graczem chciałbym być sportowcami postu ćwiczą tak, więc jeżeli ma taki pomysł na życie i tak samo jak wykorzystać czy taki zostanie gwiazdą rocka i godzinami gra na gitarze to pytanie brzmi czy godzinami, spędzając czas przed komputerami w łagrach wideo ten człowiek chwili młody jest w tym momencie na dobrej ścieżce czy nie do końca się na wielu rodziców wobec trudne pytania, gdzie bardzo cieszę, że pana pytam bo, bo faktycznie to jest jedno kryterium rozpoznawania uzależnienia to jest to do czego osoba tego danego zachowania używa bo, gdybyśmy w zero-jedynkowym tak działali no to wszyscy informatycy są uzależnieni od technologii nowoczesnych i przecież tak nie jest tak my doskonale wiemy, że jest ich narzędzie pracy i czas spędzony przed technologią u osoby zajmującej się właśnie informatyką nie jest wliczany do tego czasu, który my oceniamy jako patologiczne długi ma dla nas będzie wiążące to to jest tak w ogóle proces diagnozy uzależnienia jest bardzo złożonym procesem, więc to nie chodzi o to, że ktoś dużo używa to też tak, ale oprócz tego zaniedbuje inne obszary niema żadnych innych zainteresowań wpada w złość, kiedy musi od odłożyć te daną aktywność wpada w rozdrażnienie, kiedy ma poświęcić czas np. rodzinie lub znajomym zamiast technologii jest to jedyny temat, którego używa jest to jedyna myśl, która pierwsza to się pojawia zaraz po przebudzeniu one bardzo dużo elementów, które musimy wziąć pod uwagę i a nie tylko samo używanie, więc też muszą rodzice być bardzo czujni, a ich raczej przyglądać się temu czy to nie jest jedyna wiodąca aktywność dziecka to jest tak to jest jego ulubiona aktywność to są 2 zupełnie różne rzeczy, jeżeli dziecko jest w stanie odłożyć granie i pójść na rower spotkać z kolegami poświęcić czas rodzinie w rozsądnych granicach tak, bo jak ktoś otrzyma 131415 lat to nie jest priorytet tak, ale jeżeli widzimy, że dziecko angażuje się różne aktywności rozwija się w różnych aspektach uczęszcza do szkoły ma znajomych przyjaciół, ale głównie po prostu lubi grać, bo chce być again RM no to jest zupełnie coś innego niż sytuacja, w której ja mam dziecko, którego nie mogę siłą oderwać od od konsoli, a to są 2 różne sytuacje z drugiej strony tak jak wspomnieliśmy wcześniej młody człowiek, którego mózg jeszcze dosyć impulsywny chyba wielu przypadkach na taką, bo rodzicielską sugestię został ten komputerowy jest w stanie odpowiedzieć niezbyt przyjemnie, bo no właśnie czy jak to on właśnie się zajmujemy Super ważne mówimy coś na spacer, więc te reakcje gwałtowne zdarzają się chyba dosyć standardowo oczywiście, że tak teraz może warto też zrobić rachunek sumienia czy Jano faktycznie coś do zaproponowania swojemu dziecku to jest raz 2 co ja robię w swoim wolnym czasie przyniesie też nosem w komputerze i w telefonie czy faktycznie ja jestem ciekawa tego co dziecko robi tylko odgania od tego czy kiedykolwiek usiadłam i poprosiłam, żeby pokazać co robi coś ciekawego co go fascynuje prym w tej technologii i wytarte to jest kwestia budowania naprawdę ciepłej mądrej relacji swoimi dziećmi, a niebycia Cerbera my nie jesteśmy tylko tego, żeby zakazywać, żeby wyznaczać granice, żeby mówić co wolno, czego nie wolno my jesteśmy od tego jak rodzice, żeby budować ciepłą więź ze swoim dzieckiem, żeby być ciekawym swojego dziecka i w momencie, w którym mija z takiej pozycji wychodzę do swojego dziecka i mówią słuchaj co martwi się, że sprzedaż na tym dużo czasu i chciałem dowiedzieć się właściwie coś takiego po prostu fascynującego w tym pokaż im to jest zupełnie coś innego niż ja przychodzę mówi, a to znowu te durne gry grasz tak bo, bo to wywoła wściekłość, bo to jest tak jak pan powiedział to jest coś ważnego w ich życiu to jest jakaś istotny element funkcjonowania, gdyby ktoś do mnie przyszedł powiedział, a ten minął dużą psychologia ciągle zajmujesz to jest to we mnie też wstąpił diabeł, tak więc gestu trzeba zrobić taki rachunek sumienia jak ja rozmawiam ze swoim dzieckiem o technologiach w jaki sposób jak z nich korzystam co robimy jak czekamy na kogoś w poczekalni albo w samochodzie jak siedzimy tak ze swoim dzieckiem czy to nie jest także my wszyscy mamy nosy w telefonach, więc jeżeli tak jest, jeżeli technologie są dominującą aktywnością w naszym domu to nie mogę oczekiwać od swojego nawet małego dziecka nie tylko nastolatka tego, że on będzie spędzał czas inaczej nie ma silniejszego oddziaływania takiej techniki wychowawczej niż modelowanie, czyli stawanie się modelem aktywności pokazywanie jak sobie z pewnymi rzeczami radzić nie ma nic lepszego chcę, żeby moje dziecko miało pasje musi mieć pasję chcę, żeby moje dziecko nie korzystało z technologii ja muszę z niej korzystać nie ma innej drogi oczywiście są też tacy, którzy twierdzą, że na wpływ jako rodziców na wychowanie dziecka jest praktycznie zerowy, ale o ludzie ludzie to nie po prostu to kto wie pan to, gdyby tak było to faktycznie instytucje wychowujące dzieci miałoby niezwykłe sukcesy w radzeniu sobie z dzieciakami z jakiegoś powodu cały światowy trend jest taki, żeby rezygnować z instytucjonalnego wychowywania dzieci na rzecz rodzin nie ma mocy takiej, żeby ktokolwiek nie przekonał, że rodzina nie jest takim głównym ośrodkiem kształtowania się młodego człowieka czy pozytywnym negatywnym, bo to różnie bywa rodzina i natomiast, jeżeli my składamy broni już tak na na wejściu mówimy no ja nie mam wpływu na to no to właściwie przyczynę lato latom badań nad rozwojem człowieka i właściwie takim głównym badaczem niezwykłym psychologiem, które się tym zajmował był wy gocki to było naprawdę lata temu takie nie wybitny rosyjski badacz, który jasno dowiódł, że nie ma opcji musi być dorosłym życiu dziecka, żeby dziecko prawidłowo rozwijało nie ma innej drogi ani kiedy ten dorosły faktycznie siedzi koło dziecka mi się zdarzyło czasami sieczką, na który w Minecrafta i co ciekawe właśnie w pandemii, kiedy mieliśmy ten ten okres izolacji, kiedy faktycznie nie bardzo dało się spotkać nawet ze znajomymi się okazało w moim sprawców kiedyś w niego gra sieciowa jest do mojego jednego z moich synów taką właśnie forma spotkania ze znajomymi można się wspólnie zbudować można tam pogadać na czacie to jest myślę też fajne, kiedy się okazuje technologia gry wideo jest nie tylko polegające na tym, że jest jakaś misja wykonania tylko właśnie polegający na tym, że robi coś wspólnie dają takie nowe płaszczyzny porozumienia wcześniej ani moich czasów takich jak kiedyś pamiętam nastoletnich po prostu nie było za moich też nie i faktycznie tak jest, że ta technologia daje takie szanse komunikacyjnej to trzeba oddać, że to faktycznie jest taki, a wartość dodana szczególnie teraz, kiedy dzieciaki mają dużo ograniczoną możliwość kontaktów natomiast musimy pamiętać, że bywają różne dzieci, jeżeli dziecko wcześniej miało jakiś kontakt dosyć dobra tak rówieśnika, lecz tak także, że dość dobrze funkcjonowało to faktycznie ta technologia pomoże w utrzymaniu dobrych kontaktów, ale niestety badania pokazują, że te dzieciaki, które miały problemy ze relacja interpersonalne i niestety bardzo często wchodzą interakcje online niezdrowe, czyli nie kontrolują się ujawniają dane, które ujawnia nie powinne chodzą w relacje, które mogą być dla nich zagrażające, więc też nadal musimy być czujni tu nie chodzi o kontrolę nie chodzi o to, że mam siedzieć i podsłuchiwać to co to moje dziecko mówi i robi raczej chodzi o to, żeby stworzyć taką zbudować taką relację ze swoim dzieckiem, żeby ona nie chowało przede mną nie ukrywało przede mną sytuacji, które mogą być dla niego trudne zagrażająca to tonie trzeba siedzieć na podsłuchu, kto chodzi o to, żeby nasze dzieci miały taką gotowość do tego, że czują się niekomfortowo jak czują, że coś jest dziwne coś nie tak do nas przyjdą o tym powiedzą nawet warto też wziąć pod uwagę w ramach nauki takiej cyfrowej higieny ten co do portu mitu i organizacji zajmujących się badaniem wykorzystania technologii wynikowo aż 60% aplikacji dla uczniów przekazuje dane do osób trzecich np. reklamodawców Googlea Facebooka, czyli musimy patrzeć na to czym się te czeki na posługują, bo same mogą powiedzieć, że to coś jest po prostu dla nich mało korzystna zdecydowanie tak i tu chodzi o każdy aspekt nie tylko takie czysto marketingowy i przekazywania danych, ale również takich chroniące przed kontaktami z osobami, z którymi byśmy nie chcieli, żeby nasze dziecko kontaktowało proszę zobaczyć to jest taka bardzo ciekawa sytuacja, w której mielibyśmy naprawdę sporo do powiedzenia sytuacje, które dziecko podeszło do obcej osoby na ulicy zaczęło z nią rozmawiać na czele bylibyśmy co najmniej lekko zaskoczeni taką sytuacją natomiast mogą nam to nie robi w sytuacji, gdy dziecko łączy się z obcym człowiekiem, który mieszkanie na drugiej stronie świata zaczyna z nim rozmawiać gracz gra razem i to jest taka taka dobra sytuacja, żeby się zastanowić czy jak była zadowolona, żeby mój dzieciak podszedł do obcego człowieka i zaczął z nim rozmawiać, o którym Jan nie wiem on nic o nim nie wie właściwie nie wiemy, kto to jest nie wiem czy to są bezpieczne ile lat kąt jest nic nie wiemy i uznajemy, że oka, bo to jest gra on-line naprawdę trzeba być bardzo ostrożnym tu nie chodzi oczywiście demonizowanie czegoś, ale jednak taką czujność i zastanawianie się czy to co robi moje dziecko i to gdzie trafiają dane mojego dziecka często oni przecież używają kamer używają słuchawek tak i mikrofonów czasami mają możliwość pokazania jak wygląda ich pokój i tak ujawniają pewne dane ujawnił mu rozmawiają z tymi ludźmi o tym, że za tydzień, iż nie będzie, bo wyjeżdżają całą rodziną no naprawdę całą masę danych przekazują świat, który oczywiście jest wspaniały, ale dużo dobrego się tam dzieje, ale są też tam ludzi sytuacje, które mogą być dla nich zagrażające naprawdę bądźmy czujni przyglądajmy się z kim i w jakim zakresie dzieci dzielą się informacjami na swój temat pamiętajmy, że świat online OFE wcale nie są takie równe by się wydawało dla naszych dzieci mogą w ogóle już jedną z ciągłością bez żadnych podziałów trzeba zachować ostrożność itu itu moim gościem boi się dr Urszula Sajewicz Radtke psycholog kierownik naukowy pracowni testów psychologicznych pedagogicznych w Gdańsku dziękuję bardzo, dziękuję zapewniał w sobotę mówił Jan Stradowski to usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA