REKLAMA

Czy potrzebujemy tłuszczy w naszej diecie?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-05-09 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM jednym z jednym z naszych regularnych gości jest pani Katarzyna Błażejewska-Stuhr dietetyczka kliniczna przychody te tyczki autorka bloga mama wielkim mieście, a także współzałożycielka fundacji kobiety bez diety dzień dobry pani Katarzyno dzień dobry pewnie jeśli otworze rozdział od Tłuszcza w diecie to to moglibyśmy przegadać wiele godzin, a my musimy zamknąć w kwadransie nie wiem czy jesteśmy wspólnie na to gotowi Rozwiń » skrót czujemy no to jak jest z tymi tłuszczami zadam fundamentalne pytanie, bo mam wrażenie, że tak z paryską modą podlegają koniunkturze, a to są zdrowe, a to są niezdrowe to od nich odchodzimy bez żadnego kompromisu to ów dziś próbujemy umieścić w diecie, twierdząc że one są wręcz zbawienne dla naszego organizmu o rzeczywiście tak jest już wzbudzają wiele kontrowersji myślę, że wiele z tych kontrowersji ma swoje źródło przepychankach i lobby interesów, które odbywały się w kongresie w stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych i wtedy to rozważano co jest gorsze dla naszego zdrowia jest cukier czy są tłuste wtedy uznano, że są to tłuszcze i lobby cukiernicze mogło święcić triumfy natomiast teraz sytuacja nieco odwróciła jednak mamy takie poczucie, że te tłuszcze są dla nas niezbędne do dobrego funkcjonowania i bardzo się cieszę z tego, że troszkę się otwieramy na mnie ja myślę, że w ogóle każde urozmaicenie różnorodność takie zachowanie spokoju i wyrażenia komponowaniu naszej codziennej diety jest bardzo ważne, więc myślę, że dobrze, że mam okazję odczarować złą sławę tłuszcze to jednak one są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania natomiast musimy pamiętać, że one powinny być elementem takiej codziennej zrównoważonej diety i nie tylko tłuszczami powinniśmy się odżywiać no tak, ale czy też mam wrażenie, że nie słuchamy w ogóle własnego organizmu, gdybyśmy starali się w niego wsłuchać no to przynajmniej na mnie tak to działa lepiej czuje się powiedz maczane w zdrowym tłuszczu, a są takie niż po zjedzeniu pączka nie mówią przyjemności samego jedzenia tylko samopoczucia po o tak zdecydowanie i miodem na moje serce są pańskie słowa jestem zdecydowanie zwolenniczką intuicyjnego jedzenia słuchania swojego organizmu przy wyborze tego co chcemy zjeść, a przynajmniej, słuchając tego co nasze ciało mówi po zjedzeniu, żebyśmy w przyszłości wiedzieli na co się decydować i rzeczywiście tłuszcze może, jeżeli chodzi o tłuszcze to tu podziałów mamy całą masę, ponieważ mamy taki podział na tłuszcze nasycone i nienasycony jest chyba najbardziej znany i powszechny, ponieważ tłuszcze nasycone są tłuszcze, które są w temperaturze pokojowej gęste, a wręcz z albo wręcz stały i mamy mam tu na myśli przede wszystkim masło smalec czy tłuszcz zawarty chociażby żółtym serze czy śmietanie, a tłuszcze nienasycone są te, które są w temperaturze pokojowej płynne, czyli są to wszelkiego rodzaju oleje i Oliwa, ale służy też możemy podzielić na ze względu na ich długość łańcucha na krótko średnio i długołańcuchowe ze żywności od tego jak w przestrzeni wyglądają te cząsteczki na tłuszcze Cis i France i od razu powiem, że te tłuszcze trans, jeżeli gdzieś usłyszycie państwo albo przeczytać na opakowaniu, że są te tłuszcze trans to wtedy zwiewa my rzucamy ten produkt i uciekają jak najdalej, ponieważ jest to chyba tak najbardziej niezdrowa z rzeczy, którą możemy zjeść te tłuszcze trans one rzeczywiście mają udowodnione naukowo działanie rakotwórcze działanie wpływające bardzo niekorzystnie na nasz układ sercowo naczyniowe także tych podziałów na tłuszcz jest cała masa i myślę, że jeżeli zapamiętamy, że tłuszcze nienasycone, czyli płynne w temperaturze pokojowej pochodzenia roślinnego są zdrowe, a jeszcze zdrowsze i ważniejsze dla nas są tłuszcze tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są to przede wszystkim kwasy z grupy omega 3 omega 6 maga 9, jeżeli tych 2 rodzajach tłuszczu będziemy poszukiwać to jesteśmy już na dobrej drodze, żeby sięgnąć zdrowia natomiast no przede wszystkim tłuszcze pochodzenia bieżącego są odpowiedzialne za złą sławę wszystkich tłuszczy i ich rzeczywiście powinniśmy się wystrzegać mając świadomość, że one nie zawsze są takie jawne czy widoczne jak mamy w przypadku np. masła, bo te tłuszcze ukryte chowają się mniej się chowają się w wędlinach chowają się w jajach i my czasem o tym zapominamy po prostu że, wybierając twarożek szósty dostarczamy sobie znacznie więcej tego tłuszczu nasyconego niedobrego niż, gdybyśmy wzięli chociażby półtłusty serek pani Katarzyna myślę, że należy też powiedzieć podczas naszej rozmowy o innej osi podziału jeśli chodzi o tłuszcze odwołam się do własnych doświadczeń wiemy, że niektóre z nich są zdrowe, ale nie do końca wiemy jak je gdzie i jakich okolicznościach stosować trochę tak, jakbyśmy nie wiem płynem do higieny intymnej myli pukali zęby pastą do zębów właśnie smarowali sobie dłonie licząc, że będzie miała ona właściwości kremu itd. tak dalej my tak naprawdę nie mamy informacji żyjemy tak nasyconym nomen omen świecie informacyjnym, że budzimy się co na zimno co na ciepło co do smażenia i w końcu jak będzie nam to na zdrowie o tak rzeczywiście tutaj też jest bardzo bardzo dobre pytanie, ponieważ rzeczywiście czasem kupujemy czy chcemy zjeść tłuszcz jak najlepszy jak naj zdrowszy, ale potem koniec co podgrzeje my i tracimy jego cenne właściwości i tutaj np. takie najważniejsze na temperaturę możemy wymienić olej lniany olej Wiesiołka olej z ogórecznika, które zdecydowanie powinny być spożywane wyłącznie w niskich temperaturach ponieważ, jeżeli podróżujemy to one tracą swoje cenne właściwości, a co gorsza mogą nawet przyczynić się do tego, że jakiś niedobry substancje dotrą do naszego organizmu pod wpływem temperatury te tłuszcze mogą uczyć się oceniać i generalnie im mniej służb będziemy podgrzewać z tym lepiej oczywiście są tłuszcze, które mają wysoką temperaturę spalania to znaczy, że najprościej mówiąc, jeżeli lejemy je na patelnie i zaczniemy te patelnie podgrzewać to minie dużo czasu, zanim ten tłuszcz zacznie mieć i poczujemy, że on po prostu zaczyna śmierdzieć proszę pani i wtedy absolutnie taki spalony tłuszcz powinniśmy wylać i on jest szkodliwe nawet dla naszego zdrowia, a jeżeli nie dojdzie do tego spalenia to te tłuszcze możemy spożywać na ciepło są to przede wszystkim Oliwa z oliwek olej rzepakowy czy chociażby masło klarowane i możemy naprawdę podgrzewać Ian całkiem długo chyba najwyższą temperaturę dymienia ma olej ryżowy i on też może być stosowane z powodzeniem do podgrzewania, ale wszystkie inne tłuszcze lepiej stosować na zimno jakieś uważam, że im mniej przetworzona żywność tym jest dla nas lepszy czyli, jeżeli chcemy zjeść 1 zdrowe tłuszcze po z orzechów to najlepiej jak weźmiemy sobie orzecha, którego sami rozumiemy i go potem spróbujemy, bo orze, który został wcześniej był skany częściowo traci swoje cenne właściwości, a jeżeli ten orzekł jeszcze zostanie zmielonych usmażone uprzężą wcześniej albo pokryty jakoś tam chrupiącą skorupkę na te już będziemy dużo z nią od tego cennego orzecha pani Katarzyno to by jeszcze 1 bardzo istotna sprawa, jaki jest udział w taki idealny tłuszczów w naszym bilansie kalorycznym i tym podziale na tłuszcze węglowodany oraz białko czy zmienia się to wraz z wiekiem to znaczy dzieci powinny mieć dzieci ten udział tłuszczów wyższy pamiętamy nie miał pamiętam przynajmniej 1 trans podawaną twierdząc, że to jest na na zdrowy wzrost nie w sensie ścisłym tylko wzrost całego całego organizmu jak to wygląda pani punktu widzenia i nos zdecydowanie tak dzieci powinny spożywać tego tłuszczu więcej w ogóle dzieci o nie muszą się martwić o zgubne skutki działania tłuszcze np. dzieciom zdecydowanie zaleca się stosowanie masła, jeżeli chodzi o osoby dorosłe to tutaj zalecenia są troszkę inne natomiast ja mimo wszystko uważam, że niewielka ilość masła dorosłemu człowiekowi nie zaszkodzi, jeżeli chodzi o nas dorosłych to tego tłuszczu w naszej diecie powinno być nie więcej niż 30% jako źródła energii w przypadku dzieci jest nieco więcej tusz w piramidzie żywienia rozrysowany jest na samej górze tej piramidy naciągać, czyli powinniśmy go używać jako takiego dodatku ani nie nie też nie powinien być i głównym składnikiem naszych posiłków natomiast ja myślę, że tutaj też warto jest to rozgraniczyć i wziąć pod uwagę fakt, że jeżeli będziemy jedli np. garść orzechów dziennie każdy ma swoją osobistą miarkę zalecano, jeżeli chodzi o zalecenia przyjmowane ilości orzechów pestek i każdy zje sobie taką garstkę orzechów pestek w ciągu dnia plus Doda właśnie oleju do sałatki i w które jeszcze może być nieco awokado to na pewno nie przesadzimy, jeżeli natomiast będziemy zajadać się golonką salami różny i żółtym serem to rzeczywiście tutaj w tym tłustym możemy przesadzić, ale i tu już jestem bardzo potrzebne i tłuszcze kaloryczny było 1 g tłuszczu dostarcza nam 9kcal co jest ponad 2× większą wartością energetyczną niż 1 g białka węglowodanów, ale jednak potrzebujemy tych tłuszcze w i one są dla nas przede wszystkim źródłem energii i gromadzimy tłuszcz jako zapas energii na przyszłość tego tłuszczu zdrowym człowieku prawidłowej masy ciała jest 150× więcej niż energii zawartej w glikogen, czyli takim węglowodanów owym magazynie i powinniśmy tego tłuszczu korzystać właśnie, żeby mieć energię, ale też musimy pamiętać, że już substancji bardzo czynną biologicznie bierze udział w produkcji naszych organów UE główna komórkowa każdego naszego każdej naszej komórki zbudowana jest warstwy lipidowej nasz mózg w dużej mierze składa się z tłuszczu, więc nie nie bójmy się tego tłuszczu tylko stawiajmy na tłuszcze jak najlepszej jakości jak najświeższe ruch bardzo różnorodne, bo jak mówią tych służb jest cała masa naszym pożywieniem także im większa różnorodność i urozmaicenie w tym będzie to dla nas lepsze to jeszcze na koniec zapytam jak to wygląda z punktu widzenia dietetyki tłuszcze rano czy czy wieczorem nie ma żadnego znaczenia, bo słyszałem teorię, żeby raczej ograniczać im bliżej końca dnia ich spożycie no, jeżeli zjemy tak bardzo tłusty posiłek wieczorem rzeczywiście trudno nam będzie stać po prostu SN też jest niezwykle ważny i pojawia się nawet obok piramidy żywienia jako ważny czynnik wpływający na nasze zdrowie, ale Jerzy konie będą takie tłuste ciężkostrawne przy smażone podgrzane w dużej ilości to możemy rozkładać tłuszcze w każdym posiłku niewielkich ilościach pamiętajmy, że bez tłuszczu nie słono nam się witaminy, a Big także, jeżeli drugiej części dnia zjemy sałatkę albo jakieś warzywa, a pominiemy zupełnie te tłuszcze to część witamin z tej sałatki nam się nie wchłonie także jestem znowu tutaj za takim ze zdroworozsądkowym i umiarkowanym podejść, ale przede wszystkim trzeba trzeba mieć wiedzę na ten temat, którą nam pani zapewnia dość regularnie podczas naszych niedzielnych spotkań podczas niedzielnego obiadu, a co pani na obiad przepraszam, że technika pani życie osobiste dziś u mnie na obiad takie przekąski dla dzieci i lipca, ponieważ obchodzimy dziesiąte urodziny mojego syna mamy kin Verba wszystkiego najlepszego jak się ma najmniej jeśli to też przepraszam jak Stasiu Stasiu Stasiu wszystkiego najlepszego dla siebie ode mnie od wszystkich, którzy przy tej audycji pracują także wszystkich naszych słuchaczy nie będzie to niespodzianka dla Stasia 100 lat w zdrowiu i właśnie i takim zdroworozsądkowym odżywianiu, ale myślę, że mam o to zadba dziękuję pani bardzo za rozmowę Katarzyna Błażejewska-Stuhr była z nami dietetyczka kliniczna przychody krytyczka autorka bloga mama wielkim mieście informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA