REKLAMA

Roberto Matta i jego wpływ na światową sztukę

Andymateria
Data emisji:
2021-05-09 15:00
Audycja:
Czas trwania:
11:50 min.
Udostępnij:

Zapraszają: Anna Wacławik-Orpik i Anda Rottenberg

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria w radiu TOK FM niedziela po godzinie piętnastej spotykamy się jak zwykle w składzie historyczka krytyczka sztuki Anda Rottenberg dzień dobry pani do Chin w Brytania no i Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM i bohater dzisiejszej Andymaterii właściciel dwojga dobrych nazwisk rzeczywiście dwojga nazwisk, ale to jest taki hiszpański zwyczaj, w którym się dokłada dużo nazwisk również dziadków czasami natomiast 1 zaczął od ojca, czyli od Roberta ma tych, którzy Rozwiń » rzeczywiście do Roberta bez zmian Antonio Matta o i chały Ren została znokautowana tonie do NATO to za nokaut ani wymawiają płynnie potem on rzeczywiście był miał korzenie dosyć skomplikowane by obywatelstwo chilijskie długo był z Chilijczykiem potomkiem potomkiem przybyszów z Hiszpanii oraz bił się cen jak go i to była bardzo ciekawa postać urządził się w 1911 roku Roberto Matta, bo był ogromny wpływ na sztukę światową swego czas to bardzo ciekawe, bo to jest właściwie nieznane nazwisko nam w Polsce mało znane niektórzy go znali lepiej np. Tadeusz Kantor miał taki okres 2 bardzo pod jego wpływem w 40 latach no i musi tak dobrze złożyło, że trafił od razu na grupę surrealistów przede wszystkim europejskich, ale nie tylko nagle się okazało, że wszedł do takiego okręgu, w którym był Salvador dali Andre Barreto z 1 strony lekko Orbis z drugiej i Amerykanin pierwszym pokoleniu Schielego Arki i to oni wszyscy próbowali stworzyć taki rodzaj nowego realizmu bardzo szczególnego, gdzie formy są nierozpoznawalne bardzo często Levitt czują jakiś niedookreślony przestrzeni i tak się stało, że mata stał się takim emblematy 3 malarzem tego nurtu jeśli chodzi o Amerykę, bo Ameryka go sobie przyswoił tak powiedziała wyobrażam sobie, że tam mogło się to podobać no bardzo się nawet podobało to dziwne malarstwo, a no on pracował też dużo w Chile, ale jednak wyjechał do Stanów i też wdało się taką politykę, bo jednak namalował bardzo to jest ciekawe, bo popierał Salwator, ale będę zrobił ogromny mural 424m, który się nazywał pierwsze pierwszy cel chilijskiego narodu, a potem jak przyszedł Augusto Pinochet na te z tej z tego, czyli musiał, że tak powiem przy przenieść w bardzo długo żył miał sześcioro dzieci jednym z tych synów był Gordon młody wrażliwy człowiek, który studiował różne rzeczy m.in. też na Sorbonie Gordon, który urodził się już był w nowym Jorku tak tak go da się urodził w nowym Jorku w czterdziestym trzecim roku, kiedy tatuś był słusznym wieku miał brata bliźniaka zresztą, którzy znali Czeszkę wcześniej 1, ale on przybrał sobie przyjął nazwisko matki jako drugie jest znany jako Gordon Matta Clark matki też artystki tak też bardzo ciekawe, że dzisiaj to nazwisko jest emblematem tak po właściwej postawy anarchistycznej w sztuce, a ponieważ krótko, że zmarł w wieku 35 lat to nie zdążył się z Akademii zawarcia i właśnie pozostał w tej swojej tym swoim buncie przeciwko wszyscy wszystkim normą, a jak zmarł w VAT na raka marynarkami jakiegoś grupującego raka i te nie było przedawkowanie narkotyków ani samobójstwo to była dość zwyczajne śmieszne dali zwyczajna niezwyczajnym wieku, ale o to co jest ciekawe, że to co po co po co pani pozostanie tworzył dzieło sztuki no właśnie wy w ogóle to architektem wykształcenia no tak niedokończonym tak ale, ale studio też literaturę bardzo rozległe zainteresowania, ale nie malował jak tata mienie nie nienawidzi pani siedzi litania no nie sprzyja na miejscu na jego miejscu nie wzięła pędzla do ręki, więc nie brał pędzla do ręki, ale pozostał po sobie bardzo dużo filmów, które w tamtym czasie był to był czas, kiedy on zaczął uprawiać sztukę koniec lat sześćdziesiątych i 70 lat był czasem konceptualizmu i tworzenia po pierwsze, performatywnych sztuk robienie akcji i dokumentowanie ich te dokumenty na szczęście został nabór na szesnastce nie takie dzisiejsze robi wideo nie były za długi, ale pokazują jego akcje no to jest właśnie w pewnym sensie nieszczęście sztuk performatywnych, że dzieją się tu i teraz jednorazowo i jedno nam pozostaje to film, o ile artysta taki występ zarejestrują panien przedstawienie teatralne też dzieje się tu i teraz potem wychodzimy i spytała fikcja, w której tkwimy w teatrze znika, więc naprawdę nie ma nad czym bronić US w tym nie pozwolę sobie uronić łezki, że nie była żadnym z First z personelem jedno Gordon Matta Clarke, tym bardziej że do pewnego momentu jeszcze nie było wtedy na świecie do Tadka, bo to prowadzi też taką niszową działalność nie był pani Anton nie był gwiazdą wtedy gwiazdą był Robert urzędnik prawda to ktoś wlewał alkohol, a nie po, a był wtedy na topie, a to było działanie niszowe to kto się stało że, że stał się ikoną w jego działania były niezwykle radykalny i on zajął się obszarem, który nie był dotykane przez artystów, czyli architekturą przede wszystkim architekturą niszczejącą sam określa swoje działania jako anarchia architektura, czyli pan tak jak anarchiści syndykaliści tę energię architektura czy był anarchistą w dziedzinie architektury i przedmiotem jego działań były budynki klosza np. taka akcja jedna z najgłośniejszych 70 czwarty rok i Gordon Matta Clark no wspina się dosyć wysoko na wieżę zegarową w nowym Jorku na oczach co poniektórych odbywa tam toalet no jest zęby no dobrze, ale to akurat była była istnienie w architekturze natomiast to co dzisiaj jest mitologiczne to nie jest istnienie w architekturze tylko okazywanie podszewki jak też dzisiaj mówi po 3 KE budynku przy korzyści na budynki tak jak się kroi tort noże całe budynki kupował różne budynki przeznaczone do rozbiórki za grosze i zanim one zostały rozebrane prowadził na nich operacji treści na budynek jednak część znikała, ale widać było przekrój to co się we wnętrzu, gdzie ten potrzeb Pétain przecięte ta klatka schodowa kawałek pokoju w jedno piętro drugie piętro poddasze i z tego to dokumentował robił robił ten z tego robił swoje firmy bardzo ciekawą akcją była akcja pt. bingo, gdzie on dostał dom w okolicach maja telefonów i przykrył go na 9 prac, a po co, żeby go jakby, żeby zobaczyć za każdym razem co innego to ten dom tak samo wyglądających z zewnątrz skrywa w środku, więc była niedawno jakiś czas temu była taka wystawa w zamku Ujazdowskim, w której Jarosław Kozakiewicz 3 mierzy się w zamku Ujazdowskim koncepcją tej potrzebie architektury Gordon Matta Clarka to bardzo ciekawe, bo Jarosław Kozakiewicz tworzył rzeźby, które odpowiadały pewnym kierunkom pokazywania przekrojów domów a, ale też potrafił pokazać zrobić dziurę współ osie okręgi, przez które się kolejno patrzyło tak jak przez kilka lub net do końca tego budynku, czyli przez wszystkich wszystkie ściany tej samej osi miały wybite okrągłe dziury w ten rodzaj operą operacji na budynkach był konceptualną niebywale nośny, bo otwiera bardzo duża pól rozważa na tym czym jest dom poczucie bezpieczeństwa struktura programu użytkowy sposób użytkowania, ale przede wszystkim intymność, którą dom zasłania dom jest po to, żeby ukryć intymność bytowania w nim, czyli życia we własne w tym domu, a on intymność odsłonił dlatego ten nazywa to podszewką czy to jest także on był pierwszym artystą, który takich śmiałych operacji dokonywał na architekturze dzisiaj wszyscyśmy troszkę przyzwyczajeni do tego, że artyści potrafią różne dziwne rzeczy robić te bowiem w związku z architekturą jak Monika Sosnowska, chociaż bale nie tylko Gregor Schneider przecież rozebrał na części rozebrał dom, w którym się urodził Goebbels tak i jako siłę i nawet przywiózł tutaj przez tę ruinę musimy zdawać, żeby tutaj Targ 7 lat temu właśnie miałam skojarzenia, lecz to jest także Gordon Matta Clark był tu awangardą taka tak jeśli chodzi od tego rodzaju wnikanie wnikanie w to co kryje budynek to tak no cóż to chyba państwo zostawimy teraz poczucie pewnego niepokoju państwa domach i mieszkaniowych teraz już tego nie robi, bo byłby to świeży ruch artystyczny, ale ja zaczynam czuć jednak pamiętam pewien dyskomfort tak patrzy na te ściany, które otaczają i przyglądam się Lance i no nie wiem nie wiem co się za tym wszystkim kryje no właśnie tego nie wiemy kartą Matta Clark też nie wiedział dlatego rozcina te budynki, żeby zajrzeć do środka żegnam się z państwem do następnej niedzieli antymateria jak zwykle mamy nadzieję pojawi się w niedzielę po godzinie piętnastej w radiu TOK FM Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA