REKLAMA

KultOFFe: Virginia Woolf "Fale"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-05-10 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Polska ale Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka dzień dobry witam serdecznie dzień dobry ja również witam serdecznie, ponieważ mieliśmy trochę słońca weekend może też będzie słońce, więc za dużo słońca to oni też nie jest, dobrze więc taka chmura burzowa się zbliża albo chmura smutku albo chmura modernizmu w postaci fal zwiedził z byłej z, ale tam jest też bardzo dużo słońca w tej powieści jest może jest słońce i to one tak naprawdę Rozwiń » wyznaczają rytm tego co przez dzieje tej książce, która być może nie jest powieścią, bo sama ulf zastanawiała się jak jak jak nazwać książkę mówiła o tym pisała o tym, że być może to nie jest powieść i ma trochę racji, jeżeli chodzi o smutek, bo alternatywa dla, a tego określenia powieść, która przychodziła do głowy pierwsza alternatywa była po prostu Elegia tak to to doskonale oddaje moje emocje uczucia, kiedy czytam fale Elegia z książką myślę, że Legia za myślę, że Elegia dla dla wielu osób które, które Łódź straciła no ale też myślę, że po prostu to ta ta powieść z taką bardzo bardzo głęboką medytacją nad przemianą ością życia, w którym jest, w które jest bardzo dużo głębokiego i zupełnie takiego olśniewającego piękna no ale ale ten fakt przy widzialności kruchości ludzkiej tożsamości i ludzkich losów jest jest oczywiście fundamentalne to jest powieść, którą ona wydała trzydziesty pierwsze roku długo nad nią bardzo pracowała mówiła o tym, że to jest właściwie pierwsza taka książka, która w pełni jest w pełni, w której w pełni realizuje się jej własny styl i to co mnie osobiście falach zachód w ogóle jedna z moich ukochanych powieści wszech czasów, gdyby oś z jak nie lubię w ogóle rankingów ale gdy ludność rzeczywiście przypadł mnie do muru i zmusił mnie do powiedzenia jak książka, jaką się z nami najważniejsza roczne i najukochańsze to byłoby to po myślę, że w tym momencie powiedziałem, że właśnie właśnie falę czyni ulf i ona mówiła też martwiła się oczywiście recepcją tai tej powieści zrozumiała, że Rze, że to nie jest taka rzecz bardzo bardzo prosta w lekturze i tłumaczyła przede wszystkim że, aby ta najbardziej rewolucyjna rzecz, jeżeli chodzi o o oto jak ta książka napisana polega na tym, że ona nie jest napisana pod dyktando fabuły tylko pod dyktando rytmu, że ta ta to pisanie jakiejś mierze przypomina muzykę bardziej niższe taką tradycyjną narrację i orzecznicy wspaniałego też to w jaki sposób pól komponuje akapity tutaj rzeczywiście tak jak one były takie były one były ud, jakby cała cała ta książka była utworem muzycznym to jest po prostu mistrzostwo świata i fale no oczywiście fale to są fale morskie jakimiś tam dosłownym sensie, bo zaczynamy, kiedy szóstka bohaterów jest o nich sądzić zaczynamy ogrodzie nad nad morzem oczywiście może mieć skojarzenia z ogrodem Edenu tak czystym rajem dzieciństwa kiedy, kiedy wszystkie możliwości są jeszcze otwarte kiedy, kiedy cała przyszłość jeszcze przed nami, kiedy dopiero zaczynamy się konstytuować jako odrębne podmioty i te nasze losy zaczyna się krystalizować ci tam tyle osób, które w przyszłości będą jakimś tam więzieniem dla dla dla każdego z bohaterów i słychać słychać może widzieć to może widzimy to może na początku każdego rozdziału ono jest jego czas w tle, ale dla miały niesamowicie jakoś przenikliwe czy wizjonerskie w tej w tej książce jest właśnie falowanie tej narracji na różnych poziomach, bo teraz już takiego ściśle naukowego punktu widzenia wiemy, że właściwie wszystko jest falą tak wiemy, że światło pewnym swoim aspekcie jest falą to światło też bardzo bardzo ważna w tej książce nawet wiemy o tym, że Grawitacja ma naturę falową przynajmniej jakimś tam swoim aspekcie i ja postrzegam jako jako po prostu osobę o takim niebywale wyostrzone percepcji Perth ta jej percepcja w ogóle zmysłowa jest jej przeżywania świata tak głęboki to jest po prostu tak ostra tak ostre widzenie, że ono jest momentami właściwie niedotrzymania i za jak morze morze wysoki jak jakaś banalna myślę ale, ale granica między postrzeganiem takim mistycznym, a szaleństwem po prostu też jest też jest jakoś nie ostra i zarówno sama Łódź jaki, jaki niektórzy bohaterowie tutaj chyba Roda jest taką bohater na najbardziej jako ultra wrażliwą taką rzeczywiście dla po prostu wrażliwą do tego stopnia że, że po prostu życie SA jest piękna niesłychanie intensywny, ale momentami praktycznie nie do zniesienia, więc to są takie postacie, które są, które są na poły mistyka ami mistyczka ami na poły już już już właściwie wykraczają poza normę, że jest jeszcze jedno słowo, które osoby, które tę w powieści także użyjmy tego słowa znają albo albo chciałby poznać, który powinien zapoznać soli loty Szanowni Państwo przy okazji trzeba też do Hamleta to żaden monolog Hamleta tylko soli książka Hamleta, ale jeżeli nie są państwo nasyceni soli jak się Hamleta tutaj mamy soli lak się do potęgi szóstej dziewiątej dziewiąte żywią na tak dobry okres szóstej, bo jest oczywiście bohaterów którzy, którzy gadają do siebie mówią tak tak, ale 9 część jest siódmy bohater, który filmów, który w ptak, który milczy, który jest naprawdę tak naprawdę serce tej opowieści on on to jest wersy wał, który ginie w Indiach w pewnym momencie, więc i on jest prawdopodobnie, jakby prawdopodobnie postacią, na której ulf poparła tę postać był jej brat, który zmarł w 1906 roku na tyfus w rok po tym, jak zmarł ojciec Wulff na kilkanaście lat po tym, jak zmarła jej matka matka zmarła, kiedy już była dziewczynką miała tylko 12 lat pierwsze jej własne załamanie nerwowe miało miejsce właśnie po śmierci matki tak potem władza śmierć ojca potem brata i więc rzeczywiście ta religijność na pewno na pewno w na pewno falach jest też po prostu dla dla całkiem realnych ludzi, których u swojej w swoim życiu traciła, tak więc rzeczywiście, jeżeli chodzi o strukturę to to poza poza tym falowanie, które jest jako zupełnie moim zdaniem generalnie oddane w języku poza takim falowanie świadomości, która się, która nigdy nie przyjmuje do końca skostniałego kształtu ulu Łódź bo, bo dla niej tożsamość podmiotowość nie jest właśnie takim zamkniętym pojedynczym ego raczej tożsamość jest jest w plecione innymi jakoś Symfoniczna czeskiej marki uroda mówi już nie będą, do którego z bohaterów mówi letniej ten kryje Jurek pozwu pozwu życie stworze Jucha dam znać brzmi tak tak jak i nie tworzy, więc te postacie rzeczywiście one one jakoś przenikają i i właśnie ta krucha płynna płynna podmiot falująca podmiotowość to jest to jesteś podstawowa cecha cecha tej powieści to co pan powiedział, że struktura to są tutaj monologi snute słynny Strumień świadomości tak, który się, który się, że nie ma logicznego sensu no tak, który się kojarzy się Strumień wiadomości, które się, który kojarzy z modernizmem, które kojarzone z ojca z niektórymi powieściami Faulknera też no i tutaj właśnie ta, a to powieść czyta to dzieło Wulff też też posługuje się techniką strumienia świadomości co jeszcze kwestia, że to jest taki właśnie mniej oczywiste to znaczy myślę, że tę książkę jeśli jednak trzeba się przygotować zastanowić jak ją skonsumować tak o złoto, bo to może właśnie jest też książka tak tak tak do końca do konsumowania prawdę to jest raczej raczej książka do doświadczania ona do konsumowania nie najlepiej się nadaje, bo bo, kiedy mamy taki konsumenckie oczekiwania wobec tekstu to chcemy, żeby było jasno klarownie z morałem z konkluzją tak to jest raczej tutaj ulg wydaje się w ogóle już była mistrzynią, jeżeli chodzi o taki fenomen logiczny zapis doświadczenia bardzo bardzo głęboko przeżywanego i i ta i tak książka to jest po prostu ba medytacyjne głębokie doświadczenie zmysłowego świata, a także języka mamy Polski przekład powieści jest tutaj zacytuję tłumaczy tłumaczył Lech Czyżewski jestem ten przykład, który w tej chwili tutaj mam pod ręką, chociaż przeważnie czytam fale w oryginale i no tak właśnie, więc więcej nie na pewno nie można się nastawiać NATO na na jakiś taki ład z szybko dostępne szybko dostępny sens bo, bo tego rodzaju tego rodzaju literatura w przy takim nastawieniu może być może być na pewno frustrująca raczej raczej rzeczy pewnie trzeba się po to, właśnie temu temu malowaniu też uświadomić sobie te w ogóle większość książek, o których mówiliśmy tutaj z panem redaktorem są one w jaki sposób wracają z modernizmu taki mój moment bardzo jestem przywiązana do modernizmu do tradycji literatury awangardowej historycznej awangardy jest ciekawy moment historyczny Raul popełniła samobójstwo w czterdziestym pierwszym roku w środę oczko wojnę czy też nie pozostawało bez tak to jest na to prawda to właśnie powódź tych wątków biograficznych zawieszamy Tataj i powrócimy po informacjach informacje już 2 minuty o 1120 Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka opowiada dzisiaj o falach w rodzinie łów wracamy po informacji w po wcale w rodzinie KUL fale byłej tytuł oryginału opowiada o nich Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka wątki biograficzne ale, ale jeszcze wracając może do fal tanią te głosy 3 kobiety 3 mężczyzn 6 głosów czy się różnią czym się różnią różnie można różnie można rzeczywiście po patrzy na te głosy na pewno na pewno przynajmniej kilka tych postaci to są jakieś wersję samej ulf na pewno na pewno różnią się stosunkiem do języka tak już powiedzieliśmy o tym, że festiwal właściwie grup główny bohater tej powieści nie wypowiada w niej ani słowa wiemy, że Roda, która też popełnia samobójstwo na końcu jest życie tylko jest właśnie mistyczką jest jest taką istotą, której bardzo trudno jest poruszać się w świecie z kolei związany też kobieca postać jest silnie związana powiedzielibyśmy tak może trochę banalnie z cyklami i natury tak ona jest matką jest jest bardzo zmysłowa jest jest jest chroniona jest też taka scena, kiedy piecze chleb i to ta ta to takie krząta łatwo, używając pojęć czas z zaczęli istnienia wrak czarne jest jest pokazane w sposób bardzo bardzo właśnie zmysłowy też jako takie głębokie głęboką relację ze światem na płaszczyźnie np. na płaszczyźnie materialnej z kolei Jimi jest no też bardzo Masłowa fizyczna jest bardziej powiedzmy eksperymentując erotycznie natomiast postacie też też mają różne różny rodzaj zakorzenienia i w rzeczywistości materialnej i w języku Bernard na pewno z pisarzem można powiedzieć, że on jest jednak jest alter ego samej Gulf w takim sensie rząd próbuje wszystkich historii jakoś uporządkować do niego należy ostatnia część książki, więc jego obsesją jest język język, które momentami być może staje się dla niego jakimś narzędziem przeciwko nicości czy narzędziem właśnie przeciwko przeciwko o przemijaniu przeciwko temu co ulg określa jako pary sobą Aue tak, czyli nasze godziny które, które właśnie podlegają zniszczeniu, a w innych momentach wiadomo, że język jak absolutnie niewystarczające także on też też jakoś nie nie jest do końca pomieścić co do tego bogactwa ekscesu dość doświadczenia jest się nawet Luiz który, który jest trochę trochę niepewny siebie może ambitny w tej ja nawet przygotowujący do dzisiejszego spotkania patrzyłam, że też były próby, żeby czytać fale jako taką powieść z kluczem gdzie, gdzie można można odszukać np. postać Eliota poety, który był do obozu w tym samym czasie co coś, ale to tt, a nie wydają się za szczególnie ciekawe tak plus jakaś bardzo dokładna analiza z słów rzeczowniki czasowniki rośliny ile razy wspomniane żywej istoty zapach geografia zwierzęta domowe tak, ale tak dalej tak to jest bardzo bardzo jest taka książka która, jeżeli ktoś lubi interpretować intensywnie teksty to na pewno tutaj jest spore pole do popisu dla mnie dla mnie dla mnie po prostu na najwspanialsze jest to, że ona tak zupełnie odchodzi od, a odbudowania bohaterów bohaterek jako, jaką właśnie takich zamkniętych mona zamkniętych w tym swoim opancerzonym ego tylko właśnie pokazuje pokazuje wzajemne relacje pomiędzy pomiędzy tymi pomiędzy tymi podmiotami i właśnie taki powstaje powstaje właśnie taka Symfonia głosów które, bo jest samotna sprawdza ich alienacja jakaś tęsknota za życiem od tego pierwszego momentu, kiedy oni są wszyscy dziećmi i są w tym ogrodzie świeci słońce i słyszymy może i właśnie doświadczenie wydaje się być w takim Super bezpośrednim dostępnym na wyciągnięcie ręki po ten moment zaawansowanego wieku średniego kiedy, kiedy z kolei wszystko wydaje się odległa, kiedy kiedy zaczyna dominować, jaki rodzaj samotności i też na pewno rozczarowania i trudniejszych trudniejszych emocji i mówiliśmy trochę o czy o modernizuje ja tylko chciałabym zwrócić uwagę na to, że też warto moim zdaniem na eksperymenty narracyjne m.in. Virginii Woolf, ale też innych pisarzy z tego okresu patrzeć przez trochę przez pryzmat tego co się działo zarówno, jeżeli chodzi o historii myśli jak i jaki o historii historii tak, bo ulf urodziła się w 1800 osiemdziesiątym drugim roku to jest rok dokładnie, kiedy zmarł Karol Darwin Darwina Darwin jest ważne bo, bo ewolucja i ewolucjonizm i w ogóle to, jakiego rodzaju, jakiego rodzaju przewrotu dokonała myśl Darwin ska w dziewiętnastym wieku na pewno nie pozostawało bez wpływu na eksperymenty modernistyczne tak to znaczy w ogóle rola przyrody też rozumienie ludzkiego podmiotu już nieco inaczej niż w taki tradycyjny humanistyczny kartezjański sposób następnie jest Einstein prawda i teorii względności kolejne 19051500 piętnasty rok, które zaczynają w ogóle komplikować nasz obraz rzeczywistości prawda taki Euco idei ski czy czynił to noski obraz rzeczywistości zaczyna powoli pod powoli odchodzi do przyszłości i czasem mówicie, że modernizm jest odejściem od realizmu, ale można też spojrzeć na to inaczej można powiedzieć, że modernizm jest poszukiwaniem realizmu tylko takiego realizmu, który jest bardziej, który bardziej adekwatnie odzwierciedla to co wiemy o naturze rzeczywistości a kiedy już parę dekad później dojdziemy nie wiem do fizyki kwantowej tak dalej to zaczynamy rozumieć rzeczywistość bardzo sama rzeczywistość bardzo intuicyjna tak to znaczy i w tym sensie taka taka realistyczna opowieść, która wszystko ładnie składa jest jednoznaczne, gdzie nie ma żadnych nie określoności prawa, gdzie nie ma jakichś dziwnych związków między między z pozoru odległymi od siebie elementami, że to nie jest ten realizm podatek to jest czysta fikcja, która jest, które już w ogóle nie daje nawet tego co wiemy o fizycznym świecie, więc te te te te rewelacje naukowe były bardzo ważne dla bardzo ważnym kontekstem dla dla prozy prozy modernistycznej na oprócz tego o 1900 rok to jest wtedy umiera niż, że kolejna ważna postać Nicze, który mówi m.in. o które wskazuje m.in. na związki między taką takim żądaniem wiedzy pragnienie wiedzy i władzą także też jakoś taka jednoznaczna wiedza doktrynalną na wiąże się właśnie z wolą władzy i i przemocą i 1900 rok jest też publikacja objaśniania objaśnienia marzeń sennych frajda, czyli tej jego i jego bardzo przełomowej książki, która z kolei komplikuje pojmowanie nasi po tradycyjne pojmowanie podmiotowości przez to, że pokazuje ludzki podmiot jako w dużej mierze nieświadomie takie tutaj też na pewno na pewno jest także że, że jest silne wpływ psychoanalizy i tego odkrycia tak czy opisania niższe dolnego przez przez Jordana sposób w jaki jaki ból konstruuje swoją opowieść to wszystko co powiedział sprowadza się do tego, że tak naprawdę to nie jest odejście od realizmu moim zdaniem to jest poszukiwanie właśnie taki atak formy wyrazu która, która jest adekwatna do całej nowej wiedzy, którą którą, którą mamy u progu uprawy dwudziestego w wieku oczywiście też można spojrzeć na to z punktu widzenia feministycznego czy gdyby kariera pisarki tak, czyli znowu powracamy do do wątków biograficznych tydzień Wulff i gdyby jej dzieciństwo w bo może takie budowanie w bibliotece w biblioteczce ojca i które być może pewien podejrzewam było dla niej lepsze i jeżeli chodzi o zdobywanie edukacji wiedzy także w przyszłego warsztatu niż formalna edukacja tak tak wiadomo, że tutaj ulg jest jest po prostu ba jest bardzo ważną postacią dla feminizmu jej esej pt. własny pokój, który mówi o tym, że właśnie na przeszkodą do do do tego żeby, żeby pojawiło się siostry Szekspira, żeby pojawiło się kobiece kobiety geniusz tak jest jest organizacja ta praca społeczna czy ten brak tego tego przysłowiowego o swojego własnego pokoju własnej przestrzeni własnej, jakiej się własnego bezpieczeństwa ekonomicznego jest to bardzo bardzo ważne tak dla dla feminizmu też rozmyślania KUL na temat takiej antropologiczne kości ludzkie ludzkie i seksualności to też bardzo ciekawy wątek później bywa bywał przez miński drugiej fali krytykowany tak jako jako takie może może brak lojalności wobec płci kobiecej tak, bo rzeczywiście miała miała takie marzenia Androni liczności drogi łączności może też wiązało z molestowaniem seksualnym te jego ofiarą co dozwolone znaki z Nielbą Acta oczywiście przyrodniego brata to się po to, rzeczywiście pojawia dla mnie ta druga niższa to jest jednym z jedno jeden z wariantów takiego wielkiego marzenia o wolności tworzenia uwolnieniu się z właśnie z tych skostniałych tożsamości, włączając w to tożsamość płciową aktor to jest coś co czuję bardzo silnie u Wulff na różnych płaszczyznach pragnienie wielkie pragnienie wolności oraz realizowanie tej tej wolności też też w literaturze i no tak ulf wyszła za mąż za Lenart czy tak łączy nazwisko nazwisko męża Lenarda Wulffa, którego ona wyszła w 1912 roku podaje, że 2 tak się wydaje i wkrótce potem oni założyli błoga z prasy i to było też ważne, dlatego że mają mając dostęp do do wydawnictwa Łódź mogła mogła mieć jak wracam do wolności znów mogła mieć wolność twórczą tak mogą publikować po prostu to co pisała oczywiście mogła się martwić recepcję tego no ale miała wydawcę czasami sobie myślę o tym jak to było, gdyby dzisiaj ulf falami przyszła to do wydawnictwa i zaproponowała taką książkę wiadomo pogrąża Libię proszę pani pani zostanie celebrytką i napisy pani książkę nie moje Indie albo moja Afryka to zapraszamy, ale na razie, kto kupi 500 osób proszę pani będzie inwestować w państwie rzutuje na myśl, że właśnie jest duża duża obawa, że tak to tak to właśnie wygląda tak bardzo dziękuję Julia Fiedorczuk poetka pisarka tłumaczka i rady krytyczka literacka opowiada dzisiaj o falach w dzień Wulff zachęcam państwa osiągnie sięgnięcia po tę książkę na pewno jest to olbrzymia, choć trochę perwersyjna przyjemność informację już, ale przecież nie będę może tego informację o godzinie 1140 już za kilka minut dziś program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA