REKLAMA

Ubrania second hand, odzież z recyklingu, recykling odzieży. Czym to się różni? Tajniki "circular fashion"

Klimat zmian
Data emisji:
2021-05-10 17:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:39 min.
Udostępnij:

Oprócz pytań z tytułu są jeszcze zagadnienia biznesowe i konsumenckie: czy klienci mają ochotę na ubrania wytworzone z materiałów z odzysku oraz czy firmy handlujące odzieżą mogą na takiej sprzedaży i recyklingu robić dobry biznes? W jednym i drugim przypadku odpowiedź brzmi: raczej tak, ale oczywiście pod pewnymi warunkami. Rozwiń »

Rozmawiam o tym z dr Martą Karwacką, socjolożką biznesu specjalizującą się w zagadnieniach zrównoważonego rozwoju. Pytam też - czy w światowej przemianie uczestniczą także polskie firmy. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy ubrania z recyklingu to ekologiczny hit czy tylko próba zaimponowania konsumentom spośród, których tylko w Polsce aż 75% twierdzi, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważne przy czym aż 59% deklaruje, że wspiera marki włączające się w walkę z trwającym kryzysem klimatycznym tylko czy moda jeden z sektorów najbardziej szkodzących środowisku naprawdę może zmienić się tak bardzo by zamiast dalej szkodzić zacząć światu pomagać o tym dziś rozmawiam z moim gościem Rozwiń » Małgorzata Gołota zapraszam na klimat potrzebuje zmian musimy zmienić swoje przyzwyczajenia i nawyki codzienne proste czasem najprostsze stawką jest nasza przyszłość dlatego nadchodzi klimat zmian podcast ekologiczny Małgorzaty Gołoty dr Marta Karwacka socjolożka biznesu specjalizująca się w zagadnieniach zrównoważonego rozwoju jest dzisiaj moim państwa gościem dzień dobry dzień dobry i czynem linię konserw promowaną jako kolekcja z recyklingu pojawił się już po raz kolejny w sklepach na rynku, ale nie jest jedyne młodzież z materiałów z recyklingu tworzyw oraz więcej firm coraz więcej projektantów to jest m.in. Primark z 1 Ryszard Tommy Hilfiger ruin, widząc Stella karnej to są wszystko producenci z różnych tak naprawdę półek z różnych fakt taki przedział cenowy no właśnie, ale to wciąż tylko przykłady, bo tych kolekcji tych producentów produkujących z takim jest coraz więcej czy recykling ubrań staje się bardziej popularny niż drugi obieg chyba muszę odpowiedzieć to by w ten sposób, że drugi obieg jest szerokim bardzo pojęciem i recykling jest częścią tzw. cyrku larw waszym tej tej mody mody cyrkularnej wody właśnie obiegowej wiem, że po nie był tak bardzo powszechnie rozumiany drugi obiekt jest przekazywanie sobie ubrań naprawianie ubrań tak dalej jest to co oczywiście leży po stronie konsumenta myśleć głównie na punkty ta regulowana moda to też ciekawy wątek, bo możemy mówić o tkaninach, które pochodzą z recyklingu np. butelek z, ale możemy mówić również o innowacyjnych tkanin, które pochodzą z przetwarzania odpadów dotąd nie przetwarzanych jak np. włókna wręcz Hayder, które są Bóg z nami, które powstały skórek pomarańczy albo włókna albo ze skórą podobne tkaniny, które powstają sprzed tworzenia resztek po produkcji wina tych skórek winogron albo właśnie z liści ananasa, więc też tych tkanin mamy znowu wydaje mi się no może nie całe mnóstwo, ale pojawiają się coraz to nowe nowe, więc jest dosyć ciekawe zjawisko, które pokazuje, że zaczynamy korzystać z surowców, które dotąd były traktowane jako odpad np. zaczynamy korzystać z branży mody ze skóry łososia, który dotąd były też wyrzucane ktoś na pomysł, że to jest surowiec można świetnie wykorzystać z 1 strony mamy rzeczywiście przetwarzane już istniejące produkty typu butelki, ale z drugiej strony mamy do czynienia z właśnie przetworzonymi od odpadami dzisiaj mówimy nic surowce to coś co jest ciekawe w tym wątku w ogóle na mody cyrkularnej to zostanie trafiony taki ciekawy raport tylko właśnie raport, w którym eksperci z różnych firm konsultingowych, ale też naukowcy oszacowali, że ten rynek w najbliższym czasie może być wart 5 bilionów dolarów i on jakby cały czas rośnie jak tę wartość tego rynku tutaj oczywiście musi mieć by brać pod uwagę zarówno ten tzw. drugi obiekt, czyli SEK chęć, ale też oczywiście te wszystkie innowacje związane z tkaninami, więc krytycy pani pytania, które dziś chyba gdzieś umknęło na ile emerytowany tkaniny mogą wyprzeć drugi obieg myślę, że przed tym mieście, zanim nastąpi to długa droga, dlatego że mówiąc o drugim obiegu w tym takim powszechnym ujęciu mówimy o tym co konsumenci mogą zrobić ze swoimi ubraniami i myślę, że tutaj już teraz mamy wymyślonych sporo alternatyw i sporo sposobów na korzystanie z ubrań w drugim obiegu widać to nawet po tym, jak chętnie firmy podejmują nowe modele biznesowe, czyli odkupują od swoich klientów swoje ubrania odświeżają odnawiają i wkładają znowu, jakby do swojego sklepu online czy sklepu stacjonarnego, więc widać, że to rzeczywiście już jest na rynku bardzo popularne powszechne i już musi przynosić zyski natomiast jeśli chodzi o zdecydowane ty tkaniny myślę, że tutaj jesteśmy na początku drogi to też syna, który bardzo wysoko wyceniane, ale jednak wiąże się z technologiami, które się rozwijają albo, których jeszcze niema, a co z finansowego takiego ekologicznego punktu widzenia opłaca się bardziej jak w kontekście powiedział w globalnym nie tylko konsumenckim czy właśnie przetwarzanie odzieży czy materiałów, które już mamy i produkowanie z nich nowych tworów czy to będą ubrania czy to będą produkty jakiegoś małego AGD czy czegokolwiek innego czy drugi obiekt właśnie to to krążenie to zmienianie się odzieżą albo od sprzedawania sobie nawzajem czegoś co bądź już znudziło, a co jest jeszcze dobrym stanie komuś innemu może się przydać z ekologicznego punktu widzenia myślę, że tak naprawdę chyba dzisiaj najbardziej opłacalne dla nas wszystkich jest to, żebyśmy się zastanowili rzeczywiście jej, jakim punkcie jesteśmy inni i w jakim punkcie wyjścia chcemy dojść, dlatego że wiemy dzisiaj o tym, że jakby ubrań mamy naprawdę dużo za dużo już teraz i rocznie produkowanych dużo za dużo ubrań, więc myślę, że to jesteś taka koncepcja która, która spotka się z i przeciwnikami zwolennikami jedni powiedzą, że mamy właśnie w tym dużo za dużo ubrań wystarczy pomysł to co mamy, więc możemy je przetwarzać albo się dzielić tym co wymieniać tymi ubraniami, które są nie, ale podejrzewam też będą osoby takie, które powiedzonka oraz ciasna na produkcję czegoś co jest naturalne to jest clou co jest długotrwałe, więc trudno powiedzieć dzisiaj to co jest znakiem finansowego i ekologicznego punktu punktu widzenia bardziej opłacalne, dlatego że ich, że mam wrażenie jednak, że jesteśmy na chyba na początku takiej rewolucji Macron nie ukrywam, że ja czekam szybsi i ileś lat wstecz natomiast rzeczywiście myślę, że dziś wejście dokonują takiej zmiany, ale zmiany dotyczą też i świadomości producentów, którzy moim zdaniem dostrzegli w końcu, że przed tą zmianą nie uciekną to znaczy cały ten trend, który dzisiaj mówimy, że nazywam go ekologicznym modzie on naprawdę dotyka już dzisiaj wszystkich to nie jest to nie jest zjawisko, które jest związane z małą grupą konsumentów bardzo mocno zorientowanych na środowisko naturalne nie na pewno jest także drugi obieg czy właśnie SEK chętnie to jest taki rynek, który bardzo szybko rośnie i wartość tego rynku też szacowana jest na na rybę bardzo wysoką wartość natomiast no ale też wydaje się, że to wynika stąd, że myśląc o mechanizmach o systemach sposobach bez włączania na rynek ubrań do drugiego obiegu jest wiele sposobów jest już znanych i ten rynek nie wymaga jakichś szczególnie dużych innowacji oczywiście każdy innowacje podniosą ważne natomiast jest to rynek, który powiedzmy już już jest, a jeśli chodzi o te innowacyjne technologie związane z przetwarzaniem z przetwarzaniem, ale ani przetwarzaniem czy wyłączaniem Ryder Cyklon recytowany łukiem do tkanin szukaniem w ogóle innowacyjnych rozwiązań też naturalne by w dniach myślę, że to są po prostu rzeczy, które wymagają jeszcze dużo laboratoryjnej pracy, ale pewnie też takich technologicznych rozwiązań więc, więc pewnie rynek rosyjski trudniejsze dlatego też wolniej rozwija powiedziała pani o tej rewolucji, która się dziś zaczyna albo już nawet zaczęła nie daje pół roku temu około kilku kilka miesięcy temu rozmawiałam z wieloma ekspertami przy okazji nagrywania właśnie podcastów, którzy twierdzili, że w dzisiejszym świecie czegoś takiego jak recykling odzieży zwyczajnie nie ma to nie działa, że ubrania najczęściej się wyrzuca albo pali no i teraz pytanie co się zmieniło przez te ostatnie miesiące w świadomości producentów konsumentów i czy te zmiany jak wiele tych, które zaszły w ostatni miesiąc mają jakiś związek z pandemią, a myślę, że zmiany świadomości producent konsument następowały już dużo wcześniej to znaczy niezależnie od pandemii pandemia życie była takim momentem, kiedy mogliśmy sobie, jakby na dotyk doświadczyć tego, że wiele ubrań znam niepotrzebnych, że bardzo często nie potrzebujemy chodzić to sklepu, żeby spełnić swoje nie do potrzeb o działania się w jakikolwiek sposób, więc na pewno tak mówi taki punkt, który spowodował, że my byliśmy, a rzeczywiście nie jest tak potrzebne jak jakieś 6, bo przed pandemią nawet osoby, które myślały o odpowiedzialnej konsumpcji jakimkolwiek zasadzie obszarze to wiele osób było w pozycji wahające się znaczy okej mogłaby mniej mógłby kupić, ale jednak kupie może zaczną od poniedziałku natomiast pandemia rzeczywiście to był taki nagły zwrot, kiedy zwyczajni ludzie przestali kupować albo musi przerzucić na końcu też czekałem rzeczywiście ciekawą obserwacją w przypadku producentów myślę tutaj dotyczy to to samo dotyczy producentów, czyli dużo wcześniej producenci na pewno zaczęli obserwować zmiany, które dokonują się na rynku i co pandemia pokazano pandemia pokazała rzeczywiście nie koncentrowanie się na nadprodukcji jest bardzo ryzykowne, że jak uzależnienie się od globalnych łańcuchach dostaw może być też bardzo ryzykowne, bo zwyczajnie jak na krańcu świata psuł staje produkcja to tutaj w naszej części świata ma sprzedawać, więc rzeczywiście tutaj mamy go konsekwencje związane z pandemią są bardzo różnorodne to na co zwrócić uwagę, a od strony konsumentów to na pewno taki lokalny patriotyzm czy to co widać na portalach media społecznościowe takie koncentrowanie się wspieranie rekomendowanie sobie lokalnych Marek myślę, że to wynika stąd, że my jako zaczynamy w takim kryzysie w obawie lęku nie konstruować sobie na nowo taką w bliższy wspólnotę nam, czyli kupujemy od polskich Marek, bo tym samym wspieramy polską gospodarkę i tym samym zabezpieczamy trochę siebie, więc myślę, że to jest taki ważny sygnał w ogóle dla producentów, żeby zwrócić uwagę jak wokół czegoś się koncentrują konsumenci, ale ciekawe bardzo jest kilka badań które, które zostały zrealizowane już w czasie pandemii mnie rzeczywiście zainteresowały badania m.in. hałasu, które pokazują, że konsumenci właściwie dużej większości 69% konsumentów polskich uważa, że odpowiedzialność zmiany klimatu jest jakby pokonasz ponosimy też my sami w tym ja, tak więc powodami dosyć ciekawa, dlaczego skoncentrowałam się na tym aspekcie związanym ze zmian ja klimat, dlatego że musiałam sobie, żeby rzeczywiście pandemia spowoduje, że my w ogóle to ekologiczną stoją na boczny tor, a jednak ponad 50 około 50% konsumentów i Polaków mówił o tym, że właściwie po pandemii bardziej nawet boi się kryzysu klimatycznego, więc widać, że te związki, jakby lęku obawy z łączenia tego naszym stylem życia i zmianami klimatu cały czas gdzieś tam przestrzeni publicznej się pojawiają w myślach konsumentów też, więc myślę, że tutaj bardzo się uwagę też na wskazania, że jednak prawie 70% konsumentów mówi, że okej ja też odpowiadam za zmiany klimatu myślę, że to będzie miało wpływ na to w jaki sposób będziemy traktować w ogóle swój styl życia jak będziemy chcieli zmieniać swój styl życia, żeby jednak mniej wpływać na na zmiany klimatu, bo chociażby takie poczucie ja jeże wpływa mniej no myślę, że to jest trudne jednak duży sygnał też dla producentów także odzieży Świt to co się dzieje w tej chwili i ta rosnąca świadomość konsumentów producentów i raczkujące wciąż, ale już tak coraz coraz lepiej recykling tekstyliów i rosnąca siła drugi obieg to wszystko świadczy o tej gotowości do proekologicznych reform wydaje mi się tak gotowość ze strony konsumentów na pewno gotowości ze strony konsumentów myślę, że jesteśmy im program jest, a le, ale rzeczywiście myślę, że wiata na pewno za zauważam też w związku z tym krajem do działań w temacie już dosyć długo i dużo dłużej, zanim wybuchła rewolucja tak to nazywam rzeczywistą moim zdaniem była eksplozja mówienia w ogóle o zrównoważonym rozwoju jest o ja nie dotuje tylko na 23 lata wstęp nigdy w czasie i w takim w takiej skali takim głębokim zaangażowaniu wielu podmiotów nie mówiliśmy o zrównoważonym rozwoju tyle, jakby podmiotów mediów gazet różnego rodzaju portali z różnych branż nie mówił w ogóle zrównoważonym rozwoju dlatego ja też nagle po prostu nastąpi eksplozja i oczywiście myślę, że jak konsumenci są gotowi i aż wydaje mi się, że wynika to stąd, że my poczuliśmy realnym zagrożeniem, jakby dla siebie dla naszych dzieci to bardziej mobilizuje, a bardziej sprawia, że zaczynamy dopytywać mieć wątpliwości oczekiwać od wielu firm odpowiedzialnego podejścia do tego co nam oferują jak nas traktują jak w tym środowisko więc, że tak rzeczywiście od strony konsumentów jesteśmy gotowi wielu producentów w moim przekonaniu jeszcze jest zaskoczonych, ale nie neguję tego co jest konieczne pytanie brzmi jak poznać jak zweryfikować to, że dane ubranie pochodzi z recyklingu albo, że zostało wyprodukowane w procesie zgodnym z założeniami zrównoważonej mody czy, że jest wyprodukowane w duchu ekologicznym owiec materiały wykorzystane do produkcji tego konkretnego ciucha właśnie pochodzą z ekologicznych plantacji ekologicznych upraw czy np. recykling podlega certyfikacji czy są jakieś atakiem dowody na to, że możemy tym producentom zaufać, że to, że my chcemy kupować ekologiczne i właśnie duchu zrównoważonej mody to nie doprowadzi nas do jakiegoś Niewiem rozczarowania związanego np. z tym, że produkt, który myśleliśmy, że jest Eko wcale nie koniec myślę, że jakby ktoś ważnego ważne ważnej żadnego pojęcia nie dotknęła nas tego zaufania zaufanie rzeczywiście kiepsko mnie ufamy sobie nawzajem na pewno nie ufamy biznesowi to jest efektem wielu lat moim zabijania konsumentów butelkę u jeśli chodzi o zdecydowane tkaniny rzeczywiście są certyfikaty my zresztą znowu dra oraz zaufania mam trochę kłopot z certyfikatami, ponieważ ich jest naprawdę więcej więcej i to z 1 strony może pokazywać jak złożonym tematem jest zrównoważony rozwój, bo możemy mówić o właśnie certyfikacie, który poświadcza, że dany dana tkanina jest rzeczywiście pochodzi oczywiście z recyklingu możemy mieć certyfikaty mówiące o tym, że sweter powstał zupełne sposób zatem odpowiedzialny pozyskiwanej może mieć certyfikaty związane z tym że, a do ubranie zostało wykonane godnych warunkach pracy, aby i tych obszarów, które poświadczają, że dobrze zostało ubrani ona jest naprawdę tak dużo co wynika też stąd, że przez wiele lat w ogóle na to nie zwracano uwagi w ogóle nic się tym interesował tak naprawdę firmy mogą robić co chciały więc, więc rzeczywiście dzisiaj tych certyfikatów całe mnóstwo mamy na pewno była takim, które dotyczą wersji recepcji nim gotowanych tkanin to jest też jest Global High standard i on może być przyznany produktowi jeśli dany produkt ma w sobie po minimum 50% surowców rysy recyklingu albo drugi Theresa Klein standard i tutaj mamy 2 odmiany pierwszy, a taki RCS 100% wówczas może mieć pewność, że dana tkanina czy dany produkt jest produkowany w 95% recytowane włókien albo RCS oglądać to wtedy tylko 5% jest zdecydowany wróg 1 w danym produkcie rzeczywiście jest także jesteśmy na takim bardzo wstępnym etapie rozwoju jeśli chodzi o te od te tematy związane z recyklingiem tkanin i też jest chyba na tak też rozumiem wielu producentów którzy, którzy dopiero wprowadzają dane dane tkanin do siebie do do sklepów czy do produkcji, a albo dlatego szukają mieszkań nowych technologii nowych rozwiązań nudne czy nawet zupełnie tkanin i trudno się spodziewać, że nagle będą miały z tego też ani ner celowaną powiedzmy całą kolekcję myślę, że to jest po części wyczuwanie rynku części pewnie wynikają wynika to z finansów, które są potrzebne też do tego typu rozwiązań, ale tak takie certyfikaty są trudno mi powiedzieć na ile one są obecne w sklepach, o których pani ja na początku i na ile one są do przypięcia do tych produktów, o których mówimy, że są Eko dlatego, że kiedy mówimy właśnie tej pizzy o Eko tkaninach znowu and też mógł je na regulowanych należą do nurka pt. Eko tkaniny, ale jako tkanina mamy także nie w bawełnę organiczną i pewnie wiele innych spotkań, które są innowacyjne powiedzmy w jaki sposób i one też są okej rozumiem tak to tkaniny, która nie są z recyklingu, ale są innowacyjne tak czy są produkowane w zgodzie z założycieli szeroko rozumianej ekologii moim zdaniem tak myślę sobie teraz o jednej z Marek polskiej, która produkuje buty takich innowacyjnych tkanin oczywiste tkaniny ze skórek jabłek albo skalne z kaktusa ta tkanina, która jest ciekawą ciekawą tkaniną też kontekście zrównoważonego rozwoju kiedyś tam artykuł jak osoba z 2 właśnie w tym panami, którzy tę tkanina wymyślili i są z Meksyku, którzy rzeczywiście spotkali się bardzo oni oboje z różnych światów, ale wyczyść znajdzie sposób można stworzyć produkt, który odpowiada dzisiejszym potrzebom w świecie mody znajdą się sobie, że takim taką rodziną, której mają bardzo dużo Meksyku jest aktu sąd potrzebuje dużo mniej wody niż przeciętnie stosowana w modzie roślina więcej produkować taką tkaninę z kaktusa ta Marka w Polsce Bohema lotki produkuje buty z tylko takich innowacyjnych tkanin tak jak powiedziałem są tkaniny ECM jabłek tkanina z kaktusa tkanina z ananasa na tekst oczywiście pani bardzo zaczęła pani właśnie ciekawy temat, czyli polscy producenci jak to na Polski na rodzimym rynku wygląda ta gotowość właśnie do innowacji czy to będzie kodeks pisał teksty cokolwiek innego jak wygląda gotowość do korzystania też zredukowanych kami czy te 2 rzeczy jak my się plasujemy w tej w tej innowacyjności właściwie w tej reformie modowej w tej rewolucji, która się zaczęła, która trwa znowu Polski rynek mody i poważne, więc mamy do czynienia i z małymi i dużymi firmami mam jednak taką obserwację, że polscy producenci, a często dużo bardziej zaawansowani jakościowo chyba mam wrażenie jednak czekają na coś odpowie to znaczy mamy mniej odwagi etapem w tym przecieranie szlaków jest rzeczywiście ja dopiero teraz zauważam po kilku latach, kiedy mówimy odpowiedzialnej modzie, że coraz więcej Marek zaczyna by mówić, że tak wiemy, że musimy jeszcze w tym kierunku i w ogóle zrównoważony mogły, więc chyba nie chce na razie dotykać w ogóle tematu tkanin z recyklingu bądź też to jest dużo za wcześnie pewnie są takie media takiej kolekcji, ale podejrzewam, że one są, jakby promilem w ogóle w temacie w ogóle, jakby mówienia o odpowiedzialnej modzie czy zrównoważonym rozwoju moje zdanie zawsze jest tak, że warto zrobić, kiedy chcemy mówić w ogóle o rozwoju firmy w takim kierunku warto zacząć strategii oczywiście są firmy, które zaczynają od projektów Eko kolekcji i to jest też w pewnym sensie oka natomiast to jest moim zdaniem też ryzykowne w kontekście konfrontacji ze świadomym konsumentem co znaczy, jeżeli Niemasz strategii konkretnej wizji, w którym kierunku chcesz iść jako firma wpisując się w zrównoważony rozwój jednocześnie promuje kolekcji Eco natomiast tutaj jest duże ryzyko związane z tak konfrontacją dyskusją z takim modom konsumenta, którzy już naprawdę wie, o co pytać i i gdzie uderzyć bardzo często, więc wracając do do tego pytania na jakim jesteśmy etapie myślę, że jesteśmy etapie na samym początku myślę, że wiele firm my jest nam 2 większe firmy, które mają swoje strategie, a cała masa pozostały właściwie ma świadomość, że musi takie takie działania podjąć musi wziąć się, że tak powiem z tematem za rękę i zacząć myśleć w jakimś w jakim stopniu w jakim zakresie są w stanie na dzień dzisiejszy, a transformować jednym z elementów jest pewnie obszarów działania jest szukanie innowacyjnych tkanin czy o tkanin z recyklingu i budowanie kolekcji, ale tych rozwiązań tak naprawdę modeli biznesowych jest całe mnóstwo, więc myślę, że tutaj, jakby akurat tkaniny z recyklingu nie są jednak jedyną opcją jeśli ktoś chce rozwijać w sposób zrównoważony a jakie mamy jeszcze opcje albo inaczej, jakie jak jak kształtują się trendy powiedzmy dotyczące tej rewolucji, która o, której mówimy, czyli co jeszcze musimy zmienić i czy czy powinniśmy skupiać tylko właśnie na innowacje na recyklingu czy może po prostu zmniejszyć skalę produkcji, żeby osiągnąć to równowagę w modzie, czyli o zrównoważoną ja myślę, że kiedy mówimy o rewolucji w modzie to jest kilka takich obszarów, które nami są bardzo bliskiej rzeczywiście widzę w tym sens przede wszystkim w ogóle rezygnujemy z produkcji najchętniej mówiłaby wszystkie marki modowe żeby założyły, że taką koalicję Marek, które rezygnują, wrzucając co kilka miesięcy nowych trendów czyli jakby powrót do tego co było do takiego balansu, że mamy nie w mieście albo zimy tylko te kolekcja nieco chwilę nowe tropy tzw. które za łącznie namawiają konsumentów do dokupowania wiem, że to jest oczywiście trudne, bo od 60 do kilku dekad funkcjonujemy w mechanizmie takim, który ma namówić konsumenta do tego, żeby kupował więcej więcej ciągle nowych rzeczy, które bardzo szybko nam zużyją je wyrzucimy, ale myślę, że dzisiaj jesteśmy w tak innym kontekście społecznym niż jeszcze 5 lat temu, że marki nie mogą przesłuchać nie mogą udawać nie widzą co widzą konsumenci to znaczy, czego się boją myślę, że tego i ja chyba Lubie to pokazywać, bo wydaje się bardzo prawdziwe co znaczy dziedziczenie nie gramy jako producenci o w tej grze pt. mamy nowy trend na Eco Mode, więc będziemy promować jako kolekcję tylko my dzisiaj jesteśmy jako producenci w takim kontekście społecznym otaczamy się zupełnie by nowymi moim zdaniem konsumentami, którzy w dużej mierze się boją tego co przyniesie przyszłość związana ze zmianami klimatycznymi to pokazują badania pokazują komentarze pod wieloma, jakby w mediach społecznościowych to pokazują pikiety myślę, że to będzie tylko łączne zostało co oznacza, jakby inną epokę nie gramy o to, żeby komuś sprzedać nową torebkę, żeby ktoś lepiej poczuł i nie poczuł się tak jak mówi młodzież prestiżową tylko grano zaufanie klienta, który dzisiaj boi i myślę, że to jest zupełna zmiana wektora i zupełna zmiana generacji dzisiaj potrzebne do wypromowania produktów i znowu do promowania produktów chyba jest takim hasłem, które też nie do końca dzisiaj leży, dlatego że chyba dzisiejszą rolą wielu producentów czy rząd przyszłości będzie współ czas współuczestniczenie w zmianie i pokazanie, że mam pozytywny wpływ, a więc te trendy, które jak dziś dostrzegam i rzeczywiście teraz więcej Marek głównie małych co ciekawe promuje to jest pokazywanie, że my jesteśmy my mamy świadomość, jakie są problemy na świecie środowisku i proponujemy wam produkty, które są trwałe produkty które, jakby nie wpisują się żadne błędy produkty, które możecie nas naprawić produkty które, jeżeli zużyje to możecie nam oddać moje wróciłem ponownie w jak obiekt do naszych, bo nasz sklep, więc jest rzeczywiście kilka takich rzeczy, które zachowań powiedziałbym firm, które rzeczywiście może można czuć, aby przypuszczać, że one rzeczywiście są z nami w tym w tej walce lepszą przyszłość jak pani myśli ile czasu nam to zajmie osiągnięcie takiego to brzmi wszystko bardzo pięknie wręcz powiedziałbym idealnie mi czyta mniejsza presja powiedzmy związana z tym że, że musimy coś kupić musi kupić kolejną rzecz mieć tych rzeczy coraz więcej i na rzecz właśnie na rzecz na rzecz takiego bardzo tak naprawdę prokonsumenckie go producenta i handlowca powiedzmy jak długo nam zajmie osiągnięcie takiego idealnego stanu, w którym nie czujemy presji kupujemy to możemy kupić to, czego potrzebujemy ze świadomością, że jak w stanie zdobyć potrzebne nie będziemy musisz zastanawiać czy to nie wiem obciąć mamie babci leżące czy to wyrzucić i jak w ten sposób szkodzimy środowisku go tylko tak naprawdę zanosimy do 1 wybranego punktu ze świadomością, że ten ktoś ten producent doskonale wie jak przetworzyć powiedzmy ten materiał torebkę i bluzę czy cokolwiek innego myślę sobie że, jakbym miała wróżyć z kart, ale to nawet nie jest wróżenie z kart czy z fusów, bo boi, bo już sobie zdałam sprawę, że przez całe mnóstwo tak by takich producentów zaczęło dziś od Patagonii, które już kilka lat temu taką usługę wprowadziła i wszyscy wtedy stukali się w czoło mówiąc strzelili sobie kolano przez marca powinno zależeć na tym, żeby sprzedawać jak najwięcej ani namawiać konsumentów, żeby nie niszczyli swoich ubrań, a jeśli zniszczą to bywa naprawimy albo sprzedamy wasze stare ubrania i to było nie pamiętam dokładnie batalia myślę, że pojawiła się taka informacja ze 3 lata temu pierwszy raz ja na nią trafią przynajmniej dzisiaj w Polsce moim zdaniem kilka Marek co najmniej takie, które oferują ten drugi obieg wiemy o tym, że duże marki też zaczynają robić jak miała się oczywiście bawić prognozy stawiam, że to będzie kwestia 2 lat, kiedy będą normalka, kiedy będzie rzeczywiście był taki normalny normalna, gdyby praktyka wielu firm wielu Marek po prostu konsumenci już mają takie opcje do wykorzystania na rynku i zakładam, że błędem wielu firm duży byłoby, gdyby nie widziały tego albo nie zaczęły naśladować k dnia no, więc nam, więc takie usługi też obserwuje w jakim tempie się zmieniała świadomość konsumentów powiedzmy mogę powiedzieć o latach, kiedy zaczął się tym tematem interesować temat zrównoważonego rozwoju, więc powiedzmy, że zaczęłam sięgać po takie tematy szukać w 20000305. rok no, więc Ania Pięta się zawsze mnie śmieje, że ja zbyt ze zawsze wierzył, że nastąpiły duże zmiany rzeczywiście w porównaniu z tym co było na początku lat dwutysięcznych płacą kolosalne zmiany i tempo tych zmian oczywiście jest bardzo zależna od tego ile osób jest zaangażowanych w tym zmiany dzisiaj mamy setki tysięcy konsumentów, którzy w mediach społecznościowych chwalą się ubraniami second handów wystarczy spojrzeć jak grzyby po deszczu, jakby same punkty kankan powstają nocą racja i w świecie kultury i w świecie mody i sieci w ogóle dizajnu, jakby nawiązuje do zrównoważonego rozwoju funkcja nie ma wątpliwości, że ta epidemia idei pomysłów na zrównoważony rozwój już, jakby jest duży rozkwit i myślę, że rzeczywiście i technologie i zmiana stylu życia następnie nastąpią dużo dużo szybciej niż jeszcze tam 10 lat temu wspaniała bardzo pozytywnie nie mogą być dziękuję serdecznie dr Marta Karwacka socjolożka biznesu specjalizująca się zagadnienia zrównoważonego rozwoju była dzisiaj moim państwowości bardzo dziękuję klimat zmian podcast ekologiczny Małgorzaty Gut rozmowa z ekspertami praktykami życia Eko nasz Klima potrzebuje zmian musimy zmienić swoje przyzwyczajenia i nawyki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLIMAT ZMIAN

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA