REKLAMA

Korolec: W KPO jest szereg pomysłów szkodzących klimatowi

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-05-11 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:44 min.
Udostępnij:

- KPO wymaga głębokiego przepracowania. W planie rządu nie ma planu, jest tylko schemat wydawania pieniędzy. To powinien być plan redukcji emisji, a nie promowania emisji. Cały szereg projektów wymagaja wykreślenia, np. finansowanie CPK - mówił w Magazynie EKG Marcin Korolec, dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki, były minister środowiska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Marcin Korolec dyrektor Instytutu Zielonej gospodarki kiedyś minister środowiska nie tylko dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panu rola sprawnego i efektywnego systemu transportowego jest kluczowa dla funkcjonowania i rozwoju gospodarki napisano w krajowym planie odbudowy to prawdziwe zdania no ja myślę, że krajowy plan odbudowy ma cały szereg Rozwiń » ogólnie prawdziwe albo na pierwszy rzut oka prawdziwych zdań, ale w moim przekonaniu wymaga dość głębokiego przepracowanie, ale to wie pan już dnia już wysłane to już nie ma co przepracować teraz możemy tylko rozmawiać debatować by wiedzieć, jaką stronę rząd chce poprowadzić Polskę nie to ja myślę, że też nie jest pan mówi, dlatego że co prawda rząd wysłał krajowy plan odbudowy do do Brukseli do komisji europejskiej, ale teraz komisja europejska musi ocenić musi przesłać swoją ocenę parlamentowi europejskiemu, a parlament swoją ocenę z kolei radzie rada ministrów dopiero europejskich większością 60% głosów zatwierdził ten plan, więc do tego, żeby to było skończony produkcji, na podstawie którego będziemy mogli korzystać z finansowania to jeszcze jest wiele tygodni pracy myślę, że to nie jest ostatni z planów, które Polska wysłała dobry dobry czy pana zdaniem rzeczywiście będziemy zmuszeni poproszeni namawianie go poprawiać no krajowy plan odbudowy jest częścią wielkiego europejskiego planu odbudowy gospodarczej, która na nas wyprowadzić z kryzysu, który nie tylko, którzy prowadzą z kryzysu, który głównie spowodowany został rewident, ale wyjścia takiego kryzysu, który jednocześnie będzie prowadził do Zielonej i cyfrowej gospodarki, czyli będzie budował naszą pozycję konkurencyjną na świecie w przyszłości będzie odpowiadał na wyzwania np. związane z polityką klimatyczną i z Polski projekt planu ja nie widzę planu ja widzę schemat wydawania pieniędzy, ale ja nie widzę w jaki jakie uczy, jaki rezultat byśmy chcieli osiągnąć dzień wydania tych pieniędzy to jest jeden z podstawowych zarzutów dla dlatego należy instrukcji wydawania pieniędzy tak to taka instrukcja albo mapa drogowa, ale właściwie zastanawiam się czegoś, czego tutaj panu brakuje np. napisana jest to takie dziedziny, którą pan się zajmuje albo przynajmniej interesuje ile się nie mylę w ramach reform reformy wdrażane będą takie działania nowelizacja ustawy o elektromobilności, która podwyższy wymagane poziomy pojazdów ekologicznych w zamówieniach publicznych wprowadzenie ustawowego obowiązku nakazującego miasto wymiana autobusów na elektryczne wodorowe panu takie zapisy powinny się podobać plan powinien zawierać komponent 37% środków wydawanych na cele walki ze zmianami klimatycznymi eksperci oceniają, że tych środków zablokowanych około 18 pewnie procent czy przy porównywalnej, ale to nie jest największy problem, bo to można zwiększyć alokację, przesuwając ten czy inny priorytet ważne jest to, że w planie nie możemy finansować inicjatyw, które są szkodliwe dla klimatu mamy takie pomysły na planie jest zasada nosić twarde zasady nie wyrządzenia szkody na mojej ocenie w tym planie jest cały szereg takich pomysłów, które szkodzą klimatu np. część, a część opisu projektu jest tak ogólna, że nie pozwala ocenić czy ten projekt jest szkodliwe dla klimatu czy czy nie, a co pana zdaniem jest takie szczególnie szkodliwe np. finansowanie bodaj 4 milionów złotych dla budowy centralnego portu lotniczego co prawda tam jest powiedziane, że te finansowanie ma być przeznaczony na budowę połączeń kolejowych, które na pierwszy rzut oka wydawałoby się absolutnie regionalne z tym tylko, że finansowanie kolei ze środków publicznych, zwłaszcza europejskich powinno służyć może ludzie przesiadają się z transportu drogowego na transport kolejowy tutaj nie tutaj proszę mnie pan na chwilę zatrzymał się tak jak państwo słyszą przyjęliśmy taką konwencję ja tutaj będę cytował fragmenty kpi broni tego dokumentu mogę oczywiście dla wszelki wypadek dodać, że taka będzie moja taką rolę przyjmują, że z przekonaniem to to robię w tym dokumencie czyli, czyli krajowym planie odbudowy jest powiedziane i tutaj jest postawiony taki cel że, aby zmniejszać emisję zanieczyszczeń powietrza niezbędne jest wprowadzenie szeregu działań, które m.in. sprawią, że przesiądziemy się do transportu zbiorowego to dlaczego pan krytykuję błędy, ale wróćmy do tego portu lotniczego by jak jest racjonalność w tym, że budujemy połączenia drogowe, żeby zwiększyć ruch lotniczy ja nie widzę racjonalności w tym żadnej nie widzę, dlaczego mam jechać przez nomen omen Baranów Warszawy do Wrocławia nie mogę jechać szybką koleją prostu Warszawy do do Wrocławia naczynie widzę racjonalności budowania jakiegoś sił portu lotniczego sług kolejowym komponentem gdzieś pośrodku niczego w Polsce dofinansowanie tego ze środków europejskich i myślę, że w tym będzie kłopot w tym dofinansowanie akurat tego przedsięwzięcia no myślę, że nie ma racjonalności łączność 4 w tym programie pan na inny projekt temat wielkiej dyskusji politycznej w Polsce pojawią, ale inny projekt, który jest naszą koncertową przed chwilą mamy wstępne zdań początek zdania, które mówi o elektromobilności potem mówimy, że będziemy z tego finansować transport zeroemisyjny niskoemisyjny tak Nisko emisyjne, czyli emisyjny powinniśmy finansować transport zeroemisyjny, bo pan premier Morawiecki w grudniu, że razem z innymi premierami ustali, że redukujemy emisję 55% do trzydziestego roku to znaczy, że misja transportu musimy zacząć w końcu redukować nasze misje transportu początków transformacji tylko roczną w związku z tym nie powinniśmy finansować ze środków publicznej jakichkolwiek inwestycji transport, który wiąże się z emisjami no tak jak mówiłem tutaj jest tak takie zdanie, że będziemy wprowadzać nakaz np. dla miast wymiana autobusów na elektryczne wodorowe to one są bezpieczne dla środowiska czy nie to dobry przykład pan podaje, bo tam jest bardzo duży komponent inwestycji w produkcję wodoru, ale ten opis inwestycji w produkcji wodoru nie pozwala ocenić czy mówimy o wodorze produkowanym tradycyjnymi metodami, czyli z gazu z ropy czy to jest wodór produkowany dzięki procesowi elektrolizy czy przez 0 emisyjnych w tych technologiach, a może tego wszystkiego takich szczegółach, o których pan mówi nie dało się tutaj zapisać my, jeżeli Polski plan ma 500 ileś stron sprawia, że naszych nasi pisarze mają swobodę przybywania na papier myśli i w związku z tym to nie jest dokument jest nadzwyczaj oszczędny słowo inne plany mają z nich są znacznie krótszy związku z tym nie, jeżeli mówimy o transformacji Zielonej tomów transformacji, żeby mierzymy czas formacji cyfrowej to myśmy można transformacji cyfrowej, bo od tej transformacji zależy nie tylko nasza walka ze zmianami klimatycznymi dzisiaj nasze zobowiązania europejskie, ale budowa przewag konkurencyjnych polskiej gospodarki w krótkim średnim okresie, czyli pana zdaniem, że tak wrócę do tego transportu jeśli ktoś kpi, czyli krajowym planie odbudowy napisał np. niskoemisyjnym transporcie, bo zeroemisyjny tutaj też jest mowa to już założenia popełnił błąd, bo właśnie chodzi o to, żeby żadnej emisji nie było tak no i jeżeli przyjęliśmy wyroki cel neutralności klimatycznej to znaczy na 50 rok i po pięćdziesiątym roku rzetelny 7 będą one negatywne to znaczy, że musimy zbudować do 2050 roku transportują kompletne 0 emisyjny energetyki, które kompletnie zeroemisyjne nie ma nie ma innej drogi jest szóstym, jeżeli mamy dzisiaj po raz ostatni wielki projekt dofinansowany polskiej gospodarki to musimy z tych pieniędzy skorzystać, bo potem byłem z czyich pieniędzy jakich pieniędzy będziemy prowadzić tą transformacją, ale tak jak pan zajrzał do tego dokumentu do tych 500 stron lotów z każdej strony wybija się taka chęć skorzystania z tych pieniędzy chcę powiedzieć, że dzięki fundacji stocznia dzięki fundacji osób dzieje się dzięki WWF owi rząd dostał od społeczeństwa obywatelskiego od organizacji pracodawców samorządu jego wiedzy konsultacji w jaki sposób ten plan można poprawić 5 dni każdy dzień po 5 godzin eksperci co 3 minuty wypowiadali swoje stanowisko się wydarzyło ma bardzo szybko studzi w pierwszych aktywność nie pamiętam dokładnie i rząd powinien wyciągnąć z tej z tego, żeby prezent, który społeczeństwo obywatelskie ofiarowało jak ten plan należy poprawić wyciągnąć wnioski, a tutaj tak raptem zaraz w trakcie długiego weekendu wysyła ten ten plan bez jakichś znaczących zmian, więc to jestem myślę zmarnowane szanse co rząd, ale takie jak powiedział na początku uważam, że to nie jest ostatni plan, który Polska wysłała do Brukseli to, podsumowując w pana opinii, w których miejscach, w których działach rozdziałach będziemy musieli poprawić ten dokument no na pewno szczegółowe informacje na temat inwestycji w produkcję wodoru czy to jest wodór misyjny czy nie misyjny na pewno poprawić te elementy dotyczące transportu publicznego dofinansowania transportu gazowego, chociaż ten komponent budowania transportu publicznego jest moim zdaniem elektryczne były bardzo dobry, bo jest w obszarach miejskich obszarach pozamiejskich, że ten komponent należy należy pochwalić tych z i o tym zbiorowym transporcie autobusowym tutaj jest mowa o tych zeroemisyjnych autobusów, bo to na pewno przeczytałem jeśli chodzi o ten wodór to tutaj nie czuje się kompetentny, żeby no myślę, że się jak sam jest, bo to jest zbyt poważne i specjalistyczny temat myślę, że odejście od tego tego dofinansowania centralnego portu lotniczego to jest na pewno na celowniku dofinansowanie produkcji pasz wydaje mi się na nas wprost dofinansowanie produkcji mięsa no to trudno się wyobrazić bardziej misyjną gałąź rolnictwa jak produkcja mięsa, więc tam ten cały szereg takich średnią projektów, które wymagają nowych wykreślenia, bo nie będzie można finansować tych działań, bo są niezgodne z celami, jakie stawia sobie Unia europejska to po pierwsze, są niezgodne z celami redukcji emisji na 2030 roku, a to po drugie w naszym własnym interesie zredukować emisję do trzydziestego roku o o tyle ile będziemy musieli zredukować, bo to będzie decydował za chwilę zniknąć i czerwcu tego roku, bo inaczej będziemy musieli płacić kary za nie do mnie niezrealizowanie celu polskiego związku z tym ten te ogromne środki finansowe, które dzisiaj mamy do do dyspozycję powinny by pisanych plan redukcji emisji nie pan promowania myśli to jest bardzo ciekawy dokument jednak mimo liczą 500 stron zachęcam by każdy do niego zajrzał łatwo odnaleźli go na internetowych stronach rządu to jest takie niesamowite ćwiczenie czytając ten dokument można sobie spróbować wyobrazić, jakiej rzeczywistości rozmawiamy czy to jest dokument, który ma przenieść, jakby za dotknięciem tego dokumentu Polskę do zupełnie innych zupełnie inne miejsca w miejsce w przyszłości tak byśmy mogli odnaleźć się w tym zmieniającym świecie to jest taki dokument, który na potrzeby naszych dyskusji politycznych można w Polsce wykorzystywać bardzo dziękuję za cierpliwe wysłuchanie tego mojego ostatniego komentarza gościem magazynu EKG tej części był pan Marcin Korolec dyrektor Instytutu Zielonej gospodarki były minister środowiska teraz informacje Radia TOK FM po informacjach druga część magazynu EKG Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA