REKLAMA

"Już trudno znaleźć pracowników, działania rządu jeszcze to skomplikują" Ewa Łabno-Falęcka, Sonia Buchholtz, Marcin Mrowiec

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-05-11 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
29:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka to jest druga część magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry naszymi gośćmi są pani dr Ewa Łabno-Falęcka Mercedes-Benz Polska dzień dobry witam serdecznie pani dr Sonia Buchholtz Konfederacja Lewiatan szkoła główna handlowa dzień dobre szkoła główna handlowa w Warszawie oczywiście dzień dobry i pan Martin pan dr Marcin Mrowiec ekonomista dzień dobry dzień dobry panie doktorze dobry państwu tutaj kilka minut temu pan Marcin Korolec mówił Rozwiń » w magazynie EKG zdaniem trzeba będzie poprawiać krajowy plan odbudowy dokument to ważne warto byłoby go widzieć w takim szerszym obrazku, że to jest mapa wydawania pieniędzy, która Polskę wraz z polską inne kraje Unii Europejskiej, a więc całą Unię europejską nie tylko wydobyć pocovidowego kryzysu, ale również dać odpowiednie miejsce w tej światowej rywalizacji Ameryka Chiny Unia europejska nie można tracić swojej pozycji, a może państwo mają jakiś pomysł co można by jeszcze zmienić np. dziedzin którymi na co dzień interesują bardzo proszę pani Ewa Łabno-Falęcka taka mała np. zmiana Kappa nie chodzi mi na tytułową stronę tylko coś dodaje albo zmienia ja wysłuchałem z uwagą wypowiedzi pana ministra Marcina Korolca i części podzielam jego obawy natomiast mam takie 2 refleksje los chce inwestować w ramach po 5 obszarów nowoczesna i odporna gospodarka Zielona energia cyfryzacja Intelligent transport i zdrowie słuszne, a inteligentny transport jest ponad 6 000 000 000EUR na zieloną energię 63 000 000 000EUR te miasta, dlaczego o tym mówię zabrakło mi w tym pomyśle rządowym takiej refleksji, że Zielona energia prywatnie inteligentny transport właściwe naczynia połączone, jeżeli czytam, że inteligentny transport projekty, które rząd realizować i wymienia m.in. właśnie inwestycje samochody elektryczne zakup Nisko, że zeroemisyjnych autobusów czy pociągu szczerze mówiąc brak mi takiego większego obrazu i chciałabym krótko tylko zwrócić uwagę na bardzo ciekawy głos tych konsultacjach, które jeszcze były mam nadzieję, że do tego wrócimy to była w ogóle polskiej informatyki Telekomunikacji, który zwrócił uwagę, że ten trójkąt, że jest Zielonej mobilności załóżmy Zielonej mobilności to jest taki krój kontury muszą być upieczone przez czynniki, więc po pierwsze, uczestnik tego ruchu drogowego o jak mówią o transporcie transport drogowy jest odpowiedzialny za ponad 12% ani liczba transport osobowy cały transport, jaki państwo zobaczyli pewne jest piąta, więc to musi być taki trójkąt zależności, że mamy w uczestników tego ruchu drogowego potrzeba mobilności nie maleje ona rośnie i uczestnicy mają jakieś swoje zachowania waszą myślę, kiedy mówimy o tym czasie przecież na samochody elektryczne o tym decyduje odbiorca klient brak tej perspektywy w tych projektach rządowych chował je no tak, ale to i tak pani brak zmian to dobrze zrozumiał brak uwzględnienia elementu w tym samym planie, czyli uczestnika korzystającego z transportu możliwości obecnej infrastruktury drogowej transportowej i rozwój środków transportowych te samochody elektryczne, których pisarza, że to są autobusy szczególnie to puste to jest usta, jakby ogniwo o zmianie jedno ogniwo tego całego trójkąta zależności i ten rok środków transportowych nie może się odbywać w oderwaniu od powiem tak inteligentnego całego systemu transportowego w tym całym systemie transportowym oczywiście, że pomijając, że przy centralny centralny lotnictwa może to zestaw, ale mnie interesują ten wątek, który pani poruszyła, ale to, czego pani by oczekiwano przed laty zmierza do tego, że inteligentne systemy transportowe są absolutnie oparte na digitalizacji i zmierzam do tego, że bez nakładów w proces modelowania ruchu w skali makro bez Mikos symulacji bez odwzorowania w środowisku wirtualnym bez krótko mówiąc nowoczesnych technologii nie będzie nic tego całego systemu tego całego ekosystemu transportu ziemi jakieś wyrywkowe okres związania słucham logu tam itd. tak bardzo tego mi bardzo brakuje trochę się obawiałem punktu zmierzamy winną stronę, bo pani jest przedstawicielem branży motoryzacyjnej i rozumiem, że to nie chodziło o wsparcie konkretnie tej branży tylko o to, żeby jak już producenci dostarczą te elektryczne dla ludzi samochody dla obywateli mieszkańców autobusy nie emisyjne to jeszcze trzeba stworzyć cały system, w którym można funkcjonować po to, by proekologiczny się zachowywać tak jedno słowo dodam my jesteśmy jak najbardziej za tą mapą drogową, która wyznacza Unii Europejskiej przypomnę, że do 2030 mamy redukować emisję 55% 2050 natomiast być neutralna natomiast np. jeżeli chodzi o moją firmę my chcemy mieć 0 emisyjna roku już 2039, czyli można powiedzieć, że w tym momencie niektórzy producenci są jeszcze bardziej ambitni aniżeli Unii Europejskiej no to jest nasza strategia i myślę sobie, że to jest w ogóle oddzielny wątek dotyczący tylko firmy, którą pani reprezentuje to znaczy spojrzenia na to jak do planów inwestycyjnych jak do założeń przedstawiania firm na działalność cyfrową albo innowacyjności podchodzą właśnie firmy, a nie tylko państwa albo nasze państwo dużo organizacji to też jest ćwiczenie, które przed nami, a to będzie zostawić popatrzeć wtedy będziemy oceniać te, a ambicje mówi pani Ewa Łabno-Falęcka pani dr Sonia Buchholtz pani patrząc w po to, ze swojej perspektywy coś by pani dodała albo inaczej napisała już ma być taki festiwal konsultacji poprawek to, proszę bardzo, nasz festiwal konsultacji to już drugi miesiąc albo nawet trzeci trwa, a tak w ogóle to te sam proces wyboru projektu kapo taki wstępny przegląd zaczął się bodajże w sierpniu, więc to nie jest realne jest tak jesteś nowego tak jakbym się skupiła na części dotyczącej monitoringu i kontroli tego procesu, ponieważ jak tutaj jest ogromny potencjał do pana pani w politykę nie zagęszczenie tego, żeby ten proces rozwojowy było tak jak chcemy, żeby nic nam się mieliśmy mało spod kontroli dlatego, że jeżeli sobie stawiamy wskaźniki, a wykonania to po to, żeby się dowiedzieć czy ten proces Okaj nam się wcześniej nie popsuło drożeć nie ma takich efektów, które nie niweczą nasze plany, jeżeli wstawimy tam wskaźnik, który będzie monitorował czy nam PKB rośnie jak tam będzie rósł ze względu na to czy taka poręcze czy tego kampanii będzie jak będzie ambitna, więc my postawimy także jako zerknęła trochę poważniej NATO coś co się w tych wskaźnikach dzieje, jeżeli chcemy poprawić efektywność energetyczną to taki wskaźnik 5 tam znaleźć, jeżeli chcemy, jeżeli chcemy mieć nie wiem lepsze zasoby które, a co to też powinniśmy w jaki sposób został wskaźnik Kowal to się dzień 1 tys naukowo, iż napracować natomiast to nam pozwoliło kontrolować ten proces i kontrolować no niestety rząd tak rozumiem rozliczać, ale przede wszystkim też korygować wiedzieć, gdzie jesteśmy nawet dużo bardziej korygować niż robi też tak, żeby nikogo nie denerwować tymi rozliczeniami bardzo dziękuję pani dr Sonia Buchholtz to pan dr Marcin Mrowiec pan panie redaktorze ja nie pójdą w politykę, ale pójdę w szerszy obraz pyta, o czym pan, dlaczego pani doktor no parę praw słusznie nawoływał na początku ich państwu uzmysłowić, jaka jest skala wyzwań ja nie konsultowałem krajowego programu odbudowy natomiast wcześniej został zaproszony zespół, który zastanawia się nad tymi wyzwaniami klimatycznymi i jak, jaka powinna być odpowiedź ekonomiczne i całkiem niedawno ukazała się publikacją wyroku państw bowiem dokładny tytuł naprawdę, czego zmierzam zmierzam do tego, że problem jest bardzo złożony i nie mamy dzisiaj odpowiedzi na poziomie naukowym na poziomie technologicznym podam państwu jako 1 przykład 1 liczbę na przykładzie miasta Warszawy proszę powiedzieć, jakbyście państwo szacowali, o ile pani emisyjność transportu w Warszawie mówimy tylko o transporcie, o ile padłaby emisyjność transportu Wars w Warszawie, gdybyśmy dzisiaj, gdyby dzisiaj o północy wszystkie samochody wszystko co się rusza po drogach przedstawili na ruch elektryczny państwo pewnie właściciel spadłaby bywa pan posłem 16% to nie jest liczba transakcji myślałem tylko to jest wynik w modelu właśnie tej publikacji, które tytuł podam dr Wojciech Szymalski zrobił bardzo poważny model ten najpoważniejszy, który dokładnie ulicy do państw pokazuje, że nawet, jeżeli wszystkie samochody będą elektryczne, nawet jeżeli wszystkie koncerny przejdą na elektryki to i tak spadek emisyjności, jeżeli policzymy globalnie będzie niewielki dlatego jeżeli, jeżeli prąd produkujemy zwęgla w innym miejscu, ale co 2 i tak będzie uwalniane premiera konkludują nie wchodząc temat, bo mamy bardzo szeroki głęboki i tutaj właśnie wspomnę tytułu publikacja właśnie polityka klimatyczna jej realizacja pierwszej połowy 2001. wieku to było wydane pod egidą EKF jesteśmy w programie EKG, więc państwo może łatwo państwu ECA europejski Kongres finansowy tamtą właśnie zebrane artykuły specjalistów poszczególnych branżach, którzy na co dzień siedzą na uczelniach robią rzeczy jak pan zaproszony, żeby to skonkludować ekonomicznej na koniec to moje takie konkrety ekonomiczne, a pan zmierza do tego, że nie mamy dzisiaj technologii, która pozwoliłaby nam projekt by zadekretowane przez Unię europejską uda się osiągnąć emisyjność klimatyczną, jeżeli wszystko uczciwie policzone i pyta co, ale ja rozumiem bo by tak by wyniki miał wątpliwości pan i nie neguję tego i rozumiem dla pana jest to dobrze, gdybyśmy się przesiedli na ten np. na te samochody elektryczne tylko chodzi o to, że to i tak nie wystarczy tak chodzi o to, że jeżeli naprawdę chcemy mieć 0 emisyjność to dalece nie wystarcza dziś nie mamy narzędzi to jest, który jest daleko za horyzontem musiała pani stronę opisane pana zdaniem kpi z realizacją kpi przyczyni się do jednak osiągnięcia tych ambitnych, ale koniecznych dla naszego zdrowia naszej przyszłości celów pani marzeniem jest bowiem Capol aż tak dokładnie pan redaktor wie 2 ram o odpowiedzi na pytania, ale i tak wątek był bardzo ciekawy zwraca uwagę na to, o czym powinniśmy także myśleć w kontekście takich strategicznych dokumentów ja bardzo państwu dziękuję za zabranie głosu w tej dyskusji w tej debacie przy tym przy temacie krajowego planu odbudowy może to już nie będzie zbyt atrakcyjne, ale ja powtórzę się, że właśnie do znudzenia będę to powtarzał czemu takiej debaty takich głosów jak choćby te wypowiedziane przez państwa nie mogliśmy usłyszeć w sejmie w czasie poważnej dyskusji debaty tak istotnym planie jak krajowe plan odbudowy to mimo wszystko wypowiadali się przepraszam politycy mogłoby to być bardzo interesujące, bo mogliby zwrócić uwagę na różne rzeczy, o których tutaj powiedzieliśmy bardzo dziękuję oczywiście magazynu EKG jeszcze nie kończymy K2 to kolejne sprawy wiceminister już jesteśmy przy planach różnych wiceminister finansów pan Patkowski stwierdził wczoraj, że nowy ład, czyli program polityczny Prawa i Sprawiedliwości, które ma też przyczynić się do odbudowy gospodarki po pandemii wg Prawa i Sprawiedliwości i ten program nie przewiduje zasadniczych zmian w podatkach CIT VAT natomiast program ma zaproponować zmiany w picie by duże, iż w my by by pieniądze pozostały w kieszeniach podatników i minister określił, że program ten będzie pro popytowy co to oznacza sformułowanie propos Tower i jak należy to rozumieć i czego się spodziewać pani Ania, choć propos nowy program praca jest pani dobre po mojemu opowiedziała ziemia zrozumiał też bardzo dobre pytanie, bo to co o tym mówiła wczoraj padł na radzie dialogu spotkać tam Pani Minister Kwiatkowski powiedział o tej porze roku zazwyczaj zaczynamy interesować się tymi tym co jest jakiś sposób będzie konstruowany budżet ma następny rok i w jaki sposób właściwie, jakie poziomy płacy minimalnej płacy w budżetówce będą bezpieczne z perspektywy gospodarki jednocześnie będą realizować te postulaty społeczne, które temu towarzyszą no właśnie pojawiła się pojawiła się dyskusja na temat nowego ładu, jeżeli Ministerstwo Finansów o tej porze roku pokazuje takie założenia budżetu na przyszły rok takie podstawowe wskaźniki makroekonomiczne jak, jakimi przyszłość tak niestety pokazało taki dosyć akademickich ćwiczeniach, które tego kapo jest niewiele, a polskiego nowego ładu nie ma w ogóle w związku z tym, jeżeli wiemy, że w sobotę ma się pojawić ma się odbyć premiera tego dokumentu niestety wskaźniki, które w, których widzimy, które widzimy pokazane przez Ministerstwo Finansów nie powiedzą nam nic i jest bardzo zła wiadomość pani, jeżeli mamy podejmować decyzje oparte na na wiedzy to to tutaj niestety nie jesteśmy pomocy jest z Ministerstwa Finansów natomiast pojawiło się tak właśnie to co pan redaktor zacytował znaczy o tym raczej nie będzie zmian bardziej chcecie tak natomiast zmiany dokonają zmian w klinie podatkowym zmiany będą dotyczyć dolnej połowy tak rozkładu to nasza pani wyjaśnić klin podatkowy i dolna połowa składu znaczy Ministerstwo Finansów już wie jak mniej więcej będzie wyglądał on z pewnością wie ma wyglądać Polski nowy ład i zdecydowanie silniej obciążenia pracy zostaną nałożone na osoby, które lepiej zarabiają po to, żeby mniej obciążeń było wśród tych, którzy zarabiają mniej to jest program polityczny pani tak w związku z tym jest sprzedawana jako działanie propos pyta nawet określenie w ten sposób osoby, które mniej zarabiają będą miały net co więcej w związku z tym jak osoby uboższe generalnie, więc będą wydawać, czyli 1, a złoto w czasie ekonomicznej w tym założeniu, że nie zgadza, a na pytanie jest takie czy naprawdę potrzebują impulsu propos popyt owego w tym momencie tak znaczy to co się działo zresztą minister Patkowski mogą też Shock one mocnym charakterze podażowym aktywnością sobie granic toczyliśmy możliwość pochłania w związku z tym pytanie takie, jeżeli mamy wysoką inflację deficyt zasobów pracy oznacza pracy pracownika jest bardzo trudno teraz to czy my musimy tak powiem dopalacz gospodarkę w ten sposób program popytowym na czym to będzie tylko zwiększać ryzyko wyższej inflacji zwiększa ryzyko tego, że noty te zasady pracy, bo znaczy ludzie będą się jeszcze wyższych wynagrodzeń ale, ale i co w związku, z czym i z tym to o tym porozmawiamy w części trzeciej magazynu EKG teraz mówiła pani dr Ania Bucholc wcześniej pan dr Marcin Mrowiec pani dr Ewa Łabno Fallen słyszymy się po informacjach w magazynie EKG części trzeciej trzecia część magazynu EKG Radia TOK sam dziewiąta 44 Maciej Głogowski dzień dobry po raz trzeci pani Ewa Łabno-Falęcka pani Ania pochodzi pan Marcin Mrowiec są gośćmi dzisiejszego wydania magazynu EKG co państwa dziwi bardzo proszę, kto ma ochotę rozpocząć zdziwienia może ja nie zdziwienie, ale jeśli można, ale 1 taka refleksja, ponieważ turecka wypowiedzi po pańskim pytaniu o on prawo płytową polityka rządu, więc jako pracodawca mogą powiedzieć, obserwując rynek płace pracy to widzimy jakiś na pewno wyraźnie rosnące wymagania płacowe pracowników z 1 strony to jest jak najbardziej zrozumiałe natomiast drugie strony dla pracodawców rosną trudności znalezienia pracowników z odpowiednimi kont kompetencjami jest jakby też nie bardzo rozumiem tych praw pobytowych mechanizmów i tego tego zamiaru, bo to nam sytuacja na rynku pracy jeszcze bardziej komplikuje rozumiem mówi pani Ewa Łabno-Falęcka mam do pana dr. Marcina Mrowca takie pytanie jak moglibyśmy jakoś tak inaczej mówić nie propos pytałem się w ogóle nie podoba to sformułowanie jakoś tak bardzo bym chciał przyjaźnie, żeby to zabrzmiało mieli po prostu chodzi o to, żeby ludziska więcej pieniędzy wydawali jawnym chyba ludziska, żeby więcej pieniędzy wydawali cytuje dr Mrowca to już raz w roku i teraz ludzie, którzy zarabiają za dużo tutaj państwo minister decydujący jest za dużo bierze się więcej niż do tej pory o to, żeby tym, którzy zarabiają mniej trochę mniej płacili w podatkach, bo jest taka prawidłowość jakoś mniej zarabiają więcej musi wydawać na rozmawiać, bo po prostu potrzeby ma, a nie ma pieniędzy tyle jest decyzja polityczna, jeżeli ktoś taką decyzję polityczną podejmujemy to rządzącym mają prawo do takiej decyzji politycznych mają prawo do takiej decyzji politycznej tylko, żeby zapytanie nie były jedyne decyzje, które podejmujemy w zakresie ładu gospodarczego bardzo chciał, żeby rzeczywiście nowy dokument określał nowy ład, który jest odpowiedzią na to na to co się wokół nas zjednoczyć w gospodarce europejskiej światowej co się dzieje po pandemii, żeby coś takiego wypracować to wracam do słów pana redaktora trzeba byłoby to dokładnie przedyskutować świat zrobił tak skomplikowany, że nawet najmądrzejszy pojedyncze zespół nie jest to nie tego ogarnąć, więc dyskusje think tanki itd. jest gminna była natomiast bawienia zresztą 1 umysł, który to ogarnia no, więc obawiam się, że to wszystko Opera jest reklamowany jako nowy ład nie będzie ładem takim szerokim i we właściwym rozumieniu tego słowa tylko będzie kolejnym przedstawieniem paru wajchę w gospodarce po to, żeby ludzie więcej wydawali się szybciej kręciło, żeby przy następnych wyborach słupki pewnie rosłych czy ja podtrzymuję ten nowy ład to jest program polityczny Prawa i Sprawiedliwości tak go należy chyba oceniać się przynajmniej takie wnioski można wysnuwać po wszystkich zapowiedziach, które usłyszeliśmy, bo samym programie jeszcze mamy się szczegółowo czegoś dowiedzieć czy jak ktoś do nas mówi o działaniach pro pro pro popytowi chodzi o to, żeby ludziska więcej pieniędzy wydawały jak powiedział dr Mrowiec tak tak można, proponując nie, tracąc istoty nie, tracąc status pana dziwi pan dr Mrowiec, czyli jest nieustannie pod nieustanne podtrzymywanie problem z programu samochodu Narodowego i nawet po, przeprowadzając rozumowania takim bardzo prostym poziomie ekonomicznym rynek samochodowy jest rynek rynek w skali, gdzie marże na pojedynczych produktach są stosunkowo niewielkiego, jeżeli państwu uzmysłowić to parę lat temu czytam taki artykuł odnośnie jednego z dużych koncernów europejskich motoryzacyjnych, który na pojedynczym samochodzie zarabiał około 600EUR samochód kosztuje kilkadziesiąt tysięcy euro 2000 ludzi wyłączonych dziesiątki tysięcy jego produkcję i to wszystko musi być tak dokładnie rozpisane poukładane, żeby na pojedynczej to co robić 600EUR to jest doświadczenie gromadzone od dziesiątek lat to co sieci serwisowej obsługi sprzedażowej posprzedażowej w całej Europie, dlatego że nie popiera zamknięcie na małym rynku teraz pomysł, że ktoś wejdzie na ten rynek, którego wypadają firmy, które tam istniał od kilkudziesięciu lat, bo nie są w stanie sprostać konkurencji wydaje się dosyć dosyć odważny tak mówiąc delikatnie, jeżeli wyrobiłem prywatny przedsiębiorca to myśmy z uwagą obserwowali jego poczynania i zainwestowali albo nie zainwestowali natomiast, jeżeli to są wydawane do tej pory dziesiątki milionów w perspektywie miliardy złotych publicznych pieniędzy to ja bym połowę tych pieniędzy w ogóle nie wydawała drugą połowę przeznaczą właśnie na tym banki na dyskusję na temat tego jak powinien wyglądać nowy ład ekonomiczny jak powinna wyglądać prawo podatkowe takiej itd. więc rację dziwnie wchodzenie w rynek, który jest bardzo trudny przy pomocy administracji Państwowej to bardzo dziękuję dziwił się pan dr Mrowiec zaskoczy, ale nie przekaże głosu pani dr Łabno-Falęcka, która jak rozumiem ze względu na swoją codzienną pracę zawodową mogłaby odnieść do tego spróbuje ja to jakoś podsumować się pan Marcin Mrowiec jak rozumiem zwrócił uwagę na ten Narodowy samochód, dlatego że ostatnio państwo od swoich państwowych spółek odkupiło firma, która ma zajmować się tym elektrycznym samochodem teraz tak jak przed chwilą układaliśmy definicja najbardziej przyjazna sformułowanie przy okazji propos owego to ja sobie to tłumaczy w ten sposób, dlaczego państwo nie powinno zajmować się od zera budowaniem samochodu elektrycznego, bo na świecie w Europie są koncerny, które zajmują się wytwarzaniem samochodów elektrycznych sprzedają samochody są dostępne w Polsce nie jest tak duża 11 000 takich samochodów w pełni elektrycznych także mamy zarejestrowanych niby niedużo no państwo powinno wchodzić wtedy, gdy mielibyśmy stworzyć samochód, który by się np. lekko unoszą nad ziemią i by tak troszeczkę latał to byłoby coś nowego, czego jeszcze inne koncerny nie robią wtedy wchodzi państwo daje swoje pieniądze asekuruje tych, którzy mają to robić także prawnie bierze za to odpowiedzialność tworzy coś nowego tak było przez lata w różnych dziedzinach programy kosmiczne w Ameryce itd. ale jak państwo miałoby konkurować z innymi koncernami motoryzacyjnymi, które od lat mają doświadczenie ładują swoje pieniądze, a teraz po prostu to robią jeszcze sprzedają to rzeczywiście nie wiadomo, o co chodzi to zdziwienie pani Sonia Buchholtz bardzo proszę również moje zmienia dotyczy badań trzeźwości w miejscu pracy, ponieważ będą z tego co piąte rzecznik MŚP dosyć długo zabiegał w tej sprawie, żeby zbadać do tej pory, mimo iż można sobie wyobrazić, że argumentacja padała także informacja o trzeźwości też informacje ostanie zdrowia pracownika jako taka nie powinna być ujawniona nie powinno być testowane no i teraz to jest oczywiście ogromny problem dla pracodawców w tym sensie, że proszę zwrócić uwagę na jest alkohol są również inne substancje odurzające i używanie przez pracownika po pierwsze, zmniejsza produktywność w tym sensie, że oczywiście no, jeżeli ma się reprezentować pracodawcę i ta umowa między pracownikiem pracodawca sporządza plan to po to, żeby pracownik robił to co umie najlepiej natomiast druga rzecz jest taka, że oczywiście to jest zagrożenie miejsc pracy dla współpracowników dla klientów i tutaj właśnie taka argumentacja godnościowa oznacza, że jakich powodów wyrywkowe kontrole zaburzają, a czy są są uderzają godności pracownika nie jest tak zastanawiam, ponieważ bycie rozjechane przez wózek widłowy ego również uderza w taką godność pracownika natomiast wydaje się, że ten temat powoli zaczyna się klarować ten lepszy, ale przepraszam pani doktor, ale z kim pani polemizuje, bo nie rozumiem rzecznik małych średnich przedsiębiorców, którym pani wspominała od długiego czasu domagał się takich zmian sama reklamuje to, że Boga, że domagał się takich zmian w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się zapis o tym rząd będzie chciał wprowadzić zmiany w kodeksie pracy cytuje polegające na określeniu podstaw prawnych umożliwiających pracodawcy wprowadzenie ze względu na określone prawem cel wyrywkowych kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu w ich organizmach to pani jest zacienienie czy nie nie to jest zdziwienia w tym sensie, że to tej pory tak długo dużo czasu nam było trzeba do tego punktu do, a dlatego, że niema sprawa jest tak rzeczywiście do tej pory dominował alkohol, ale to nie jest jedyny środek, który może wpływać na zdolności pracownika natomiast druga rzecz jest taka, że nie wiemy, jaki będzie wpływ tej pracy zdalnej to znaczy, że ludzie, którzy siedzą tam mogą dziękuję pogłębić swoje problemy, jeżeli takie mieli teraz, jeżeli wrócimy na miejsce do stanowiska pracy takie regularne to dobrze, żeby pracodawcy mieli taką możliwość w fazie tego do tej pory nie była rozmowa jasne jest na pewno byłoby dużą programu to to myślę sobie to pewnie zasługuje na jakąś dodatkową dyskusję bardzo dziękuję za to zdziwienie rzeczywiście odpowiednie sygnały o tym, że regulacja będzie regulacją odpowiednią będzie zajmował się rząd taki sygnał jest, bo rzecz pojawiła się w wykazie prac legislacyjnych może to jest temat powinniśmy do tego w najbliższym czasie powrócić wspomniała o tym pani dr Sonia Buchholtz K2 Sąd Najwyższy dzisiaj ponownie teraz już pełnym składzie wypowie się o kredytach frankowych czy banki mogą żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału w czasie trwania unieważnionej umowy poważna sprawa tych franka cha jak rozmawiamy od lat są osoby, które mają takie kredyty są zainteresowane konkretnymi rozwiązaniami prawnymi kiedyś politycy obiecywali konkretne rozwiązania wszyscy jako klienci banków powinniśmy się sprawą interesować Januszko takiego kredytu we frankach nie mamy, ale uznaje, że temat jest bardzo istotne pan Marcin Mrowiec pan był pracownikiem sektora bankowego przez przez lata to może takiej strony i na ile ważne są kolejne orzeczenia i czy dzisiaj także jakiś przełom przed nami to będzie koniec tej historii czyszczenia jest pewne na Tytanie Central natomiast wcześniej zastrzeżenia miałem kredytu frankowego nie ma nie miałem aktywnie zniechęcają do ich brania będąc instytucją, która traktowała mnie udzielała takich kredytów dlatego powiedziała, że kiedyś będą problemy także w związku z powyższym nie jestem głównym nurcie tak tej dyskusji frankowej, bo nikt nie bezpośrednio ani instytucje terytorialnie dotyczyło naszej elity jak dotąd jednak ekspert, który nie własne oczy na tle ekspercką tak problem rzeczywiście istotne i tutaj jak rozumiemy oczekiwania takie, żeby izba co w pełnym składzie przyjęła pewne można by powiedzieć nieprawnie tylko ekonomiczne wytyczne dla sądów jak jak interpretować to sytuacja, która powstała, a ja muszę powiedzieć patrząc z boku sytuacja jest dla mnie zadziwiająca w tym sensie, że to jednak ludzie brali kredyty, które były związane z Frankiem brali to ryzyko mniejsze bardziej świadomie ale, ale jednak było o tym mowa to zmienia kilka lat okazuje się, że po prostu nikt nie wiedział my najchętniej unieważni te wszystkie kredyty i one będą po 0% no nie możemy tak robić dlatego pytanie dotyczy tylko tych frankowiczów to dotyczy ogólnego obowiązywania albo nieobowiązywania prawa w naszym kraju także mają prawo jest bardzo poważna i szeroko i wychodzi poza poza tym frankowiczów nie jak tutaj będą rozstrzygnięcia zdarza nam noty tak te, które były do tej pory wydaje się, że są w ramach tej jest tak powiem nagonki medialnej gra ostro w miarę rozsądne natomiast uważajmy, żeby nie wylać dziecka z kąpielą pił wczoraj też krótko wspominaliśmy tych rozstrzygnięciach, które już zapadły, bo takie są mamy tam siedmioosobowy skład Izby cywilnej Sądu Najwyższego wcześniej szła dzisiaj krótki fragment w magazynie EKG o tym, bo orzeczenie Sądu Najwyższego raczej przed nami chyba się wszystko się odbędzie i do tematu dziś nieraz w radiu TOK FM będziemy powracać, kiedy w ręku będzie już konkret no oczywiście w jutrzejszym wydaniu magazynu EKG również także do sprawy wrócimy jako ostatni mówił pan dr Marcin Mrowiec wcześniej pani Sonia Buchholtz w jeszcze wcześniej pani Ewa Łabno-Falęcka kończymy magazyn EKG euro 456 frank 416 w tej chwili audycji EKG przygotowała Agata Majewska realizowali japońska bardzo dziękuję Maciej Głogowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA