REKLAMA

Co tak naprawdę bada humanistyka? "Piszemy te nasze smętne artykuły i załamujemy ręce"

OFF Czarek
Data emisji:
11-05-2021 10:00 (Powtórka: 03-06-2021)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie pani prof. Joanna Jurewicz z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest z nami dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobry kryzys kryzys kryzys różnego rodzaju kryzysy od czasu do czasu się pojawiają i zostawia się je zażegnać, ale od dłuższego czasu mówi się o kryzysie nauk społecznych o kryzysie nauk humanistycznych kryzysie Rozwiń » humanistyki i to nie tylko w Polsce, ale na świecie już różne książki powstaje nawet na ten temat myślę sobie szkoda zmarnować taki piękny kryzys warto zacząć pisać książkę niedawno rozmawiałem w programie off czarek o nauce i pseudo nauce czy da się tak bardzo jasno wytyczyć granice, poza którą mamy do czynienia z 1 albo albo drugim i napisała pani prof. Jan Jurewicz, mówiąc że pani różne przemyślenia na temat właśnie tego kryzysu w humanistyce, więc oddaje pani głos już bez otwarcia rady bardzo dziękuję ja właściwie już takie pewne wstępne wygłoszą oczywiście bardzo cieszy cieszę się bardzo pięknie polskim językiem posługujemy to znaczy oświadcza przedtem ja teraz o te właśnie tych praw dawnych chciałam dobrze, ale też będzie w języku polskim, bo to są takie moje powiedziałabym przemyślenia o praktyka praktycznie praktyka jednak wolę chyba tak dobrze znacie badaczki, która jest zamknięta można powiedzieć w takiej kategorii orientalistyki moje tradycyjnie orientalistyka to była była nauka badanie obcych języków Dafi loggia no ale dla mnie od początku była można powiedzieć badaniem, że tak się górnolotnie wyrażę badaniem człowieka w takim szczególnym jego wydaniu tak jak jest człowiek, który tworzy teksty w sanskrycie poczynając od trzynastego wieku najpierw zajmowałam się filozoficznym myśleniem o takim przede wszystkim jak stary nawet niektórzy mówią, że tam nie ma filozoficznego myślenia ja uważam, że jest, ale to jest na inną na inne spotkanie natomiast potem jak poznałam właśnie różne nowe metodologie właśnie wyniki neuronauki psychologii, które postulują ucieleśnienia myślenia zobaczyłam, że naprawdę można się dowiedzieć jak ci ludzie myśleli o świecie o sobie samych aktywnych sprawczych wolnych dniach, ale ja byłam jestem jakimś sensie zamknięta i pewnie wszyscy humaniści odczuwają w mniejszym lub większym stopniu może też właśnie przedstawiciele nauk społecznych w tej w tej w tym tej nawet z dnia szukałam jak zastanawiałem się nad tym wyrażenia w tym w tym więzieniu to może za mocno, ale może tak właśnie w tej kategorii orientalistyki atak, czyli co sprawia, że bardzo trudno jest mniej ani wejściem badawczym odnaleźć prawdę mówiąc o świecie w świecie nauki i stąd moje różne przemyślenia właśnie na temat ogólnie, bo właśnie potem zorientowałem się i Orientu widać, że nie tylko nie dotyczy ten problem stąd mam chciałam się podzielić takimi różnymi przemyśleniami swoim z tym związanymi i chciałem też powiedzieć podkreślić, że bardzo wiele osób tak jak pan redaktor powiedział po bardzo wiele osób już o tym, o czym będzie mógł widzieć mówić mówiło i pisało i przecież mamy też w Polsce kryzysowe nauk humanistyki polskiej obywateli nauki w Polsce na świecie się o tym jak się wrzuci do bubla kryzys nauk humanistycznych czy po polsku czy po angielsku to po prostu liczba stron, która wyskakuje jest jest porażająca się tak wyrażę, ale ja takie, jakie całościowe podejście chciałam to nie skrawkiem może zaproponować albo jakiś pomysł, bo akurat holistyczne holistyczne tak jest urząd ogłosi też miałem tak ta bardzo dobrze i właśnie właśnie pomyślałem, że może dobrze byłoby rozpocząć dyskusję na ten temat właśnie w radiu nie rodzi takie szczegóły techniczne czy to jak to powinno być zorganizowane tak dalej czy właśnie takie szczegółowe problemy danej dyscypliny humanistyki, ale właśnie, bo właśnie namówić nawet moim pana redaktora czy moje koleżanki kolegów do dyskusji właśnie o humanistyce jako takiej tak czuje się pomówiony pani profesor zachęca Anna osoby, które chcą zabrać głos, żeby zainteresowała ludzi, którzy zajmują się nauką, żebyśmy jakoś z jak mówił mój dziadek Doroszewski uzasadnili swojej strefie prawda jako humaniści i czy jako naukowcy, bo de facto właściwie teraz nie tylko humanistyka przeżywa kryzys, ale paradoksalnie nauka też przeżywa kryzys prawda wzrost tak z 1 strony z 1 strony niby właśnie czerpiemy z darów nauki w postaci szczepionek, a z drugiej strony no u wielu ludzi albo nie wierzę naukowcom albo uważają za szarlatanów albo za kogoś, a albo mają teorie spiskowe także, ale mają ku temu 2 ważne powody no mają temu ważne powody moim zdaniem te powody leżą w świecie nauki to znaczy bardzo wiele często także tak właśnie chce sprzedać oczywiście również organizacji nauki już organizacja nauki nie zależy od naukowców mam wrażenie niewielkim stopniu zależy od naukowców tylko zależy od od polityków i różnej się również takich no strasznie jedni bezsilni naukowcy jak minie bez Fogga, ale rzeczywiście tak jest taki jest dzieci zagubione we mgle tak przebić się przebić się do polityków z jakimś takim sensownym pomysłem jest bardzo trudno o szampanie strajku kobiet kształcenia słyszałam ani się udało przebić do ministra jeśli chodzi o uwagę im się udała, ale cokolwiek znaczy ja uważam też świetnie im się udało jestem całym sercem za strajkiem kobiet, ale udało się przebić do mainstreamu, ale nie udało się przebić tak, żeby jakieś na razie przynajmniej zmiany polityczne wywołać prawda mam nadzieję, że się uda także także, ale trochę wiadomo, że naukowcy też powinni wyjść na ulice i krzyczeć hasła chlanie wyjdą, bo jest dobrze no właśnie może może tej dowiodła dobra kasa jest absurdalne warunki można do tego przyzwyczaić no kasa nie taka świetna, ale bardzo bezpieczna praca, ale bardzo bezpieczna praca tak ja właściwie człowiek stają profesor dostanie to jest właśnie może może sobie teraz mają być nowym nowej reformie, jaki stan ewaluacji również profesorów, ale w zasadzie w zasadzie już po profesorze można sobie iście mentalnie na teoretycznie oczywiście na na na zieloną trawkę natomiast natomiast tak jak się zgadzam bardzo bardzo bardzo wielu dużym stopniu za to odpowiadają naukowcy, ale naprawdę dużym stopniu też odpowiada organizacja nauki właśnie ten takie takie jak powiedziałem ten powszechny model panuje w kulturze Petera światowej, ale europejskiej na pewno ten model, który tak w latach osiemdziesiątych zaczął właśnie ten model skuteczności ten model taki, że trzeba tworzyć rzeczy, które się da o produkty tak nawet przecież do do do rzeczy to powiedział twórczości bardzo bardzo niematerialne i używać wyrażenia produkt, który właśnie co dalej ulicą pojmowane w kategoriach jakich takich mierzalnych mierzalnych wytworów, które można sprzedać, które podniosą PKB de facto przecież stan szczęścia na czas trzecia społeczeństwa może się mierzyć wartością PKB, ale explicite, ale im życie też mierze tak to znaczy jako się uważać jak PKB rośnie no to wtedy jest dom z akt wtedy wtedy jest o co chodzi, a w nauce to jest taki też się nie tylko humanistyczny, ale także w tej nauk ścisłych nocą są badania tzw. podstawowe, które nic nie wynika takiego specjalnie to wielu bardzo tych badań nic takiego nie wynik nieco PKB podniesie, a jednak jakiś sens to ma to wie w związku z tym w związku z tym myślę, że to jest taki to zwracają właśnie nasze z ratą bardzo bardzo humanistyczne argument pani profesor, a jednak, jaki sens Toma, a są to znaczy chciałbym zapytać to znaczy jaki sens ma no właśnie no bo dobrze jak i jaki sens ma więcej ma taki dobrze ja nie będę się wypowiadała na temat nauk ścisłych boja się na naukach ścisłych nie znam ale tym bardziej się one powinny trafić w Pp faktycznie faktycznie mogła swobodnie rozwinąć skrzydła natomiast w ale ogranicza to humanistyki jednak jakoś tam często nauk społecznych które, które tutaj jakoś z tym moim przemyślenie nie bardzo rozumiem na nie dlatego część z nich jest jest jakby osobna w sensie kategoryzacji od nauk humanistycznych mówi się wydaje, że przede wszystkim nauki humanistyczne dlatego wyjdźmy powinny powinny jakoś sformułować swój przedmiot badań to znaczy po wreszcie ustali powinniśmy ustalić czym się zajmujemy docentem teraz to jest także właśnie wszystko co te podziały na te dyscypliny teraz takie jako orientalista ja się zajmuje nie badaniem języka ale by znajduje się też za badanie myślenia no to w zasadzie zajmuje się też filozofią, ale zajmuje się też badaniem kultury to ja nie wiem czy jestem kulturoznawstwo czy może antropologię, które w naukach społecznych prawda, a filozofia tak badawczym nieszczęście, ale psychologia też bada prawda tylko, że najlepsze tak sobie osobno te te badania badania idą i to i to w zasadzie właśnie historia sztuki to jest to jest gdzie indziej nadał sztuce w ogóle stać odrębna dziedzina w UE to po prostu powoduje, że my straciliśmy jakiś taki właśnie wojny straciliśmy albo musimy na nowo sformułować właśnie na podstawowe rzeczy tak wyraża przedmiot badań tak przedmiotem badań humanistyki powinien być człowiek człowiek jego właśnie bo, jakbyśmy tak się zastanowili co my mamy tak mamy człon te, jeżeli takie nam jest w faktach mamy człowieka mamy to ten człowiek Reagan małpa naga małpa naga już ubrania to jest to już jest coś właśnie coś coś co zaraz, bo do ubrań wrócimy to tak dobra ale zanim tak mamy nagą małpy mamy małpa coś coś robi prawda chodzi o relacje z innymi istotami swojego gatunku wchodzi w relację ze świetną ze środowiskiem szeroko rozumianym no i wytwarza jakieś obiekty i właściwie najczęściej tyle tak i cała reszta co się między nami dzieje na to to jest to znaczenie, które nadajemy temu prawda tak jak pan powiedział ten nadal ma pan, ale jak naga małpa się ubierze to od to już Toma znaczenie prawda zupełnie inaczej jest do ust ubiór jest powiedziałabym przedłużeniem i poczuciem, że ja wyrażam siebie samą i sygnałem mojego statusu społecznego, a czasami właśnie niektóre zawody jak sędziowie prawda mają swoje czy księża mają moje stroje, które nakładają jakiś specjalnych okazjach i dochodzi tutaj jeszcze może właśnie tak jak teraz spory właśnie wokół tego no właśnie bardzo tragiczne spory wokół tego no Trybunału ani Julii Przyłębskiej różnych innych właśnie takich takich takich powiedział instytucji nowych, dlaczego się tak mówi, dlatego że po prostu jest pewna procedura zostawania sędzią i nie każdy, kto włożył togę Janik teraz pani Przyłębskiej rozrzucona jest sędzią, ale poza wrócił do samego Osamy do samej tej małpy tak nie każdy, kto włożył togę Iza założy łańcuch jest sędzią tak chcieliby ten dochodzi tutaj nie tylko strój, ale pewne pewne właśnie cały proces proces całe zachowanie i tego człowieka i jego otoczenia, które sprawia, że wynik jako społeczność postrzegamy to osoby jako sędzia i pytaj mnie tutaj zawiesimy pani profesor wdzięku dobrze kończy i czekam na ciąg dalszy tak ja te bardziej, ale nawet cieszę się, że pani też zapraszam panią naszych słuchaczy słuchaczki słuchaczy tak jest ten trzecia osoba słuch no pomyślę już w trakcie informacji zapraszam wszystkich na informację już kilka minut dziesiąty 20 po informacjach wracamy pani prof. Joanna Jurewicz po strzale na Facebooku pojawi się komentarze studiowania nauk humanistycznych pozwala na słuchanie owczarka w środku dnia o no właśnie zawsze są jakieś pozytywy znowu cytat ze studiowania nauk humanistycznych i nienormowany czas pracy jest na pewno przekleństwem, ale też wielkim darem nad morze do polityki przecież o to nie na to potrzeba wykształcenia na to nie, ale Niemcy nie mają niby mają nienormowany czas pracy, ale są również muszą ze sobą spotykać z dnia jakieś rzeczy, gdzie kupić nowy korek no tak może jakiś nowy dworek tak nie nie znam się na politykach ustaw projekt to jest pani profesor to ten przejaw człowieka, za którym się mniej znanych to jest pani prof. Jan Jurewicz wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, która wydaje się odkryła sekret kryzysu nauk społecznych i humanistycznych nie to nie jest tak tak usilnie śmiała powiedzieć w ten sposób tato też ta propozycja, żeby właśnie humanisty na to, że to może może nie znalazł nigdzie, ale oczywiście ja właśnie mówiono nie bardziej praktycznie oglądam te kwestie niż teoretycznie, ale myślę, że ta ta potem ta konieczność zdefiniowania właśnie przedmiotu nie bada nie tylko, bo to, że humanistyka powinna się zajmować np. kulturą jako praktyką tworzenia znaczenia to byli np. Helen mało to jest prof. Uniwersytetu oksfordzkiego ona mówi, że humanistyka to powinno właśnie praktyka przepraszam badaniem właśnie kultury, która albo inaczej właśnie praktyk w kulturze, które tworzą znaczenie w dal zarówno kulturę przeszło, jaki wy we współczesnej system koncentrować się na interpretacji krytycznej ocenie swoich danych no i oczywiście, że tutaj jest nie nie nie niech nie redukowali element obiekty subiektywność, ale może do tego wrócimy później, ale właśnie ten element może nie wrócił po niemal od razu po poważnych, lecz elementem tak już 8 na cały ten element obiektywności może być troszkę zmniejszony, bo on zawsze będzie, ale przez to wszyscy właśnie przez ten pomysł, że przez to że, gdybyśmy mogli tak właśnie my humaniści, ale to właśnie dotyczy również nauk społecznych również właśnie biologii np. czy neuronauki i skupić tak jak też uznać, że wspólnie badamy, ale wracamy do humanistycznych społecznych wspólnie badamy tę te tego człowiek tego człowieka który, który jest w tej chwili, który jest w tych swoich właśnie swojej twórczości zarówno fizycznej jak i jak i przede wszystkim Łódź zna twórczości znaczenia, bo wtedy można powiedzieć, że każda każda metodologia, bo nie chodzi też porzucić metodologię Special specjalistycznej teraz zajmować się wszyscy będziemy o tym, że jest to czym jest człowiek chodzi o to, żeby każda lot metodologia przedstawia jak inne jak wycinek prawda tego tego tego tego procesu tworzenia znaczenia i dotychczas to jest tak to zwrócił z kolei taki też tak długo zresztą też to ja mam praktyki czuje, że te nowe jak metodologie są w jaki sposób wnuczka są interdyscyplinarne seminaria itd. ale metodologii i faksu, jaki tak, jakby równoległe i nawet moim np. doświadczeniem osobistym jest także, że jest nawet niechęci poniewczasie osadzić dobrze swojej metodologii też koniecznie chce poznać nową już twierdzi, że właściwie to samo co świat ja badam nim wysoką polityczną można badać jakąś inną metodologię jest właściwie po co nowa metodologia prawda, ale każda z nich każda z nich daje jakiś taki do uwypuklenia inny aspekt no te 2 metafor, a czy właśnie, że to właśnie tak, że pani profesor wydaje się, że wiem, dlaczego humanistykę w kryzysie no dlaczego, bo jakoś tak strasznie dużo słów padło, a ja wciąż nie wiem, kto by, dokąd zmierzamy, dokąd zmierzamy do tego, żeby pomyśleć właśnie jak nowo sformułować humanistykę jak na nowo sformułować badania humanistyczne i też właśnie chodzi o to, żeby się skupić na tym, żeby określić co badamy co najważniejsze jest określenie tego co badamy badamy człowieka, że wszystkich nas łączy to, że badamy człowieka, że nie jest tak, że badamy osobno społeczeństwo osobno kulturę osobno literatury osobno jest z osobną religię osobno filozofie są spory oczywiście to wszystko jakoś musi pozostać, ale de facto musimy się w którymś musimy fajnie by było się w którymś momencie spotykać, a nie spotykać się na moim moim odczuciu nie spotykamy się w moim odczuciu jest także każdy każda dziedzina w jednak poza wyjątkami tak są takie osoby, które właśnie czują potrzebę, że właśnie jak badają literaturę literaturę to właśnie mają poczucie, że tutaj mamy taki dobry czytać tylko Czechy, gdzie w tej chwili, że właśnie jak się mogło analizuje tam problematykę moralną no to trzeba iść do Stróży prawa filozofii tak, ale takich jak już zwalczać, a jakiś, żebyście spotkali to co by się zmieniło to co by się zmieniło moim zdaniem byłaby to są oczywiście to jest taki śmiały projekt na lata my się wydaje, że byłaby możliwość po pierwsze, właśnie dzięki tej wymiany nie myśli pomiędzy nami i dowiadywali się co to co pokazuje zaraz zaraz proszę się nie na tym końce co pokazuje inna metodologia można by było wypracowywać nowe sposoby opisywania świata tego co się dzieje nowy sposób i to takie, ale przecież nie jest to my byśmy Nobla wymianę myśli rozumie, że nie chodzi o spotkanie, że pani się musi spotkać nie jest profesorem takim czy profesor inną tylko, że ma pani dostęp do tej myśli w postaci publikacji portali no właściwie dla badań czyli jakby może się pani spotyka czy to co pani postuluje jest na to jest na apel do pewnego w pewnym zakresie tylko, bo to jest, jeżeli to jest podjęta jako jedni mówią, że tego się też zupełnie jest zaś co ja postuluję, ale ja się czymś takim właściwie nie spotkałam swoich w swojej karierze naukowej nazwijmy to w ten sposób chodzi o to, że także te to jest tak jakby jednostkowy wysiłek tak ja się staramy, żeby je tam robię różne wysiłki różne metodologie poznaje różne są większe i potem próbuje stosować do badań swoich swoich swoich ludzi tak natomiast natomiast nauka jest procesem jednak zespołowy również to znaczy samemu się pewnych rzeczy nie da przeskoczyć już widzę, że ja już po prostu potrzebuje potrzebuje jakiegoś zespołu, który by można było nie tylko się właśnie zmieniać to co ja zapas odkryła u siebie tych odkryła siebie odkryłeś tego również próbą taką powiedziałbym ogólniejszego namysłu na podstawie tych naszych różnych różnych wyników badań różnych podejść, które różne metodologie dają tak, czyli jakiegoś takiego ogólniejsze go namysłu próby jakiegoś takiego spojrzenia bardziej z góry i zastosowaniem nie ja nie mówię, że zaraz tam 1 języka, bo to nie dokonał dla wszystkich na jasne oko jakiegoś takiego aktywnego podejścia do problemów, z którymi się świat ludzkość styka obecnie, a tych problemów jest cała masa i próby opowiadania o tych problemach nie łącznie ze swojego punktu widzenia nurtu swojej metodologii na czas zamknięcia potrwa do rodzaju swojej metodologii prawda jest Mark wszystko albo w le, ale nie jest le leń niska tak albo jakaś tam prawda tylko, że jest ja mogę z tego swojego marszu zwolennicy PiS, w którego nie uprawiam, ale założę się sprawdza i opowiedzieć i posługi dobrze nadal świat i poszukać jakiegoś wspólnego do wspólnej tak się nie da opisać tych przemian całościowo, ale jakiegoś wycinka przednia zagroda taki sposób, żebyśmy rozumieli i ludzie, którzy nie zamianą ku też rozumiem, że w ogóle, bo ludzie nie wychodzi na początku naszej rozmowy mówiliśmy o tym państwo jazie, że często, gdyby ten system, który ustawia edukację tak jak inny sposób jest bardziej winny tak zrozumiałem niż np. kadra tak czy to Niewiem czy bardziej nie wiem czy bardziej no wiesz to jest ja myślę, że po prostu jest problem i to NATO w razie decydenci, którzy ostro ustali taką inną strukturę decydują, ale teraz teraz, gdyby do mam pytanie do tego co pani ostatnio przed chwileczką powiedział, czyli to spotkanie takie Intra kontrola spotkania Watra czy myślał o takiej idei tak interdyscyplinarne spotkanie ekspertów wszystkich form oczy się spotkań no to na co czekacie na system, który do tego zmusi, bo przecież tak języki znacie technologia na to pozwala właściwie to co pani postuluje można robić od lat mało tego wielu ekspertów naukowców to robi pani mówi musimy stworzyć, ale co to znaczy, że stworzy system stworzyć oddzielną katedrę, która zamiast Instytut orientalistyki wydziału filozofii oraz gabinet cieni zrobi 1 większą tabliczkę, która te wszystkie dyscypliny jeszcze na 1 wtedy można wreszcie zacząć nie nie po pierwsze, słusznie pan mówi, że trochę ludzi to robi to ja przy absolutnie nie prezesa był tak jest natomiast kryzys jak był taki jest kryzys wynika tak trochę ludzi to robi, ale trudno tak tutaj to wszystko tak ujęcie to było miary elegancko chodzi o to, że ze świeczką może się zastanowić tak trochę ludzi Toro natomiast niewątpliwie jest fakt to znaczy na razie opisze sytuację bez szukania winnych, że jesteśmy poprzez sposób rozliczania nauki i to wszyscy powtarzają, więc nie wiem ucieszą się bardzo zajmować, ale poziom deficytu, ale jest bardzo istotna kwestia jesteśmy zamknięci w swoich dyscyplinach w sensie rozliczania nas z efektów, a na tych naszych produktów, bo nie da się was rozliczyć produkujecie te efekty takie raczej no właśnie dlatego produkujemy normy, jakie ale, bo to jest błędne koło, bo im bardziej nas się, że tak powiem zamyka w tych dyscyplinach każe nam się wyrabiać załóżmy właśnie też na tym świecie po punkty z jakiejś konkretnej ja muszę powiedzieć jak naprawdę niewielkim ja jestem ja mam się określić swoją dyscyplinę ja zawsze straszny problem, bo ja mogłabym być językoznawcą humanistką twój przepraszam i happy nie retro zna na naczynia no dobrze nie będzie i to i filozofa wszystko jedno w każdym razie jestem zamknięta i wszyscy jesteśmy zamknięci w jakiej konkretnej dyscyplinie z tego, że muszę rozliczać to pogłębia prawda ten to, że ja tworzę załóżmy coraz bardziej produkty, że tak powiem wam to żaden sposób, że pani szczęśliwa kółko nie to co pani robię to poza państwowi no bo czegoś muszę żyć, kierując tak naprawdę umiem robić też uprawiać naukę jak się okazuje może trochę mi się parę innych rzeczy umiem też robić lody też jeszcze mniej pieniędzy przez, a osób także także opracowane człowieka, który mamy odpowiedź na pytanie, jaka jest odpowiedź no, że człowiek, gdyby jest gotowy oddać swoje sny marzenia za to, żeby przetrwać przeżyć to jest chyba największa prawosławna nie, ale to jest prawda jest, więc proszę o człowieka i bez osobowości Szanowni Państwo nie potrzebujemy humanistyki no nie, bo ta to zdanie to zdanie krótkie można by było jak głęboka miastem właśnie przedmiotem bardzo interesujący i ultra dyscyplinarnie badań dlatego tak robi, dlaczego tak sobie dajemy zrobić, ale ich talent mało podkreśla, że to samo są Martin pozował także do Marthy Heleny do pani profesor powróci, jeżeli pani prezes pozwoli po informacjach, które zbliżają się nieuchronnie, a które w jakimś tam pewnie się, że pozwalają nie przeżyć, więc informacja dziesiąty 40 pani prof. Joanna Jurewicz z państwa moim gościem teraz słuchaczki słuchaczy słucha cięte zapraszam na informacji po czasie, jeżeli pytamy o to czy humanistyka znalazła się w kryzysie to czynimy to jak sądzę w odniesieniu do 3 możliwych postrzeganie możliwości postrzegania tego kryzysu po pierwsze, może być on rozumianego sytuacja, w której humanistyka znalazło się w odwrocie, bo przestała istotny sposób przystawać do problemów życia codziennego po drugie, humanistyka przeżywa kryzys instytucjonalny nie odgrywa bowiem żadnej ważnej roli w polityce państwa po trzecie wreszcie kryzys humanisty może być rozumiany w perspektywie teoretycznej od nauki humanistyczne uległy zdaniem niektórych zepsuciu to jest artykuł z miesięcznika znak z roku 2 lata dziewiątego uprawy FSA Jan dźwięk na nic z tego nie wyszło dalej ja chciałam na nic nowy szło też bardzo dobry artykuł powstał natomiast ja dobrze to kolejny sukces mają wkrótce wrócę wrócę do tej do tej do tego właśnie pomysł, żebyśmy sobie zdefiniowali nie był ten oczywiste kwestie co jest przedmiotem badań humanistyki to jest ten człowiek pojmowany gdzieś na jakim najgłębszym poziomie z 1 strony jako Kanada małpa, a z drugiej strony jako istota tworząca znaczenie, bo to nam daje też takie takie popiera takie jeszcze plusy z 1 strony po pierwsze w ogóle właśnie pozwala nam na psie redefinicję w ogóle tego takiego zastanowienie się nad tym czym jest człowiek dziś w ogóle tak, ale w tym sensie, że jego jako naga małpa on jest częścią i NATO tak chciałem przywołać nazwisko pani profesor ukrywać homilią można też znaleźć na na YouTubie ona bardzo nie taki ciekawy wykład moim zdaniem właśnie najciekawsze z tych wszystkich, które czytałam jest to profesor na Uniwersytecie w otwór w Kalkucie, ale ona właśnie mówiła że, że właśnie ona bardzo zwracała uwagę Marta mogą też, że jesteśmy, ale Martin, bo bardziej, że jesteśmy częścią globalnego społeczeństwa natomiast ona podkreślała, że świat rozegra bardzo różne istoty różne istoty musimy zrozumieć właściwie pozycję człowieka raczej nie jesteśmy ludźmi dla siebie jesteśmy ludźmi właśnie definiujemy się znowu tworzymy to znaczenie w odniesieniu do istot, ale też w odniesieniu do maszyn tak że, że ta z 1 strony właśnie mamy nago na małpy, która jest częścią częścią szerszych Gattą gatunków różnych innych istot prawda i jednym z gatunków istot, a z drugiej strony mamy tę rentę te to twórczość, którą są maszyny, które są wytworami człowieka, który też mogą być przedmiotem badań humanistyki czym one są dla człowieka oczywiście są na ten temat takie rozmowy o ruchu właśnie to znaczenie, jakie tworzymy i jakie nie tylko jaki to ma nas wpływ, ale również właśnie zarówno, jaki ma wpływ, ale też, jakie to dla nas znaczenie co co się dzieje z nami, kiedy Unia czy właśnie, jaki to Massel, jakie ma znaczenie, że mamy to niesłychanie nieustanne interakcje z maszynami jak to opisujemy jak można opisać jak można nazwać ostatecznie właśnie można powiedzieć pandemia jest traumą i właśnie również humaniści powinni próbować znajdować język, który pomoże opowiedzieć rozmawiać na Moto traumie jakiś taki bardziej ogólny a dlaczego nie próbują dlatego nie próbują wie pan to panie redaktorze myślę, że właśnie część próbuje, ale no ja nie chcę tutaj tak rozumiałem, bo sędzia powinni próbować sobie na stworzenie próbują na nie no są oczywiście humaniści, którzy próbują nie absolutnie nie chcę tego powiedzieć chociażby natomiast ja i nie chodzi tu powracam do tego co mówiłem nie chodzi o jednostkowe takie wysiłki chodzi również jakiś taki właśnie próby przekraczania granicy tego spotykania się z czego wynikała jakaś istotna wartość w sensie opowieści o świecie, a opowieści o świecie, którą potem można z tą, którą można potem przekazać czy zaproponować to może dobry pisarzy na potrzeby bardziej, ale pisarze to jest inny typ dysku dyskursu zupełnie inaczej mówią o świecie pisarze zupełnie inaczej na świecie naukowcy pisarze mówią dobry pisarz jak jestem tak można w skrócie powiedzieć, że to jest ktoś, kto mówi to nie mówi się nie wykłada kawę na ławę prawda tylko raczej powinien, ale humaniści też nie krajowym planie, ale uwaga to jest bardzo i Muchy Anil to jest, bo zajmuje się skomplikowanymi problemami, ale właśnie również to jest wada to jest nasza odpowiedzialność, żeby to zmienić, bo my powinniśmy zacząć mówić takim językiem właśnie kawa na ławę w istocie rzeczy tych miast jest dla mnie osobiście tym jest dyskurs tym jest dyskurs nie chcę punktem jest badanie naukowe w humanistyce, że ja czytam różne dziwaczne rzeczy, a potem mówię kawa na łowy to co tam zostało powiedziane prawda i tak samo wyobrażam sobie, że socjolog czy politolog to są czasem nauki społeczne czy Antoni znowu antropolog się do głowy ale, ale archeolog czy literaturoznawca czy językoznawca może powiedzieć o tym co bada i co wynika z jego badań w sposób, który jest, który jest jasny to jest bardzo trudne i tutaj też po oskarżeń, że tak powiem trochę system, ponieważ dopiero ostatnio zaczęłam się tzw. popularyzacja nauki być jakoś tam liczone do tych platform tych punktów, a jeszcze jedno, jeżeli chodzi o zewnętrzne i toteż właśnie profesor ciało drugiej zwróciła uwagę humanistyka właśnie z 1 strony uważana jest za taką istotną ważną to wszystko co właśnie te wszystkie 3 aspekty kryzysu humanistyki, które euro, które przez Januszkiewicz zostały wymienione, ale również jest uważana za niebezpieczne po za niebezpieczną niebezpieczną przez systemy polityczne przez rok do kin jak wiadomo wszędzie w tej chwili not prawda w tym kraju partia widział PiS skrajnie znaczy to taka pewność podobna do partii, która nam nami obecnie rządzi i krytyczne myślenie niezależne myślenie formułowanie takich tez, które są może właśnie kontrowersyjne albo się nie zgadzają z tym co co tego typu autorytarne rządy chciały słyszeć sprawa powodują, że właśnie, chyba że w zasadzie trochę tak po co trzeci humaniści mają tak bardzo tutaj rozgrzebywać Ross Ross rozwijać prawda, bo i to jest też problem także to nie jest NATO ja absolutnie przyjmuje przyjmuje tak to jest mówi Ali profesora projekt nie to nie jest wymówka to jest także przecież nie żyjemy żyjemy w interakcji i uważam, że interakcji ze światem my humaniści, a tak żyjemy w interakcji ze światem nie możemy to to wszystko jest tak powiem wzajemnie się napędza ja myślę, że największy problem i to właśnie tutaj wracam, bo o sukcesach Bartek pozwą to jest problem edukacji tak to znaczy, że nie byliśmy w stanie dostać np. na początku 230 lat temu nie będziemy się w stanie przebić z tym że, żeby zmienić jakiś taki był to dobry moment zmiany systemu edukacji no takiego powiedziałabym bardziej są to skoro pani profesor skoro nie mogę nie mogliście się byli przebić w tak kluczowej kwestii jak edukacja no to dlaczegóż byśmy mieli tam cokolwiek powierzać skorzysta się nieskutecznie gra to prawda to prawda nawet 1 rzeczy jeszcze 1 rzecz do zrobienia hangary, choć edukacji Anna, a wtedy wtedy rzeczywiście przede wszystkim byłoby też była kwestia zmiany zmiany o gospodarczych przemian gospodarczych głów ja oceniam dobrze źle no wiadomo jak każda z każdej każde zjawisko jest bezpiecznie prostej, bo tak jest każdy humanista tak wypowiedział, a cele nabrzeżne, czyli albo właśnie na tym polega pani mówi kamera ławek kraju i dobrze zna ale, ale w tej tak, ale w tej sprawie, bo w kawie na ławie ma mieścić się u niepewność mieści się niestabilność mieszczą się takie terminy jak każdy chyba listą trwał może być padało, bo ja chyba sobie nota ja rozumiem, że to oczywiście na tym poziomie też można, bo jak wiemy, bo w ten sposób rozmawiać to na pewno można, ale jednak się wydaje, że wracając jeszcze do wracając do tych przemian to jest właśnie przecież wtedy zaczęło się tak powiedział prezes w nauce w ogóle Polski, bo od Balcerowicza zaczęło się zmniejszanie drastyczne nakładów na naukę, tak więc więc tutaj i ja co prawda wtedy dopiero rozpoczynam swoją karierę jako młoda młoda ładna młoda młoda doktor proces tak powiem, ale też też może mogłaby zrobić tak może próbowała, ale nie miała takiego przebicia Balcerowicz niestety także to jest prawda to jest prawda, że nie potrafimy przewidzieć, że nie potrafimy się tylko, że właśnie tak jak mówię to jest takie błędne koło, ponieważ chcemy zmienić system wg pilota pani profesora jesteśmy Unię idąc tym tropem można powiedzieć, że skoro to Balcerowicz jest winny to wchodząc do Unii dochodów do Unii to powinno się odwrócić prawda, bo przecież Unia dawała gigantyczne pieniądze pani już pani mówię 500 000 000EUR dla wybitnych uczonych Europy dla polskich naukowców ile bardzo mało 0 został widzi pan z tego, że prawda tak mówi Grant europejskiej rady do spraw badań naukowych i co to znaczy jest dla mnie da się, więc Balcerowicza chociażby Macieja salut, ale nam to, że ja powierzą wtedy to wprowadził to nie znaczy, że jego winie właśnie to jest takie domki do konkluzji to znaczy takie wyciąganie zbyt pospieszne wniosków boja nie powiedziałem, że Balcerowicz jest winien współrzędne cały stan nauki polskiej tylko od niego się zaczęło właśnie moim zdaniem rozumienie umiejętność mówienia kawę na ławę o złożonych procesach to powinno być zadanie humanistyki, bo właśnie to nie tylko Balcerowicz równo stworzy się na to złożyło ja nie jestem nawet w stanie tego w tej chwili tutaj rozstrzygać, bo nawet się na tym pewnie do końca znam może pojawić pociąg ta pani profesor, jeżeli się szuka, ale rzekłem źródeł kryzysu to należałoby najpierw je odnaleźć tak, żeby potem je próbować odwrócić uwagę, ale plany zwiększenia nauki jak widać tego co pan właśnie tutaj zacytował zwiększenie nakładów nie wystarczy ostatnio zwiększenie udziału nakładów musi być ktoś musi być ktoś musi być jak właśnie dlatego chciałam w tym przypadku z nadzieją, że nie tylko, dlatego że lubię z panem rozmawiać również tego, że może może zachęcimy do jakiejś rozmowy takie i żebyśmy coś zrobili tak, bo musi zacząć właśnie ten taka nad taka praca zespołowa, żebyśmy mieli poczucie, że potrafimy, że mamy siły tak, że potrafimy dotrzeć do tych, bo tak to jest naprawdę błędne koło się spod chcemy zmienić stało się edukację, ale spotykamy się z ludźmi wykształconymi dawnym systemie taki ubytek w kółko inne się u i my ulegamy temu błędnemu kołu to jest język nawet gładko to około jak masło chodzimy, bo tak jak pan powiedział tak jest łatwiej tak jest bezpieczniej ta tak zdaje się pani profesor nie pani taki film w reżyserii Sergio Leone dobry zły brzydki nie zna klub jest wątpliwa Klif ile Olek nie ogląda jest taki makaron względem makaronie westernów tzw. dalej czekające na kiedy człowiek, który za postacią graną przez ile ja lekka się w Pławnie bali nago ten, że człowiek, którego poszukuje przez pół filmu wreszcie mówi Noto teraz dotrwałem tutaj pomóżcie rodzinę i tego tak gada gada gada i w tym momencie ile Lech strzela przez spod wody bo, bo miał rewolwer ze sobą analiza składu z parafii paranoi Pala, czyli jak się strzela to, że strzelanie się gada i tak prawo myśleć bardzo się humanistyki, a prawda to prawda, że czas na zamiast strzelać w Gazecie gadamy piszemy te smętne nasze artykuły załamuje ręce to prawda całe ja się potem całkowicie zgadzam i jazie Sergio Leone powinien być waszym jakimś takim byłoby cudownie bohaterem naszym bohaterem tak ten, jakbyśmy sobie radzą sobie z tymi historię humanistyki i kryzys humanistyce właśnie w kategoriach makaronu westernu to być może byłoby to dobre być może akurat ta historia by nas wywołała no właśnie przez te siły te dobre złe brzydkie, czyli kryzys humanistyki, a no właśnie w bok, bo właśnie dobra historia wywołuje dobre rozmaite emocje i każda historia nadaje się to coś innego prawda może powinniśmy jego miecz jako całun obejrzy ten film w takim razie, żeby sobie pomóc w tym kryzysie, ale tak zgadzam się, że Rze, że to jest, ale u powiem szczerze dopóki każdy znajdzie 3 godziny Intra słucham 3 godziny 2 filię to film dobrze, ale strasznie za 1 znajdą na to nie wiem czy znajdę czas ale, ale spróbuje spróbuje, bo strasznie zarobiona jestem i to też problem problem nad wszystkim tym gadaniem no przecież nie gadam normalnie tyle tylko PiS, a świetnie, a ale, toteż trochę gadam to jest także to jest naprawdę trudne oczywiście nie żadne usprawiedliwienie, że to jest naprawdę trudno tak tylko, że może może pierze ja bym bardzo chciała, żeby wreszcie powiedziałabym naukowcy postawili tak, żeby wyszli tak jak ja już od dawna uważam, że my naukowcy powinniśmy wejść tak jak właśnie poszła strajkować tak być nie będziemy uczyć je będziemy ten dopóki nas wysłuchać dobrze, ale liczę ja pójdę w pierwszym szeregu tym z i odpowiednimi i na Unii ze zdjęciem tylko te z uwagi fundacji Paradis paradoksy Parma Bari dziękuję pani profesor dziękuję bardzo, dziękuję zachęca do dalszych debat, jeżeli nasi słuchacze słuchaczki słuchaczy renta, którzy są uczestnikami humanistyki albo nauka społeczna społecznych albo Boże Kd jest rozumiany Taurona oni nie mam jakiś nie pseudo nauki nie nauki tak jak przed nauką nic to, że pani prof. Anna Jurewicz nie chodzi o to, że w tych euro nauka, choć już 20 lat badają wciąż nie wiedząc co do po 200 latach chcemy się dowiedzieć mówiła no odkryć aktywność tego środka jak tutaj mieszkała z ogonkiem Super, a więc wyroby panie tak, bo świat jest naprawdę trudnej i trzeba trudno jest no tak to sobie powiedzmy na zakończenie pani prof. Joanna Jurewicz z wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oba państwa moim gościem informację o godzinie 11 po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA