REKLAMA

"Krajowy Plan Odbudowy to nie zabawa na papierze, to rzeczywisty egazmin"

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-05-11 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:38 min.
Udostępnij:

Z Janem Truszczyńskim, były, ambasadorem przy UE i głównym negocjator polskiego członkostwa w UE rozmawiamy o przyszłości Krajowego Planu Odbudowy, a także o mechanizmach pracy nad dokumentem na linii Warszawa - Bruksela. KPO podlega ocenie w opracowaniu o 11 kryteriów jakościowych zgrupowanych w 4 grupy. "Jeśli KPO nie będzie w dobrym stopniu spełniał kilku kryteriów spośród 11, albo przyniesie ocenę D to oznacza, że nie będzie wniosku na zgodę o wypłacenie pieniędzy" - wyjaśnia Jan Truszczyński. Był ambasador przy UE przekonuje, że ważne jest również, aby odbywało się jasne i transparentne informowanie społeczeństwa o rozmowach rządu z Komisją Europejską.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Jan Truszczyński były wiceminister spraw zagranicznych były ambasador przy Unii Europejskiej główny negocjator polskiego członkostwa Unii Europejskiej panie ambasadorze kłaniam się tym dobry pani porozmawiamy o krajowym planie odbudowy, który został przesłany przez rząd do komisji europejskiej komisja europejska ma teraz 2 miesiące na polskiego planu wszystkich pozostałych na ocenę, a potem zwrócenie się do rady Unii Europejskiej z wnioskiem dotyczącym podjęcia Rozwiń » decyzji wykonawczej rada potem 4 tygodnie na przyjęcie decyzji zatwierdzającej ten wniosek komisji i dopiero od tego momentu Polska będzie mogła wnioskować do komisji środki na realizację reform i inwestycji jak będzie wyglądać ta ocena krajowego planu odbudowy i czy opozycja ma jeszcze jakieś instrumenty, żeby na kształt tego krajowego planu odbudowy wpływać no cóż by nie jest będzie wyglądać oczywiście, bo dopiero zaczęła się ta procedura, o ile ja słyszę kontakty między komisją europejską, a urzędnikami z Warszawy wirtualne rzecz jasna mają miejsce praktycznie codziennie to stopień zaawansowania uzgodnień nie jest przez znany też o tym była oczywiście nie wiemy niczego konkretnego, a i to czy zakończy się cała ta operacja sukcesem, czyli wnioskiem, o którym pani przed chwilą powiedziała też tego jeszcze nie możemy stwierdzić to zjazd dla aleja zapytałam panie ambasadorze o te procedury, które komisja europejska przyjęła wobec wszystkich planów to zresztą na swoją profilu Facebookowym opisywał ten filtr jakościowy, który będzie stosowany przez komisję europejską nie będzie uznaniowe, że komisja stwierdzi, a hiszpański plan to nam się podoba ten Polski taki sobie no rzeczywiście jest 11 łącznie kryteriów jakościowych zgrupowane są 4 kategorie adekwatność efektywność skuteczność i spójność przy czym najważniejsza wydaje się owa wykład już co powiemy np. oznacza oznacza, że plan kraju było odbudowy powinien w dobrym stopniu spełniać oczekiwania i potrzeby związane z zażaleniem gospodarcza czy cyfryzację gospodarki społeczeństwa czy wreszcie to jest równie ważne ze spełnieniem wszystkich albo znacznej części zaleceń, jakie Polska otrzymała z innych państw członkowskich w ramach tzw. semestru europejskiego zaleceń, czyli sugestii co, gdzie należałoby reformować w Polsce, żeby sprawy w naszym kraju, zwłaszcza w gospodarce potoczyły się lepiej te rzeczy muszą zostać spełnione w stopniu dobrym, jeżeli ma komisja wydać ostateczny bardziej, że plan jest okej i można występować do rady o zgodę na decyzję wykonawczą, a zatem decyzję pozytywną na przesłanie w Polsce pierwszej transzy pieniędzy jeśli będzie niska ocena czy jeśli którekolwiek z tych kryteriów adekwatności nie będzie spełnione dobrym stopniu, a jedynie wystarczający nie daj Boże, ale niewystarczającym Noto nie będzie pieniędzy po prostu znaczy ja wiem, że trudno nam sobie wyobrazić taki scenariusz, ale podkreślam to nie zabawa na papierze i przesuwanie słów z początku zdania chwali jak dużo lepiej wyglądało, a rzeczywiste egzamin rzeczywistych, ale nie będą dla mnie ambasadorzy nie będzie nie będzie pieniędzy w ogóle nie będzie pieniędzy tych, które są przyznane w ramach krajowego planu odbudowy nie będzie pieniędzy na ten fragment krajowego planu odbudowy, który został zakwestionowany wie pani myśli wszystko wydaje biorę oczywiście może nie być w ogóle pieniędzy, ale jeśli wierzyć, a powinniśmy temu co jest zapisane, że w legislacji Unii Europejskiej to jeśli krajowy plan budowy nie będzie dobrym stopniu spełnią kilku kluczowych kryteriów spośród tych 11 albo jeśli gdziekolwiek którekolwiek z kryteriów 11 przyniesie ocenę niezadowalającą będą ocenę c, czyli niska trójkami spółek wiedziałbym Racingu to oznacza, że po prostu nie będzie wniosku o zgodę na wypłacenie pieniędzy z gazetą pozycja jest dość poważny dość poważny płaty ryby przysporzenia powiedział pisze pan tak opozycja powinna uważnie śledzić tę fazę prace nad krajowym planem odbudowy tę fazę pracy, która właśnie się dzieje domagać od rządu konkretnych regularnych informacji o stanie tych rokowań punktować w oparciu o kryteria i wymogi rozporządzeń Unii Europejskiej, które właśnie traktują o tym jak ten krajowy plan odbudowy powinien zostać skonstruowany, bo nawiązuje teraz tutaj oczywiście do tej naszej krajowej debaty, która się toczy co można byłoby jeszcze w krajowym planie poprawić co można byłoby uzyskać od Prawa i Sprawiedliwości i jak jak uzyskać przede wszystkim gwarancję, żeby te pieniądze nie były potem wydawane przez prawo sprawiedliwość tylko na słusznych samorządowców na spółki skarbu państwa czy pan dostrzega jakieś instrumenty, które ma teraz opozycja w ręku, który może wykorzystać do już interlokutora Brukseli jest rząd jedynie rząd formalnie w każdym razie interlokutora negocjuje wyłącznie rząd opozycja oczywiście może zadawać pytania w Brukseli powinno to robić, ale bardziej jeszcze powinna domagać się regularnej prezentacji przebiegu i tymczasowych efektów tych rokowań przez odpowiednie resorty na czele z resortem funduszy i polityki regionalnej on winien jest opozycja, ale właściwie nam społeczeństwu transparencji przejrzystości jasności tego czy rozmowy posuwają się w dobrym kierunku czy duże jeszcze pozostało do poprawienia, żeby przejść przez ucho igielne i uzyskać przyzwoitą cenę całości krajowego planu odbudowy myślę, że taka transpozycja, ponieważ mówimy tu o pieniądzach podatnika europejskiego, ale naszych własnych, które w przyszłości trzeba będzie zwracać to jest ze wszech miar wskazana nie są pieniądze rządu ostatecznie nie są notabene również pieniądze samorządów nikogo innego to pieniądze nas podatników i my mamy prawo poprzez swoich przedstawicieli dowiadywać się jak przebiegają rokowania panie będą kryteria no do kryteriów należy np. dobry systemy monitoringu zapewniający jasny precyzyjny obraz tego czy inwestycja przynoszą oczekiwane efekty czy zoo są realizowane terminowo owe osławione kamienie milowe, czyli kryteria docelowe mierzone mierzalne ilością czy to wystarcza zobaczymy drugie kryterium, które też musi być spełnione to kryterium kontroli audytu odpowiednie procedury odpowiednie mechanizmy, które jak mawia się wydaje, kiedy rząd przesyłał pierwszy draft swojego planu do Brukseli nie były spełnione w sposób wystarczający spojrzałem na tę wersję, która została przyjęta ostatnio i wydaje się, że jest dużo lepsza niż poprzednia pytanie czy jest wystarczające sam miałbym znaki zapytania jeszcze i uważam, że opozycja ma prawo powinna wręcz, ale głosem zbiorowym nie każdy na własną rękę domagać się od rządu regularnej niechby i codziennej albo co parę dni informacji o tym jak rozmowy przebiegają dotyczące spełnienia owych kryteriów jakościowych przez krajowy plan odbudowy to jest myślę tutaj panie ambasadorze tak tylko dopytam, że komisja europejska się zamyka organizuje sobie takie konklawe tak jak kardynałowie w kaplicy Sykstyńskiej i po 2 miesiącach wyjdzie już tajemnicą na myśli na temat tego krajowego planu odbudowy, czyli rozumiem, że te uwagi konieczności modyfikacji są podawane polskiemu rządowi na bieżąco na bieżąco na bieżąco wody to negocjacje naturalnie tak tak razem wskazówki co jest niewystarczające, dlaczego o tym czy innym aspekcie draft krajowego planu odbudowy nie spełnia wystarczające kryterium, gdyby dzisiaj przyjmować to by zasłużył na ocenę AAA, lecz na ocenę bądź nie daj Boże uznające, czyli to niewystarczające dwójkową istocie komisja europejska to jest zbyt duże ciało, ale tymi sprawami zajmuje się tak wielu urzędników czy oni nie są z gumy i tak na pewno pracują bowiem przepracuje w takich ta w Polsce w takich zespołach Zadaniowych po 1216 i więcej godzin dziennie jest trudno mi wyobrazić, żeby byli jeszcze w stanie tworzyć odrębny dodatkowy kanał komunikacji regularnej ze społeczeństwami krajów członkowskich informujący o zmianach o tym co się dzieje i co już osiągnięto, ale taki kanał swobodnie może stworzyć rząd Polski dla reszty społeczeństwa prawda dla samorządów dla związku przedsiębiorców i co ważne również dla partii opozycyjnych ja bym tego ocenić, bo nie ma powodu, żeby tutaj coś ukrywać transparent jest potrzebne chciałbym jeszcze pana senatora zapytać konferencję w sprawie przyszłości Europy została ona oficjalnie rozpoczęta w dniu Europy 39maja to była inicjatywa zaproponowana 2 lata temu przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona ta konferencja to będziemy mnóstwo debat spotkań Platforma internetowa, na której można wymieniać ideami zgłaszać swoje pomysły będzie trwała aż do wiosny 2022 roku i pan jest zadowolony, że takie przedsięwzięcie zostało uruchomione czy też jest jakaś grana czas odwlekając SA konieczność podejmowania decyzji tak naprawdę przez liderów politycznych nie pani uważam, że to jest rzeczywista szansa kolejna co prawda nie wiadomo czy się też czy herbatę przyniesie, ale realnego świetnego zadowalającego, ale jednak szansa na zakorzenienie się lepsze demokracji uczestniczącej czy demokracja tzw. debaty w niedzielę obowiązującej dyskutujących demokracji tych form nowoczesnych form wpływu społeczeństwa na procesy decyzyjne odbywające się w parlamencie odbywające się wewnątrz rządu każdego państwa dla mnie jak pani takim ideałem może nie ideałem, ale dobry bardzo przykładem jest francuska konwencja Obywatelska na rzecz klimatu specjalnie stworzone ciało losowo dobrani obywatele całej Francji ze wszystkich możliwych grup społecznych Sienny i wiekowych, którzy deklarowali przy wsparciu ekspertów i mieli bardzo duży margines swobody w określaniu tego co należy we Francji zrobić, żeby zapobiegać zmianom klimatycznym i więcej mieli pewność, że ich propozycja nie wpadną do kosza, a przekształcą się bezpośrednio albo rozporządzenia rządowe albo projekty legislacyjne albo ewentualnie jakieś tam zamysł referendalny krótko mówiąc było poczucie sprawczości i powiem pani, że ta konwencja urodziła bardzo dużo pomysłów idących nawet dalej niż to samorząd zamierzał w tej chwili to jest krok po kroku przetwarzane w realną rzeczywistość na razie poprzez legislację rozporządzenia ustawy, ale tak, aby się właśnie chciał również widzieć na szczeblu europejskim są planowane europejskie panele obywatelskie zobaczymy co przyniesie choćby pierwszy z nich to 19czerwca ma się zacząć i co przyniosą koleje tu w Polsce u nas też powinniśmy stworzyć jakieś narodowe panele obywatelskie oczywiście pod auspicjami konferencji tak, żeby nasz głos społeczeństwa określam społeczeństwa nie tylko władzy wybrzmiał Jan Truszczyński były wiceminister spraw zagranicznych były ambasador przy Unii Europejskiej panie ambasadorze bardzo dziękuję za rozmowę ja pani bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA