REKLAMA

Wystawa, która podzieliła Szczecin

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-05-12 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:48 min.
Udostępnij:

W TRAFO, czyli w szczecińskim centrum sztuki współczesnej można oglądać wystawę: Co sobie kto na swój temat wymyśli. Oprowadzi nas po niej Stanisław Ruksza. Kurator wystawy opowie m.in o tym jak wygląd heretycka historia Szczecina, jak artyści widzą przyszłość miasta oraz co kryje się pod hasłem "Wolne Miasto Szczecin"?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Stanisław Ruksza dyrektor trafo trafostacji sztuki, czyli galerii sztuki współczesnej w Szczecinie dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry państwu dzisiaj będziemy rozmawiać o wystawie, którą z przerwami w trafo mogliśmy już oglądać, ale teraz po tym, jak pandemia się wygasza mamy nadzieję już oglądać bez żadnych przerw do 13czerwca co sobie, kto na swój temat wymyśli to jest Rozwiń » tytuł wystawy zdanie pochodzące z powieści Ingi Iwasiów Bambino wystawa 1 zdania może wyrosnąć z 1 dobrego skojarzenia tak ona bardzo jest bardzo projekt jest bardzo pojemne tytuł otwiera szereg nowych dróg zarówno w odniesieniu do miasta, który jest takim jeśli chodzi o Szczecin jest takim pierwszym przedmiotem naszej wystawy, ale też szerszego to znaczy pojęcia wolności czy pojęcia tego czy miasta w ogóle są, o czym jest nasza przyszłość myślę, że ten tytuł jest nie tylko domykają wystawa bardziej otwierający nas z tej racji artystów ich krążył za nami, która właściwie od początku, kiedy do Szczecina trafiłem w 2017 roku wtedy jeszcze nie widziałem postęp tytułem zrobić, ale pamiętam, że takim zasłużyłem sobie książkę Ingi Iwasiów przed przyjazdem i na tej pierwszej stronie, bo czytałem ją długo długo wcześniej wtedy, gdy się okazało i czytam to zdanie osobie, która swój temat wymyśli mówi no dobra trochę to jest on jednak wystawy Robbie nie może też całym zespołem pięćdziesiątką artystek artystów zespołowo ale, że to jest trochę o mnie i że to jest trochę o tym po co w ogóle robić wystawy to znaczy po co w ogóle tworzyć sztukę nie tylko zresztą sztukę wizualną czy otwierać na nowe przygody nowe narracje i to, odpowiadając na pani pytanie tak bardzo pojemne tytuł, a czemu tak ważne wydarzenie w historii Szczecina, bo często pan powtarza jeśli chodzi o sztukę współczesną właśnie do wystaw narodowych kilka zresztą nie zamyka bym tej ustawy tylko do Szczecina, bo ja myślę, że ona w takim momencie, kiedy rozmawiamy wiadomo dzisiaj większość ludzi nie tylko w Polsce Europie na świecie żyje w miastach jest to powiedzmy sobie kolejna wystawa miejskości myślę, że trochę inna, bo to jest wystawa o mieście zresztą niejedyny, bo jak to łaskiego powtarzał wszędzie są takie same pokoje możemy znaleźć różne pewne modele społeczne inaczej, ale pewnie takim konstrukcje, które nie jest zamknięty tylko, który cały czas pisze swoją historię i jest to pierwsza tak duża wystawa szczecinian, której tylu artystów Dell Arte dla artystek stworzyło tak wiele prac nie tylko historii tego miasta, ale też pojutrze zostanie dzisiaj no i ja jestem jednak przekonany, że sztuka jest jakimś narzędziem, które daje nam wiedzę albo otwiera nas na nowe to są szalone pomysły czasem raczej przyp albo czasem przypomina, o czym to zdążyliśmy wyprzeć bądź takim czarnym białym obrazie świata nie przyjmujemy bardziej zróżnicowanych narracji, ale kilka z powodu, dla którego akurat Szczecin wydaje mi się interesujący, żeby nie tylko lokalnie pokazy własną wystawę, ale żona jest ten jest jest myślę teraz ważna dla stanu sztuki w Polsce, a mianowicie na Szczecin jest jedną z najbardziej wzrastających środowisko obecnie w Polsce, jeżeli chodzi o sztuki wizualne i to nie tylko za sprawą trafiła na Akademii sztuki, ale środowiska, które już wcześniej było jak i powstających nowych instytucji czy też niezależnych inicjatyw i jeżeli byśmy stworzyli taką mapę mówi mapy centralnych, które jest Warszawa w Polsce w sztukach wizualnych to mamy takie momenty, kiedy wrosła w latach 7080 był takim istotnym ośrodkiem Łódź 809 Poznań później lata dziewięćdziesiąte dwutysięcznej myślę, że Szczecin ma teraz ten moment którymi tak bardzo ważnych artystów no i też miasto wydaje się w takim momencie, w którym jednak jest uchylony bardziej przód niż te to oczywiście umożliwia historia też tego miasta, która nie jest domknięta narracją nie jest tak konserwatywna wydaniu takim, które nakazywałoby powiedzielibyśmy współczesnym mieszkańcom takie mocne odwoływanie się do tych, które jak np. tradycja miasta takich miast mieszczański Poznań Kraków to było miasto, które miało szereg takich urwanych historii, bo było państwo grafitu, bo miastem niemieckim świeckim et Cetera Polski dopiero po czterdziestym piątym roku myśmy zastanawiali się co tutaj jest taką kolejną figurą poza tym tytułem książki Ingi Iwasiów i pomyśleliśmy sobie, że ta możliwość wymyślania siebie no, która no jest też szalenie nęcąca czasach, kiedy no jednak zapominamy o takim no i przyświecający główny imperatyw jest imperatywem wolnościowym może go nawet czasem nadużywa, ale wydają się bardzo interesujących zarówno pod kątem naszych prywatnych biografii jak i całych narracji miejskich społecznościowych no i to na tej wystawie chyba jest, więc skupiliśmy się nie tylko przepisywanie historii, bo to też, ale raczej na tym czym jest to miasto dzisiaj i czy może być jutro, a jednocześnie jest taki duży przegląd wielu generacji, więc myślę, że w 1 czasie nie powstało tak wiele prac w tym mieście o tym mieście, które jednocześnie byłoby taką takim pars pro toto do przeniesienia inne inne rejony Polski czy świata no właśnie na wystawie ważne znane nazwiska także nowe nazwiska, czyli idzie nowe to nowe w jaki sposób uzupełnia się z tym co wcześniej nie chcę użyć słowa stare, ale użyłem tak też nie lubię takich rozróżnień, ale rzeczywiście szereg nowych podstaw do postaw, które już się zapisały sztuce polskiej dziś zapisują wywodzą się ze Szczecina jak Karolina Babińska jak Jan Baszak jego dach Bukiewicz Martyna Jabłońska Natalia Janusz Molewski mógłbym wymieniać Grażyna Monika Olszewska nie chciałbym kogoś tutaj pomija inną kwotę ponad 50 artystów artystek i temu została wystawa miała służyć, że bez odważyć trochę na zebranie tego co się udało w tych ostatnich w tej ostatniej dekady właściwie zbudować, dlaczego ja nie lubię w kategorii modeli, dlaczego Szczecin stał się trochę modne nie tylko, jeżeli chodzi o fantastyczną przyrodę, którą ma już samym środku miasta i całkiem niezłe położenie dla niektórych na końcu Polski dla innych może na początku Polski właśnie i blisko morza Berlina i właściwie też, gdyby nie pandemia trochę z możliwością bycia tam w samym centrum Europy, ale też, dlaczego staje się interesujący środowiskowo i ich tutaj warto też przyjrzeć betonowe pod nowe postawy artystek artystów, którzy jak pokazuje chyba ten pokaz są dość mocno się pytanie no jednak liberalnym otwartym postrzeganiem świata, mimo że ta wystawa też wadzi się ze współczesnością w no właśnie symbole mity związane ze Szczecinem są elementem artystycznej dyskusji również po niemieckość Szczecina, bo jednak cały czas się wydaje od historii nie zawsze da się uciec 200 nie da się uczyć myśmy oczywiście chcieli uniknąć takich stereotypów, więc znajdziemy pasztetu czy pan pasztecik szczecińskiego na tej na tej wystawie i na plaży ta przekaże taką przekazu i pasztecik szczeciński też zostanie jeszcze kilka kilka kilka jeszcze jakiś lokalnych symboli uważamy, że to było w ogóle nie nam tutaj niepotrzebne natomiast, że przywrócimy też, które miały swoich narracji rzeczywiście ten wątek ten model niemieckiej historii on się pojawia w kilku miejscach ale, ale historia na szczęście nie zawładnęła tej wystawy myśmy chcieli powtarzać ani jakiejś racji, którą teraz sztuka będzie wywracać i będziemy twierdzić, że ta jest bardziej prawomocna dziś nie wiem robi archiwum państwowe czy czy, czyli anty lokalni historycy ile stworzyć raczej taką chadecką wystawy projekt mówił na początku gdzieś 2 kroki przed, bo o tym taką możliwość daje sztuka prawda po to, i ostatecznie to jest wystawa, w której gdzieś niektórzy artyści artystki odważyli się marzyć, bo dziś z tak KON firmowanej to co udało się osiągnąć powiedzmy sobie takim liberalnym stanem ducha no i stąd też bardzo różna recepcja tej ustawy od takich, które usłyszałem, że ta wystawa nie powinna była powstać, bo świadczy o kompletnym niezrozumieniu tego miasta aż po takie głosy dekorator liczę na miasto w związku z tym co może być, bo miodem na serce artystów czeka czy kuratorów i chyba dobrze, bo w takim zróżnicowaniu i w jakim takim nie pragnieniu jednak germanizacji ostatecznego obrazu widzimy widzimy potencjał miast wszelakich narracji, które mają jednak konstrukcja nie zamkniętą wracając jeszcze do tego wątku wolnościowego wolne miasto Szczecin taki neon autorstwa Mikołaja Iwańskiego Andrzeja Wasilewskiego wita nas, kiedy wchodzimy do traw, żeby wiedzieć wystawę ten wątek wolnościowe, które pan już mówił niezwykle ważne jeśli chodzi o o ekspozycję narzuca się pytanie czym jest wolność w kontekście Szczecina oczywiście pierwsze takie odczytanie mogły być przez różne kazusy historyczna prawda wolnych miast, ale tutaj raczej nie o to chodziło, choć gdzieś tam sobie Mikołaj Iwański takim tekście, który towarzyszy wydawnictwo wystawie snuje taką hipotetyczną historię jak mogłoby wyglądać jak liberalnie jak życzliwe miasto które, które byłoby już tak totalnie samo istotna i osobna, ale oczywiście pewien raczej tylko taka hipoteza na ten sam wolne miasto Szczecin Mikołaj gdańskiego Andrzeja Wasilewskiego gra tą tymi słowami wolne miasto trzeci to, jakie to znaczy, że dobrze, bo myśmy oczywiście spotkali się z pewnym oporem i też tutaj lokalnym czym jest wolny jest trzecim czy aby nie chodzi o to, żeby to, że to miał być miasto już niepolskim mówimy zwrócił uwagę to gra słów, że co jak Polski już nie wolno chyba nie odchodzi, choć chodzi raczej o gra to zbitka wolnością i tym czym owa wolność może być dla nas to jest wolność do, a nie tylko wolność od i postawienie takiego podstawowego jednak pytania warto które, które dzisiaj zostało w myśl zbiorowej konieczności nie mówię tutaj tylko o kwestiach politycznych, ale również ekonomicznych kulturowych zamknięta, gdyż jako nieistotna obecnie dla celów pewnej zbiorowej np. ekonomicznej np. ekonomiczne korzyści no i to wolne miasto Szczecin z 1 strony jest takim dużym kolorowym hasło, które oświetla ulicy oświetla traw i nawet stało się taką ikoną, którą sobie przygodę robić zdjęcia czy myślę, że jest w Krośnie fajna i dodaje nam to zadaje nam to pytanie właściwie to każdy z nas musi sobie powiedzieć czym wolność dla dla niego jest nie powstałaby ta wystawa, gdybyśmy nie myśleli, że żona jest wolność istnieje i że to jest miasto Szczecin nadal brzmi pani wspominał, że na wystawie prac artystów związanych ze Szczecinem ze szczecińską Akademią sztuki pan już wymienił kilka z nich ja ja dorzucę Karolina Breguła Witek Orski Daniel Rycharski Agata Zbylut Zorka Wollny tak się zastanawiam czy nie chciał pan dopuścić razem z ze współtwórcami wystawy do głosu może kogoś bardziej z zewnątrz kogoś dla kogo Szczecin to tajemnica na każdym możliwym poziomie, że dystans też może pomóc złapać jakąś inną perspektywę, ale trochę to chyba robimy stale to znaczy zaproszę innych artystów inne artystki do różnych projektów, które i tak dzieje się w kontekście kontekście teatrolog, ale są też artyści, którzy uczcili 1 artystka to wielka ważna artystka Barbara Kruger, która gości gości specjalną tej wystawy, bo ta wystawa, gdyby powstała w połowie roku tak jak wstępnie planowaliśmy go, że pandemia wiadomo przesuwała drgań zdezorganizowało plany wielu instytucji pewnie wyglądałaby inaczej część artystek artystów z pod wpływem różnych wydarzeń z 1 strony pandemia z drugiej strony wydarzenia polityczne kulturowe i także zwrot kulturowy, które w obliczu wydarzeń politycznych w Polsce się wydarzył zmienili swoje prace, a myśmy postanowili jednak nie zadawać artystą zadań domowych raczej z nimi współtworzyć później ten czwarty docelowy przekaz i napisaliśmy do Barbary Krygier dniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w Polsce z planu takim pytaniem o przypomnienie jej słynnego plakatu twoje ciało do pola walki z początku dziewięćdziesiątych, które wisiała właściwie szybko został zerwany został zerwany w Warszawie na bardzo otwarty bardzo, choć sposób podeszła do do tego właściwie artystka i i galeria Strug Megger za sponsorowała święta cały udział na ulicach Szczecina takiego akcentu, ale też na wystawie no takie zewnętrzne impulsy też na wystawie są, ale jeśli chodzi o pytanie czy zrobić taką wystawę kim z zewnątrz co się dzieje tylko w poszczególnych osobnych projektach tutaj byłem ciekaw jak też te różne głosy się rozłożą właśnie kompletnie młodych postaw i ja też nie wiedziałam, kiedy zaczynaliśmy zespołem kuratorskim trafi na cały projekt czy rzeczywiście z tego jakiś obraz powstanie i że to pierwsza taka próba zrobienia dużej środowiskowej wystawy, które zresztą też nie ma wielu ważnych postaw artystycznych, czyli moglibyśmy teraz taką drugą pięćdziesiątkę pewnie zaprosić zrobić kolejny pokaz mam nadzieję, że ktoś kiedyś będzie no bo potencjał projektów jest jest dość dużo tematów, więc jeszcze przed nami co sobie to na swój temat wymyśli wystawa w trafo w Szczecinie do zobaczenia do 13czerwca będzie też sporo wydarzeń towarzyszących także polecamy zapraszamy bardzo dziękuję Stanisław Ruksza dyrektor trafo trafostacji sztuki galerii sztuki współczesnej w Szczecinie był gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, teraz w radiu TOK FM czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA