REKLAMA

"KPO nie mierzy się z wykluczeniem transportowym"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-05-13 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:47 min.
Udostępnij:

- Uwzględnienie transportu do małych miast jest czymś, od czego powinniśmy zacząć reformowanie transportu. KPO wspiera tych, którzy dostęp do transportu publicznego już mają, a nie tych wykluczonych - o polskim transporcie publicznym, wykluczeniu transportowym i KPO mówił Dominik Sipiński z Polityki Insight

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka mamy 4 minuty po dziewiątej Tomasz sed dzień dobry zapraszam na magazyn EKG moimi państwa pierwszym gościem jest Dominik Sipiński polityka Insights dzień dobry dzień dobry będziemy Drodzy Państwo rozmawiać o krajowym planie odbudowy i transporcie zbiorowym, który kpi się znalazł rząd w tym dokumencie wysłanym już do Brukseli zapisał m.in. zakup 110 tramwajów dla wszystkich miast w Polsce no właśnie te 110 tramwajów tak się zastanawiał od tego Rozwiń » byśmy zaczęli to dużo trzymało to zależy na jakie miasto popatrzymy jeśli popatrzymy na miasta, które mają małą czy czy dopiero za zainaugurowano niedawno sieć tramwajową jak np. Olsztyn to one są w stanie z tej puli zdobyć na skalę naprawdę znaczące możliwości rozwoju MR jeśli popatrzymy na duże miasta, które sieć tramwajową już mają rozwiniętą nawet nie mówiąc o Warszawie, ale na miastach wojewódzkich to 10 tramwajów nie zaspokoi potrzeby nawet 1 takiego miasta najczęściej oczywiście to zależy od tego w jakim stanie obecny tabory w niektórych miastach Poznaniu np. jest zdecydowanie bardziej nowoczesny niż w innych jak np. w Łodzi trzeba aglomeracji Śląskiej natomiast nie jest liczba, która na pewno zaspokoi potrzeby całego kraju w zakresie transportu tramwajowego, a czy jest w stanie spełnić ten cel, który sobie rząd do KPF pisał, wymieniając tabor na bardziej ekologiczny ten cel to jest redukcja emisji co 2, która jeśli chodzi o miasta to transport zbiorowy między nimi czy transport indywidualny generuje dużą emisję ten transport zbiorowy ma szansę tę emisję zredukować czy ta liczba, której rozmawiamy do tego celu nas przybliża jakimś stopniu na pewno natomiast nie należy oczekiwać jakiś dramatycznej poprawy jakości powietrza w miastach tylko i wyłącznie dzięki wymianie taboru tramwajowego pamiętajmy, że te inwestycje przede wszystkim na właśnie wymiany taboru, czyli czy tak naprawdę poprawę komfortu podróży raczej niż zmniejszenie emisji, bo tramwaje niezależnie od tych od jego wieku czy generacji jest pojazdem bez emisyjnym napędzanym jasne zresztą przecież, a czy pańskim zdaniem ma znaczenie, że ta część, której teraz rozmawiamy ona jest umieszczona w tej części pożyczkowej to znaczy, żeby móc te tramwaje rzeczywiście zakupy trzeba będzie najpierw się zadłużyć zastanawia się nad tym w kontekście tego, że transport czy komunikacja miejska jest raczej biznesem od samego początku nierentownym to znaczy to ile płacimy za bilet komunikacji miejskiej nijak ma się do tego ile generuje kosztów transport zbiorowy w każdym mieście ten transport zbiorowy chyba trochę cierpią na pandemię, więc zastanawiam się czy to, że to będzie to finansowane z tej części pożyczkowej może mieć jakieś znaczenie oczywiście, że tak tutaj dochodzimy do tak naprawdę największego problemu Kapro w zakresie transportu publicznego szeroko rozumianego nie tylko Miejskiego, czyli komu ten program tak naprawdę pomoże właśnie tak jak pan słusznie zauważył jeśli mówimy o pożyczkach tak samo w przypadku pociągów regionalnych, które też w dużej mierze są wpisane do tej części pożyczkowej to wymaga nakładów czy zwrotu przynajmniej tej pożyczki przez samorząd operatora transportu tak jak słusznie zauważył transport zbiorowy mocno ucierpiał na pandemię to nawet kilkudziesięcioprocentowy spadek liczby pasażerów płacących za bilety, którzy tak jak słusznie zauważył tak nawet tych lepszych czasach nie pokrywają w pełni kosztów funkcjonowania tego systemu samorządy nie tylko w zakresie transportu ogólnie są ciężkiej sytuacji finansowej wywołanej pandemią i możliwości zadłużania się dalszego spłacania tych długów w przyszłości chwilowo są ograniczone stoją siłą rzeczy wyklucza przynajmniej część samorządów, które po prostu nie są w stanie pozwolić sobie na zadłużanie się też wyklucza samorządy, które nawet lepszych czasach nie mają tak dużych środków, czyli po prostu mniejsze samorządy ten program tak naprawdę żaden sposób nie trafia do tego segmentu transportu publicznego, który w Polsce jest najbardziej zaniedbanym, czyli małych miast transportu Gminnego powiatowego czy do tej całej polskiej wykluczonych transportowo kpi żaden sposób z wykluczeniem transportowym się nie mierzy nawet nawet w kwestii merytorycznej powiedzmy, że na pewno nie w kwestii praktycznych inwestycji to może tutaj wejdę słowo, bo na drugiej szali rząd w tym po układzie autobusy chce przeznaczyć na zakup ponad 1,51000 autobusów 0 i niskoemisyjnych wielokrotnie większe środki niż na tramwaje to jak słyszymy ma trafić do miast czy też do okolic miast to pańskim zdaniem nie jest jakąś odpowiedź na to, o czym teraz mówimy, czyli to wykluczenie transportowe nie znaczy jest być może odpowiedzią na wykluczenie transportowe podmiejskie pobiec na pewno należy docenić, że ta część autobusowa są granty, więc faktycznie, jakby była będą dostępniejsze dla samorządów natomiast jeśli wczytamy się po to tam w jednym z przypisów dolnych zupełnie mimochodem wspomniany jest, że autokary, czyli coś co możemy nazwać segmentem PKS-ów w pewnym uproszczeniu jest grunt odrzucone Nacho w ogóle nie planuje dofinansowywać segmentu towarowego to często słabym rozwojem technologii niskoemisyjnych w tym segmencie jest oczywiście trochę zaklęty krąg tych autobusów niskoemisyjnych autokarów międzymiastowych nie ma, bo nikt nie chce kupować nikt nie chce kupować by nie ma natomiast w pewnych miejscach być może faktycznie nowe autobusy pozwolą zwiększyć dostępność terenów podmiejskich Przedmieście powiedz tak naprawdę takich dalszych to tych terenów, gdzie naprawdę jest najpoważniejszy wykluczenie komunikacyjne ochroniarzom 10km od dużego miasta, który nie da się obsłużyć komunikację miejską czy podmiejską faktycznie czy tak się PKS-u tego Kate w ogóle nie o nie rozwiązuje też zwrócić uwagę na to, że autobusy obejmują również autobusy niskoemisyjne, czyli przede wszystkim na gaz niestety ten olbrzymi problem, bo autobusy nie są szanse nadal emisyjnych nie są zeroemisyjne i ciężko zrozumieć, dlaczego nadal są promowane autobusy ekologicznej i rozwiązań, które faktycznie przyczynia się długoterminowo do zmniejszenia zanieczyszczenia w miastach czyli, podsumowując tę część naszej rozmowy proszę poprawić jeśli coś źle zrozumiałem rząd wpisując te cele do kpi trochę pośród tłumu czy potrzeba do tego takiej zasadzie, że chcemy wydać dużo pieniędzy na jakiś cel, ale trochę nie mamy pomysłu na to jak duże pieniądze dobrze wykorzystać tak też podejście takie samo, z którym tak naprawdę mamy do czynienia, odkąd Polska ma do dyspozycji środki unijne, czyli rozwiązaniem problemu z transportem ma być wymiana taboru inwestowanie no tam łączną kwotę autobusowe co oczywiście jest komponentem modernizacji należy ocenić co się dzieje, bo te nowsze pojazdy są lepsze bardziej ekologiczne tańsze utrzymanie itd. natomiast nadal nie ma żadnego pomysłu tak strategicznego KO, a co mogłoby mieć też pomysł strategicznym dopytam czy na pewno w Polsce potrzebna jest strategia transportu zintegrowana, która przede wszystkim skupić na wykluczeniu transportowym ostrym mieliśmy przez taki moment przez chwilę politycznego wzmożenia przed wyborami, kiedy rozwój PKS-u znalazł się w piątce Kaczyńskiego natomiast program tak naprawdę daleko zaszedł, a uwzględnienie transportu do małych miast do gmin na wieś jest czymś, czego mogliśmy zacząć przebudowę transportu czy nie ładować więcej pieniędzy to co już działa i modernizację tego, która swoją drogą oczywiście potrzebna i słuszna natomiast ona pomaga tym, który już w tej chwili jakiż ten transport mają często nawet nie najgorsze Jonas na pewno zmniejszy trochę smok nabędą poprawia efektywność tego transportu natomiast nie poprawi dostępności transportu dla dalszej części polskich jest z tego transportu publicznego wykluczona zwróćmy uwagę, że w tej części transportowej nadal bardzo duża część tych funduszy przeznaczonych na drogi jest np. 700 000 000EUR na inwestycje mówi wprost drogowe co prawda głównie skonstruowane na poprawie bezpieczeństwa jednak kolejne ponad 1 000 000 000EUR na produkcję pojazdów Nisko i zeroemisyjnych, które część na pewno trafią do producentów taboru szynowego, ale też w dużej mierze do procent taboru drogowego, więc nadal, jakby nie ma takiej nie wykorzystujemy możliwości, które dała pandemia do zmiany myślenia o tym jak w ogóle powinien działać transport w takim szerszych strategicznych ramach zwykle mówiło się, że problemem w kontekście tego czym pan mówi jest brak pieniędzy teraz te pieniądze mamy trzeba tylko pomysł na to, żeby wykorzystać rozmawiamy dzisiaj o tym jak rząd do transportu w krajowym planie odbudowy podchodzi moimi państwa gościem w magazynie EKG jest Dominik Sipiński z polityki Insights no to ciągle, zostając przy tym krajowym planie odbudowy czy dla pana nie jest symptomatyczne to, że Unia europejska, oferując tak duże fundusze krajom członkowskim nie przewidziała, że jakaś część tych pieniędzy będzie mogła trafić na rozwój transportu lotniczego, który z kolei w Polsce jest jednym z ważniejszych celów na pewno celem kosztochłonne czy to dla pana jest symptomatyczny właśnie to, że ten centralny port komunikacyjny, który ma na myśli kpi pojawia się tylko w kontekście torów kolejowych, które do tego portu będą prowadzić to było oczywiste od od początku dyskusji kapo tak naprawdę już wcześniej przed pandemią, kiedy rozmawialiśmy o środkach europejskich innych tych tych bardziej przed pandemicznych środków finansowych, bo wiadomo, że lotnictwo tych pieniędzy nie dostanie i cpk w tym komponencie lotniczym, czyli jako po prostu lotnisko nie może liczyć na środki unijne, więc w tym sensie to nie jest pewne zaskoczenie też wydaje mi się, że ani w spółce czekanie w rządzie nikt specjalnie na to liczył i tam dziecko czy to dla nas dla nas nie jest jakiś sygnał na przyszłość w kontekście tej właśnie inwestycji cpk jest inwestycja obejmuje też bardzo dużo linii kolejowych też mocno się budowy systemu transportu kolejowego i na tę część kapo trochę finansuje na pewno należy o tym myśleć, że transport lotniczy jest w ogóle transportem, który Unii Europejskiej, a być może i na świecie nie jest nie jest sportem przyszłościowym w kontekście podróżowania Kontynentalnego powiedzmy wydaje mi się, że ta świadomość w rządzie jest cpk ma być projektem, który mimo wszystko pasuje do tych trendów, choć rzeczywiście się teraz zmieniają i niewątpliwie najważniejszym z punktu widzenia transportu krajowego komponentu cpk jest ten, który z lotnictwem ani wspólnego i kpi to potwierdza i wydaje się, że właśnie to nie jest zaskoczenie dla nikogo chyba na pewno Unia europejska będzie komisja europejska będzie nalegała na to, żeby ten komponent kolejowy był najważniejszy to przebudowa sieci kolejowej była ważniejsza niż budowanie lotniska natomiast nie znaczy od razu, że lotnisko nie ma sensu, że należy z niego rezygnować należy mieć świadomość, że jest częścią systemu nie ani głównym jego elementem czy pańskim zdaniem komisja europejska mogłoby zakwestionować te wydatki zaplanowane w kapę ona tabor kolejowy na tory kolejowe, które mają prowadzić do lotniska właśnie, dlatego że będą prowadzić do lotniska, a ich zasadniczym celem nie będzie to, żeby po prostu połączyć ze sobą miasta w tej bardzo dużo zależy od tego jak ten program będzie realizowany jak te strategie inwestycyjne tak naprawdę zostanie przeprowadzona w tej chwili cpk jako szeroko rozumiany projekt dostał dofinansowanie dostanie może dostać dofinansowanie skakał jedynie na pracę projekt PN prace projektowe ani na inwestycje i to jest to sprowadza derby z powrotem na kwestie strategiczne, bo jeśli po problemem z przebudową sieci kolejowej wokół cpk nie jest nawet żona się będzie biegała chce pytanie w Warszawie centralnej tylko problemem jest to, że to musi zostać wplecione w system zarządzania transportem czy budowania sieci połączeń operator itd. i jestem absolutnie przekonany, że komisja europejska nie będzie miała problemu z tym, że główny punkt przesiadkowy polskiej kolei zostanie przeniesiona z Warszawy centralnej na cpk jako idea natomiast linie kolejowe z jedno to jak, jakie pociągi, które jak często za ile będą jeździły zupełnie innego jest z tym po KO się nie mierzy w ogóle to jest tak naprawdę kluczowe, bo jeśli faktycznie będą linie kolejowe, które będą wprowadzone do dowożenia pasażerów lotniska to z tym jest problem i to nie tylko z uwagi na komisję europejską z uwagi na w ogóle myślenia o polskim transporcie my jeśli faktycznie stały się także zostanie po prostu trochę przeniesiony ciężar sieci kolejowej poza Warszawę w tym aspekcie przesiadkowym tranzytowym musimy kończyć no to jak najbardziej się wpisuje cele komisji europejskiej, o czym mówił Dominik Sipiński polityka Insights bardzo dziękuję za rozmowę jest prawie dziewiąta 20 w radiu TOK FM czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA