REKLAMA

W USA brakuje paliwa na stacjach benzynowych. Wszystko prze DarkSide

Połączenie
Data emisji:
2021-05-13 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Marek Wąsiński z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dzień dobry musi zaktualizować informację z tamtych członka zespołu handlu zagranicznego w Polskim Instytucie ekonomicznym no brawo pięknie gratulujemy w Tychach, a wracając zaś do tematu naszej rozmowy czy może, przedstawiając ten temat będziemy mówili o rzeczy powiedziałbym chyba niesłychanej tak można by powiedzieć w stanach Rozwiń » Zjednoczonych też dominują takie komentarze atak ransomware na koloniach Pipeline, czyli na najważniejsze rurociąg dostarczający ropa benzyna Stanach Zjednoczonych na wschodnie Wybrzeże 9000 km 45% paliwa zużywanego na wschodnim Wybrzeżu płynie właśnie tą rurą te atak ransomware, które miał miejsce w ubiegły piątek został przeprowadzony przez grupę, która się tak bardzo malownicza nazywa tak Said, która napisała na swojej stronie internetowej, że jej celem to jest robienie kasy, a nie kreowanie problemów społecznych, ale tutaj najwyraźniej nie udało, ponieważ rzeczywiście ten atak okazał się na tyle skuteczny, że w zasadzie w tej chwili Kolonia Kolonia Pipeline nie funkcjonuje udało się przywrócić bardzo ograniczonym stopniu funkcjonalność tego rurociągu konsekwencje są takie, że właściwie chyba w stanach rozpoczyna się coś na kształt kryzysu paliwowego rosną ceny na wielu stacjach benzynowych już paliwa brakuje ludzi ustawiają się gigantyczne kolejki no właśnie zaś eksperci w pewnym sensie kręcą głowami mówią tak to jest trzęsienie ziemi takiego ataku na infrastrukturę energetyczną stany Zjednoczone jeszcze nie przeżyły teraz może zacznijmy w ogóle pytania jak interpretować tego rodzaju sytuacje to znaczy co tu się na dobrą sprawę wydarzyło czy sytuacja w gruncie rzeczy jakoś tam zawsze możliwa nie pokazuje jakiegoś absurdu to znaczy jak to możliwe, że tego rodzaju infrastruktura potrafi właściwie uruchomić efekt domina można powiedzieć, że to jest spełnienie scenariusz takich nam spedycji testów obciążeniowych infrastruktury krytycznej albo można powiedzieć, że są też realizację różnych koszmar wszystkich służb bezpieczeństwa na atak został wprowadzony rzeczywiście na pewno tak naprawdę najważniejsze roboczą państwowe Stanów zjednoczonych na teren ten rurociąg codziennie przesyłał do pana w 2500 000 baryłek dziennie zakłócenia związane z tym atakiem dotyczą o po tej wartości, więc rzeczywiście można powiedzieć, że dramatycznie unieruchomiona przez przez paliw na wschodnim Wybrzeżu też warto podkreślić, że rzeczywiście na nie dotyczy ta całe stany oznaczonych, ale wschodniego Wybrzeża czy rzeczywiście jest także możemy się dziwić się jak poważne konsekwencje tego ataku na można powiedzieć, że w zasadzie też trochę mnie, że w sensie zaskakujące staży rzeczywiście, skąd wypływa, bo oczywiście, kiedy zeszły piątek firma usuwająca operator tego rurociągu to właśnie Tomasz i wstrzymać dostawy pierwszej damy zostaje z takim za takim atakiem hakerskim trwałe się w stronę Rosji doniesienia mediów amerykańskiej zasady ekspertów na wdzięki bez rozpoznania do winy tej grupy Dark Side została ta wykluczona, ale rzeczywiście można będzie skala tych konsekwencji wspomina raczej atak nie biznesowe, a raczej strategiczne rzeczywiście to jest duże utrudnienie dla społeczeństwa, ale też po prostu na całej gospodarki, kiedy brakuje paliwa do przewozu towarów na zasadzie szczęście jeszcze te nie zaobserwowano, ale także operatorzy linii lotniczych mogłyby zostać obciążeni ryzykiem braku paliwa na realizowanie połączeń z na ma zapowiedzieć, że skala tego jest ogromna ze względu na nas po prostu to określenie, którym określamy tego typu infrastruktura jest to właśnie infrastruktura krytyczna nie nie ma trochę możliwości znaczącej dywersyfikacji tak jak po infrastruktura ze względu na opłacalność ekonomiczną, więc ze względów bezpieczeństwa rzeczywiście realizuje się różnego rodzaju inwestycje, które pozwalają wprowadzać paliwa z kierunków, ale oczywiście ta tym przypadku, zwłaszcza na wewnątrz stanowią tak wydawało się nie aż tak taki stan nie jest tak potrzebne to należy powiedzieć, że nas wśród tych konsekwencji wydaje się, że koszty społeczne wybucha panika jest wspominając panikę zeszłego roku, kiedy na półkach sklepowych zaczyna brakować towaru wówczas też różne stany nie więźnia z Maryland wprowadzały ograniczenia zachęt ograniczeń zakupu różnych towarów, zwłaszcza domowego użytku w tym w tej chwili takie zachęty dotyczą właśnie zakopali, żeby nie kupować na zapas paliwa i wydaje się, że niestety pani nie dała się ani przez około 10% stacji tych najbardziej dotkniętych Stanach raczej poza są wierni już poprawnie paliwa nie ma na realizację Kalenik u nas nie sięga tylko 1% z tymi znacznie mniejszej skali, ale wata co możemy powiedzieć to jest to, że udało się już operatorowi przywrócić funkcjonowanie tego rurociągu tylko, że jeszcze nie nie jest czy kilka dni Zanie można będzie odkorkowanie tego zostaje więc, zanim rzeczywiście życie społeczno-gospodarcze wrócić na marne jeszcze chwilę minie wszystkie stacje znowu mogąc ani zachowania klientów, ale z tego co pan powiedział wynika taki wniosek, że właściwie nie można tego rodzaju sytuacji uniknąć to znaczy, że jest to infrastruktura takim charakterze rzeczywiście jeśli to się uda wyłączyć jeśli to się uda w jaki sposób uszkodzić, bo zniszczysz nie doszło do zniszczenia doszło niewątpliwie do blokady to niewiele można zrobić, więc pytanie czy z tej historii można wyciągnąć jakieś wnioski na przyszłość, które by mogły chroniczną pewnie stany Zjednoczone w tym wypadku najbardziej, ale w ogóle to jest jakaś lekcja dla wszystkich czy też jest to sytuacja, której w zasadzie nie sposób uniknąć można się tylko bronić bardziej skomplikowanymi systemami zabezpieczeń cyfrowych można można uniknąć dywersyfikując siatki źródła dostaw dywersyfikując możliwości dostaw, zwłaszcza tej pani, ale to może dotyczyć przecież też przez całą przesyłu energii elektrycznej, czyli zamiast 1 transferowej potrzebny jest winien albo kilku linii albo też jeśli chodzi o surowce energetyczne ta po prostu realizacja dostaw alternatywny sposób np. poprzez statki tankowce, więc tutaj są takie możliwości i ma pani też, że tym kierunku szły działania administracji amerykańskiej jest by rozwiązać problem w kontekście tego kryzysu bieżącego raczej rozważano możliwość zniesienia np. obowiązywania regulacji czas act, która wymaga, żeby operatorzy statków będzie mieć załogę amerykańską, a żeby statek, realizując połączenia wewnątrz amerykańskie czy inne towary z 1 proc amerykańskiej drugi był uważany przez statek wyprodukowany w USA i z załogą amerykańską, ale na to czy te są takie bieżące działania jeśli chodzi o dalekosiężne, a to właśnie albo bardzo duże inwestycje związane ze dywersyfikacja budował też innych połączeń bądź też zwiększenia współpracy w zakresie bezpieczeństwa wygląda na to, że taki wniosek wycia amerykańska administracja i współpraca służb bezpieczeństwa ma być zwiększona dzielenie się informacjami o możliwych atakach jeden z informacjami o lukach zabezpieczenia, zwłaszcza tutaj właśnie kontekście tych cyberataków, które stanowią większy zakres ma być można będzie taki krok zwiększające odporność tej tego typu infrastruktury krytycznej jest oczywiście też można powiedzieć to mamy do czynienia z sytuacją teraz zostaną oznaczone, ale jeszcze niedawno mieliśmy zatkany kanał Sueski co też sprowokowały duże problemy na kolejny, zwłaszcza z parków europejskiej co prawda jest teraz alternatywne trasy okrąża omijają kanał Sueski, ale po prostu jest znacznie bardziej kosztowne znacznie dłuższe też czas przepłynięcia, ale pokazało nam ta wrażliwość właśnie czy infrastruktury krytycznej czy tych wąskich gardeł SP w tegorocznym światowym handlu wcześniej kanały są tak was katem, a wewnątrz różnych państw ta infrastruktura krytyczna jest posłanka po co jeszcze ewentualnie możemy dodać do tego kwestie zaawansowanych technologii, która staje się kolejnym wąskim gardłem dotyczące zarówno Stanów zjednoczonych, do których trafia mniej mikroprocesorów jak na to także o tym mówiliśmy wczoraj o tym na antenie Radia tak sami w tej audycji wszystkich słuchaczy odsyłamy do naszego archiwum do aplikacji tak to jest temat znany stałym słuchaczom połączenia oczywiście bardzo ważne, ale mnie ciekawi coś innego Sachy zabraknie nam czasu chyba warto się nad tym zastanowić czy czy problem wąskich gardeł ten problem nowy przeczyta coś, o czym wiadomo od lat to jest właśnie, z czym teraz mamy do czynienia można powiedzieć jest jakaś kumulacja jakiś ciąg takich wydarzeń, które pokazują, że zależymy od nie wiem 2 nitek rurociągu tak już w rozwój upraszczając, spuszczając trochę wiadomo zdaniem infrastruktura dużo bardziej złożona zależymy od 1 wąskiego kanału zależy od 3 fabryk, gdzie 1 się spaliła druga się wyłączyła w Teksasie mówią w fabrykach mikroprocesorów przecież to jest w pewnym sensie na swój sposób komiczne znaczy takie groteskowe, że wystarczy tak niewiele, żebyśmy opadli kryzys czy świetnych dla kraju tak potężne stany Zjednoczone miał kryzys paliwowy prawie, więc przez to nie jest sytuacja nowa co dzisiaj dzieje w tej chwili czy można powiedzieć to, że to zagęszczenie to jest tylko wyłącznie przypadek los przecież także możemy mieć coraz więcej tego typu problemów może to sprawa marnego które, w ramach którego ktoś się z złego wydarzy się mu się wydarzeń, które oczywiście rzeczywiście np. kanał Sueski wyda po prostu jest na wydaje być czasowo sytuacją całkowicie jeśli chodzi o, a inwestor, które krytyczną można powiedzieć, że myśmy odwrotny problem też w zeszłym roku Barta warto wspomnieć w Teksasie, gdzie ze względu na spadek popytu na ropę w związku z ograniczeniami życia społeczno gospodarczego no po prostu za dużo było ropy przesyłanej związku z tym ceny baryłek były ujemne nasz potrzebne, bo nie starczało miejsca w magazynach nas magazynować pani zabrakło tej infrastruktury roku stronę właśnie też prezes ECB, żeby nadwyżki gdzieś gdzieś ulokować jest to po prostu to, zwłaszcza te z infrastruktury energetycznej jest to związane z ogromnymi inwestycjami, które są potrzebne do wykonywania jest to związane ze zmiany środowiskowe każdy roboczy, który kładziemy jest związane z nie tylko z wykupem gruntów, ale też z tym, jakie będzie potencjalne oddziaływanie środowiskowe jest związane również ze SO źródeł skąd, skąd rzekomo płynąć, a więc oczywiście po prostu to z tym związane jest, że ten problem się pojawiają wydaje się, że rzeczywiście raz okresie związanym z pandemią jest ryzyko większe, ponieważ jesteśmy bardziej wrażliwi i też warto powiedzieć trudniej nam jest być jeszcze bardziej elastycznym skoro tak duża elastyczność w życiu społeczno-gospodarczym osiąga tak, aby przyzwyczają się dla nowych warunków warunków funkcjonowania, a więc wydaje się, że zapisze się zatrzymać tysiące jedenastym musimy zresztą częścią wrażliwością pandemiczną dziękuję bardzo, Marek Wąsiński z polskiego Instytutu ekonomicznego był z nami 1337 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA