REKLAMA

Śpiewający lodowiec i awatary tańczące choreografię z West Side Story w gotyckim mieście. To wszystko na Biennale WRO

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-05-14 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:41 min.
Udostępnij:

Czy sztuka powinna brać udział w przemianach społecznych i cywilizacyjnych? Jak sztuka wykorzystuję sztuczną inteligencję? Jak artyści odsłaniają nowe wymiary nowych technologii? Rozwiń »
Na te pytanie znajdziemy odpowiedzi podczas Biennale WRO, czyli przeglądzie szeroko pojętej sztuki nowych mediów w Polsce i na świecie. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 2 dni temu w środę we Wrocławiu rozpoczęło się 19 Biennale sztuki mediów w roku największy przegląd sztuki współczesnej w Polsce dlatego dzisiaj gośćmi kultury osobistej są Piotr Krajewski dyrektor artystyczny Biennale w roku i za Szostak tancerka choreografka performerka biorące udział w tegorocznym wydarzeniu witam serdecznie witam serdecznie wita ze wszystkich słuchaczy w dzień dobry wszystkich firm z Rozwiń » przed nami 7 miesięcy obcowania z ponad 80 pracami artystów do grudnia na Biennale rok koncerty prace sieciowe performans najnowsze technologie i zagadnienia jak państwo mówią trapiące ludzkość, a wszystko to pod hasłem rewersu, czyli zmiana odwrócenie, o co chodzi z tym tytułem coś się co się zmienia coś odwraca lub już może odwróciło bezpowrotnie Rewers, kiedy myśleliśmy o tym temacie kolejnego Biennale, a zrobiliśmy to ze sporym wyprzedzeniem, a także był to czas jeszcze, który nie wiedzieliśmy o pandemii która, która nas będzie dotyczyć myśleliśmy o temacie, który wskaże drogę myślenia o budowaniu znaczenia budowaniu znaczenia przez sztukę, a jednocześnie nie powielania takiego schematu znanego nam nie wiem z ekonomii nieustannego rozwoju zaczęliśmy szukać takiego sposobu stworzenia dużego wydarzenia, aby artystycznego, które jednocześnie nie będzie się starał popełnić takie wszystkich błędów związanych ze ja w każdym razie nie nie będzie chcesz rozwijać się w sensie ilościowym tylko raczej skupić na tym, żeby tworzyć jakości kontaktu artystów widzów instytucji sztuki by tworzyć właściwe warunki do tego żeby, żeby pokazać w jaki sposób, że liczą się pojedyncze kontakty liczą się pojedyncze by odczucia, że ważni są widzowie, którzy traktowani są no po prostu jako jednostki, a nie jako jakaś generalnie rozumiana szeroko rozumiana widownia myślę, że to było bardzo ważne, że to przekonanie o wartości robionych z różnych punktów widzenia nie narzucania przede wszystkim 1 sposobu interpretacji raczej budowania pola refleksji, gdzie będziemy też z naszymi odczuciami z naszymi interpretacjami po prostu oscylować pomiędzy różnymi możliwościami innymi słowy Rewers są to jest taki wyraz powiedziałbym wątpliwości co do tego czy kultura łączy działania artystyczne, a przede wszystkim również wielkie wydarzenia kulturalne czy wydarzenia artystyczne nie powielają pewne właśnie takich tematów nieustannego rozwoju i czy coś da z tym zrobić, więc było to myślenie, które oczywiście bardzo mocno wpłynęło na ukształtowanie tej miałby podstaw programowych my myśleniu też jakieś odpowiedzialności sztuki jej udziale, w czym konieczne mówi, ale przemianach społecznych i czy cywilizacyjnych no i do tego oczywiście powiedziałbym w momencie, który w, którym zaczęliśmy być świadomi ograniczeń pandemii to to to myślenie, jakby tutaj zostało bardzo mocno, jakby potwierdzone przez powiedziałbym rozwój obiektywne rozwój wypadków no właśnie było po kilkunastu miesiącach pandemii musieliśmy także pod kątem nowych mediów nowych technologii, gdzie nasze życie przeformułować i to co było jeszcze rok temu nie jest już tym co jest dzisiaj pytanie to co jest przyszłością tych nowych mediów świecie post pandemicznym myślę, że jeśli popatrzymy na takie 2 Stali które, które towarzyszą nam teraz otwarcie towarzyszą nam w tym pierwszym miesiącu wrota jest sztuczna inteligencja i wspólnota sztuczna inteligencja, która na pewno przestała być czymś abstrakcyjnym, która przestała być czymś odległym co zaczyna nas dotyczy coraz bardziej wspólnota, która nie jest mi się by na przeciwległym biegunie, ale czymś co jest również związane z jakimi się działaniem wpływem naszej podmiotowości, ale też tych podmiotów powiedzmy sobie budowanych przez najróżniejsze by inteligencję, które na określamy tym zbiorczym mianem sztucznej inteligencji czytaj i takiej inteligencji sprawcy inteligencji, która zaczyna przenika się, jakby też istotne mechanizmy wspólnotowe, a więc myślę, że rolą sztuki to on nie jest żaden tutaj rozwój techniczny, bo on jest oczywisty na, tyle że dotyczy nas wszystkich, ale refleksja nad tym rozwojem refleksja nad miejscem, w którym jesteśmy, w którym możemy popatrzeć poprzez sztukę w sposób taki, który no odsłania przed nami jakieś istotne wymiary, a kolejne instalacje, które zostały otwarte podczas inauguracji też tego tematu dotykają w jaki sposób oczywiście te instalacje, które otworzyliśmy w środę to są instalacje, które tworzą wystawę start rewersu jest wspólna wystawa, ale podzielona na różne galerie i istniejąca w kilku galeriach równolegle, ale tworząca spójny przekaz mamy tutaj prace, które dotyczą technologii, które dotyczą ekologii i które jakiś sposób też dotyczą wspólnoty np. w centrum sztuki bramami taką bardzo rozbudowaną instalację o ręce o następny etap szkolny artystów ryby holenderskich Persję nad Senat i Maricy lokal przez skarb ni wszystko albo nic tak i to wysoka i o przyszłości i o przyszłości, ponieważ pomyślimy o samym tytule i to jest to jest standard śpiewany przez franka Sinatrę, kiedy Shi, który interpretowany dzisiaj jest powiedzmy zupełnie inaczej interpretowany przez awatary takie drogie liczne postaci krążące po bardzo dziwnym mieście, które jest jakimś takim Starym gotyckim by być może miasta to zresztą prawdziwe, ale takie nie do rent darowane miasto by wybory w tej animacji by tylko komputerowej pojawi się choreografia cha choreografia, która jest zresztą powtórzeniem właśnie takim cyfrowym powtórzeniem elementów choreograf filmu USA Story, więc mamy jakiś ładunek, jakby tej dawnej przeszłości, która raz i z drugiej strony mamy jako powiedzmy sobie sesji dystopii mną, a w każdym razie zastanawiającą wizję takiego miasta opuszczonego i zatrudnionego przez chce by awatary do tego dochodzi naprawdę zupełnie niesamowity dźwięk to jest taki, jakby syreni śpiew to zresztą było widać na otwarciu i widać po widowni ZN dźwięk ten ten śpiewany takim dosyć się monotonny, ale wspaniałym głosem standard jest takim właśnie, jakby śpiewem cyfrowych krajowy awatarów no i jeszcze lodowiec, który by nigdy nie dotarł do ich to jest to jest praca dla rewii dla artysty portugalskiego, który zespół to jest premierowa praca po, która powstała podczas rezydencji dziś lawy by Wrocławiu, który zostanie właściwie cały miesiąc przygotowują są prace w IT studia to jest praca, która poprzedzona jest długimi badaniami powiedzmy taką wyprawę terenową na lodowiec, żeby Rodanu z całym medialnym my by instrumentarium służącym przede wszystkim do tego, żeby bardzo subtelne dźwięki popu przez ten lodowiec produkowane bardzo subtelne dźwięki, które są bardzo niskie takie niepokojące zarejestrować taki wy w sposób, który pozwoli je odtworzyć bardzo taki niecodzienny sposób, ponieważ jako wibracje, które będą słyszalne widoczne i wy odczuwa, ale też wielka instalacja z kawałkami tego lodowca kawałkami kamienie skamielin z kawałkami różnej w takich też wulkanicznych skał, które no, bo zapewni odtwarzają te bardzo głębokie dźwięki niesamowicie tak medytacyjny też by i instalacja, która w, jaki sposób pokazuje estetykę trochę tego rozpadu związanego z tymi ginącym niby lodowcami ale jakby ta refleksja, którą powoduje nie jest powiedzmy sobie taka jednowymiarowa nie jest tak ta taka, jakby szkolne ekologiczna refleks tylko głębokie zastanowienie nad tymi dźwiękami, który też etyczna powiedzmy proweniencja jest dosyć dosyć, jakby dla nas jako ludzkości kłopot, gdzie te medytacji możemy się oddać panie Piotrze tej medytacji oddajemy się przy w IT studio galerii prowadzonej przez kolektyw IT przy ulicy Ruskiej 43 we Wrocławiu są takim kompleksie, w którym znajduje się sporo wy i właśnie w artystycznych i kulturalnych inicjatyw galerii, a i klubów, które już niedługo będą otwarte jak to wszystko wpisuje się to co mówił pan Piotr wcześniej wpisuje się wykład performatywny i Szostek pt. czy prezes, którego posłuchamy już jutro w przestrzeni Instytutu Grotowskiego pani wydaje się z tego co czytałem, że to projekt bardzo na to czas właściwie w zeszłym roku zaczął pracować nad tym projektem i traktuje ten projekty jako wykład performatywny, więc nie tyle nie tyle treści i race, które się pojawi będzie istotna, ale też się też ruch choreografia i traktuje ten ten projekt tak bardzo długoterminową, bo właściwie zaczęłam w marcu 2020 roku w zeszłym roku, kiedy w związku z pandemią wprowadzono przymusową kwarantannę i wtedy podjąć działania oparte właśnie na na analizie wirtualnego ciała, a do tego projektu właściwie trochę zachęcił mnie Krzysztof Garbaczewski reżyser, który tak jak zaraził mnie w ogóle tym co z sanacją wirtualną rzeczywistością i zeszłym roku w trakcie w trakcie pandemii bardzo duża bardzo długo spędziliśmy czasu właśnie w wymiarze pracując eksploatując i i i po prostu szukające dziś takich nowych jakości ruchowych czy to jest także, że ma pani trochę taką tezę teorię, że wystąpiliśmy fizyczną bliskość ciał ciałem wirtualnym wydaje mi że, że tego się nie da zastąpić natomiast co jest dla mnie fascynujące to co właśnie to, że wirtualne ciało może być dowolnie sterowane, że ono ma zupełnie inną jakość ruchową taka, która jest kompletnie niemożliwe do osiągnięcia na na fizycznym ciele i wspaniały jesteś to właśnie w kontekście wspólnoty że, że to awatary mogą się spotykać pomimo różnych podziałów pomimo w tej kwestii wirtualnej rzeczywistości pomimo wszelkich podział politycznych narodowych, że mogą sobie przyjmować różne różne różne właśnie w formę mogą się stać nie wielkim dinozaurem mogą być kimś słodkim kotkiem albo zupełnie kimś innym tworem wymyślonym przez przesłanie artystów 3 de no takie awatary będziecie mogli państwo zobaczyć albo w trakcie streamingu albo na żywo w Instytucie Grotowskiego, które stworzyłam świat, który stworzyłam, więc serdecznie zapraszam dwudziesty 30 piętnastego, czyli jutro tak zaprosiła i za szóstek wykład performatywny projekt nazwany liczy prezes panie dyrektorze panie Piotrze bardzo duże jeszcze przed nami jeśli chodzi o 19 Biennale sztuki mediów wron będzie się działo do grudnia mnóstwo ciekawych rzeczy we Wrocławiu związanych ze sztuką współczesną, ale niestety czas jest nieubłagany w radiu i tak naprawdę daliśmy państwu taki przedsmak tego co co państwa czeka we Wrocławiu czy możemy coś powiedzieć jeszcze tak naprawdę krótkich żołnierskich słowach na co się nastawić dalej każdego miesiąca w związku też z różnymi tymi parami tagów, które nam będą towarzyszyć do do końca zmieniają się i działa i dominanta zatem program krocząca rozwija się do końca roku bardzo dziękuję Piotr Krajewski dyrektor artystyczny Biennale wron i Iza Szostak tancerka choreografka performerka biorąca udział w tegorocznym wydarzeniu byli gośćmi kultury osobistej do usłyszenia do zobaczenia we Wrocławiu dziękuję dziękuję do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA