REKLAMA

KultOFFe: "Miś" Stanisława Barei

OFF Czarek
Data emisji:
2021-05-14 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Owczarek państwa moim gościem jest pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytet Gdański dzień dobry panie profesorze dzień dobry witam serdecznie dzisiaj w sekcji kultowe chyba najbardziej kultowy Polski film mniej czy spektakl to w pewnym sensie przemy do jutra, kiedy zostanie ogłoszony nowy ład to możemy się przebić ale, ale póki co póki co Miś i pewnie można zacząć od tego, że myśli już chyba wszystko zostało powiedziane, ale Rozwiń » właściwie jak to się dzieje, że niektóre firmy są wiecznie tak, że nie odchodzą do lamusa inne czasami przecież lepszy na poziomie 1 scenariusza gry aktorskiej reżyserii i całego tego kunsztu rzemiosła filmowego znikają zostają zapomniane czy uda się jakoś określić dotknąć tych powodów w ja myślę, że jest taki kamień filozoficzny, którego szukają producenci, zwłaszcza producenci reżyserzy twórcy filmowi w ogóle ludzie zajmujący się sztuką jest jakaś taka magiczna formuła, która może nawet kamień zamienić w złoto rzeczywiście tak jest, że filmy projektowane na wielkie przeboje znikają w unikaniu ich nikt o nich nie pamięta po po miesiącu, a filmy, które nie miały prawa zaistnieć one więcej nie miał prawa pojawić na ekranie, bo dokładnie taką sytuacją mamy do czynienia w wypadku misja stały się ponad czasowymi przebojami filmami kultowymi filmami, którym się mówi w takim życiu codziennym myślę, że decyduje bardzo wiele różnych czynników, ale no, bo chcemy stać pierwszy magiczny pierwiastek czy twórca musi mieć w głowie sejsmograf chce minister troszeczkę szczęścia twórca musi trafić swoją epokę musi uchwycić to on odpowiedni dla danego problemu dla dla danych czasu musi umieć stworzyć coś jest dość uniwersalne i i aktualne, żeby te wszystkie czynniki połączyły się naraz w 1 momencie równo to do wygranej 5 podwójnej wygranej w totolotka jak tydzień po po tygodniu i mieć jak dla mnie właśnie jest takim dzieckiem szczęścia dzieckiem losów który, który właśnie nie brakowało ogień pojawił się na ekranach albo ewentualnie jakiś takiej szczątkowej postaci stał się po latach jeden z najsłynniejszych polskich firm jak też nie zapytał 10 najważniejszych polskich linii czasu na pewno tam umieściłbym misia Barei no tak, kiedy rozmawiam też w firmach kultowych w pewnym sensie są filmy, które tak jak pan mówił bardzo szybko schodzą z ekranów ale, ale powracają myślę sobie o takim 1 filmie braci Coen kultową rolą Ross wyjątkową rolą Jeffa Bridgesa to film, który właśnie był typowany na zwycięzcę filmie zatytułowanym beagle boski film, który utytułowany na na hit, dlatego że znani reżyserzy kolejny film kolejny sukces tymczasem film zniknął bardzo szybko został niejako wyciągnięte po paru latach przez fanów i im większa liczba fanów zaczęła się gromadzić i potwierdzać kultową filmu to film, jakby powrócił dzisiaj właściwie nawet wydaje się, że od początku był filmem kultowym żony, gdyby od początku przyciągał i tworzył właśnie taką fascynującą atmosferę i tutaj trochę nawiązujące tylko czy pan mówił, że być może dobry film jako sprawnie rzemieślniczo zrealizowany to za mało musi być jakaś przestrzeń, wokół której ludzie mogą się gromadzić nie tylko rozmawiać o kunszcie aktorskim o mistrzostwie reżyserii czy wyjątkowych kostiumach, ale właśnie musi być coś więcej co ich dotyka to, czego będą mogli się odnieść, czego może będą mogli się śmiać albo albo fantazjować, że mogę wokół filmu beat Lebowski powstała w Ameryce cała subkultura, gdzie przebierają się za głównych bohaterów, gdy tworzą różne rytuały dokoła tego filmu rzeczywiście stał się niezwykle ważną pozycją w filmografii braci Coen rzeczywiście, jakby nic początkowo nie wskazywało, że właśnie ten film zostanie tak dobrze odebrany tak zwał tak tak pięknie będzie skrawek amerykańskiej popkultury, a ważniejszej mowa o tej waszej sprawności warsztatowej, ponieważ nie ma nic absolutnie do rzeczy, jeżeli chodzi o gotowości mu ich ponadczasowość niż moje zdanie wysłałem właśnie zrobiłem źle, ale ale, ale nic, żeby tym szaleństwie metoda, czyli tego luźna konstrukcja taka tak takie rozliczenie taka jest taki dość chaotyczną ość kompozycji ewidentnie jest celowa w momencie, kiedy widzę by powstawały one nie cieszyły się uznaniem specjalistów władz kinematografii wszyscy wiemy, że istniało takie powiedzenie Barei zmierza, gdyż takiego, jaki synonim właśnie złe filmowej roboty schlebianie oznaczał schlebianie najniższym gustom Breń uchodził za dobrego, że mieliśmy, żebyś mnie ani dobrego rzemieślnika ani tym bardziej za artystę myślę, że gdyby, gdyby rząd trochę dłużej to bardzo zdziwił jak i jaką pozycję zajmie w historii polskiego kina, bo cała jego ścieżkę kariery raczej utrapienia kłopoty długo walczył jako pozycję w w siłę, żebyśmy się w Polskim środowisku filmowym, a po latach nie pamiętamy jego wydawać by się mogło wybić mniejszych kolegach, a Bareja zna każdy okazuje się, że ono formę to nie wszystko co za tym by ta sprawność warsztatowa może być rozumiana bardzo różnie okazuje się, że wypadku komedii taka gazowa konstrukcja taka rozliczona konstrukcja doskonale sprawdza, bo w innym kultowe pamiętam nie w całości witamy Dzięga go online ROM konkretnym scen com to zostaje w tej w tej zbiorowej pamięci mieć doskonale właśnie sprawdził się w tej roli no tak i powiedział, że można iść w kierunku pewnej pewnego mistrzostwa maestrii starać się zrobić film tak dobry jak to możliwe potencjalnie najlepszy na świecie, żeby właśnie został wymieniany za każdym razem, kiedy mowa w filmach najlepszych, ale można też próbować zrobić film no nie najlepszy tak powiedział to wydaje się jeszcze trudniejsze bo, bo te filmy kultowe, które są firmami powiedziałbym tego porządku filmów złych to trzeba chyba dziś Iskry Bożej, żeby taki film zrobić myślę sobie nie wiem o filmie plan na informator Space czy też jeden z takich kultowych złych filmów zresztą naszego rodaka Tomasza Wieczorkiewicza Drum to też jest kolejny film kultowy nie tylko w Polsce, ale na świecie, żeby w tym problem z Finami kultowymi polega na tym, że ta ta to określenie jest nadużywany i czasami im chodzi na ekrany już jest reklamowany jako film kultowy, a na to czasu by zasłużyć i z reguły staje się kultowy po latach właściwie o momencie powstania w ogóle nie, tyle że nie jest gotowy nawet nie ma swojej widowni jest czasami właśnie dla dla nikogo, który wydawać by się mogło rozmija się ze swoją widownią, a wzrasta kolejne pokolenie ono dostrzega w tym filmie coś nowego tak będzie z mówimy BIK Chlebowski tak było oczywiście z Finami Eda uda, które uchodzą za najgorsze filmy wszech czasów tak też z wieloma firmami Barei no myślę o wielkim przebojem momencie, kiedy wszedł na ekran czy wydawało się, że rozminął się tak z widownią Fin Kimi wielkie szczęście, że pojawi się na ekranie by skorzystał z liberalizacji branży filmowej czasów karnawału Solidarności ale, ale Polska świat rzucić zupełnie innym i w tym momencie ten film wydawał się już bardzo istotne ma wrażenie, że to wchodzimy w cieniu to tutaj zawiesza profesorze naszą rozmowę, dlatego że zbliżają się informacje, a po informacjach powrócimy pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytet Gdański z państwa moim gościem dzisiaj kanonie filmowym ją o Misiu Barei w czterdziestą rocznicę rozmawiamy w programie off czarek czarek pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytetu gdańskiego opowiada dzisiaj o kultowym filmie Miś, ale nie wiadomo było właściwie w 1981 roku nie dało się przewidzieć i dzisiejszej pozycji tego filmu, a pewnie nawet nie wiadomo było, że czy się okaże panie profesorze właśnie Bareja miał dużo swej karierze szczęścia i dużo pecha te 2 siły urządziły jego jego karierę filmowca, bo ten film, gdy 5 w tej swojej oryginalnej wersji został przez władze odrzucony właściwie był domagano się 12 skreśleń wyrzucenia 12 c na 30 poprawek i gdyby gdyby nie da się karnawał Solidarności ten prawdopodobnie wszedłby na ekrany, bo ze stosowania tak taki ptaki przebiegły chwyt, a mianowicie kazała te kontrowersyjne niepokorne filmy pokaleczyć wpuszczała do takiej ograniczonej dystrybucji licząc, że właśnie ten film zawali się pod swoim własnym ciężarem, że wycięte z wycięte sceny sprawią, że PiS straci jakoś damy logiczną strukturę tak, bo z wcześniejszym filmem Barei Comi zrobisz jak nie złapiesz siedemdziesiątego ósmego roku w skarpie pierwszej wersji władza postanawia, że Bóg nie pojawi się na ekranach tej barem troszeczkę szczęścia, bo demoniczny wiceminister kultury Janusz Wilhelmi zginął w wypadku samolotowym nastąpiło takie chwilowe ocieplenie w środowisku filmowym następca Michel jego zgodził się na rozpowszechnienie tego filmu, ale też domagał się zmian domaga się o skreśleniu domagał się korek domaga się przygotowania tego filmu ten rzeczywiście wydaje się taki gaz łupkowy jak taki momentami mało mało spójna mimo wszystko spotkał się z życzliwym przyjęciem widzów myśmy ogromne szczęście, bo dzięki karnawał Solidarności mógł wejść na ekrany bez tych wszystkich zmianach wyobraźmy sobie teraz misia, gdy nie ma wszystkich tych najbardziej kultowych scen tak nie ma nie ma baru z uszkami na łańcuchu nie ma już w kiosku ruchu, gdzie sprzedaje się między tak dalej tam bodaj 12 ten cenzura kazała z tego filmu wyrzucić dlatego też to w ogóle najbardziej autorski film Barei, jaki ukazał się na ekranie, bo i jego ostrzejszy film z pewną urządzeniem losu umkną uciekł przed nożyczkami cenzor chce cenzorów, ale są to i tak okazało się za mało się to też za mało, żeby ten film stał się tak ważne tak kultowy, bo dopiero kolejne pokolenie mam wrażenie dojrzało w nim metafory albo przeznaczyć do wyglądał ten film 81001. roku taka satyra na bieżące sprawy na bieżącą głupotę karierowicza łatwo na system jego paradoksy myśleć dopiero kolejne pokolenie dostrzegą w nim metaforę tego czym jest Polska okazuje się, że Polska jest taka jak jak w filmie Miś, żeby dalej i rządzą różni chłopcy że ten klub sportowy ten czas to po prostu Polska z wszystkimi absurdami i jakiś czas temu mogą się wydawać, że to taki im bardziej historyczne, ale politycy różnych opcji bardzo dbają o to, żeby mieć był wiecznie aktualny to właśnie to chyba jest najbardziej fascynujące bo, bo mamy taki w kulturze, żebym prototyp proroka tak ale kiedy mówimy proroka ach, czy proroku to raczej to osoba, która wie wcześniej niż inni taka, która widzi więcej, które patrzy widzi trochę inaczej, a tutaj mamy do czynienia właściwie z kimś, kto być może jeszcze w momencie, kiedy utwór powstaje nie wie, że Rze, że właśnie, gdyby uwiecznił coś tak czy zawarł jakąś myśl zdaniu, które potem będzie powtarzany powtarzane powtarzane aż w końcu się stanie takim punktem odniesienia taki trochę prorok mimo woli ją wygram wrażenie, że Bareja dozna jakiegoś oświecenia jakiegoś olśnienia, bo zaczyna dość słabo właśnie tego filmu pięćdziesiątych sześćdziesiątych były już wtedy bardzo anachroniczne, że nic nie wieszczyła tego, że on o gdziekolwiek rolę w w Polskiej kulturze, a w 70 letniego uchwycił istotę zrozumiał w jakim świecie żyje, ale potrafił wyciągnąć jakiś wymiar uniwersalny no bo z dużą uwagę bardzo ciężko w zasadzie nakręcić 1 kultowy film w swojej karierze, a Bareja mocą serial pokazuje, że to nieszczęście to nie jest tylko jakiś taki ślepy zrządzenie losu on jak znakomity słuch językowy sygnować tak ogromne wyczucie tego co dzieje się ówczesnym świecie właśnie wraz z serii kultowych filmów tak poszukiwany poszukiwana nie ma już bez ognia niespotykanie spokojny człowiek był wieczorową porą chcemy, żeby mnie złapiesz Miś, a na dokładkę jeszcze alternatywy 4 i zmiennicy zadziała jak i genialna pasa każdy z tych filmów uchwycił coś istotnego tamtej kulturze czy czy inne strony na pewno Bareja jego niezwykły zmysł do komedii do satyry wnikliwy obserwator rzeczywistości też podkreślić, że miał talent do projektu do ekipy akt, bo wiadomo nikt nie powstaje samodzielnie między nie jest dzieło 1 człowieka dobro znakomitą ekipę tak no z mu uwagę, kto współtworzył te filmy Jacek Fedorowicz Stanisław tym jest dobry Polski już uwagę na te śmietanką, który wchodzi na statek podróż nie widzimy tak myślę o dobro właśnie każdy każda figura każda osoba każdy aktor na właściwym miejscu komedia bardzo poważna sprawa i żaden już potem polskich filmach wrażenie nie miał tak znakomitej obsady aktorskiej jak właśnie filmy Barei śmietanka aktorska kilku pokoleń często niewielkich epizodzik kach tworzyła te niezwykłe filmy, a to ktoś jest fascynujące, bo przecież mówimy o filmach, które powstawały w takim okresie, kiedy Polska kinematografia no była rozpoznawalna na świecie tak czy to ta Polska szkoła filmowa była doskonała Marka i przecież moglibyśmy wyliczać reżyserów tytuły, które powstały i kto był w mamy wybić firma wybitnymi ta, której jestem tworzyły ten obraz pokolenia które, które uchwyciły te różne pokolenia różne sprawy tymczasem, nawet jeżeli dzisiaj oglądamy to dobrze może prosić drobne świętokradztwo popiół diament film wybitny, ale dziś oglądane tak widzimy, że są spore sekwencje, które rydwan czasu swym kołem zawadził i dość ostro pokiereszowany, a Miś wciąż wydaje się świeży jak intelekt Jarosława Kaczyńskiego i jak powiedział, że ta ranga misia tak bardzo rosła na przestrzeni dekad do tego stopnia, że sami ten film wrzuca się do 1 worka tzw. kinem moralnego niepokoju co pewnie w latach osiemdziesiątych brzmiałoby jak straszne bluźnierstwo, bo nikt nie chciał, więc nic nie grozi poważny twórca nim chciał mieć ich być kojarzony z badają realizmem z tymi chaotycznym mi medykami, ale dzisiaj widzimy też szalenie poważna twórczość w zasadzie te komedie Barei odpowiadają na te same pytania co ambitne filmy Wajdy Zanussiego kijowskiego z tamtego okresu ta jest ta sama ranga problemu nieufność wobec świata wobec władzy tt tt mikro światy, które są symbolem Polski ta tak przenikliwości w opisie instytucji w opisie mechanizmów władzy przede wszystkim właśnie ta nieufność wobec świata władzy wobec tych ziemny instytucji, więc ten tak ta niepozorna komedia właśnie dziś też możesz postawić myślę na na równi z minimami politycznymi takimi jak topił i diament czy bez znieczulenia czy karate po polsku, bo to straszny film w karate ale gdyby to to jest, które no uchwycił sieczkę ducha tamtej epoki oczywiście by mi, żeby to również tylko zupełnie innymi środkami co ciekawe, kiedy film staje się kultowy to oczywiście automatycznie stara się jak gdyby morze czy może widzowie twórcy i minister chciałby, aby film stał się początkiem jakiś serii tak, czyli być może początkiem trylogii albo początkiem jakiegoś innego cyklu filmowego i tutaj też przecież były próby w reżyserii sylwestra Chęcińskiego tak rozmowy kontrolowane czy też ryż później już w reżyserii Stanisława Tyma, czyli jakaś próba trochę zbicia kapitału, ale też zmierzenia się z tym okazuje się wcale nie jest proste moje zdanie to jest równia pochyła jeszcze rozmowy kontrolowane są filmem momentami niezłym Resi ewidentnie nie stał się filmem kultowym co trzeba pamiętać, iż w, jakiej epoce powstawały te peerelowskie komedie twórcy byli bez zobligowania do posługiwania się językiem Ezopa owym to Kazimierz Kutz nazwał cenzurę akuszerem filmu artystycznego, bo nie nie można było niczego powiedzieć wprost trzeba było szukać metafory trzeba poszukać symbolu trzeba było posługiwać się aluzją trzeba było przemycać dowcipy, a kometą uwielbia satyra z, a teraz karni w momencie, kiedy można powiedzieć wszystko będzie, kiedy wszystkie chwyty dozwolone to wcale nie jest łatwo być komendantem, więc im dalej i w las ta trwa seria oparta bardziej dostępne bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytetu gdańskiego państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA