REKLAMA

"Amoralny familizm" i "prymat logiki rynkowej" czyli jak rząd i pandemia osłabili normy społeczne [raport]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-05-14 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:02 min.
Udostępnij:

Dr Michał Możdżeń współstworzył raport "Ludowe improwizacje. Jak pandemia zmienia normy społeczne", z którego dowiemy się jak zmieniało się nasze podejście do obostrzeń i restrykcji. Co ułatwiało nam przestrzeganie ich, a co powoduje, że zaczynamy je ignorować?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz, a teraz proszę państwa porozmawiamy o raporcie, który po wczorajszej konferencji prezesa Najwyższej Izby Kontroli wydaje mi Shea i i samej konferencji i kontekstu tej konferencji oczywiście tego, o czym szef NIK-u powiedział wydają się, tym bardziej wart przeczytania, chociaż z 1 strony jest jak kiedyś powiedziałoby się porażający z drugiej strony jakoś niestety nie zaskakujący ludowe improwizacje jak pandemia zmienia normy społeczne Rozwiń » to jest tytuł tegoż raportu 1 jego współautorów dr Michał może nie państwa gościem dzień dobry dzień dobry pani redaktor dziękuję za zaproszenie dzień dobry państwu ja bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia dodam jeszcze, że ten raport powstał w centrum polityk publicznych Uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie w dużej mierze to jest taka to jest opowieść o państwo o instytucjach o państwie no, które po pandemii i po tym, jak rząd władze nie zarządzały nigdy w Polsce na czym budowaliśmy jest trudem i różnymi mieszanymi rezultatami przez 30 lat i ten ostatni rok nie ma jak bardzo cofnął, ale był potężnym ciosem pytanie w ogóle czy czy polskie państwo instytucjonalnie jeszcze istnieje o tym co jest bardzo wiem, ale otwieram panu drzwi proszę wejść raport komisji bardzo bardzo dziękuję nie nie wiem czy zdoła odpowiedzieć na tak postawione pytanie, chociaż rzeczywiście to pytanie przyświecało nam wtedy, kiedy przygotowywaliśmy ten raport, a może bardzo krótko powiem o tym, skąd nam się wzięło przemyślenia na temat na temat właśnie pewnej pewnego osłabiania różnego rodzaju społecznych rok temu przygotowywaliśmy nawet dopowiada pani redaktor takim modelu zarządzania restrykcjami, ale my ten model zarządzania restrykcjami regularnie regularnie aktualizować obserwowaliśmy po jakimś czasie, że restrykcje, ale nie działają mechanicznie to znaczy nie mają logiki, którą możemy dostrzec niema z 1 strony nie mają logiki po stronie tego tej interpretacji, jakby komunikatów do czego chciałbym się za chwilkę, ale z drugiej strony też, jakby jeśli chodzi o moich możliwości wpływania na zachowania ona słabła czasem no i zaczęliśmy się zastanawiać dlaczego, dlaczego tak może być 3 przypadkiem tego typu zmiana dynamiki relacji między tym co co państwo, czego państwo od nas oczekuje o tym, czego co co rzeczywiście robimy nie ujawnia się też na innych obszarach działalności społecznej no i nasza nasza analiza wykazuje, że rzeczywiście trochę tak jest to znaczy czasem sosem różnego rodzaju normy, które były stanowione przez państwo normy dotyczące restrykcji dotyczących przemieszczania się dotyczących zamykania biznesu czy też docent czy też dotyczących dotyczących np. obowiązku przedszkolnego bądź też związanych z pewnych ograniczeń czy norm, które były, który był ustanowiony w zakresie dystrybucji szczepionek to te te normy nie no nie były nie są przestrzegane albo albo osłabła bardzo zdolności ludzi do przestrzegania i do przestrzegania i to Thomas jak przy przekonało, że coś tutaj nie działa i postanowiliśmy sobie postawiliśmy sobie troszkę troszkę to koszt głębiej zbadać pani redaktor co się nie chciano tak krótko odtworzyć tak jak ja rozumiem logikę znów zrobi to z takim publicystycznym zacięciem, a ewentualnie, gdy pan podjąć, bo ja rozumiem też bardzo ciekawe, że opisuje to tak było pandemia na po wybuchu zaczęła się pandemia to Polacy byli gotowi właśnie nawet zawiesić, jakby to, że rząd zawiesza pewne prawa normy instytucje, jeżeli to było efektywne natomiast zaczęli się orientować zaczęliśmy my Polacy się orientować jedni szybciej drudzy później, że ani to skuteczne ani nie do końca do przeniknięcia ci, którzy zaczęli tracić więcej zaczęli to podważać no i ostatecznie doprowadziło do tego, że te ludowe improwizacje to jest stary dobry mechanizm, który każdy orze jak morze rzekę sobie skrobie na własną rękę, żeby jakoś w tym wszystkim się uchronić myślę, że rzecz, że pani odczytanie tego raportu jest dobry w tym sensie, że rzeczywiście pierwszy zryw pandemiczny taki prospołeczny bym powiedział czy 3 solidarnościowy fundusz rzeczywiście widoczna wynika przede wszystkim z tego, że rządowi wtedy udało się taki dość dobry czy komunikacyjne, który ludzie czy naukowców zarządzania nazywają takim życiem wszystkich wszystkie ręce na pokład to znaczy Góra lodowa topnieje musimy się wszyscy po prostu solidarnie solidarnie podporządkować pewnym pewnym istotnym z punktu widzenia społecznego zasady do było łatwiejsze, że wszyscy wtedy widzieliśmy prawda te obrazki z Bergamo, a więc ten strach tutaj wzmocni, jakby to Solidarność społeczną, ale można było powiedzieć że, że my to ten kapitał, który udało się zbudować w pewnym sensie w pewnym sensie jako społeczeństwo tutaj norma władzy była, jakby dosyć istotna nie, bo z stworzyliśmy w tym sensie, że myli się zastanawiali co tak naprawdę na bazie takich powiedzmy teorii związanej z instytucjonalnych, czyli mówiących o tym w jaki sposób normy się kreuje taki sposób są podtrzymywane uznaje się co jest potrzebne do tego, żeby norma, żeby normalnie funkcjonowała jest, żeby funkcjonowała normalnie potrzebna jest oczywiście jasna komunikacja musimy wiedzieć co jest od nas oczekiwane po drugie musimy widzieć, że inni członkowie społeczności jak zachowują się podobnie zachowują się zgodnie z tą normą po trzecie powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że zachowanie niezgodne z normą przy by przyniesie dla nas negatywne konsekwencje czy nie opłaca się zachować niezgodnie z normą jeśli inni zachowują się zgodnie z normą i otwarty być może najważniejsza my musimy się czuć traktowani sprawiedliwie w tym sensie, że musimy mieć poczucie sprawiedliwości np. rekompensat z tytułu naszego naszych kosztów, które ponosimy w związku z tymi normami wydaje się, że na wszystkich 4 polach no położyliśmy sprawę mówiąc mówiąc wprost tego samego początku my też jako centrum ale, ale też bardzo wielu innych badaczy krytykowało zupełną jasność chaotyczną komunikowanych komunikowanych restrykcji komunikowanych zasad strategii zarządzania restrykcjami itd. i to oczywiście to zmniejszało zainteresowanie ludzi ludzi tak naprawdę interpretowanie tych haseł, tym bardziej że bardziej, że nie mieli poczucia że, że to się opłaca w jaki sposób osłabili Arab społecznych, czyli kiedyś takie było słowo może ona rzeczywiście się za bardzo nacechowane demoralizacja to znaczy, że no taki trochę no co to oznacza osłabienie społecznych to jest, bo to właśnie zależy, jakie normy, bo my zawsze funkcjonujemy wokół jakiś pewnych norm projekt normy mogą być bardziej prospołeczny to znaczy bardziej inkluzywna uwzględniające interes większej liczby czy grup ludzi mogą być mniej kuzyna prof. Rafał Matyja podpowiedział nam po przeczytaniu tego raportu, że to co opisujemy można można powiedzieć można podsumować takim stwierdzeniem, że trochę wracamy do tego co było obserwowane końcem końcem PRL-u późnym PRL dlatego 80 co było pisane przez za nim Vettel wciąż prywatna Polska pod nazwą moralnego familii naturalny familii to jest takie zorientowanie na swoją własną rodzinę na swoich na swoich bliskich niekoniecznie, uwzględniając to, jakie koszty zewnętrzne prawda, jakim przerzucamy koszty na innych członków społeczeństwa nie ma dobra wspólnocie nie ma wspólnego taka tak marny rok nie nie ma takiego dobra wspólnego ja bym powiedział, że to co opisujemy w raporcie też 3 czy może pod warunkiem, że rzeczywiście, a tutaj jest wielkie pytanie czy rzeczywiście to, że nie przestrzegamy tych norm, które były ustanowione w ramach pandemii czy też, które wyjątkowo pewny kontekstowo tak prawda w kontekście pandemii się ujawniały czy to, że nie przestrzegamy zmniejszy naszą uogólnione gotowość do przestrzegania tych, które wtedy pytanie co się co się pojawi za może się pojawić się na moralny familii może się pojawić się na rzecz, z którą też państwo prawda bardzo wielu bardzo bardzo wielu społeczników próbował walczyć, czyli tak taki bezwzględny prymat rynku, który z kolei ujawnił się w latach dziewięćdziesiątych wydaje się, że jeśli założymy, że jak nieskuteczność norm, które stosuje państwo, czyli niezdolność do tego, że umysł respektował pewne doprowadzenie do tego znane są respektowane zmniejsza zdolność uogólnione właśnie gotowość do przestrzegania ogólnie norm to doprowadzić do tego, że wytworzył się normy lokalne tak takie, które tworzy gdzieś w lokalnej społeczności lokalne miejscowości tak i te normy one mogą być niekorzystne z punktu widzenia społecznego przykładem oczywiście jest to, że możemy dojść do wniosku, że mnie nie musimy tak naprawdę przestrzegać pewnych restrykcji różnego rodzaju, bo widzimy, że policjanci np. nie reagują to to jest dla nas sygnał tak to dla nas sygnał dosyć istotne tego że, że pewnego rodzaju rzeczy są warunkowo jest gorzej jak zwrócimy komuś uwagę sklepy to jeszcze narażamy dokładnie, bo widać, że to też zależy właśnie to wszystko zależy od tego jaki lokalności to się znani są takie lokalności, w których normy są przestrzegane nieźle są inne lokalności, które są nie przestrzega nie wiemy, dlaczego tak się dzieje moja osobista teza jest taka, że to się dzieje przypadkowo na zasadzie tego, jakie sieci społeczność społeczne społeczne funkcjonują lokalnie, ale nie chcę tego rozwijać, bo co mnie jeszcze co już się martwi to, że nie tylko, że wrócimy do tego moralnego nihilizmu, ale też wrócimy do klimatu logiki takiej bardzo silnie z interny kierowanej przez Polaków ludzi rynkowej to znaczy takiej, w której własność prywatna własność prawda np. nowych właścicieli kapitału firm tak dalej jest jest traktowana jako zupełnie podstawowe i to mnie to nie tyle martwi, że ja dostrzegam, że wydaje się, że była były podejmowane w ostatnich latach próby pewnego przełamania myślenia tymi kategoriami, które są oczywiście niebezpieczne w tym sensie żonę tak powiem no no generują pewne, że zna jest utrzymanie rozumienie równości tak, że także tam życia w państwie na telefon, kto ma tyle w telefonie numer ten zadzwoni tak jeśli chodzi o samo państwo na telefon to wydaje się, że to jest powrót bardziej do tego moralnego feminizmu wspomina policja ani pana sklepy państwo panie w sklepie w latach osiemdziesiątych, kto znał ten miał mniej to jest bardzo dobry bardzo dobre też uwagę, która w, które odnosi się do problemu, który zaobserwowaliśmy pandemii, którego jak, który był przed nami ukryty, że tak naprawdę przez przez długi czas przyzwyczailiśmy się do myślenia żyjemy w gospodarce, które miano szkolnej taki ekonomista węgierski nazwał gospodarką nadmiaru okazało się natomiast duże, jakby te niedobory są bardzo bardzo płytko tak naprawdę ukryte i przede wszystkim ukryte są w tym co jest co było przez lata niedofinansowane, czyli państwo tak okazało się, że są niedobory prawda tych szczepionek niedobory niedobory miejsc pod respiratorami tak dalej, więc trzeba było ustalić nowe normy tak naprawdę decydowania o tym jak te niedobory, gdzie no i no oczywiście to to będzie to siłą rzeczy tych, którzy są silniejsi promowało premiował raport ma jeszcze rozdział poświęcony tzw. rynkowi pracy tam oczywiście też zwracać uwagę na te niepokojące zjawiska szczególnie wydają się dezaktywizacji młodych osób, które prawdopodobnie dostałem największy cios w czasie tej pandemii Altus państwo sobie doczytać się raport, choć mam nadzieję, że będziemy świat podgląd do czego wracać, bo tu jesteście kilka ciekawych punktów, ale na razie tyle dr Michał Możdżeń współ autor 1 ze współautorów raportu ludowe improwizacje z centrum polityk publicznych na Uniwersytecie ekonomicznym w Krakowie był państwa gościem wspomniany prof. Rafał Matyja będzie gościł już za kilkanaście minut, więc do raportu nawiążemy, ale też oczywiście do wszystkich tych z awantur i walk politycznych, które się teraz toczą, ale najpierw informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA