REKLAMA

Jak pandemia zmieniła sektor kultury?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-05-15 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:14 min.
Udostępnij:

Pandemia COVID-19 nie oszczędziła instytucji kulturalnych. Od ponad roku borykają się one z lockdownami i ograniczeniami, tracąc widzów czy zwiedzających oraz przychody. Jednak trudne warunki doprowadziły też do zjawisk pozytywnych. Polska kultura zaczęła być bardziej obecna w internecie, pojawiły się nowe pomysły na jej upowszechnianie i wykorzystywanie w edukacji. Jak instytucje będą funkcjonować po pandemii? I czego potrzebują, by kontynuować cyfrową transformację? O tym opowie dr Aleksandra Janus.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 w czasie pandemii cały czas na antenie moim domowym wirtualnym studiu gościliśmy dr Aleksander Janus dyrektor fundacji centrum cyfrowe kierowniczka pracowni ocalenia kultury dzień dobry dzień dobre nie przypadkiem go stać się panią doktor, ponieważ Fundacja centrum cyfrowe opracowała raport kultura w pandemii doświadczenie polskich instytucji kultury raport ciekawy, ale w pierwszym momencie, bo zostawia się w ogóle do niego Rozwiń » sięgać no bo kultura nie miała łatwo w czasie pandemii pamiętam z rokiem, kiedy mieliśmy pierwsze lockdowny jak znajomi pracujący w muzeach może stanie się martwicy to będzie, bo przecież nikt nie może do muzeum 6 i aktorzy statków też lamentowali, że nie mają dla kogo grać w ogóle nie wiadomo co w tym wszystkim począć czy to jest tak, że ta nasza kultura bardzo ucierpiała pandemiczną jakieś jasne strony niewątpliwie kultura cierpiała natomiast na my staraliśmy się nie tym raportem też nie nie kreować takiego mrocznego obrazu, ale też popatrzeć na te właśnie jest stroną, których pan wspomina i może, zanim zapomnę też odnieść do tego co pan powiedział właśnie tej zeszłej wiosny w tej wiosny, kiedy mieliśmy do czynienia z pierwszymi regionami w 2020 roku jak ktoś sięga po raporty tworzone przez międzynarodowe organizacje ocena bieżącej od początku starali się badać sytuację i instytucji kultury i muzeach pan zdalnie i właśnie raport iPhonów, które się ukazać, gdyż tam właśnie pod koniec pierwszego lockdownu pod koniec wiosny na początku lata 2020, który był takim drugą spojrzenia na globalną sytuację instytucji muzealnych na świecie na wspominał o tym, że 60% instytucji światowych szacowało wówczas jeśli w ogóle nie otworzą ponownie po lockdownie zaś ten pierwszy Logan dla wieluński na świecie mógł być po prostu definitywnym końcem ich istnienia funkcjonowania na jej w tym kontekście oczywiste, kiedy mówimy z perspektywy europejskiej to niewątpliwie jest dużo bardziej uprzywilejowanej sytuacji zresztą badania z kolei europejskie przeprowadzone przez mimo tak organizacyjne członkowie jak z wymagań co miesiąc dawały tak mówię znak, że jesteśmy bardziej uprzywilejowanej niż te miejsce po globalne w różnych miejscach niektóre mają jednak krokach najtrudniejsza sytuacja, chociaż oczywiście dla europejskich muzeów najmniej niewątpliwie na polskich również ten miniony rok był takim rokiem, kiedy ze względu na radykalny spadek turystyki też po prostu te różne źródła przychodów, które muzea instytucje kultury częściowo się utrzymują no ale niewątpliwie nie spadły, jeżeli ich nie powiedzieć, że po prostu było znikome no oczywiście wyższym ta sytuacja na różnym stopniu dotknęła różnego typu instytucje kultury wiemy, że bardzo dotknięte ten były teatry zresztą Instytut teatralny zrobił serię świetnych raportów spotkali wokół tego jak jest bilans tego doświadczenia dla właśnie teatrów my staraliśmy się patrzeć na to jaki jest bilans tego roku, ale też po takim kątem, czego się instytucje kultury nauczyły albo jakie zdobyły doświadczenia i co z tego doświadczenia niewątpliwie trudne, bo o tym trzeba wobec niego nie ma sensu dyskutować było bardzo trudne doświadczenie, bo pod wieloma względami od dziś nam chodziło o to, żeby spojrzeć na to co z tego doświadczenia możemy wynieść na przyszłość i jakie wsparcie możemy jako my jako Indios, ale też różne instytucje publiczne w Polsce czy ministerstwo, jakie wsparcie możemy zaoferować instytucją, żeby ten drugi był rokiem straconym, żebyśmy na pewno chwycili te rzeczy, których się nauczyliśmy, które ten rok przyniósł pomimo tego trudu i wybory też nie zostały zgubione jednak zapytać w tym bilansie mamy takie straty jak właśnie w instytucjach zostały zamknięte jakoś znacząco zredukowały działalność skutek tego, że ten lockdown nastąpił należy jakoś się trzyma wszyscy czekają nas będzie można znowu zacząć normalnie w miarę normalnie funkcjonować wygląda na to kto otrzyma przynajmniej tak wygląda ten pejzaż Polski my nie badaliśmy dokładnie tego w jaki tego stanu status instytucji, ale nie słychać o tym, żeby instytucje w Polsce się zamykały oczywiste no tej należy zaznaczyć, że tak naprawdę pewnie będziemy mieli do czynienia z takim długim cieniem pandemii i lockdownów to znaczy, że skutki tego roku będą tej instytucji odczuwalne nie jest, nawet jeżeli część natychmiastowa część po prostu drugą falą oczy czy długoterminowo na pewno to o tym, o czym była mowa tu takie wyzwania związane z walką o to, żeby utrzymać personelu czy staraniami oto, żeby móc realizować projekty, które były realizowane z dotacji, które wymagają realizowania pewnych działań i więcej tego rodzaju problemy się niewątpliwie pojawiają, ale póki co nie było mowy tak radykalnych stratach, jakie niewątpliwie sektor kultury globalnie odnotowano jak pamiętam tej wiosny ubiegłorocznego po początkowym szoku, który oczywiście różne branże dotknął to jednak właśnie moi znajomi z branży muzealnej chociażby bardzo prędko, czyli jakoś tak na własną rękę czy też improwizują szczytach już, wykorzystując wcześniejsze doświadczenia co organizować jakieś wirtualne możliwości uczestnictwa w tej kulturze wkład zwiedzanie takie, kiedy po obiektach zabytkowych chodzi się z kamerą filmuje to, czego nie zobaczyć nie mogą, czyli było to jednak taka fala mniej od planowanej innowacji w tym związanej z tak dokładnie taki to jest właśnie te po sobie byśmy chcieli tak bowiem zauważyć przytrzymać interes na przyszłość osobową i jadowitych myślę o tym całym roku powiedzmy od marca 2020 do tej wiosny teraz to mam również mieliśmy pod takim okresie pierwszego szoku związanego z pierwszym oddanym później nastąpiło coś takiego co można by nazwać taką wezbrane fale kultury cyfrowej to znaczy widzieliśmy dokładnie tak jak pan powiedział, że bardzo duże instytucje jak bardzo wielu twórczą bardzo wielu ludzi kultury KO różnych nowych rozwiązań eksperymentowała z nimi uciekł czy otworzyło nowe formaty i to faktycznie był taki moment, że w tutejszej kultury cyfrowej nagle było tak duża, że jak Antek takie poczucie, że być może więcej niż my w ogóle jesteśmy w stanie konsumować, ale to, o czym, o czym teraz też sporo mówi to jest to, że tak ten początkowy tak IPN do innowacji eksperymentu, który niewątpliwie świadectwem takiej ogromnej woli determinacji ludzi kultury nie zawsze przecież mających sprzętowe i infrastrukturalne przygotowanie do tego, żeby porobić on później gdzieś tam latem i wokół jesieni nawet takiego nowego wymiaru i pracownicy kultury zarówno pracownicy kultury i artyści mówią o tym, że jednocześnie wówczas właśnie tutaj po pierwszej ekscytacji no i w tej fazie takiej innowacji i poszukiwali pojawiło się teraz jest bardziej rosnące po stronie publiczności oczekiwanie jakości wysokiej jakości, bo oczywiście jak, kiedy instytucje kultury lądują w tym 1 wielkim worku kultury cyfrowej razem z Netfliksem Libią i innymi serwisami Jowisz treningowymi no to poprzeczka zawieszona bardzo wysoko na wiadomość komercyjne podmioty tylko tym się zajmują i wielu twórców i pracowników kultury mówi o tym że, że faktycznie teraz jest taki czas i że po tej właśnie w takiej fazie intensywnej i bitej pewnych elementów ze wszystkim co możliwe bardzo wyraźnie czuć, że pojawia się kwestia wysokiej jakości, na którą nie wszystkie instytucje wszyscy twórcy są, więc bez świętował i technologicznie infrastrukturalnie i kompetencyjnie przygotowali, więc to jest na pewno takie coś co my odnotowujemy szczególnie w tym raporcie zajmowaliśmy instytucjami kultury nie zajmowaliśmy się twórcami, a więc ja ja przede wszystkim będę mówił o tym doświadczeniu instytucji kultury takie też tytuł tego raportu, że niewątpliwie widać, że jak instytucje wyszły te w pandemii lockdowny dużo lepiej przygotowane pod względem sprzętowym i kompetencyjnym na inne instytucje pandemia została z komputerami stacjonarnymi, które niełatwo je zabrać do domu z brakiem doświadczenia pracy zdalnej i brakiem dostępu wykupionych licencji jakikolwiek oprogramowania mogłoby tym instytucjom jak pomóc jednocześnie być może nie za bardzo dzięki realizowanym kolekcją dach, więc na pewno ten start do nierównej i to niewątpliwie sprawiło, że 1 nocy poradziły sobie naprawdę nieźle z utrzymywaniem oferty online na inne nawet pomimo dobrych chęci były na dużo bardziej straconej pozycji na kurs konkurencja ze strony Netflix czy innych serwisów streamingowych była to ciekawa się zdarzyła forma uczestnictwa w kulturze cyfrowej nietypowa wcześniej tego okropnie robiłem w sylwestra mianowicie był taki spektakl Warszawskiego teatru Kwadrat lub doskonały, kto nie był oferowany właśnie na sylwestra cyfrowy zapis po prostu takiego czasu telewizji to było tylko raz weszła zaoferowano, więc limitowana oferta się okazało wtedy właśnie tego wieczoru z wykupił się do tego dostęp nie możemy się bardzo dostać do samego serwera, bo tak takie było ogromne zainteresowanie ludzi najwyraźniej w ten spektakl oglądało jednocześnie niewiele osób, ale tak różowo cała infrastruktura nie wytrzymała potem teatr został dostęp już chyba ten sam spektakl na YouTubie na czas określony tylko, żeby można było tam zobaczyć, ale to nazwał właśnie z 1 tony mamy możliwości techniczne są spektakle zagrano ten taki teatr V0D mógłby naprawdę dużą skalę zadziałać drugi stan jak wchodzi do czego to właśnie nam widzowie są w stanie zaskoczyć samą instytucję na tyle znana jest nie radzi tak też bardzo ciekawe, o czym pan wspomina, bo do jedno takich takich wydałem jasnych wniosków płynących z tego naszego badania jest to, że instytucje faktycznie to doświadczenie otworzyło realną nową zupełnie publiczność i o tym mówi bardzo wielu pracowników instytucji kultury, że oni wcześniej, jeżeli bada swoją publiczność albo, jeżeli myśleli, że nie wszystko instytucje mają sobie też prowadzi badania publiczności, ale ich głównie my myśleli, tworząc ofertę o publiczności, która przechodzi przez drzwi to znaczy to były te grupy docelowe, o których myślano przede wszystkim, na których konstruowano też natomiast to przejście 100% na na oferty zdalną otworzyło wiele instytucji na kompletnie nowe grupy odbiorców dla ich rejestracji pracowników instytucji mówi o tym, że to jest to jednak bardzo cenne że, żeby te instytucje pozyskały na publiczność i się o tej nowej publiczności miał okazji czegoś nauczyć jednocześnie większość pracowników pracowniczych diagnozuje, że teraz potrzebne jest lepsze rozpoznanie tej publiczności znaczy Niczyje żyją pozyskali jesteście nie chcą stracić wraz z powrotem do normalnego trybu działalności, ale też jeszcze za słabo tych odbiorców one znają żeby, żeby tak móc już teraz tworzone, jaką strategię dla nich in vitro to jest szansa, którą bardzo im zależy, żeby wykorzystać, chociaż nie 100% jeszcze wiedzą o tej publiczności tak duża, żeby móc granicy szybko wprowadzić też potrzebę zbadania ich już takiego rozpoznania tej publiczności ona, bo ona tak jak pan powiedział na bazie swojego świadczenia potrafili zaskoczyć i wiele instytucji właśnie takiego musiało przez ten rok wyczuwać te swoje nowe publiczności online i sondować i badać ich potrzeby te bowiem w praktyce, żeby innym się pewnych przytrafia, a co nie trafia w tej oferty i tutaj Janusza od razu wspomnieć o 1 oficjalnej stronie tego zjawiska, bo nie możemy przy tym zapomnieć niewiele osób zostało wykluczonych z uczestnictwa w kulturze przez pandemię i przez cztery-pięć instytucji no jeszcze, kto się pojawia i pojawiało nasze badania są takie grupy, które czy są wykluczone cyfrowo czy po prostu mniej kompetentne cyfrowa, dla których jednak kultura cyfrowa nie zawsze jest dostępna no i te osoby po prostu bardzo często i te głównie nasi badani mówili o seniorach, dla których często doświadczenie obydwu instytucji i włączane tylko wyłącznie do konsumowania kultury dziękuję aktywność społeczną i wielu z nich by instytucją Defoe zniknęło rada w tym okresie, kiedy mamy tę Jasną stronę w postaci nowej publiczności dużo większej publiczności my z drugiej strony nie należy zapominać o tych grupach, które no przez pandemie jak znikający uczniowie w szkołach po prostu zniknęli tym radaru dla wielu osób z wczasowiczów pobyt no właśnie skład zrozumienie co się dzieje, dlaczego spektakl, który był kupiony nie jest odtworzony co zrobić oczywiście wszystkie maile w sytuacji awaryjnej to jeszcze pewnie nie jest tak, jakbyśmy chcieli, żeby działało gładko sprawnie i łatwo dostępne dla wszystkich perspektywą kultury cyfrowej i tego dokona się zmieni po pandemii wtedy, kiedy zaczniemy wracać do poprzedniego zamknięcia poprzedniego trybu życia o tym rozmawiamy z mamą do części audycji to co najlepsze w TOK FM ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski człowiek bardzo zajmuje się kulturą w czasie pandemii kulturą po pandemii ze mną studzi dr Aleksander Janus dyrektor fundacji centrum cyfrowe kierowniczka pracowni notowania kultury witam ponownie witam rozmawialiśmy z pierwszą część natomiast kultura radziła sobie w czasie pandemii jak instytucja sobie radziły myślę też to było trochę takie otwierające doświadczenie choćby dlatego wiele wydarzeń, które obserwuje wydawanie związane z popularyzacją nauki, ale też konferencji wszelkiego rodzaju nagle się okazało, że nie tylko można, więc trzeba przenieść do przestrzeni wirtualnej bardzo wiele tych wydarzeń w formie online już teraz odbywają odbywało to chyba jest też coś co mogłoby zostać na przyszłość, bo były często takie imprezy które, które odbywały się tylko wyłącznie w tej przestrzeni wirtualnej można było przyjść na wykład to było przyjść na spotkanie z kimś teraz, kiedy się instytucje nauczyły tego można transmitować to w różny w formatach w różnych momentach różnych miejscach internetu można udostępniać to może będzie także w przyszłości będzie można pójść na takie spotkanie kiedyś ta pandemia nam odpuści to zostanie ta technologia z nami będzie możliwość uczestnictwa zdolnego cały czas kulturze, która dla wielu osób mogą być znaczenie dostępna kach niewątpliwie i naszych badań wynika, że pracownicy kultury i chcą tego co znaczy oni zarówno całą pracować zdalnie, bo też coś co dla wielu z nich dla dla wielu pracowniczych pracowników sektora kultury, bo pandemia była pierwszym doświadczeniem, kiedy oni mogli pracować zdalnie niewielu instytucjach kultury wcześniej takiej formy pracy były możliwe, a po drugie na nie tak teraz nowe formaty, z którymi instytucja eksperymentował i te warianty też hybrydowe to jest coś co jak większość pracowników instytucji kultury deklaruje, że oni chcieli, żeby zostało, żeby tak się stało częścią oferty na stały, zwłaszcza tych ze względu na to, o czym rozmawialiśmy przed przerwą, że to też otwieraj kupiono nowe grupy odbiorców nowe publiczności to wyszło na badaniach jest natomiast to, żeby to było możliwe to potrzebne jest takie wsparcie szkoleniowe dla kadry właściwie każdego szczebla i kulturę, bo dla wielu pracowniczych pracowników instytucji to przeniesienie się na pracy zdalnej i konstruowania oferty one bardzo często oznaczało przeniesienie kultury pracy stacjonarnej 100% ma na pracę zdalną i tak często sygnalizowali, że mało efektywna jest tutaj na pewno taki obszar do pracy na przyszłość tutaj pewnie to ja mogę puścić oko do osób zarządzających instytucjami kultury tutaj, żeby dostać wsparcie swoim pracownikom takim rozwoju dotyczące tego jak pracować efektywnie takich modelach mieszanych danych, bo niewątpliwie tak powrotu do świata sprzed pandemii takie nie będzie i też pojawił się bardzo wiele ciekawych nowych formatów, z którymi instytucja eksperymentował z kraju by pracownicy pracowniczki stało, żeby się dalej rozwijały i też to jest coś po pozwala z 1 strony właśnie na lepsze dotarcie, a z drugiej strony tak bardzo równościowe dostęp poza oczywiście osobami wykluczonymi cyfrowo to jednak posiadanie tej oferty online sprawia, że taka instytucja dociera jednak na dużo szerzej niż miasto od aktu miasteczko, w którym się znajduje, którym fizycznych przez morze do danej instytucji przejść, więc to jest coś na czym sektorowi kultury zależy i w ogóle pierwszym z naszych badań wynika, że rzecz przedstawicielom tego sektora zależy nam też, żeby właśnie uczyć rozwijać w tym kierunku osiedla dla tych, dla których to było pierwsze zetknięcie te kulturą cyfrową bardzo często nie było to zniechęcające zetknięcie i wielu wielu pracowników wiele pracownic mówiło, że żona się interesy motywowani do tego, żeby dalej uczyć, więc to znosi perspektywie centrum cyfrowego, które działalność wspieranej kultury też kluczowe, że umie naprawdę bardzo zależy, żeby te instytucje i kilka dekad kultury dostały wsparcie, żeby to doświadczenie i ten wysiłek, który został wykonany w ciągu tego roku już tak powiem kolokwialnie poszedł na marne, a czy w tym wspieraniu instytucji kultury powinna zacząć aktywnie państwo przed wojną organizować jakieś zasoby właśnie szkolenia narzędzie do badania publiczności internetowej to lepiej zostawić po prostu pod placówką kultury, które same się tym samym metod organizują na własną rękę czy lepsza byłaby jakaś forma odgórne zdecydowanie na pewno przydałaby się forma odgórne wyznaczenie obserwujemy, że instytucje nawet właśnie działa pod pod taką presją by działały przez ten ostatni rok nie zapominajmy, że wielu pracowników pracownik instytucji kultury też rodzice, którzy w intencji edukują się zdalnie tymczasem w domach, więc telefony często był wysiłek w tym instytucje są bardzo zmotywowane i włożyła dużo sił większości to, ale myślę teraz bardzo ważne, żeby właśnie wsparcie przyszła czy właśnie takich instytucji jak powietrze ministerstw podczas takiej takich instytucji, które mają w ogóle taką funkcję wspierającą wobec i wybranych instytucji kultury dla przykład Narodowy Instytut muzealnictwa ochrony zbiorów STS-u też projekt wspiera muzea np. tak więc aby na pewno te różnego rodzaju instytucje publiczne, które właśnie mają wspierać sektor kultury i powinny teraz pomoc tym instytucjom ten zrobił dobry użytek tego, czego się nauczyły w ciągu tego roku bo, bo też pracownicy pracowniczki ściszyć wprost mówią o tym, czego potrzebują tylko czy po ich potrzebują tego wspomnianego przeze mnie rozwoju kompetencji i to w zakresie takiego zarządzania pracą organizacji na rzecz nowych narzędzi do prowadzenia projektów rozwoju publiczności online, ale potrzebują też na pewno takiego rozwoju kompetencji cyfrowych też większego wsparcia dla rozbudowy takich działów IT instytucja, na które do tej pory nie były tak potrzebne jest stałe pośrednie w ciągu tego tego roku, ale tak kadr kultury mówią o takiej potrzebie wspierania wymiany wiedzy pomiędzy instytucjami znaczy te instytucje chcą się też od siebie nawzajem czegoś nauczyć o tym trudnym doświadczeniu i bardzo też istotne co TEPCO podało też naszych badań też takie taka potrzeba takiego strategicznego myślenia o rozwoju sektora sektora po tym, oświadczeniu dla takiego, który zakłada długofalowe planowanie i w tym takie planowanie transformacji cyfrowej całego sektora i zasobów, które mogą tę transformację cyfrową wesprzeć, bo na pewno zobaczyliśmy, że pomimo tego trudu możliwości są ogromne i trudno było teraz powiedzieć sektorowi kultury no to nowe świetnie, a teraz wracamy do tego co było niestety takie nastawienie często się obserwuję wszyscy czekają nas będzie znowu normalnie jak będzie znowu tak jak było kiedyś wiemy, że tak do końca niestety raczej nie będzie możemy być niestety pewni, że podobne kłopoty jak byśmy teraz z koronawirusem mogą się powtórzyć za jakiś czas pewnie lepiej się przygotowywać na to co może nastąpić jak dodawanie mają organizacje pozarządowe jako mogą wesprzeć ten sektor kulturalny to ja mogę powiedzieć, iż tak w naszym imieniu, ale też myślę o innych organizacjach pozarządowych naszą misją jest pracownia w Iranie kultury centrum cyfrowe mieć wspieranie instytucji na my na pewno nie był to badanie, które zrealizowaliśmy zrealizowaliśmy taką intencją, żeby naszą ofertę takiej bezpłatnej otwartych szkoleń warsztatów dla kadry kulturę zbudować na bazie tego co się dowiedzieliśmy z wyników tego badania, więc to jest też takie wsparcie na pewno my sami jako organizacja pozarządowa działająca w tym obszarze obszarze jego wpływu społecznego wymiaru Logi m.in. w sektorze kultury to jest to będziemy oferować, ale te szczegóły mamy nadzieję, że inne organizacje zechcą się również tym badaniem zainspirować mamy oraz organizacje, które z 1 strony właśnie mają taką funkcję wspierającą z drugiej strony mamy sporo organizacji badawczych i tutaj widać jak na dłoni tych wynikach badania, jakie są potrzeby no i badawcze na pewno jest ogromna potrzeba wsparcia instytucji przedsięwzięte badawczy, które mogą dostarczyć sektorowi kultury informacje na temat właśnie uczestnictwa w kulturze on-line czy tutaj myślę też może i czy miejskie mogłyby się włączyć, żeby zbadać jak w danym mieście czy regionie ludzie uczestniczyli w kulturze zdalnie ze szczególną wrażliwością na tekstową z tego z tego uczestnictwa wykończone i takich dochodów no wreszcie są już organizacje pozarządowe, które same prowadzą działalność kulturalną no i mamy wielką nadzieję, że one mogą też szyby wymienia się z instytucjami kultury swoimi dobrymi praktykami lub łączyć siły w przedsięwzięciach, bo często i organizacje pozarządowe działają zwinne mniej ze względu na efekcie swój niewielki rozmiar i większości winnej niż duże instytucje kultury, które mają swoje procedury przyzwyczajenia duże zespoły i bardzo często może być bardzo dobry sposób wymiany wiedzy dobrych prawnych, żeby tak już Wilna i przećwiczone w zarządzaniu zmianą organizacje mogły wspólnie z instytucjami realizować projekty, żeby właśnie wesprzeć instytucje w tej transformacji, bo ona już w pewnym sensie tego instytucje chcą czy nie one już dokonała znacznej ich siedziby wiadomo, że i jest także pełniejsze panem kata nie będzie tak kolorowo panie jak moglibyśmy sobie, że tekst i pewnie będzie taka próba powrotu do tej rzeczywistości sprzed pandemii, ale myślę, że jest tak, żebyśmy wszyscy powinniśmy dołożyć starań, żeby właśnie te dobre aspekty jasne strony, których personel na początku i instytucjach wspierać rozwijać chcę zapytać na koniec to otwieranie kultury to jest ten, którym od lat w audycji mówiliśmy, żeby instytucje udostępniały swoje cyfrowe zbiory dla użytkowników bezpłatnie by mogli oni z nich korzystać mówił w kościele miksować mogli na bazie np. reprodukcji dzieł sztuki tworzyć własne dzieła czy ten trend pandemia trochę przyspieszyła czy to się by to bardziej otwierać tak zdecydowanie i tutaj doszło też takiej bardzo ciekawej synergii pomiędzy rynku, który z sektorem edukacji to znaczy my też wiele innych badań, które prowadziliśmy by zdecydowanie bardziej intensywnie badaliśmy przez cały okres pandemii nauczycieli i jako sektory edukacja i polskiej za granicą i zrobiliśmy kilka badań na ten temat dlatego wyżej aktywniej kulturze 1, ale i w tych badaniach stało się jasne i wyraźnie też ujawniło, że dla nauczycieli sektora edukacji i otwarte zasoby i kultury stało się niezwykle celne w realizowaniu zajęć dla dzieci młodzieży online i to my zawsze tak jak mówi o tym też u pana audycji w ogóle my docentem sprawę dużo mówimy od dawna, ale premier w czasie pandemii stało się takim dowodem na to, że to ma sens i ja mogę w takim wymiarze edukacyjnym na cele faktycznie robili użytek spycha otwartych zasobów kultury, ale też poszybowały w górę niesamowicie statystyki wykorzystania i odwiedzalności stron muzeów wielu jest niestety tutaj z nami również statystyki muzeum światowych, które by osiągały swoje kosmiczne liczby, które nawet teraz przytoczę, ale ogromne, więc widać, że to doświadczenie zamknięcia luki w domach, ale też kazania mini sesji na kulturę zdalną sprawiło, że wiele osób odkryło istnienie tych przepastnych wręcz zasobu z prawej kulturę i jest coś na pewno wielu nieprzekonanych mam nadzieję przekona do tego, że warto, a tych, którzy już zaczęli przygodę z digitalizacją udostępnianiem mam nadzieję utwierdza w tym, że po pierwsze warto robić, a po drugie warto robić taki sposób, żeby to docierało szeroko również ekspertów to nie jest tylko dla koneserów naprawdę może być dla wszystkich i warto tak szeroko promować, żeby osoby docierały naprawdę warto bezruch osób myślę, że to oświadczenie dotyczące edukacji z nami zostanie, bo to jest bardzo ciekawa rzecz jest obserwowałem to w świat moich dzieci jak fajnie można korzystać właśnie spektakli teatralnych czy obrazów, które są dostępne w internecie to byłoby coś co warto byłoby zachować natomiast z drugiej strony myślę, że aplikacja, które umożliwiają dostęp do kultury tak jak Polska zajęła chociażby te mają w tym momencie taki okres, kiedy przeżywają rozwój obecnie toczą się na konstruktywne dalsze inicjatywy w tej dziedzinie, żebyśmy kultury mieli jeszcze bardziej dostępną oczywiście nie rezygnowali z tej kultury także tradycyjnej, bo sama akurat też bardzo chętnie bym poszedł się do teatru do muzeum tego fizycznie istniejącego nie tylko doświadczą go przez internet obyśmy doczekali lepszych czasów moją gościnią dzisiaj była dr Aleksandra Janus dyrektorka fundacji centrum cyfrowe kierowniczka pracowni odsłania kulturę dziękuję bardzo, dziękuję Warta zapłacenia tylko w sobotę mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA