REKLAMA

Zwierzęta na znakach drogowych

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-05-16 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:52 min.
Udostępnij:

Zmiany na znakach drogowych z całego świata dotyczących ostrzeżeń przed kolizjami ze zwierzętami

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM naszym kolejnym gościem jest prof. Piotr Tryjanowski z katedry Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo ostatnio dość długo pogra włożyliśmy ptak dzisiaj będzie o zwierzętach na znakach nie wiem czy to taki temat, wokół którego należy robić szum, ale chyba tak biorąc pod uwagę, że przybywa nam tych znaków począwszy od nie wiem informacji o zapowiedź onym Rozwiń » terenie dotyczącym pszczół, a skończywszy na ostrzeżeniach no właśnie są ostrzeżenia przed zwierząt przed ludźmi czy odwrotnie jak pan traktuje to co spotyka nas na naszych drogach dotknął pan redaktor w zasadzie sedna problemu, bo trudno odpowiedzieć na tę ostatnią sugestię to są ostrzeżenia zwierząt przed ludźmi celność przed zwierzętami, bo tak naprawdę mamy do czynienia z pewną ewolucją postrzegania znaków drogowych proszę zobaczyć pierwsze 2 znaki drogowe, na których występują zwierzęta zresztą usankcjonowany jako prawnie przez konwencję wiedeńską konwencję konwencję o transporcie, którą podpisało większość krajów świata to z 1 strony mamy skaczącego Jelenia czy sarny to jest interpretowane jako ostrzeżenie uwaga dzikie zwierzęta z drugiej strony mamy przechodzącą krowę znaki stawiane we wsiach to jest ostrzeżenie duża uwaga zwierzęta domowe i w zasadzie wszystko działało tylko samochodów było mniej dróg było mniej to było 50 lat temu nawet jeszcze więcej w latach czterdziestych ustalane, a od tego czasu jakby podejście do zwierząt i do tego co się może wydarzyć w wypadku samochodowym też uległo diametralnej zmianie, czyli kiedyś mieliśmy te znaki z Jeleniem czy z krową i tak naprawdę było to ostrzeżenie dla kierowcę Antoni dla pasażerów, którzy też mogli podpowiedzieć kierowcę, a jak nie będzie się zachował zgodnie z tym znakiem to prawdopodobieństwo kolizji, a tym samym zniszczenia swojego mienia, a nawet życie często bardzo wysokie, a czy ból rzeczywiście kierowane bezpośrednio do kierowców, ale w trosce mając stan posiadania, czyli finanse de facto na ich życie tak sobie pani profesorze myślę, kiedy pan o opowiada o tym, że właściwie tymi te znaki to są w interesie przede wszystkim towarzystw ubezpieczeniowych, bo ono powinny być tak jest pani redaktor te znaki zwalniają ubezpieczyciela odpowiedzialności wypłaty odszkodowania na wypadek kolizji zwierzęcia samochodem bądź samochodu ze zwierzęciem tutaj cały czas równoprawnie traktujemy obie strony tak właśnie do tego zmierzam Drum and Why IT równoprawne jeszcze dalej będzie widziana z punktu widzenia zwierzęcia, a no proszę zobaczyć, że żaby zaskrońce, które też czy w ogóle węże pojawiających się na znakach drogowych, lecz nie oszukujmy się często ludzie po nich przejeżdżają nawet tego grup będzie nie usłyszą i to jest z kolei ostrzeżenie w innej kategorii rzeczywiście tutaj intencją ustawodawców, ale też intencją tych, którzy stawiają znaki i w ogóle na strony w debacie publicznej jest rzeczywiste dobro zwierząt, a i jest ten znak jest takim apelem do sumienia kierowcy zwolni troszeczkę żeby, żeby innym też dać szansę jak wygląda kwestia znaków dotyczących zwierząt w Polsce w innych krajach nowo byłby chyba jednak ten system ostrzeże nie jest zniżkował nie jest publikowany jest zunifikowany są tylko pewne podejścia Polska norma taki dość konserwatywny system czy rzeczywiście to 2 znaki ze zwierzętami ewentualnie znak z takim wykrzyknikiem i z dopiskiem pod spodem Jerzy np. albo teraz różne miasta włodarze miast np. dają sami uwaga żaby znak, ale te znaki tak naprawdę nie mają dobrego umocowania prawnego te wydawane przez przez miasta, a i proszę zobaczyć, jakie dochodzi do paradoksu mamy w Polsce żubra, który w województwie zachodniopomorskim, ale też podlaskim dość często jest duże i wypadkowe i może uszkodzić nawet tira a, ale jak go oznaczyć do tego czegoś bardziej podobna uwaga zwierza domowej wtedy być albo podać choroba, a czy bardziej do co zwierzę dzikie rząd w ogóle nie jest podobny do tego skaczącego Jelenia, więc szukać takich rozwiązań wydaje się skaczącego Jelenia pod spodem pisze ma jest napisana Żubr tymczasem są kraje, które mają tzw. w otwarty system znaków drogowych najbliżsi nasi południowi sąsiedzi, czyli Czesi, a w zasadzie można jakieś zagrożenie na znak, a włożyć Jeża Wydra kozice muflona, a Jeż Jerzy wspominają węże nawet nawet ważki duże także Czesi mają fantazję można powiedzieć w tych znakach tylko, żeby też i takich systemów otwartych, które prowadzą do takiego ono podejścia dość wolnego czasu mamy całkiem sporo Australii czy Japonii są świetne znak albo Wenezueli tylko tylko trzeba zauważyć jeszcze 1 rzecz jest bardzo dużo znaków i jest bardzo dużo nastawiamy się pan redaktor powiedział o tym czy wezwania ubezpieczycieli Towarzystwa ubezpieczeniowe to nie jest tak do końca też nie chcę wchodzić po polemika, ale ale, kto inny ważny aspekt gmin i nie myślę tylko o zanieczyszczeniu przestrzeni tylko myślą o czymś takim jak jest za dużo tych znaków to w naszych mózgach mózgach kierowców, ale w ogóle wszystkich ludzi następuje efekt swoistej kapitulacji, czyli takie przyzwyczajenia rzeki jest bardzo duże to w końcu kiwa ręką że, że to nie jest najważniejsza rzecz na świecie, dlaczego dlatego trzeba bardzo mocno balansować i w zasadzie stąd i stąd lub pomysł naszej pracy no gdzie znaleźć ten nazwijmy to złoty środek, który kraj jest liderem jeśli chodzi o o kreacje, ale też po powstawanie bądź też stawianie znaków w trosce o zwierzęta myślę myślę, że Czechy na czele jest dużo innych krajów, które mają podobnie Estonia stawia dość dużo znaków Niemcy, że moje może nie spektakularną tablice to liczba tych znaków, ale stawiają Japończycy też bardzo mocno do tego podchodzą, dlaczego wymieniam Czechy nie tylko, dlatego że są naszymi sąsiadami ze współautorami pracy są pracownicy czeskiego Uniwersytetu Przyrodniczego sprawdzić tylko też, dlatego że wciąż czeka jest coś więcej niż tylko postawienie znaków myślę, że mają najpewniej ciekawszy system weryfikacji tego czy te znaki działają czy rzeczywiście są robione badania naukowe, ale też badania kierowca psychologiczne jak to wszystko działa czy ten system jest naprawdę bardzo spójne panie profesorze czy można spodziewać się jakieś znaczące zmiany w najbliższych latach i trzeba by was ludzi, którzy jedno z przyrodą są za pan brat pyta się o zdanie w tej kwestii czy jesteście takim nie wiem ciałem opiniującym konsultujący to zaczną od drugiego nie nie jesteśmy jest to bardzo przez pana ubolewa pewnie tak właśnie będziemy bardzo przykro by w ogóle nikt chyba ustawodawca, ale też, ale też firmy transportowej czy ubezpieczyciel nie widzą tego problemu że warto by to konsultować z przyrodnikami ale, ale to pierwsza pierwsza część pytania, o którą pan redaktor zadał na nią odpowiedział znacznie bardziej optymistycznie tak myśleć co się dzieje myślę, że szybko zostanie zaklasyfikowany jest narysowane 2 znaki to 1 tor uwaga Jeża, bo to jest temat popularny można wypowiedzieć brzydko wałkowane w mediach bardzo dobrze i myślę, że już dojrzewa problem dotyczący przejść dla płazów głównie dla żab dla żab i dla roku także tych 2 znaków bym się spodziewać w Polsce w miarę szybko, o które zwierzęta dba się za pomocą znaków najbardziej, a co kraj to obyczaj, bo i rzeczywiście to jest związane bardzo mocno z 1 strony kulturowo z drugiej strony z tym co może być co może być w przypadku kolizji w przypadku wypadku chyba najbardziej dba się zwierzęta naczelne i tutaj przykład Japonii smakami japońskimi, a jest bardzo wymowne dziś oczywiście przy pomocy znaków bardzo mocno się to reguluje, ale ciekawy przykład pochodzi np. ze słowami tam jest taki znak dynamiczne prawie 3 i dotyczy ochrony mieć w górach słoweńskich Alpach słoweńskich i prawie wszystkie niedźwiedzie tam są zaopatrzone w takie naszyjniki z GPS sygnalizatorem GPS i proszę wyobrazić, że Słoweńcy mają taki znak, który uruchamia się jak te misie są blisko drogi taki system dynamicznej zresztą w pracy dyskutujemy to w ogóle, jakby troszeczkę przyszłościowo, bo proszę zobaczyć chyba czeka nas może Errani samochodów tyle elektrycznych co, gdy czy auto dynamicznych, czyli niezależny bez bez kierowcy owych 3 i tutaj myślę, że mogą być bardzo bardzo ciekawe ciekawe rzeczy taka turystyka jest bardzo interesująca to to przyznam, że też ciekawe ciekawe zagadnienia czy sądzi pan, że by uwrażliwić kierowców jeszcze bardziej, żeby to znaczenia nie opatrzyły nie należałoby ich narysować od początku, że odwołam się od tego bydła, które idzie w trójkącie żółtym bądź też skaczącego Jelenia panie redaktorze myślę, że jeśli system działa w miarę dobrze działo to niema sensu robić wszystkiego odnowa raczej powinniśmy rozwijać twórczo naśladować systemy otwarte lub wspomniane Czechy czy Wenezuela może nie jest najlepszym przykładem drogowym obecnie, ale akurat znaki mają funkcjonujące bardzo sprawnie, a my i reagować na potrzeby tego co się dzieje tak jak nie wiem Szwedzi Norwegowie, bo morsowanie wszystkiego od początku proszę pamiętać, że sza, bo oprócz tego, że kosztuje, toteż wymagał no no, jakby konserwatywne zachowania kierowców są bardzo bardzo daleko sięgających przeszłość i tutaj tutaj raczej jestem zwolennikiem tego, żeby troszeczkę poprawić istniejący system, a kierowca, gdy pan powiedział słów kilka ze swojej perspektywy są pewnie prowadzi samochód prowadzę samochód powiem szczerze nie lubi jeździć samochodem wiem, że zabrzmi dziwnie, ale wiem, że lubi pan spacerować Polesie bardzo lubię uwielbiam spacery jak nie muszę to nie jest samochodem, ale rzeczywiście tak to już chyba troszeczkę powiedziałem, że część kierowców ignoruje znaki nie tylko nie tylko nagminne znaki ograniczające czy czy nakazującą ograniczenie prędkości, ale również takie znaki dotyczące kolizji ze zwierzętami, a ale, ale tutaj też mamy z raz jeszcze taką subtelną Grazie jest za dużo informacji podawanej czy jest za dużo 1 słowem tych znaków to ona wcale nie działają bardzo dobrze, bo nasz mózg też ma pewną pojemność działamy także no, a panie dyrektorze tutaj chcę rozmawiamy oznaki coś tam tak naprawdę najważniejszy to jest kompas wewnętrzny, że nie trzeba cisnąć gazu do dechy to ochroni nie tylko przed większą przypadkowość, ale też właśnie przed kolizjami ze zwierzętami nas zwierzęta przed kolizjami mechanicznymi patrząc na to z perspektywy zwierząt właśnie to jeszcze tak abstrahując od samych znaków myślę, że niema powszechnej świadomości co zrobić, kiedy tej kolizji już nie unikniemy kierowcy bardzo często po prostu oddalają się z tego miejsca realizm ewentualnie zatrzymują się oglądają uszkodzenia są ogromne szkody samochodowe, ale panie redaktorze też mnie chyba nie powinniśmy tak powiem bardzo tego, a potępiać, bo mówi na czym polega problem, że większość kolizji z ograniczonej widoczności, czyli w nocy albo bardzo słabych warunkach świetne jak i proszę zobaczyć, że nieodpowiedzialne przeproszą za słowo nie znajduje lepszego zaparkowanie samochodu na poboczu tak naprawdę może doprowadzić do następnej kolizji tak, a przynajmniej tego kierowcy pasażerów także tutaj być bardzo ostrożnym jasne, że dobrze było zobaczyć czy temu zwierzęciu nic nie stały zadzwonić po służby weterynaryjne albo pos straż miejską 3 gminną tylko tak jak powiedziałem to nie jest tak, że zwierzę często zabijano od razu odpada ona np. a ucieka parę metrów dobry gdzieś tam dalej w otwartym polu, bo w lesie, a 1520m drogi no i nie wyobrażam sobie, że osoba nie profesjonalnie do tego przygotowana samo dokonuje takich poszukiwań, a służby, które można z chemikiem służba powiedziałem oczywiście to było najlepsze odważna, ale nie do po służby, które można zadzwonić nie szperając w telefonie chciałbym dokończyć tylko właśnie jako element tablic informacyjnych też wyłuszczyć numer telefonu no przyznam, że akurat nad tym wątkiem się w ogóle nie zastanawialiśmy się ani ja dobrze panie profesorze taki test tak z głowy pod jaki numer trzeba zadzwonić do takiej kolizji dojdzie zupełnie nie wiem Ano właśnie zadzwoniłem po 112 opowiedział tę historię, ale podejrzewam, żeby było bardzo długo także może to jest jakiś pomysł im proszę też by posłużą za 1 wniosków naszej rozmowy jeśli pan profesor znać oczywiście bardzo chętnie do przesuwania na taką propozycję docieramy do końca naszej rozmowy całkiem bezpiecznie jak państwo słyszeli prof. Piotr Tryjanowski z katedry Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu był naszym gościem dziękuję panie profesorze dziękuję panie redaktorze to myślę, że część osób może słuchać na samochodach to bezpiecznej drogi atak też o tym pamiętajmy też dziękuję naszym słuchaczom w imieniu Tomasza Kopki Szymona waluty Macieja Gorczyńskiego informację usłyszeliśmy po godzinie siedemnastej do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA