REKLAMA

Biennale Architektury 2021

Andymateria
Data emisji:
2021-05-16 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria niedzielne popołudnie stawiamy się na wezwanie Anda Rottenberg kuratorka historyczka krytyczka sztuki dzień dobry pani do dzień dobry pani Anno Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM to jest audycję Andymateria, w której Anda Rottenberg oprowadzi nas różne ciekawe miejsca związane ze sztuką tydzień temu mówiliśmy o Gordon nie ma tak Marku artyście, który miał delikatnie rzecz ujmując specyficzny stosunek do architektury do tego co architektura kryje w sobie de Rozwiń » konstruował ją pani dziękuję pani do co nas skłoniło do tego, żeby nasze ciekawskie nosy skierować w kierunku Wenecji i przesuniętego rok rok Biennale architektury Wenecji, które nam się dobrze kojarzy chociażby, dlatego że swego czasu wyróżniona Katarzyna Krakowiak polską artystkę tym razem spoglądamy w kierunku Wenecji, bo mimo, że wie, ale dopiero się zaczyna to już wiadomo, kto dostał nagrodę za dorobek życia, bo taka nagroda się zazwyczaj na tej imprezie i metod w kulturalnej pojawia artystycznych tak to prawda znaczy od pewnego momentu urzędy też długiego czasu oprócz nagród regulaminowych, czyli złotych Lwów przyznawanych w rozmaitych kategoriach przyznaje się też nagrody za dorobek życia na każdego rodzaju Biennale, bo Biennale dzisiaj to nie jest tylko Biennale sztuki, ale to jest też Biennale architektury Biennale teatralne i mamy takie szczęście, że w dziedzinie teatru nagrodę za dorobek życia otrzymał Krzysztof Warlikowski to jest bardzo radosne wiadomości bardzo przyjemna natomiast Biennale architektury nagrodę za dorobek życia dostał bardzo ciekawy arch. Rafael mondeo pełne nazwisko, choć Rafael mondeo Welles, ale skróci się mówi Rafael ma mannę rodem z Hiszpan już tak Hiszpan działający bardzo duże Hiszpania też na tym świecie ja po raz pierwszy zetknęłam się jego projektami z jego architekturą w Sztokholmie, kiedy było otwarcie nowego budynku muzeum sztuki nowoczesnej, czyli moderny Musy zbudowanej takim bardzo egalitarnym z tym to jest muzeum niż ludzkie rozciągnięte, lecz koncepcja tego muzeum jest taka, żeby architekt prawie nie było widać to na pierwszy plan mają miały się wysuwać dzieła i zbiory, które tam są problem polega na tym w tym konkretnym mówią, że źle zostały wyliczone tam cieki wodne to podłoże i trzeba było zamknąć naprawić przesiąkanie wody w niektórych miejscach w tym budynku, ale nie była wina architekta tylko geodetów, którzy przygotowywali podkłady pod tę architekturę natomiast byłem zdziwiony, bo to był już czas, kiedy architekcie stawali się gwiazdami gwiazdorami i wydawało się to jak jakich latach architekcie stawali się gwiazdorami panią do nowo 80 tych od początku lat 80 od końca lat siedemdziesiątych też były tzw. majstersztyki Hole in niemieckiej architektury robił zrobił w Mönchengladbach taką perełkę niedużą Meier potem poszło potem frank Gerry zabójstwo prawda wojnę Bilbao, które stało się takim wzorcem ser majstersztykiem do oglądania nie tylko do zwiedzania, dlatego że na letni problem z budową muzeum polega na muzeum polega na tym, żeby umieć zrównoważyć program użytkowy wyglądem to znaczy, żeby to muzeum wyglądało jak zjawiskowo jak ogromna rzeźba, która jest takim land Markiem punktem w mieście, ale które realizuje program budynku muzealnego to znaczy nadaje się do przechowywania eksponowania dzieł sztuki i Bilbao ten warunek spełniło nie spełniło tego warunku bardzo mi przykro muzeum Polin, które ładnie wygląda, ale nie nadaje właściwie jako miejsce użytkowania na kredyt ma trudną przestrzeń ekspozycyjną tak to nie no trudno zostaw ten temat nie chcę też na razie nikomu nie mniej ten architekt sprostał zadaniu, a one tak zresztą, żeby kilka budynków, bo w Sztokholmie zrobił pod koniec lat dziewięćdziesiątych pod koniec 90 tych lat dziewięćdziesiątych ósmym, ale przedtem zrobił budynek fundacji Miro palma de Majorka robił zrobił bardzo ciekawej tym właściwie zaczął swoje budowanie swoich muzeów muzeum sztuki rzymskiej w Meridzie te bardzo ciekawe, bo on zbudował budynek z cegły w stylu rzymskim cegła rzymska jest płaska i Boska takiej cegły zbudował to rzymskie muzeum oparte ze ścianami opartymi na rzymskich łukach i zysk właściwie jest budynkiem jest goła cegła bardzo interesujące proporcję świetnie świetnie się nadające do eksponowania całej rzymskiej sztuki kultury tak że, ale też bardzo ciekawe opowiadania on zaczynał jako asystent przy budowie operacyjnej, która jest prawda koniecznym dla budynkiem absolutnie koniecznym, gdzie ściany mają formę żagli i to jest bardzo ciekawe, że jak tworzył dworzec aktora w Madrycie to też rozpiął nad na tym dworce takie, a że wielki troszeczkę wyglądają inaczej, bo są jednakowe jest ich cały szereg, niemniej ta koncepcja przykrycia miękką formą przemysłowej architektury, która zresztą bardzo piękne wnętrze potem tworzył kopułę ze świetlikami prawie, że prawie, że w domach prawy charakter świątyni jeszcze jest wie, że taka rzeczywiście, którą mogłaby wyglądać jak obwodnica, gdyby nie to, że jest kwadratowej kwadratowe zegary wieńczy no, więc on to jest w ogóle ma architekturę dość powściągliwa w wymiarze to nie jest rozkołysane nie są już rozkołysane budynki, a powiedziałem lekko zwariowane to bardzo ciekawe bez kolejek, żeby kościół w Los Angeles to on wygląda jak muzeum ma takie powściągliwe proste ściany zamiast jakoś tektonika schody do nich prowadzą wygląda bardzo dobrze, ale to nie nie wygląda na kościół, ale światło oświetlenie jest fantastyczna w tym kościele właśnie o to chodzi, żeby tak zrobić budynek, który nie jest, że tak powiem nie rzuca się w oczy z rozkołysanym kształtami czymś takim za nie jest tam niczego za dużo, ale jednocześnie robi wrażenie jak się do niego wejdzie to ciekawe co pani powiedziała o funkcjach architektury muzealnej o tym, że z 1 strony takie muzeum ma tak być czymś się by wpływają sprawy czymś pięknym czymś charakterystycznym czym się korespondujący z otoczeniem dedykowanym bardzo konkretnym miejscu i wynikają z tego różne ograniczenia z drugiej ma być tam odpowiednia przestrzeń ekspozycyjna, żeby można było pokazywać to, czego to muzeum służy czasami muzea czy też budynki muzealne są same w sobie przestrzenią ekspozycyjną przypominam sobie muzeum żydowskie Libeskinda w Berlinie to też nie do zniesienia, który bardzo dobrze mam ochotę powiedzieć pani wie jako kuratorka wystawy zawodu miałabym z tym duży problem miałam np. w Wilnie, który też zrobił Libeskind, gdzie nagle tam się podnosi podłoga w tym muzeum i robi się taki wzgórze cóż, że nie wiadomo jak zorganizować tam eksponować jak sobie z tym poradzić poza tym tam są bardzo aktywne te akty aktywna architektura i ona w gruncie rzeczy na wychodzić na pierwszy plan jak się robi wystawy te nie są neutralne przestrzenie tam do siebie Libeskind tak jest zbudowany cały muzeum żydowskie w Berlinie, ale ja rozumiem on właśnie to jest to był taki rodzaj pomnika Holokaustu pomnika Holokaustu nie mniej, a żeby tam zrobić wystawy teraz bardzo trudno zrobić wystawę w tym modelu pierwsza wystawa po otwarciu, gdy na otwarcie zrobiono tego muzeum w Berlinie raport dała tym, że Niemcy chcieli pokazać w 2000 lat swojego współżycia z Żydami, ale udało się tylko 1 pokazać, bo na drugi nie było dowodów czy ten drugi 1000 drugie tysiąclecie i tam projektem wystawy walczył z tą architekturą powinien był jej poddać no ale trudno, niemniej tonie są budynki dobre do pokazywania wystaw w Bilbao jest trwały wygląda fantastycznie z zewnątrz w środku jest użytkowo bardzo dobrze wymyślony do eksponowania dzieł wielkich średnich małych rzeźby malarstwa grafiki tam wszystko to właśnie chciałam powiedzieć, że po co innego architektom chyba tutaj chodziło na pewno Rafael Mono nie jest przypadkiem chyba Libeskinda akurat to muzeum żydowskie, że jeszcze do niego wrócę jest tak skonstruowany to część nowoczesna, że u nas widzę już sama robi tam już nie potrzeba dodawać do tego niczego więcej tam wchodzi do środka już jest przepraszam za kolokwializm załatwiony no tak, ale tanie nie na tym ma polegać to to jest daczy w Eko architektów i strasznie rozrośnięte dzisiaj i mondeo jest takim przykładem pracę mondeo są takim przykładem, gdzie on nie nadużywa swojej pozycji architekta np. rozbudowę muzeum Prado Prado w Madrycie to jest genialne muzeum tam są fantastyczne zbiory ją do tego dobudował budynek, który zachowuje proporcje starego budynku też jest zły jest niebywale powściągliwy nie rzuca się walczy nie chcę sobą przykryć, a oryginalnej architektury Prado przez ten budynek się do tego muzeum wchodzi tam jest rozrząd tak jak piramida w Luwrze i to jest umiejętność zachowania skromności, żeby powiedzieć ja tu jestem po to, żeby zbudować budynek do odkrywania działalności innych, czyli artystów słowo klucz pokora, ale pani Sandu wiemy od dzisiaj, bo wystarczy rzut oka dajmy na to piramidy egipskie, że jego architektów, bo duże już dość dawno temu to wcale nie jest nowoczesny wynalazek nie piramidy papierami było architektów tam były obyczaj budowę 2 ideologii co poza tym tam była mądrość związana ze sposobem zachowania określonej energii temperatury tajemnicy te w ogóle do Lecha dała patrzeniem wywalić tak wielkie stożki pustyni to jest jednak jak jednak dowód naszego klubu jak nie jak architekt od przynajmniej tego, który nawet samo nie było pustym pani Anna i nadal świetnie się trzyma widzi pani tak ile ludzi tam zginęło, niemniej zwracam uwagę na to, bo samo Biennale otwiera się 22maja otwiera to znaczy będzie można pojechać i zwiedzić ze szczepi się przed 2 dawkami no może tak tak tak, ale Wenecja czeka zatem ten jest Warta nastawienia ramienia co powiedziawszy żegnamy się z państwem do następnej niedzieli Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA