REKLAMA

Inwestycje w dolnośląską kolej. Plany są, potrzeby też, jest też szansa na większe fundusze

Co słychać na Dolnym Śląsku?
Data emisji:
2021-05-17 12:00
Czas trwania:
21:46 min.
Udostępnij:

Dolnośląski samorząd sukcesywnie kupuje od PKP linie kolejowe, ich modernizacja, zakup taboru i dostosowanie wszystkiego do współczesnych wymogów cywilizacyjnych to oczywiście duże potrzeby finansowe, w najbliższym czasie jest jednak szansa na zwiększenie tych funduszy, chociażby poprzez udział w Krajowym Planie Odbudowy. Jakie są szanse na te większe pieniądze, i jakie samorząd ma szczegółowe plany, m.in. związane z Wrocławską Koleją Metropolitalną Tymoteusza Myrdę, odpowiedzialnego za kolej członka Zarządu Województwa Dolnośląskiego pyta Magdalena Kozioł z wrocławskiej Gazety Wyborczej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwo Magdalena Kozioł w Gazecie wyborczej państwa i mój mistrz jest Tymoteusz Myrda oraz zarząd województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej okazje właśnie się będziemy rozmawiać to Panie Marszałku i linii kolejowych od 2018 roku samorząd województwa przejął od PKP o na pewno ponad 200 km przejęliśmy, a dokładnie, które to ile dni to chyba nie liczyłem aż tak dokładnie nic by się policzyć szybciutko, ale Góra Janowice Chocianów Rocki, choć Rozwiń » norki Chocianów, a Duninów Nadole Karpacz Mysłakowice jak również Świeradów, a no będzie z 10 co najmniej Dolnośląska służba dróg kolei, która podlega marsza ma urzędowi Marszałkowskiemu ogłosiła przetarg na rewitalizację wspomnianej przez pana trasy Chojnów Rokitki z jakich pieniędzy zostanie ona wykonana i jakich pieniędzy będą wyremontowane pozostałe linie przejęte właśnie przez samorząd od PKP pieniądze, które będziemy wykorzystywać do rewitalizacji linii kolejowych na pewno chodzi z budżetu województwa, ale równie ze środków unijnych chcemy wykorzystywać nie tylko środki z Regionalnego programu Operacyjnego, a które już wykorzystujemy jest zeszłej perspektywie mamy dwudziesty pierwsza, czyli z perspektywy 200014 020, ale już również prognozujemy je, a w nowej perspektywie, która mamy nadzieję dwudziestego pierwszy drugiego roku będzie możliwa do wydatkowania, a po podpisaniu nowego programu Operacyjnego, a zgłosiliśmy również ciekawego programu budowy, ale również InterRegio mamy nadzieję wykorzystać środki Panie Marszałku czy ma pan wiedzę ile pieniędzy na rozwój kolei na Dolnym Śląsku samorząd województwa będzie miał do 2027 roku z Regionalnego programu Operacyjnego jak również krajowego planu odbudowy, bo pierwotnie było także w tym krajowym planie odbudowy pieniędzy na kolej regionom nie było, ale się pomoc pojawiło się konkretnej kwoty jeśli znamy, dlatego że trwają negocjacje z rządem polskim, jaka ostateczna wartość Regionalnego programu Operacyjnego na danym związku będzie, ale jesteśmy zaczyna wracać negocjacji kontraktu programowego mam nadzieję, że w czerwcu decyzja zapadnie będzie dla nas korzystna na pewno nie będą takie same pieniądze w poprzedniej perspektywie z regionem przejściowym, a wg statystyk Unii Europejskiej przez spowodowany został o tym, że mniejsze pieniądze zostały przeznaczone nasze województwo, niemniej jednak walczymy, aby one były porównywalne, a z tym co dotychczas mieliśmy, o ile ostatecznie będzie to będzie wynikało właśnie w tej ostatecznej wartości alokacji na cały Dolny Śląsk województwo a gdy chce polityki trzeci infrastrukturalny będzie zawierał, a właściwie znaczą tam pieniądze mam nadzieję że, że na drogi kolej będzie gen mieli co najmniej 1 000 000 000zł dyspozycji oczywiście to nie jest wystarczająca kwota to jest może, ale co może potrzeb, ale mam nadzieję, że co najmniej 1 000 000 000 będzie mógł przeznaczyć na kolei dróg to mówimy o regionalnym programie operacyjnym, a do krajowego planu podąża tu też czekamy na ostateczną wartość, gdyż wiemy, iż po naszych sygnałach i apelach zostaliśmy dopuszczeni do do pieniędzy na koleje na skraju PDO odbudowy natomiast estetycznie wartości nie przedstawiono jeszcze a kiedy będzie odmówiono wpisu jako regionalnych zarządów Nikolę a kiedy będzie taka wiedza ile tych pieniędzy będzie i czy jest szansa na rewitalizację tych wszystkich linii kolejowych przejętych od PKP no i liczę, że w czerwcu decyzje zapadną się my jesteśmy na etapie przygotowania sukcesywnie osobnej dokumentacji projektowych chcielibyśmy, a tak jak to jest przykładem choćby Rokicki ogłoszonego przetargu 2 tygodnie temu w tym tygodniu prawdopodobnie ogłosimy kolejny przetarg na a, chociaż Duninów, a chcielibyśmy powoli wchodzić wszystkie zadania realizować takowych 2002. 0603. były one oddawane do użytku Panie Marszałku we wrześniu po spotkaniu z prezydentem Jackiem Sutrykiem zapowiadał pan koncepcję wrocławskiej kolei metropolitalnej zacytuję uzgodniliśmy, że w ciągu 3 miesięcy przygotujemy układ sieci zapotrzebowanie na tabor i kość co się z tym projektem Jaya jest przygotowanych właśnie jutro 18maja na zarządzie roboczym będzie prezentowany przez pracowników departamentu infrastruktury, a model idealny jak miałby wyglądać kolej dla racji wrocławskiej mam nadzieję, że znajdzie uznanie będzie mogła być zaprezentowana opinii publicznej do, a do wglądu mamy nadzieję na bazie tego odwraca inne komercyjne podejmą rozmowy w zakresie utworzenia organizatora, a transportowego, który pozwoli im zakontraktować odpowiednie połączenia tworzyć kolej aglomeracyjną, a co pan myśli w Senacie podczas organizator no tak jak województwo dolnośląskie jest organizatorem przewozów regionalnych tak zgodnie z ustawą musi powstać organizator przewozów aglomeracyjnych podmiotami, które mogą takiej takiego organizatora utworzyć mogą tylko gminy powiatu ustawa nie pozwala województwu, a realizować zadania Operacyjnego uczestniczyć w spożywaniu organizator, czyli dobrze rozumiem pojawi się nowy podmiot tak do obsługi no kolei metropolitalnej wrocławskiej no powinien się takowe pojawić, jeżeli miałaby powstać prawdziwa kolei aglomeracyjnej Panie Marszałku, a może jakiś szczegół pan zdradził jak ta kolej Metropolitalna miałaby wyglądać, chociaż w zarysie no jak miałaby wyglądać normalnie miałby kursować w trakcie co 20 minut na każdym przystanku, który znajduje się w obszarze aglomeracji a, gdyż taki akt jest w kręgu zainteresowania mieszkańców, gdyż to są kolegom akcyjne cechuje się akcyzy się innymi, a cechami się kolej regionalna, a nie zapominajmy, że w przypadku kolei regionalnej pasażerowie z dalekich odległych stacji chcą się dostać określonego punktu najczęściej to wraca, gdy złoto jako stolica województwa generuje najwięcej interesów w zakresie gospodarczym kulturalnym sportowym jest celem podróży wielu mieszkańców, a więc, jeżeli pasażer jadący ze Zgorzelca Wałbrzycha Kłodzka, a chce się dostać do Wrocławia tego zainteresowaniem konkretny punkt we Wrocławiu na 6100% w stacjach od ogólnych albo jeszcze 23 inne takie duże znaczenie regionalne przystań i w tym wypadku dla niego najważniejsze komfortu ceny jest czas czas przejazdu jego interesują wszystkie po drodze przystanki aglomeracyjne, które zbierają mieszkańców aglomeracji, które chcą przyjechać codziennie do pracy albo na zakupy ma inne cele jest bezpieczny czas jest bardzo determinują tych debat, jeżeli mówimy o mieszkańcach aglomeracji to oni chcą, aby mieć tą ten komfort, jeżeli przyjdą na przystanek w przeciągu 152020 minut zostaną pociąg, który akurat nie zawiedzie do siebie albo do Wrocławia, a w związku z powyższym kompletnie inaczej się zmniejsza, a czas i przystanki, a w przypadku tworzenia kolei aglomeracyjnej inaczej w środku klej regionalne dzisiaj te kolei regionalnej prawdziwego zdarzenia nie aglomeracyjne nie ma już na każdy nimi, a długodystansowej regionalnej od razu zawieram w sobie cechy kolei aglomeracyjnej wycofujemy wszystkie przystanki, a myśmy mieli świadomość na terenie województwa mamy około 220 przystanków z czego 22 w samym mieście Wrocławiu w przyszłym roku zostanie otwarty kolejnych 10 przystanków i na terenie Wrocławia będzie ich 33 dla porównania Warszawa ma 30500 chyba czas najwyższy powołać odpowiedzialny podmiot za tworzenie prawdziwe koleje komercyjne Panie Marszałku czy państwa koncepcji znajduje się recital rewitalizacja połączenia dworca Świebodzkiego o tym też mówi się od lat i czy to się kiedyś uda mam nadzieję, że miejsce do uda na pewno na dzisiaj Wrocław warszawskiej między koleją wymaga bardzo dużych nakładów inwestycyjnych przebudowy Wrocław główny nie jest w stanie obsłużyć wszystkich połączeń regionalnych, a na pewno nie jest w stanie przyjąć wszystkich połączeń aglomeracyjnych, więc łatwo tworzenia, a takiego takiej kolei aglomeracyjnej na pewno dworzec Świebodzki będzie tym dworcem dodatkowym, który pomoże jej się rozwijać i uważam, że dworzec Świebodzki powinien być tak jak Chiny pasażerowie poznają ten projekt jak to będzie czas mi się wydaje, że jesteś, kiedy państwo wyłożyć prawie do wglądu jeszcze w maju Panie Marszałku na koncie rozmowy o tej kolei wrocławskiej kolei aglomeracyjnej mną ostatnio pojawiło się spięcie w cudzysłowie używam tego określenia między miastem Wrocław, a kolejami dolnośląskimi i pomoc Legią, bo chodzi o przejazdy w granicach miasta koleją na Urban Card miasto mówi, że koleje żądają 26,51 000 000zł netto natomiast koleje dolnośląskie mówią, że przewoźnicy chcieliby łącznie za cały rok 20002001. 18 000 000zł, które kwoty są prawdziwe, jeżeli tego co mam informację umowa za pierwsze 6 miesięcy 2021 roku opiewa na 9 000 000 dla obu przewoźników chcą kontynuować na drugi drugie półrocze to 9× 2 daje 18 000 000, więc będzie się mogła tej kwoty natomiast, jeżeli miałbym porównywać ile wykłada Warszawa na funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej warszawskiej miejskiej jest 300 000 000, więc czym wydaje mi się za obsługę 32 przystanków na terenie miasta, a na kwotę 18 000 000 chyba niewielka rzecz, jeżeli dla porównania zakup 1 pojazdu szynowego kwotę średnio 20 Invest dziękuję to taki sposób ta wrocławska kolej Metropolitalna miałaby się tworzą się jak się tego typu spięcia na linii kolei miasto Wrocław nie wydają się w FIZ 5 zajętych jest za dużo emocji podsycanych przez media nie zauważyłem, żeby czy to przedstawiciele urzędu czy czy przedstawiciele przewoźników ze sobą nie rozmawiali albo w jakikolwiek sposób unikali siebie nawzajem, więc nie każdy w negocjacjach, gdzie pojawiają się pieniądze są napięcia, ale wydaje się, że na pewno będą do porozumienia Panie Marszałku pozwolę się z panem nie zgodzić, że media podsycają prawda jest taka, że od 1lipca na Urban Card nie będzie można przejechać w granicach Wrocławia nie kupując biletu kolejowego pasażer na tym tracę zgadzam się pan wniosek jest słuszne jest jakieś rozwiązanie jest jeszcze szansa na przekonanie miasta albo kolei dolnośląskich do powrotu do tego projektu, które przypomina funkcjonuje we Wrocławiu od 2013 roku pani dyrektor województwo dolnośląskie nie uczestniczy w tych rozmowach dlatego, że to jest zło między gminą miejską Wrocław, a przewoźnikami jak ostatecznie zakończyć rozmowy trudno odpowiedzieć tego co wiem przewoźnicy, a wielokrotnie podkreślali, że chcieliby kontynuować współpracę w zakresie Urban karty, a gmina Wrocław podjęła decyzję o zakończeniu funkcjonowania spółek z czerwca i proponuje nowe rozwiązanie pod hasłem bilet zintegrowany jak ostatecznie zakończyć rozmowy pomiędzy nimi no mam nadzieję, że korzyścią dla pasażerów i tak chciałbym, żeby się zakończyły Panie Marszałku jak będzie wyglądała kolej, bo też takie propozycje były w Zagłębiu miedziowym aż państwo inwestować w ten projekt mamy nadzieję, że państwo polskie rząd Polski będzie inwestował w tamtym obszarze też województwo miałoby szans nawet podjąć takich zadań oraz, że to nie jest finansowo do udźwignięcia dla ojca dla wszystkiego 2, a że nie do końca budowa linii kolejowych należy do zadań własnych województwa, niemniej jednak jesteśmy po dobrych rozmowach i mamy nadzieję, że w nowej perspektywie uda się wybudować nowe połączenie kolejowe pomiędzy Lubinem Polkowicami, a Głogowem oraz rozbudować linię kolejową od 89 odcinku Legnica Rudna Gwizdanów re pozwolą stworzyć namiastkę kolei aglomeracyjnej Zagłębia miedziowego i nie zapominajmy, że obszaru przemysłowego, w którym zamieszkuje 500 000 mieszkańców, jaka jest perspektywa 20272028 łącz jeszcze później czy szybciej je na powiedzmy sobie szczerze procesy inwestycyjne w Polsce niestety trwa długo, gdyż chciała uzyskać wiele pozwoleń decyzji dekretowej decyzji wodnoprawnych, a podziały gruntu, więc sama dokumentacja mojej ocenie zamiast 4 lata, zanim dojdziemy do finały przetargu, a więc, jeżeli powiedział, że 78 lat na zrealizowanie tego zadania to mam nadzieję, że nie pomyliła wrocławska kolej aglomeracyjna to jaka perspektywa to zależy, o czym mówimy tak, dlatego że pan, że jest pan pani ma służyć nie tylko dyrektor Nisko ułożenie rozkładu jazdy na 23 odcinkach jest tak naprawdę pewna idea, która zawiera w sobie nie tylko ułożenie rozkładu jazdy, ale również rozmowy o poważnych inwestycjach infrastrukturalnych, a przebudowa wrocławskiego węzła kolejowego, a no i również dodatkowych zakupach taborowe, żeby to wszystko można było obsłużyć, więc to wszystko zależy co chce osiągnąć na dzisiaj można już na taką ofertę przecież ponad rok temu kolejne wnioski złożyły urzędowi miejskiemu Wrocławia utworzenie pierwszej nitki typowo miejskiej z leśnicy przez na drodze na przybory, więc niektóre połączenia można już dzisiaj utworzyć taką namiastkę takiej kolei miejskiej metropolitalnej można stworzyć bez pytania tylko, a co chce osiągnąć wiek czas, ale jeżeli planowali byśmy idealny model kolei aglomeracyjnej stworzyć to nie zapominajmy, że trzeba zainwestować w infrastrukturę przebudowę dworca głównego o przebudowę dworca Świebodzkiego, a również obwodnicę Towarową trzeba udostępnić pod pasażerskich, więc to wszystko się ze sobą wiąże, a ale, jeżeli zaczniemy dziś o tym rozmawiać i zaczął realizację tego realizować, bo to za 50 będziemy mówili o tym, że chcemy stworzyć kolejną partyjną nad przebudową dworca głównego użył pan takowych, dlatego że jego możliwości przyjmowania pociągów już właśnie wyczerpują rozkładzie jazdy, więc jeżeli chcielibyśmy stworzyć kolejną narracyjną w tak co najmniej dwudziesto minutowym, a przywodzi odbiera pasażerów NATO to dokonam miejsca i Wrocławia Panie Marszałku państwo przy przygotowali jutro będą przedstawiać koncepcje nowej kolei metropolitalnej wrocławskiej to czy pan państwo na pewno policzyli ile to może kosztować proszę powiedzieć szacunkowo są miliardy złotych tak to na pewno mogą być miliardy złotych za przyjmiemy, że przebudowy jest Wrocław główny przy budowanej obwodnicy Towarowej przebudowa dworca łódzkiego na pewno te kwoty będą olbrzymie, ale zwrócił uwagę, że Kraków Łódź również przebudowały mocno swoje stacje połączenia, a jakoś dało rady to zrealizować, więc są rzeczy niemożliwe komu rozlicza ten mecz zacząć realizować do miast na początek proponował, żeby otworzyć utworzyć połączenia, które są możliwe do zrobienia np. a wspomniana wcześniej połączenie leśnicy Nadodrze przybory albo Leśnica główny Wrocław no argumentami miasta na nie była pandemia spadek liczby pasażerów, które odczuły koleje i koleje dolnośląskie POLREGIO, ale również wrocławskie MPK i to argument część nie aktor i oklejonych zrozumieć, że był okres pandemiczny idee statystyki równie różnie wyglądały, ale komunikacja miejska pracownia przestała z tego powodu jeździć, dlatego że my też takie samo ograniczenie jak kolej poseł i transport kolejowy pasażerski jakoś funkcjonowała, więc jeżeli mamy coś tworzyć Ukrainę do zacznijmy otworzyć na pierwszych liniach i rozbudowujemy sukcesywnie, a ze statystyk, jakie przedstawiają przewoźnicy wyraźnie widać, że jak tylko są luzowane obostrzenia i wszelkie ograniczenia pasażerowie bardzo szybko wracają do transportu kolejowego i one drastycznie, a decyzję bardzo mocno skaczą do góry te liczby, więc wydaje mi się, że jak wrócą studenci i uczniowie szkół pociągi znowu będą pełne no teraz też zmierzą rekord koleje dolnośląskie odnotowały przed pandemią to było ponad 14 000 000 pasażerów w ubiegłym pandemicznym roku i 9,1 lat transparent wyglądają statystyki są oczywiście o wiele mniejsza niż pani wtedy niż 2019 rok, a styczeń luty 2020 również był rewelacyjny liczby rosły do góry no później weszły ograniczenia, które nakładały na przewoźników, a wyraźne restrykcje w zakresie ilości pasażerów oraz a w jaki sposób należy Basel przewozić nim setki tak daleko, a więc oczekujemy, kiedy zakończy się, a pandemia, kiedy wszystkie ograniczenia są zdjęte, ale tak jak powiedziałem każdy powiew wiadomość o tym, że można zmieniać swoje przyzwyczajenia ograniczenia a kiedy są otwierane hotele, kiedy można podróżować, kiedy zmniejsza się liczby ograniczone przez różne restrykcje momentalnie pasażerowie pojawiają się w pociągach podróżują, a czy do pracy to ona weekendy to wszystko od razu momentalnie zmienia, więc tak jak mówię trudno dyskutować o 2020 roku i początku 202020 pierwszego wiadomo, że tam będzie, a mała liczba pasażerów na pewno trudno porównać do 20191013 Panie Marszałku koleje dolnośląskie straciły na pandemię o nie jest w stanie na to pytanie tak odpowiedzi to trzeba skierować pytanie do zarządu kolei dolnośląskich, które będą przyjmować w tym czasie sprawozdanie za zeszły rok czy pasażerowie po pandemii wrócą, bo podróż koleją uważa, że tak, a co, jakie przesłanki tego, że mieli wracać to chyba to chyba wyraźnie pokazuje otwarcie z piątku na sobotę, a restauracji pubów i instytucji kultury momentalnie pojawili się ludzie o północy świętowali to, że mogą ci do starych nawyków, a jeżeli hotele również zaczynają przyjmować gości to wydaje się pani, że także, że przestaniemy podróżować, ale też momentami ludzie od razu zaczynają rezerwować miejsca i chcą odpocząć wrócić do normalnego życia, a transport kolejowy będzie jednym z narzędzi którymi będą podmioty Panie Marszałku bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem państwa gościem był Tymoteusz Myrda członek zarządu województwa dolnośląskiego rozmawia z nim Magdalena Kozioł Gazeta wyborcza bardzo jego urodzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SŁYCHAĆ NA DOLNYM ŚLĄSKU?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA