REKLAMA

Nauczanie hybrydowe „Trzeba być chyba supermenem i wonderwoman, żeby to ogarnąć”

Połączenie
Data emisji:
2021-05-17 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie i dzięki czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji aktywistka ruchu obywatele dla edukacji dzień dobry mówi dobre, a będziemy mówili pewnie różnych rzeczach związanych z edukacją, ale może zacznijmy od samego powrotu do szkół od koncepcji tzw. nauczania hybrydowego, która rusza dzisiaj dla klas 48 szkołach podstawowych także dla szkół ponad podstawowych dla placówek kształcenia Rozwiń » Ustawicznego dla centrów kształcenia zawodowego ja muszę powiedzieć jak słyszę o tym jak to ma być realizowane to wydaje się, że jeszcze trudniejsze niż organizacja nauczania zdalnego co znaczy to naprzemienne przechodzenie połowy uczniów z tych grup do szkoły tak, żeby nigdy nie było, jakby tak pełnego obłożenia jest chyba jest dużo trudniejsze dla dyrektorów ułożenie tego niż zorganizowanie edukacji zdalnej tak to dla dyrektorów i dyrektorek jest bardzo trudne zadanie to tak żeby, żeby nie może nie było tak strasznie, ponieważ taki Narodowy program Superman plus albo Wonder Woman plus, dlatego że dla większości osób prowadzących placówki organizacja takiego kształcenia hybrydowego to naprawdę jest nie lada wyzwanie, dlatego że skoro część uczniów pozostaje w domu część uczniów pozostaje w sali to z skonstruowanie planu dla nauczycieli oznacza, że ci nauczyciele muszą naprawdę bardzo mocno kontrolować niektóre lekcje mają zdanie, które lekcje mają stacjonarnie jak wygląda praca z tymi uczniami zdolnymi, bo nie zawsze są też lekcji 11 nie da się po prostu prowadzić lekcji włączyć kamerę to są też zadania dodatkowe, więc nauczyciele w większości wypadków, zwłaszcza z tymi uczniami młodszymi uczniami tak naprawdę mają podwójne zadania do zrobienia, dlatego że muszą przygotować zajęcia zarówno stacjonarne jak i zajęcia zdalne i tak naprawdę dla prowadzących placówki dyrektorów dyrektorek to ogromne obciążenie organizacyjne ogromne stąd też powiedziałbym tak może oceniająca dość prymitywny sposób wdrażania tego nauczania czy trochę także tydzień przychodzi do szkoły codziennie przychodzimy do szkoły albo we wtorki przekazał jedni w czwartki drudzy jakieś takie pomysły zrozumiałe to jest w tej sytuacji, ale ktoś powiedziałbym takie przerażające właśnie na poziomie logistyki tego przedsięwzięcia, kiedy sobie to projekt próbujemy wyobrazić to trochę tak nie bardzo wiadomo jak ten czas przetrwać 6 lutego 2 łagodnie ma być tak tak szczęśliwy to jest krótki czas, ale tu niestety po raz kolejny mamy do czynienia z tym samym problemem, z którym borykaliśmy się w dyskusjach z ministerstwem we wrześniu czyli, żeby to rozwiązania nie były obligatoryjne dla wszystkich placówek, dlatego że są placówki, który już we wrześniu prosił o nauczanie hybrydowe to były placówki, których trudno było utrzymać jakikolwiek dystans fizyczny pomiędzy uczniami i tam już dyrektorzy w sierpniu prosili o to, żeby pozwolić na nauczanie hybrydowe, ale wtedy góry nie zależały wszyscy musieli się uczyć w szkołach natomiast teraz ten sam problem tylko z drugiej strony oglądamy, że są szkoły, które nie są aż tak przeludnione, w których u, których naukę, zwłaszcza chodzi o te mniejsze placówki można było zrealizować tak żeby, żeby rzeczywiście, zwłaszcza że ciepło uczniów jakoś próbować po szkole rozgościć, ale również szkoły są zobowiązane do tego, żeby prowadzić naukę hybrydową także no to jest niestety ten kłopot, że była to była to zmiana, która była zapowiedziana tutaj akurat odpowiednio wcześnie, dlatego że stało się to wyjątkowo z dnia na dzień podkreślam słowo wyjątkowo, bo większość zmian covidowych szkołach działa się działo się praktycznie dnia na dzień i zapowiada była w piątek działa się w poniedziałek tutaj zapowiedziano wcześniej, ale niestety też nie skonsultowano samego modelu nauczania hybrydowego ze środowiskiem nauczycielskim no właśnie to jest chyba ten kłopot to znaczy po pierwsze, to, o czym powiedziałaś, czyli to, że na wdrożenie danego rozwiązania jest mało czasu, ale też to żona właściwie nie jest doprecyzowane trzeba trochę bojem rozpoznasz jak to właściwie zrobić to jest kolejna taka sytuacja takie rozpoznanie bojem zobaczymy jak poradzimy prawda czy jakby nie ma tak na dobrą sprawę już wspólnego wypracowywania rozwiązań taka jest jakieś zalecenie, które następnie należy wykonać w jaki sposób to też nie do końca kogokolwiek interesy zgadza się niestety mamy do czynienia z taką sytuacją to jest coś co spokojnie można byłoby nazwać taką lokalizacją prywatyzacją problemów czy czy wezwań związanych z organizacją oświaty i edukacji, dlatego że rzeczywiście ministerstwo pewne wytyczne z siebie w wydaje i są one obowiązujące dla każdej placówki szkolnej, ale rzeczywiście także ministerstwo wytyczne wydaje natomiast faktycznie całą procedurę i cały ten system Tety koronkowej pracy takiego takiego rzeczywiście dobierania, żeby cała praca szkoły się nagle nie zawaliła spoczywa na barkach dyrektora, który faktycznie nie dostaje żadnej pomocy mieliśmy cały rok na to, żeby przygotować oczywiście kuratoria na to, żeby wspierały dyrektorów w organizacji pracy, a nie tylko w tych działaniach kontrolnych niestety ten czas został został zaprzepaszczony dyrektorzy już we wrześniu prosili o to, żeby wprowadzić się może nie gotowce takie gotowe procedury działań tylko o tylko takie obszary scenariusz czy takie metody postępowania kryzysowego, które można byłoby zastosować w różnych typach placówek, żeby same kuratoria też wiedziały w jaki sposób wspierać szkoły w rozwiązywanie w rozwiązywaniu danych problemów też było na tym etapie, kiedy była dyskusja o tym czy to sanepid ma decydować o tym czy szkoła ma być zamknięta czy nie coś szybko okazało się to jednak sanepid nie dyrektor wbrew temu co mówił na początku pan minister Piontkowski tu rzeczywiście była prośba o to, żeby jakoś ten system usprawnić i koniec końców zostaliśmy rzeczywiście w tym samym, czyli o wszystkim co wymyśli ministerstwo nie nawet nie może decydować dyrektor tylko dyrektor musi to po prostu zrobić to bzdura, że ciężko dokładnie mając na to dokładnie zazwyczaj też 0zł ekstra a, a bardzo często też nauka hybrydowa oznacza, że nauczyciele też po prostu mają nad godziny tak się dzieje właściwie deformę edukacji to znaczy właścicielami problemu jestem są ci użytkownicy końcowi przy czym nie uczniowie nie nie rodzice byli w ogóle nie są użytkownikami rozbić ministerstwa tylko właśnie dyrektorzy szkół dyrektorzy szkół samorządy mają jakoś poradzić dyrektorzy szkół samorządy jak do tej grupy też dołączyła nauczycieli, którzy tak naprawdę tuż przed samym powrotem do szkół zostali zaskoczeni kolejną zapowiedzią ministra dotyczącą dotyczącą pensum dotyczącą pensji to jest coś co rzeczywiście dosyć mocno elektryzowało całe całe środowisko, ponieważ nauczyciele rzeczywiście staje się dyrektor staje się wykonawcą nauczyciel staje się tłumaczem wszystkich tych bardzo skomplikowanych elementów szkolnej rzeczywistości, ponieważ pomiędzy dyrektorem pomiędzy uczniem i pomiędzy rodzicem, który bardzo często, a po roku edukacji pandemicznej jest po prostu zdrowo i wściekły zdrowo zdenerwowanej pozbawione jakichkolwiek empatii w stosunku do szkoły nauczyciela od teraz 1 nauczyciel wraca do rzeczywistości, które też mu trudno wejść, bo jeśli ktoś pracował przez kilka miesięcy zdalnie to też nagle nie przeszczepił do nowej do nowej rzeczywistości tak płynnie i nagle i teraz jeszcze nauczyciele w prezencie od pana ministra zostają dyskusję na temat kolejną dyskusję, która zawsze jest bardzo bardzo mocna i taka no dość emocjonalna kolejną dyskusję temat pensum, czyli czasu pracy rzeczywistego czasu pracy nauczycieli takie zawracanie głowy czy ja wiem, że kiedy z tobą rozmowę o edukacji to w ogóle nie nawet się sile NATO, żeby coś tak od byty 2 dziś tam zagiąć powiedziała nie przygotowała pani krytykuje pani rząd, bo tak drażniące co się dzieje z polską szkołą tak irytujące co te wymysły to odświeżanie tych starych kotletów cały czas ciągle tego samego, jakby trochę Czech nie ma cierpliwości już tak naprawdę teraz, nawet jeżeli popatrzy do tego dokumentu kulawego zwanego nowym ładem co tam się dzieje ze szkołą, jakie tam są pomysły to właściwie widać wyraźnie szkoła nikogo nie obchodzi, że cały czas wracanie do tych samych haseł kiedyś, gdy książka no no jakieś edukacji historycznej już zawracania głowy w sytuacji, kiedy w ogóle nie to powinno być naszym problemem nie powinno być zagadnieniem no niestety pozostaje się zgodzić, że to jest po pierwsze, zawracanie głowy, a po drugie, też mam czasem wrażenie produkowanie problemów, które naprędce trzeba będzie potem rozwiązać produkowanie nowych czy wymyślanie nowych projektów nowych zadań, które powinny mieć przed sobą Polska szkoła Polska edukacja zamiast rozwiązywania tych realnych które, które są, które nawet już nie chodzi o to, że należą na stole, ale one już są wszędzie wszyscy o nich dyskutujemy już wszyscy państwo, którzy słuchają Radia TOK FM na pewno zdają sobie sprawę, że takim palącym problemem jest kwestia od zawodu nauczycieli kryzysów psychicznych, które przeżywają młodzi ludzie też samego samopoczucie nauczycieli i o tym ani słowa natomiast znowu w nowym ładzie usłyszeliśmy świetlica o internecie o szkołach niskoemisyjnych o szansach po covid, które są de facto powtórzeniem tego co o tym mówił minister Czarnek od kilku miesięcy natomiast nie ma tutaj żadnego konkretu, który pokazywałby, że edukacja jest jednym z priorytetów kraju, które u mówi o sobie, że chce się rozwijać nowoczesną gospodarkę i nie jest też traktowane jako narzędzie do wyrównywania szans tak powinno być, ponieważ to jest zadanie państwa i powinna edukacja być takim instrumentem, który traktuje obywateli równo i powoduje, że ludziom żyje się w kraju coraz lepiej natomiast mamy, ale oni także w repozytorium tekstów internetowych no no nie właśnie, ale też warto powiedzieć o tym czym edukacja mogłaby być teraz, kiedy kończą się pandemii, jakie jesteśmy bardzo trudnym momencie prawda powinno być to miejsce, które w pewnym sensie udziela wsparcia tym uczniom, ale też, jakby nie, oszukując i ich nie dając im takie poczucie, że wszystko będzie dobrze prawda tego jak i jest jakąś wspólnotą tworzy jakąś wspólnotę, ale do tego ministerstwo też by musiało być częścią tej wspólnoty to plus kuratoria prawda, a nie tylko jakby tym nadzorcą, który mówi teraz nauczanie hybrydowe, a teraz kończymy nauczanie hybrydowe, a teraz pensum no tak niestety rola ministerstwa tu pełna zgoda i rzeczywiście w tych słowach jest bardzo bardzo dużą dużo racji, że rola ministerstwa w zasadzie ogranicza się do takiego o bardzo o wyrywkowe koordynowania pewnych procesów technicznych, które dzieją się w edukacji natomiast nie pojawia się żadna taka dyskusja na temat tego jak edukacja w świecie po pandemicznym powinna powinna wyglądać, a wiemy, że są wskazania organizacja narodów Zjednoczonych już ich mieście jeszcze w zeszłym roku przy samym końcu pierwszej fali mówiła, że to jest takie zadanie, które kraje powinny przed sobą w tej chwili postawić pomyśleć jak edukacja po pandemii powinna wyglądać, bo to jest ten moment, w którym się powinno stać natomiast ministerstwo administruje poszczególnymi poszczególnymi, jakimi zadaniami technicznymi związanymi z edukacją nie zagospodarowując w ogóle tej dyskusji, która toczy się od niej także nasi nie toczy ona się toczy na na forach nauczycielskich ona toczy się w kręgach uczniowskich przecież uczniowie bardzo istotnie w tej chwili zabierają głos w debacie publicznej na temat edukacji natomiast ministerstwo jest nieobecny i one też nieobecny systemowo ta wspólnota, której teraz rozmawiamy ona się buduje też pewien dialog to nie jest jakiś idealistyczne założenie tylko ten dialog odzwierciedla też np. dyskutowania przy negocjowaniu tego co powinno być zawarte w aktach prawa, a ten proces w ogóle się od wielu miesięcy nie dzieje ministerstwo podejmuje decyzje kompletnie nie konsultowane z kimkolwiek dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji ruch obywatele dla edukacji 1418 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA