REKLAMA

Cyfrowy Zielony Certyfikat

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-05-17 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w poniedziałek 17maja poniedziałki to czas na sprawy unijne, ale omawiana szerzej historycznym kontekstem sądzę, że dzięki temu będzie łatwiej im mniej państwu zorientować się w meandrach unijnej polityki, a te są skomplikowane tymczasem dla ich uproszczenia głównie w mediach stosuje się skróty prowadzące często nie tylko do nieporozumień, ale niestety do fałszu nieraz słyszeliśmy, że Unia, o czym zdecydowała albo lepiej Rozwiń » narzuciła nam jakieś rozwiązanie np. ile szczebli może być drabinie no i wtedy mamy pożywkę dla tych, którzy wywracają oczami jak słyszą, że brukselscy biurokraci znowu coś wysadzili co w sumie jest dla Unii kompromitujące może ktoś z państwa pamięta jak pan prezydent Andrzej Duda żalił się podczas debaty z udziałem prezydenta Niemiec franka Waltera Steinmeiera, że Unia kazała nam wymienić żarówki energooszczędne niektórzy co to właśnie wiedzą jak się podejmuje decyzje byli zdziwieni, że były poseł do parlamentu europejskiego nie wie albo nie pamięta, że o tej wymianie żarówek musieli się wypowiedzieć posłowie do parlamentu w tym z Polski zaakceptować większości ten pomysł, a potem sakramentalne tak musiało paść w radzie Unii Europejskiej, a więc rządy państw członkowskich też w większości musiały się na to zgodzić nie jest, więc także jakiś biurokrata siedzi sobie w Brukseli w gmachu komisji coś wymyśla, a potem my musimy to przyjąć, zanim coś stanie się obowiązującym w unii prawem przechodzi przez długi proces legislacyjny, w którym są ekspertyzy analizy konsultacje stanowiska polityczne lobbing poprawki trylogii głosowania wreszcie publikacja dyrektywy średnio dwuletni czas na wdrożenie takiego prawa w życie poszczególnych państw obecnie na co mam nadzieje wszyscy państwo czekają, bo ja z pewnością trwają prace nad przyjęciem dla całej Unii kilku państw spoza tzw. zielonego certyfikatu cyfrowego ma to być czasowy dokument papierowy lub elektroniczny uznawany przez wszystkich umożliwiający ponownie swobodne podróżowanie w okresie wychodzenia z pandemii komisja europejska przygotowała projekt takiego certyfikatu przekazała do parlamentu i rady Unii obie te instytucje przygotowały swoje stanowisko zasiadły do rozmów by wypracować ostateczny kształt dokumentu, który będzie potem głosowane niektórzy się wkurzają czemu to tak długo trwa zaczyna się lato wakacje zapasem byłoby świetnie, gdyby taki certyfikat działał inni mówią trzeba uwzględnić wszystkie za przeciw w końcu musi się na to zgodzić 27 państw trzeba przekonać parlament europejski zebrać opinie prawne techniczne by certyfikat zadziałał w każdym miejscu i czasie najczęściej jak czegoś chcemy trwa długo mamy pretensje do Unii, bo tak najłatwiej, ale w sumie wiemy do kogo mamy pretensje wiele się dzisiaj wyjaśni, bo będzie z nami prof. Zbigniew Czachór prezes polskiego Towarzystwa studiów europejskich Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu znakomity ekspert będzie już za chwilę, ale najpierw zapraszam państwa na subiektywny przegląd informacji dnia Maciej Zakrocki przedstawia setki tysięcy osób umiera rocznie z powodu długich godzin pracy ogłosiła światowa organizacja zdrowia wg ogłoszonych dzisiaj danych 2016 roku zmarło z tego powodu 745 000 ludzi na świecie wg opublikowanych badań praca 55 godzin tygodniowo lub więcej wiązała się z 35% wyższym ryzykiem udaru i 17% wyższym ryzykiem zgody z powodu chorób serca w porównaniu z tygodniem pracy trwający od 35 do 40 godzin badanie przeprowadzone przez międzynarodową organizację pracy wykazało również, że prawie 34 osób, które zmarły w wyniku długich godzin pracy to mężczyźni w średnim lub starszym wieku często zgony następowały wiele lat po tym, gdy badane osoby pracowały tak intensywnie były, więc niejako spadkiem po wcześniejszych latach nie zagrożeniem wynikającym z aktualnego stopnia zaangażowania w pracę wg światowej organizacji zdrowia pracodawcy powinni wziąć pod uwagę wyniki badań przy ocenie ryzyka zawodowego swoich pracowników mądrą decyzją jest nie zwiększanie liczby godzin pracy szczególnie w trakcie kryzysu gospodarczego mówił frank PGE ze światowej organizacji zdrowia przedstawiciel WHO nawiązuje w ten sposób także do pandemii koronawirusa, która wg organizacji może jeszcze bardziej przyczynić się do wzrostu przypadków śmierci z powodu długich godzin pracy i przepracowania światowa organizacja zdrowia jest zdania, że praca zdalna zwiększa ryzyko nadgodzin mamy pewne dowody, które pokazują, że kiedy kraje wprowadzają lockdown liczba przepracowanych godzin wzrasta o około 10% konkluduje frank Belga jak pan się do tego odnieść skoro jest już po dwudziestej trzeciej Maciej Zakrocki przedstawia jakiś czas słyszymy, że na Węgrzech jest jak w Polsce albo odwrotnie to ma też uzasadnić bardzo bliskie relacje między rządem naszej i węgierskiej prawicy dziś okazało się, że podobieństw jest jeszcze więcej np. nasz kraj i Węgry mają wysoką inflację partia Baas Irak wiceprezes Narodowego wiceprezes Narodowego banku Węgier stwierdził, że jego instytucja może już w czerwcu podwyższyć główną stopę procentową by walczyć z inflacją bank powinien rozważyć podwyższenie swojej głównej stopy procentowe już w czerwcu jako część zależnego od danych z cyklu zacieśniania polityki pieniężnej prowadzonej w kilku krokach ewentualną podwyżkę stóp uzasadniło tym, że inflacja przyspieszyła ceny konsumpcyjne wzrosły na Węgrzech w kwietniu o 51% rok do roku po tym, jak w marcu ich wzrost wyniósł 37% była to wówczas najwyższa inflacja w unii europejskiej główna stopa procentowa na Węgrzech wynosi 060% znajduje się na takim poziomie od lipca 2020 roku zapowiedź podwyżki stóp na Węgrzech była w poniedziałek impulsem do umocnienia forinta, który zyskiwał po południu 7% wobec euro, ponieważ mamy mieć Budapeszt w Warszawie czekamy teraz na ruch ze strony naszej rady polityki pieniężnej Maciej Zakrocki przedstawia na koniec informacja dla dorosłych, a w końcu jest jak już mówiłem po dwudziestej trzeciej trochę się wahałem czy prezentować, bo ktoś pomyśli, że takie tabloidy owe z drugiej strony to też jest na świat czy nam się to podoba czy nie tyle wstępu pracownicy seksbiznesu w Holandii wracają do pracy zapowiedział w poniedziałek minister zdrowia Hugo de Jonge prostytucja Holland jest legalna, ale rząd zamroził seksbiznes w połowie grudnia w ramach wprowadzenia obostrzeń w marcu w Amsterdamie doszło do protestu branży domagającej się jej odmrożenia w czasie trwania lockdownu rząd oferował wsparcie finansowe pracownikom i pracownicom seksbiznesu zatrudnionym zgodnie z prawem, którzy byli w stanie dowieść, że w związku z pandemią stracili co najmniej 20% przychodu od początku epidemii w Holandii w kraju tym wykryto około 1 600 000 zakażeń koronawirusem sars-cov 2 Maciej Zakrocki przedstawia dzisiejszy cytat dnia pochodzi fragment oświadczenia pani róży Thun posłanki do parlamentu europejskiego, które dzisiaj właśnie oświadczyła, że rezygnuje z członkostwa w Platformie Obywatelskiej oczywiście podała powody swojej decyzji m.in. takie z platformą Obywatelską w głosowaniach różnią się w sposób zasadniczy często z zarządem mojej partii, a dotyczyły głosowania takie rzeczy jak przyjmowanie uchodźców oraz otaczanie ich opieką prawną i opieką humanitarną ta sama sytuacja powtórzyła się przed rezolucją nawołującej Polski rząd do przestrzegania prawa często również nie podzielam decyzji Platformy w głosowaniach dotyczących łowiectwa polityki rolnej ochrony lasów połowu ryb tak dalej jestem zwolenniczką bezkompromisowej bezkompromisowość tam, gdzie chodzi o obronę praworządności oraz jestem zwolenniczką dużo ostrzejszego kursu tych dziedzinach, które dotyczą ochrony środowiska, ale kulminacją było dla mnie nie zresztą dałam temu wyraz publicznie ostatnie głośne rozwiązanie raczej brak rozwiązania rozwiązanie wybrane przez Platformę, a mianowicie wstrzymanie się od głosu przy ratyfikacji decyzji rady dotyczącej zgody na zasoby własne Unii Europejskiej tzw. fundusz odbudowy o komentarz do tej wypowiedzi i decyzji poprosiliśmy panią prof. Renatą Mieńkowską-Norkiene katedry polityki Unii Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego niewątpliwie decyzja róży Thun eurodeputowanej Platformy Obywatelskiej do dzisiaj, a jest tam pewnym pokłosiem problemów CE, a przywództwem w Platformie Obywatelskiej koalicji Obywatelskiej, a ponieważ duża tłum dosyć wyraźnie powiedziała, że to jest problem, a kilku głosowań rozmaitych, w których ona była zmuszona, a na jakąś tam się różnić się w opinii już większość partii w szczególności, iż kierownictwo partii, a czarę goryczy jak ona sama powiedziała przelała kwestia głosowania w sprawie ratyfikacji funduszu odbudowy i tutaj w tym kontekście wydaje mi się, że pani, że w takim razie działa do zrozumienia, że MON nie było wystarczającej woli wśród przywódców Platformy Obywatelskiej, a wydaje się, że najbardziej chodziło oczywiście o Borysa budkę, żeby przede wszystkim ustawy z pozostałymi partiami opozycyjnymi jakąś wspólną strategię, żeby nie musieć głosować przeciwko ratyfikacji funduszu odbudowy to oczywiście lepsze perspektywy róży Thun no było antyeuropejskie i to zrozumiałe natomiast przy okazji tego co dzisiaj zrobiła VAT-u też partię opuściły 2 osoby, które zostały zarzucone, czyli pan Rasch pan Zalewski jest widać, że jest to też po prostu pewien ogólny problem no tej jak dotychczas największej najpoważniejszej partii opozycyjnej zobaczymy jak to będzie wyglądało dalej natomiast ruch tu, o ile Ireneusz RAŚ Paweł Zalewski to byli reprezentanci raczej konserwatywnego skrzydła Platformy ja tylko jak Róża tu jest reprezentantką raczej postępowego skrzydła Platformy Obywatelskiej i ona rzeczywiście mówiła o, tyle że głosowałaby sposób, który był bardziej proeuropejski niż czasami te głosowania na Platformy czy większość europosłów Platformy, więc wydaje się, że tutaj problem leży w czymś innym to znaczy po prostu w tym, że ona wyobrażała sobie, że jednak Platforma jako taka partia demokratyczna będzie jednak bez matki bardziej efektywnie uzgadniała te kwestie, które są najistotniejsze z perspektywy integracji europejskiej tak nie działo jednak Platforma była zbyt mocno zorientowana chyba na polskie wojenki na polskie podwórka bardzo dziękuję, a teraz już pora na główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz jest już z nami zapowiadany pan prof. Zbigniew Czachór prezes polskiego Towarzystwa funduszy europejskich Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dobry wieczór dobry wieczór państwu to jest chyba trudno trudno właśnie nad i postawić pierwsze pytanie, bo nie chciałbym tak ogólnie zacząć jak się podejmuje decyzje w unii europejskiej, ale może najpierw historycznie zapytam czy to w ogóle był od początku jakiś temat, że skoro kilka państw się, bo na początku kilka prób połączyło próbuje działać wspólnie to trzeba znaleźć jakąś metodę jak jak podejmować właśnie decyzję tak tak tak to to jest w ogóle bardzo ważny temat bardzo dziękuję panie dyrektorze pan ten temat porusza, dlatego że ta historia systemu podejmowania decyzji jest w ogóle bardzo interesująca dużo wiemy o ojcach integracji europejskiej mówi Robert Schuman Jean one prąd gaz Pierre Degas po wielu innych natomiast ci ci panowie no tak się składa, że w większości byli to rzeczywiście panowie w tamtym czasie to końcówka lat czterdziestych początek 50 tych zastanawiali się dość długo, jaką to wodą należy tworzyć decyzje podejmować decyzje w tych wspólnotach, które miały powstawać i rzeczywiście ta nazwa tej metody, którą oni wtedy wypracowali przy udziale oczywiście ekspertów polityków itd. tak dalej nazwali metodą wspólnotową czy też nawet metodą, że nam one na czym ona polegała ona polegała na tak naprawdę takim pluralistycznym liberalnym podejściu do podejmowania decyzji przy udziale różnych podmiotów i to podmiotów po pierwsze, reprezentujących państwa w związku z tym rządy, ale też reprezentujących obywateli w związku z tym przedstawiciele parlamentów narodowych wtedy już byli to wszystko zaangażowani i dla nich nie bez znaczenia też była kwestia wymiaru sprawiedliwości w związku z tym takiego sądu unijnego, który będzie rozstrzygał różne spory między podmiotami migracji głównie głównie państwami jeszcze 1 bardzo ważna uwaga, bo wtedy już zaczął się kształtować ten taki trójkąt instytucjonalne, bo przecież jak ja sobie przypominam z lektury różnych prac i wspomnień także żona one wielu innych to przy tej pierwszej wspólnocie on się nazywała europejska wspólnota węgla Stali, bo taką zasadniczą rolę spełniała wtedy tzw. wysoka władza czy ta nazwa zresztą sama mówi za siebie tak wysoka władza to była instytucja, która poprzedziła powstanie komisji europejskiej i mam wrażenie, że ta ta nazwa wysoka władza była poważniejsza istotniejsza niż dzisiaj komisja europejska na moment, ale tak naprawdę wysoka władza rada ministrów zgromadzenie Trybunał to był ten początek potem oczywiście kształtowało zmieniało przez wszystkie długie lata, ale rozumiem, że też w miarę rozszerzania się Unii Europejskiej pojawiał się problem no dalej, bo łatwiej jest może dogadać się jak jest 6 państw, a pewnie trudniej jakieś 12 jeszcze trudniej jakieś 15 na już jakieś 25 to dopiero jest pasztet Arki tak no właśnie jak ja czy w ramach tego poszerzania się Unii również zmieniano czy czy szukano pomysłu, bo jesteś taki termin często przywoływany w tym temacie ucieranie się prawda, że skoro jest tyle państw tyle różnych interesów kultury tradycji dziedzictwa przemysłowego historycznego, jakiego tam chcemy no a potem na końcu musi być decyzja wspólna dla dla wszystkich to to jaki właśnie były pomysły ta na rzecz ułatwienia coraz bardziej trudnego procesu udzielania nie można bowiem teraz tak musi mieć do czynienia z takim równoległym procesem czy właściwie uległymi procesami, dlatego że jeden z nich to było rozszerzanie wspólnot, chociaż oczywiście ma rację, że na początku też 6 krajów dotrwało przecież do początku lat siedemdziesiątych, bo dopiero na początku siedemdziesiątych mamy pierwsze rozszerzenia udanie Irlandię niedoszły rozszerzenie też Norwegia, ale też i wielka Brytania, która skutecznie przystąpiła i drugi proces to proces zmiany reformy wewnętrznej tak samych wspólnot i one jakoś tam nakładały ita ta kwestia, która nas teraz interesuje ją nazywają taki modus operandi tak modus operandi sposób zarządzania integracją europejską zmieniał się, ale się zmienia tylko pod wpływem tego, że przystępowały nowe kraje oczywiście wiadomo, że od 6 do 28, bo pamiętajmy, że był moment, kiedy mieliśmy 28 państw się 27 po wystąpieniu Wielkiej Brytanii no to rzeczywiście można powiedzieć, że prawie pięciokrotnie ta liczba się między czasie powiększyła to musiało wpływać na zmianę funkcjonowania instytucji, tym bardziej że we wszystkich tych instytucjach mamy do czynienia z reprezentacją państw to znaczy albo to są wprost przedstawiciele rządów albo rządy delegują tak delegowały swoich przedstawicieli do różnych instytucji z jednej z wyjątkiem na szczęście, bo mamy obecnie parlament europejski wcześniej zgromadzenie parlamentarne pro 71006. roku to byli parlamentarzyści narodowi w związku z tym to właśnie też był delegację, a potem już wybory bezpośrednie jak wiemy to do dnia dzisiejszego także siedemdziesiątego dziewiątego roku ta dokładnie tak decyzja zapada w siedemdziesiątym szóstym, a siedemdziesiątym dziewiątym pierwsze wybory jak najbardziej i to się rzeczywiście wszystko zmieniało natomiast ja muszę powiedzieć tak, jeżeli pan użył sformułowania czy ten system się upraszcza uczy czy podejmowanie decyzji stawało się coraz łatwiejsze to ja muszę powiedzieć nie nie tak się działo i to znowu wracamy do dużej ilości krajów, ale też wracamy do tematyki do Meritum niech pan zwrócił uwagę panie doktorze doskonale się pan też pamięta ten ten czas komisji zakłada Laura, który podjął decyzję czy jego komisja Jon podjęli decyzję wtedy zaproponowano bardzo wielu zmian w zakresie tzw. rynku jednolitego czy też rynku wewnętrznego i to było blisko prawie 300 dyrektyw w zakresie swobody przepływu towarów usług u osób, które w tamtym czasie negocjowano w związku z tym samo Meritum było bardzo skomplikowanej trzeba było po prostu te wszystkie akty prawne przyjąć wynegocjować i tak się zastanawiam, żeby zwrócić właśnie państwo uwagę na 1 ciekawą historię to były lata osiemdziesiąte to był taki piękny czas rozwojowy dla dla wspólnot europejskich jeszcze przed powstaniem Unii wtedy udało się to wszystko zrobić ja sobie dzisiaj nie wyobrażam, żeby tyle dyrektyw tak ważnych kierunkowych w tak krótkim czasie zostało przyjętych, bo wtedy była bardzo dobra atmosfera do działania było mniej państw, ale też było przyzwolenie polityczne na to, że ceny się integrować, że chcemy tę integrację wzmacniać natomiast obecnie jest faktycznie jestem dość poważny problem i nie ma to tylko w związku z oczywiście z ilością krajów, bo wtedy wiadomo 80 lata to jeszcze 12 krajów członkowskich przed tym rozszerzeniem 1005. szóstym Finlandię Szwecję i znowu wtedy oczywiście Norwegia mi dolega nie przystąpiła trochę się uśmiecham, bo oni razy kilka razy próbowali, ale niezależnie od tego wtedy było większe przyzwolenie, a także z zwracam uwagę państwu i panu redaktorowi, że też bardzo ważna w systemie decyzyjnym jest po prostu dobra Wola tak Wola polityczna, że chcemy coś razem szybko zrobić dziś ja tego do końca widzę no tak ale zanim zaczniemy narzekać na dziś jeszcze porozmawiamy tra porozmawiajmy jeszcze trochę jednak o tym mechanizmie, bo powiedział pan była komisja Jacquesa Delorsa strasznie chcieli usprawnić właśnie stworzyć podwaliny pod wspólny rynek w związku z tym pojawiło się mnóstwo dyrektyw, a przy dobrej woli one zostały przyjęte z tego słuchacze mogliby wyciągnąć ja taki wniosek tak, który trochę pokutuje w myśleniu o funkcjonowaniu Unii do dzisiaj, że siedzi tam jakaś grupa urzędników komisarzy, którzy rzeczywiście mają tamtych swoich ludzi i wymyślają dyrektywy, które potem państwa muszą przyjmować no i potem właśnie mamy takie efekty, że się z Unii Europejskiej różni ludzie śmieją także, że właśnie jacyś biurokraci wymyślili, a to krzywizny bananów, a to liczby szczebli drabinach albo jak mówił, o czym już dzisiaj wspominałem we wstępie najwyższy urzędnik naszego państwa narzucają nam wymianę żarówek tary i teraz właśnie przy spróbujmy powiedzieć, bo może to już wtedy tak wyglądało już niema aspektu historycznego co to znaczy że, że komisja wymyśliła jakieś aktywa potem myśmy to przyjęcie dobrze damy sobie radę damy sobie radę również panie redaktorze z tymi stereotypami, o których pan mówi, które oczywiście nie są jakąś, jakim się efekt nosem to wszystko prawda do tego nawiąże myślę w swojej wypowiedzi, ale może pokoleń, bo uważam, że też jasność klarowność pokazania tego skomplikowanego systemu decyzyjnego Unii Europejskiej jest jest potrzebne słuchaczom nam wszystkim popatrzmy Otóż ja myślę, że wielu z nas absolutnie bez żadnego problemu akceptuje trójpodziału władzy tak to to studenci prawa politologii wielu innych kierunków wiedzą i myślę, że wielu ludzi też naszych słuchaczy, że już Monteskiusz wymyślił po prostu podział władzy władza wykonawcza prawodawcza i władza sądownicza i oczywiście, jeżeli chodzi o władzę od Unia europejska nie jest państwem, ale w tym zakresie rzeczywiście spokojnie można mówić, że w jej systemie decyzyjnym i systemie politycznym taki podział występuje i proszę zwrócić uwagę że, jakbyśmy mieli nawet nie do państwa przyrównać to rzeczywiście bardzo podobna, bo przecież w każdym państwie ktoś jakiś podmiot inicjuje przepisy prawa i gwar inicjatywę ustawodawczą taki jest tak pięknie się właśnie nazywa inicjatywa legislacyjna w przypadku Unii Europejskiej tę inicjatywę posiadali tylko i wyłącznie komisja europejska na razie póki co państwa w trakcie tak nie zgodziły się, żeby taką inicjatywę formalną miał parlament europejski niektórzy z tego powodu narzekają niektórzy nie mówią o deficycie demokracji tak dalej, ale Unii tylko komisja może formalnie proponować akty prawne nieformalnie bez wątpienia różne inne podmioty też, ale formalnie robi to komisja w związku z tym każdy przedłożenie tak prawodawcze wychodzi z komisji europejskiej jak wtedy przedłożenia są przygotowywane no właśnie one są przygotowane przez urzędników ekspertów tak czasami przez wiele wiele miesięcy konsultowane dopiero wtedy komisja proponuje i wtedy przekazuje bezpośrednio do parlamentu europejskiego i przekazuje je do rady tak rady Unii Europejskiej złożonej z ministrów Mańkowski i wtedy się toczy dyskusja i tak było wtedy, chociaż oczywiście były inne trochę sytuacji, bo były inne procedury dotyczące głosowań, chociaż wtedy dyrektywy też już przyjmowane kwalifikowaną większością głosów, ale było, więc głosować jednocześnie w całym systemie w tej chwili jest znacznie mniej po prostu Unia się w tym zakresie przekształcała i to jest podstawa tak komisja, a jest moment panie redaktorze, bo bardzo ważny wątek, skąd biorą te pomysły tak zadaję pytanie, skąd biorą to te pomysły, żeby coś tam zmienić, żeby coś przyjąć tak dalej tak dalej, a to ja mogę tutaj się wtrącić, bo przy okazji właśnie tym wtrącenie chciałem trochę nie tyle polemicznie co jednocześnie dopytać no bo tak oczywiście, że z formalnego punktu widzenia z tego co ja wiem to tylko komisja europejska ma tę inicjatywę ustawodawczą, ale jednak czasami działa pod wpływem do postulatów np. państw członkowskich ta głośną historią, która zresztą była też wykorzystywana do obmywania Unii była kwestia uznania marchewki za owoc to była i to kiedyś zbadałem tę sprawę chodziło o to, że Portugalia, która wchodziła do Unii Europejskiej po osiemdziesiątym szóstym roku, a ma w swojej tradycji kulinarnej tak tak tak Dżem z marchewki, który zresztą właśnie podawany jest do mięs w i chcieli wykorzystać unijne przepisy dotyczące wspólnej polityki rolnej, aby sobie pomóc, aby pomóc swoim ludziom swoim obywatelom i ósmy oto oni się zwracali właśnie do jak rozumiem komisji europejskiej, aby m.in. ta marchewka stała się o owoce można pewnie, że ta komisja zadziałała Zwoli państwa jakiegoś ani, że znowu jakiś urzędnik w Brukseli wymyślił, że marchewka będzie owoce nie to oczywiście prawda natomiast spróbujemy spróbujmy to uściślić, dlatego że ja dokładnie w tym momencie chciałem panu dalej kontynuować, dlatego że formalnie komisja to jest oczywiście bardzo wiele podmiotów jak powiedziałem na to wpływ i może proponować tak samorządy przy okazji tej Portugalii proszę zwrócić też tylko jeszcze na inną kwestię uwagę, że dlaczego, dlaczego od ostatecznie ta marchewka znalazła się na liście owoców to nie, dlatego że Portugalia tak sama w sobie uznała także dla nich Portugalczyków to to jest owoc, bo tak nie jest tylko chodziło o subwencję chodziło o możliwość wsparcia tak dla rynku owoców i po prostu sama komisja europejska to szczególny przypadek szczególny Case portugalskiej dopisała być może nieszczęśliwie, bo niestety stało się potem nieszczęśliwie do listy owoców wspieranych w tym systemie oczywiście wspólnej polityki rolnej w istocie by nieporozumienie w związku z tym zupełnie nie nieszczere i nieuczciwe wobec Unii Europejskiej tak naprawdę nikt nigdy nie wpisał marchwi do owoców na listę owoców tak to sobie powiedzmy po raz enty, ale do dzisiaj jest mnóstwo z tym nieporozumień podobnie zresztą jak kwestia tych prostych bananów itd. chodziło o opakowania oczywiście standaryzowane opakowania w związku z tym ktoś tam uznał, że niektóre banany do tych standardów opakowań nie będą pasowały w związku z tym, że Unia europejska narzuca i wręcz prostuje prostuje banany można tu godzinami na takich matematyki na poziomie mówić ja praktycznie rzecz biorąc nie znam takiego przypadku, gdzie w swej istocie to był jakiś absurd nie był absurd czasami tworzą się sytuacje absurdalne wykorzystywane oczywiście potem przez eurosceptyków czasami też eurosceptycznych dziennikarzy nie ma co ukrywać trochę dla żartu np. Borisa Johnsona swego czasu ta o takich rzeczach są dla Telegraph tak oczywiście, ale to nie dobra to to jest dowcipne ja myślę, że jeżeli to jest granica tego rozsądku to można się trochę pośmiać, ale z drugiej strony jesteśmy od tego pan redaktor moja skromna osoba, żeby to też wyjaśniać, że to nie wynikało jakieś przepraszam bardzo bez rozumu nosi nieładnie tak powiem urzędników unijnych czy innych przedstawicieli państw członkowskich tylko czasami po prostu w konsekwencji różnych szczególnych sytuacji, które się po prostu znajdujemy takie takie decyzje zapadają, ale przecież ministrowi rolnictwa zwracali się do komisji w sprawie regulacji dotyczących bananów i tzw. pokręconych ogórków na jeszcze innych rzeczy no, więc właśnie chodzi o to, żeby to to Patton to ma pan rację, bo to naprawdę musi ciągle wybrzmiewa szczególnie teraz, dlatego że odnoszę wrażenie, że nigdy tak mocno w tej chwili Unii Europejskiej nie jest eksponowane to, że Unia europejska oczywiście popełnia mnóstwo błędów, a my rządzący to znaczy rządy państw członkowskich po prostu jesteśmy absolutnie bez skazy tak co dobre to rządy co złe to Unia europejska to jest prawdziwe Faust to jest prawdziwa manipulacja, a które absolutnie wykorzystywana i to w wielu krajach niestety do tego do tego dochodzi, że po prostu stało się wręcz normą także przyjeżdża z posiedzenia rady europejskiej premier kanclerz itd. tak dalej zaczyna mówić, że to ja wszystko załatwiłem to ja to nasz rząd po prostu tak tak dalej dla całej Unii a, że to Unia dziś jest w tle oczywiście tak tak naprawdę, gdyby nie my my rządzący politycy jest państwo kostki to Unia europejska po prostu dawno się po kupiła już dawno nie istniała to nie jest prawda tam tych unijnych instytucja naprawdę pracują najlepsi z najlepszych, jeżeli chodzi o ekspertów myślę, że w parlamencie europejskim z tych tam 700 ponad parlamentarzystów wielu naprawdę zawodowcy już kolejne kadencje do tonie jest także oni ponosić na tym nie znają takie mam wrażenie, że na integracji europejskiej nie znają się właśnie politycy z rządów ministrowie rządu dlatego są często krótko krótko są ministrami krótko są politykami przychodzą odchodzą i po prostu każdy z nich uważa, że nieznana Unii Europejskiej bardzo często się w ogóle tej Unii jest to wracają ze środy do naszych Baranów tak tak, bo jeszcze 1 rzecz wydaje mi się to jest może już dla takich wnikliwych specjalistów ale, żeby właśnie cały czas pokazywać, że to nie jest wszystko tylko tak ta komisja europejska, która siedzi wymyśla, bo oprócz tego co byśmy powiedzieli, że również działa często pod wpływem zdrowego lobbingu np. ze strony różnych rządów, którym na czym zależy to w ogóle przecież jest chyba już w tej chwili zasadą, że między parlamentem europejskim radą Unii, czyli tam, gdzie są rządy, a komisją podpisywana jest coś takiego jak porozumienie między instytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa i to jest coś w rodzaju takich wytycznych też dla komisji europejskiej, o czym my mamy zamiar się zajmować, więc też pewne inicjatywy ustawodawczej komisji są efektem właśnie takich stałych porozumień tak czy kontaktów między tymi instytucjami, a nie tylko radosną twórczością urzędników tak w ogóle zostawmy tę radosną twórczość urzędników na boku pokaże państwu wydaje mi się ciekawy mechanizm Otóż po pierwsze, komisja europejska jakakolwiek unijna instytucja musi działać na podstawie traktatu brak na podstawie traktatu Unii Europejskiej traktatu o funkcjonowaniu Unii to jest ich kodeks to jest konstytucja w art. 5 traktatu Unii Europejskiej mamy zasadę subsydiarności i naprawdę ona jest bardzo ważną zasadą to znaczy ona polega na tym, że w sprawach, w których państwa członkowskie sobie radzą transferują kompetencje do stanowienia prawa w tym zakresie tych obszarach, których sobie radzą na poziom unijny, żeby Unia pomogła im rozwiązaniu problemów czy subsydiarność tak rozumiana jest absolutnie fenomenem fenomenalna jak, jeżeli np. by w sprawach ekologicznych tak, ale także wielu innych dotyczących także rolnictwa i wielu innych obszaru pracy zatrudnienia itd. tak dalej państwa przez wiele lat sobie same nie radziły albo nie mogły sobie poradzić samodzielnie z problemami to naturalny sposób przynoszą kompetencje do tego radzenia sobie z tymi problemami na poziom unijnej wtedy komisja europejska ich imieniu za ich sprawą też podejmuje się rozwiązania tych problemów to jest podstawa również drugi wątek jest taki, że oczywiście ma pan absolutnie rację, że różnego rodzaju podmioty o tym mówiłem rządowe i pozarządowe oddziałują na komisję europejską, żeby zabezpieczać swoje interesy nie ma tytułu to tutaj tego ukrywać lobbing grupy interesu grupy wpływu naprawdę bardzo silnie oddziałują na komisję europejską bardzo silnie oddziałują na parlament europejski i oczywiście my też do końca nigdy nie będziemy wiedzieć, jakie decyzje w jakim zakresie podlegały wpływom różnych grup interesu, bo pan powiedział rząd tak tak rządy też mocno oddziałują na realizację interesów w komisji europejskiej, ale one robią to często bezpośrednio w samej radzie tak i lub też swoje parlamentarzystów europejskich, ale najciekawsze najbardziej szara strefa to jest działanie różnych grup interesu na komisję europejską, żeby jakiś tam przepisy wygodny dla nich po prostu prowadzić albo, żeby tego przepisu nie ma w tych przepisach tych generalnych aktach prawnych unijnych się jakoś nie znalazły zresztą lobbing działa wszędzie tak logika obecnej jest w państwach członkowskich lobbing jest obecnie na poziomie Unii Europejskiej różnych organizacji międzynarodowych i lobbyści czy to będą przemysłowcy to będą jakieś inne grupy interesu bardzo różnego typu tak różnych branż przemysłowych gospodarczych handlowych naukowych tak dalej tak dalej wszyscy chcą jakiś tam sposób, aby w przepisach czy krajowych unijnych, jakie rozwiązania dla nich korzystne się znalazły to akurat nie zupełnie nie dziwi natomiast bardzo ważne jest to, żeby świat dziennikarze eksperci mieli do tego dostęp i wiedzieli, jakie elementy danego aktu prawnego wynikają zabezpieczenia różnych interesów ja zresztą kiedyś myślę, że zrobi oddzielną rozmowę na temat tego lobbingu powiem teraz tylko tyle, żeby nie było wątpliwości to nie chodzi tutaj jakieś działania pod stołem czy panów z walizkami, chociaż takie w przyszłości się też zdarzały tylko chodzi o oficjalny lobbing w parlamencie europejskim lobbyści są specjalne oznakowanie ma specjalne przepustki oni zresztą się nie chowają po kątach stoją często na drodze do sali plenarnej wręczają posłom różnego rodzaju jeszcze karteczki opracowania, a także to tego typu lobbing chodzi, ale teraz teraz teraz my trochę dalej w tej w tej procedurze bo znamy już wszystkie mechanizmy czym więcej, które powodują, że komisja europejska czy sama siebie czy pod wpływem lobbingu czy odpływem na jakich działań ze strony państw członkowskich poszczególnych rządów itd. czasami z inspiracji też może i posłów do parlamentu europejskiego podejmuje inicjatywę właśnie taką legislacyjną przygotowuje projekt dyrektywy jak pan powiedział on sobie idzie do rady czy tam, gdzie są rządy i idzie do parlamentu jak najkrócej, bo to jest akurat chyba najbardziej zrozumiały proszę powiedzieć no i w parlamencie to jest tak jak w krajowym tak się odbywa taka obróbka tato tak takiej ustawy, gdybyśmy chcieli wiedzieć i w radzie chyba podobnie prawda tak tak jest absolutnie, jeżeli chodzi o parlament europejski to mamy przecież posiedzenia komisji parlamentarnych parlament europejski składa się przecież wielu komisji tematycznych i one też potrafią też powoływać są w stanie powołać podkomisję spotkania konsultacyjne gremia roboczej tak dalej tak dalej to jest bardzo bardzo podobny proces uciera Ania się ewentualnie wprowadzania jakichś zmian poprawek do danego aktu unijnego zresztą sam ten proces jest naprawdę niezwykle interesujący wypracowywania tych porozumień z radą komisją europejską w samym parlamencie europejskim natomiast w radzie wrak w radzie to też jest bardzo ciekawe, dlatego że tak takie przedłożenia trafiają do po pierwsze, kraju prezydencji obecnie mamy przecież Portugalia i Portugalia akurat psy przewodniczy obradom rady, bo ta prezydencja tego głównie dotyczy jak pamiętamy Polska 2011 roku pierwszy raz ten prezydencję wtedy objęła i wrażeń oczu tak tak dokładnie dokładnie tak i w związku z tym Noto już zapaść za moment będziemy mieli dziesięciolecie taka propos, jeżeli święto, bo 10 lat upłynie od tamtego czasu, ale niezależnie od tego w radzie mamy też komitet stały przedstawicieli COREPER 1 Kor per 2 to są Stali przedstawiciele państw członkowskich przy radzie i to oni głównie między sobą tak obecnie w gronie 27 ambasadorów w 1, ale w drugim składzie zastępców albo głównych szefów obradują nad danym aktem i wysłuchują swoich stanowisk tak stanowi rządów w danej sprawie i tam też odbywa się ucierania poglądów itd. bo wiadomo, że w zależności od sposobu głosowania to składki kwalifikowana większość głosów jednomyślność w czasie do tego przygotowywać, a nawet, jeżeli jest kwalifikowana większość to i tak prezydencja zawsze robi wszystko, żeby uzyskiwać konsensus i to jest też fenomenalny Unii Europejskiej, że mimo wszystko, że mamy system głosowania kwalifikowaną większością głosów ten podwójny racji mieszkańców tak dalej to dosyć trudne skomplikowane to bardzo duża część decyzji w radzie nadal przyjmowane są otrzymane z zesłania było, bo integracja jest konsensus taką kompromis konsensus to jest bardzo ważne, żeby nie było sporów i korektę RI grupy roboczej rady sam sekretariat rady bardzo bardzo dba o to, żeby się tak odbywały się odpowiednie gremia różnych szczeblach ministrów z ich reprezentantów itd. urzędników Paciorkowski, żeby się dogadać, nawet jeżeli to trwa 6 miesięcy do pół tak pan powiedział bardzo ładnie ucieranie się tak ten by ten Berge jak to Moran Villi mówiło od teorii swoje międzyrządowej ten zagajnik właśnie jest do ucierania interesów jest istotą moim zdaniem integracji europejskiej tak i teraz mamy sytuację taką, że parlament wypracował jakieś tam swoje stanowisko, a rada też, czyli tam, gdzie są właśnie przedstawiciele rządów, ale okazuje się, że stanowiska nie do końca są zbieżne no i ciągle jeszcze komisja ma ten swój pierwotny plan, a i wtedy dochodzi do czegoś co właśnie chyba tak wymyślono właśnie trochę poza traktatowe ale, żeby było dobrze, czyli do czegoś co nazywa się trylogię tak tak jest tri LOK tak to bardzo dobre określenie no wiadomo to jest odbija LOK na trójstronny tak dialog w związku z tym trilogu 3 instytucji przede wszystkim wiadomo, że rozpoczyna się to wszystko w parlamencie europejskim współuczestniczy rada no i komisja europejska jako ten moderator tak, bo ona zaproponowała przedłużenie prawotwórczy prawodawcze i ona próbuje też oczywiście gdzieś tam moderować ten spór pomiędzy parlamentem, a radą, bo jak państwo wiecie traktatu, jeżeli w pierwszym czytaniu tak, bo to są czytania tak jak w parlamencie Narodowym w pierwszym czytaniu nie ma porozumienia między radą parlamentem no to wtedy typowana jest komisja pojednawcza wchodzimy w system drogowy w związku z tym dołącza się do tego komisja i rozpoczynają się negocjacje w tym roku mamy albo formalny albo nieformalny takie są podziały w związku z tym czasami przenosi się na takie właśnie rozmowy już nieformalne nierejestrowanej poufne, gdzie trzeba naprawdę bardzo indywidualnie na poziomie mniejszej grupy nie wszystkich krajów rady naprzód tylko samej prezydencji czy negocjatora, który jest nietypowego pan przez parlament europejski prawie takim wąskim składzie takie nieformalne rozmowy też odbywały takie przecież były teraz tej drogi w nieformalnym związku jest pamiętacie państwo z tym rozporządzeniem dotyczącym praworządności w związku z Tax ustalenia uszczupleniem środków finansowych Unii Europejskiej tak w związku z naruszenia praworządności tak dalej tak dalej tego typu historii tam toczyły bo, bo doszło ciężko i teraz nie ulega wątpliwości, że tryb lock no wydłuża wydłuża procedurę niestety tak wydłuża procedurę i w tej chwili w gruncie rzeczy lub piękny przykład tego rozporządzenia projektu rozporządzenia parlamentu rady w sprawie tu angielskiego Digital Green certyfikaty w związku z tym tego paszportu szczepionkowego tzw. dokładnie w tej chwili wszedł w procedury trilogu ową tak, dlatego że mamy do czynienia z pewnymi problemami interpretacyjnymi jak to ma przebiegać tak dalej no i tu musisz się rada z parlamentem porozumieć miejmy nadzieję, że do posiedzenia rady europejskiej 2004. 25maja to porozumienie zostanie wypracowane do ludzi zresztą oczekują tego tak cała Europa cała Unia czekana na na ten teren zielony zielony paszport, ale taki piękny przykład widzi pan by udało się powiązać właśnie z tym tematem tego dialogu tych negocjacji wewnętrznych z Unii Europejskiej no tylko właśnie m.in. ten przykład zainspirował mnie, żeby dzisiaj o tym wszystkim porozmawiać, ponieważ niemal zewsząd można odbierać właśnie takie sygnały aż znowu no, proszę bardzo, Grecja już coś tam otworzyła tak właśnie coś tam otwierają, a w tej Unii jedzą gadają tak i znowu właśnie robi się takie wrażenie, jakby ta Unia była kompletnie niewydolna, jakby ta Unia wbrew oczekiwaniom ludzi no specjalnie coś skomplikowała no, czyli właśnie znowu się tworzy takie wrażenie, że ci biurokraci tam coś kombinują psują a, a często właśnie jest odwrotnie to przecież ta komisja europejska ten ten dokument o certyfikacie przygotowała bodaj w marcu i właśnie i to właśnie no i parlament też dosyć szybko podjął decyzję w tej sprawie swoje stanowisko do negocjacji z radą no i to trochę właśnie utknęło Karen w radzie czy w rozmowach z radą właśnie w ramach tego dialogu, ale toteż właśnie trzeba, że trzeba o tym pamiętać, że ta Unia taka właśnie w ten sposób przedstawiona pojmowana ona swoje zrobiła to w jakim sensie oczywiście to dalej jest poziom unijny, niemniej jednak instytucjonalna Unia w sensie komisja i parlament właściwie temat zamknęły teraz rzeczywiście kwestia dogadania się jeszcze z radą tak panie doktorze ja może tu słuchaczom zdradza 1 malutką tajemnicę jak pan ten temat zadał paręnaście godzin temu tak się rzeczywiście bardzo poważnie dzisiaj przez niedziele i zastanawiałem na właśnie ten temat to znaczy jak to jest z tą procedurą z tymi procedurami, dlaczego tak potocznie rzecz ujmując bardzo wielu z nas sądzi, że to wszystko w tej Unii idzie za wolno, że nie potrafią się dogadać, że kiedy potrzeba tej Unii to jej nie ma albo jest spóźniona i muszę panu powiedzieć, że to na pytania oczywiście jest prosta odpowiedź też zarazem druga bardziej skomplikowana niż wydaje, że właśnie odniosę się do tego co co chciałem powiedzieć bardziej skomplikowany sposób to znaczy, że ze współcześnie w ogóle to wszystko odbyć, o czym mówimy na temat Unii Europejskiej moim zdaniem nakłada się na 1 podstawowy poważny kryzys, który nazywam kryzysem demokracji czy demokracji liberalnej zostaw na kryzys demokracji i Unia europejska w pewnym sensie też płaci za to cenę w tej, bo dlatego, że żyjemy w czasach ekstra ordynarnych nie trzeba sobie przypominać że, że pandemia bardzo poważnym problemem kryzys sanitarny itd. tak dalej wiele innych i te czasy, jakby zmuszają nas wszystkich do szybkiego działania szybkiego myślenia szybkiego podejmowania decyzji natomiast Unia europejska była stworzona na pokojowe czasy powojenne budowania stopniowego tak ucierania różnego rodzaju poglądu poprzez o tym mówiliśmy i brak w traktacie i brak tych wszystkich właśnie porozumieniach międzyinstytucjonalnych, który wspominał procedur szczególnych procedur ekstraordynaryjne na takiej sytuacji jak teraz, że mamy jakieś decyzje, że możemy podejmować decyzje uproszczony przyspieszony, a w szczególnych czuliby się mówi przepraszam, że wchodzę słowo parlament podkreśla, że jednak no zastosowano ja nie wiem jak to należy rozumieć, ale używano tego terminu szybką ścieżkę tak, ale to wszystko ma pan rację, bo też musiał oddać to, że jeżeli przedłożenie prawodawcy mamy z marca, a w tej chwili mamy to tam końcówka marca, a w tej chwili mamy małe i tak powiedzmy położyła orzekł środek maja to naprawdę proszę mi wierzyć procedowanie było szybkie tak, ale mimo tego mimo tego uważam, że są szczególne przypadki szczególne sytuacje, kiedy Unia europejska musi zatroszczyć się o jeszcze szybsze działanie musi pokazać tak efektywność skuteczność szybkość działania proszę zwrócić uwagę podobnie było ze szczepionkami, a przecież Unia naprawdę robiła bardzo dużo rzeczy przygotowywała się do dotychczas na negocjacje z firmami farmaceutycznymi i tak czy inaczej w opinii publicznej przez jakiś czas powstało wrażenie, że została ograna tak, że no nie mówiąc o tym, że Brytyjczycy, którzy wychodzili z Unii akurat ostatecznie tora już zaczęliście picia mieliśmy jeszcze nie dokładnie tak, ale proszę zwrócić na to uwagę, że czasami naprawdę nie ma innego wyjścia to jest jednak Unia 27 krajów, które muszą tak się porozumiewać, bo rządy sobie tego oczekują rządy tego chcą i to nie jest także się komisja europejska po prostu bez niczego tak podejmuje negocjacje, bo wszystko i tak musiała pytać państwa niestety rządy są wolniejsze są szybsze zajmowało to czas to jest jedno, a proszę zauważyć, że szczepionki tak, a propos tych negocjacji w tym czasie wypływały do innych krajów, bo inne kraje nie wiem bliskiego Wschodu Australia itd. tak dalej po prostu licytowały licytowały po prostu tak te szczepionki za wyższe ceny, a uczciwość biznesu formaty farmaceutycznego no też wielu wypowiedziach eksperckich została postawiona przez moment pod znakiem zapytania, bo nieprzypadkowo przepraszam komisja europejska ma w tej chwili proces z jedno firm szczepionkowych także to nie jest nie jest przypadek, ale tak czy inaczej Unia europejska wtedy potocznym rozumieniu zawiodła, bo studenci mówią po prostu zawiodła oni uważają, że powinna działać była szybciej, bo mają obecnie takie oczekiwania mimo nawet do końca jak tłumaczy to nie było do końca usprawiedliwione itd. tak dalej w jakie wnioski z tego płyną Unia europejska potrzebuje szybkiego działania i być może być może sama Unia musi trochę nauczyć, że nie wszystko powinno być prowadzone demokratycznie w tym rozumieniu ucieramy przez wiele dni negocjowane itd. ale to oznaczałoby, że komisja europejska musiałaby uzyskać większe kompetencje, a ja nie jestem do końca pewny czy rządy są na to gotowe, żeby temu rządowi unijnemu, bo komisja w końcu jest rządem unijnym dać większe kompetencje do szybkiego sprawnego działania w imieniu całej Unii Europejskiej i to jest proszę wybaczyć pies pogrzebany tak, bo jestem przekonany, że Ursula von der Leyen komisarzy urzędnicy sukcesy wielokrotnie tak potrafiliby szybciej zareagować, gdyby byli realnym prawdziwym europejskim rządem, a nie ciągle być kontrolowanym sprawdzanym negowane przez rządy rządy krajów członkowskich takie mamy czasy dzisiaj nie uzyskamy prawdy Unii Europejskiej ze strony rządzących wielu krajów po prostu tak także ta Unia zmieniła ja się obawiam bardzo, że jeżeli rząd nie zmienią podejście do Unii Europejskiej i będą ciągle wieszać na niej psy za różnego rodzaju problemy, które wszyscy mamy w sposób naturalny one powstają po prostu niczego dobrego nie będzie dobra Wola porozumienia jest po prostu ważne nie partykularne egoistyczne interesy bo, bo niestety do tego czasu wychodzimy jak na to dokłada jeszcze kryzys demokracji w związku z tym pójść w stronę autorytarnych rozwiązań decyzyjnych, bo my wiemy lepiej tak co jest dla Europy lepsze bony wam powiemy, a jeszcze będziemy się dogadywać z wszystkimi to tu to może oznaczać po prostu bardzo poważne zachwianie równowagi wewnętrznej Unii Europejskiej przekształcenie jej jakąś taką zwykłą organizację międzynarodową, która tak jak rada Europy, mimo że ważna nie ma szczególnego realnego znaczenia, bo konia z rzędem temu, kto wie tak naprawdę dzisiaj w Polsce co to jest rada Europy to tylko eksperci ile ma ile krajów ulicy, jakie akty prawne przyjmuje itd. tak dalej tak nie chciałbym że, żeby Unia europejska taką organizacją w przyszłości stała to dzisiaj już będziemy kończyć natomiast można mieć tylko nadzieję, że ta konferencja o przyszłości Europy, która wystartowała może będzie miała rzeczywiście możliwość wypracowania takiego dokumentu, z którego będzie wynikało, jaki jest rzeczywiście oczekiwanie też obywateli podniesie wydaje, że jesteśmy w sytuacji patowej, ale właśnie już Niechcę otwierać nowego tematu, bo właśnie pan powiedział pat polega na tym, że to krytyczne rządy wobec Unii Europejskiej że, że ona działa zbyt wolno te same rządy nie chcą dać więcej kompetencji, żeby działała szybko i to jest właśnie no jak się da się rok jak się pokona ten ten pat Noto teraz będzie można mieć nadzieję, że to pójdzie tak tak, jeżeli mogę na koniec panie rektorze jedno tylko takie sformułowania ja uważam, że nauczymy się ponownie lubić Unię europejską więcej wg takiej reguły jak się nie ma tego co się lubi co się lubi co się ma tak, bo za chwilę się nic nie będzie miało to już będzie tragedia Europy dziękuję ja nie mówiąc już o tym czemu służyła również ta rozmowa, że dobrze jest właśnie wiedzieć trochę jak to działa, bo wtedy nie mamy tego właśnie poczucia, że to jakiś biurokrata coś wymyślił nam na dodatek narzucił tylko, że się odbyło w długiej Demokratycznej procedurze demokratycznych instytucji demokratyczny mandat no taka jest oparcie w piękne dzięki pan prezes Zbigniew Czachór prezesuje Towarzystwa studiów europejskich ta noc Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu nasi goście też rzeczy dobrej nocy dziękuję też Małgorzacie Kuciński, który audycje wydawała no ja Maciej Żakowski też życzę państwu dobrej nocy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA