REKLAMA

Wchodzą w życie przepisy o elektrycznych hulajnogach. Nie wszystko jest jednak jasne

TOK360
Data emisji:
2021-05-19 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360, a z nami już Krzysztof Woźniak TOK FM oczywiście skołowani człowiek, przy którym trzeba strasznie uważać na słownictwo dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego trzeba rozróżnić jezdnia od ulicy itd. tak dalej, bo wie na ten temat bardzo dużo Witaj dobry wieczór jezdnia drogi raczej droga od jezdni pojawiłem część drogi również na euro wchodzą w życie przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych co powinniśmy tak w praktyce wiedzieć hulajnóg elektrycznych, ale Rozwiń » nie tylko, ponieważ jutrzejsze zmiany wprowadzają 3 nowe urządzenia z wcześniej wspomniano właśnie elektryczną hulajnogę też hulajnogę elektryczną urządzenie transportu osobistego i całkowitą nowość, ponieważ osoba poruszająca się przy pomocy tego nowego trzeciego urządzenia będzie całkowicie nowym uczestnikiem ruchu drogowego mianowicie urządzenie wspomagające ruch nie będzie to ani pierwsze ani kierujący, ponieważ kierujący będzie ktoś na elektrycznej hulajnodze czy na urządzeniu transportu osobistego pierwszy to wiadomo z reguły jest to osoba poruszająca się przy użyciu własnych nóg lub osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich no, a nowym uczestnikiem ruchu właśnie będzie osoba poruszająca się przy pomocy urządzenia wspomagającego ruch, o czym należy wiedzieć o bardzo wielu rzeczach, ponieważ ta nowelizacja w przeciwieństwie do tej, która wchodzi w życie 1czerwca jest zdecydowanie bardziej rozbudowana zdecydowanie moim zdaniem trudniejsza w odbiorze i w zapamiętaniu tego wszystkiego przepisy wprowadziły nie tylko oczywiście definicja samych tych urządzeń, ale też opisały w jaki sposób osoby poruszające się na tych urządzeniach czy przy pomocy tych urządzeń będą musiały odnaleźć się w ruchu drogowym i nie jest to wcale łatwa sprawa i od razu powiem, że kilku rzeczy ta nowelizacja nie reguluje nie wiem, jakiego powodu, ponieważ ministerstwo chyba też nawet w opisie tej nowelizacji nie do końca wskazało pewne rzeczy to jest złożony mówi, że tego jest dużo zastanawiam się trochę jak to streścić tak na pewno nie będzie można jeździć hulajnogą elektryczną po jezdni, jeżeli tam ograniczenie będzie powyżej 30 km na godzinę na pewno nie będą melancholia już stanął właśnie taki jest Alan właśnie, ponieważ przepisy mówią jasno, że będzie zakaz jazdy po jezdni, po której można jeździć szybciej niż 30 km na godzinę mówią tylko, tyle że będzie można jechać po jezdni, jeżeli nie będzie infrastruktury dla rowerzystów dedykowanej do tej pory dla rowerzystów, czyli dróg dla rowerów lub pasów ruchu dla roweru albo dróg dla rowerzystów i pieszych no i na jezdni limit jest do 30 km na godzinę wtedy będzie można jechać po jezdni, jeżeli te warunki zostaną spełnione jednak jasno nie jest sprecyzowane, że w momencie, kiedy po jezdni będzie można jechać szybciej niż 30 km na godzinę no oczywiście nie będzie dedykowanej infrastruktury to będzie zakaz mikrofon Radia TOK FM zeszłotygodniowe prawnik, który był gościem w mikrofonie powiedział, że to wcale nie jest jasna sprawa z tym zakazem, więc to też nie jest tak do końca oczywiście w opinii ministerstwa infrastruktury, chociaż wiceminister Weber Rafał Weber wskazywał, że faktycznie w ich zamiarze ustawodawcy było zakazanie poruszania się na elektrycznej hulajnodze po takich jest gdzie można jeździć szybciej niż 30 km na godzinę, ale przepisy jasno tego nie określają, więc próbuj dalej chciałem zapytać w takim razie coś się chciałem się pytać co się udało, ale w takim razie musimy dalej co się nie udało i co co jest niejasne no dobrze w takim razie tak jak powiedziałem ten użytkownik ta osoba, która będzie poruszać się przy pomocy urządzenia wspomagającego ruch będzie to m.in. będą to m.in. zwykłe rolki hulajnoga deskorolka, ale też narty biegowe, czyli wszystkie takie urządzenia sportowo-rekreacyjne, które są uruchamiane przy, których użyciu przemieszczamy się, napędzając siłą przyspieszają nas np. tak, ale to jest ważne określenie, że muszą być napędzane siłą ludzkich mięśni i uwaga musimy się na nich poruszać w pozycji stojącej to jest też określone w definicji tak jak powiedział to będzie nowy uczestnik ruchu drogowego nie będzie nim nie będzie to ani pierwsza ani kierujący takie osoby będą mogły poruszać się po drogach dla rowerów, a zasady panujące na drogach dla rowerów do tej pory w większości były dla rowerzystów, czyli dla kierujących pojazdami oczywiście piesi po szczególnych warunkach bardzo dobrze sprecyzowanych przepisami sytuacjach mogli poruszać się po drogach dla rowerów jednak musieli ustępować pierwszeństwa rowerzystom, ale teraz ten nowy uczestnik ruchu drogowego w postaci osoby korzystającej ja to w skrócie nazywam UWr urządzenie wspomagające ruch nie będzie ani pierwszym ani rowerzystą, czyli kierującym pojazdami teraz pytanie, kto będzie mieć przej pierwszeństwo np. w miejscach krzyżowania się druga dla rowerzystów do tej pory obowiązywały przepisy dotyczące kierujących pojazdami, czyli ten z prawej miał pierwszeństwo, ale to są przepisy dotyczące kierujących pojazdami i teraz pytanie czy będą też obejmować osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch, a w przepisach nie jest to jasno stwierdzone pytanie też w jaki sposób i czy w ogóle osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch na drogach dla rowerów będą musiały sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy, czyli skrętu no tak analogia rączką, ale rozumiem, że to też jest nie doprecyzowane w sprawie tych przepisów odsyłam państwa do audycji mikrofon TOK FM, którą Krzysztof Woźniak prowadzi ona jest znalezienie na portalu tokfm PL i w naszej aplikacji mobilnej, ale do siebie mam jeszcze jedno pytanie, dlaczego tym to tłumaczy nie tłumaczy mi tego rząd skoro jest tak skomplikowana Otóż chciałbym poznać odpowiedź na to pytanie równie myślę usilnie jak IT ministerstwo infrastruktury, wprowadzając zmiany, przeprowadzając cały proces legislacyjnych chyba nie wzięło pod uwagę tego, że albo nie wie albo zapomnieli albo albo nie pomyśleli, że warto jest przeprowadzić kampanię informacyjną w tej sprawie co prawda dzisiaj na portalu Twitter zobaczyłem na na Twitterze ministerstwo infrastruktury widz zobaczy jakąś tam planszę informującą, że od jutra wchodzą przepisy nowe przepisy w życie ale jakby opisu większego nie było oczywiście minister Weber występował na różnych spotkaniach ale jakby takiej ogólnopolskiej kampanii w radiu telewizji takiej szerokiej to nie było ich raczej nie będzie z tego co rozumiem, ponieważ nie ma nawet żadnego przetargu w tej sprawie na zorganizowanie takiej kampanii informacyjnej, więc bardzo żałuje, ponieważ tak jak powiedziałem uważam, że te przepisy zmiana przepisów jest bardzo rozbudowana i jest trudna do zrozumienia nawet dla mnie, bo ja też niektórych rzeczy nie rozumiem tak jak wskazałem ty znasz państwo to usłyszy średnio, ale nie wiem, o co chodzi tak to właśnie o to chodzi to właśnie mają wiedzieć ci ludzie, którzy się nie do końca znają ich obejmują te zmiany, żeby zostali poinformowania przynajmniej, żeby postarać się dotrzeć do jak największego grona na tutaj niestety, ale ministerstwo infrastruktury, czyli autor tych zmian no nie do końca się spisał nie spisał się w ogóle rzeźbę malarzowi TOK FM skołowani polecam państwu podcasty, jaki podcast mikrofonu TOK FM, o którym wspominaliśmy bardzo bardzo dziękuję kolejna zmiana przepisów już 1czerwca to jest ta dotycząca m.in. przechodzenia przez jezdnię pierwszeństwa pieszych dystansu jeżdżenia na zderzaku na drogę szybkiego ruchu czy też ujednolicenia 50 km na godzinę będzie ograniczenie zarówno w dzień jak w nocy w terenie zabudowanym Krzysztof Woźniak bardzo dziękuję raz jeszcze razem z nami będzie za chwilę dr Agnieszka Czekalska z katedry prawa Międzynarodowego prawa unijnego Akademii Leona Koźmińskiego i będziemy rozmawiać właśnie o tym prawie unijnym i o tym jak trudno jest czasem jedno prawo na drugie prawo przetłumaczyć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA