REKLAMA

Katarzyna Kozyra wraca do rzeźby i podsumowuje ostatnie 25 lat

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-05-20 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:03 min.
Udostępnij:

W Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie można oglądać "Świat wzorcowy" - monograficzną wystawę Katarzyny Kozyry. Artystka podsumowuje w niej swój dorobek. O ekspozycji opowiadała sama artystka oraz kuratorka Asia Tsisar

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska jeszcze do 23maja, czyli do najbliższej niedzieli w Instytucie wzornictwa przemysłowego w Warszawie mogą państwo wybrać się na wystawę świat wzorcowy Katarzyny Kozyry Katarzyna Kozyra we własnej osobie i Kasia Pisa kuratorka są dzisiaj gośćmi kultury osobistej witam serdecznie dobry dzień dobry weszłam kilka dni temu do Instytutu wzornictwa i poczułem się jak w kosmosie naokoło mnie Levittoux wały Rozwiń » przeróżne obiekty wielki muchomor szpitalne łóżko torebka buty, skąd się tam wzięły paczek zostało rozpakować ne odkurzone wyprasowane, chociaż buty nie, ale inne rzeczy i na razie odłożone na bok, bo na razie tak powiem wyciągaliśmy wszystko z piwnicy patrzyliśmy, jaki jest stan rzeczy i dlatego jest itd. tak dalej tą wielką piwnicę Katarzyna Kozyra rozpad wielką chęć, żeby Mohammad stoi normalnie w Zachęcie, czyli grze symbolizujący mają osoba także sromotnik wtedy liczby, czyli Gloria viagra stoi u mnie w garażu, chociaż trzeba było dorobić odcięty trzonek, ponieważ jako, że on jest wyższy niż mój garaż, a Puchała kurhanem można zwinąć po uprzednim wyciągnięciu z niej szkieletu wszystko da się zwinąć, ale dość skomplikowana operacja mimo wszystko zebranie tych wszystkich obiektów w 1 miejscu lewicujących na nich widocznych Żyłka jest efektem jakich artystycznych przemyśleń Katarzyna Kozyra przede wszystkim przemyślenie było jak pokazać to przedmiot, żeby wyglądały interesująco i żeby nie było to takie suchy archiwum tylko, żeby one wszystkie razem nadały jakiś kształt to znaczy tak naprawdę to myślałam o zabawie z przestrzenią, bo jako, że jest tam jednak to rzecz, jaką tak naprawdę w duchu i duszy w ogóle to właśnie stwierdziłem, że dawno się też nie bawiła z przestrzenią, a bardzo Lubie naj stwierdziła, że najfajniej byłoby wymyślić coś takiego, żeby wszystkie te przedmioty naczyń nie wiadomo jeszcze nie wiedziałam wtedy, jakie ale, żeby tych przedmiotów stworzyć jakąś kompozycję przestrzenną tak i w tym momencie zaczęliśmy się zastanawiać, jaką formę do tego najlepiej wybrać i przez 2 tygodnie były długie po prostu burza mózgów różne pomysły czy tak czy siak potem dotarliśmy do 2 pomysłu, ale wygrał ten wygrał, ponieważ jako, że najfajniej zapełnia przestrzeń ta przestrzeń jest bardzo trudna tak jest brzydka podłoga są kolumny są okna to żelastwa wiszące na górze, więc chciałyśmy zrobić także te rzeczy, żeby je po prostu ignorować, żeby ta instalacja ignorowała te rzeczy to znaczy tak to wszystko zainstalować, żeby one, jakby na przestały zasadzać, jakby powiedzieć można oczywiście była jeszcze pójść dalej i np. przebijać ściany, ale w tym sensie że, że tak umieszczać kolejne przedmioty, żeby np. ucina się i udawać, że one po prostu lecą sobie dalej bez względu na ścianę na, ale to już byłoby czasu w ogóle nie starczyło na coś takiego, ponieważ zawieszenie tego wszystkiego zawieszenie w ten sposób, żeby się wydawało, że są w ruchu, ale np. że te ptaki zastygły moment notes operacjach cholernie trudna dlatego też w końcu jakieś powstał ten pomysł poprosiliśmy stolarza, żeby zrobił 1 do 10 makietę całego tego pomieszczenia razem właśnie z żelastwem razem z tymi kolumnami i przekaże teścia i zaczęłyśmy zastanawiać, które przedmioty na pewno wojną ATM przy pomocą dziewczyn, które zgłosiły się do nas na staż zaczęliśmy 1 do 10 robić odwzorowania tych wielkich przedmiotów, czyli powstały, żeby jeden z 10 kiecki jeden z 10 maski peruki psy wszystko w skali 1 do 10 no i zaczęliśmy tam układać wszystko, czyli ten efekt kompozycyjny, bo najważniejsza teren tak jak zwykle sympatykom opozycji po prostu nie ma nie ma żadnego efektu tak naprawdę, kiedy 250 rekwizytów zmienia się w 1 instalację mamy do czynienia z czymś na kształt świata zbudowanego z wielu światów jest czas nie mogę uciec od tego skojarzenia z jakąś niezwykłą bardzo różnorodną galaktyką pytanie to do sieci saldo do pani kurator co było dla pani największym wyzwaniem w projektowaniu ekspozycji Katarzyny Kozyry no ja wam tak, że kiedy otrzymał propozycję, żeby być kuratorką wystawy Katarzyny to zgodziłem się na to, ale po prostu jest nam bardzo dużo wystaw Katarzynę wszystkie wystawy były bardzo ciekawe, ale chciałem zrobić coś odwrotnie, czyli chciałam zrobić wystawę tego co zwykle nie istnieje na wystawę Kasi no i jakoś pan dla na ten pomysł, że to musi być jakiś 1 obiekt albo 1 portret albo coś takiego przyszłam z tym do Katarzyny Katarzyna powiedziała to Super, bo ja już kilka lat co zrobić rzeźbę to był początek, ale właśnie te 2 tygodnie, które miała Katarzyna to było naj bardziej skomplikowane, a taka afera, bo pomysł zmieniał się ciągle, jeżeli na początku ja chciałam zrobić jakiś taki portret chaosu, który Katarzyna jako artystka ma w swojej głowie proces podczas procesu tego kreacji tworzenia na to nie dawał wystawy psy musiały wypracować sytuacji tego hałasu przez 2 tygodnie, ale koniec końcem jestem zadowolona z rezultatu Katarzyna jest zadowolona z rezultatu i zrozumiałem, że to męczenie tych 22 tygodni tak naprawdę warto Wala i to była taka długa droga, żeby zdobyć to, czego naprawdę chcieliśmy no właśnie to teraz pytanie czy świat wzorcowy nie jest czy jest miał być czy nie światem uporządkowanym tym świat jest uporządkowanej tylko, że porządek to jest jakieś takie pojęcie, które można rozumieć na bardzo różny sposób, czyli dla mnie ta kompozycje, które istnieje teraz te instalacje, które istnieje teraz tam wszystko jest na swoim miejscu tylko, że ta kompozycja jest stworzona nie na zasadzie jakiejś logiki, a na zasadzie wymagań kompozycyjnych przestrzennych i czegoś takiego co idzie nie od głowy, a bardziej od jakiej takiej metafory jakiegoś takiego rozumienia świata, który bardzo trudno złapać, czyli może go tylko odczuć metod tory kosmicznej dziury Boga początku lub w RPA obróciła wiadomo, że w kosmicznej czarnej dziurze nie ma masywna masa jest tak ciśnienie jest tak wielkie znaczy tak, że Rze, że masa po prostu kurczy się do tak no i małych rozmiarów, że właściwie nie jesteśmy w stanie naszym mózgiem tego pojąć i metafora tej czarnej dziury miała polegać właśnie na tym, że z tej czarnej dziury, czyli mojej głowy kosmicznej wydobywają się przedmioty i im bardziej oddalają się od tej dziury w tym większą masę nabierają, czyli można sobie wyobrazić, że tak, żeby na nie nad nami naturalnej wielkości no po prostu byłyby jeszcze większe, gdyby się na znajdowały 3m bardziej bardziej do przodu, a te wszystkie małe obiekty typu no właśnie przyrodzenia męskie plus damskie i itd. również byłyby tak olbrzymie jak w tej chwili np. tak, żeby tak żeby, gdyby były blisko tej tego ujścia czarnej dziury były małe malutkie na ścianie sali, gdzie znajduje się wystawa możemy znaleźć opisy prac jakich te pokazane obiekty pochodzą jest też ekran, na którym możemy zobaczyć performance, w których te przedmioty brały udział należy oczywiście poza tym trochę tak jak pani mówiła widz zdany jest na własną intuicję pod jakim kątem, z której strony jak chce oglądać odczytywać i odczuwać to co widzi także każdy kryje coś niejednoznacznego prawdopodobnie wg własnej potrzeby i wg własnej wrażliwości są wystawy elementy scenografii z Olimpii, czyli serii fotografii wideo inspirowany słynnym obrazem Eduarda Maneta są też akcesoria łaźni żeńskiej łaźni męskiej, czyli wideo nakręconych ukrytą kamerą w tytułowych miejscach w Budapeszcie pani Katarzyno jak on dzisiaj przemawiają jak może powinny przemówić w tej innej przestrzeni zamkniętej przestrzeni sali wystawienniczej no tak, ale teraz pani chodzi konkretnie o filmy jak one powinny jak one przemawiająca nie bardziej te obiekty, a te obiekty czy panie kompletnie oderwała już, tworząc te instalacje tak, tworząc tę rzeźbę od od performance ów, których one brały udział to znaczy to są po prostu takie tak naprawdę martwe obiekty, jakby to powiedzieć dla mnie to są na to no tak to są właściwie bez kontekstu i wyjęte właściwy jest z tego co tworzą są kompletnie, jakby na to jak są nie wiem prochy tych rzeczy tak można w ogóle powiedzieć, że te przedmioty to są tak jest im to się tak pięknie nazywa symulatory fi Molak atak, a coś znajdziemy mówi tak no ale coś podobnego może oznaczać tak i jaką powinny zafunkcjonować w tej przestrzeni no to zależy oczywiście nie potrafi się kompletnie kompletnie oderwać tak samo prawdopodobnie osoby, które znają mają pracę nie mają w ogóle problemów z jak bez z odczytaniem także odczytaniem, skąd się bierze oczywiście fajnie że, że budują się różne kontekst w zależności od tego z której strony, gdzie Which akurat znajduje w tej przestrzeni powstałą masę bardzo interesujących fotografii, gdzie chce już nawet same dziewczyny aktorami pomagały nam pomagały w tym szukały własnych kontekstów i oczywiście mnie to nawet zaskakiwało nie ma na wystawy eksponatów ze słynnej okrzykniętej przez wielu kontrowersyjnej piramidy zwierząt, dlaczego nie udało się zamieścić może pani nie czuły takiej potrzeby no tak, bo tu właśnie tlące się rzeczywistość i w każdym pomyśle wszystko jednak na ile jest w wariacki, a ze strony technicznej podwiesić łóżko szpitalne to, bo to często niesamowity pomysł to było bardzo trudno no, więc piramidę zwierząt bez wątpliwości jest bardzo ważnym ważną pracę w kasie tylko, że bardzo obawialiśmy tego, że jeżeli podwyższymy to już nie nie możemy odpowiadać za po prostu schron noście tej pracy, czyli za to, że ona po prostu z zostanie takim wyglądzie, w którym była przed tym jak my po sile, bo to jest i rzeźba zrobiona bardzo dawno ich jeszcze zrobiona z takim Starym sposobem tyle ona sama w sobie jest częstsza od jakiegokolwiek obiektu, który teraz mamy na tej wystawie i to po prostu, bo niebezpieczni powierzchni 1 pani Katarzyna jeszcze na koniec, jakie wspomnienia tak po ludzku głównie pani ta wystawa ożywia pozytywne czy negatywne myślę, że pozytywne jeśli się nie zgłębia szczegóły, jeżeli po prostu tak powiem zamykam się na znaczenie każdego przedmiotu i naznaczenie i wspomnienie każdej pracy z osobna, jeżeli się zamykam i widzę tylko wizualne skorupy to tam się to podoba się cieszę ale gdyby się tak miałaby wszystko teraz zagłębiać to nie chciała w tym zapraszamy państwa serdecznie na wystawę świat wzorcowy w Instytucie wzornictwa przemysłowego w Warszawie wystawa jeszcze do 23maja, czyli do najbliższej niedzieli jest czynna jest do zobaczenia Katarzyna Kozyra i kasacji kuratorka były gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję dziękujemy do Sejmu do usłyszenia czas na informacje w radiu TOK FM kultura osobista po jedenastej 40 od poniedziałku do piątku program wydaje Paweł Kierzniewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA