REKLAMA

Jak pandemia wpłynie na transport Warszawy?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-05-20 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:59 min.
Udostępnij:

Polski Alarm Smogowy przepytał warszawiaków jakie są najważniejsze problemy komunikacyjne w mieście i jakie mogłyby być ich rozwiązania. Rozmowa z Bartoszem Piłatem, ekspertem ds. transportu Polskiego Alarmu Smogowego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
42 minut o godzinie 12 Michał Fura kłaniam się ponownie Drodzy Państwo przed sobą bardzo ciekawy raport, a na łączach mam bardzo ciekawego gościa jest z nami pan Bartosz Piłat ekspert do spraw sportu polskiego alarmu smogowego dzień dobry panie Bartoszu dzień dobry bardzo miło bardzo szczerze, że się słyszymy ten raport, który zapowiedziałem dotyczy nie jak to określić preferencji takich marzeń komunikacyjnych warszawiaków nie wie czy możemy ten raport rozciągać na inne Rozwiń » miasta czy tylko Warszawa i absolutnie nic NATO na podstawie tego nie możemy dalej wnioskować czy ten rozszerzony raport jest wyłącznie dla Warszawy, a podobne mamy nadzieję otrzymać niedługo będzie opisywał inne miasta w Polsce natomiast ten był skrojony bardziej pod Warszawę, bo oczywiście mamy pewnego rodzaju bieżące działania jak starania o tempo 30 czy zrozum na temat tramwajów te kwestie te staraliśmy się zdobyć badań no właśnie z tego waszego badania przy pytaniu warszawiaków wynika, że najchętniej to by się więcej warszawiaków przeprowadziła do Kopenhagi, czyli zwolnienie ruchu, czyli brak samochodów z silnikiem diesla, czyli generalnie więcej buspasów, czyli łatwiejsze po łatwiejsze poruszanie się komunikacją miejską i co jeszcze więcej komunikacji rowerowej stąd moje porównanie do Kopenhagi zgadza się wszystko czy za bardzo prosiłem, żeby nie zgadza się nie zgadza oczywiście, bo te te dane, które pan wymienił brzmiał optymistycznie natomiast oczywiście zawsze są deklaracje, ale badania pokazują kierunek myślenia tak czy niejasne jest, że nie wszyscy, którzy mówią, że albo będą korzystać z roweru albo, że chętnie skorzystają z transportu zbiorowego lub połowa kierowców, która mówi że, gdyby były jakieś przesłanki spełnione to oni do nowej NT samochodu to są deklaracje oczywiście w zderzeniu z bieżącymi sytuacjami np. gdyby odpowiadając że, owszem, zgodzę się na rezygnacji 1 pasa ruchu na drodze na rzecz buspasa jeśli miałoby to poprawić punktualność no to jasne jest, że jeśli będzie mieć właśnie takiej drodze to odpowiedź może być trochę inna, ale kluczem w tym badaniu jest to, że to pokazuje pewnego rodzaju preferencje czy kierunek myślenia mieszkańców no one Biden jest daleko innej daleko bardziej progresywny niż mogą sobie wyobrażać decydenci Warszawy, którzy zmiany wprowadzają na ulicach raczej by ostrożnie takim naczelnym różnie przykładem są 2 pytania o mnie tempo 30 i obóz pasy to są elementy, które były zawarte m.in. co jest ogranicz też w propozycjach prezydenta Trzaskowskiego wystarał się o obecną pozycję w Warszawie, a tempo realizacji tych zapowiedzi jest oczywiście to czym niezadowalające, a to badanie pokazuje, że np. tempo 30 za oknem większość ludzi chciałaby w Warszawie miecz i wydaje mi się na koniec tego szerokiego opisuje wydaje mi się, że jest to dość naturalne i nie oznacza wcale, że warszawianie marzą o mieszkaniu w Kopenhadze, bo być może marzą mieszkanie w takim mieście medium, które z MF może myśleli niektórych jest czy zaczyna być podobnym do Warszawy albo Warszawa do niego pod pewnymi względami no, więc to, że tempo 30 jest pożądanym rozwiązaniem jest oczywiste każdy chciałby mieć za oknem, a raczej cicho sza głośno nikt nie chciałby wychodzą na ulicy przyjmować będą tym samochodem nie czy posiadających dzieci nikt mi się przejął fundusz letnie dziecko wpadnie pod auto jadące szybko jeszcze znane panie Bartoszu wchodzą tak na słowo czy przypadkiem nie jest tak, że ci, których wy odpytywali iście to ich obiad przy analizuje wszystkie dane i nie wiem czy pan w zgodzie z takim moim sposobem myślenia, ale wydaje mi się, że rzeczywiście mamy takie progresywne myślenie proekologiczne też by z tego wynikało, ale to jest w zasadzie ani dobrze by było, jakby inni jeździli rowerami dobrze by ruch jak, żeby inni jeździli komunikacją miejską, a ja to najchętniej wykorzystałem tych pustych ulic jak oni już przesiądą do do tramwaju czy pojadą rowerem oczywiście, że tak może być oczywiście, że pewnej mierze kina czy pewna grupa dokładnie taki sposób myśli natomiast powiem tak dla każdego kierowcy czy dla każdego podróżującego po mieście to co dzieje się w wakacje na ulicach jest taką dość zadowalającym tak to określić stan, czyli jest późno, bo większość wyjechała nikt nie dojeżdża do szkół, więc na osiedlach jest trochę dokładniej ten bardziej będą to jest pusto będę nie jest prawdą jest pusto tak ruch na ulicach jest około 2830% niższy niż z normalnie w roku, ale pokazuje, że wystarczy zadbać o to, żeby 15 kierowców lub 14 kierowców zrezygnowało z samochodu mamy olbrzymi efekt takich płynniej, z którym mamy mniej tych 2 hamulców opon tak dalej mamy mniej spalin, bo 14 samochodów mniej, czyli 14 emisji tak naprawdę nam znika to duży sukces, więc to badanie pokazuje, że jest, o co walczyć to jest walka Reala i czy sukces tej walki jest realny wystarczy przekonamy 15 kierowców, a połowa kierowców jest skłonna dać się przekonać trzeba odpowiednie warunki w 2 im spełnić nasze jedyne warunki oto co najbardziej by wnioskowali ci, którzy ci, których przesłuchiwali iście co mogą osoby mogą od razu szybko pomóc rzeczywiście w tym w tej poprawie sytuacji czy to jest jak przy wyrazie są same depozyty tak czy jeszcze zmniejszyć tłok co po pandemii powiedzmy nikt nie dziwi drugie podnieść punktualność przejazdu i ogólny komfort czy może czy pan na to odpowiedzi jako taki on ogólna sugestia dajcie nam lepszy transport zbiorowy daje nam punktualny transport zbiorowy daje gwarancję, że autobus tramwaj czy metro tak jak jest wysoce punktualne takiej wysoce niezawodne dajcie nam gwarancje de transport ten będzie pewny jest najlepiej, żeby stosunkowo blisko, bo to pożądanie oczekiwanie, że przystanki z transportu zbiorowego będą bliskie bardzo wysokie mówiąc krótko dajcie nam ofertę transportu zbiorowego skorzystamy dni i to jest ten sam mechanizm, który zawsze mówią niektórzy mówią o transporcie wmieście nadmiar dróg czy nowe pasy to redukcja ruchu tak to jeśli jest nowy pas do samochodów przyjął samochody z niego skorzystać jeśli będą nowe drogi rowerowe rowerzyści będą mieć tu widać zawsze tam dziękuje się polskich miastach droga rowerowa tak jak wiemy wszystko jest wciąż za mało pani uważa się odłożyć połączmy teraz możemy teraz tak tak powiem może wiele osób nie wie, kto w Warszawie wyglądał krzyż lekarzu jeździ komunikacją miejską czy rowerem sieć ścieżek mówię jako zapalony rowerzysta zresztą na potwierdzenie dzisiaj do pracy przyjechałem rowerem to sieć naprawdę jest rozwinięta i NATO nie jest tak, żeby podróżować po mieście rowerem to trzeba nie wiem przejeżdżać po 3 pasmowej drodze albo po autostradzie po prostu dojeżdżać, żeby te ścieżki połączyć już pod tym względem naprawdę nieźle Południowa Północna część Warszawy tutaj jedno świeci przykładem co stoi np. na przeszkodzie, żeby większa część mieszkańców przesiadła do na rowery Południowa czy Północna część naszej myśli przykłady prawda no co z tym środkiem rzeczy to jest odpowiedź oczywiście dostęp buduje biurowe rowerowe nasza buduje największym tempie pewne jest nim jest nie tylko natury bogatsza większa, bo naprawdę to dość poważnie inwestuje, ale stosuje spójności korzysta też widać wyraźnie odpowiedzialnymi ci, którzy byliby skłonni korzystać z roweru codziennie chcieliby jechać odseparowanie od samochodów, a normalny tak mówi moją jechać blisko samochodu rowerem tak naprawdę to rzeczywiście jest pewnego rodzaju wytłumaczenie, dlaczego nie jest ona 2 brakuje ciągłości dróg rowerowych bardzo często to nie przychodzą święta niepodległości pewno będzie człowiek taki cel to obok Niemiec, którędy jechać po chodniku czy może po drugiej stronie miasta droga rowerowa rzekł z różną od punktu, które zniechęcają no właśnie trzecia sprawa ma się ze sporym miastem i oczywiście mieszkańcy kolejnej dłuższe podróże te codzienne pełne innymi miastami w Polsce jeśli dajmy NATO w Krakowie taka średnia długość podróży com jeszcze 45 km z NATO w Warszawie ona zbliża się do 10, a my średni w związku z tym jasno widać, że ten zasięg dla rowerzysty jest mniej taki funkcjonalny czy skuteczne niż dla innych dużych polskich miast, a rowerzysta pojedzie chętnie, ale właśnie te 45km dalej wszystko za daleko dokładnie sumę za długo tak, żeby dotrzeć do miejsca pracy np. dotyczy najczęściej część podwyżek od 2 jako dorośli ludzie no, więc ten rower nie będzie nigdy taką alternatywą w Warszawie po pierwsze dlatego właśnie odległości po drugie, brak należy spójności tych dróg rowerowych to wszyscy wiemy i musielibyśmy się to chyba na dłuższą rozmowę samych rowerach po mówić, ale prawda jest taka, że ja jest najlepszym przykładem mieszkając w Piasecznie dojrzałem szybciej rowerem do centrum Warszawy niż samochodem i to wcale nie jest i to wcale nie znaczy, że po prostu pędziłem ubrany strój kolarski, ale zostawmy te zostawmy te rowery czeka nas chyba taka zmiana, jeżeli chodzi o powrót po pandemii mam nadzieję niebawem do normalnego funkcjonowania miasta i co to co co to oznacza, bo część ludzi przesiadła do samochodów, bo się bała komunikacji miejskiej i czy niema takiego strachu, że w tych samochodach zostaną, więc jestem zaskoczony tym czym sondaże, spodziewając się własnego strachu spędziłem tu, gdy trwoga związana z pandemią i o straszenie regularny transportu zbiorowego czy to prywatnymi rękami czy to sugestia rządzącym, że transport zbiorowy można się dalej masowo nie spodziewałem się, że ludzie odwrócą się od transportu zbiorowego być może na rzecz rowerów, ale na pewno samochodu tymczasem wyraźnie widać, że ludzie chcą normalności są także normalności poważnym normalności transporcie zbiorowym z ponad 70 potem badanych zadeklarowała, że będzie korzystać następny biurowego tak samo często lub części znowuż jest kogo walczyć z tą walkę o powrócenie do statystycznych dotyczy 3 liczby przejazdów transportem zbiorowym jest do wygrania tak no oczywiście teraz ciężar leży po stronie władz Warszawy niestety trzeba zadbać o lepszą ofertę transportu zbiorowego mimo tego, że oczywiście wiem tak to oznacza większe wydatki budżetu miasta i rezygnacji jest innych działań natomiast mojego punktu widzenia no jest krok, który Warszawa powinna podjąć i połączyć z takimi właśnie oczami jak np. wytyczenie nowych buspasów, bo to znaczenie tylko właśnie punktualnych odjazdów ale, toteż oznacza, że nie będzie można podnieść częstotliwość przejazdów przy jednoczesnym lepszym wykorzystaniu autobusu takie tam tajemnice inżynierskie natomiast MFO aktywność mówią tylko złotówki włożonej do systemu będzie wyższe właśnie dzięki czasowi niestety taki wydatek musi Warszawę ponieść jeśli chce myśleć o powrocie w Warszawie do transportu zbiorowego mojego punktu widzenia oczywiście niezbędne, bo jak powietrza związana z nadmiernym ruchem samochodów w mieście zależy bardzo m.in. od ilości tego powiedział 20 poseł samochodów mniej to nie będzie on 20% nie jest najmniej będzie też znacząco mniej pyłów zbija wjezdni różnego rodzaju zanieczyszczeń kas zbiorowy w takich miastach dużych jak Warszawa jest po prostu niezbędny do tego, żeby mówić o poprawę jakości powietrza buspasy co jeszcze najbardziej mogłoby usprawnić więcej autobusów więcej tramwaju czy wyższych standardów tutaj taki najbardziej przekonującym dla państw oczywiście bliskość przystanków, czyli wspomniałem lepszy czy nie większa częstotliwość przejazdów to jest jedna z tych rzeczy oczywiste normalne tak NIK nie lubi przychodzić przestanę robić gwałtownych narodzin syna, ale ciekawe było pytanie, kiedy zmowę i postawić drugi przy takich burz, bo jest czy to czy to, lecz do wyboru albo albo na zapytaliśmy się ich czy woleliby już dziś podnieść częstotliwość odjazdu autobusu czy woleliby, żeby utrzymać te kursy autobusów tak jak są, ale mieli za trzy-cztery lata nieco bojowo no i ludzie Polacy i 9% w Berlinie to euro co oznacza, że to co oznaczać transportu zbiorowego nie zachęca również takie poczucie komfortu rozpoczynamy zawsze w każdym mieście jest traktowany jako o rodzaj transportu wyższej klasy, a tak samo jak do wyboru metod czy to ma jasny wybraliśmy te ale, toteż pokazuje pewien rodzaj determinacji w podejściu do komfortu jakości ekskluzywności te, które nas często biurowego z UE no to jest wyzwanie dla Warszawy, który właśnie odsuwają w czasie inwestycję Gocławek inwestycyjną, a mówią o trzeciej linii metra MR 2, która na tyle pewnie z zwolenników co przeciwników panie Bartoszu musimy postawić przeciwnych nie kropkę pewnie kiedyś może uda się wrócić do tej rozmowy pan Bartosz Piłat ekspert do spraw transportu polskiego alarmu smogowego opowiada nam dzisiaj o tym co wynika zbadań przeprowadzonych przez właśnie alarm smogowy dość ciekawe badania polecam państwu, bo może rzeczywiście ciekawe wnioski wysnuć już bardzo serdecznie dziękuję popołudnie Radia TOK FM przygotował jeszcze pan Żarek realizował Szymon waluta za chwilę informacji Radia TOK FM po nich program połączenia, na które zapraszam oczywiście w imieniu Jakuba Janiszewskiego do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA