REKLAMA

Hulajnogą nie po alkoholu: zmieniają się przepisy drogowe

Połączenie
Data emisji:
2021-05-20 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Łukasz Zboralski redaktor naczelny portalu BRD 24 PL dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o regulacjach dotyczących poruszania się m.in. hulajnogami elektrycznymi po po mieście właśnie regulacji wyczekiwanej opatrywane od kilku dobrych lat pamiętamy bodajże rok temu w Warszawie wypadek śmiertelny właśnie związane z użytkowaniem hulajnogi elektrycznej i właśnie jest związany też brakiem Rozwiń » przepisów, które by jakoś regulowały ten środek transportu, ale może zacznijmy od tego co się zmienia, jakiego rodzaju regulacje wchodzą w życie dzisiaj no to zaś zacznie od podstaw to duży jak pan wspomniał po ponad 2 latach, kiedy wiele krajów na świecie europejskich pływało się z tym, żeby w ogóle określić wprawie tego rodzaju urządzenia i ująć to polskie ministerstwo innymi urzędnicy myśleli myśleli przez 2 lata w końcu wymyślili dzięki temu już w ogóle wiemy czym te urządzenia są, bo myśmy takie kontrowersje aktor po potrąceniu zagraniczne turystki w Warszawie przez chłopaka na kolejną elektryczne były policja uznawała to, że to pieszy nadal z kolei w wyrokach sądu można doczytać się co prawda pobocznych twierdzeniach albo nieprawidłowo zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, że to w zasadzie tego kolejnego elektryczna podpada pod definicję motoroweru, który nie być rejestrowane być opłacone OC itd. no to chwała Bogu że, że mamy już definicję wprawić wiemy czym są hulajnogi elektryczne to są urządzenia napędzane, że mają kierownicy dwuosiowe, który może kierować tylko ten ktoś na nich znajduje wiemy też co to są urządzenia transportu osobistego czy stworzono taką przyszłościowo, bo ze mną definicję tam przecież te urządzenia ewoluują pokrzykują coś nowego żyroskop powojenną kółka itd. to są tego rodzaju tego rodzaju rzeczy, czyli deskorolki elektryczne i tego takie rzeczy za samo promującą się oraz zdefiniowano, że jesteś w sprawie już teraz sprzęt sportowo-rekreacyjny tzw. urządzeń wspomagających ruch już bez zasilania, czyli np. zwykła normalna do tej pory hulajnoga silnika deskorolka wrotki rolki wiemy co to jest tu każdy z kategorii określonej jak w tym poruszać takie podstawowe rzeczy to to po skoro wiadomo, że hulajnoga jednak to jest jakiś rodzaj pojazdu elektryczna to nie będzie można się tym poruszyć po pijanemu to jest ważne, bo skoro wcześniej zdawanego jako pierwszy to był kłopot też nauczyć ludzi z baru mogą sobie jeździć ból po chodnikach to dosyć znacznymi prędkościami jednak wiadomo też, że maksymalnie można właśnie kilometrów na godzinę i tu bym oczekiwał, żeby każdy samorząd ma teraz dużych miast to głównie dotyczy dużych miast wszelkiego poziomu zagranicznych w tym ruchu gigantycznymi prywatnych jednak niewielki, żeby każdy samolot mógł wymusić teraz na tych operatorach blokowanie dopuszczalnej prędkości w Polsce, bo niektóre z nich nie ma liczników prędkości, więc myślę, że to powinno zostać załatwione taki wymóg odgórny przez samorządy, które pozwalają na swoim terenie to utrzymywać, ale nie przepraszam czy to właśnie nie nie nie tkwi pewien haczyk, bo ta regulacja mówi 20 km na godzinę zdaje się maksymalnie ścieżce rowerowej w ogóle ma nie jest tak to nie jest tak, że jeżeli hulajnogą będziemy jechali po jezdni to tam do 30 km jednak możemy się rozpędzić ogólnie moim zdaniem w ogóle 20 jest dziś tak no tak musiałbym wszyscy jeszcze rozwinąć rozporządzenia czy w przypadku tworzenia się jezdnią też limit obowiązuje zapomni pan nie pamiętam no ale no w każdym razie chętnych na pewno na pewno droga dla rowerów nie można jechać więcej niż 20 km na godzinę i przede wszystkim powinni się poruszać się ludzie, bo droga dla rowerów ewentualnie po jezdni jeśli nań, kto takiej jezdni, na której można jechać maksymalnie do 35 godzin, w jakich uspokojony strefa ruchu na można też chodniku, ale wtedy trzeba jeszcze wolniej prawda tutaj tak to nie wracało zresztą jak twierdzą tutaj w takiej goście pierwsi no bardzo trudno będzie do do zrozumienia, ale z drugiej strony wystarczy trochę empatii i żeby żeby poruszać się tak jak większość ludzi na chodniku przede wszystkim trzeba im ustępować oni tam są gospodarzami tej tego chodnika nie wolno przeszkadzać oni mają pierwszeństwo to są to są dosyć dobre wskazówki w mojej, bo ważne jest że, żeby ludzie zapamiętali też, że po pierwsze, tak z takich urządzeń czy to już transportu osobistego czy chroni etycznych nie ma już dzieci do dziesiątego roku życia w 2 mogą wykorzystać jak rodzice chcą to na własną odpowiedzialność na takich tam wewnętrznych drogach przy swoim domu, który podlega później w ogóle nigdy wcale nie można jak i drugiej osoby przewodzić kolejnego mając żadnych rzeczy, ale dzieci między dziesiątym 18 roku życia muszą legitymować co najmniej kartą rowerową ewentualnie jakiś dokumentem prawa jest wtedy można zdobyć taki problem z lekarzem, a 11 lub traktor powyżej osiemnastego roku życia dopiero ludzie mogą mieliśmy bez bez wymaganych uprawnień jakich innych nieważne z, żeby przejrzeć takimi rzeczami przez przejście dla pieszych go taką wojnę też nie wolno przejechać przez przejście należałoby przeprowadzić trochę możemy odetchnąć, ale tutaj warto jednak cały czas pamiętać, że to jest bardzo późno ten wypadek śmiertelny, o których mówiłem na początku, który wydarzył się rok temu w Warszawie tam zdaje się na hulajnodze elektrycznej jechały 2 osoby jeśli do tego obie pijane skończyła się śmiercią jednej z nich tej pasażerki tak by można było to nazwać także to jest jednak regulacja, która powinna być wprowadzona dużo szybciej, dlaczego tyle trwało dlatego tyle trwało, że zajmował się ministerstwo infrastruktury Departament transportu drogowego słynne dla mnie, bo opisywane szeroko urzędników departamentu, którzy zasiadają w różnych komisjach utworzonych przez siebie dorabiają np. tworząc pytania egzaminacyjne naprawo jazdy jak widać jest to wybitny Departament dobrze potrafi zadbać o swoje dodatkowe zarobki zbyt dobrze pracuje tak to innych, czyli to po prostu bardzo chciałbym proste wyjaśnienie czy ten Departament miała raczej nie zawrzeć tak do departamentu tu pracował działalność pro 2 lata zajęło mu opracowanie takich przepisów minister Andrzej Adamczyk pracuje źle skoro nie potrafi dopilnować urzędników i potrafi stworzyć w miarę szybko przepisy, które uregulują dziedziną życia, która wymagała tego już, bo pojawia się coś nowego to na masową skalę oczywiście w grę wchodziły jeszcze jakiś Polski takie zależności no polsko amerykańskie wielkie koncerny amerykańskie, które przywiozły hulajnogi miały swoich adwokatów w postaci np. z nowej ambasador USA placu szalenie mocno zabiegała o interesy swoich firm i słusznie taka rola ambasadorów zdaniem jednak my no i mchów wraz ze zlokalizowaniem nie potrafiliśmy tego jakoś przełamać, bo te regulacje, które przyjęły inne kraje np. wielka Brytania swego czasu wydawała poradniki, że ktoś chce sobie kupić taki sprzęt państwu lojalnie ostrzega, że nie mógł sobie tylko wokół domu w ogóle nie chcą tego na drogach publicznych na takich nie wolno nie wolno Wielkiej Brytanii dalej muszą sprawdzić czy dalej nie wolno, ale tak taką ulotkę widziała to ciekawe, a są w ogóle liczne takie przypadki, gdy się nie dopuszcza do ruchu hulajnóg elektrycznych oczywiście, jeśli więc ustawodawstwa dalej, ale w tych początkach ich do bardzo głośny temat wszyscy występowali do rad remontu Francji m.in. też wstępnie zakazywano poruszania się tym po po chodnikach np. nie wolno było tego robić wiele amerykańskich miast samodzielnie wprowadzało takie regulacje ograniczające poruszanie się tymi urządzeniami, że nawet te wielkie wyburzanie wycofywał się, bo ten biznes się tam kończył, więc to zależy od tego jaki chcemy mieć miasta czy chcemy, żeby turyści albo młodzi ludzie jeśli teraz już nie wspomnę ograniczeniem między pieszymi na takich tak czy ci tego chcemy, bo moim zdaniem dowód to jest taka dyskusja o tym czy rzeczywiście to jest jakaś nowa mobilność moim zdaniem nie to jest raczej rozrywka bogatych ludzi młodych z wielkich miast i to rozrywka bardzo droga czy pan generalnie w przeciwnym jeśli chodzi o wprowadzenie tego rodzaju rozwiązań nie uważam, że no no to co zrobiliśmy za pierwszym krokiem i powinniśmy zacząć w Polsce zbierać dane dotyczące tego w ogóle wygląda ten ruch skoro teraz regulują prawnie jak wygląda wypadkowej związana z ruchem odnotowywać rzeczy, żeby jakąś podstawę do podejmowania decyzji etycznie nie uważam, że należało tylko to wyłącznie tylko zakazać, bo zobaczmy obserwujmy właśnie Aleppo obserwujemy może teraz dzięki tym regulacjom będziemy więcej wiedzieli co się tak dobrą sprawę, gdzie ile osób łamie szczęki i ręce ma uraz nie godzi niestety nie będziemy wiedzieli, bo w Polsce z jest do, chociaż NIK wskazywały lata temu nie istnieje system zbierania danych w wypadkach nie tylko na kolejną, ale w ogóle, który obejmowałby coś więcej niż suche policyjne dane o tym co wydarzyło się na miejscu zdarzenia mamy wszelkie dane niezależnym systemie ratownictwa czy też leczniczym, ale w Polsce nikomu nigdy nie chciało się powiązać z ze zdarzeniami, które notuje policja, żeby dziś pełen obraz tego, że tak naprawdę urazów, jakie one są no to też bardzo optymistyczna puenta rozmowy dziękuję bardzo, Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 PL 1417 za chwilę informacje połączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA