REKLAMA

KultOFFe: Albert Camus, "Dżuma"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-05-21 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, bo wcale przypomina Szanowni Państwo dzisiaj o godzinie dwudziestej drugiej program Inter luda oczywiście w radiu TOK FM gość będzie pan prof. Jan Grabowski z Uniwersytetu od czeskiego tymczasem dołączył pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry panie profesorze witam bardzo serdecznie dzień dobry panu dzień dobry państwu i pomimo że ponoć już kończy Panas światowa dżuma, chociaż nie wiadomo to pan profesor Rozwiń » zachęca, aby sięgnąć po książkę Alberta kami właśnie pod tym tytułem cóż takiego pan znajduje oczywiście wiatru do pytać o to wybitne dzieło ale, ale pytam jednak panie profesorze, dlaczego dżuma myślę, że to, jakby nasuwa samo przez się skoro jesteśmy w czasach zarazy to trzeba czytać książki o zarazie, żeby coś co się, czego się z nich nauczyć, ale życiem i jak się na to spojrzeć trochę innej strony nie nie literaturoznawcy czy nie od strony refleksji filozoficznej i egzystencja-li stycznych wpisane w tym książkę, bo okres okres zarazy, które przechodzimy, zwłaszcza okres lockdownu z konia ode mnie do różnych refleksji refleksji dotyczących pewnych takich zasadniczych doświadczeń egzystencjalnych, a więc taki pierwsza pierwsza refleksja jest taka, że czas zarazy jest czasem gry z losem oczywiście grać losem to jest część naszego życia zawsze żyją inni toczymy, ale tutaj tutaj myślę o tym od tej grze z losem nabiera trochę innego wymiaru jak gdyby innego kształtu dokładnie mówiąc kształtu ludzkiego, bo on los nas układa się wg różnych scenariuszy, który nie wiadomo właśnie to jest ta to to zasadnicze fundamentalne pytanie czy rządzi nami przypadek jakiś nieobliczalny konfiguracja różnych koincydencji czy też opatrzność jakaś wyższa siła, ale co inne co jest uderzające co było dla mnie uderzające, kiedy o tym myślałem, że inne, że gra z losem nabiera twarzy ludzkiej, bo zależy nasz los bardziej niż kiedykolwiek od innych ludzi i co więcej los innych ludzi także zależy od nas znaczy to jak my będziemy się zachowywać w stosunku do innych ludzi z uwagi na zagrożenie zarażeniem czy będziemy też myśleć o tym skoro takiej perspektywy odpowiedzialności za nas za innych i drugi element jest oczywiście lęk to jest lęk lęk o nas, ale też lęk o naszych bliźnich czy czy ten lęk jakoś modyfikuje nasze zachowania to to to jest taki krąg zagadnień, które też się pojawiają może o Dumie powiemy później pojawią się także okami, ale i tak grać losem przybiera jeszcze inny kształt znacznie bardziej drastyczny mianowicie to jest gra ze śmiercią się tutaj przychodzą nam się tańce śmierci 7, więc trochę groteskowe, ale jednak, kiedy my mamy to doświadczenie jak gdyby na wyciągnięcie ręki no to znowu nabiera trochę innego kształtu i teraz tak gra ze śmiercią każe myśleć w czasach zarazy i różnych sprawach po pierwsze o znowu od odpowiedzialności, o których wcześniej mówiłem, ale również o całym rytuale, który się łączy ze śmiercią zawsze, kiedy słuchałem tych relacji czytałem artykuły na temat umierania ludzi chorych na covid bez żadnego kontaktu nie tylko z bliskimi, ale nawet właściwie z lekarzami całą służbą zdrowia, bo wszyscy byli w tych strasznych kostiumach i właściwie tylko oczy było widać to były sceny porażająca, ale równocześnie inne trzeba pamiętać rzecz tym ludziom i ich rodzinom został odebrany cały rytuał żałoby oni byli chowani anonimowo w gruncie rzeczy często spaleni krematorium cały cały ten rytuał bliskości pożegnania, jakby zupełnie z zniknął znasz z naszej refleksji, ale co więcej następuje to zresztą jak słuchałem wiadomości, który raz z rzędu następuje jakieś takie powszechne zobojętnienie na ilość ludzi, których który, w których covid zabrał przecież to jest już w tej chwili nie wiem dokładnie, bo się pogubiłem w tych Lis w tych liczbach, ale to jest chyba gdzieś koło 80 może 90 000 ludzi też całe miasto, które nagle zniknęło zniknęło, ale niezauważone i refleksja o śmierci równocześnie właśnie w czasie covidu skłania też do takiego smutnego Namysł nad tym, że oboje niem obok, bo obojętnie jemy na śmierć, że właściwie te liczby jak gdyby przebiegają koło nas zupełnie o nich myślimy i będzie myślimy też o tym, że im, że nie ma właściwie co jest bardzo uderzające nie ma takiej powszechnej żałoby nie ma właściwie potrzeby jak gdyby upamiętnienia tych ludzi, których covid zabrał dalej ta refleksja w czasie w czasie zarazy skłaniała mnie do takiej takiego namysłu nad kontrastem 3 konfrontacją tego co jest domowe co jest nasze bliskie prywatne to jest to co jest na zewnątrz co jest co jest publiczne, kiedy my oglądałem już tylko tylko telewizji czy w internecie obrazy miasta wyludnionych także Krakowa, gdzie rynek był po prostu kompletnie wyludnione, ale też przy np. Wenecji bardzo notabene piękny estetycznie widok kanału gra, a Grandę kanale, którym płynęły płynęły flamingi różowe i ani 1 człowieka myślę sobie, że tak, jakby taka właśnie wizja apokaliptyczna tak mógłby wyglądać świat np. po bombie po użyciu bomby neutronowej, która ma właśnie zniszczyć ludzi nie niższych budynków na wizja porażająca, ale jest druga strona medalu to znaczy jesteśmy zamknięci w domu, czyli jesteśmy inne bliżej albo czasem skazani na obcowanie bez przerwy z naszymi członkami naszych rodzin co ma swoje dobre złe strony np. moi przyjaciele, którzy za latami właśnie za latanie zapracowani nagle musieli mieszkać razem ze sobą w małym domku pod Krakowem powiedzieli, że to dla nich byłaby nowe odkrycie, że właściwie zbliżyli się niesłychanie właśnie m.in. też ten czytali razem dżumy, ale były oczywiście były też oczywiście inne inne konfrontacje, które to pewnie dopiero badania czy statystyki mówiące ilości np. katastrof rodzinnych jakiś rozwodów i innego itd. dopiero to pokażą, ale jest jeszcze pan elementu oczywiście, jeżeli można jeszcze skończy to jest jeszcze jest taki element trochę trochę w tym wszystkim na zabawne pamiętam taki taką dowcipną uwagę ex eter Krzysztofa Daukszewicza sielskie Ełku, który mówi no przychodami przychodzi ojciec dał tak przychodzi dzieci do do domu z nagle musi w tym domu mieszkać mówi zaś sił to już jest w czwartej klasie no, więc takie doświadczenia, ale jeszcze jest oczywiście 1 wyjaśnia pani profesorze były informacje zbliżają, a w naszym czasie, żeby następnym razem o tam dżumę dla może być tylko wymówką do rozmowy o takich rzeczach pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego państwa moim gościem rzekomo rozmawiamy o poziomie, ale tak naprawdę innych rzeczach jakich o tym przekonali się państwo po informacjach po wcale pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego z państwa moim gościem dżuma Alberta kami, ale wcześniej przemyślenia pana profesora takie pandemiczne zostawia się panie profesorze czy to co pan opisał to nie jest jednakowoż wynikiem pewnej krótkowzroczność nadwzroczność albo zabiegania Otóż proszę sobie wyobrazić, że kiedy ktoś decyduje się na związek małżeński no to jakoś nie znam się bardzo, ale wydaje się, że może chodzić o to, żeby z tą osobą spędzić resztę życia taki przynajmniej jest plan, a to oznacza spędzać jak najwięcej czasu razem nagle okazuje się, że to życzenie stało się rzeczywistością i nagle ludzie mówią Ależ nie jestem na to gotowy to straszne jak tak można to może świadczy o tym, że zbyt pochopnie wstępujemy związki małżeńskie albo, że małżeństwo nie jest tym, czego właściwie potrzebujemy tak potrzebujemy może kogoś raz na jakiś czas Otóż każdy sobie może to zdefiniować tak, ale nie osoby, którą możemy spędzać wolne chwile może więcej niż wolne chwile rozmawiać z, bo cokolwiek robi we dwoje tak ewentualnie to, że pojawiły flamingi czy delfiny gdzieś rozumiem, że taki, kiedy był zamysł to my żeśmy zadeptali te wszystkie piękne przecież miejsca turystyczne, bo nagle rzucić hasło w tym roku może to wszyscy idziemy na morze nadwozie nie ma już, gdzie parawanu rozstawić za przeproszeniem, a w tym roku jedziemy do Zakopanego chór do Zakopanego dobrze kupujmy Ross szybki zwane Service serkami górskimi po 9150zł za kg ryby po 140 przecież to jest jakieś świadectwo wystawione właściwie Adam naszej głupocie tak myślę panie profesorze i pada to zastanawia dziwi, ale halo halo halo, ale panie profesorze no wydaje się, że jednak się tak zgadzałem, że pan profesor rozłączył się w chyba, ale spróbujemy nie może też coś co mogę powiedzieć ścisła wszystko powiedział ale, ale próbujemy teraz jeszcze o cudownie pani profesorze udało się połączyć, ale wolą mnie pani udało się tak teraz pana słyszę panie profesorze dobrze nie wiem czy pan nie słyszał tak tak słyszałem tylko nie pan mnie nie słyszą oczywiście to co pan mówi jest najbardziej trafne tylko, że nie zawsze nie zawsze udaje dobre małżeństwo nie zawsze zresztą ma się tyle czasu uwagi, zwłaszcza na tamten po to, Pogoń za pieniądze za pozycją ma się czas na rodzinę niestety tak jest, ale nie wrócił może wrócić może do do dżumy, bo nie chciałbym do nich wrócić mianowicie to co wszystko co mówiłem pozwala inaczej popatrzyć na dżumę, ale też inaczej popatrzeć na to nasze doświadczenie to znaczy to co mówiłem na początku wydaje mi się zasadnicze, że to jest gra z losem gra ze śmiercią i co jest charakterystyczne na nie wiem czy pan się ze mną zgodzi nie chciałbym tutaj znowu zdominować naszej rozmowy jak poprzeczne malować pani profesor o wyglądzie nie, że dla kami los śmieć to właściwie 1 i żona jest dżuma jest perspektywą, które z perspektywą egzystencjalną, bo za, którą w gruncie rzeczy nic nie więcej nie ma i co jest ciekawe w tej powieści jak się patrzy właśnie z perspektywy doświadczeń egzystencjalnych, o których mówiliśmy, ale taki nawet potocznych, które można też zobaczyć tej powieści nie chcę od matek wyższe egzystencja lnie z muzykami głębiej wchodzić, ale on on przedstawia, jakby kilka takich i tutaj możemy się zastanowić my wszyscy także państwo odnieść się własne doświadczenia do tych kilku strategii, które opisuje poprzez główne postaci tej powieści jak się zachowywać wobec właśnie zarazy, która jest synonimem na tej perspektywy, że nasze życie kończy się nieuchronnie śmiercią prawda główny po go główna postać narrator powieści też dr je, w który tak jak nasi lekarze walczący z covid ja tutaj chciałem wyrazić swój ogromny podziw wielki szacunek dla całej służby zdrowia, która myślę, że ciągle nie jest doceniana za ten ogromny heroiczny wysiłek, który wykonała w tej bardzo regularnej służbie zdrowia po to, żeby ratować życie zdrowie ludzi, a więc doktor jest właśnie przykładem takiej takiego heroizmu, ale takiego skromnego rozum nigdy nigdy nie podkreśla, że to jest horror uważa tak należy postępować dzień no nie ma innego wyjścia druga postawa bardzo zabawna to jest to jest postawa artysty to jest podstawa granda, który szlifuje jedno zdanie piękna Amazonka na pana na wspaniałym rumaku wjechała przez ukwiecone rasy bolońskiej zmienia w ciągu dekady po szczególne słowa zabieram to całe życie, ale równocześnie to daje mu to dają możliwość takiego, jakby przeniesienia się inny wymiar ja myślę, że w naszym doświadczeniu tym covidowym też było słuchać muzyki oglądaliśmy filmy była to możliwość takiej ucieczki od tego prawda tak, ale także przed covidowe i pocovidowa będzie realne oczywiście oglądać film oczywiście, ale to miało szczególne znaczenie tak, ale miał szczególne znaczenie bo, bo do od tego strachu, który jednak gdzieś podskórnie nas drążył mogliśmy się przenieść 9 no proszę panie profesorze tak jakby chciał usłyszeć rozmawialiśmy ze sobą więcej albo czytaliśmy więcej, ale niestety, ale daliśmy firmy na zdalne ludzkość ma to jest dramat naszej kultury, ale to już jest indywidualne też, bo to zależy też od od ludzi, ale chcę powiedzieć jedno jest 1 strategii która, która jest naszą strategią dość fundamentalną dla wielu ludzi, a mianowicie wraca do tego co mówił na początku losie i śmierci to jest to jest szukanie szukania odpowiedzi religii to jest bardzo ciekawe właśnie UK mi, dlatego że że z 1 strony jest z 1 strony kapłan, który zgłasza Pomin kazanie, w którym zarazem przedstawia jako kara Boża, ale później weryfikuje swoją postawę i tak jak trochę Pascal mówi albo założymy, że to cierpiący umierający dziecko jest jak mi się w planie wyższym i uwierzymy w Boga albo albo albo nie prawda, że nie ma nie ma także na morze, ale jednak jest radykalizm tej tej postawy, ale jest jeszcze jedno Nomi mający zdanie, które chciałem zacytować, bo mnie szczególnie uderzyło nabycie taboru, który nie jest postacią bardzo ciekawą, bo też, który ma na sumieniu działanie partyjne inny i no jest po tekście prawdopodobnie był komunistą, który odpowiadał za zbrodnie popełniane przez komunistów i który poświęca się też tak jak inni bohaterowie tej powieści pomocy tym chorym umierającym on mówi coś takiego skoro jednak śmierć ustanawia porządek świata może lepiej jest za Boga, że nie wierzy się w niego walczyć ze wszystkich sił ze śmiercią nie, wznosząc oczy ku temu niebu, gdzie on milczy to jest bardzo bardzo ciekawe zdanie, bo zakłada taką pewną paradoksalną właściwie nie neguje istnienia Boga, bo gminy czy, ale trudno oczywiście zakłada taką postawę człowieka, który robi wszystko co może wobec śmierci niezależnie od tego właśnie czy Bóg istnieje czy nie istnieje zapach pan pan też zaczęły się nad tym zastanawiać bo wy pan tak, ale to tobyśmy panie profesorze dot to zaczęli pozyskiwać takimi ścieżkami religijna egzystencjalnymi, ale my, ale niewątpliwie Taper perspektywa dla wielu ludzi wierzących niewierzących w czasie pandemii musiała pojawić, bo jeżeli się staje wobec zagrożenia życia śmierci i co tak bezpośrednio prawda na to zaczyna się myśleć o tym nie no wie pan niektórzy zaczynają myśleć o tym inni pewnie nie zależy od tego w jaki sposób zostali pewnie w dzieciństwie wyszkoleni tak, ale to jest jeszcze, jeżeli mówimy o Rzymie to jest jeszcze oczywiście dzieła można czytać też jako takie scenariusze jak jak sobie radzić z zarazą w perspektywie taki powiedzmy społecznej organizacji tutaj te wszystkie bazy, która opisuje kami na czytałem z pewnym rozbawieniem jak administracja pierścień ten efekt nie chciał przyznawać, że jest zarazem zupełnie jak u nas właśnie dom gdzieś tam na Wschodzie Todda dotyczy potem się potem się strach pojawiłby, ale jednak opinia publiczna nie była informowana, kiedy już zaraza zaczęła swoje krwawe żniwo no to wtedy trzeba zacząć coś organizować i ta nasilanie się nasilenie się zarazy w Oranie przypominałem bardzo proces siedziało u nas brata tak tak dla bardzo dobra wyższego obserwacja brak rozpaczliwe wysiłki, żeby sobie z tym jakoś poradzić na różne sposoby no ale ale w istocie istocie i oni przegrali ci bohaterowie w tym w tym w tym wyścigu ze śmiercią i myśmy przegrali, bo jednak umarła za dużo ludzi w Polsce, czyli patrzy pan panie profesorze na dżumę Kam jego jako na pewne proroctwo czy jako na na co nie nie proroctwo to jest w tym w tej powieści przegląda się to doświadczenie, które jest częścią naszego doświadczenia, ale zawierają się też różne właśnie możliwości odpowiedzi na to doświadczenie i perspektywy ale, żeby skończyć tak tak bardzo bardzo takimi Narodowym to nie to piękne są sceny, które myśmy zresztą jeszcze nie doznali to znaczy, kiedy Ryś siedziba Oranie wszyscy wychodzą na ulice i tańca śpiewają uściskali się pociągi przyjeżdżają, bo byli rozdzieleni ze swoimi bliskimi myśmy tego euforii, którą widziałem w telewizji w Barcelonie czy innych miastach jeszcze nie przeżyli mam nadzieję, że o Warszawie na rzecz jest jak tylko za zakaz noszenia sterownik no i ogródki wróciły na, ale to nie ma tej tezy tej zbiorowej spontaniczności na ulicach radości taki o wszystko to niema brak omal nas nawet nie wierzy w koronawirusa no to właśnie szachy to też prawda panie profesorze, ale takie sceny były w Barcelonie np. ludzie tańczyli na wspaniałe zupełnie o przychylność władz z powodu ta nota prawdach pani profesor 1 bardzo bardzo dziękuję żyjemy tego z pewnością pan prof. Aleksander Fiut historyk literatury krytyk literacki Uniwersytetu Jagiellońskiego był państwa i moim gościem informacje już kilka minut o godzinie jedenastej 40 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA