REKLAMA

Magia Dakaru

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-05-22 07:50
Czas trwania:
48:13 min.
Udostępnij:

Samozaparcie, pasja i ciężka praca. To przepis na Dakar. Nie na wygranie. Na dojechanie do mety. Potrzebne będą też pieniądze. Bardzo duże pieniądze. Rozwiń »

0:00 Marcin Bołtryk - Wstęp
1:14 Grzegorz Gac o historii Dakaru
14:44 Kuba Przygoński o dwóch Dakarach w jednym
25:10 Michał Cebula - o dakarowych marzeniach
34:20 Rafał Marton o budżetach
47:12 Marcin Bołtryk - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk to jest Puls biznesu do słuchania ile państwo zapłacili za dwutygodniową wycieczkę na pustynie wyobraźcie sobie za dnia upał i mało komfortowe warunki podróżowania nocą zimną panią na biwaku toaleta za jedno do pokonania około 8000 km do tego ograniczony kontrakt z bliskimi presja czasu brak pewności co do słuszności Rozwiń » przyjętego kierunku oraz codzienna bardzo ciężka praca domyślam się, że wielu was tak samo jak ja z taką wycieczkę nie zapłaci nic albo bardzo niewiele tymczasem raz w roku kilka setek śmiałków płaci za tego rodzaju przygodę 100 000EUR dodam, że to kwota za najtańszy bilet by znaleźć wielu chętnych płaci kilka nawet kilkanaście razy więcej tak mowa w rajdzie Dakar najsłynniejszym rajdzie crosscountry na świecie, a jednocześnie najbardziej niebezpiecznym niesamowicie magnetycznym zapraszam na odkrywanie magii rajdu Dakar tak zaczął się od zagubienia zabłądził pewien francuski podróżnik opowie o tym Grzegorz Gac przedstawiciel organizatorów rajdu Dakar na Polskę panie Grzegorzu pan w zasadzie wśród Polaków jest tym, który ten rajd Dakar, w którym rozmawiamy dzisiaj zna od podszewki, bo na wielu latach pan był jeszcze więcej pan relacjonował jak komentator no i od lat jest pan przedstawicielem organizatorów rajdu Dakar w Polsce jak pan ocenia ten rajd się zmienił od momentu, kiedy rzeczywiście prowadzi do Dakaru do momentu, w którym taka jest tylko nazwę zmienił się diametralnie to chyba jest sprawa oczywista trzeba pamiętać o tym, że pierwsza edycja Dakaru wystartowała w roku 1978 z placu trojga 0 w Paryżu jak, więc była kompletnie inna epoka, jeżeli chodzi o sport Motorowy, jeżeli chodzi o rajdy samochodowe, ale co trzeba podkreślić to, że taka w ogóle stworzył nową dyscyplinę sportu Motorowego przedtem mieliśmy rajdy drogowe rajdy typu WRC mieć rajdowe mistrzostwa świata mistrzostwa Europy, ale generalnie ścigano się po drogach natomiast taka stworzył nową dyscyplinę sportu, czyli crosscountry czy też jak to woli off-road od jedno i same nazwy to 2 nazwy tej samej tak naprawdę dyscypliny sportu chyba mówią wszystko także chodzi o ściganie się właśnie poza drogami po pustyni, ale nie tylko oczywiście nie zawsze poza drogami czasami prasy są wytyczone po drogach o leśnych czy polnych duktach, ale zawsze po luźnej nawierzchni, ale taką esencją rajdów crosscountry jest ściganie się poza drogami trzeba tu się cofnąć genezy Dakaru, skąd w ogóle wziął się pomysł Otóż jeszcze kilka lat wcześniej dziś bez Sabiny, czyli francuski podróżnik poszukiwacz przygód pojechał sobie samochodem na Saharę i zawołał u błądził wzywał pomocy w końcu się odnalazł, ale to go zainspirowało do stworzenia właśnie rajdu, w którym wielu uczestników różnymi pojazdami jeździłoby przez pustynie i taka była geneza tego raj no a potem my na przestrzeni tych 40 paru lat już w tej chwili można śmiało powiedzieć, że rajdy cross country należą do najpopularniejszych dyscyplin sportu Motorowego i jeżeli powiedzmy, kiedy zaczynały jako taki ubogi krewny rajdów drogowych czy wyścigów w tej chwili z całą pewnością już tak nie jest to zmieniło się w tym czasie dosłownie wszystko zmieniły się samochody zmieniły się poszczególne zespoły samochodów zmieniły się w sposób dramatyczny zawieszenia silniki skrzynie biegów zmieniła się w ogóle filozofia tego rajdu, ale to jest temat na osobne opowiadanie mogliśmy tu zagubieniu się, że rajd Dakar wyrósł zagubienia się na pustyni tegoroczna edycja ze stycznia tego roku te słynęła z tego, że kierowcy byli jednak się nie zmieniła lekarza nadal jest to jazda na powiedzmy azymut nadal jest jazda na azymut, ale znowu zmieniły się urządzenia, które mają kierowcy, bo jestem jazda na azymut, ale kierowcy mają do dyspozycji piloci właściwie mają do dyspozycji książkę drogową, czyli rok Buk, z którego korzystają, czyli przygotowane przez organizatora dokument wyznaczający trasę oznaczający właśnie ten azymut, którym wspomnieliśmy i taka książka drogowa wygląda oczywiście zupełnie inaczej niż w przypadku rajdów drogowych, gdzie jest powiedzmy średnio informacja dotycząca kierunku zmiany kierunku jest co 100150200 parametrów tutaj, bywa że mamy informację, która każe nam jechać kursem czy zarzutem jest to 65 stopni przez kilkadziesiąt kilometrów i w ten sposób trzeba dotrzeć do odpowiedniego lej po to, czyni punktu kontrolnego, na którym trzeba się zameldować, a więc w tej chwili kierowcy mają do dyspozycji całe mnóstwo takich elektronicznych wspomagaczy mają GPS mają wiele systemów także, które sprzyjają bezpieczeństwu, a więc systemów np. zapobiegający kolizji w ograniczonej widoczności, jako że bezpieczeństwo jest zawsze w sporcie motorowym najważniejsze podobnie jak w roku siedemdziesiątym 0809. w latach kolejnych chodziło o to, aby przedrzeć się przez pustynie z punktu ADO punktu UB, czyli ze startu odcinka specjalnego do mety odcinka specjalnego możliwie krótkim czasie, ale metody, których używają kierowcy piloci są w tej chwili zupełnie inne wystarczy dodać, że począwszy od tego roku piloci mają do dyspozycji elektroniczną książkę drogową to znaczy zostają tablet, które jest zapisana trasa do tej pory dotyczyło to tylko czołówki tylko niektórych załóg był taki powiedzmy eksperyment już wiadomo ogłoszono niedawno, że w przyszłym roku będzie to dotyczyło wszystkich uczestników przynajmniej samochodach i pojazdach zapisy trwał rajd Dakar zawsze przyciągał pasjonatów trochę takich wariatów motoryzacyjnych, które chcą się zmiany pustynią czy stosunek tych takich wielkich kierowców sportowych z potężnymi budżetami zespołami fabrycznymi całą machiną rajdową do tych pozytywnych wariatów zmienił się czy to cały czas jest rajd marzycieli kilka pierwszych edycji to były rzeczywiście edycje dla amatorów to była impreza dla amatorów to była impreza, w której startowali głównie poszukiwacze przygód, którzy właśnie chcieli iść śladami liberta SA win potem jego syna Jerzego abi, ale już w latach osiemdziesiątych już właściwie w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych pojawiło się zainteresowanie ze strony producentów, których pojawienie się taka, że zmieniło obraz tego rajdu zmieniło obraz rywalizacji diametralnie bardzo szybko, bo już powiedzmy w siódmej ósmej dziewiątej edycji, czyli w połowie lat osiemdziesiątych rajd się można powiedzieć bardzo szybko profesjonalizm owa pod każdym względem i w momencie, gdy pojawiły się takie potwory jak powiedzmy jeszcze nie fabryczne, ale Porsche 959 czy potem fabryczne zespoły citroena czy peugeota, a potem kolejnych Marek Mitsubishi Toyota w późniejszym okresie także mienie itd. to już zupełnie zmieniło obraz rywalizacji, ale to samo dotyczy oczywiście motocykli w motocyklach zespoły fabryczne pojawiły się również stosunkowo szybko takie zespoły jak Honda Yamaha KTM czy BMW, aby wymienić tylko kilka z nich natomiast z drugiej strony zespołu stanowią tylko niewielki ułamek stawki na starcie każdego Dakaru, bo cały czas dużo więcej niż połowa ja myślę, że 80% uczestników to są nadal ci, którzy marzyli od zawsze, żeby ten Dakar pojechać, żeby tak, żeby startować, że często odkładali pieniądze przez wiele lat o to, aby uzbierać budżet na start dotyczy to zarówno kierowców samochodów jak i motocykli trzeba wspomnieć, że jeżeli chodzi o motocykle to do tej pory rozgrywana jest osobna rywalizacja, w której startuje kilkudziesięciu motocyklistów zwana małym to czy też Original by matur od nazwy sponsora, który nad tą rywalizacją sprawuje opiekę i jest to kategoria przeznaczona dla motocyklistów, którzy jadą bez serwisu bez mechaników mają tylko skrzynie z częściami i całym wyposażeniem, która z biwaku na i tak jest przewożona przez ciężarówkę organizatora mają ograniczoną liczbę opon na cały rajd i przez cały rajd oni jadą nie widzą w ogóle swoich mechaników, których po prostu tam nie ma, dlatego że ci motocykliści sami muszą na każdym biwaku co wieczór, a także w dzień przerwy w rajdzie muszą sami obsługiwać całkowicie sami obsługiwać swój motocykl to jest takie powiedzmy hołd dla idei Dakaru to jest hołd dla właśnie liberta kabin dla ducha tej rywalizacji człowiek przeciwko pustyń tego co pan mówi wynika, że organizatorzy dbają o to, żeby ten rajd miał też takie pierwotne oblicze takiego rajdu przygodowego powiedzmy na czasy się zmienia pojawiło się, o czym pan mówił zespoły fabryczne czy te duże sportowe pieniądze wielkie sportowe nazwiska pojawiały się w historii znajdą nowe rodzaje pojazdów chociażby ADV pytanie co czeka taka, którą stronę on będzie ewoluował pojawiają się informacje ostatnio o audi, które chce zostawić auta elektryczne, którą stronę ten rajd pana zdaniem będzie ewoluował co się zmieni co na pewno zostanie tak jak było na początku rajdzie crosscountry w tym Dakar tak jak cały sport Motorowy są pod wieloma względami odbiciem tego co dzieje się w motoryzacji przemyśle motoryzacyjnym, jeżeli w pewnym momencie okazało się, że producenci promują napęd elektryczny, czego świadkami jesteśmy w tej chwili wiele wskazuje na to, że napęd elektryczny trafi również do Dakaru tak jak trafia w tej chwili powiedzmy już powoli do wyścigów, jeżeli chodzi o rajdy tutaj na razie zapowiedziano w przyszłym roku oraz drogowe zapowiedziano tylko hybryda skoro audi zapowiedziało napędy elektryczne jest to sygnał, że być może tutaj rajdy terenowe rajdy cross country mogą nawet wyprzedzić rajdy drogowe, jeżeli chodzi o ten rozwój technologiczny zapowiedziano koniec epoki silników spalinowych taka, że na rok 2030 już jest oficjalna informacja od organizatora Dakaru ja bym nie był takim optymistą myślę, że to nie pójdzie tak szybko trzeba pamiętać też o tym, że elektryczne audi, które ma wystartować już w przyszłym roku to będzie też samochód wyposażony w ręcznik Sander, czyli silnik spalinowy, które będzie ładował baterie w czasie jazdy wiadomo, kto poprowadzi jeszcze niema komunikatu w tej sprawie wiadomo, że firma kół Motorsport należąca do pana plan na ten sam zespół, który do tej pory produkuje samochody rajdowe mini będzie ten sam zespół ta sama firma, ale składu kierowców jeszcze nie mamy jeszcze jest sporo czasu, a co się w takim razie w tym rajdzie na pewno nie zmieni rozumiem, że organizatorzy dbają o to, żeby ta idea przygodowa, gdzie zawsze przyświecała tej na razie zdecydowanie tak nie zmieni się pod tym względem na pewno charakter trasy dla kary podczas swojego drugiego rozdziału w Ameryce Południowej był krytykowany za to, że za mało było piasku za mało było pustyni, bo kierowcy piloci zawsze mówili, że ta karta ma być pustynia dlatego też w tej ostatniej edycji w Ameryce Południowej, która odbyła się wyłącznie na terenie Peru tam było rzeczywiście bardzo dużo piasku, a było bardzo dużo etapów pustynnych z drugiej strony Peru spory kraj, ale bywało także same miejsca kierowcy pokonywali kilkakrotnie w czasie raj wiele czynników zresztą sprawiło, że rajd został przeniesiony do Arabii Saudyjskiej na Półwysep arabski, który tak naprawdę jest gigantyczną piaskownicą i pod tym względem jest to naprawdę powrót do korzeni, bo wiadomo, że pierwsza edycja Dakaru to były rajdy przez Saharę głównie z wyjątkiem może roku dziewięćdziesiątego drugiego, czyli edycji, która kończyła się, a w stadzie w Afryce Południowej, ale poza tym to były w różnych wariantach przejazdy przez Saharę albo z północy na południe z powrotem albo północy tylko na południe albo ze Wschodu na zachód, bo też mieliśmy taką edycję, a zatem zawsze jazda po pustyni jazda w tej gigantycznej piaskownicy była taką esencją tego raj, więc przeniesienie rajdu na Półwysep arabski zostało przez wszystkich przyjęte jest wielkim zadowoleniem z entuzjazmem wręcz oczywiście nie wszystko się udało odcinki zeszłorocznej edycji były krytykowane za to, że były zbyt szybkie w tym roku też trochę zmieniło w przyszłym roku zmieni się jeszcze bardziej, bo już wiadomo, że 80% trasy będzie nowe, a zatem nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że esencją rajdów pozostanie jazda po piasku zostanie jazda po pustyni, chociaż nie tylko także jazda innego rodzaju trudnym terenie przez górskie wąwozy, które często widać w relacjach telewizyjnych i które zresztą sprawiają, że ten rajd jest tak fotogeniczne tak malowniczo się prezentuje jest tak atrakcyjne dla telewidzów pani, że bardzo dziękuję za tą krótką historię rajdu Dakar i do usłyszenia przy relacjach z najbliższej edycji kraju dziękuję serdecznie to już niedługo, bo za niewiele ponad pół roku dziękuję gościem Pulsu biznesu słuchania, bo Grzegorz Gac przedstawiciel organizatorów rajdu Dakar w Polsce Dakar to tak naprawdę 2 różne imprezy o różnicach między nimi, a także swoim pierwszym razie na pustyni opowie Jakub Przygoński kierowca rajdowy posiadacz wielu mistrzowskich tytułów w różnych dyscyplinach Motosportu oraz zdobywca czwartego miejsca w tegorocznej edycji Car czytam sobie teraz taką swoją notkę biograficzną mistrz Polski enduro 2004 rok zespołem wicemistrz Polski to grosze potem znało miejsca zdrowi innej klasie do tego dodajmy mistrzostwo Polski driftingu debiutant najlepszy debiutant w Dakarze to był 2009 roku jest dobrze pamiętam motocykle jeszcze startować na w tej chwili w zasadzie no jesteś widzę najlepszej lidze światowej kierowców czwarte miejsce w tegorocznej edycji czwarte miejsce w poprzedniej edycji 2015 roku częściej niż siebie naprawdę bardzo bardzo doświadczonego taka owca czy ten Dakar nadal dacie stanowi wyzwanie ocenia to impreza w porównaniu do innych, w których startuje aż startowały jestem sportowcem tak ścigam się już 20, a pewnie 2 no 22 lata na pewno, więc jestem też doświadczony bardzo zawodnikiem wiele wiele różnych boju zarówno ich tak naprawdę uwielbiam się ścigać rywalizacja jest dla mnie w tej chwili najważniejszym elementem jak wyzwania na weekend startowy i tak historycznie patrząc za taką ścieżkę nad tak zaczęły ścigać się no to grosze, bo tak naprawdę wtedy 20 lat temu to tutaj w Warszawie w okolicach Warszawy no to była jedna z takich dyscyplin, którą udało się w miarę łatwo trenować by było mnóstwo pól otwartych terenów i to było taka najprostsza motoryzacyjna dyscyplina jest tej dyscypliny tak naprawdę się rozwinął profesjonalny sport, bo najpierw zawody w Polsce mistrzostwa Polski i z ostatniego miejsca zaczynają się ścigać no po kilku latach zacząłem wygrywać, więc do pierwszy roku na opóźnienia to społeczność patrzy dalej no i zawsze da kartą takie marzenie, żeby wystartować i ten Dakar się udało zrealizować ten pierwszy start, a teraz po już tak naprawdę 11 karach 12 tak naprawdę będzie na to Dakar jest to no potężna impreza pod względem długości trasy logistyki sprzętu i tak naprawdę na każdym nakazie nawet takie zawodnika Kia czy każdego coś zaskakuje nie da się tych zawodów przejechać bez zaskoczenia, czyli miał tak doświadczenia patrząc na to ścigamy się 2 tygodnie na lekarzy i zawsze historycznie są 23 dni, które zmieniają wyniki wszystko się psuje głowią się zawodnicy albo coś zepsuje albo zmieni mogą w tegorocznej edycji był jakiś problem w tym gubienia się zawodników w tym roku na Przedmieściu problem, że przez pierwszy tydzień, bo bardzo szybkie tempo że, choć bardzo szybko tak naprawdę no każdy nawet ujęcie gazu na chwilę powodowało stratę i traciło się na tym, więc biegało się ekstremalnie szybko i nagle 1 dzień po tygodniu taki bardzo dużego tempa jest Super wolne jest bardzo trudna nawigacja nagle się wszyscy prostu gubią we wszystkie strony dużo samochodów ma uszkodzenia dużo samochodów nie do Jeża nie wiadomo co się dzieje to jest coś co dla lekarzy zawsze pojawia nigdy nie wiadomo, który w momencie, kiedy będzie, więc to jest taki najtrudniejszy moment, bo wtedy po prostu też zawodnicy mniej doświadczeni popełniają najwięcej błędów dużo zawodnik odpada i dużo też zawodnik różne rzeczy traci czy taka sztuka, żeby umieć doświadczenia wykorzystać ten moment, żeby być na tym odcinku nie stracić tak dużo tak określił 1 słowem Dakar to jest najtrudniejszy rajd crosscountry najbardziej zaskakujące czy po prostu bardziej znany redaktor na pewno jest najtrudniejszym rajdem tego nie ma w ogóle wątpliwości dobrze znany wynika z tego, że trudne, bo tak to jest tak naprawdę te zawody w momencie, w którym ruszają i trzeba się tam znaleźć 2 tygodnie wytrzymałości sprzed muszą wytrzymać mechanicy inżynierowie dziennikarze to wszystko musi być, jakby zazębia się na te 2 tygodnie jest także nie mamy jakby drugiej szansy, czyli jak jeździ zawody WRC, który tam 15 weekendów no to może 1 weekend trochę nie pójść, ale jest w stanie coraz wygrać jak cały sezon, ale taka, że trochę także trochę może się udać, ale na tyle musi cały czas być na tej mecie już coraz to, jeżeli się wszystko razem, więc ma dwutygodniowy 1 strzał wszystko musi działać, żeby śmiał dobry wynik jak wspomina swój pierwszy na kartę motocyklowe, czyli tras pytam o swoje wyobrażenia o tym wersów to zostało jak tam pojechałeś przeraziło się toczy czy to coś, czego się spodziewała się tak zaskakuje i to też zaskakuje ilością zawodników było nagle pojawił się na zawodach, na których jest około 500 załóg, które się gdzieś tam ścigają jest takie tempo, że codziennie na tym biwaku te 800km dalej zwierzę musi dojechać na ten biła kiedyś na początku to stara się dojechać do mety to po pierwsze, przetrwać mniej walczy o ściganie, ale na początku jesteś na lekarzy na pewno zaskakuje ilość zawodników wraca oraz chcecie wyprzedzić, czyli nawet startu jest jest pozycją 50 na motocyklu cały czas za to ktoś siedzi przed całą, jakby żadni pustynia jest wielka jednak cały czas gdzieś tam też zawodnik się pojawia co utrudnia w USA oraz kurz jest kuźni ze stron strony jechać wszyscy się trochę gubimy jest potężny chaos to duża sztuka, żeby w tym chaosie umieć się odnaleźć nie popełnić błędu nie zaprzeć swojego sprzętu nic sobie też zrobić to druga strona Dakaru jest to chyba jeden z najbardziej niebezpiecznych cham rajdów organizowanych na świecie no na pewno taka jest bardzo niebezpieczne jest po prostu teren, który jest nieznany jedziesz bardzo szybko po terenie, który nigdy się wcześniej nie jechało, bo zawsze ścigamy jak w ciemno, czyli dokładnie nie wiem co jest za zniesieniem za zakrętem zawodną trochę mogę z doświadczenia improwizować, ale tak naprawdę to trzeba jechać jak najszybciej w warunkach, których trochę się nie zna i przez to jest niestety dużo wypadków, które się zdarzają, ale też to wynika trochę ilości kilometrów i takie skumulowanie wszystkiego jednych zawodach, bo tak naprawdę tych wypadków się zdarza trochę wszędzie różne, ale taka jest po prostu no to jedno taką pigułką, którą naraz trzeba jak zjeść nie masz te 9000 kierować 2 tygodnie ścigania przez to też tych błędów przypływa na pewno więcej, bo też zawodnicy są zmęczeni po tygodniu dużo bardziej Kuba czy poza tymi zawodami takimi jest Fabryczny mi tak z tobą Peter Han celem z Carlosem tańcem na lekarzy wciąż pojawiają się tacy miłośnicy wrażeń amatorzy, którzy chcą rzucić wyzwanie pustyni to cały czas aktualny temat oczywiście taka też siedzieli na 2 takie grupy zawodników pierwsza grupa Best grupa, której no ja jestem czołówka, która ma potężne doświadczenie jest latami dziś ściga, więc to zawodnicy, którzy po prostu podchodzę do tego ekstremalnie profesjonalnie i mają potężne umiejętności i walczą o to, żeby jak najszybsze, więc wszystko się licz i sprzęt i dobry zawodnik dobry biletów, skąd się zazębia, ale druga grupa zawodników, która przeżyła trochę inną historię, bo jadą 2× dłużej, czyli 1 odcinku 5 godzin, a zawodnicy z końca stawki tacy amatorzy Adam 10 godzin albo nawet dużej ich trasa wygląda można trochę inaczej, bo miejsca, w którym ja przejeżdżam jako pierwszy zawodnik jest wyschnięta rzeką, która nie sposób płaska, ale przejdzie 500 załóg to z tej wyschnięte rzeki robi się koryto o głębokości metra, więc oni w ogóle walczą często z innym terenem po terenie tak zniszczony i ta ekipa tych ludzi, którzy jadą pasaże w ogóle jechać do mety to jest inny tak często, że to jest trochę inne ściganie letnie świec walka o przetrwanie walka też ze sprzętem stąd przygodą z pustynią z tym, czego po prostu nie wiedzą, więc często także, opowiadając o tym samym odcinku całkowicie inną historię, bo nie tylko interesowało też przed jak najszybciej niż osoby, które jechały na końcu one walczyły one tutaj przekonywały tutaj musieli się naprawić tutaj stracili czas przez to, że dług Haiti już hali poczem powiedzcie mi lampy no to wszystko okazy takie 2 strony Dakaru nam też pewnie czyni z niego tak sławną i uznaną imprezę Kuba jeszcze jedno pytanie sobie ostatnie całkiem niedawno kilka dni temu upubliczniono trasa Dakaru w przyszłym roku na początku przyszłego roku co pomyślałeś jak zobaczyłem trasę będzie trudniej łatwiej, czego się spodziewać od razu analizowaliśmy to moim pilotem, żeby porównać by odcinki z zeszłych lat do tych, które są i z tego co patrzymy na to będzie na pewno dużo więcej weźmy takiego piasku tak naprawdę teraz 2 ostatnie kary zostanie nowy region, w którym waha się odbywa, więc tam tych wysp takich prawdziwych to było można powiedzieć 23 dni, a teraz ma tych wydobyć z naszych map, które jesteśmy w stanie wyczytać zrozumieć będzie około tygodnia co jest na pewno fajne dobre, ale też bardzo trudne, bo wydmy są generalnie w samochodach bardzo trudnym etapem, czyli tam można dużo stracić o mały błąd zakopanie można się zakopać na godzinę 23 to jakby kończy walkę o podium na pewno na Dakarze, a też dla zawodników niedoświadczonych to jest często w ogóle przejechać albo nie przejechał pozostaje życzyć sobie pomyślnego wykonania wg tego podłą uprawnionego, bo od 2 lat od 2 edycji w zasadzie ociera się o trzecie miejsce dużo bardzo ciężkiej pracy to ja wkładam pilot cały zespół, więc trzymajcie kciuki dziękuję bardzo, dziękuję za rozmowę naszym gościem był kierowca rajdowy Jakub Przygoński rajd Dakar to nie tylko sportowe emocje to również zarządzany czy to biznesu sprawdzi się na pustym w najbliższym czasie chce to sprawdzić Michał cebula współtwórca współwłaściciel wiceprezes holdingu inwestycyjnego HRE Investments cały ten odcinek najnowszego Pulsu biznesu słuchania traktuje dekarze i to jest taki trochę temat mało biznesowe, chociaż jak się okazuje wcale nie, bo pan jest biznesmenem, a chce pan pojechać na Dakar pytanie brzmi, czego pan tam szuka w ogóle sport w szczególności sport ekstremalny bardzo związek z biznesem natomiast jeśli chodzi w ogóle sporty motorowe mojej ocenie w szczególności właśnie rajdy to jest to bardzo dużo analogia do tego świata biznesu, ponieważ jest to zdecydowanie praca zespołowa często oglądając jakieś relacje z rajdów oczywiście o VAT tylko na kierowcę, a tak naprawdę to siła sukcesu jest cały Team, który pracuje na sukces tak samo dokładnie jesteś w biznesie to jest absolutnie praca zespołowa i lepiej się załoga czy to w rajdzie czy to w pracy rozumie często rozumie bez słów często jest właśnie jakiś taki mocny ślą między poszczególnymi osobami tym są większe sukcesy ja takie zboczenie trochę na rajdach w przerwach między odcinkami to uwielbiam robić to ujęła właśnie sobie usiąść patrzyć na mechaników jak szacują, że jakiś tam odbudowie po jakimś lekkiemu uszkodzeniu jakiś awarii mają to zwykle określony Ścisło czas i to co zawsze obserwuję to widzę po prostu też analogie ogromne do biznesu to naprawdę jest fantastyczne uczucie móc nawet obserwować jak praca wygląda tutaj o poprzednim jeszcze w poprzednim sezonie za każdym razem w przerwie siadałem i patrzy właśnie etyki Bacha czy rajskim na czele z Pawłem paziem korkiem robiła rzeczy tak naprawdę niemożliwe oni tak naprawdę właśnie bez słów się dogadywali ze sobą to samo widzę w biznesie w tych organizacjach, których jest odpowiednia kultura pełni wartości też często nie trzeba nic mówić każdy wie co robić patrzy też jak może pomóc innym osobom, więc tylko pozornie nie ma nic wspólnego tak naprawdę te analogie są ogromne panie Michale, bo jesteśmy winni słuchaczom jedno wyjaśnienie, bo poza tym, że jest pan biznesmenem jest pan też czynnym kierowcą rajdowym startującym w rajdach crosscountry to nie bez sukcesów może parę słów o tym poproszę od 2 lat ściga się w rajdach jeżdżą setki pechowców rating swoją przygodę zacząłem dzięki namowom mojego dyrektora generalnego tak naprawdę jego szefa czy Andrzej Kalita Łowicza i tak od 2 lat nie mogę doczekać na każdy kolejny rajd ubiegłym roku udało nam się zdobyć z moim pilotem, czyli w warszawskim wicemistrzostwo Polski w klasie 2 jechaliśmy dacią Duster, więc samochodem, który w ogóle nie był brany pod uwagę chodzi o to główną rywalizacją natomiast modyfikacja, jakie zostały popełnione i taką właśnie jazda na takim dobrym ślą powodowała, że biegaliśmy ekipy, które miały bardzo profesjonalny sprzęt na pierwszy rzut oka w ogóle były zupełnie w innym miejscu tak natomiast na mecz okazywało się, że jednak potrafiliśmy tutaj utrzeć nosa dużo bardziej ambitne jednostką panie Michale to w tym momencie, w którym uzyskał pan tytuł drugiego wicemistrza Polski w klasie 2 pojawił się pomysł startów w rajdzie Dakar ten pomysł kiełkował od dłuższego czasu wcześniej były jakieś pierwsze przygotowania natomiast tak decyzja zapadła po zdobyciu tego tytułu natomiast wcześniej podczas jeszcze ubiegłego sezonu, który był wyjątkowy ze względu na covid też wiele przygód, które spowodowały, że ta decyzja właśnie nastąpiła ta była przejażdżka jest Kuba Przygoński, który pokazał jak naprawdę się jeździ szybko jak się jeździ po jednym z rajdów zabrał mnie na prawy fotel i 3 po takim zamkniętym odcinku wiem, że wcześniej rozmawiał też z Krzysiem Hołowczycem pytał jak mam przejęcia czy powiedział no przeżyły tak, żeby zobaczył jak to się jeździ to było niesamowite przeżycie, bo siedzą zatem prawo w hotelu dołącz to jest bardzo szybko i że możliwe, że nie dam radę wręcz się uważałem, że to raczej jestem za słaby właśnie na ściganiu się w tej najwyższej klasie w tej klasie to jeden z autami, które są przystosowane do bardzo dużych prędkości to przejażdżce, a 2 noce spałem analizowałem każdy zakręt każdy centymetr udało się zarejestrować pod 2 nocach przesłanych chęć wzięcia na radę, że potrafię to ogarnąć i toteż taki przełom właśnie całe przygotowanie w podjęciu tej decyzji kolejny raz to jazda osobom, które pewniejsza przedstawiać, a więc książę Nasser, a którym też jechałem i on prowadził zmieniałem bieli to dużo cennych wskazówek oczywiście Krzysiek Hołowczyc, który cały czas wspiera radą, więc myślę, że mentalnie jest przygotowane problem jest bardziej fizycznym przygotowaniu do podjąłem decyzję to pojawiło się problemy z kręgosłupem po ostatnim sezonie i było coraz gorzej coraz gorzej coraz gorzej niż miesiąc temu jeszcze byłem w takiej sytuacji, że praktycznie nie mogłem stać nie mogłem chodzić trafiły na moją któregoś weekendu tak od tego miesiąca dzień podniósł się odbudowuje dzisiaj już chodzę dzisiaj myślenie w ogóle, że ten Dakar będzie jest czymś co nie jest ważna skręca powoduje, że rehabilitacje kolejne dokładam robię trenuje każdy walczył każdy centymetr to jest absolutnie wspaniała i tu nie nakręca właśnie tego typu brawurowe marzenie, które sobie z tego rozumiem, że jedzie pan tam sprawdzić głównie siebie tak czy wynik sportowy pewnie będzie istotne rozumiem, że chodzi o to, żeby zmierzyć się z tą pustynią czy w tym roku bardziej skałami w przyszłym pewnie też się będzie działo w Azji zmierzyć się z nimi sam nie walczyć o najlepsze czasy czy tam próbować urwać trochę sekund np. Kuby Przygońskiego miały poziom Kuby Przygońskiego czy nas raczy cytował czytając rozumiem poza moim zasięgiem, jakbyś tam również sprawdzić, jaką ja jak cały Team, a jako cały łańcuch organizacyjne wyzwanie samo w sobie jest po prostu dużym przedsięwzięciem i tego typu rzeczy na pewno nie nakręcają to jest plan, który przez cały rok tak sobie liczyłem to jest miesięcznie około 50 aktywności, które trzeba wykonywać to są fizjoterapeuci to są sprzedaży tutaj takie połączenie tych wszystkich osób znowu analogia do biznesu tak znowu jest połączenie mądrych osób tak jak praca tylko 1 osobą nie przynosi takich faktów praca z 2 osobami to jest dodawanie, jeżeli się bierze taki odpowiednik kim osób, które są też współpracują to jest mnożenie ani dodawaniu tak rozumiem i Andrzej Hołda genialnych fizjoterapeuta i Mateusz kraje, które jest fantastycznym trenerem robimy bardzo dużo takich notorycznych przygotowań pod rajd Dakar Paweł Gogół neurolog, a szereg innych osób powodują, że jest dużo bardziej efektywnie postęp widać gołym okiem, a ja tak naprawdę mogę tylko się poddać je robić co rząd może osoby, więc jest praca zespołowa i wtedy ma to po prostu największe jeszcze raz panie Michale podsumują naszą rozmowę co jest potrzebne poza samą chęcią marzeniem, żeby wystartować taka poza pieniędzmi samo marzenie taką bardzo ciężką pracą potrzebne jest wsparcie potrzebne wsparcie właśnie wspaniałych osób tutaj bardzo chciałem podziękować za to wsparcie osobom, które są w moim życiu podziękować żonie podziękować rodzicom, a w szczególności tacie, który mnie zaraził właśnie do motorsportu, ale też osobą Unii firmy, które wiem, że bardzo mocno trzymają kciuki i wszystkim osobom, które stanęły po prostu na drodze mocno kibicują wspierają to jest cały czas powtarzam praca zespołowa za to jest szalenie wdzięczny dziękuję za spotkanie naszym gościem był Michał cebula wiceprezes holdingu inwestycyjnego HRE Investments dziękuję wszystkiego dobrego do usłyszenia do startu w rajdzie Dakar potrzebna chęć determinacja oczywiście umiejętności, ale potrzebne są też pieniądze o tym ile trzeba mieć by móc próbować dojechać do Karowej mety opowiada Rafał Marton pilot rajdowego zespołu Energylandia reality panie Rafale ma pan tych aktorów za sobą kilkanaście jak dobrze liczę głównie na fotelu pilota co w tym rajdzie jest dość istotną ile nie bardzo istotną rolą, ale chciałem pana podpytać inną bardzo istotną rzecz w Dakarze, czyli o pieniądze, które są potrzebne, żeby tam w ogóle pojechać im może właśnie w ten sposób coby pan powiedział poradził, gdy media Marcin Bołtryk przyszedł do pana i powiedział, że chce jechać lekarza co robić myślę, że w tej chwili namawiałbym pana na start w klasie TV, ponieważ jest to klasa, która za stosunkowo niewielkie pieniądze znacznie mniejsze niż pieniądze w przypadku startu samochodem daje mnóstwo takich dobrych wrażeń mnóstwo fanów z rajdy i tak naprawdę w tej chwili ta rywalizacja w tej klasie stała się ciekawa, ponieważ w odniesieniu do tych ostatnich kilku lat, kiedy startowało w niej kilkanaście może 20 pojazdów tak już w tej chwili w tym roku tych pojazdów na starcie stanęło blisko 80, a co to jest klasa no i przede wszystkim o jakich pieniądzach mówimy oraz TV został wymyślony w stanach Zjednoczonych jest to skrót od takiej roboczej nazwy, którą Amerykanie przyjęli dlatego projektów mit uniwersalne teren tej i tak naprawdę w momencie, kiedy powstawały pierwsze Polaris pierwsze kamy to ich przeznaczeniem miała być taka pomoc w farmach w rolnictwie to miał być takie małe pojazdy do sprawnego przemieszczania się 4 nie gdzieś tam gospodarskiej pierwszą trwały tak naprawdę były takie pika pika niewielkie ze skrzynią ładunkową z tyłu, ale sama konstrukcja bardzo szybko zyskała wielu zwolenników takiej szybkiej jeździe terenowej zawody na torze jest bardzo lekka, że była wyposażona w stosunkowo mocne silniki, a przede wszystkim z uwagi na to, że ma genialne zawieszeń bardzo blisko zawieszenia pozwala na to, żeby poruszać się dużą prędkością po ciężkim terenie zaczęły powstawać nowe pojazdy, które już nie miał nic wspólnego z tymi pierwszymi etapami takie mini banki coraz szybsze wyposażone w coraz mocniejsze silniki coraz lepsze zawieszenia coraz lepsze napędy i tak powolutku powolutku wkroczyły do sportu moi zadomowiły się w tej chwili na dobry naprawdę w Dakarze startuje kilkadziesiąt tych TV w rajdach Pucharu świata jest ich coraz więcej nawet naszym tutaj podwórku w Polsce mistrzostwach Polski jest już kilkadziesiąt tych pojazdów jest ich coraz więcej teraz większe zainteresowanie coraz większe zainteresowanie ze strony również filia organizatorów powstały nowe regulaminy, które usunięto wszystko po przez kilka lat one się tak naprawdę te pojazdy odbijały gdzieś pomiędzy FIA, a jeśli UE, czyli pomiędzy federacją motocyklową i samochodową były takim trochę niechcianym dzieckiem ich w tej chwili już na dobre zadomowiły się tutaj wśród samochodów, więc będę jechał udawałem powiedzmy wybrałem sobie model i ile muszą wydać na to nie mówi trasą o zakupie sprzętu to już osobna kwestia na samą przygodę po jechania Dakar wszystkie koszty związane z wpisowym logistyką tymi wszystkimi innymi rzeczami, które trzeba zapłacić są na to generalnie 2 pomysł może pan kupić sobie takiego trwała przygotować samemu zgłosić swój zespół, czyli załoga plus kogoś do obsługi jakieś auto serwisowe bądź też zgłosić do któregoś z dużych zespołów i wynająć auto po prostu tak wynająć takie auto razem z usługą serwisową z opieką i z całą logistyką jednak w ramach takiego zespołu i ile musiał wydać takie wynajęcie auta powiedzmy takie wynajęcie auta nadal bardzo dobrym zespole w tej chwili to jest pomiędzy 150200 000EUR i w tej cenie dostaje samochód plus obsługę serwisową tak tak i tutaj muszę powiedzieć, że jest to sporo pieniędzy, ale komfort za to ceny jest sporo, dlaczego tak, ponieważ są to duże zespoły, w których startuje kilka bądź kilkanaście pojazdów są najczęściej zespoły, które mają jakąś umowę o kontakt z fabryką, która krytykuje te pojazdy i największą ich zaletą jest w zasadzie nieograniczony dostęp do nieograniczonej ilości części zamiennych jadąc ze swoją logistyką samemu nie jest pan w stanie zapewnić sobie takiego zaplecza, jakie zapewniają to zespół rozumiem, że ten start w Dakarze takim pojazdem TV to jest to taka minimalna bariera pojawienie się lekarza, czyli może dysponować kwotą około 200 000EUR na wynajęcie auta serwisu do tego pewnie trzeba doliczyć kilkadziesiąt czy nawet pewnie 100 000EUR na przeloty różne inne rzeczy logistyczne, które musi na noże nie stało może mniej, ale na pewno kilkadziesiąt tysięcy trzeba też pamiętać o tym, że do tego taka trzeba się przygotować taki start o jedziemy, czyli siadamy gdzieś tam w grudniu i startujemy oczywiście jest to możliwe natomiast nie ma większego sensu tego kim się trzeba przygotować, czyli trzeba przygotować załogę wystarczy potrenować trochę w takich warunkach zbliżonych no i trzeba też przetestować ten pojazd jest testowanie przede wszystkim zawieszenia opon jakiś tej konstrukcji jest mi się samemu buduje bądź też jakiś nowinek technicznych, które chorują duże zespoły IT przygotowania pochłaniają sporą przed startem jeszcze taki koniec tego roku kalendarzowego poprzedzającego start dekarzy tu są bardzo takie zasady 34 intensywne miesiące przygotowano też kolejne dziesiątki tysięcy euro rozumiem, czyli kolejne pieniądze wydane tak lekko, licząc bez 300 000EUR nie mam specjalnie co myśleć o starcie w Dakarze czymkolwiek panu tak rozmawialiśmy tutaj w tej wersji współpracy z takim dużym zespołem jak wyobrażam sobie, że można wystartować w Dakarze za około połowę tego, czyli około 100 000EUR 3 tej opcji, że jedziemy samemu, ale wiąże się to naprawdę z wielkimi ograniczenia nie mamy dostępu do tych część innych zespoły, które mających części dużo tu części poruszają się z biwaku na biwak w takich prawdziwy pirat znaczy pan to są dziesiątki mostów półosi skrzyń biegów setki tysiące pasków napędowych tak dalej tak dalej, czyli my, startując za przysłowiowe 100 000EUR nawet nie możemy marzyć o tym, żeby zapewnić sobie taki konieczny Becka, czyli ileż powtórzeń tych części, które są narażone na zniszczenie zużycie podczas tak długiego i trudnego rajdu jednak dobrze jak wyglądają budżety tych zawodników, których tam było pierwsze miejsce myślę o handlu czy Carlosie samców czy nawet nasz Kuba Przygoński rozumiem są niewspółmiernie większe pieniądze budżetu tzw. kierowców fabrycznych z rynku ściga Peterhansel Kia czy wcześniej zespoły Mitsubishi to jest ta poprzednia dekada czy możni hegemonia volkswagena, który pojawił się na lekarzy wszyscy te 34 lata próbował testował nagle zaatakował ze zdwojoną siłą w momencie, kiedy tata przeniósł się do Ameryki Południowej 2009 roku i później rok po roku wygrywał w ten sposób, że te nawet 3 pierwsze miejsca przyjeżdżamy pod drogę później pojawił się zespół peugeota, który podobnie walczył potem pierwsze miejsca nie oddawał pola jest też spóźnieni i tak naprawdę w przypadku budżetów tych zespołów wszyscy o tym mówią nikt nie wie jak naprawdę wysokie są budżety, ale pojawiają się takie stwierdzenia jak Skype jest limit albo open bar i ja sobie wyobrażam, że takie koncerny jak volkswagen BMW Peugeot czy Toyota w tej chwili w momencie, kiedy jakości zapisują się na tym, żeby wygrać Dakar to one sprawę wysokości tych wydanych pieniędzy stawiają chyba w drugiej kolejności liczyć się tak naprawdę zbudowani doskonałego niezawodnego najszybszego pojazdu przetestowane go każdy sposób i załogi, która tym pojazdem pojedzie w takim tempie będzie bezkonkurencyjną tak to czas otworzyć szafę z pieniędzmi, żeby coś mogłoby no tak nocnej myślę, że tak naprawdę nikt nigdy nie odpowiedział szczerze na takie pytanie i nie powiedział prawdy w momencie, kiedy ktoś zadał konkretne pytanie ile np. Total kosztowało zwycięstwo Nassera Al-Attiyah, który pierwszy raz w ubiegłym roku wygrał dla UJ, bo to był program kilkuletni to były pan nieograniczone ilości testów startów tak naprawdę przez kilka lat wszystkie rajdy począwszy od by Polak, który nas startował w tej u nas, a skończywszy na rajdzie Maroka Abu Dhabi były tylko i wyłącznie prowadzone pod kątem tego, żeby w końcu Toyota wygrała tylko oczywiście mówimy sią topowych kierowcach na szczęście ten rajd cały czas przyciąga wielu wielu amatorów na część lub nieszczęście wiemy, że bez przynajmniej 100 000EUR nie ma na pustynię się wybierać no myślę, że to jest taki konieczny poziom, który trzeba sobie zapewnić wystartować w ten czy inny sposób, bo być może start najsłabszej klasie te 2, czyli samochodem seryjnym przygotowanym w ograniczonym stopniu do tego, żeby przyjechał wczoraj w tamtych przygotowania polegają głównie na tym, żeby zapewnić bezpieczeństwo załogi są postacie seryjne samochody seryjne skrzynie biegów silniki nieco zmodyfikowane zawieszenie oczywiście zabezpieczone samochody dostawcze takim samochodem tak, żeby ten rajd przyjechać myślę, że też trzeba się liczyć z wydaniem takiej, a tak mówimy wyłącznie o starcie nie zapominajmy też parają się trzeba przygotować wcześniej też dysponować budżetem nie jest bez liści niewątpliwie przyjechać podkreślę tutaj uczciwie to znaczy od startu do mety kończyć wszystkie etapy i tak naprawdę jechać nie wymaga od tych aut, żeby ścigały najwyższe lokaty, ale to ma być po prostu auto, które startuje rano przyjeżdżał własnych siłach na metę odcinka zjeść napić po w tej chwili z uwagi na to, że organizatorzy chcą przyciągnąć jak największą ilość zawodników do tego rajdu powstało wiele takich w regulaminie Dakaru Furtek, które pozwalają to jechać do Sejmu jest ten projekt, który nazywa się taka jest 5 czyli, jeżeli ktoś odpadnie w pierwszym tygodniu może wrócić po dniu przerwy kontynuować jazdę w drugim tygodniu w tej ostatniej klasyfikacji jest dopuszczona już wystartowanie w kolejnym dniu w momencie, kiedy nie skończy się etapu można też ukończyć ten etap Malinie dla swoją ciężarówką serwisową ja jestem przekonany, że nikt nie jedyna taka założeniem, żeby tak właśnie robić, ale są tacy, którzy próbują tak naprawdę samych siebie oszukać te auta są przygotowane niewłaściwie niewystarczająco dobrze się tak kąt nieraz, ale bardzo dziękuję do wyliczenia pozostaje życzyć panu innym polskim zawodnikom, którzy startują podejmują wyzwanie pustyni tych otwartych sza z pieniędzmi dziękuję bardzo, jej do usłyszenia dziękuję również usłyszeć gościem Pulsu biznesu do słuchania był rajdowy pilot Rafał Marton mimo zmiany lokalizacji mimo zmiany tempa mimo pojawienia się w stawce fabrycznych zespołów nakarmi zmienił charakteru to cały czas impreza dla marzycieli wielbicieli przygód wszystko wskazuje na to, że charakter ten nie zmieni się również w przyszłości tak pozostanie najtrudniejszym motoryzacyjnym ultramaratony, którym udział może nimi dosłownie każdy, który zbierze się na odwagę my oczywiście złożę odpowiednią suma na koniec tego właśnie państwu życzę dużo są na realizację własnych ma wyznaczam odkładać trzeba w gotówce o tym czy nadaje się tego bitcoin opowie za tydzień Karolina wysoka serdecznie zapraszam tymczasem dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA