REKLAMA

Polska już jest centrum logistycznym Europy, a może być jeszcze lepiej. "Ekspansja chińska nie jest wykluczona"

Porozmawiajmy o nieruchomościach
Data emisji:
2021-05-24 06:10
Prowadzący:
Czas trwania:
27:19 min.
Udostępnij:

W dzisiejszym podcaście rozkładamy na czynniki pierwsze rynek magazynów w Polsce. Tomasz Buras, dyrektor zarządzający Savills Polska, wyjaśnia, dlaczego ten segment rynku w praktyce oparł się pandemii i jeszcze urósł. Przekonuje też, że w naszym kraju nadal jest miejsce na nowe magazyny, a same hale coraz częściej starają się być eko. Rozmawiamy też o tym, jak magazyny mogą wyglądać w przyszłości i kto jeszcze może próbować wejść na nasz rynek. Tak, chodzi o Chiny. Ekspert tłumaczy też, dlaczego firmy stawiają teraz głównie na logistykę ostatniej mili i dlaczego sprawi to, że wkrótce czas oczekiwania na paczkę nie będzie liczony w dniach, ale w godzinach. Rozwiń »

Do wysłuchania podcastu zaprasza Savills - międzynarodowa firma doradcza działająca na rynku nieruchomości komercyjnych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do wysłuchania podcastu zaprasza Savills międzynarodowa firma doradcza działająca na rynku nieruchomości komercyjnych witam serdecznie Jakub Baliński tokfm PL dziś moim gościem jest pan Tomasz Buras dyrektor zarządzający firmy Savills Polska dzień dobry dzień dobry rozmawiać będziemy o rynku magazynów w Polsce i nie chodzi tutaj pracę kolorową, ale takie magazyny, w których przechowuje się towar i przygotowując się do tej rozmowy przejrzałem wiele dokumentów analiz Rozwiń » dotyczących magazynów w naszym kraju i kondycji tego segmentu rynku, bo tam 1 jest wniosek taki wszechobecny w zasadzie jednoznaczny, że ten rynek magazynowy oparł się pandemii i rośnie jak na drogach dlatego panie Tomaszu, dlaczego jest tak dobrze zapowiadało się już wcześniej, że będzie dobrze to nie jest także magazyny na samej pandemii wystartowały objawiły się nam tutaj jako ulubiona klasa aktywów i tak rynek znikąd i rynek magazynów i logistyki wzrasta wcześniej to miało związek ze zmianą trendów przyzwyczajeń jeśli chodzi o sposób robienia zakupów pandemia ten trend by wzmocniła przyspieszyła zwiększyła zasięg skale i wiele rzeczy stało się oczywistymi i inwestycje w tym kierunku przyspieszyły także, o ile bodźca pierwsze do wzrostów na rynku magazynowym były wcześniej to dzięki pandemii zostały wzmocnione Polska też ma takie ani inne położenie geograficzne w Europie, które bardzo pozytywnie plasuje ją w kontekście korytarza logistycznego w Europie, bo jesteśmy krajem dużym oryginalnym kształcie o w miarę regularnej powierzchni czy zróżnicowaniu terenu i jesteśmy krajem Unii Europejskiej, a jednostek jednocześnie jesteśmy krajem, który ograniczy to związek ze wschodnią częścią Europy i zachodnią częścią bliskiego Wschodu Azji jesteśmy tym krajem takim wlotowych do Unii Europejskiej dla pań dla Chin i to jest inicjatywą bardzo pan rok tego szlaku Jedwabnego, bo odbudowywanego połączeń kolejowych także Polska też jeśli spojrzymy na to jak pracuje jako kraj Europy czy Unii Europejskiej pod względem ludności czy powierzchni to też odpowiada na wiele pytań czym poza tym kształtem ludnościowo i Unii Europejskiej jesteśmy nr 5, bo nam wielka Brytania już z Unii Europejskiej oficjalnie wystąpiła z wielką Brytanią bylibyśmy 6 w całej Europie, uwzględniając europejską część Rosji Ukrainy jesteśmy nr 9 tak samo pod względem powierzchni, ale pod względem powierzchni warto warto zwrócić uwagę, że kraje skandynawskie, które są większe od nas, a mają inną lokalizację, więc są to jest ścisła północ Europy nie jest to środek Europy co ułatwia stanie się takim hasłem logistycznym BU kraje skandynawskie typu Finlandia Szwecja Norwegia trochę mniej, ale też mają około 10% powierzchni swojego kraju pokrytego wodę, a największy rynek logistyczny najmocniejszą gospodarkę w Europie jedną z największych na świecie Niemcy co ciekawe są tylko 14% większym krajem od Polski i przy okazji są naszym sąsiadem, więc to wszystkie uwarunkowania od jakiegoś czasu powodowały, że Polska na mapie logistycznej Europy stawała się coraz jaśniej świecącą gwiazdą, a po tych przetasowania dość mocnych istotnych i po pandemii w trakcie trwającej pandemii wychodzenia z niej uzyskała dużo bodźców do dalszego rozwoju to właśnie wspomniał pan trendach czy to jest także magazyny rozwijają, dlatego że Polacy kupują cały czas tak samo jak kupowali przed pandemią, a może nawet kupują jeszcze więcej i jest chętnie przez internet i magazyny też muszą obsługiwać tą płytą rynku jeśli chodzi o poziom zakupów realizowanych przez internet tym kanałem e-commerce w Polsce to on bardzo mocno rósł i rośnie z niskiej bazy po ubiegłym roku w zależności od od źródła i definicji tego co zaliczamy do środka to to ten poziom wynosi dla Polski między 8 ma prawie 10% i my sami z ustaliliśmy takie kryterium nam na bazie obserwacji najbardziej zaawansowanego rynków w Europie pod tym względem, czyli rynku w wielkiej Brytanii, gdzie po przekroczeniu takiego pułapu 10,7% zaokrąglając 11% sprzedaży w kanale internetowym nastąpił taki taki moment, w którym ilość powierzchni magazynowej potrzebna do obsługi tej rosnącej sprzedaży w kanale internetowym zaczęła przyrastać być potrzebna w tempie geometrycznym, a dzisiaj wielka Brytania ma już ponad 26% zakupów przez internet jest wiodącą siłą w Europie pod tym względem i ten popyt tam jest ogromny ale, ale Polska no zbliża się do tego punktu to nie musi być tak idealnie w tym samym momencie, ale gdzieś tam pomiędzy 1112% ten impuls może być wyraźne plus oczywiście są inne czynniki, które powodują, że w Polsce tej powierzchni przybywa jesteśmy dużym Zagłębiem produkcyjnym jesteśmy dużym byliśmy jesteśmy Zagłębiem i związanym z sektorem motoryzacyjnym jesteśmy bardzo dużym zapleczem dostawców na rynek niemiecki i teraz coraz więcej mamy nowych zapytań nowych inwestycji w oparciu oto brat definiowanie globalnego łańcucha dostaw przy produkcji mamy taki jest Polska kraju więcej zapytań już nowych wejść z Chin z kolei Południowej ze Stanów zjednoczonych i też trochę przegrupowań naszym rodzimym kontynencie europejskim, czyli myśli pan tutaj czeka nas jakaś ekspansja chińska w Polsce jeśli chodzi o magazyny nie jest wykluczone, że tak to z Chinami jest także dla dla Chin cały rynek Unii Europejskiej jest oczywiście interesujące mamy jako Polska w tej chwili już 2 bezpośrednie połączenia kolejowe z Chinami i na tych połączeniach kolejowych i ilość obsługiwanych towarów systematycznie rosła ilość nadal jesteśmy krajem pierwszym przystankiem Unii Europejskiej ba i teraz jeśli część inwestorów chińskich kupiła już jakieś duże biznesy w Europie plus na firmy chińskie chcą też urwać kawałek tego tortu konsumpcyjnego i dostarcza swoje towary dla konsumentów Unii Europejskiej czy szerzej w całej Europie to to takie firmy właśnie się pojawiają w Polsce Chiny, ale też Korea Południowa, która tutaj wcześniej zaznaczyła swoją obecność chociażby teren bardziej pod Wrocławiem chociażby te firmy współpracujące z producentami samochodów Kia Hyundai duże jest takich firm na Śląsku prostymi fabrykami po stronie czeskiej słowackiej współpracują są ulokowane w Polsce wreszcie ostatnie duże inwestycje koreańskie związane z electromobility jest z bateriami elektrycznymi do sektora automatyki i też oczywiście dużym bodźcem, który gdzieś tam w czasie zarysowuje to jest giga fabryka Tesli pomiędzy Berlinem, a polską granicą, pod którą bardzo dużo kooperantów i poddostawców już 8 przygotowało i szuka powierzchni albo zaraz zacznie po stronie polskiej takiej powierzchni szukać wiele, ale też zwróćmy uwagę, bo mamy Amazona chociażby taka Mazur ma 9 centrów logistycznych w Polsce będzie otwierał bodajże dziesiątą w tym roku i tak się zastanawiam czy tylko ta powierzchnia i położenie wpływa na to, że firmy zagraniczne decydują się przenosić jakoś tak też swój biznes logistyczny do Polski czy my jesteśmy dla nich bardzo atrakcyjnym rynkiem ze względu na niski koszt pracowników czy podatki szkół, dlaczego te firmy decydują się na na postawienie na Polskę także szereg czynników oczywiście zaczęło się od tego, że produkcja była przenoszona i obsługa taka wzdłuż granicy niemieckiej była przenoszona do Polski, kiedy ze względu na koszty te koszty pracy koszty wynajmu powierzchni czy koszty budowy w konsekwencji wynajmu nadal są niższe wyraźnie niższa niż w krajach zachodniej Europy jest to czynnik może trochę osłabł, ale różnice pozostają, bo też to nie jest tak, że jedynie to Polska dogania i koszty oraz zarobki w Polsce rosną, a w Europie się dawno zatrzymały tak nie jest też różnych miejscach rosną, ale nas jak się spojrzy na różnice pomiędzy pensją minimalną czy państwo średnią w Polsce krajami zachodniej Europy te różnice są nadal bardzo wyraźne później, więc taki pierwszy bodziec to co pan powiedział o prawie pracy o nie wiem procedurach administracyjnych związanych z inwestycjami w Polsce to one tak ogólnie wydają się będzie dużo bardziej przyjazne dla inwestorów cel był też moment pewnie z 10 lat temu i bardziej taki odczuwalny, kiedy Polska zachęcała inwestorów do dochodzenia do nas i były zresztą nadal są możliwe do uzyskania różnego rodzaju subsydia wsparcia i programy dla takich dużych kluczowych inwestycji i ta pierwsza Rosen do wątku Amazona to pierwsza Amazon w Polsce to były duże centra dystrybucyjne czy centra takie tylko fulfillment Center, które obsługiwały jeszcze wtedy nie nasz rynek, a rynki europejskie rynek niemiecki rynki sąsiadujące teraz to już powoli będą też Amazon pierwsza w Polsce, które obok tych, które istnieją będzie obsługiwane też już Polski rynek, a jeszcze jesteśmy przed całą historią związaną z logistyką ostatniej mili, która dopiero w Polsce się zaczyna tak naprawdę ja właśnie cóż to jest takiego logistykę ostatniej mili pojawia się w tych opracowaniach, ale te opracowania opisany trochę przez fachowców dla fachowców i jeśli ktoś nie ma jakby takiej nie siedzi w tym temacie głęboko to często nie wie co to znaczy ja bym go pan przybliżyć czym jest logistyka ostatniej mili i ktoś jakoś wiąże z tym trendem niż ringu w magazynach w fakcie tutaj chodzi o to, żeby móc dostarczyć zamówiony towar Kanta kanałem internetowym jak najszybciej konsumenta czyli aby miejsce swoje podręczne centra dystrybucyjne jak najbliżej miejsca, z których te zamówienia mogą pochodzić, kto będzie przez internet czy to będzie potrzeba uzupełnienia zapasów w sklepach które, a i tak tak też rynek ewoluuje dojrzewa, czyli na początku cieszyliśmy się, że w ogóle możemy zamówić towar przez internet i dopuszczaliśmy taką możliwość, że jak zamówimy książkę to ona może do nas mogą do nas podróżować kilka dni jak zamówiliśmy nie wiem Śląskiego dziecka i ona podróżowała z sąsiedniego kraju mogą trwać nawet dłużej, ale w miarę jak rynek rośnie dojrzewa i konkurencja na tym rynku też się zwiększa każdy chce być szybszy tańszy lepszy i stąd też gęstszą siecią swoich centrów logistycznych oplata dany rynek i Teddy da logistyka ostatniej mili to są takie mniejsze obiekty z tak naprawdę już w miastach, z której z, którego to obiektu możliwa jest realizacja dostawy takich produktów, które statystycznie na danym rynku najczęściej są zamawiane albo mogą być nóż w kwestii godzin nie ani 1 dnia czy Wodnej dzisiaj to nikogo nie dziwi jak jak zamówimy sobie coś to jest powiedzmy w ciągu 2 dni u nas, ale za chwilę będzie możliwe zamawianie tego nadgodzin czy zamawianie czegoś rano a, a po obiedzie już przesyłka będzie u nas w domu czy biurze, więc do tego potrzebna jest gęstsza sieć, więc i logistyka miasta nie tylko duże centra dystrybucyjne, z których towary są powiedzmy przy pakowane do to tych średnich centrów gdzieś na obrzeżach miast później stamtąd wjeżdżają do miasta tylko dodatkowo jeszcze w mieście będą te magazyny ostatnimi dla czym jest trend niż ringu to jest jakoś ze sobą powiązane z tą logistykę ostatniej mili czy też zupełnie zagadnienie w niższą to bardziej chodzi o to, żeby być bliżej im bliżej miejsc, w których następuje zbyt i tutaj, bo to było widać chociażby niedawno jak i jakie są ryzyka z tym związane się sprowadza towary i drugiego końca świata kiedy, kiedy kontenerowiec zablokował kanał Sueski do tak wiele osób, które korzystają z chińskich serwisów aukcyjnych serwisów sklepów z Chin było załamanych tak bogate dary chyba utknęły na na kilka dni czy nawet dojrzali i był była rozpacz na pewno wśród klientów, więc może tak łatwo w skali globalnej to tu to nie da się zmienić powiedzmy jakieś tam globalnego łańcucha dostaw i zamienić winnym w innych krajach na pewno uda się uzupełnić zabezpieczyć przed takimi ryzykami w przyszłości, tworząc jakieś dodatkowe zakłady czy to produkcyjne czy zakłady, które składają jakąś część towaru czy przy właśnie takie większe magazyny na region na danym kontynencie czy bliżej tych kluczowych rynków zbytu i to niewątpliwie niewątpliwie da się odczuć, bo w różnych sektorach różnej skali, ale Polska na tym jak najbardziej zyskuję chociażby Brexit to wielka Brytania nie jest już częścią 1 rynku 1 reżimu natowskiego itd. tak dalej no to, bo może być impuls, który spowoduje przy przenoszeniu części operacji do Europy Środkowej wschodniej NATO czy w takim razie tak teoretycznie możemy sobie wyobrazić sytuację, że wchodzimy na ich chiński portal, a te najbardziej popularny i 1, na którego z, którego jeśli coś kupujemy to kosztuje grosze zazwyczaj nawet ustawa w 223 miesiące na to musimy się zbroić czy chińska ekspansja jest na tyle możliwe, że za chwilę będzie to trwało godzinę, żeby ten produkt na dotarcie to jest jednak bariera nie do nie przejść w lewo pewnie wszystko możliwe godziny co na pewno nie byłaby nie byłaby dostawa z Chin ten towar musiałby być gdzieś się już dostępne w połowie drogi może jakimś takim centrum dystrybucyjne na na trasie, ale też ważna jest wartość towaru, bo jeśli towary wartościowe opłaca się wtedy zapłacić ponieśli wyższe koszty wyraźnie wyższy koszt ekspresowego transportu natomiast mam wrażenie, że dużo towarów zamawianych na popularnym portalu są towary, które może nie są rzeczami dla konsumentów prywatnych i jakość ultra wysokiej wartości i wtedy ten transport normalną drogą taki długi najczęściej był stosowany jest istotna rzecz relacja towaru w wartości towaru do kosztów transportu, bo pewnie w relacjach b2b jeśli coś jest naprawdę ważne dla całości produktu jakiś komponent to te koszty transportu, którym momencie versus ryzyko niedotrzymania terminu i stają się drugorzędne, ale dla konsumenta prywatnego może tak nie mieć chcemy zamówić sobie przeszło 200zł, a mielibyśmy opłacić transport tego krzesła i kolejne tam 50EUR to pewnie się miast cały to co wtedy robi to zamówić, gdzie indziej bliżej siebie albo po prostu zaakceptować, że to krzesło będzie płynęła statkiem 2 miesiące i państwo jako Sawicz podał podawali szczerze z zeszłym roku oddano do użytku ponad 2 000 000m² nowoczesnej powierzchni magazynowej i tak się zastanawiam czy my w Polsce jeszcze mamy miejsce na kolejne nowe magazyny czyta magazyny oraz otoczą gdzieś pod miastami, gdzie w tym wszystkim ekologia, gdzie miejsce dla dla lasów dla terenów zielonych czy czeka nas taka magazynu zaś, że zostajemy wszędzie, gdzie nie będzie, gdzie wyjedziemy tylko miasto będzie stał magazyn też osobiście pochodzę z gry z Piotrkowa Trybunalskiego i tamtych magazynów jest bardzo wiele dookoła miasta ona oczywiście dają pracę też też ludziom to jest bardzo dobra funkcja natomiast one powstają kosztem czegoś tak jakiś jakiś terenów zielonych czy teren leśny i czy ten magazyn czy to pierwsze pytanie jest takie czy my jeszcze mamy miejsce w Polsce na kolejne magazyny, a drugie pytanie czy te magazyny to po prostu zwykłe klocki z blachy czy jest czas, żeby te budynki w jakikolwiek sposób były ekologiczne przyjazne środowisko tak to są pytania, które nie dotyczą jedynie Polski tylko ogólne dotyczą wszystkich krajów, bo zmienia się rzeczywiście sposób aranżacji ani sposób aranżacji przestrzeni jeśli tak mamy docelowo realizować połowę swojej aktywności zakupową osobowej przez internat no to jest takie ryzyko że, że nasze kraje mogą być zabudowane magazynami natomiast ta jeśli chodzi o Polskę wydaje się, że nadal jesteśmy na początku drogi jeśli chodzi o ilość powierzchni magazynowych, żeby dać jakiś kontekst no największy rynek magazynowy w Europie, czyli Niemce mają na dzień dzisiejszy do dyspozycji 65 000 000m² powierzchni magazynowej, a Polska 21 pół i tutaj bardzo bym porównał do powierzchni kraju niż do siły gospodarki, bo tak jak wspomina w samym początku Niemcy są tylko 14% większym krajem powierzchniową Polski, czyli oczywiście to jest lokomotywa gospodarcza i i potężna siła natomiast tak przez analogię z krajem podobne jeśli chodzi o strukturę do do Polski ma kilka dużych ośrodków miejskich tak jak Polska Warszawa Info dodatkowe 56 miast regionalnych to nie jest kraj, który jakiś nieregularne to nie jest kraj, który tylko opiera się na stolicy może jeszcze, bo w innych miastach, więc u nas tego miejsca jest dużo, tym bardziej że my obsługujemy funkcję nie tylko naszego kraju i potrzeb naszego kraju przez to, że jesteśmy takim strategicznym położeniu na Europę, czyli ta produkcja lekka cięższa i logistyka i logistyka na potrzeby naszego rynku własnym własnego, jaki pan rynków sąsiadujących, a więc wydaje się, że spokojnie spokojnie jeszcze daleka droga przed nami możemy jeszcze bardzo dużo tych magazynów zbudować w Polsce natomiast ADO tego drugiego pytania, czyli ekologia i tego jak magazyny się zmienia jako budynek w to wydaje się, że bardzo bardzo ważne pytanie, że te magazyny już już zmieniają już zaczynają się zmienia na na plus już deweloperzy przede wszystkim inwestorzy, którzy te magazyny chcą kupić mają bardzo restrykcyjne wymogi postawione pod kątem tego jak te budynki mają się zachowywać jeśli chodzi o bezpośrednie sąsiedztwo o jakiś tam rozwiązania ekologiczne o efektywność energetyczną od źródła tej energii oto jak wpisują się jeśli wchodzą coraz bliżej terenów miejskich jak się wpisują w okolice tak dalej itd. i na ten temat to już coraz więcej się mówi nawet zrobi będziemy takiego momentu, w którym jak magazyny wejdą pomiędzy w ośrodkach miejskich pomiędzy tak naprawdę osiedla mieszkaniowe to ten temat będzie bardzo istotne dzisiaj jak widzisz mijamy magazyn duży boks na trasie jadącą tą sprawą tak dzików widzimy w głębi, a no tak nie przeszkadza są starannie mniej zaludnione to też jest także, że to niekoniecznie są tereny lasów tak jak powiedziałem wycinana wymaga postawić, bo w Polsce bardzo dużo terenu, który nie jest lasem nawet może być najlepszy jeśli chodzi o jakości ziemi, a jest puste, więc można zabudować tutaj tutaj mamy jeszcze dużo możliwości, ale widzimy to jeśli chodzi np. wyposażanie magazynów w baterie fotowoltaiczne o jakiś cel gospodarowanie wodą o tak naprawdę już w tej chwili są pierwsze w Polsce realizacje, które próbują jakoś umilić i odwrócić ten taki wizerunek blaszaka jeśli będzie magazyn i choć wykonując takie magazyny mogą też w przyszłości pełnić jakąś inną funkcję niż tylko przechowywanie towarów czy one mogą stawać jakimiś takimi i być bardziej użyteczne dla ludzi no chyba straciły swoją rację bytu ryba duża hala może być wykorzystana pewnie na na kilka sposobów, ale nawet nie chodzi mi one będą dalej magazynem czy coś dodatkowo można w nich zaplanować tak pan mówił teraz tej realizacji, że jest już jakiś trend taki, żeby ten magazyn nie był tylko boksem tylko może pełnić trochę więcej funkcji co do tego dochodzi zagospodarowanie terenu wokół czy może jakieś takie ME ten konkretny przykład dotyczył jakieś próby instalacji artystycznej tu jakiegoś miejsca odpoczynku to jeszcze budowanego jakąś fajną zielenią też magazyny miejskie no to jednak przede wszystkim muszą być funkcjonalne zresztą każdy inny, ale to jest ciężko ciężko sobie wyobrazić, że magazyn z zewnątrz jakoś mocno zmieni, bo użytkownik za to musiałby zapłacić pytanie czy będzie chciał to będzie wymuszone jakimiś tam regulacjami robimy to fasadę magazynu będą musiały kiedyś inaczej wyglądać też przy przy większych magazynach i idzie to wszystko w takim kierunku, że będzie mogło być w niej coraz mniej ludzi do obsługi prawda są magazyny, w których ilość osób obsługi jest praktycznie dąży do zera to jest tak zautomatyzowanej wtedy nawet ten magazyn nie ma w środku ludzi nie potrzebuje światła, więc używa mało energii i nowinek technicznych jeszcze przed nami mnóstwo i łącznie z tym, że wyobrażam sobie taki magazyn może być praktycznie bez ludzi bez obsługowe ładnie zaaranżowany z zewnątrz wpisując się okolica i będą poniżej 1 cichutko elektryczne samochody i może nawet te samochody nie będą miały kierowców kiedyś były także ekstremalna wizja, ale naprawdę wydaje się, że deweloperom i inwestorom i za chwilę też na samym zacznie zależeć na tym, żeby móc korzystać z tego dobrodziejstwa, jakim jest elastyczność możliwość zakupu przez internet możliwość realizacji ich całą dobę i też odbioru tych przesyłek tak jak tam życie pozwala i tak jak tam jest wygodnie, a jednocześnie, kiedy te magazyny naprawdę się na taką skalę będą prawie każdym rogu to, żeby one były przyjaźniejsze, żeby to one będą wyglądać było wynikiem jakiegoś dialogu z niewielu to będzie jakiś powiat gmina czy miasto społeczność, a ekologiczne rozwiązania i efektywność materiałów i wpływu takich obiektów na środowisko to to już jest temat dość istotne i bardzo, czyli chyba nie można się tak do końca bać tych magazynów i po prostu postawić na dialog między wszystkimi stronami i nawet te magazyny nie muszą straszyć mogą jakoś tym ludziom służyć lepiej moimi państwa gościem był pan Tomasz Buras dyrektor zarządzający firmy Savills Polska dziękuję dziękuję bardzo, nadawał się Jakub Paczyński do usłyszenia w kolejnym podcaście Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POROZMAWIAJMY O NIERUCHOMOŚCIACH

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA