REKLAMA

"Załoga samolotu zachowała się w pełni profesjonalnie. Dziś wiemy, że doszło do aktu piractwa powietrznego"

TOK360
Data emisji:
2021-05-24 18:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:33 min.
Udostępnij:

Gościem Adama Ozgi był Maciej Lasek – poseł Koalicji Obywatelskiej, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to 360 informacyjne podsumowanie razem z nami w TOK 360 jest już Maciej Lasek poseł koalicji Obywatelskiej były przewodniczący Państwowej komisji badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego dzień dobry dzień dobry i właśnie z tego lotniczego Pańskiego doświadczenia chciałbym skorzystać białoruski reżim zatrzymał Ramana Pratasiewicza dziennikarza współzałożyciela opozycyjnego kanału niech tam aresztowano go zaraz po tym, jak zarejestrowany w Polsce, bo 737 lecący Rozwiń » zatem do Wilna samolot linii Rainer dostał informację o bombie potem pojawił się obok niego białoruski Myśliwiec został zmuszony do lądowania w Mińsku będąc nie tak daleko portu docelowego, czyli Wilna czy z punktu widzenia prawa lotniczego czy też takich ogólnie przyjętych obyczajów lotniczych jest coś co budzi pana zdecydowany niepokój może wręcz sprzeciw to wszystko zależy od tego jak do podejdziemy do tego problemu i co wiedział w momencie przechwycenia i zmuszania do lądowania kapitan tej załogi jak sobie dzisiaj kilkanaście zasady kilkadziesiąt godzin po zdarzeniu załóżmy, że pilot lecącego samolotu polskiego samolotu zarejestrowanego w Polsce dostaje od kontrolerów ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej, której się znajduje, czyli przestrzeni białoruskiej polecenie zmiany Kursa ilu kursu lądowanie na lotnisku w Mińsku z uwagi na zgłoszoną zgłoszone zagrożenie bombowe test praktycznie jedyna informacja, którą posiada kapitan i obowiązki kapitana jest wykonać polecenie kontroler, nawet jeżeli dalej ma do Wilna nawet bliżej Doriana, ale pilot nie ma zaznaczył w tym przypadku, jeżeli to jest polecenie kontrolera pilot musi wykonać te w lotnictwie nie ma miejsca na na dowolne stosowanie się do przepisów ze jest tylko, jeżeli oko, jeżeli kontroler wydaje polecenia pilot zakłada, że te polecenie wydane w dobrej wierze nam się że, że tak ma kontrolę tak takie polecenie wydał urzędy zapewnić bezpieczeństwo załodze bezpieczeństwo pasażerom to wykonuje poleceń przez nikt też taki przypadek, który mamy mieliśmy w kraju do czynienia no można powiedzieć w Europie nie zdarzył się przez wiele wiele lat, jeżeli do tego dochodzi przechwycenie przez inny statek powietrzny przez wojskowy statek powietrzny to przepisy te są bardzo konkretne samolot załoga samolotu przykryte przechwytywane go wykonuje polecenia wydawane przez prześwitujące statek powietrzny te zapisane w przepisach i ja chciałbym się tylko tylko przypomnieć, że w tym momencie kapitan samolotu tego rejsowego on nie ma dużo więcej informacji nie wie, jakie są intencje kontrolera, kto kontrolerowi wydał takie takie polecenie przyjmuje za dobrą monetę przyjmuje za najlepsze działanie zgodne z zasadami te polecenia, które zostały wydane wykonuje polecenie to, że potem okazało się, że mieliśmy do czynienia z akt aktem piractwa powietrznego, bo inaczej tego nie można nazwać to to już jest to się tak jakby post factum no dzisiaj jesteśmy bogaci tą wiedzę, która którą, którą mamy o tym od kilkudziesięciu godzin, ale ten szybko zmieniało panu, że to człowiek zmienia z punktu widzenia kapitana czy kapitan podejmowałby świadomie ryzyko niezastosowania się do polecenia kontrolera myślę, że natomiast pan używa określenia piractwo powietrznej i dzisiaj ten stan wiedzy mamy już zupełnie inne skoro o poruszamy się pewnych zasadach prawnych no to domniemuje, że w takim razie te zasady zostały naruszone bocznymi nadużyć te przez stronę białoruską czy jest to jakiś taki twardy argument już np. konwencja chicagowska wyraźnie wskazuje na to, że państwa umawiające się tzw. czyli te, które podpisały konwencję chicagowską Białoruś również do tych państw należy jak zdecydowana większość państw na świecie stosuje się do pewnych zasad i swobód przy przelocie w tranzycie czy przy lądowaniu statku powietrznego ruchu cywilnym i już wczoraj Ajka bardzo wyraźnie przedstawiciele KO bardzo wyraźnie zaprotestował przeciwko temu co się zdarzyło mając tą wiedzą, że ten samolot został zmuszony w określonym celu, czyli zatrzymania pasażera pasażerów będących na pokładzie, że należy przeprowadzić w tym zakresie bardzo konkretne badania badanie te badanie powinno być przeprowadzone przez właściwą komisję jednocześnie działanie powinno być także wszystkie aspekty tej sprawy powinny podlegać również postęp postępowanie prokuratorskie mu po z tego co wiem Polska prokuratura wszczęła tutaj śledztwo w tej sprawie myślę, że kolejnym elementem działań jest oczywiście są oczywiście działania dyplomatyczne na poziomie politycznym czy kiedy samolot przelatuje nad jakimś terytorium to czy władze tego kraju otrzymują listę pasażerów czy Roman Protasiewicz musiał być np. śledzony w jeszcze w Atenach myślę, że w tym przypadku akurat musiał być śledzony wcześniej, ponieważ lista pasażerów jest oczywiście dostępna w momencie startu jest przekazywana na lotnisko docelowe, czyli na to lotnisko, gdzie ten samolot miał lądować czy nie dymi w Wilnie w związku, z czym sam da się władzy da kraju, na którym przelatują samoloty tranzytem tzw. klucza czy z obecnych zgodnie z przepisami oczywiście nie mają dostępu do listy pasażerów, ale w dzisiejszych czasach przy operacjach służb specjalnych to nie jest raczej trudne, żeby sprawdzić czy dana osoba znalazła się na pokładzie samolotu i konkretnych linii i którą stronę się się udaje z tego co przekazały media na set tego z tego samolotu w Mińsku nie tylko zostały zatrzymane 2 osoby 2 dwoje opozycjonistów, ale również wysiadło znaczy przez nasze dzisiaj, bo w Mińsku parę innych osób można domniemywać, że byli to przedstawiciele służb specjalnych Białorusi, którzy bez będąc na pokładzie do momentu, kiedy ten samolot wzniósł się na polu np. poziom przelotowy mogli nawet przekazać przez telefon komórkowy informację, że osoba, która wobec, której prowadzą działania znajduje się na pokładzie tego samolotu reszta to się przy dzisiejszych możliwościach technicznych no nie chcę tu powiedzieć łatwe do zrobienia, ale tak nie jest ważne do zrobienia żeby, żeby doprowadzić do takiej sytuacji, żeby wprowadzić załogę samolotu błąd, żeby prowadzić i doprowadzić do sytuacji, że potencjalnego zagrożenia, że kapitan tutaj musi podjąć decyzję o lądowaniu zgodnie z poleceniami kontrolera po tym co się stało to niestety pokazało, że był to właśnie akt piractwa powietrznego tylko, że jak chciał tutaj zwrócić uwagę, że od wczoraj słyszymy dyskusje, że pilot mógł zrobić zadziałać w ten czy winny sposób by mógł uciec ja bym chciał wyraźnie tutaj powiedzieć, że w lotnictwie tak jak powiedziałem na początku w lotnictwie nie ma miejsca na interpretację przepisów pilot wie czy dowódca załogi wie tyle ile akurat w tej chwili w danej chwili dostał informacji dostał informację, że na pokładzie może być bomba, że ma zmienić kierunek lotu potem był samolot, którego eskortował przechwycił eskortował musiał się podporządkować taki gest wobec wobec załogi tego samolotu wykonała moim zdaniem dość wszystkie wszystkie wszystkie działania, które powinna wykonać profesjonalny bardzo dziękuję Maciej Lasek były przewodniczący Państwowej komisji badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego był gościem TOK 360 za chwilę z nami Agata Szafraniuk z fundacji ClientEarth prawnicy dla ziemi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA