REKLAMA

Kiedy, zgodnie z prawem, może dojść do przechwycenia statku powietrznego?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-05-25 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:56 min.
Udostępnij:

"Żaden kapitan nie zdecyduje się na manewry sprzeczne z poleceniami kontroli ruchu". O procedurze przechwycenia statku powietrznego mówił kapitan Dominik Punda - pilot liniowy i instruktor lotnictwa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem programu jest kap. Dominik Bunda pilot liniowy instruktor lotnictwa dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze oczywiście będziemy mówili o wydarzeniach na Białorusi o porwaniu i piractwie powietrzem, do którego doszło w przypadku samolotu krajan czy pana zapytać jak to wygląda z pozycji kabiny pilota to znaczy co właściwie może zrobić pilot, gdy startują 2 MiG-i 22 i zmuszają jak rozumiem przez radio do lądowania cywilny samolot może się Rozwiń » tylko podporządkować biorąc pod uwagę, że kapitan pod sobą ma swoją załogę mimo stan pasażerów ilu ich by nie było, bo to nie chodzić to jest 1 często czy 200300 oraz samolot, który został powierzony w ręce może tylko się podporządkować nie robić gwałtownych ruchów starać, żeby wszystkiego intencje ścieżkę lotu były właściwie odczytane tak jak chcą czynniki, które zmusiły go do wykonania manewru, do którego on, którego nie chciał wykonać rozwiąże mogą wejść już nie da się uciec, ale przecież też trudno sobie wyobrazić, że wojskowe samoloty zestrzelone cywile samolot pasażerski a dlaczego przez, bo takie przypadki już w historii lotnictwa jeden z najgłośniejszych osiemdziesiąty trzeci Sachalin, gdzie radziecka obrona przeciwlotnicza i radzieckie samoloty zestrzeliły jumbo Jet ta koreańskiego na Sachalin tam to jest jeden z kilku przypadków w jak to wygląda w praktyce to znaczy migi zbliżają się na tyle blisko, że pan zobaczył to raczej nic są wezwania przez rady tak to jest cała procedura nazywa się to procedura przechwycenia statku powietrznego jest opisana w dokumencie, który nazywa ściany z drugiej do konwencji chicagowskiej czterdziestego czwartego roku chodzi o to, aby zarówno 1 strona, czyli ci w samolocie pasażerskim jak ci w samolocie wojskowym wiedzieli co mają wykonywać tutaj akurat nie wiem czy doszło do tego, że kapitan zobaczył ten samolot, ale to jak gdyby nie o to chodzi w momencie, kiedy kontroler mówi, że zostanę przechwycone, jeżeli nie wykonam polecenia te wykonuje polecenia Janie nie naciągam strony przysłowiowej, bo to niczemu nikomu nie będzie służyło sama procedura przechwycenia może być wykonywana co najmniej 2 statki powietrzne 2 wojskowe statki powietrzne 1 odlatuje z lewej strony statku pasażerskiego troszeczkę z przodu troszeczkę wyżej tak, aby zostać dostrzeżonym przez załoga, jeżeli nie zostanie dostrzeżony zwraca na siebie uwagę odlatują w lewo, włączając np. dopalaczy to jest taki huk, że nawet w kabinie dużego samolotu odrzutowego cywilnego ten huk będzie widać w tym momencie oczywiście to mówimy tylko tej stronie wizualnej w tym momencie też możesz zostać przekazana informacja przez radio, że dany samolot został przechwycony najczęściej nie ma bezpośredniej łączności między dowódcą wojskowego statku powietrznego dowódcą cywilnego statku powietrznego w tym momencie wszystko odbywa się przez kontrolę ruchu lotniczego cała komunikacja jest zestaw znaków sygnałów którymi posługuje się dowódca wojskowego statku powietrznego i dowódca cywilnego statku powietrznego o to, żeby wykonać to co chce dowódca wojskowego statku powietrznego władze Białorusi białoruskie tłumaczą, że przechwyciły samolot trenera, ponieważ był tam sygnał o ataku terrorystycznym czy to jest w ogóle adekwatne procedura czy wtedy właśnie przechwytuje samo oczywiście nie jest adekwatna procedura przechwycenie może być zastosowane w 2 przypadkach, które są opisane wprawie pierwszy przypadek to jest niewykonywanie poleceń kontroli ruchu lotniczego w tym miejscu była białoruska kontrola ruchu lotniczego i z tego co wiemy to kapitan wykonywał polecenia białoruskiej kontroli ruchu lotniczego drugi przypadek to jest niebezpieczeństwo dla danego kraju, w której przestrzeni społecznej ten statek przebywa jako niebezpieczeństwo bierzemy pod uwagę to, że nie ma kontaktu z tym statkiem powietrznym to, że właśnie nie wykonuje poleceń kontroli ruchu lotniczego to, że tak jak było o 11września statek powietrzny leci ma się stać odciskiem, który zniszczy coś na ziemi tutaj takiej sytuacji nie było teraz biorąc pod uwagę takie logiczne patrzenie na sytuację, jeżeli jest informacja o bombie, bo to była informacja o bombie nie o ataku terrorystycznym tylko o bombie została przekazana przez kontrolę ruchu lotniczego białoruską to w tym momencie chyba najważniejsza jest dać spokój załodze, ponieważ ona ma tak dużo rzeczy do załatwienia do przeprocedowania do wprowadzenia swoich procedur, że jeszcze samolot, który leci z boku wojskowy no na pewno jest część co, czego chce się widzieć tak, bo jest bardzo dużo rzeczy i procedur, które wykonujemy na pokładzie wspomniał pan, że samolot może być przechwycone zgodnie z prawem właśnie w tych 2 przypadkach to znaczy, gdy piloci świadomie nie wykonują poleceń kontroli powietrznej bądź, gdy nie ma z nimi kontaktu, gdy nie ma z nimi kontakt to trudno mówić o przechwyceniu co znaczy wtedy znaczy się właśnie z braku kontaktu jest najwięcej przechwycenia w Europie, bo takie procedury odbywają leci statek powietrzny z, a dobę powiedzmy za Warszawę leci do Londynu no coś się stało w kokpicie została chybione jakaś procedura nie mówię to, o czym wielkim albo wysiadło radio i w pewnym momencie samolotem nie ma kontaktu no to wtedy następuje nie wiem ośrodek w Belgii mówi dobrze tzw. masy mówi od 15 minut nie mamy kontaktu z tymi z tym samolotem wysyłamy parę dyżurną oni odlatują patrząc co się dzieje tak piloci, jeżeli nic nie stało nie wiem wysiadło radio lub tak jak powiedziałem też procedura nie została dopełniona najczęściej jak zobaczą samolot obok siebie wojskowym to wiedzą, że coś się z Unii szukają, włączając w drugie radio albo włączają tzw. częstotliwość awaryjną albo wysyłają kod transpondera informacji albo lekarstwem, więc tych możliwe kanałów łączności bardzo dużo wbrew pozorom najczęściej przechwycenia statków powietrznych odbywają się w związku z tym, że utraciła łączność i nie wiadomo co się z nimi dzieje czy nie to taka zatka procedura jeśli chodzi o przechwycenie wie pan są panie redaktorze to jest rzadka procedura jest rzadka klerze w skali Europy odbywa się to w skali całej Europy 10× na rok może 15, ale bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, w której jest wywierany nacisk na dowódcę statku powietrznego, że ma zrobić coś, czego nie chce zrobić albo ma inny zamysł tak dobrze po prostu to co się stało na Białorusi to jest jawne bezprawie mówimy tutaj o piractwie powietrznym rozumiem, że tego są konsekwencje to znaczy Białoruś do tej pory uczestniczyła w normalnym rynku i ruchu lotniczym w tej chwili jak rozumiem nad przestrzenią białoruską nie latają cywilne samoloty poza Białorusi nie wiem czy został wydany taki akt, ale myślę, że poszczególne firmy dojdą do tego, że nie będą latały przez Białoruś, bo tak mamy ruch docelowy, czyli taki, który lata do Białorusi do Mińska np. mamy ruch tranzytowy Polska jest takim krajem tranzytowym tak samo Białorusi z takim krajem tranzytowym czyli, przelatując nad nami statki powietrzne, które nawet nie lądują ani nie startują z naszego terytorium płacą nam za to to są bardzo konkretne pieniądze w tym momencie, jeżeli wszyscy operatorzy wszystkie kraje zaczął omijać Białoruś to będzie dla Białorusi także myślę, że dosyć dotkliwa kara finansowa, ale może być tak np. że Unia zamknie przestrzeń powietrzną powietrzną dla statków powietrznych białoruskich Unia europejska w związku z tym, że jest Unią europejską ma takie prawo może zamknąć całą przestrzeń powietrzną dla statków powietrznych zarejestrowanych na Białorusi 3 dokona tego Niewiem myślę, że bardziej dotkliwe będzie to, że samoloty w tranzycie będą omijać przestrzeń powietrzną Białorusi, ponieważ wtedy będzie ewidentnie finansowo dosyć mocny bodziec dla dla całej Białorusi panie kapitanie jest na koniec chciałem właśnie precyzyjnie pana dopytać rozumiem, że pilot kpt samolot trenera zrobił wszystko zgodnie ze sztuką to znaczy nie popełnił żadnego błędu nie mógł tak powiem tej parze dyżurnej uciec i wylądować Will nie mógł niezależnie od tego czy ta para dyżurna się pojawiła obok niego czy tylko został brzydko mówiąc po straszony przez kontrolę ruchu lotniczego żaden ten kapitan nie zdecydowałby się na to, żeby robić manewry, które by mogły, chociaż rzucić cień wątpliwości, że nie słucha kontroli ruchu lotniczego, ponieważ to mogłoby mieć tragiczne skutki bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę kpt Dominik Bonda pilot liniowy instruktor lotnictwa był państwa moim gościem, a teraz zapraszam na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA