radio TOK FM pierwsze radio informacyjne łączenie dziękuję trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Dominik Sipiński z polityki Insights dzień dobry kit dobry pomysł może o tym w jaki sposób Białoruś zacznijmy może tego wątku w jaki sposób Białoruś złamała konwencję chicagowską, bo o tym mówi dość szeroko, czyli tam konwencję, która reguluje lotnictwo cywilne z czterdziestego czterdziestego czwartego roku jest to dokument najprawdopodobniej można mówić o
Rozwiń »
tym, że doszło do złamania konwencji chicagowskiej w zakresie tak żona zakazuje używania jakiekolwiek siły wykorzystywania sił zbrojnych w jakikolwiek sposób atakowania w ogóle fizycznie samolotów pasażerskich natomiast sieć sytuację prawną kontekst prawny całego niedzielnego zdarzenia wbrew intuicji wbrew pozorom nie jest aż tak jasne wojna jest faktycznie bardzo wiele, bo to nie tylko konwencja chicagowska też takiej skargi kontra Polska, które w różnych aspektach odnoszą się do kwestii porwań samolotów do kwestii piractwa powietrznego itd. to te konwencje opierają się na gruncie rzeczy logicznym założeniu, że akty popełniałem siły nie państwowe i że państwo sygnatariusze tych konwencji, do których Białoruś większości należy zależy na tym, żeby wyjaśnić tę sprawę nie ani nie są sprawcami i działania Białorusi z niedzieli niestety trochę takim przykładem zdarzenia, które nie zostało do końca przewidziane przez prawo widzę ile faktycznie wydaje się, że konwencja chicagowska została złamana to to nie jest tak prawnie jednoznaczne jak mogą intuicyjnie wydawać to może zastanówmy się nad tym jak te są możliwe konsekwencje tych przekroczeń to znaczy co to w zasadzie może oznaczać dla Białorusi, jeżeli uda się udowodnić, że naruszyła prawo powietrzne właśnie z tym największy problem, bo konwencję o porwaniu samolotu wciąż pirackie lotniczym wszystkie sprowadzają się w ostateczności do tego państwo, które udziela schronienia państwo, w którym samolot wyląduje ostatecznie powinno współpracować powinno osądzić czy wydać sprawców tego zdarzenia w momencie, kiedy sprawcą zdarzenia jest po prostu państwo czy najwyższe władze państwowe jak miało miejsce na Białorusi no to następuje taki sam problem, jakim często niestety mamy do czynienia z prawem międzynarodowym, czyli ciężko jest zmusić środkami tylko prawnymi państwo, które nie chce współpracować to do współpracy i dlatego sankcje za samo to czy takie prawne konsekwencje samego tego ataku i porwania fakty samolotu mogą niestety być sprawni ciężkie do wyegzekwowania to spójrzmy teraz na to co się dzieje obecnie jeśli chodzi o ruch lotniczy nad Białorusią część linii lotniczych zdecydują zdecydowała się nie korzystać z przestrzeni powietrznej Białorusi to jest w zasadzie zrozumiały nie mamy gwarancji, że Łukaszenka będzie próbował powtarzać tego rodzaju gestów, ale część też decyduje się na zawieszenie w ogóle lotów do tego kraju więc, jakie są tak powiem sens tych decyzji to jest kilka różnych zjawisk, które naraz stąd wczoraj mnie zawsze chciałem ten wózek tę samą stronę jeszcze przede wszystkim to co się stało wczoraj decyzję, które zapadły wczoraj radzie europejskiej są na razie tylko wyłącznie wskazówkami rada europejska nie ma możliwości bezpośrednio zakazanie czegokolwiek decyzja o zakazie lotów białoruski biała widok Europy czy rekomendacje, żeby nie przelatywać nad Białorusią na razie nie mają żadnej mocy prawnej co zresztą doskonale widać w praktyce właśnie w tej chwili rozmawiamy samolot była leci do Warszawy w normalnym rozkładowym locie wiele linii lotniczych faktycznie jednostronnie postanowiło zawiesić loty do 3 nawet na Białorusią i tutaj bardzo duże znaczenie ma czynnik bezpieczeństwa czynnik tego co najbardziej się obaw branża lotnicza poza kwestiami politycznymi poza oczywiście okropne zdarzenie, które dotknęło wioskę dziennikarza, ale z punktu widzenia stricte branży lotniczej to najgorsze co się może zdarzyć to jeśli taka sytuacja zostanie znormalizowana to znaczy teraz robią to Białoruś branża lotnicza boi się w następnym razem powtórzy to może nie Białoruś, ale może jakieś inne państwo, które będzie chciało podobny sposób porwać dziennikarza aktywista czy polityka opozycyjnego dlatego branża lotnicza jednostronnie postanowiła bardzo szybko wysłać Białorusi sygnał że, że w tym zakresie, w którym branża może na to wpływać oczywiście testy w niewielkim zakres nie będzie tolerowała w ogóle obecności kraju, który w taki sposób łamie przepisy czy zwyczaje w branży natomiast oczywiście trzeba pamiętać o tym, że to ma wręczyć niewielki wpływ na Białoruś jako taką przeloty nad Białorusią to nie jest żadne istotne źródło przychodów do tego kraju Białoruś już już wcześniej, bo słabo połączone lotniczą z Europą ostatnimi czasy tylko 3 unijne linie latały do Białoruś to był lot Lufthansa i łotewskie Baltic, której wszystkie 3 przestały latać teraz natomiast to nie jest duża strata boli tak przede wszystkim są połączeni ze światem przez biała i dopiero te sankcje przeciw kupiła wejdą w życie to faktycznie wtedy Białoruś odczuje czy to była jak jest Państwowa, której ruch europejski bardzo ważny nawet trzeba pamiętać o konsekwencjach dla normalnych Białorusinów, którzy w tej chwili tak naprawdę nie będą mogli w ogóle fizycznie po prostu dostać do Unii Europejskiej i to też jednak jest jakaś konsekwencja dla społeczeństwa obywatelskiego w tym kraju dla do tej pozycji, która jeszcze działa, które po prostu nie będzie mogła będzie miał znacznie trudniejszy dostęp do państw unijnych można nie tylko unijnych to może wyjaśnimy, jakiego rodzaju konsekwencje może mieć dla biała i może mieć ta sytuacja to znaczy co się może teraz wydarzyć z tą linią lotniczą, jakie działania mogą podjąć może podjąć branża i co może biała spotkać czy byłaby na pewno to jest też tak mówią nie weszła w życie na pewno zostanie odcięta od rynków europejskich spowoduje, że biznesowo ta linia przestanie mieć sens ona biznesowo, że jest tego, że przewozi pasażerów między Europą ma, a krajami WNP głównie Rosją i bez bez dostępu do rynków europejskich po prostu biznesplan upadnie nie wiadomo jeszcze jakby czy czy inne kraje typu wtedy Izrael podążą za tym tymi wskazówkami na to, że trochę wtórne z punktu widzenia biurami na pewno można się spodziewać sankcji branżowych związanych z wykluczeniem tej linii czy nawet Białorusi być może z międzynarodowych organizacji takich jak ja to dla linii lotniczych czy ICAO, który jest ONZ-owskie organy w branży lotniczej natomiast to wszystko trochę niestety rozbija pewnie takie niewielką gruncie rzeczy skuteczność tego działania jako sankcji bo biała nadal będzie latała do Rosji trudno sobie wyobrazić, żeby Rosja podążyła za sankcjami europejskimi talii nadal będzie działała tak Państwowa, więc państwo nadal będzie wspierało bez dostępu do rynków europejskich będzie działał pewnie podobny stosunek działałem w Iranie wojna na pewno też wyzwanie dla branży lotniczej jak właśnie ukarać kraj, żeby do takiej sytuacji dochodziło też w innych państwach nie tylko Białorusina, który faktycznie teraz będzie lato pewnie jakiś czas, ale wydaje się, że te sankcje jednak tak naprawdę dotkliwe takie, które zapobiegną powtórzeniu tej sytuacji też Łukasz biało za zadanie praktycznym i Zakrzewski muszą sami politycznymi gospodarczymi sama branża lotnicza po prostu niewiele może zrobić to nie jest nie jest dotkliwe dla Białorusi raczej rozumiem też cały ruch można przekierować przez lotniska rosyjskiej i po prostu pasażerowie biała będą korzystali z reform jak tak jak sobie wyobrażam sytuacji tak dużej bliskości tych 2 krajów tak wydaje się wzrost jest najbardziej intuicyjnym punktem przesiadkowym jest kilka państw pozaunijnych w Europie, które nie wiadomo na ile podpiszą się pod tymi sankcjami chociażby Serbia, która przez 400 politycznie bliska z Rosją jest Mołdawia, której też nie obejmują unijne decyzje bezpośrednio, więc jest ruch, jaki będzie natomiast będzie zdecydowanie trudniejszy no właśnie uderzy przede wszystkim tzw. zwykłych Białorusinów, którzy chcieliby mogli leczyć dowolne cele nawet chociażby na wakacje tak na Białorusi teraz będą latać na wakacje do Hiszpanii wyśpiewał ja też takie loty wykonywała każda linia lotnicza tylko do do Soczi albo mineralnych wód w Rosji my to wszystko niestety powoduje taką fizyczne nawet wręcz wpychanie Białoruś jeszcze bardziej tę orbitę rosyjską i tak naprawdę nie ma dobrego wyjścia, bo nie można tak tak skandalicznego czynu na wielu płaszczyznach nie ukarać z drugiej strony karanie lotnictwa jako jako tej osi transportowej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy przekraczanie granic lądowych jest wciąż dość mocno utrudnione ze względu na trwającą pandemię to lotnictwo jednak jest jest bardzo ważnym ważną osią komunikacyjną i dobrym przykładem właśnie Iran, które przez obłożony sankcjami lotniczymi lot od bardzo bardzo wielu lat innego rodzaju, ale linię irańskie są samorządy potężnymi sankcjami co powoduje, że dochodzi tam dużej liczby wypadków, bo te linie korzystają też starych i naprawianych często chałupniczą samolotów odcina zwykłych ludzi możliwości podróżowania, ale z drugiej strony na tak głębokie uzasadnienie polityczne wręcz normatywne można powiedzieć moralne tak mówi trochę ciężko tutaj znaleźć dobre dobre wyjście teraz na pewno nie można pozwolić, żeby takie zachowanie lotnictwa zostały znormalizowane, bo pomyślmy chociażby o tym ile samolotów lata nad Rosją czy nad Chinami i też, o ile, o ile Białoruś można względnie łatwo ominąć, bo to jest jeszcze w tym wszystkim co ważne to jest po prostu niewielki kraj, który nie leży na żadnym absolutnie kluczowym szlaku transportowym, ale w momencie jeśli branża musiałaby zacząć omijać np. Rosję czy np. Chiny to spowoduje głęboki chaos geopolitycznej gospodarczej i jej królewskiej niebezpieczeństwo dla bardzo dużej liczby pasażerów, którzy często mówią zupełnie nie zaangażowanie w politykę nawet czy znowu możemy powiedzieć, że właściwie wszystko rozbija się nawet nie tyle samo decyzje Białorusi tylko właśnie od decyzji Moskwy co znaczy to jak sankcje będą wyglądały jak zostanie ukarana, bo nie wiem ukarana branża lotnicza Hahn, w jakich jakiego rodzaju karę lotnictwo cywilne białoruskie poniesie to jednak będzie mocno zależało od tego jak się zachowa Rosja Rosja nawet z względu stricte biznesowego jest po prostu zdecydowanie najważniejszym rynkiem tranzytowym czy rynkiem lotniczym włączonym Białorusi na karanie branży lotniczej białoruskiej z 1 strony oczywiście chodzi o to, żeby nie dopuści do precedensu natomiast będą to branża lotnicza jest winna tej sytuacji i ukaranie biała, która oczywiście z dniem państwową jest związana z tym aparatem państwowym jest proste i warsztaty względnie proste łatwo zrobić dlatego decyzje zapadły szybko wczoraj, ale to nie nie biała jest winna tej sytuacji ani ani nie inny z branży lotniczej prezydent Łukaszenko i te sankcje muszą dzień, żeby skierowany naprawdę poważne sankcje myśli pan, że ta symboliczna jak bez odwołania zawieszenia lotów to to jak długo potrwa czy to się może właśnie rozejść po kościach, kiedy tylko się okaże, jakiego rodzaju sankcje zostaną uzgodnione politycznej właśnie wydają się też sankcje, które może potrwać, którzy długo Bones bardzo mało kosztowna dla nawet dla linii lotniczych oczywiście linia lotnicza Air Baltic trolle, lecz złotych na Ukrainę Śledź naokoło przez Polskę traci na tym, jakie pieniądze, ale to nie jest to nie jest jakiś duży koszt omijanie Białorusi nie jest wielkim problemem Białorusi nikt tak naprawdę jakieś wielkie liczby pasażerów do Europy nie nie woził, więc wydaje się sankcja może być utrzymana już długo, bo po Best jest dotkliwe jesteś wizerunkowo taka nad łatwo łatwo zobaczyć tak wystarczy otworzyć, ale rada można zobaczyć tę sankcję o tym jakie znaczenie polityczne pewne natomiast na terenie osiągnie żadnego wielkiego efektu sama w sobie i te tak naprawdę pewnie początek trudnej drogi, które drogą politycznymi to już nie jest tak mój obszar kompetencji dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityki skarbu państwa moim gościem trzynasta 57 za chwilę informacje o łączenie
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE
-
09:37 W studio: dr Łukasz Pawłowski
-
08:34 W studio: dr Krzysztof Winkler
-
13:50 W studio: Piotr Andrusieczko
-
22:10 W studio: dr Agnieszka Bryc
-
10:22 W studio: Wojciech Wojtasiewicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
24.09.2023 10:00 Nagłe zastępstwo52:03 W studio: Mateusz Mazzini
-
-
-
-
-
24.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:04 W studio: Olga Wanicka
-
24.09.2023 08:59 Tak rośnie jedzenie01:15:05 TYLKO W INTERNECIE
-
-
24.09.2023 09:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”10:36 W studio: Artur Zaborski
-
24.09.2023 09:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”15:46 W studio: Monika Frajczyk
-
24.09.2023 09:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”14:51 W studio: Jakub Gierszał
-
-
-
24.09.2023 13:40 Życie w Zdrowiu14:02 W studio: Michał Sutkowski
-
24.09.2023 11:00 Magazyn Radia TOK FM09:05 W studio: prof. Bogusław Pacek
-
24.09.2023 14:40 Magazyn Radia TOK FM15:00 W studio: dr Agnieszka Kozak
-
-
24.09.2023 11:20 Magazyn Radia TOK FM14:08 W studio: Łukasz Muszyński
-
24.09.2023 13:00 Życie w Zdrowiu22:37 W studio: prof. Robert Gasik
-
-
24.09.2023 12:00 Magazyn Radia TOK FM11:29 W studio: Adam Radoń
-
24.09.2023 12:20 Przy niedzielnym stole14:39 W studio: Krystyna Radkowska
-
24.09.2023 12:40 Jak z dzieckiem14:55 W studio: Maciej Jakubczyk
-
24.09.2023 19:00 Sprawy Różne50:18 W studio: prof. Andrzej Friszke
-
24.09.2023 15:40 Praca od podstaw15:15 W studio: Anna Jaglińska-Prawdzik
-
24.09.2023 15:20 Praca od podstaw14:16 W studio: Marek Szymaniak
-
24.09.2023 18:19 Twój Problem - Moja Sprawa
-
24.09.2023 17:00 Przy Niedzieli o Sporcie23:56 W studio: Marek Magiera
-
24.09.2023 16:00 U TOKtora34:32 W studio: Anna Apel , prof. Jan Styczyński
-
24.09.2023 17:40 Przy Niedzieli o Sporcie13:31 W studio: Jerzy Skarżyński
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL