REKLAMA

Czy Loteria zachęci Polaków do szczepień? "Do każdego trzeba dotrzeć inaczej. To nie jest produkt, który próbujemy sprzedać"

TOK360
Data emisji:
2021-05-25 18:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:46 min.
Udostępnij:

Pomysł Loterii Szczepionkowej oceniała prof. Maria Gańczak - kierowniczka Katedry Chorób Zakaźnych Uniwersytetu Zielenogórskiego, wiceprezydent Sekcji Kontroli Zakażeń Europejskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 są już długo wyczekiwanym przez nas pomysły na promocję szczepień m.in. jest to loteria 1 osoba na 2000 zaszczepionych będzie mogła dostać 500zł nagród będzie więcej, choć będą już wymagać losowania będą nawet hulajnogi samochody hybrydowe będą też specjalne pakiety nagród dla samorządów i kilka innych ułatwień prof. Maria Gańczak kierowniczka katedry chorób zakaźnych Uniwersytetu zielonogórskiego wiceprezydentka sekcji kontroli zakażeń europejskiego Rozwiń » Towarzystwa zdrowia publicznego jest gościnią TOK 360 dzień dobry pani profesor dzień dobry panu dzień dobry państwu czy taki mechanizm loterii szczepionkowej panią przekonuje znaczy w tym mniej więcej punkcie szczepień, w którym jesteśmy obecnie, gdzie rzeczywiście z zaszczepionych przynajmniej 1 dawką mamy nawet połowę populacji nawet przy założeniu, że kolejne kilka procent oczekuje na na swoją kolej końca czy osiągnięcia tego pułapu 7580% na razie nie widać na tym etapie rzeczywiście takie działania no powinny mieć miejsce, aczkolwiek niekoniecznie takie działania myślę będą to przez Rio przy przysłowiowym marchewką dla niezdecydowanych, jeżeli nie takie działania nie nagrody pieniężne czy też nagrody rzeczowe to, jakie mogłyby tych niezdecydowanych zachęcić musimy tutaj przywołać sytuację, jaką mamy w tej chwili jeśli chodzi o niezaszczepionych obywateli i tutaj ja już kilkukrotnie pochylał się nad problemem najstarszych seniorów, czyli tych grupie wiekowej 80 plus mamy ponad 40% niezaszczepionych nawet 1 dawką w tej grupie i tutaj tego rodzaju myślę zachęty zachęty finansowe niekoniecznie mogą odnieść sukces tutaj bardziej przywołałem autorytet lekarzy rodzinnych to co wynika z badań zarówno naszych jak i wielu innych ośrodków w Polsce na świecie dotyczących właśnie tej grupy seniorów oni mają swój autorytet 1 lekarz rodzinny, który jest z nimi na co dzień, który dba o nich różnego rodzaju schorzeniach i tutaj zachęta czy czy promowanie tych szczepień przez właśnie lekarzy rodzinnych byłoby myślę bardziej skuteczne i osiągnęłoby lepszy cel, jakim jest wyszczepialność 100% w tej grupie przypomnę, że przecież są takie kraje do naśladowania jak Hiszpania 100% seniorów zaszczepionych, czyli czy Włochy 90% wielka Brytania też podobno odsetek, a więc tutaj mam jeszcze bardzo bardzo wiele do do zrobienia jeśli chodzi np. kwestia przepraszam, że wejdę słowo pani profesor kwestie PZU rzeczywiście specjaliści, z którymi rozmawiamy tutaj w radiu TOK FM TOK 360 bardzo szeroko podnoszą, że to nie jest tak, że nie ma propozycji w sprawie tych starszych pacjentów, którzy nie chcą się szczepić, bo rząd chce współpracować z samorządami by następował bezpośredni kontakt z takimi osobami i żeby dostawały one propozycję szczepienia w domu jak rozumiem to miał być mobilny punkt szczepień, który ze szczepionką Johnson&Johnson jednodawkową tam dojedzie rzeczywiście ten system sprawdza się już w innych krajach jak chociażby w Stanach Zjednoczonych, gdzie są takie mobilne punkty szczepień i osiągają dosyć dobre efekty jeśli chodzi o wyszczepialność natomiast tutaj ja myślę, że taki bezpośredni kontakt słowny z PZM niekoniecznie kontakt przez infolinię jakąś obcą osobą, która dzwoni i zachęca do szczepień miałby większy skutek na pewno też oczywiście jakieś ułatwienia jeśli chodzi o transport do placówek szczepiących czy ewentualnie takie punkty mobilne, ale to wszystko z argumentacją popartą autorytetem tych, z którymi ta grupa ma rzeczywiście taki kontakt w kontekście tych wszystkich spraw medycznych kontakt codzienne to cotygodniowe comiesięczny od tych bardziej mobilnych jeszcze chciałbym podpytać, bo właśnie mobilne punkty szczepień mają stawać po pierwsze na imprezach masowych wszelkiego rodzaju dotrzeć do ludzi, którzy akurat tam będą, a po drugie to również kwestii mobilności wreszcie masie otworzyć możliwość zaszczepienia drugą dawką w innym miejscu niż szczepiliśmy się pierwszą wydaje mi się to sensowne, ale może czegoś czegoś nie wie jest oczywiście próba dotarcia do tych niezdecydowanych, którzy być może poddadzą się presji otoczenia zobaczą, że do punktu mobilnego, który pojawił się jakiś imprezie ustawia się kolejka, więc zrodzi się pytanie, dlaczego nie ja skoro inni mogą to ja też będzie być może presja rówieśnicza i dopomoże przekonać tych nieprzekonanych, więc każde działanie tego typu na pewno jest jak najbardziej godne polecenia ja myślę, że tutaj te działania są będą lepsze skuteczniejsze niż takie nawet profesjonalne kampanie reklamowe, ale to to jest zdecydowanie za późno na tego typu kampanii one powinny startować powiedzmy 2 w październiku listopadzie w zeszłym roku na co zresztą zwracaliśmy uwagę, żeby przygotować Polaków do szczepień, a nie zaczynać akcję szczepień po prostu na zasadzie ktoś zgłosi ten dostanie szczepionkę, gdy już szczepionych jest rzeczywiście bardzo dużo pani z tonu i naszej rozmowy wnioskuję, że to hasło rządowej kampanii ostatnia prosta jest troszeczkę przestrzelony, bo to proste chyba chyba ostatnia nie będzie nie ja myślę, że nie ma ostatniej prostej jest to na tym etapie szczepień po prostu kolejne wezwanie wezwanie przygotowania przeprowadzenia kampanii, ale nie takiej kampanii reklamowej, ale też edukacyjnej i to nie będzie nie powinny być oparte na takim prostym mechanizmie sprzedaży produktu szczepionka nie jest takim produktem komercyjnym tutaj trzeba zaadresować na akcję podkreśla edukacyjną reklamową do każdej grupy adresatów inaczej, bo mają inne motywacje badaliśmy polską młodzież w ostatnich klasach szkół średnich pod kątem tego czy będą chcieli się zaszczepić i okazuje się, że 70% z nich nie obawia się zakażenia sars-cov 2, czyli tutaj nie nie te mechanizmy ochrony przed zakażeniem muszą wybrzmieć naj głośniej, ale zupełnie inne argumenty wykazaliśmy też, że to młode dziewczyny w mniejszych miastach szczególnie nie chcą się szczepić, czyli kampania skrojona na miarę do młodych ludzi powinna adresować te potrzeby, które w nich najbardziej wybrzmiewają bardzo dziękuję prof. Maria Gańczak kierowniczka katedry chorób zakaźnych Uniwersytetu zielonogórskiego wiceprezydentka sekcji kontroli zakażeń europejskiego Towarzystwa zdrowia publicznego była gościnią TOK 360 rzeczywiście dość szczególny jest grono, do którego skierowana jest ta akcja profrekwencyjna, jeżeli chodzi o szczepienia już za chwilę z nami będzie prof. Robert Flisiak prezes polskiego Towarzystwa epidemiologów lekarzy chorób zakaźnych, a to, dlatego że rząd zastanawia się nad zniesieniem stanu epidemii Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA