REKLAMA

Kiedy samolot pasażerski może zostać zmuszony do lądowania? Wiceprezes IATA wyjaśnia

Na prawo patrz!
Data emisji:
2021-05-26 17:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:48 min.
Udostępnij:

Na ile bezprecedensowa była decyzja białoruskich władz o zmuszeniu do lądowania zarejestrowanego w Polsce samolotu linii Ryanair? Co przyniesie zapowiedziana już sankcja polegająca na zakazie lotu białoruskich samolotów nad terytoriami krajów Unii Europejskiej i lądowania na europejskich lotniskach? Rozwiń »

O prawne, lotnicze i polityczne skutki zmuszenia do lądowania w Mińsku samolotu Ryanair z blogerem Ramanem Pratasiewiczem na pokładzie pytam Sebastiana Mikosza - wiceprezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Linii Lotniczych IATA, byłego prezesa PLL LOT i byłego prezesa Kenya Airways. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu podcast Radia TOK FM i inicjatywy wolne sądy naprawo patrzy dzisiaj chcemy porozmawiać o sytuacji, która wydarzyła się na Białorusi związanej z porwaniem samolotu Rainer i zatrzymanie białoruskiego opozycjonisty Ramana Pratasiewicza naszym gościem wspaniałym gościem jest pan Sebastian Mikosz wiceprezes Międzynarodowego stowarzyszenia linii lotniczych IATA były prezes PLL lot były prezes Kenya Airways, czyli najlepszy możliwy ekspert w tej dziedzinie, jakiego Rozwiń » mogliśmy sobie zamarzyć naprawo patrzy, bo prawo patrzy na siebie nawet jeśli o tym nie wiesz, bo prawo to nie tylko przepis to również ludzie instytucje wpływające na twoje życie, bo wszyscy musimy się bronić przed bezprawie najlepszy możliwy ekspert w tej dziedzinie, jakiego mogliśmy sobie zamarzyć dzień dobry panie prezesie dzień dobry PARPA bardzo dziękuję w życiu pan ogromną presję na moje ramiona od razu wszystkich chcieli oczywiście rozmawiać o tym zdarzeniu nie z punktu widzenia politycznego czy też kwestii wstrzymania Ramana Protasiewicza, ale bardziej od strony procedur lotniczych i bo wydaje się, że jest to zdarzenie o charakterze bezprecedensowym i to co miało miejsce no nie wiem czy takie sytuacje w ogóle kiedykolwiek zdarzyły się w przyszłości jak na to patrzy pan jak na to patrzy międzynarodowe Stowarzyszenie linii lotniczych czy to w ogóle mieści się w kompetencjach ocena takich zdarzeń interwencję ewentualna czy to jeszcze się w kompetencjach, jaka proszę nam opowiedzieć o tym nawet ja ja będę wypełniał dzieci dzieci dziękuję za zajścia na takim wstęp na media będą dość kontrowersyjny, bo uciekał będę od wymiaru politycznego tej sprawy z punktu widzenia lotniczego taka procedura, która została zastosowana przez przez władze Białorusi jest dość standardowa jest skuteczna bardzo jest stosowana była stosowana już w wielu miejscach, kiedy bowiem zjawia się zagrożenie dla statku powietrznego różne są typy zagrożeń, który przelatuje nad powierzchnią nad przestrzenią jakiegoś państwa to państwo ma wszelkie prawo podjąć działania zmierzające do eliminacji tego tego tego zagrożenia, więc z punktu widzenia lotniczego my jesteśmy w takiej trudnej sytuacji, bo to co się stało jest efektem na skuteczność procedur polegających na tym, że kiedy jest wątpliwość co do tego właśnie czy na pokładzie jest bomba czy jest jakieś zagrożenie bezpieczny dla pań zarówno świat bójka i 3 też samolot teczka jest niesprawny technicznie albo państwo dane podejrzewa, że sprawdzi się to wdraża taką procedurę i ten samolot nakazuje mu nakazuje mu lądowanie, więc z punktu widzenia przepisów lotniczych tu się na razie jeszcze formalnie nic nic nie zdarzyło państwo suwerenne, które ma suwerenność nad własną przestrzenią nad sobą po prostu zdecydowało się ściągnąć samolot na ziemi jak i jakiej przyczyny tak co jest istotne, jaka była przyczyna znowu Ford formalnie formalnie mamy sytuację, w której wczoraj minister transportu Białorusi wyjaśnił, że dostała dostali maila my czy też lotnisko dostało maila dokładnie wskazujący ten samolot i i no twierdzącej, że jestem bomba, która mnie która, która wybuchnie, więc to jest wystarczającej czynnik, żeby uruchomić się procedurę właśnie taką, jaką miał miejsce, czyli lądowania tego tego samolotu na lotnisku w Mińsku po to, żeby dokonać sprawdzenia pirotechnicznego ja sam byłem kiedyś samolocie, który miał bardzo bardzo dokładnie to samo zdarzenie, gdy ktoś wysłał maila do linii lotniczej mówiącego, że w tym obszarze szczególnie nadal nie wskazywał dokładnie rejsu ktoś tam włożył bombę i musieliśmy lądować i to było zupełnie niezwykłe, bo i trasa ruch niezwykłe miejsce, które wykonywali niezwykłe także to jest pan zupełnie standardowe z punktu widzenia naszej branży dobrze proszę nam powiedzieć mniej jak wygląda technicznie przebieg takiej operacji czyli kto podejmuje decyzje i jak potem realizowane jest ta procedura sprowadzenia na ziemie samolotu chodzi też mi o tym asystę myśliwców jak to jak to normalnie proceduralnie wygląda bywa no to jest także o ocenę zagrożenia dostaje osoba, która otrzymuje wiadomość, więc to mogą być technicznego punktu widzenia może może przyjść mail właśnie np. na lotnisko może przyjść do agencji żeglugi powietrznej czy do tego, który zarządza przestrzenią, ale może też przejście za informację o jakim się takie jak jakiś nie tyle jakaś groźba może przyjść nawet do linii lotniczej anty linie lotnicze mają specjalne szkolenia, bo zdarza się, że takie groźby są składane telefonicznie, czyli ktoś po prostu podniesie stawkę drugi co jakiś głos powiezie podłożyłem w tym w tym miejscu bombę i tu uruchamia się cały zestaw procedur automatycznych znaczy następuje powiadomienie centrum Operacyjnego w tym wypadku tym tym nadzorującym akurat samolot, który przelatywał był była w przestrzeni, bo tzw. obszar, czyli kontrola obszaru uczyć ci, którzy zarządzają obszarem powieś, nad którym w danym momencie samolocie znajduje w tym wypadku były było było to białoruski białoruskie jednak ani, jaką się, jaki oni mają skrót, ale na razie to są ci, którzy zarządzają przestrzenią powietrzną oni poinformowali pilota o zagrożeniu nakazali mu lądowanie wskazali mu wskazali mu lotnisko asysta myśliwca jest to powszechna to nie jest to nie jest jakaś rzeczy wyjątkowo ona musi być systemowa, ale jeśli identyfikuje się że, a proszę proszę brud w badaniach ciał rozumieć my mówimy tutaj o decyzjach podejmowanych w ciągu sekund, a nie całej sekwencji zdarzeń, które jest czas analiza telefony itd. no to jeśli myśli jest to, czego wysyła, bo np. nie wiadomo czy tak naprawdę nie chodzi o zagrożenie bombowe lat to zagrożenie porwania taki samolot będzie mógł wykonywać jakieś dziwne nie dziwne dziwne rzeczy poza tym pilot myśliwca z może obserwować co się dzieje na pokładzie zobaczyć coś rzeczywiście, kto wszystko widzieć też podjąć komunikację wesprzeć ten samolot to jest dość to jest goście dość standardowa standardowa rzecz nawet jeśli ona tak bardzo groźnie brzmi, ale to jest wszystko pokłosie zamachów 11września, kiedy te procedury zostały bardzo wciśnięte i zaczęto zakładać zawsze najgorszy możliwy scenariusz, a nie ani najlepszy, a zapytam o taką rzecz jak pilot myśliwca porozumiewa się ewentualnie kokpitem samolotu tego eskortowany ego czy obserwowanego czy są jakieś szkody specjalne nie kodów kodów nie ma mówi pan obowiązuje lotnictwo wojskowe i cywilne ma bardzo podobną nomenklaturę rozmawiania przez przez radio tutaj po prostu pilot myśliwca albo może wejść na specjalną czy generalnie samolot który, który zidentyfikowany przechodzi na specjalną częstotliwość ta częstotliwość jest używana przez pilota myśliwca w innym przypadku w danym obszarze kiedyś nad nim przelatuje to zmienia się częstotliwość, zmieniając obszary kontroli po prostu pilotce myśliwca używa dokładnie tej samej procedury, więc on wchodzi na nadaną częstotliwość i porozumiewa się z jest dowódcą przyspieszy w kapitale pieszym pilotem takiego statku powietrznego w sposób bardzo bardzo swobodny tu nie ma tu nie ma żadnych żadnych trudności rozumiem MF na poniedziałkowym szczycie przywódcy państw Unii Europejskiej podjęli taką decyzję, że białoruskie samoloty nie będą mogły korzystać z lotnisk ani przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej rozumiem, że jest to decyzja o charakterze z pewnością politycznym, ale czy niech pan skomentuje to ze ze swojej strony czy ewentualnie międzynarodowe Stowarzyszenie lotniczych będzie się do tej kwestii odnosić będzie prowadzić jakieś dalsze kontrole tego zdarzenia jak to będzie wyglądać nie my my w ogóle, jakby reprezentujemy linie lotnicze i naprawdę jak ognia unikamy sfery politycznej, ponieważ ta sfera polityczna została uregulowana konwencją chicagowską czterdziestym czwartym roku, a ta konwencja chicagowska powołała organizację, jaką międzynarodowa organizacja lotnictwa cywilnego taki powszechny skrót TSL, a po KO i wszelkie kontrole tego co robi dane państwo to jest zresztą czekały agendą ONZ, że była jasność siedzibą w Montrealu, więc my my mamy się zajmujemy procedurami audytu bezpieczeństwa linii lotniczych, ale to jest zdarzenie, które i to też dobrowolne czy audyty to jest także mamy jakąkolwiek możliwość zmuszania go jakieś linii do do do czegokolwiek po prostu jesteśmy twórcą standardów, które nie mogą przyjmować łącznie natomiast z punktu widzenia tego zdarzenia to jest zdarzenie, które w swojej formalnej wskaże będzie badane właśnie przez przez ICAO, które zresztą to to to zapowiedziało, ale ono będzie badane w odniesieniu do zgodności pomiędzy tym czy była jakimś punkcie złamana konwencja chicagowska, której międzynarodową konwencją, którą państwa też stosują dobrowolnie jest nawet to, że ICAO powiedział było tak czy ma nie znaczy, że nie znaczy, że państwa, które podpisały konwencji będą to akceptowały to musi być zaakceptowane przez no każde państwo suwerenne, więc przez jego albo władze lotnicze albo władze transportowe takie, które mogą podjąć jakąś decyzję, więc my, jakby nie jesteśmy i nie chcemy być uczestnikiem tego procesu to w ogóle nie jest rzecz, której jesteśmy powołań rozumiem, ale czy linia lotnicza w tym wypadku krajan Air może w jakikolwiek sposób skarżyć się do państwa do IATA czy może jakąś procedurę w tym wypadku wszcząć w związku z to akcje ostrą reakcją władz białoruskich sprowadzeniu samolotu na, że znaczy znowu my w tym procesie nie nie uczestniczymy co ciekawe za zabawne krajan nie jest członkiem, a ja, bo musi być członkiem rady, bo jesteśmy stowarzyszeniem, w którym upływu członkostwo też jest też dobrowolne, więc tu wszelkie skargi jeśli Jan nie będzie miał do to może mieć bezpośrednie do władz białoruskich tu jeszcze właśnie do ICAO za złamanie bądź nie na jakiej podstawie konwencji konwencji chicagowskiej także to ta cała procedura taka prawna ona ona jest dość jasna i no to prosta swojej w swoim rzecz prosta wyjaśnienie będzie oczywiście długotrwałe ale, ale jest prosta w takim mechanizmie podziału podziału kompetencji, więc nie wiem, jakie będą, jakie będą decyzje krajan w tej w tej kwestii, ale podejrzewam, że pewnie sobie jakieś skargi do ICAO dołka mogą napisać do statek powietrzny, który w, którym jest rejestrowany w Polsce, więc jak będą na pewno jesteśmy sygnatariuszem konwencji chicagowskiej, a spółka irlandzka i Irlandii, więc też jest sygnatariuszem konwencji chicagowskiej, więc może może, więc stosować albo fakt, że to statek rzeczny z rejestru polskiego albo albo może po prostu jako jako irlandzka irlandzki podmiot gospodarczy zadziałać i szepcze skarżyć, tudzież skarżyć do rządu landu np. rząd Irlandii może wtedy działać znowu ICAO nie reprezentuje, że jakby linii lotniczych nie tylko reprezentuje rząd raczej ICAO nie reprezentuje i nadzoruje wykonanie konwencja bez rządy są reprezentowane przez ambasadorów, których w kraju wysyłają do IKE jest tu mamy unijnej polityce nią tak dość powiedzieć jasno sprecyzowaną czy w związku z tym, że samolot NRA jest właśnie dodatki, po czym rejestrowanym w Polsce czy władze polskie mają jakąś kompetencje w tym zakresie do podjęcia jakichś działań wyjaśniających do kogo powinny czy mogą się w tym zakresie zwrócić jak najbardziej mają, ponieważ to jest statek powietrzny, który podlega polskiemu ulicą owi, czyli urzędu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego i z racji incydentu, który się odbył na pokładzie to przecież to zgłoszenie poszło właśnie do do ulicą, więc Ulma pełne prawo zażądać wyjaśnień od strony od strony ukraińskiej spadania en zbadania dowodów tego co zostało na jakiej podstawie tego typu decyzje staje pod podjęte i potem potem albo na na poziomie bilateralnym albo znowu, zwracając się do do ICAO złożyć się złożyć skargę i i prosić ICAO podjęcie podjęcie działań no dobrze wiemy już jak sytuacja wygląda z punktu widzenia takiego formalnego od strony Międzynarodowego stowarzyszenia linii lotniczych od strony przepisów konwencji chicagowskiej, a proszę powiedzieć z takiego swojego wcześniejszego doświadczenia w pracy w branży, czyli właśnie z czasów, kiedy był pan prezesem LOT-u, a czy Kenya Airways czy takie sytuacje nie spotkał pan przydarzyły się w pana pracy zawodowej czy miały właśnie takie podłoże analogiczna do tej sytuacji jak i czy dochodzenia w takich sprawach czy może nam zdradzić z takich sytuacji tak miał miały one tego typu sytuacje się zdarzają, ale tak jak mówię naprawdę bardzo bardzo różnych powodów, więc do, kiedy pracowałem w locie mieliśmy kilka przypadków przymusowych lądowań z racji chociażby znaczy tak tak tak tzw. kontroli pasażer chcieli pasażerów, którzy zachowywali się niezgodnie z przepisami nowej, sprowadzając znowu do tak bardzo prostego przykładu to obchodziło bójki na pokładzie bądź osoby pijaną, która odmawiała koledzy z wykonania pole polecenia polecenia załogi mieliśmy też przypadki, gdzie 132 jako przykład to to jest sytuacja, która miała miejsce kilka lat temu w Izraelu dość analogiczna do aktualnej sytuacji bezpieczeństwa to znaczy rakiety wystrzeliwane chyba ze strefy Gazy lądowały właśnie po stronie izraelskiej w tym 1 wylądowała na lotnisku Ben Gurion myśmy wtedy podjęli decyzję o o zaprzestaniu latania nów w Afryce to kto jest dużo obszarów objętych działaniami działaniami wojennymi wtedy linie lotnicze po prostu podejmują decyzję o tym, żeby dany obszar omijać to znowu dwuwymiarową było jasne, bo albo można mieć rekomendację właśnie ze strony dzika, że dany obszar jest obszarem niebezpiecznym, choć do głowy np. Libia, kiedy latający z Afryki wschodniej Europy na 1 klucza trasa biegłaby nad Libią, ale z racji tego żeni nie ma pewności co do tego, kto kontroluje nad tą przestrzeń powietrzną to ten rajdu był omijany różne strefy wojny wojenne, które czas na czasowe były zamykane czasowo chociażby Somalia była była takim miejscem do bardzo kontrowersyjny, kiedy lataliśmy na na różne zarówno lotniska, ale myśmy też przykład pan Ukrainy, kiedy działania wojenne Ukrainie wschodniej et no to bardzo wiele nie podjęło decyzję o omijaniu tego obszaru chyba dziś do pani tam nie było nawet żadnej oficjalnej formalnej rekomendacji po prostu centrum operacyjne linii lotniczych podjęło samo na bazie tych informacji, które miało decyzję, że żeby, żeby typu jadę, więc pracy zarządzania linią lotniczą to jest goście dość powszechne, że dane obszary wyłącza się z dostępnych tras przelotu z racji własnej oceny sytuacji, jaka jak nad tym obszarem panuje no będziemy mieli jednak teraz tę sytuację, której wcześniej rozmawialiśmy, że samoloty białoruskie nie będą wpuszczane do przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej nie będą wpuszczane na lotniska na terenie Unii czy w takiej sytuacji no od tak jak pan powiedział Rainer nie jest zrzeszony w IATA ale gdyby linia lotnicza była mogłaby szukać jakiejś ochrony państwa czy wierci taką decyzję jednak nie szybka skarżyć oczywiście zawsze zawsze można, ale to nie to nie to to znów jest decyzja o wymiarze czy na polu politycznym tak, bo oczywiście linia mogłaby my byśmy pewnie interweniowali, gdy tytuł, jakie podłoże związane z działalnością operacyjną, czyli ale, ale na jeszcze kilka dni temu nie było żadnych przeszkód, żeby te samoloty wylatywały do do przestrzeni europejskiej czy to w przestrzeni Unii Europejskiej, więc tu tutaj no to niema niema jak podłoża lotniczego tak no pan jest publikowana przez różne władze np. taka czarna lista linii lotniczych tak tam jak twórca jest za dużo incydentów to wtedy tu można działać, wdrażając po programy poprawy bezpieczeństwa to jest nasza to jest nasza rola jeśli tego chcesz była jasność to nie jest obowiązkowe jeszcze raz to to podkreślę i tam rząd mówi dobrze jeśli będzie za 3 miesiące audyt projektu poprawy uprawy incydentów NATO wtedy możemy z powrotem otworzyć przestrzeń tłumy nie mamy roli, bo to nie jest też co powiedziały władze europejskiej nie ma żadnego wymiaru lotniczego też wymiar stricte polityczny, żeby nie wpuszczać jako forma sankcji ani jako forma części działalności działalności leczniczej stąd no nie myślę, żebyśmy mieli jakąkolwiek rolę w przeszłości rozumiem były takie sytuacje, że były nakładane przez Unię europejską sankcje czy przez inne kraje dotyczące nie wpuszczania samolotów na na teren przestrzeni powietrznej pan nie nie pamiętam nie pamiętam, która czy były, czyli może to być taka precedensowa sytuacja mnie to znaczy z powodów politycznych z powodów politycznych chyba tak, bo nie pamiętam, żeby w ramach sankcji, a nie no przecież możemy mówić o Iranie tak chyba samoloty z Korei północnej też też są objęte jest tu bywam tu jest także jeśli są sankcje gospodarcze to trzeba pamiętać linia lotnicza podlega przepisom gospodarczym, więc np. nakłada sankcje gospodarcze mówi, że podmioty zarejestrowane w danym kraju nie mogą prowadzić działalności na terenie Unii Europejskiej linia lotnicza, która pochodzi z tego kraju automatycznie objęta tego typu tego typu sam SA sankcjami, więc muszę powiedzieć dzień leczy tak jak mówię te 2 przykłady sankcji gospodarczych część chodzą do głowy tak tak bardzo spontanicznie to jest właśnie Iran Korea Północna wypadliśmy przykład blokady blokady przez Arabię Saudyjską np. Kataru tak czy to była też decyzja na podłożu o podłożu politycznym przez ponad 2 lata katarskie samoloty nie mogą latać ani nad Bahrajnem ani nad Egiptem ani nad Sudanem ani nad Arabią Saudyjską co też nie miał żadnego wymiaru lotniczego tylko miało wymiar polityczny, bo decyzja podjęta przez Zjednoczone Emiraty arabskie widowisko koalicji kilku krajów jako forma sankcji politycznej wobec wobec Kataru za oczywiście każdy miał swoją interpretację poparcia takiej czy innych organizacji i samoloty katarskie musiały robić tak bardzo długo Monikę bo, startując były naprzeciwko Bahrajnu i musiały skręcać wprawo właśnie w stronę w stronę Iranu i nad zatoką osoba Nisko przelatywać przelatywać omijać de facto cały obszar, który trybu był zakazany także także to nie jest niespotykane tak zupełnie, że stosuje się tego typu sankcje na świecie ale, ale rzeczywiście należy do rzadkości ja jest to przez wszystkich nie tylko nas interpretowane jako do tak naprawdę duże bardzo normalna sytuacja, która o, której nikt zresztą nie ma żadnego interesu, bo my nie jesteśmy od tego, żeby nie latały tylko, żeby latały właśnie zgodnie z konwencją chicagowską, a założeniem konwencji jest to, że linie lotnicze nie są podawane różnego typu presją politycznym czy też mogą swobodnie oferować im się swobodnie swobodnie przemieszczać taka sytuacja, kiedy nie można latać między między 2 krajami z powodu wzajemnych decyzji decyzji politycznych jest oczywiście dla całej branży szalenie szalenie niekorzystna, bo to nie po to, zostaliśmy stworzeni, żeby nie latać, żeby latać no właśnie oczywistego technicznego lotniczego punktu widzenia linii białoruskie będą miały, zważywszy na ogromny obszar powietrzny Unii Europejskiej będą miały pewnie technicznie duży problem z funkcjonowaniem w ogóle z realizacją transportu już nie mówię do samej Europy, ale też, gdzie indziej, gdyby zakładam, że tak nie znam siatki Ben Bella ale, ale zakładam, że tak tak zresztą pan z po tak symetrycznie dzisiaj ma pan sytuację, gdzie na pewno solidnie Europy które, które będą miały kłopot z wykonaniem rejsów Maczka w stronę Azji, bo jeśli omija pan dany kraj z automatu wydłuża pan rejs, więc bardzo wiele Lima jest po prostu także rejsy są policzone naprawdę czas rejsu na jest tam co do 1015 minut, więc jeśli w danym momencie wydłuży pan rejsu 1520 minut to kwestia dostępności paliwa czasu pracy załogi, ale i harmonogramu godzinowego znaczy po to jest ta zaś pobliskie przychodzi, choć było to się nazwa branży potocznie ska dźwięk, czyli jeśli pan danej godzinie wylatuje, więc przedłuży rejs 20 minut toczy o stronę już pan nie ma tzw. słonecznym prawa do startu lądowania na lotnisku, do którego docelowego, bo ta tolerancja jest tam do do 15 minut, więc myślę, że operacyjnie Operacyjnego punktu widzenia ta sytuacja jest bardzo skomplikowana dla wszystkich i dla strony białoruskiej Lidla czy apel Tel Awiw innych linii, które operują z Białorusi, ale dla europejskich i tych przewoźników, którzy zdecydowali się nie latać to też jest operacyjnie bardzo bardzo duże wyzwanie, a zatem incydent, który no tak jak pan powiedział formalnego punktu widzenia akceptowalny no będzie miał zapewne daleko idące konsekwencje zarówno dla 1 strony jaki, jaki dla państw Unii Europejskiej dla całego transportu powietrznego panie prezesie bardzo serdecznie dziękuję za pana ekspercki komentarz za wiedzę, którą otrzymaliśmy naszym gościem był dzisiaj pan prezes Sebastian Mikosz wiceprezes Międzynarodowego stowarzyszenia linii lotniczych IATA dziękuję bardzo, to bardzo dziękuję dziękuję panu, a państwo wysyłaliście podcastu wolnych sądów i Radia TOK FM naprawo patrzy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NA PRAWO PATRZ!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA