REKLAMA

Dlaczego nastolatki nie chcą się szczepić? "Widzimy efekty braków systemowych w polskiej edukacji"

TOK360
Data emisji:
2021-05-26 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 to 360 podsumowanie dnia w radiu TOK FM Adam Ozga proszę państwa tylko niecałe 7,5% szesnastolatków zarejestrowanych jest na szczepienie nieco lepiej jest wśród 17 latków to jest 21%, ale to wciąż jest bardzo bardzo mało czytam o tym w Gazecie wyborczej Przemysław Staroń nauczyciel filozofii drugiego liceum Ogólnokształcącego imienia Bolesława Chrobrego w Sopocie nauczyciel roku 2018 jest razem z nami dzień dobry dzień dobry witam serdecznie, zostawiając na boku Rozwiń » kwestie systemowe, bo one oczywiście mogą być znaczące ma pan pomysł z czego wynika no małe zainteresowanie nastolatków szczepieniami jestem przekonany, że to jest nowy model, choć wynikowym oznacza tutaj mówi pan o modelu systemowym, które ma jednak jakby nie patrzeć z taką matrycą, a i ja dostrzegam bardzo poważna przyczyna systemową mianowicie to, że młody człowiek w ogóle chodzą do szkoły nie jest tak naprawdę uczone zrozumienia dla istoty nauki tak jak ona jest dla nas ważna nie jest uczone, jakby w tym sensie, że nie umożliwia mu się zrozumienia także mamy różne sposoby poznawania rzeczywistości natomiast nauka jest najlepszy najpewniejszym sposobem jest wielu powodów myślę, że to jest klub zresztą powiem szczerze, że przypominamy, że taki transparent ze jednego z protestów w związku z klimatem na trybunach pisana, dlaczego każe nam chodzi do szkoły skoro wy sami nie szanujecie naukowców nie słuchacie naukowców nam każe się uczyć i tak właśnie ten 1 wielki absurd młody człowiek jest nieustannie bombardowane koniecznością przymusem wykrywania różnych rzeczy, żeby zdobyć cenę nie uczy się tak go nagle co jest istotą tak naprawdę własne nauczenia się, czyli wszelkich procesów poznawczych tego co te procesy poznawcze wynosi na piedestał, czyli właśnie tutaj chodzi o metodę naukową i jakby 1 aspekt taki wniosek systemowy natomiast drugi dotyczy to jestem przekonany samej tej rzeczywistości co się milionowej i szeroko rozumianej internetowej przywrócić uwagę na to, że my przeżywamy obecnie to, o czym pisał Ortega gazet z poprzednim stuleciu mianowicie bunt mas bunt mas jest konsekwencją wprowadzenia nowych form masowego komunikowania oto mamy akurat zdecydowanie za kwestie internetu jest osiami Youth i ten bunt mas powoduje zwiększenie takiej możliwości wypowiadania się każdej osobie, która wypowiedzieć się chce i nawet jeżeli gada głupoty można powiedzieć no to i tak w jaki sposób jest to częścią dyskursu ten problem może jeszcze 1 rzeczy nie uczymy w szkole może nie uczymy również odróżniania informacji wartościowych od niej wartościowych odróżnienia źródeł wiarygodnych od niewiarygodnych no dokładnie właśnie o to chodzi w momencie, kiedy mamy do czynienia z tym współczesnym Thomas, kiedy mają obiekty można grać na większą bzdurę NATO w tym momencie stwierdzamy kraj w porządku wolność słowa natomiast wolność słowa nie może, jakby być wydrukowana z niej nie może być tak by program odpowiedzialność za słowa, czyli mówiąc krótko ktoś, kto nadaje nawet większe kłopoty mają tubie np. twierdząc że to umożliwia włączenie myślenia na to się rzeczy powinien jednak powinien taki system, który pozwala przerwać tego typu treści trasa 2 każdy powinien mieć sam możliwość dokładnie tego, o czym mówi pan, czyli właśnie taką możliwość umiejętność kompetencje rozróżniania informacji sensownych bezsensownych niestety to również wszyscy się zupełnie nieobecnego systemową edukacji dlatego też tak człowieka który, który słucha czegoś takiego no sorry to jest jakby dla niego to jest jakby pan jest niezdolny do tego, żeby rozróżnić co jest bardziej wartościowe prawdopodobne co ma większą wartość poznawczą czy powiedzmy coś sam się w Gazecie czy coś sobie ktoś nadaje na YouTubie no ale rysowaliśmy tutaj powiedzmy 2 problemy oba problemy są nierozwiązywalne bardzo krótkim czasie tymczasem mnie szczególnie mamy czas dlatego zastanawiam się jak w takim razie oczywiście to są rzeczy do rozwiązania to są umiejętności, które trzeba będzie kształtować, ale jak dotrzeć do tych młodzi młodych ludzi tu i teraz jasne pan co to znaczy jednak z bardzo się upieram przy tym, że my musimy walczyć o zmianę systemową, dlatego że czasem bardzo szybko, jeżeli zmiana systemowa nie nastąpi tak czy siak to przyjdzie kolejna pandemia i będziemy znowu jak gotowość tego konsekwencje dlatego m.in. właśnie tutaj z polską 2050 Szymonem Hołownią pracuje intensywnie nad tymi uszczegółowieniem programu edukacja dla przyszłości które, które się pojawi tam to jest ten aspekt m.in. związane ze edukacją pozwalającą myśleć krytycznie będzie bardzo bardzo istotne natomiast na poziomie tu i teraz ja powiem szczerze, że mamy całą gamę możliwości, ale też o to by to są możliwości zarówno w skali makro czy są przekazał kampanie społeczne, które są robione nieustannie nam przykład chociażby ta akcja, którą ja to bardzo zaangażowałem mianowicie nie szczepionkę czy to też przykład tak jest bardzo dużo kampanie uświadamiające z drugiej strony to jest kwestia i takiego apelowanie indywidualnego znaczy to się wydaje, że jestem zbyt mało istotne to jest bardzo istotna z tego względu, że jeżeli każdy świadomy człowiek mądrze rozmawia z młodym człowiekiem np. chociaż tutaj wiek ostatecznie nie jest tak naprawdę jakimś kluczowym czynnikiem różnicującym to czy ktoś chce się szczepić czy nie natomiast, jeżeli ktoś mądrze rozmawia mądrze nie będzie atakować, bo nie chodzi o atakowanie 8 min głowami tak dalej no to wtedy mamy szansę książka 1 osoba Echa załóżmy uświadomi inne 1 osobie, jeżeli takiej takich nazw to par rozmówców będzie multum no to wtedy mamy zjawisko w skali makro natomiast, jeżeli pyta pan np. o to jak robić jakich narzędzi używasz to jak powiedział przed chwilą nie może być ani księgowania poniżanie ani nic w tym rodzaju są to, jeżeli osobiście miałbym polecić to przede wszystkim to elektryczną Sokratesa, dzięki której można doprowadzić do takiego poczucia sprzeczności w tym rozumowaniu na to trzeba często już wysoka wykluczonym, ale można użyć także odwoływania się do odpowiedzialności do różnego rodzaju rachunków logicznych statystycznych tutaj polecam przede wszystkim też różne treści, które serwuje bardzo mocno nie nadaje jak na bok, bo na rozprawie jako geniusz statystyki na rozprawie strony tak mi wejść sami itd. tak dalej, ale też bardzo ciekawe są różne takie formy atomu jako psycholog mówiące formy takie prowokacyjne czy paradoksalne, aby wręcz nawet grywalizacja eine bardzo często widzimy takie przykłady sytuacji, w których można np. używa się uzyskaną efekt w postaci nim chociażby zaśmiecania ulic płytami, dlatego że bardzo mądrze wykorzystaną mechanikę gier znaczy postawiono załóżmy jakiś plastikowy przezroczysty Box i powiedziano podzielono na pół i powiedziano, że mamy głosowanie, które zespół piłkarski lepszy i chodziło o to by głosować płytami pety zniknęły z osiedla błyskawicznie całej dzielnicy więcej tutaj ważna jest takie kreatywne można tu ze stokiem na taki kreatywny Namysł i szukanie sposobów adekwatnych do rozmówcy, bo proszę mi wierzyć, że ktoś każdy młody człowiek z jakiegoś łączą możemy oczywiście o średnicy, ale każdy człowiek każdy młody człowiek jest jednak ktoś absolutnie indywidualne indywidualną historią życia i tak też np. jak pomóc to przyjrzyjmy się co dajmy na to biorąc pod uwagę zainteresowania doświadczenia no może taki sposób być rzetelnym narzędziem do przekonywania i tak też indywidualnego traktujmy bardzo dziękuję za rozmowę Przemysław Staroń nauczyciel filozof również dziękuję bardzo, z drugiego liceum Ogólnokształcącego imienia Bolesława Chrobrego w Sopocie nauczyciel roku 2018 już za chwilę najważniejsze informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA