REKLAMA

Poznańska Nagroda Literacka 2021 / Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka

OFF Czarek
Data emisji:
2021-05-28 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:55 min.
Udostępnij:

O tegorocznym wydaniu Nagrody oraz nominowanych do Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka: Urszuli Honek, Igorze Jarku i Katarzynie Szwedzie opowiadał prof. Piotr Śliwiński

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki krytyk literacki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem i co jest chyba najważniejsze dla naszej dzisiejszej rozmowy pan prof. Piotr Śliwiński przewodniczącym kapituły poznańskiej nagrody literackiej dzień dobry panie profesorze dzień dobry, albowiem poznańska nagroda literacka właściwie dzieje się tu i teraz można powiedzieć, że państwo pamiętają to albo nie pamiętają albo nie Rozwiń » wiedzą, kto może oddać głos panu profesorowi, który wyjaśni zawiłości pewną pewną dychotomię dualizm nagrody poznańskiej nagrody literackiej z przyjemnością ta nagroda powstała 7 lat temu ponad 7 lat temu, kiedy prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak i prof. Bronisław Marciniak ówczesny rektor Uniwersytetu Adama Mickiewicza przystali na na pomysł zorganizowania w Poznaniu nagrody nagrody literackiej takim impulsem smutnym, który jednakowoż chcę wierzyć zaowocował czymś pożytecznym była śmierć Stanisława Barańczaka postaci, która była ważna dla polskiej kultury polskiej literatury, ale w szczególności bliska Poznaniowi Uniwersytetowi Stanisław Barańczak przed wyjazdem do Ameryki na Harvard gdzie, gdzie pracował przez lata był wykładowcą na polonistyce poznańskiej polonistyce, którą zresztą sam sam skończył i w tym momencie wydawało się, że nie ma lepszej okazji lepszej możliwości by doprowadzić do pomysłu, który zrodził się zrodził się wcześniej który, który staraliśmy się prof. Marciniakiem zrealizować od jakiegoś czasu, a mianowicie żeby, żeby nagrodą literacką uhonorować uhonorować tego wybitnego twórcę i tego człowieka zarazem, który odegrał znaczną rolę w Polskiej w Polskiej polityce współtworzył polską niezależną kulturę kształtował etos opozycyjne od połowy lat siedemdziesiątych, ponieważ jednak była to, a miała być jest nagroda wspólne miasto Uniwersytetu postanowiliśmy podzielić się na 2 kategorie nagroda dla twórców młodych takich, którzy ukończyli 3005. roku życia nosi imię Stanisława Barańczaka natomiast nagroda za całokształt dorobku tak jednak wasz jednakowo całokształt który, który nie dokonał nie dokończył, który potwierdzany przez wydawane nadal wydawane ważne ważne książki ma za patrona Adama Mickiewicza stąd ta pierwsza zabiło druga druga, którą pewnie pan redaktor ma na myśli dotyczy regulaminu pozwalającego nam przyznawać nagrody osobom, które wydały książki w ciągu 3 lat poprzedzających decyzję żyli nie w ciągu roku w ciągu 3 lat to nie jest konkurs na najlepszą książkę roku w kategorii młodzi starzy to jest nagroda, która ma wyłonić najbardziej interesujących twórców uhonorować aktywnych, ale niekoniecznie w tym rocznym wymiarze mnie się wydaje, że konkursów na najlepszą książkę roku mamy w Polsce już dość dużo natomiast takiej nagrody, które by korygowała tę krótką perspektywę to zrozumiałe zresztą oczywiście się przyznaje nagrody książka roku ale, ale również chyba zrozumiałe jest potrzeba spojrzenia nieco rozlega się perspektywy myśmy nataką rozlegle są perspektywy się zdecydowali to jak myślę jest druga wyróżniająca cecha to tej nagrody pierwszą jest właśnie ta współpraca samorządu Uniwersytetu wielkiego 1 Uniwersytetu w samorządy wielkiego miasta jak na polskiej wersji wielkiego miasta dalej to właśnie, że Rze, że patrzymy nie podnieca innym innym kontem to to druga druga właściwość trzecia właściwość jest trudne do zdefiniowania jednakowoż dla nas ważna mianowicie chodzi chodzi o to by funkcjonować w największym możliwym stopniu na rzecz osób, które są nominowane nagradzane na rzecz pisarzy, a w możliwie skromny możliwie skromnym na na rzecz instytucji, fundując tych to ukierunkowanie na na kapitał się tak wyrazić na kapitał zasług po stronie po stronie literatury ani gromadzenie za sprawą literatury kapitału symboli tych instytucji to jakoś nam przyświeca wierzymy, że cierpliwością i pewną wiarą w literaturze zasłużył na to by by ta nagroda była interesująca dla publiczności w Polsce nie informujemy tego zainteresowania znanymi technikami i tak sobie myślałem, słuchając rozmowy pana redaktora profesorem profesorem po porę, bo o ligę tajnie, że chcielibyśmy wszyscy chcieli, żeby Wittgensteina, gdyby był polskim pisarzem obecnie, żeby mógł dostać dostać taką taką nagrodę, bo przecież czytałem czytałem charyzmie wielkiej sławie i poważaniu, jakim się ciecz kurczy nawet, o którym była bardzo interesująca mowa w walkę w ścianie miałby miałby dzisiaj trudno to pomyślałem, że jakże niewiele on byłby przysporzy punktów parametry izolacyjne dla instytucji, z którymi, z którymi był czy byłby związany pisał stosunkowo mało jeśli pisał mało to jego ewolucyjna wartość ta musiałaby być mała krótko mówiąc nagroda literacka literacka, a zarazem humanistyczna nagroda związana z Akademią również dla takich osób, które w porządku w Rzymie chętnie urzędnik użyję słowa reżym współczesnej współczesnej nauki nie mają dla siebie miejsca, a w literaturze czasami nie mają dla siebie oczywistego miejsca, bo literatura z kolei promuje promuje aktywność promuje obecność promuje promowanie, więc tak sobie pomyślałem, a może by Ludwik Witka Stein mógł dostać te nagrody może dowód dowodem na to, że mógłby jest fakt, że otrzymał nagrodę imienia Adama Mickiewicza w tym roku Jan Janković to oczywiście znana w świecie świecie literackim, ale bardzo nie wymiarowa nieprzystające do do pewnych tematów, które także w tym świecie się zdarzają do jakiego stopnia tym światem ten świat urządzają wielki znawca literatury erudyta tłumaczy autor wielu książek niektóre z tych książek były były bardzo zna pan tu nie stało paradach autorzy opowieści rzecz jasna książkę obronie Schulz co do nie wymieniam ich tu wszystkich tłumaczy w ważnych bardzo głośnych głośnych w Polsce dzieł ćwiczeń stylistycznych Raymonda no tłumaczył oczywiście tak także żar i jego tłumaczył z literatury rosyjskiej Roberta wracam do francuskiej człowiek aktywny na niezliczonych łamach nazywany czasami mistrzem Janem ze względu na datę jego staroświecko, a zarazem rzutującą w przeszłość tak daleko, że trudno trudno, zanim do nadążyć erudycją sposobem uprawiania eseistyki sposobem bycia krytykiem literackim sposobem w jaki jest czytelnikiem jest Arce Arce czytelnikiem będą oczywiście zarazem zarazem mistrzem mistrzem konfuzji zapisanej zapisanej w jego drobnych i większych tekstach na łamach jest, a było bardzo wiele tych czasopism 5EUR nowe książki literatura na świecie tak wyborczej teraz w Petera tutaj się próbuje oddalić nie stroni od dzienników, a profesorze odbija czasami periodyki dobrze cudownie to tutaj suspens mały nieśmiały się wciskam pomiędzy słowa i zapraszam pana panie profesorze naszych słuchaczy na informacje Radia TOK FM po, których powrócimy dowiemy się jeszcze więcej o tegorocznej edycji poznańskiej nagrody literackiej pan prof. Piotr Śliwiński opowiada informację o 1120 o czary pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej opowiada o tegorocznej edycji tak jak pan profesor wspomniał w pierwszej części laureatem poznańskiej nagrody literackiej nagrody imienia Adama Mickiewicza 2021 został Jan Gombrowicz, a dzisiaj dowiemy się, kto zostanie laureatem nagrody stypendium imienia Stanisława Barańczaka 2 i wiedzy, gdzie 1 mężczyzna panie profesorze wszak bardzo bardzo jestem jestem ciekaw zapraszam zapraszam na osiemnastą na stronie centrum kultury zamek można można będzie oglądać transmisje wręczenia nagród do Barańczaka mówiąc w skrócie nominowane zostały 3 czy Fed czy osoby 2 poetki oraz poeta prozaik, ale także także autor współautor książki komiksów już rachunek, które wydała do tej pory 33 książki bardzo bardzo interesujące Katarzyna Szweda debiutantka autorka książki, bo Zorka zauważonej przez różne gremia, czego oczywiście także także się cieszymy i Igor Jarek bardzo ciekawa postać ciekawa biografia, ale nie chciałbym tą biografią jej jej rzeczywiście bardzo nietypowymi jednak to tutaj dużo mówić bardzo nietypowymi aspektami przeważać przeważyć nad wartością i zawartością i całym tym członkiem niesłychanym, które znajdujemy w jego książce zatytułowanej halny, za którą został został nominowany wcześniej jednak dla porządku dla porządku dodajmy opublikował 2 książki poetyckie, a zatem ma ma różnorodny dorobek tutaj chcę powiedzieć wyraźnie, że młoda literatura jest dla osób interesujących się literaturą zawsze bardzo istotne dla osób interesujących się literaturą jest również istotne, choć oczywiście nie zdają sobie z tego sprawę, dlatego że ona daje nam nadzieję na przedłużenie kultury literackiej, a istnienie rozwój i żywości tego życia literackiego jest dla dla nas wszystkich także dla Czytelników czymś czym jak myślę bardzo bardzo istotne, dlatego że w tej kulturze mieści się chyba naj intensywniejszy pierwiastek krytyczny krytycznego samodzielnego indywidualnego myślenia pierwiastek oporne w stosunku do tych wszystkich mechanizmy, które sprawiają, że myśląc, iż wszystko możemy możemy teraz mniej myślę, że jesteśmy każdy z nas po swojemu jesteśmy coraz bardziej do siebie upodobnienie tak dalej tak dalej nie chcę tego rozwijać też mniejsze zdaje, że akurat rozwijanie tej tej myśli tej świadomości, że bardziej niż wiele innych rzeczy potrzebne nam jest potrzebne nam jest krytyczne myślenie ma ma sens 22 zdania, że 2 cytaty każdej z tych osób Urszula Urszula chadek PiS pisała m.in. tak jednym z wierszy zaraz spadnie deszcz mówi stoimy obok siebie jak ludzie, którzy za chwilę mają się rozstać miał szkliste niebieskie oczy mówię znowu nalewa wodę do miednicy ściąga ubranie tak będzie wyglądać zanurza się otworzyć oczy, żeby go nie widzieć przepowiadanie wiersze na naprawdę na taką wyraźną prośbę jak ta, którą z, którą mamy teraz do czynienia, którą możemy możemy państwu zaprezentować na żywo w radiu jest oczywiście trudne bezsensownej niepotrzebne państwo sami to słyszę jak jak autorka słyszy jak słyszy nie tylko własne słowa słyszy sytuację, którą obserwuje jak słyszy przyszłość w tym co w tej mikro sceny, która została tu przedstawiona już rachunek to jest wrażliwość niesłychana wrażliwość na na na moment na sytuację na obraz na na ciało na ciało bardzo różnie różnie myślano to jest ciało rzeczy, bo one mają swoją osobowość to jest ciało ludzkie ciało zwierzęce to także jest tutaj i to metę to są te wszystkie ciała, w których powstaliśmy żeby, żeby być takimi, jakimi teraz jesteśmy znani ważną jest kwestia również tożsamość to, skąd przyszło i ja się i jakie z tego wynikają konsekwencje przeczytam może fragment jedynie wiersza, bo Siarki Katarzyny Szwedy bochny duże stary dużo starych pracę w potokach nieznajomej brodę po kolana piorą ma ja wielkimi piersiami podglądają chłopcy ze wsi nauczą się w połowie w uprawach ksiądz wypełni przed dam wiecznej pamiętać o, nosząc się zataczają koła wielkimi piersiami biorą Mattia trumnę niosą na Marach chłopcy ze wsi widzieli stare nagie praczki pokona nawet krwi i długie workowate pierwsi uderzały Kamil terenach praczki nie mają kij Jacek trudno ten wiersz czytać trzeba byłoby pewnie go tak pół zaśpiewać, bo też to jest te poezja, która sięga do rzeczy rzadko dzisiaj podnoszonych do do historii do historii Łemków Łemkowszczyzny do tej dramatycznej historii, która po wojnie długo była zasłonięta cieniem wstydliwym politycznym cieniem potem potem wracała była czymś co składało się powieść dramatyczna albo czasami tylko na ciekawostkę, a poetka potrafiła tam młoda poetka potrafiła zamienić tę powieść osobistą o środowisku, z którego wyszła o ludziach, których zapamiętała o pewnych rytuałach tamtego Rynkowskiego odsuniętego na margines prawie nieobecnego znikającego, ale przecież ważnego dla niej danie świata co więcej do wierszy, które pisze potrafiła łączyć elementy tamtego Rynkowskiego języka ona jest pod tym względem wyjątkowa ona jest jedną z tych, którzy pod, które potrafią odnaleźć ten zapadający się świat uczynić go własnym przedstawić wiarygodne wiarygodniej podobna do dotykać Radzieckiego, który również pogranicze pogranicza polsko-ukraińskiego wyschną tak dużo znakomitej znakomitej poezji i wreszcie Igor Jarek, którego nie zacytuję, bo nie mam pod ręką to proza można by ją podarować na chybił zrealizują wcześniej panie profesorze na cytowanie chyba z tego to akurat tak jest wcześnie wcześnie również z tego powodu, że od nieszczęść sobie wulgaryzmy do używania wulgaryzmów ale, więc musielibyśmy musielibyśmy Wyka dźwiękowo wykrok szkoły rwać niektóre miejsca, choć oczywiście na prawach cytatu mogłyby się pojawić w radiu, ale nie chcę powiedzieć, że oto jest najwłaściwsza cecha ta na wywiadówce się ta tak, przy której trzeba jego prezes pełnienie to jest wulgarność obecna w tym świecie naprawach na pełnych prawach, a zatem, gdyby ją wyjąć tego świata świat nie uzyskałby wtedy tego statusu tej kondycji na, na której autorowi zależy dalej jest wulgarność projektowana w tym znaczeniu że, choć to proza, która wiele robi byśmy mieli za realistyczną równocześnie robi równie dużo, choć dyskretnie wymieść byśmy mieli świadomość, że jest balladą, że jest opowieścią o pewnym świecie który, który nie jest światem wykluczonym niewykluczone, że istnieje jest światem wykluczonych niewykluczone realistycznie wykluczoną pod względem realizmu opowieścią o o wykluczonych ludzi na dnie, a nawet pogodny spod dna mówiących nie mamy powodu by sądzić, że taki świat nie istnieje mamy wiele powodów jeśli tylko się rozejrzymy by założyć że, że on jest, ale ta balladowe, której wspominam sprawia, że równocześnie to jest świat literatury widziany przez nie tylko to wyostrzone oko nie tylko to przestępcze ciekawość wrażliwość, która da samo dno chodzi albo jeszcze głębiej, ale my także przez pewne pewne skojarzenia skojarzenia literackie i literackie skojarzenia pewnie Czytelnicy będą mieli rozmaite od polskiej autorów gdzieś się pewnie komuś przypomni Hłasko albo Nowakowski albo stać mnie w niektórych kawałków inni, a inni przypomną sobie pisarzy w innych językach tworzących np. po angielsku tam jest całkiem całkiem dużo takich opowieści obiedzie na obiedzie o widokach o ludzie zatrzaśnięte w swoim swoim losie albo sekwencji złych przypadków i znaczenie tego rodzaju prozy zyskuje przez kontrast blichtrem tymi obrazami postępu dostatku zamożności wznoszącej się wyżej wyżej krzywej poziomu poziomu życia ta statystyka dobrobyt dostatku postępu nowoczesności działa przeciwko przeciwko pamięci tych, którzy w, których los spycha na samo dno to w pisarstwie młodych autorów jest mocno obecna, aczkolwiek też wyraźnie powiedzieć, że nasza nagroda nie wyznaje wieku nie wyznaje ani doświadczenia starości ani mądrości z tym związanych z pasa Pięta nie jest wcale oczywistym oczywistą własnością upływu lat ani nie jest też przez kontrast obecna wśród młodych jest dzisiaj taki rodzaj wiary, że to właśnie wiary kultu wyznania powiedział bardzo Dzikowskiego często ślepego się tego na na nas schematy stereotypy na dur notę zwykłą skupionego na na na młodości to niema tak wiele romantycznych korzeni podstawie można było sądzić jakąś jakąś myślową czy wrażliwością koniunkturą my w ten sposób nie myślimy myślimy jak sądzę myślimy jak sądzę, że młodość ma w literaturze ma po swojej stronie tyle samo atutów w każdy inny każda inna pora pora życia natomiast ma 1 atut silniejszy, a mianowicie do niej należy przyszłość pisania i przyszłość czytania w związku z tym to wystarczy to wystarczy, żeby poświęcać jej wiele uwagi i pomagać jeśli jeśli się do pomagać jej by ta przyszłość zaistniała, że istniała jak najpełniej to jasne poznańska nagroda literacka tegoroczna edycja myślę o tej części nagrody stypendium imienia Stanisława Barańczaka dowiemy się czy Urszula Hunek czy Katarzyna Szweda czy Igor Jarek zdobędą ten rok się dowiedzieć, bo we trójkę znakomitych pisarzy aż aż się aż nieprzyjemnie pomyśleć że, że dwójka z nich nie nie otrzyma tej tej nagrody, więc nagrodzie coś czasami porywającego, kiedy wyłania świetnych świetnych autorów świetne autorki jest też przygnębiającego, kiedy spośród tej świetności musi wybrać świetność 1 pan prof. Piotr Śliwiński kierownik zakładu poetyki krytyki literackiej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i przewodniczący kapituły poznańskiej nagrody literackiej przygotowuje się do dzisiejszej uroczystości o godzinie osiemnastej dowiedzą się państwo można wejść na stronę pewnie internetową facebookową centrum kultury zamek w Poznaniu i tam znaleźć link do transmisji dziękuję bardzo, panie profesorze informacji już kilka liczb o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA