REKLAMA

Filozofia jako duchowość

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-05-29 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Piotr Augustyniak dzień dobry dzień dobry Tomaszu dzień dobry państwo filozof związany z uniwersytetem ekonomicznym w Krakowie także twórca prowadzący takie cyklu rozmów niedawno zainaugurowanego bezradność filozofa w teatrze szekspirowskim w Krakowie przeproszę w Gdańsku rzec jasna i współtwórca współtwórca wraz z Bartoszem Szydłowskim cyklu rozmów sztuka myślenia z kolei w teatrze Słowackiego w Krakowie właśnie na auto oczywiście m.in. głośnej ostatnio Rozwiń » książki Jezus Chrystus, której tutaj rozmawialiśmy na jak rozmawialiśmy o tej książce, proszę bardzo, chciałby żyć bardzo miło, więc na razie tyle tylko cała przyjemność to naszej stronie dzięki, że przyjąłeś zaproszenie do tej rozmowy no, a nawiązać chciałem rozpocząć rozmowę właśnie od tego wątku, który pojawił się w naszym poprzednim spotkaniu tutaj na antenie godzinę filozofów i Radia TOK FM rozmawialiśmy o Jezusie Chrystusie to jest książka, która się jakiś czas temu nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria ukazała i pojawił się tam taki temat, który oczywiście jest bardzo istotnym tematem tej książki mianowicie temat filozofii jako pewnej specyficznej formy duchowości czy w każdym razie takiej aktywności mentalnej intelektualnej psychicznej, która kieruje się w tym SA w tę samą stronę co rozmaite religie instytucjonalne, ale jakimś sensie daje coś więcej aniżeli te religie mogą dać nam przed wszystkim właśnie nie jest żadnym sensie jakąś społeczną instytucją, która czegoś od nas wymagała pilnowała jakiś ortodoksji itd. i o tym chciałem się z tobą pomówić, ale najpierw może zacznijmy od tego czym w zasadzie dzisiaj jest filozofia, jaki jest twoim zdaniem miejsce filozofii w krajobrazie intelektualnym późnej nowoczesności, a to jest takie pytanie szalenie skomplikowane myślę dobra nami znaczy udział także szewskim wydaje się, że istotne jest filozofia dzisiaj nie jest bardzo rzadko jest oczywiście rzadko jest to rozumiana jako jako droga do do jakiegoś duchowego przebudzenia czy wewnętrznego przebudzenia, że to jest tak jak w starożytnej co przypomniał Piera do, że filozofia jest jest no i ścieżką doświadczeniem duchowym ćwiczeniom duchowym i tym chyba Józefa jest coraz rzadziej przynajmniej takim głównym obiegu, bo ona jest oczywiście dziedziną akademicką się przede wszystkim ze wszystkimi wadami zaletami tej sytuacji czyli w jaki sposób diagnozuje diagnozuje rzeczywistość na bardzo różnych poziomach i zarówno tych można powiedzieć niezwiązanych z z bezpośrednio z takim codziennym życiem codziennym doświadczeniem, czyli to jest na podejmowanie pytanie o analogicznych epistemologii licznych często bardzo zaawansowanych językach teoretycznych to jest oczywiście bardzo bardzo pasjonujące we współczesnej filozofii również jest dzisiaj i tutaj jest myślę już bardziej obecna w takiej praktyce społecznej czy w życiu społecznym jest obecna filozofia również jako krytyczne myślenie krytyczne myślenie na temat zjawisk właśnie świecie nowoczesności, a i tutaj dostarczona teorii krytycznych to jest coś bardzo bardzo istotnego, aczkolwiek bardzo związanego właśnie z tym wymiarem społecznym przede wszystkim społeczno-polityczny tak bym tak to jednak miejscowi upraszczając no myślę, że to są takie tak, kiedy takie 2 obszary, które rzeczywiście ze przez akademicką są związane ten drugi on wyprowadza filozofii bardziej na Agorę bardziej przestrzeń już debaty publicznej, aczkolwiek tego filozofów niekoniecznie jest może poza swoim zyskiem z kilkoma jeszcze z gwiazdami współczesnej sceny intelektualnych głos nie jest wcale tak bardzo szeroko słyszane myślę, że szkoda natomiast ten wywiad ważniejsze wybierzesz nie chciałby jeszcze ten kontekst trochę trochę poszerzyć, bo czy nie poszerzyć właśnie doprecyzować, że jednak dzisiaj, jeżeli chodzi o różne takie dyscypliny zajmujące się analizowaniem rzeczywistości jakimś diagnozowanie stanu rzeczy i tworzeniem pewnych rekomendacji co w związku z tym należy robić, że ten obszar jest chyba zdominowany przez taki paradygmat statystyki policzalne gości ścisłości pewnego rodzaju właśnie parametryzacji et Cetera natomiast filozofia znacznej mierze oczywiście mama to jest pole bardzo zróżnicowane są filozofowie, którzy mieszczą się w tym paradygmacie jak najbardziej, którym powiedziałem np. część ludzi, którzy filozofią umysłu zajmują Daniel Dennett no to w zasadzie jego analizy są są są analizami, które spokojnie dałoby się określić mianem refleksji naukowej albo w każdym razie bliskie standardom nauk empirycznych natomiast no generalnie rzecz biorąc ta refleksja, którą filozofia oferuje pewna specyficzna filozofia refleksja wymykające się właśnie takiej parametryzacji trochę chyba nie może sobie znaleźć miejsca w dzisiejszym świecie mam wrażenie albo albo to miejsce jest jest niezwykle małe nie ma takiego wrażenia myślę, że tak myślę, że tak, chociaż też jest tak jak taki taka druga przestrzeń, gdzie no można powiedzieć się, ale ta przestrzeni jest dość pojemna to jest przestrzeń na na taką interdyscyplinarną humanistykę, gdzie z pogranicza literatury psychoanalizy i właśnie pewnych nurtów filozofii też tej właśnie francuskie strukturalnej to ten ten obszar jest wydaje mi się dosyć też istotne, ale tutaj Alte magistra zaangażowana politycznie bardzo wyraźnie o tym o tym mówi tako teorii wydaje się, że mają wcielenia inne, że tak żona często jest zaangażowana politycznie czasem może właśnie też niekoniecznie kiedy, kiedy to jest dziś bliższa właśnie teorii literackiej natomiast tak inaczej jest gdzie zaangażowane to gdzieś wychodzi Sarna ludzie czytają książki prawda wtedy ta teoria krytyczna nie teoria humanistyczne ona na jakości towarzyszy temu ludziom, którzy czytają książki czy Niewiem rozważamy różne problemy społeczne te związane nie jest dzisiaj Zeman sytuacją tożsamością nie wiem kluczową seksualną tak dalej no jest wiele takich gorących tematów, w których również ten interdyscyplinarny dyskurs humanistyczna też ma dużo dopowiedzenia i tutaj jak ma duży duży wpływ na to co ludzie myśląca co jak się zachowują się, że to co chciał powiedzieć to, że tutaj mamy kulturoznawców wykształcenia i właśnie teoretyków literatury filozofów, którzy gdzieś i antropologów, którzy gdzieś można powiedzieć stykają się ze sobą mówią o tym samym językami nie do końca tak całkowicie innymi także, że się przenikają i dyskusji tylko tych dyscyplin tak no to ma oczywiście swoje plusy i swoje minusy, bo i zresztą te spory pomiędzy przedstawicielami pewnych odmian teorii krytycznej, a np. naukowcami empirycznymi, kiedy 12 dyscyplina interesuje się tym samym obszarem zaczynają być coraz wyraźniejsze tam sprawa pozbawienia życia do kin SA ostatnio tytuł humanisty roku przez pewne Stowarzyszenie amerykański w związku z jego wątpliwościami co do pewnych aspektów teorii QR właśnie formułowany miejsc, która jest częścią teorii krytycznej rzecz jasna właśnie formułowanymi pozycji kogoś, kto zajmuje się empiryczną biologię ewolucjonizm itd. no to co są bardzo ciekawe spory, która nie myślę, że będą coraz intensywniejsza no właśnie, ale to jest taka też specyficzna mam wrażenie dyscyplina summa summarum, bo właśnie bardzo często jednak sprzęgnięte pewien taki sposób myślenia o humanistyce nie tylko właśnie jako, o czym co ma świat opisywać, ale także jako, o czym sama go zmieniać no bo to jest zewnętrznych różnych dyscyplin takie założenie, że to jest pewna praca emancypacji, którą się wykonuje właśnie przy pomocy tych narzędzi, a co z taką filozofią powiedziałbym, która w duchu ukraińskim raczej mnoży wątpliwości pytania aniżeli no może być właśnie jakimś narzędziem społecznej zmiany czy czy takim oczywistym programem politycznym, jakby widział ten aspekt czy należy także Kompania jako jako pewnej kasandryczne figury, która trochę gasi entuzjazm problematyce tuje różne sprawy itd. ja myślę, że szewskim to co chciałam powiedzieć to co dla mnie jest autentyczne dyskusje filozoficzne to jest taki Akademii rzeczywiście polegający na zamknięcie się wierzy w kości Słoniowej i w jakim takim zupełnym odcięciu, jakiej takiej bańce bardzo wąskich specjalistów, którzy no można powiedzieć rozważają w tym swoim towarzystwie pewne pewne bardzo zaawansowane problemy teoretyczne i zdają się, że to jest coś takiego co oczywiście ma uzasadnienie tradycji filozoficznej, ale ale, ale gdzieś tam zdradza może za pomocą słów ale, ale łatwo odpada od pewnego nowego impulsu wydaje się, że rządowy impuls filozofii to jest impuls jednak bycia w społeczeństwie uczestnictwa w debacie publicznej i wasze paradoksalnie wbrew temu zapowiedziała właśnie wpływania na rzeczywistość na jakość życia społecznego na obecność właśnie postaw obywatelskich i krytycznego namysłu nad rzeczywistością pewnej samoświadomości człowieka tak pogłębionej zdaje się, że to to jest bardzo istotne w żywiole filozofii natomiast to co jakby, o czym ty mówisz idzie też w tym samym kierunku tylko jakby inaczej próbuje dojść do tego efektu zaczęła się tak jak mówi że, że kilku koniec filozofowie ci, których świadczenie tak jak ja rozumiem filozofii ani zawsze chcieli zmienić świat Sokrates też chciał zmienić świat tak Sokrates też chciała prawda doprowadzić do jakiegoś przełomu kulturowego w Atenach tak chciał zaradzić też pewnym pewne te pewnej sytuacji kryzysowej, więc cała tradycja filozoficzna, która w dużym stopniu od Sokratesa wychodzi ona Mattel ten aspekt sowiecka, która już Sokrates Sokrates robi to właśnie także Sienie angażował ideologicznie jakiś konkretny projekt polityczny nie przepychał jakiś ustaw czy czy nie nie wciskał do domów ludzie jakiś okręt konkretnych poglądów tylko on rozumiał, że ta droga do jakich trwałej i głębokiej zmiany społecznej ona idzie właśnie poprzez owe z pozoru zupełnie niepraktyczne pytania wątpliwości tak, czyli że filozofia w tym sensie jest czymś dla mnie paradoksalnym, że ona może właśnie zajmować się z pozoru pytaniami zupełnie nie praktycznymi, ale jeżeli, jeżeli macie odwagę, żeby te pytania stawiać gdzieś na forum publicznym, a nie tylko jakieś małej sali seminaria nie chciał tam oczywiście też jest bardzo ważne, jeżeli ma taką odwagę sobie z tym pójść szerzej poszukać języka komunikatywne ego albo w każdym obszarze takiej formy przyciągającej to wtedy ona nawet w tych bardzo abstrakcyjnych z pozoru nie praktycznych pytaniach rzeczywistość życie o jego sens i ona status świecie tak dalej ona ona może mieć duży wpływ na na dynamikę życia społecznego kierunek ewolucji dziś jest za bardzo ważne czy wydaje mi się, że cała w sumie cała filozofia dwudziestego wieku i 2001. wieku ona jest próbą odpowiedzenia na coś co nazywam wielu nazywa kryzysem nowoczesności prawda, że jest pewien projekt nowoczesny projekt założenia oświecenia jako stworzony projekt, którym trzeba doprowadzić do likwidacji zła, czyli do pokonania różnych nie pokonywał nierozwiązywalnych wcześniej problemów społecznych politycznych, ale też na być może taki zupełnie też materialnych tak dalej tak dalej, że ma to być wszystko w tym w tym procesie nowoczesności jakoś przezwyciężone tymczasem okazuje się, że nowoczesność bardzo nakręcona i rozkręcone daleko posunięta ona być może rzeczywiście pewne problemy usunęła, ale stworzyła nowe jesteśmy w jakim się w związku z tym dużym impasie, bo tak naprawdę nie wiemy już nowoczesności miała być projektem likwidacji zła okazuje się, że jest radykalnie przyspieszającym postęp w różnych dziedzinach, które właśnie raczej stwarza problemy niż usuwa i to jest coś co domaga się intelektualnie reakcji w dużym stopniu właśnie filozofia dwudziestego wieku 2001. ona próbuje odpowiedzieć na to wyzwanie na to zapotrzebowanie przemyślenia nowoczesności, która popada w kryzys to my zaś dotyczy każdego z nas tych, którzy właśnie używają smartfonów i nie są w stanie być już użytkownikami tego sprzętu tylko raczej są używaniu przez niego prawda, zaczynając od tego poprzez działa wiele różnych wszyscy tak to jest taki fundamentalny problem z techniką przed, który podniósł Martin Hart Gary, który jest jednym z motywów co technika z nami robi dla no, więc tak tak bym coś na twoje pytanie no właśnie to jest taki moment, w którym ta kategoria nazwijmy to duchowości czy w każdym razie pewnych fundamentalnych pytań, na które odpowiedzi część z nas poszukuje i których nie znajduje w różnych instytucjonalnych religiach np. czy już nie znajduje to jest ten moment, który możemy się chyba temu tematowi trochę bliżej przyjrzeć jak teraz się odwołał do Jezusa Chrystusa jeszcze, w którym formułuje taki program filozofii jako dyscyplinę, która jakimś sensie religię czy religijność te klasycznie tradycyjnie pojmowaną zestrojono z rozmaitymi instytucjami religijnymi jakimiś konkretnymi wyznaniami grupami wyznaniowymi tak dalej zastąpić to w jakim sensie na tym też polega twoja książka, że Jezusa Chrystusa religijnego robisz Jezusa Chrystusa filozoficznego czy interpretowanego filozoficznie właśnie powiada, że on jest wtedy znacznie nam bliższe i znacznie ciekawszy, toteż wiele kwestii bardzo dziękuję to przy przywołanie Jezusa Chrystusa to ciągle jest książka która, która jakoś tak mocno żyje w też w ich życie tak bardzo duże reakcji bardzo głosów, ale dlatego też mam takie wrażenie, że to rzeczywiście jest pewien dyskurs, które jest potrzebny i fajnie, że możemy w związku z tym książkę i jeszcze raz przywołać na nas na antenie i twojej i swojej audycji za co dziękuję natomiast jeśli miałbym jakoś tak dotyczy odpowiedzieć NATO NATO pytanie też, otwierając jakąś pewnie dalszą dyskusję między nami to odpowiedziałbym także ja myślę rzeczywiście o filozofii w taki sposób, że ona nas, że pewna droga rozwoju człowieka, która ma nas komunikować z czymś najbardziej prostymi najbardziej fundamentalnym co możemy sobie nazwać tajemnicą istnienia co możemy sobie nazwać strumieniem życia co możemy sobie nazwać Niewiem pytaniem obycie tak jak chciał Hayboeck takcie, jakkolwiek sobie to nazwiemy coś bardzo bardzo wie czy może możemy powiedzieć za mistyka mi, że to jest nic czy nicość prawda, której wszystko wyrasta Wróblewską powraca filozofia dla mnie jest pewną refleksją, która ma nas do tego na powrót niejako przeprowadzić, że my w naszej praktyce cywilizacyjnej takiej, w której dominuje tzw. rozum instrumentalny czyli, czyli inteligencja nastawiona na nas zysk na sukces na dodatni bilans na zapewnienie możliwości utrzymania się Cetera, że właśnie cywilizacja oparta na tym instrumentalnym rozumie ona nas od tej kwestii jakoś oddala ona nas od niej odleci z jakimś stopniu odcina teraz filozofia jest próbą odwołania się w nas do pewnej i pewnych pokładów myślenia czy do pewnej innej alter alternatywnej racjonalności to nie jest instrumentalna, którą ktoś może nazwać wyższym rozumem tak jak tak jak Prospero w burzach, które niedawno rozmawialiśmy, gdzie indziej albo może to nazwać myśleniem koncentracyjnym, bo myśleniem bycia jak powiada DG albo jeszcze wielu innych inaczej, ale chodzi generalnie o to że, że my mamy w sobie również możliwość myślenia, które nie jest nastawione stricte na na na mierzalne efekty to jest myślenie które, które pyta o sens, a nie pyta korzyść i że uruchamiając myślenie my możemy niejako z tej w tym cywilizacyjnym odcięciu od tego jest najbardziej podstawowe możemy, jakby na przekór temu się z tym skomunikować i wcale nie nie, burząc cywilizację, toteż ważne także, że filozofia jest w związku z tym taką takim działaniem trochę kontr kulturowym czy kont cywilizacji innym, bo ona, jakby próbuje odwrócić ten trend, który dominuje cywilizacji, ale jednocześnie nie o to, żeby nie na taki sposób się po prostu cywilizacji niszczy rozwala rozjeżdża tylko raz w przestrzeni buduje się pewien pewien wyłom tworzy się pewien wentyl bezpieczeństwa tworzy się pewnym pewno pewną ścieżkę, która z tym coś co jest właśnie podstawowe na powrót na nas może komunikować dzięki temu nasze życie cywilizacji może być bardziej jako owocne bardziej ludzkie, że to nasze używanie tego rozumu instrumentalnego na co dzień to jest nieuchronne ono to może być być nie tak bezduszne tak tak bezduszne jak widzimy, że często jest i to tutaj bardzo, ale bardzo nam wiązanie filozofia natomiast jeśli chodzi o to z relacji do ligi jeszcze nie wszystko dobrze założenie, bo jedno jedno tak taki okej dobrze ja potem jeszcze coś zapytam ale, ale może dokończy ten ten cały wywód oczywiście to bardzo krótko, bo ciekawi co co co co chciałaś powiedzieć księdza, ale już tak się rozpędziły, więc w 2 słowach powiem ja nie widzimy się nazywa to jest ten zaś, że niestety jest problem, że religia moim zdaniem ona założenia w sumie powinna się tak mogę powiedzieć jeśli ma jakieś coś powinno chyba powinna pełnić trochę podobną funkcję wydaje się, że są takie religie w stanie pewnych nurtach, które to teraz myślę sobie o buddyzmie to oczywiście nie we wszystkich jego współczesnych postaciach, ale myślę o takim czystym nurcie żydowskim np. także, że tam się to to właśnie zadanie, jakby właśnie religia jako ten buddyzm takim pierwotnym Puszcza jakoś czysty to właśnie ono nadzorowi taka religia natomiast wydaje się, że większość nigdy tego po prostu nie robi, zwłaszcza tych osioł owych tych religii właśnie monoteistycznych one zamiast jakoś wprowadzać człowieka z wymyślenie fenomenu istnienia tu i teraz myślenie swojego ojca jako czegoś skończonego, ale właśnie, dlatego że ze skończonego wspaniałego to przepełnionego jakimś można powiedzieć blaskiem niesamowitości zamiast robić to to jednak, zwłaszcza chrześcijaństwo to robi to jednak rysuje perspektywę wiecznego zbawienia życia po życiu, które w sumie jakoś relatywizuje to to życie tu i teraz, więc religia moim zdaniem ona powinna robić ale, ale bardzo często nie daje rady tego robić nie potrafi tego robić nawet nie chcę tego robić bez filozofia jako nie religia robi to moim zdaniem o wiele wiele skutecznie wieś w tym wszystkim co mówiłaś o filozofii słychać pewną obietnicę satysfakcji tego, że jest tutaj coś do osiągnięcia coś do wygrania filozofii właśnie tymczasem mniejsze przypomniał tekst, który bardzo lubię, który też wyraża pewien sposób myślenia o dyscyplinie, której tutaj rozmawiamy także absolutnie w tym kontekście, w którym teraz mówimy, czyli w kontekście właśnie pewnych bardzo fundamentalnych aspektów istnienia czy bardzo fundamentalnych pytań o o sprawy podstawowe Otóż tak Bogdana Adamczyka udręczeni, jakie daje filozofia, gdzie on rysuje obraz tej dyscypliny zgoła odwrotny to znaczy takiej, w której żegnają się z nadzieją, jeżeli przychodzisz z nadzieją na jakąś satysfakcję z nadzieją na to że, że coś tu uda się w tym sensie osiągnąć czy zbudować nową to właśnie jest taka dziedzina, w której wszyscy mówią coś zupełnie innego, której właśnie panuje nieustanny antagonizm nie ma zgody co do niczego ani co do tego nawet czym ta dyscyplina jest tanie, jaką metodą ją uprawiać ani to są wyniki filozoficzne czym jest zadowalający wynik filozoficzne pisze tam Adamczuk byłoby zadowalającym wynikiem filozoficznym ustalenie czym jest zadowalający wynik filozoficzne no i myślę, że jednak rozczarowanie głębokie i właśnie takie poczucie, że mamy do czynienia ze sferą, w której mnożą się pytania odpowiedzi nie ma jest pewna bezradność tytułowa zresztą jednego z cyklu rozmów której, które prowadzisz jest jest takim doświadczeniem powszechnym jeśli chodzi o naukę studentów filozofii, którzy idą właśnie wiedzeni jakimś pragnienie osiągnięcia czegoś na kształt spełnienia intelektualnego duchowego co teraz wychodzą z chaosem w głowie jak się do tego rodzaju sposobu myślenia filozofii odniesie oczywiście jest dużo racji tylko, że wydaje się, że w ogóle cały ten proces filozofowania i wchodzenia w dyskurs filozoficzny żony dialektyczny znaczy że, że tam dokonują się pewne zwroty, że coś co zrazu zdaje się właśnie być w frustrujące i dezorientujące w pewnym momencie może się tak obrócić, że stanie się najbardziej satysfakcjonujące tak też pewien proces którym, które w tym są pewne meandry terasy oczywiście, jeżeli czym jest filozofia w kant powiedział, że ona go wybudzać dzięki dogmatycznie to jest drzemka dogmatyczna to jest tak jak codzienne nasze przekonanie, że my wiemy, o co chodzi w życiu prawdę to może mieć charakter stricte praktyczne, że po prostu się nie zastanawiamy tylko mówiąc kolokwialnie jedziemy z dnia na dzień po prostu są kolejne zadania kolejne wyzwania kolejne kolejne sprawy i to wypełnia tworzy jakoś taki może wiedzieć taką taką taką skorupę czy kości, z których którego się trzymamy i to może być ten dogmaty zoom taki taki bezradny bezrefleksyjna bezrefleksyjny aktywności, ale możliwe jest też to na poziomie pogłębiony, że ktoś nie wiem, a jest głęboko przekonany o tym że, że świat to jest właśnie to i tam to, że np. stworzony przez Boga i że właśnie jego jego istnienie ma taki taki sens itd. tak dać się bardzo często religia też robi także i to właśnie dogmatyzm że, że tam, gdzie tak naprawdę jesteśmy bezradni pytającym podmiotami, bo nie znajdziemy odpowiedzi to my sobie, jakby łapiemy się pewnej pewnego tt pewnej teorii tak, która wszystko wyjaśnię to właśnie dogmaty są już myślimy i tak większość ludzi niestety funkcjonuje tak i teraz czym jest filozofia pierwszy moment to zawsze to jest to się wybudza z tego nagle widzi, że nasz, kiedy w sposób bardzo Kossaka i bolesny także dogmatyczne przekonania przekonania nasze, że nie wiem śmierć jest tylko przejście i tam nas czeka prawda coś konkretnego lepsze życie kraju z hostessami albo bezprawna cecha, jakiej tradycji to jednak okazuje, że nic o tym nie wiemy, że są jakieś nasze nie dogmatyczna jak dogmatyczne przekonania, które są w gruncie rzeczy, jakimi mitami tylko które, które wierzymy albo, że ten na taki bezrefleksyjne aktywizm nagle się zacina i nagle dopada nas to, że kurs, ale policja to wszystko robię to jakieś obrzydliwe nonsensowne obrzydliwie mu żmudne i beznadziejne tak to może być depresja czy cokolwiek innego prawda co nas sprawę, że że, jakby się zatrzymujemy się budzimy z tej drzemki no i nagle dopada nas trwoga tak trwoga to ich i wydaje się, że na fali tej trwogi, bo naprawdę możemy czuć się mocno zdezorientowani i rzeczywiście jak zaczynamy tak mówią za krótka nie rozmieniać rzeczywistość okazuje się, że tak jak wcześniej mieliśmy jakiś pewne gród pod nogami, bo przejmie nam się wydawało już raz go nie mamy tutaj jest ten moment, w którym pisze to chyba czuł, że możemy stworzyć nie wiem 501001000 dowolną ilość teorii na temat tego nie wiem do dowolnej kwestii filozoficznej teraz można to wszystko aha rzecz tutaj otwiera wolność i pewna radość i pewna satysfakcja można wszystko na to spojrzeć inaczej, że przecież nie chodzi o tę wielość teorii, która jest prawdziwa tak, bo to tak naprawdę jest ciągle tęskni za zapłatą za importem dogmaty może w końcu znajdziemy dogmat, czyli pewny port, ale może fajne jest to, że my jak myślimy o kwestiach niedostrzegalny tak niedostrzegalny i że pytanie i to trwanie w pytaniu i to i to i to, że żadna odpowiedź nie wyczerpie pytania to jest coś co może być niezwykle uwalniające i wtedy wydają się ta frustracja przechodzi to to drugie także to właśnie w przestrzeni pytania, które trwa tam się otwiera nam z tych z tą zagadką istnienia, od której cywilizacja mająca tendencję do dogmatyzmu, od której nas nas oddziela wasz wydaje się, że nie został, którym napisałem w tym sensie jest jest właśnie filozofem, bo on wyprowadza z tej jest z tych z tych wszystkich dogmatycznych można powiedzieć rytuałów i przekonań codzienności tak potrafi to wszystko zakwestionować potrafi iść jakąś swoją ścieżką zadziwienia trwogi tak to rozumiem i to jest coś bardzo w nim nie filozoficznego zamiast jeszcze 1 rzecz, której chciałam powiedzieć zapomniałem zadać pytań jest fakt nie, a zapomniałeś okej no właśnie wieś myślę o w tej specyficznej filozofii, a po faktycznej w jakim sensie, której mówisz no bo tutaj to założenie, że właśnie nie zatrzymujemy się przy żadnym konkretnym ujęciu pojęciowy spraw ostatecznych tylko jakaś nas rzeczywistość za tym wszystkim interesuje, której na dobrą sprawę możemy raczej doświadczyć aniżeli ubrać się właśnie jakiś taki interes subiektywnie komunikowane dyskurs może on nas tylko po placach skup odprowadzać do tego doświadczenia, ale ono samo już jest jakoś poza językowe z nami tak rozumiem to co to co mówili to postawa, którą prezentujesz zastanawiam się już tak taką myśl przez przez moment, bo to jest w ogóle mi bardzo bliskie myślenie i sposób ujmowania i filozofii i w ogóle doświadczenia rzeczywistości, ale zostałem się nad US 413 tej doktryny to znaczy to jest wg ciebie doktryna ezoteryczne czy to jest pewien program, który może być wdrożony powiedziałbym w skali powszechnej mówiąc mówiąc w cudzysłowie no bo oczywiście we wszystkich religiach mamy pewnego rodzaju przy tych wielkich religiach mamy pewnego rodzaju warstwy poziomy zarówno na poziomie instytucjonalnym jak i na poziomie refleksji Teologicznej i mamy i wewnątrz islamu wewnątrz judaizmu wewnątrz chrześcijaństwa różne formy ezoteryki mu takich doktryn, które są niebywale subtelnie sformułowane w sensie w sensie intelektualnym, która z wykładni i samych siebie i tego co człowiek powinien robić, czego nie powinien, jaki jest świat na znacznie się różnią od tych konceptu realizacji obecnych różnych ludowych formach religijności no ale to zawsze są jednak właśnie takie bardzo niewielkie bardzo starannie schowane wewnątrz różnych takich bardziej przyswajalny konceptów treści na tusze zostaną przeznaczona w tym myśleniem o filozofii czy ono jest czy on jest ezoteryczne w tym sensie, że tylko niektórzy mogą rzeczywiście odnaleźć jakiś rodzaj satysfakcji z takim w takiej perspektywie, a inni jednak tu nie oceniam tego żadnym sensie sam mam takie też intensywne potrzeby właśnie wolą się w pewnej stabilności osadzić wolą te wkraczają pewnych bardziej uchwytnych bardziej takich zdefiniowanych jakości właśnie leży mówi się tej ezoterycznej poprzednio też o tym rozmawialiśmy zaczął się trochę połączenie urywać, więc to jest coś coś takiego rzeczywiście by się newralgiczne, dlaczego właśnie też ta kultura nie znaczy nie wnoszące żadnej Solidarności dzisiaj na jakość jakoś nie może zdarzyć również na poziomie pewnie technologii, która nas obsługuje, a to mówię żartem natomiast te i znaczy jak zadać pytanie to przypomniał sobie chciałam powiedzieć, bo się dokładnie z tym w tym grywa to znaczy, że wydaje się, że filozofia jako coś co co zrazu budzi frustrację i często na tej drodze zapowiedzieć przebłysków satysfakcji jednak ciągle do tych w lustracji wracamy, bo ciągle mamy potrzebę do Gdyni dogmatycznego portu, tak więc to jest oczywiście pewna sinusoida tutaj nie da się być chyba w całkowitym szczęściu nawet nawet po to, długi długiej wędrówce tak że, że ta filozofia zdaniem jest bar tak rozumiane bardzo wartościowa dzisiaj mamy taką tendencję do tego żeby, żeby traktować ścieżkę jakieś ścieżki czy formy duchowego przebudzenia jako coś takiego łatwego przyjemnego i natychmiastowego niemalże, czego można się sprawnie nauczyć moc jakieś techniki medytacyjne na czas tak dalej tak dane dlatego właśnie filozofia jest jest można powiedzieć też trochę odtrutką na takie można powiedzieć trochę mielizny np. mają wspólne psu tak, który właśnie nie wiem jest wręcz obowiązkowy w niektórych korporacjach, bo zwiększa wydajność ludzie są uśmiechnięci zrelaksowani tak dalej tak dalej padać to jakaś technika, która ma po prostu jak pomóc ludziom klasyfikuje też wiesz dobrze tak dobrze pacyfikuje osoby, które mogłyby np. odczuwać frustrację z uwagi na panujące gdzieś stosunki pracy, a teraz co teraz nawiasem mówiąc przepraszam tylko trance jakiś podział się o tym kiedyś korporacja Star Bucks zaoferowała zamiast podwyżki swoim pracownikom właśnie darmowy dostęp do aplikacji mają wspólne no i oni jednak zwrócili uwagę, że przy pomocy państwa u nas nie będą w stanie opłacić np. swoich ratującego skarb no właśnie octavia mogą się wtedy przeprowadzić do tańszego mieszkania prawda stwierdził, że to naturalność dania, więc oczywiście wasz o tym mówię, że filozofia nie jest z tego rodzaju propozycją to jest właśnie w nich fantasy czujące, że kto tam wypływa z tego portu Nana Nana wody filozof filozoficznego myślenia to nie jest także on ma już po prostu nie wiem taki generalnie jakiś przyjemny stan wewnętrzny, który towarzyszy już wszystko fajnie nie tam jest dużo dramatyzmu dużo niepewności dużo zmagania się dużo mierzenia się właśnie z apolityczności rzeczywistości i to jest właśnie fascynujące filozofii to jest to co czyni ją od 1000 duchowe się jakimś tylko surogatem teraz realizacja i teraz jakby co ma wspólnego z tą ezoteryczne ością, a ja myślę sobie, że to jest raczej ja uważam, że to jest już teraz działa w audycji, a propos Chrystusa to jest dokładnie to samo, że to jest taki egalitarne ezoterycznym znaczy, że tutaj każdy ma szansę to każdy ma szansę i każdy każdy ma zaproszenie, żeby tę podróż wyruszyć nie ma żadnych limitów nie ma żadnych kręgu wtajemniczenia tak to jest po prostu kwestia tego czy ktoś ma chęć ochotę determinację, żeby czytać Platona nie powierzchownego przelecieć, ale zdarzyć się ze spotkaniami tekstu czy z pewnymi fundamentalnymi pytaniami tutaj każdy ma dostęp do książki stają na półkach księgarni to nie jest tak, że jest jakiś jakąś ścieżkę przejść jakiś kretów religijnych czy czy czy misteriów, które dopiero do tego doprowadzają, tak więc to jest otwarte w tym sensie nie jest ezoteryczne natomiast ezoteryczne to może w tym sensie czy siedziałbym elitarne, że oczywiście jest tak, że to nie jest w ten sposób że, że skoro każdy może każdy będzie chciała tych, którzy nie będą chcieli dać się do tego zmusić tak to miał taką tendencję, kiedy PiS, ale stworzymy para wolę jaskini prawda no to, że tam, żeby czeka wyciągnąć z tego dogmatyzm jest dzięki dogmatyczne właśnie na dnie jaskini, gdzie to co mi się wydaje biorę za ostateczną prawdę, żeby sam wyciąga się trzeba za włosy gościa delikwenta wziąć i wytargał go na to świadków prawda i to jest może być wyraz pewnej może bezradności czy niecierpliwości Platona i pewnie gorzkiej prawdy, że wielu ludzi tego po prostu nie chce, ale lato złożył też inny obraz obraz tzw. drogi szkoły Erosa życie tak, kiedy mówi, że jest jakiś taki impuls, który sam go ciągnie sam go chce do tego światła czy do tego źródła jakoś poprowadzić i że i że, że to się jak człowiekowi zadłużenie przez nie przeszkadza w rozwoju to to jakoś samo niesie, więc mamy takie 2 skrajne obrazy że, że to jest w sumie dla nikogo tylko na siłę kogoś można tam zaciągnąć i drugi skrajnie przeciwna obrazu to jest coś co w każdym człowieku się uruchamia wydaje się, że cała cała tajemnica polega na tym i cały problem polega na tym, że my wszyscy gdzieś jesteśmy dokładnie pomiędzy tymi tymi skrajnościami zupełnie nam się nie chce ich chcemy stać dogmatyzm, a jednocześnie coś nas tak niesie żadnego radykalnie porzucamy daje się, że jesteśmy gdzieś pośrodku jesteśmy w pewnej oscylacji jedni będą bardzo się wychylać jedno drugi drodze będą się bardziej w drugą drugą wychylać może powiedzieć ci, którzy się wychyla w tę stronę można powiedzieć wyjścia transgresji przekroczenia przebudzenia no to, że oni mogą mieć takie poczucie, że są jakoś estetyczną elitą natomiast jeżeli, jeżeli za mocno w to kto w to wejdą to moim zdaniem zamykają się jakiejś wsi zupełnie absurdalnej bańce wydaje się, że Rze, że bardziej autentyczne i bliskie rzeczywistości jest takie przekonanie, że oka coś nas pociągnęło jesteśmy tutaj, ale ci tam po drugiej stronie też mają potencjał, żeby kiedyś tę naszą stronę wychylić, więc możemy możemy możemy w związku z tym iść do nich i z nimi rozmawiać możemy zachęcać, ale ogłosił, że dobrą filozoficzną głosić dobrą filozoficzną nabiera tak no jest jednak dlaczego nie znaczy, dlaczego mamy ten no tego zrobić Krafta set dziś po prostu się strasznie zawłaszczone tak przez właśnie i z i kupione przez tradycję właśnie religijną umierającą prawda, ale to jeszcze wierzą innym o innym myślałem znaczeniu mamy już wprawdzie tylko 3 minut do końca o innym znaczeniu też myślałem jeszcze tak tej ezoterycznej ości to znaczy na ile no bo religie i rozmaite światopoglądy to też są spoiwa tkanki społecznej to znaczy to też są pewne takie ideologii, które pozwalają nam strukturyzowane codzienność oczywistość jakoś funkcjonować w świecie w tym porządku, w którym funkcjonujemy kulturowym i zastanawiam się na ile no właśnie coś takiego jest potencjalnie do obsadzenia w tej roli ana ile mamy do czynienia właśnie jest, gdybyśmy wszyscy zaczęli żyć tak jak Jezus no to prawdopodobnie doszłoby tutaj jakiegoś 1 wielkiego chaosu po prostu i cały świat, jaki znamy się by się kompletnie rozpadł oczywiście być może byłby jakiś lepszy na jego miejscu, ale pytanie czy czyta się w ogóle w warunkach tego typu kultury, w której żyjemy jeszcze da w sposób powszechny uruchomić czy ta teoria to niestety na bardzo to szybko w takim razie powiem wydaje się, że to jest trochę źle przepraszam, że tak mówić źle postawiony problem czy ja myślę, że jeżeli chodzi o taką strukturę za co życia społecznego uspójnienie czy to się samo dokonuje w przestrzeni powiedziałbym zapewne też kalkulacji społecznej, ale też pewnej bezwładności Rze, że my nie jesteśmy wcale tacy transowy nie potrzebujemy ram religii, żeby się uspokoić i zamieszkać nie wydaje się, że jesteśmy dość bezwładne doświadczeń żali dość konformistą ręcznie my się sami stworzymy sobie te w te dynamice życia społecznego teraz same tworzą filozofia nie ma potrzeby związku z tymi uzasadniać utrwalać właśnie filozofia jest po to, żeby, żeby ludzi wybudzać, żeby ta rutyna ta struktura, żeby ona po prostu nie nie tnie przynosiła do ziemi także, że już po prostu wylaniem ducha, czyli nie będzie mieć duszy czy nie będziemy myśleć tak filozofia jest po to, żeby, żeby rozwalać, żeby uraz ścięgna tlen, aby prowokować i po to, jest, a nie bójmy się tego, bo to zawsze będzie jakoś mniejszościowe to co zawsze będzie, jakby raczej pomagać żeby, żeby kultura była żywotna niż będzie wprowadzać jakiś chaos i powszechną orgie jeszcze Niewiem co sam powiedział Jan polecam postać i np. Jezusa Chrystusa czy czy innych transowy filozofów, którzy no po prostu gdzieś na stosowne pociągają bez obaw bardzo dziękuję bardzo, dziękuję budzą nas prof. Piotr Augustyniak dziękuję bardzo, bardzo dziękuję za zaproszenie miłego dnia życzę państwu filozof z uniwersytetu ekonomicznego w Krakowie no a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA