REKLAMA

Dwa oblicza katolicyzmu

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2021-05-29 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
31:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to kolejna godzina filozofów przed nami tym razem naszym gościem jest dr Tomasz Terlikowski dzień dobry dzień dobry witam ciebie witam państwa publicysta znany bardzo dobrze przypuszczam, że wszystkim, którzy nas słuchają, ale też filozof jak najbardziej utytułowany zacznijmy, bo mamy rozmawiać o nazwijmy to 2 modelach katolicyzmu czy 2 koncepcjach katolicyzmu, która się ze sobą ścierają jak to jakiś czas temu zdiagnozowała na jak chyba widzą wszyscy, którzy się życiu Rozwiń » kościoła katolicyzm stanowi katolicyzmu przyglądają, ale zacznijmy może od tej informacji świeżej wczoraj o tym, że biskup Tadeusz Rakoczy został przez Watykan ukarany nie może sprawować na rozmaitych publicznych czynności w pokorze i skromności na rzecz to jest kolejny biskup, który otrzymuje jakiś rodzaj kary upomnienia w związku z tuszowaniem przestępstw pedofilskich sam napisałeś na Facebooku, że ta kara może się wydawać nieadekwatna do skali przewinień związanych z tuszowaniem właśnie na faktycznie nasze chyba wydaje nieadekwatna, bo na nic tutaj wielkiego się temu biskupowi nie dzieje poza tym, że po prostu nie będzie mógł sprawować różnych ceremonii wcześnie na czy taki nie to znaczy trzeba pamiętać, że oczywiście muszelki kary tutaj nie ma, ale najsurowszą karę, jaką mam nie kodeks prawa kanonicznego, czyli wydalenie ze stanu duchownego ta kara generalnie przewidziana jest dla duchownych także dla biskupów, bo tacy też podlegające karze, którzy w największym skrócie rzecz ujmując sami popełnili przestępstwa seksualne rozmaite, bo dotyczy to przecież nie tylko pedofilia również nadużyć seksualnych wobec bezbronnych lub zależnych dorosłych różnie ta grupa jest określana, a zatem nie obejmuje też ta kara zazwyczaj zaniedbań nawet potężne to jest pierwsza rzecz ukrycia pamiętać wielu innych kar kościół nie ma nie ma już więzi kościelnych one istniały jeszcze dziewiętnastym na początku dwudziestego wieku tam kierowano ich nie wskazano uchwał pytano już niema tutaj nie ma żadnych lochów ani ziemianie nigdzie indziej w związku z tym innej kary niż wydalenie ze stanu duchownego nie ma też pierwsza refleksja druga refleksja, którzy pojadą 1 element, który jest jednak bardzo znaczący, którego do tej pory nie było oczywiste jest prośba o to, żeby biskup żył w pokucie, czyli w wzywa się go do tego, żeby pomocnikiem, a po drugie, eliminuje się go tak naprawdę w ogóle jakiegokolwiek życia publicznego ma zakaz działania publicznego nabożeństwa również spotkań ma zakaz uczestnictwa w spotkaniach konferencji Episkopatu Polski i teraz trzeba sobie uświadomić kim mamy do czynienia, bo osoby młodsze czy nie interesujące się specjalnie życiem kościoła głosem życia jakiś biskup Bielsko żywieckiej i nie do końca to znaczy warto sobie uświadomić, że jest człowiek, które nie był jednym z najbliższych współpracowników Jana Pawła II, który tworzył razem z arcybiskupem wtedy jeszcze księdzem Józefem Kowalczykiem sekcję polską sekretariatu stanu w Watykanie i do roku dziewięćdziesiątego drugiego od roku 71008. był jednym z 3 może 4 kreatorów polskiej papieskiej polityki personalnej wobec kościoła w Polsce to on razem z arcybiskupem późniejszym nuncjuszem wtedy szefem tej sekcji księdzem Józefem Kowalczykiem z księdzem Stanisławem Dziwiszem obecnie kardynałem nad można powiedzieć są ojcami karier bardzo wielu polskich biskupów w dużej mierze już emerytowany halę jednak tak właśnie było ich następców i trasy jeśli zakazuje się takiej osobie całkowicie działalności publicznej i dodatkowo jeszcze mówi się, że życie Kutnik no to symbolicznie jest takie bardzo jasne wskazanie 0, że nie ma tolerancji dla tych, którzy tuszowali kryli nie odnosili się arogancko do ofiar czy to wystarczy ja powiem tak trudno wyobrazić rok szuka, ale to oczywiście z perspektywy i ofiary opinii publicznej niewysoka można wydalić wydalić ze stanu duchownego jeśli mówimy o karach kościelna, ale to wiedziałem już na początku to się stosować zazwyczaj do innej rzeczy, ale ja powiem co innego Otóż jeśli mnie poważnie traktować tę decyzję co teraz przyszedł czas na działanie i diecezji bielsko-żywieckiej to nasze no to ona w tej chwili powinna poważnie potraktować to decyzje i nie tylko gorąco jeszcze raz przeprosić ofiary tych zaniedbań czy osoby, które zostały źle nieodpowiednio potraktowany przez biskupa, ale również coraz mniej istotne zdecydować się na działalność nie tylko otoczenie ich terapią jeśli to jest potrzebne hale również na działalność odszkodowawczą czy w tym momencie jest możliwe powiem tak wydaje mi się to dość na tym etapie mało prawdopodobne, dlatego że mentalności jeszcze się za mało w kościele zmieniła w kościele w Polsce, ale nie wątpię, że to jednak zmieni wszystko wskazuje na to, że to jest kolejna czy to co wiemy to jest kolejna z kilkunastu kar z kilku na razie kary już nałożonych przez przez Watykan na polskich biskupów, ale nic nie wskazuje na to, że miała to być kara ostatnia i właśnie oto gdzieś tam zapytać czy to w ogóle jest także Watykan się wziął za ten Polski kościół w tej chwili bardzo bacznie się przygląda temu co tu się dzieje no to jest jeden z tych kościołów, które tego procesu kury kaczki nie przeszły jak dotąd i tutaj rzeczywiście dopiero od niedawna mamy do czynienia z ujawnianiem różnych skandali właśnie z ujawnianiem także skali tuszowania przez hierarchów oczywiście film Sekielskich tutaj swoje zrobiły nie tylko książki Artura Nowaka pewnie też, ale ten proces już ruszył i zatrzymać się go raczej nie dano i właśnie czy czytaj także Watykan pod lupę bierze ten Polski kościół w tej chwili wszystko na to wskazuje pamięta wszystko wskazuje na to, że Watykan wziął kościół Polski pod lupę to wynika z kilku rzeczy po pierwsze, oczywiście są te doniesienia medialne i to zasługi braci Sekielskich Artura Nowaka i innych mediów czy Zbyszka natowskiego więzi czy Onetu nie czy TVN 24 mniej ich mnie ich programów filmów czy wreszcie oko Press są nie dostanie sami wrogowie kościoła sali lodowych żyjemy są w zasadzie można oczywiście to jest proces, który ruszył z innych powodów to znaczy np. czy pewne części Rzeczypospolitej trzeba wymienić Tomka Krzyżaka nie natomiast nie, które przypomnijmy jest też przewodniczącym komisji przyjmującej nagrody ślad katolicką nagrodę, więc pewnie sami wrogowie tak żartobliwie, ale istotnie także to, że trafiło kilkanaście doniesień na ordynariusza nieobecnych ordynariuszy, a także inne sprawy dotyczące emerytowanych notariuszy od ofiar lub ich pełnomocników one trafiły do Watykanu i one w tej chwili są procedowane co oznacza, że w ciągu kilku kilkunastu miesięcy jeszcze inni biskupi poza tymi, którzy już zostali jakoś ukarani to jest arcybiskup Głódź jest biskup Janiak jest biskup Tyrawa to jest biskup Tomasik to jest kardynał nie Gulbinowicz z dnia już nieżyjący to jest teraz właśnie biskup Rakoczy, ale jeszcze przed kilku być może więcej biskupów zostanie podobny sposób karane, bo wiemy, że ich sprawy już się toczą w Watykanie, a nieoficjalnie źródła np. Rzeczpospolitej podają nie, że tych spraw ma być więcej niż do tej pory przypuszczano to znaczy, że no cóż kierowało tych spraw do Watykanu więcej niż te, o których poinformowały media co oznacza, że ten proces przyspieszył i to bardzo mocno i że no nie chcę używać jakichś mocnych słów, ale że odbywa się taka procedura nie czyszczenia w przyszłości warto też sobie uświadomić nie, że nasze będzie wiązała się z jednym z 1 zmianą to znaczy na miejsce odwołanych biskupów nie mówi emerytach w tym przypadku oczywiście biskup Rakoczy jest emerytowanym biskupem, ale tych obecnych biskupów, którzy zostaną ukarani w ten sposób przez stolicę Apostolską ktoś inny zostanie wybrana przypomnijmy to czasem postacie no niezwykle istotne dla polskiego kościoła, jakkolwiek byśmy oceniali przykładem jest metropolita szczeciński arcybiskup Andrzej Dzięga, wobec którego toczy się dochodzenie nie tylko dotyczące jego zaniedbań nie samym Szczecinie to jest najbardziej znana sprawa księdza Dymera, ale również odnoszące się do jego pracy w Sandomierzu jako ordynariusza, gdzie również to wiemy i ta sprawa jest w Watykanie, a doprowadził do tego, że ksiądz przestępca seksualny został przeniesiony na inną parafia potem do innego kraju, gdzie nadal wykorzystywał nieletnich do IT jest odpowiedzialność bezpośrednio biskupa zatem wydaje się, że będzie się w najbliższym czasie w kościele w Polsce naprawdę wiele ciał Tomasz Terlikowski Terlikowski jest państwa gościem za moment wrócimy do tej rozmowy o kościele polskim kościele w ogóle porozmawiamy no już jesteśmy ponownie na antenie Tomasz Terlikowski cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobry witam to przejdźmy do kościoła w ogóle nie tylko na kościele polskim dzisiejsze zamierzamy skupiać się dla stacji 7 komentował też wystąpienie właśnie niewystąpienia tylko pewną już pewien akt nieposłuszeństwa niemieckich biskupów względem Kongregacji nauki wiary, czyli świętej inkwizycji chodzi o słynne błogosławieni par jednopłciowych, które wywołało gigantyczną dyskusja także w Polskim kościele także w Polskiej sferze publicznej no, więc zdiagnozowała w tej wypowiedzi swojej no pewnego rodzaju rozdwojenie, żeby nie powiedzieć jakoś Schizma, którą potencjalną, z którą mamy dzisiaj w kościele katolickim do czynienia z 1 strony mamy ten nurt tradycji analizujący konserwatywne taki, który właśnie pielęgnuje powiedziałbym taką wizję katolicyzmu dawną taką bardzo bardzo ortodoksyjną tradycjonalistycznych właśnie, a z drugiej strony ten nurt nazwijmy to progresywne czy ja taki, który w, które zainteresowany jest daleko idącymi modyfikacjami dotychczasowych postawach naszych postawach moralnych kościoła w odniesieniu do różnych kwestii no i gotów jest np. właśnie na daleko idące zmiany w stosunku do do osób homoseksualnych w kościele charakteryzuje ten krajobraz i może pokusić się jeśli można czy o to poprosić o taki rodzaj pomiaru sił obu tych stron, kto tu jest silniejszą stroną, kto tutaj ma większą szansę na to, żeby jego program jego postawa stała się bardziej powszechne no to wsi leży gdzie, ale krótko rzecz ujmując pewni, że to jest spór, który dotyczy nie tylko kościoła katolickiego sami tego świadomość ten spór między 2 wizjami chrześcijaństwa 1 nazwijmy tradycyjną drogą nazwijmy progresywną, chociaż to jest dużo bardziej skomplikowane będą w kwestiach społecznych niektórzy tradycyjni chrześcijanie są bardzo radykalny oczami tego świadomym, a np. mnie ci chrześcijanie nazwijmy ich progresywnie dla odmiany są dużo bardziej ostrożni, ale zostawmy ten elemencie, więc to jest okresie to czy we wszystkich kościołach największym skrócie dotyczy to nie tylko kwestii na choćby w stosunku do osób homoseksualnych czy precyzyjniej nie do zmiany ciemny klasycznej tradycyjnej moralności chrześcijańskiej, która negatywnie jako grzech ocenia akty homoseksualne, a co za tym idzie odrzuca choćby możliwość czy błogosławienia par jednopłciowych się czy małżeństw homoseksualnych czy również aborcji dotyczy to również kościele katolickim oczywiście w innych wspólnotach chrześcijańskich nie kwestia ponownych małżeństw w zasadzie jest rozwiązana rozstrzygnięto od dawna czy rozwody są dopuszczone osoby rozwiedzione nowych związkach mogą normalnie uczestniczyć w życiu sakramentalnym po odbyciu pewnej pokuta czasem nawet i bez tego też zależy im precyzyjniej rzecz ujmując od wyznania niektóre mamy do czynienia, więc by limit ten spór dotyczy wszystkich tak faktycznie zaczął się teraz się zaczął w kościele katolickim mniej więcej w latach sześćdziesiątych i od tego czasu trwa cały czas na jakie dotyczyła aborcji antykoncepcji nie dopiero później zaczął dotyczyć 7 osób homoseksualnych, ale wcześniej obejmował także osoby rozwiedzionej teraz czego dotyczy ono oczywiście dotyczy pytania o to czy to co uchodziło przez całe setki lat za niezmienną moralność chrześcijańską opartą na Biblii nie opartą na tradycji podlega procesowi zmiany czy nie podlega mówiąc inaczej czy jeśli przez prawie 2000 lat kościół nie jakiś elemencie moralności głosił to czy teraz np. pod wpływem nauk szczegółowych np. seksuologii psychologii psychiatrii nie toczy ten element czy może zmienić i odrzucić toczą się w czasie, dlaczego po świecie w latach sześćdziesiątych do tego, że w pewnym sensie tego dotyczył słynny spór, który poprzedził napisanie encykliki Humanae vitae mówiąc inaczej komisja powołana przez Jana 2003. podtrzymana przez Pawła szóstego zapytana o to czy można nie dopuści antykoncepcję dla katolików odpowiedziała 2 raportami raportem większości i raportem mniejszości aport większości opowiadał się za zmianą nie dotychczasowego stanowiska akcentował argumentował to właśnie tym, że zmieniła się nasza wiedza, że lepiej rozumiemy ludzką seksualność nie i że w związku z tym pewne zapisy nie z przeszłości nie powinny być ciemne dalej kontynuowane raport mniejszości mówił tak, ale jeśli zmienimy ten element c to powiemy, że przez prawie 2000 lat nie kościół się mediów i otworzymy drogę do zmian nie dalszych do kolejnych zmian w przestrzeni moralności nie chrześcijańskiej w ogóle mała mała uwaga, że to jest bardzo ciekawy w ogóle moment w historii kościoła współczesnego i taki moment, w którym się rzeczywiście to 2 kwestie ważyły, który z kolei też rzuca światło zupełnie odmienne na pewno wizja tej instytucji jako takiego totalnego monolitu tutaj na dobrą sprawę o włos o włos brakowało, a kompletnie inaczej ta historia ten stosunku kościoła katolickiego do seksualności w ostatnich dekadach by się potoczyła, ale ma pan po pamiętnej o tym, że tak naprawdę to, że Paweł szóste ostatecznie podtrzymał dotychczasową i dotychczasowe stanowisko niewiele zmieni mówi bardzo wielu kościołach katolickich na świecie to znaczy kościół amerykański prawie w całości i kościół niemiecki kościół holenderski, a mnie i kosił kanadyjski po opublikowaniu Humanae vitae zajęły takie stanowisko jeśli chodzi o biskupów niż dzisiaj bardzo cieszył się tej encykliki, ale na ich terenie to ona nie będzie obowiązywać to znaczy na ich terenie ratownicy będą żyli inaczej ogromna rzesza teologów od razu odrzuciła nie to nauczanie naprawdę bardzo długo zajęło, zanim w stanach Zjednoczonych np. czy Kanadzie pojawiło się pokolenie teologów, którzy zaczęli tę encyklikę, a później nauczanie Jana Pawła II, który był kontynuacją rozwinięciem tego założenia traktować poważnie dlatego w tamtym momencie dokonał się rozłam można powiedzieć się część hierarchów część teologów nie poszła drogą szukania na różny sposób trzeba powiedzieć o różnym natężeniem niepewnego wprowadzenia nazwijmy to tego to duchem czasu, ale tego wszystkiego co niosło ze sobą szczególnie nauki społeczne nie do doktryny kościoła, a część poszła drogą szukania nowego lepszego głębszego uzasadnienia dotychczasowego nauczania kościoła część poszła w kierunku mnie szukania innych rozwiązań etycznych takich, które byłyby bardziej ukierunkowane na wyjątki bardziej ukierunkowane na sytuację, a część poszła drogą można powiedzieć klasycznego, a mnie myślenia i pewne nawet o odrzucania tych wyjątków czy budowania reguł ogólnych i ten proces ten ten rozdział trwa cały czas naszej przystani jest także Jan Paweł II napisał encyklikę Veritatis splendor, bo miał tak taki kaprys na potrzeby napisać o tym, że w dziedzinie moralnej prawda również obowiązuje tylko, dlatego że w kościele katolickim toczył się niezwykle ostry spór na ten temat mnie to nie jest także on wykaz zabranych szesnastego czy za papieża Franciszka on cały czas określa rzeczywistość teraz zresztą pytanie, jaki układ sił to zależy, gdzie toż to zależy gdzie, jeżeli chodzi o Kate kościół niemiecki oto widzimy doskonale, że droga nadal idzie raczej tą drogą nazwijmy ją w nie progresywną co oznacza, że tam no zdecydowanie ten nurt i wśród zaangażowanych świeckich i wśród biskupów wydaje się silniejsze natomiast ten nurt nazwijmy go tradycyjnej jest jak się wydaje zdecydowanie słusznie na kilka tygodni temu rozwiązano księdza okresie całkiem niedawno był rektorem w jednym z niemieckich seminarium Jan opowiadał jak przyjęto decyzję Benedykta XVI w Niemczech o tym, żeby nie święcić osób trwale zakorzenionej skłonności homoseksualne na duchownych na kapłanów ja mówię wśród tych tam kilkudziesięciu miast seminariów duchownych tam funkcjonowały tam 2 zgodziły się z tą decyzją, a reszta się nie zgodziła no co pokazuje można powiedzieć się jak wyglądała formacja ja rozumiem, że chce może to, że się nie zgodziła się nie zgodziła oznacza, że u nas działa lobby homoseksualne to robić swoje tak będą robić, dlaczego Watykan mógł zaprotestować niemieccy księża także i to co zrobić, dlatego że wiedzieli, że większość biskupów nawet jeśli tego oficjalnie nie przyznaje, bo z różnych powodów nie chce tego robić ten nie będzie nakładać na nich kary, czyli na nie zgadza się z decyzją Kongregacji nauki w stanach Zjednoczonych, żeby przeskoczyć drugie miejsce sytuacja jest odmienna ją ogniskuje w tej chwili zupełnie inny spór o komunię świętą nie dla Joe Bidena od jakiegoś czasu trwa tam spór o to czy katolik, który głosuje publicznie i zajmuje publiczne stanowisko polityczne w sposób niezgodny z nauczaniem oficjalnym kościoła powinien móc przystępować do komunii świętej przepraszam, że ci trance, ale widziałem, że nawet studenci pewnej katolickiej uczelni na, której by ten miał przemawiać z zaprotestowali przeciwko jego wizycie i do tej wizyty ostatecznie nie doszło, ale z kolei widziałem entuzjastyczne artykuł wpolityce na ten temat autorstwa Grzegorza górnego, które z witał gest z entuzjazmem, choć pamiętam, że wielokrotnie krytycznie wypowiadał na temat lewicowej Kansy harcerstwo się wydało jednak pewną sprzecznością to taka dygresja rzeczywiście na katolicyzm Bidena jest przedmiotem intensywnych kontrowersjach rasy toczy się o prezydencie jest 1 rzecz, ale druga rzecz w czerwcu miała się odbyć się konferencja Episkopatu Stanów zjednoczonych natomiast dyskutować dokument tzw. spójności eucharystycznej ująć wprost właśnie o tym trzeba 1 może przystępować tylko by tam już cała grupa takich Demokratów katolików co, do których część biskupów ma wątpliwości teraz wiadomo, że na tym etapie większość biskupów amerykańskich około 60% ma tradycyjne poglądy starsze uważa, że w, jaki sposób trzeba by tę sprawę uregulować pan niekoniecznie oznacza, że oni chcą na pewno odmówić Bidenowi komunii świętej, ale uważają, że się w tej sprawie zająć stanowisko 60 innych niestety nie znam ich nazwiska nie możemy poród podejrzewać to jest podpisało listy do przewodniczącego konferencji Episkopatu stan zmęczonych arcybiskupa José Gomeza, żeby on w ogóle wstrzymał tę debatę, żeby na ten temat dyskutować, bo to jest kompletnie bez sensu, więc można powiedzieć, że w stanach Zjednoczonych jeśli chodzi o biskupów to jest 60 do 40 jeśli chodzi o parafie diecezje katolików no to jest bardziej skomplikowane, bo wydaje się, że to jest mniej więcej pół na pół można powiedzieć, że to się układa tak jak katolickie głosy oddawane na Bidena bądź na Trumpa, bo w stanach Zjednoczonych ten spór ma także bardzo głęboki wymiar nie polityczne u nas inaczej partyjny jedni głosują na Demokratów, którzy byli przecież przypomnijmy jeszcze w latach sześćdziesiątych i partią, na którą generalnie głosowali katolicy tak po prostu było to się zmieniło tak naprawdę dopiero za Ronalda Reagana nawet trochę później, że ten podział się zarysował między katolikami różnych opcji nie politycznych, więc do takich Stanach Zjednoczonych jak jest we włoszech, ale Włoszech jest też sytuacja bardziej skomplikowana, bo ja pamiętam historie, w których nie 1 ze parafii proboszcz był przeciwnikiem udzielania komunii świętej osobom w trwałych relacjach zarejestrowanych relacji homoseksualnych nie udzielą, ale jego wikariusz udzielą nam zarzuci ci panowie chodzili nie tylko do wikariusza nowym rzecznikiem, więc on prawo odwołał się do biskupa biskup powiedział mści się załatwić między sobą, czyli uciekł do odpowiedzi nie zajął żadnego stanowiska, ale można odnieść wrażenie, że po ostatnich zmianach no nie przybędzie pół na pół oczywiście włoscy biskupi są mniej niechętni do radykalnych wypowiedzi w tym duchu akurat, ale również ten podział będziemy widzieć zatem mamy liczbowo to zależy, gdzie natomiast na pewno to jest bardzo głęboki spór, ponieważ on ogranicza się nie tylko do liczb one można powiedzieć TW ani o to jak w ogóle ma wyglądać katolicy to ustawiam średnika Tomasz Terlikowski jest państwa gościem za moment wracamy do tej rozmowy jesteśmy ponownie cały czas z nami Tomasz Terlikowski raz jeszcze dzień dobry dobremu no to zarysowała trochę tę mapę niektóre kościoły w niektórych krajach są bardziej nazwijmy to progresywne, chociaż właściwie może zna pojęcie adaptacyjne w partii by tutaj pasowało, bo to jest postawa adaptacji do właśnie pewnych ustaleń naukowych i też pewnego ducha epoki nazwijmy to niektóre są konserwatywne jakoś na razie współistnieją ze sobą ta tendencja na i do schizmy żadnej ani do poważnego podziału nie doszło jest Franciszek bardziej adaptacyjne niż konserwatywne, ale też trochę siedzący okrakiem na barykadzie w tym sporze, bo on też zawsze jak coś powie takiego bardzo adaptacyjnego później natychmiast też mówi takiego bardzo konserwatywnego, żeby żadna ze stron nie poczuła się nadmiarowe opuszczone przez niego jak, ale pytanie jest takie czy będzie w końcu ten podział tak głęboki czy to rzeczywiście tak jest, że ten kościół się jednak rozdwoić w pewnym momencie 2 powstaną czy dalej będzie jakaś jedność instytucjonalna zachowana ja wiem, że takie wróżenie, ale no ciekaw jestem jak to widzi jak jak odbiera jako jako człowiek wewnątrz wydaje mi się, że tego udziału, w którym o, którym się mówi od bardzo dawna nie będzie nie będzie go z 1 powodu Otóż jednak z perspektywy eklezjologii, czyli myślenie o kościele katolickim kościele przez katolików jedność jest fundamentalną wartością i skupienie wokół biskupa Rzymu nie jest fundamentalną wartością wszyscy ci, którzy obserwują historię kościoła wiedzą nie, że łatwo jest się wyłącznie podzielić natomiast ponownie się zjednoczyć jest już bardzo trudno przykład to jest podział na kościół rzymskokatolicki staro nie katolicki to jest po soborze watykańskim pierwszy niemieccy austriaccy szwajcarscy katolicy, ale generalnie katolicy języka niemieckiego nie kilkunastu duchownych kilkudziesięciu duchownych i żaden biskup uznają, że nie dogmat nieomylności papieskiej uniwersalnej jurysdykcji są niezgodne ze Starym nauczaniem kościoła i tworzą własną wspólnotę, przyjmując święcenia biskupie od kościoła traktu z kości, który powstał w osiemnastym wieku na tym by na bazie nie sporu czysto administracyjnego, kto ma być biskupem czy papież ma prawo mianować biskupów traktu, czyli robi to kapituła tak jak było przez wieki kapituła wybrała papież nie zaakceptował wysłał swojego biskupa i tak było 2 biskupów w sprawie Stolat żadnych różnic dogmatycznych wtedy nie było należne nie w dziewiętnastym wieku właśnie na bazie tego sporu, którym mówiłem się pojawiły stworzono osobny kościół starokatolicki poszedł w kierunku ty byś powiedział adaptacyjnym, czyli już w tej chwili wysiew zniesiono celibat, ale to jest to jest tylko kwestia nie prawna nie doktrynalna, ale w tej chwili kościół starokatolicki poza polską już o wyświęcaniu na skutki i na duchownych innej kobiety część z nich wprowadziła red czy błogosławienia par jednopłciowych, a w niektórych nawet mówi się wprost w małżeństwach jednopłciowych, ale był taki moment w latach sześćdziesiątych, kiedy wydawało się, że te podziały zostały zasypane, że tak naprawdę kościół katolicki w dużej mierze poszedł drogą i kościołów starokatolickich wprowadziły liturgii w języku Narodowym wprowadził mnie wiele innych zmian, że taka jest kwestią czasu, kiedy nasze połączy, ale łatwiej jest podzielić połączyć i w związku z tym, chociaż już tak jak mówię w latach sześćdziesiątych wszyscy mieli świadomość, że są 2 w nie 2 modele katolicyzmu one są ze sobą w niektórych kwestiach sprzeczne to kolejni papieże nawet ci, którzy uchodzili za bardzo ostry robili wszystko, żeby uniknąć schizmy i żeby nie doszło do idealnego podziału i do niego ostatecznie nie doszło nie wydaje mi się, że Franciszek chciał poprowadzić inaczej, a biorąc pod uwagę nie Kolegium w skład Kolegium kardynalskiego już ponad połowa kardynałów mianowanych przez Franciszka i wybranych kardynałów elektorów, czyli tych, którzy będą wybierali następnego papieża niewiele wskazuje na to, żeby wybrano nie papieża, który był dużo bardziej niechętne do podziału, szczególnie że pamiętajmy o Nord progresywne czy adaptacyjny to jest nurt jest silny na Zachodzie, a czy w stanach Zjednoczonych, ale w krajach afrykańskich Chełmnie, które się najszybciej rozwijają jeśli chodzi o liczbę chrześcijan czy nawet w Azji on jest postrzegany trochę inaczej w krajach Ameryki Łacińskiej, których reprezentantem jest papież Franciszek jeszcze inaczej się na niektóre z tych sporów patrzy, bo te kraje są często antyamerykańskie i niezwykle postępowe jeśli chodzi o kwestie gospodarcze natomiast jeśli chodzi o kwestie moralne no to są to postrzegają rzeczywistość się inaczej, a przynajmniej w sposób bardziej zniuansowany niż ten nurt nie adaptacyjne jak go nazwał, więc ja nie sądzę, żeby doszło do podziału to się mogło wydarzyć w kościele Zjednoczonym kościele metodystycznym stany Zjednoczone, które w tej chwili przerwał proces podziału była pandemia, ale niektóre w ubiegłym roku podjął decyzję o podzieleniu się na skrzydło i kościół konserwatywne i kości progresywne, ale to jest raczej mało prawdopodobne w kościele nie katolicki myślę, że to jeszcze będzie trwało tak jak trwał spór o choćby ja se listów między jezuitami z moimi ustami tak można powiedzieć Sony trwał ponad 100 lat i ostatecznie wygasł, bo kościół katolicki przez te przez to bardzo ostrą dyskusję są nie wyobrażam jak ona była ostra w tej chwili o tym też pisał bardzo ciekawe swoich tekstach na ten temat choćby Leszek Kołakowski warto sięgnąć do tych tekstów, żeby to uświadomić jak to było ostry spór, ale ostatecznie na firmy chowano Pa nią świat film nazwijmy to kompromis myślę, że tu będzie podobnie, chociaż nie będzie prosty bardzo serdecznie dziękuję dr Tomasz Terlikowski filozof publicysta był państwa gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA