REKLAMA

Czym różni się dzika świnia od członka plemienia? Niczym...

OFF Czarek
Data emisji:
2021-06-01 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan Paweł, choć antropolog z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam serdecznie bardzo pana państwa również dziękuję za zaproszenia fantasy w Polsce czy znowu jakiś egzotycznej lokacji jestem w Polsce akurat teraz słów ale, ale sporo czasu Rozwiń » spędził pan różnych egzotycznych lokacjach tutaj jednak nie myślę o jakich wakacjach tylko o trudnej pracy wśród Indian Marii More prawie dokładnie tak jak pan mówi może prostuje rzeczywiście w ciągu ostatnich kilku lat ponad 2,5 roku spędziłem w Ameryce Południowej pracując, robiąc badania do doktoratu również badania Etnograficzne pośród ludu mory natomiast lud gwary jest ludem sąsiednim, który ma bardzo zbliżoną kulturę historię ludu Bora i rzeczywiście również pisałem pewne publikacje na temat tego ludu, więc właśnie wszystko się zgadza może w ramach pewnego wyjaśnienia dodam tylko parę słów na temat pojęcia Indianie, ponieważ ostatnio w mediach polskich pojawiło się debata wskazująca na to, że to pojęcie dosyć kontrowersyjne ze względu na swój kolonialny rodowód rzeczywiście tak jest trudno odmówić w tym słuszności tym stwierdzeniom natomiast w Polskiej literaturze naukowej, jaki odbiorze społecznym pojęcie to kojarzy się pozytywnie w związku, z czym jest stosowane są czas i w zależności od różnych miejsc gdzie, gdzie i kultur rzeczywiście słowo ma różne znaczenia akurat Indianie Bora samym stosunku wyszedł używają tego określenia być może ma związek z tym, że żyją blisko granicy z Brazylią, a w Brazylii pojęcie to jest pozytywnie waloryzowane i wszystkie przestrzeganie prosili używają tego określenia Nizio w stosunku do siebie samego podkreślają, że są Żydami m.in. zamieszkującymi te obszary, zanim powstał jeszcze państwo polskie boiska oraz bliskie także takie krótkie sprostowanie co do pojęcia Indianie no dobrze cudownie w takim razie od czego zaczynamy język czy wierzenia powiem szczerze jest sporo opowiadania, ponieważ właściwie o, kiedy patrzy na swoją pracę wobec Południowej dostrzegam 3 takie główne wątki 1 to właśnie badania Etnograficzne wśród More drugi to badania nad językiem ginącym właśnie tego ludu oraz trzeci taki aspekt to w czasie moich studiów miałem przyjemność uczestniczyć w zespole kierowanym przez dr Mariusza Kamińskiego i realizować badania odnoście ludności izolowany pozostający w tzw. dobrowolnej izolacji w Amazonii o tym też myślę, bo ciekawi coś opowiedzieć także jak pan dyrektor uważa możemy zaczynać, który temat wydaje się bardziej rozpoczniemy w takim razie języka, bo są to waluty tak jak powiedział mieszkające blisko siebie, ale jednak status języka More jest inny status języka sąsiadów Murray Marin Hunt zgadza się przede wszystkim różnica zasadnicza, ponieważ język mu, że jest językiem, który jest silnie zagrożonych wyginięciem oznacza to, że aktywnych osób mówiących w tym języku jest jedynie 10 może powinienem dodać, że samo cała populacja Indii może też około 300 osób natomiast populacja działali to jest ponad 1800 osób ponad 2000 teraz będzie na pewno w związku z tym też jeśli chodzi o populację mamy tutaj zasadniczą różnicę przekłada się na to, że język Marii jest używany w codziennym codziennej komunikacji w domu przede wszystkim co świadczy o tym, że ten język jest dobrym stanie patrząc od strony takiej lingwistycznej chodzi o jego kondycję zdrowotną tak byśmy określili jest oczywiście zagrożony, ponieważ ta populacja nie jest aż tak duża i we i cały czas wymaga wspierania ze strony rządu np. chodzi tutaj takie wspieranie szkoły dwujęzyczne tak, aby lekcje odbywały w języku portugalskim, ale również między kurii, ale ma w przypadku More place dużo bardziej niebezpieczna, ponieważ tam tylko kilka osób mówi w tym języku płynnie i nasze badania dlatego w sumie to powiedzieć naglące bardzo tak, żeby ten język udokumentować najlepiej i rozumie, że podejście do języka wśród tych ludów, które pan bada je trochę inne niż nie wie np. Europie czy w Ameryce północnej myślę sobie o tym, że kiedy nie wiem pojawi się ktoś, kto nie mówi naszym językiem mi próbuje się dowiedzieć czy w jakim języku mówimy albo czy mówimy po polsku oczywiście z chęcią odpowiem, że tak oczywiście bardzo proszę, ale rozumie, że przyznawanie się do mówienia jednym z tych języków nie jest takie oczywiste tak to prawda szczególnie w przypadku More to ze względów historycznych, ale również w przypadku działali przez długi okres czasu, kiedy te społeczności nawiązały kontakt już ze społeczeństwami narodowymi tak byśmy okresie zarówno obraz bliski jak i boliwijskim niestety były dyskryminowane ze względu na swoje właśnie chcemy pochodzenia na torze mówił w swoim celnym w języku w związku, z czym wiele z tych osób do dzisiaj przeżywa tego swoistego rodzaju traumę wynikającą z tego, że unikają mówienia w tym języku sfery w sferze publicznej natomiast ja sam takie oświadczenie, że kiedy przyjechałem pierwszy raz to More i pytałem właśnie ten język wszyscy twierdzili, że nikt w tym języku nie mu, że to, że to już przeszłość natomiast im dłużej tam przebywałem jest między więcej okazji właśnie takich niezobowiązujących, jaki się sytuacji spontanicznych dostrzegają, że jednak są osoby, które w tym języku mówią dzisiaj np. w wyniku zmiany polityki państwa bliskiego stosunku do ludności celnej, która odbyła po przejęciu władzy przez euro, za który nie jest prezydentem ale, ale w tym okresie co się działo to zmieniła się też zmieniło się też nastawienie do mówienia w tym języku i zauważyłem, że mury nastąpiło w drodze takiego Odrodzenia zainteresowaniem tym językiem właśnie, więc młodzi ludzie sami również zaczęli pozytywnie waloryzować to, że starsi starsze pokolenie zna ten język za wcześnie interesować na fali tego zainteresowania troszeczkę właśnie te nasze badania też przybyły tutaj jest taką techniczną pomocą, żeby ten język dokumentować i nauczył się pan Paryż powiem szczerze, że nauczyłem się właśnie dzięki tym badaniom, które realizujemy razem przy współpracy z amerykańskim listą, którą przeszła pierwsza one są finansowane przez UNESCO i polegają właśnie na dokumentację języka Morey kultury zarówno More jak i kurzu bim to jest dialekt języka More okazuje się w tych naszych badań wynika, że są właśnie te 2 co najmniej elektrycznie, więc bez pracy czas stoku nad ważni znacznie moja znajomość języka może się tutaj zwiększyła także jest w stanie powiedzieć autor no właśnie to może proces pracy w toku proszę powiedzieć w języku More radio TOK FM pierwsze radio informacyjne, a niestety może pana zmartwić to jest pierwsza lekcja język to wizja świata tak powiedział, jeżeli nie mamy pewnych elementów naszej wizji świata nie będziemy mieli słów NATO w tym języku, żeby powiedzieć to co za świat z Radia TOK FM nowoczesne zgłoszę pana zmartwić nie będą w stanie tego powiedzieć, ale mogę powiedzieć np. maksima Ruta na pomija co oznaczałoby w języku More, choć my możemy upolować dziką świnię pytali pytali do obrony o wsparcie i tak bardzo smaczne i to jak pan widzi też odzwierciedla kolejną lekcję, że najczęściej mówimy o tym co nas rzeczywiście interesuje takim danym języku znajdujemy słowa, które właśnie są nam, które wdrażają to co nas interesuje także nasz obraz świata mogę powiedzieć jest uzależniony mocno języka niestety TOK FM może nic nie wiedzą, ale rozumiem, że to się zmieni po naszej dzisiejszej rozmowie w jest to możliwe, tym bardziej że mamy globalizację internet powoli dociera nawet do nich do dodam tylko, że to jest, że Indianie Bora żyją dosyć dużym oddaleniu od od miasta najbliższe miasto taki większy to jest około 2 dni drogi, ale w ostatnim w zeszłym roku już nawet Unii pojawiła się pojawił się internet w postaci anteny telekomunikacyjnej, pomimo że nie ma cały czas np. stałego prądu albo albo bieżącej wody kanalizacji tak dalej tak dalej, więc tak globalizacja dociera bardzo wybiórczo to, że dzika świnia nie krócej będzie powiedzieć nie dzika albo coś strasznie duże za za dużo słów widzi pan to jest ciekawe, ponieważ to słowo w języku polskim wymaga tylko tyle słów, a ma, więc komory oznacza jak mi jak mieszka w zależności od dialektu mi jak, a mija mija no to pędzi prawie to jest jedno słowo, które oznacza dosłownie właśnie dzięki świni pekari miał obrony tak naprawdę, czyli w języku polskim, ponieważ nie mamy tego umorzenia w naszym środowisku w naszym otoczeniu nie jest ono obecne, więc potrzebujemy wielu słów do pisania tego pojęcia natomiast Indianie mury jest to jest to zwierzę, które naturalnie występuje środowisko mają tylko jedno określenie właśnie, które od razu przekazuje cały ten zbiór informacji czy dzika świni pekari obrony no właśnie gracze mogą sobie pomyśleć no dzika świnia jest zwierzęciem lokalni mieszkańcy są ludźmi, a więc mamy 2 gatunki, które ze sobą żyją, a tymczasem to wszystko Szanowni Państwo jest część właśnie tak dobrze ubrać słowa ale, ponieważ zbliża się informacje to może tego tej puszki otwiera jeszcze nie otwierajmy tej puszki z dziką świnią jeszcze nie otwierajmy otworzymy ją po informacjach Radia TOK FM, a informacje już za minutę o godzinie dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pan Paweł Hytry antropolog kognitywne, który prowadzi badania pośród ludu More w boliwijskiej Amazonii zakład socjologii poznawcze w Instytucie socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku wcześniejsza w świecie była zjedzona przez dzikie świnie i autor profilu antropolog w Boliwii na Facebooku także, jeżeli ktoś zainteresowany badaniami pana Pawła to odsyłam państwa właśnie do tych różnych miejsc informacje o dziesiątej 20, a po informacjach wracamy do programu Owczarek, aby dowiedzieć się czym różni się dzika świnia od człowieka podpowiedź niczym po wczoraj pan Paweł Hertz opowiada swoje badania wśród ludu More z boliwijskiej Amazonii zakład socjologii poznawczej Instytut jest w Instytucie socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku pan Paweł c z autorem profilu antropolog w Boliwii na Facebooku no właśnie człowiek dzika świnia na pierwszy rzut ucha wydaje się to byty odrębne tymczasem no właśnie z naszego punktu widzenia powiedziałbym europejskiego czy Zachodniego punktu widzenia wydają się to, żeby te odrębne to znaczy uznajemy, że człowiek jest wyjątkowy w tym sensie, że jest osobą i posiada właśnie tej wolności musi mieć świadomość albo wolną wolę natomiast dzika świnia jest oczywiście odrębna w tym sensie, że jest zwierzęciem i na pewno nie posiada taki taki takiego wnętrza takiej woli jak człowiek, ale to jest punkt widzenia naszej kultury tak powiedział i pewnego rodzaju edukacji, który jesteśmy poddawani w szkole zarówno na lekcjach biologii natomiast zupełnie inaczej wygląda to z punktu widzenia no More ponieważ, zanim przejdę do szczegółów tego jak oni postrzegają przyrodę i np. dziką świnię w tym kontekście przy czym jak należy podkreślić, że o musielibyśmy spożyć na to w ten sposób od urodzenia wychowani są dzieci mordowane są pewnym określonym kontekście, gdzie np. bardzo często słyszą opowieści opowiadane przez starszych przez rodziców o tym jak ktoś wybrał się do lasu upolować właśnie taką dziką świnię w rzeczywistości zobaczył, że dzikie świnie żyją tak jak ludzie żyją w wioskach żyją mają rodziny tak jak ludzie w związku, z czym bardzo od od małego jak wejść Morena bywają takiego punktu odniesienia takich skojarzeń, które za sprawiają, że zaczynają one troszeczkę inaczej oni inaczej myśleć o tych stworzenia to moglibyśmy nazwać zupełnie inną wizją świata innym innym innymi ramami dla interpretacji i teraz ramy na w formalnie antropologii na zgłaszanie zmian, czyli właśnie takim przeświadczeniem, że wszystkie byty natury tak jak żyjące organizmy mogą mieć wewnętrzną istotę podobną do naszej ludzkiej, czyli tak, jakby dusza, a to jest tak naprawdę coś co jest bardzo intuicyjne dla nas, że my potrzeb poszerzamy organizmy żywe jako posiadające wewnętrzną wolę intencję i dopiero w szkole np. nabywane naszej natury etycznej perspektywę powiedział, czyli takiej, która oddziela nas jako ludzi bardzo drastycznie od świata zwierząt w przypadku Lulu Amazonii, bo nie tylko tym mowa o mori, ale również cła i inne ludy one podzielają ten bardziej ani mistyczny światopogląd i to ma pewne konsekwencje, które przekładają się na życie codzienne ponieważ, jeżeli uznajemy, że stworzenia, które np. idziemy polować w gruncie rzeczy same są intencjonalne są w pewnym sensie osobami to one mogą chcieć nam odcięcie się za zatem nasze działania wrogie wobec nich, czyli próbę ich zabicia, żeby je spożyć mogą odwdzięczyć się np. chorowali w związku z tym jeśli mamy takie mistyczne światopogląd będziemy inaczej interpretować przyczyny skutki pewnych wydarzeń, jeżeli jakiś myśliwy pójdzie np. lasu i będzie chciał upolować taką dziką świnię i nie uda musi upolować dodatku np. spotka taką dziką świnię, która zachowuje się w dziwny sposób przestraszy, bo ona zacznie on interpretować rzeczywistość ma do czynienia właśnie z osobą, która tylko wyglądem dzika świnia tak naprawdę dla niego, jeżeli wróci do wioski to może zacząć chorować np. i reszta społeczności będzie interpretować to jego choroby jako intencjonalne działanie tej właśnie tego stworzenia, które zabrały duszą tak byśmy powiedzieli nie, więc przyczyny skutki jak jak widzimy są zupełnie inne niż byśmy interpretowali perspektywy naszym moglibyśmy w ogóle nie zwrócić uwagę na na to, że jest jakiś związek między chorobą osoby powracającej związki tym, że spotkało ona w lesie stworzenie, które no właśnie zakończą się dziwnie nietypowa dzika świnia właśnie teraz chyba zmagamy trochę z chorobą związaną z nietoperzem staje się no właśnie widzi pan to jest dobry przykład właściwie, ponieważ z naszych wypowiedzi zachodniej perspektywy traktujemy to troszeczkę tak właśnie przedmiotowo, że choroba ta pochodzi od zwierzęcia, ale nie doszukujemy się w tym intencjonalne gości tego zwierzęcia raczej to jest ciekawe doszukujemy się intencjonalne ości innych podmiotów i tutaj, toteż ma związek z myśleniem animistycznych dosyć spory, ponieważ doszukujemy się podmiotowego działania idą i np. mamy takie teorie spiskowe, które mówią o tym, że być może ten wirus został specjalnie przez ludzi podłożono czy wszędzie szykujemy się podmioty, które były tam i był odpowiedzialny za za tymi skutkami, które widzimy i akurat badania kobiety mogą, że ten rodzaj nihilizmu czy doszukiwania się wszędzie podmiotowego podmiotowej przyczyny tak o jakieś osoby różnie rozumiany, która jest odpowiedzialna za działania on jest bardzo intuicyjne ją się pojawił wcześniej w naszym rozwoju dzieci w zależności od kultury może się również rozwijać jako pewna taka jak pewne ramy interpretacyjne dla wydarzeń, które interpretujemy w naszej kulturze akurat my oczywiście odpycha od siebie tą tą wiedzę, że to może być sprawczość przyrody np. ta, która się odwdzięcza nam za niszczenie przez cały ten okres tak ita i ta pandemia jest niejako w sprawnym działaniem w środę tak to była wizja mistyczna natomiast w innych kulturach możliwe właśnie takim interpretowaniu zjawisk czy również, żeby być osobą człowiekiem osobą to trzeba mieć punkt widzenia tak, ponieważ to jest troszeczkę tak to są dosyć życia atrakcyjne może spróbuje wyjaśnić jeszcze w ten sposób i ani on odnosi się również do bardzo naturalnego rozgraniczenia każdy kultura znajdziemy takie rozgraniczenie na to, że osoba każdy organizm żywy składa się z 2, jakby elementów to znaczy zewnętrznego elementu, czyli ciała, które widzimy tzw. zewnętrznej formy, którą widzimy oraz wnętrza, które właśnie czas rozumiany jako dusza albo jako my Wola tak jak intencje nawet łatwo to jest przyrównać do np. naszego naturalizowany byśmy byli tak również uważamy, że istoty ludzkie składają się z 2 elementów tak chciała i intencji lokujemy w mózgu tak umyśle nie nazywamy tego duszą naukowej wizji naturalistycznej, ale również mamy ten poziom NATO, że istnieje zasadnicza różnica między między ciałem umysłem jest filozofii umysłu znany jako problem ciała umysłu ta, ale ten dualizm cały czas pozostaje pani my również ten dualizm się pojawia z tym, że tam oczywiście nie ma koncepcji umysłu taka jest bardziej koncepcja właśnie dłużyć wewnętrznej woli intencjonalność i teraz to co generuje ten punkt widzenia, czyli to to tą potencjalną bycia osoby to jest właśnie ciało czyli aby być jak powiedzieć, aby być osobą to trzeba mieć na pewną określoną ciało tak i teraz to ciało to ciało z naszej perspektywy zewnętrznej kiedy, kiedy patrzymy na na świat to różne różne byty tam mijają pod postacią cielesnych form typowych dla nich, które jawią się mam jako zwierzęta np. tak umów, które to jest także oni wprost mówią o tym, że ta rzeczywistość dzieli się, jakby na 2 strony na naszą stronę, na której żyjemy jak ludzie za drugą stronę, w której wszystkie zwierzęta i inne organizmy żywe, które widzimy one tam żyją swoim ludzkiej postaci wcieli się widzom jako ludzi natomiast po naszej stronie on się na mijałem formy cielesnej zwierząt, czyli np. dzikiej świni pekari, więc kiedy mu myśliwy może i upolować jakąś świnię lekami to zawsze musi się liczyć z takim ryzykiem, że w gruncie rzeczy odbiera, jakiej społeczności ludzkie swojego członka traci, czyli że dzięki świni pekari pos w rzeczywistości w swoim świecie żyją jak ludzie tak jak More i co jest ciekawe to jest też związane z tym, że dzikie świnie baraży rzeczywiście żyją w grupach i żyją w stawach to są również cechy, które są przypisywane właśnie temu, że są one społecznej to może bardzo łatwo są interpretowane jako jako społeczność osób no ale kiedy pan świat rozmawia nota ktoś pyta no dobrze jak tam w tym w Polsce żyją dzikie świnie pan mówi no u nas nie żyją tak jak uwłaszczenie się w miastach nie mają cywilizacji i niewinnie nie są w rządzie tylko otrzymamy chlewika może tak należy dodać na pewno, że tego rodzaju interpretacja, którą przed nią potem ona rzadko kiedy jest wprost wypowiadana dosłownie waha się przez ludy mory łatwiej czy inne to najczęściej się pojawia w mniej takich sprecyzowany sposób to raczej trzeba dokonać interpretacji pewnych zachowań wypowiedzi, które są bardziej zdawkowe nigdy nie uzyskamy np. osoby rozmawiamy takiego wyboru bardzo rzadko się zdarza, żeby ktoś wprost powiedział to przed chwilą pan premier właśnie tą wizja mistyczną te z prostego powodu, ponieważ ludzie raczej skupiają się na tym, jakie efekty ich życiu przynosi ten kontakt z niebezpiecznymi osobami, które mogą jawić jako zwierzęta, a nie rozwijają za bardzo tych tych wątków filozoficznych tak powiedział wyjątkiem są postaci tak jak szamani np. że żeby móc leczyć chorobę muszą nawiązywać kontakt z tymi społecznościami z punktu widzenia tych szamanów i doświadczenia są właśnie takimi doświadczeniami kontakty z tymi z tymi społecznościami osób Cis, czyli z tą drugą stronę, jakby powiedzieli mory i teraz, kiedy pan powiedział, że i szczerze mówiąc nie rozmach nie rozmawiamy o tym z oczekiwaniami takie wybory pytają mnie bardzo często pytają o zwierzętach istnieje, jakie jak istnieją w Polsce, ale nie rozmawiamy o tym w ten sposób taki sposób abstrakcyjny np. 1 rzecz, którą ma też zaobserwowałem, którą będziesz to, że może nie byliby w stanie zjeść hodowane świnie, którą samo, o którą ktoś opiekowali np. o dzisiaj już po wielu latach kontaktu ze społeczeństwem urwisk zdarzają się sytuacje, że oni hodują świnie hodowlane, ale nigdy nie widziałem, żeby rodzina, która jakoś nie karmiła ją właśnie chorowała zjadła ją potem walczyli krótko mówiąc za zbyt wiele więzi społecznych właśnie stąd jest świnią nawiązanych karmieni paniom, żeby móc pozwolić na to by zjeść czy chodzi o to, żeby się nie kolegować po prostu ze świnią, która się planuje zjeść co jeszcze można zjeść oprócz zwierząt o tym będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM pan Paweł Hertz antropolog niepewny jest państwa moim gościem informację o dziesiąte 40 po wcale pan Paweł Hertz antropolog kognitywne prowadzi badania wśród Indian awarii More w boliwijskiej Amazonii zakład socjologii poznawcze Instytut socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku pan Paweł, choć jest autorem profilu antropolog boli na Facebooku przed informacjami pytań co jeszcze oprócz dzikich świń można jeszcze tutaj Szanowni Państwo muszę zaznaczyć jest dzisiaj 1czerwca dzień dziecka ale gdyby ich dzieci przypadkowo słuchały to teraz dobry moment, aby je wysłać do innego pomieszczenia albo powiedzieć zasłoni puszki albo uszy po prostu no bo jak najprościej na pytanie jak najprościej odróżnić zabitego wroga od nieżyjącego krewnego mielibyśmy inną odpowiedź w Europie, a np. właśnie wśród Indian władzy, bo tam odpowiedź brzmiała, bo 1 jemy wolno dostojnie drugiego zjadamy łapczywie, a tak czułem, że pan redaktor wyciągnięte kontrowersyjne kwestie związane z antropologią i rzeczywiście może się wydawać, że te kwestie, o których mówiłem zarówno animizm i powagi są mogą być wyglądać, jakby były racjonalne z naszego punktu widzenia jako działania zupełnie nie wymykające się naszym możliwościom zrozumienia ich i wartości, które hodujemy, ale właśnie antropologia przede wszystkim czy tego, że nie możemy patrzeć na praktyki i wizję świata o, kierując się naszymi własnymi wartościami to jest po prostu etnocentryzm i dlatego staramy się zrozumieć właśnie takie praktyki np. jak kanibalizm pogrzebowe wojenny, który występował w Amazonii z punktu widzenia kupujących interpretować z punktu widzenia tych społeczeństw i i pojęć, które w tych kulturach funkcjonują dlatego też tak trudne jest to, o czym tutaj opowiada, ponieważ wydaje się to mocno abstrakcyjne, ponieważ używam właściwie słów, które wydaje się zrozumiemy takich jak osoba ciało zwierzęta, ale używanych w innym kontekście w innym znaczeniu i dlatego, żeby w rzeczywistości wyjaśnić to zjawisko potrzebowałbym dużo więcej czasu niż mamy tutaj na antenie, ale rzeczywiście z Kambodżą wojennym poziom hałasu nie było nawet także przez pewien czas bardzo Polski była hipoteza, że jest wymyślone zjawisko oto, żeby właśnie egzorcyzm działacz społeczności okazuje się jednak, że mamy dowody historyczne Etnograficzne na to, że rzeczywiście takie praktyki miały miejsce już ma swoje uzasadnienie światopoglądzie tych ludzi, ale to znowu wymaga szerszego wprowadzenia, żeby zrozumieć, dlaczego np. może być Humanitarna albo pożądane nie pochowanie zmarłego w ziemi tylko właśnie zlikwidowanie jego ciała winny sposób tak, ponieważ bez zlikwidowania tego świata tak byśmy powiedzieli to musielibyśmy znowu tutaj odwołać się do takich pojęć jak np. koncepcja zmarłego tak koncepcja osoby znowu dla Marii o nie myślę sobie, że Rze, że to wcale Polsce nie musi się wydawać tak egzotycznie egzotyczne tak przecież badania pokazują, że większość Polaków wyznaje religię, której centralnym punktem jest zjadanie ciała no tak z tym, że tutaj mamy to ustawione w taki sposób, że przez większość z nas to traktowane jak przede wszystkim to ciało nie jest fizycznie ciałem to co widzimy zjadamy tak nasze, więc jest to traktowane symbolicznie bardziej natomiast osiami w gorszej nie wiem, bo tam jest jest niby to przed Przemienienia, tak więc skoro przemienia kawałek chleba chciało to wtedy jest ciałem chyba jest no właśnie tego do końca rozumie proszę nie przyjmą to w gruncie rzeczy też zależy od tego właśnie jak bardzo wierzymy w oczy, jakie przyjmujemy jak bardzo nasze systemy skojarzeń, że tak powiemy pozwalają nam uznać, że to co się dzieje rzeczywiste dane w przypadku tutaj od powagi w Amazonii trzeba na pewno odnieść się do pojęcia osoby, jeżeli arii uznają, że taki rodzaj rytuału pogrzebowego jest słuszny to przede wszystkim, dlatego że uznają, że po śmierci dusza dalej żyje tak osoba dalej żyje w związku z cięcia zrobić coś chciałem takiego, żeby po pierwsze, zarówno krewni, którzy ciągle żyją po tej stronie jak bieg powiedzieli More mogli doświadczyć uznać tego że, że osoba już nie jest jednym z nas ta, która odeszła tak, ponieważ proszę pamiętać, że jest to sytuacja trudna, bo my wspominamy osoby zmarły, jaką wciąż nam bliskie tak mamy świeże pamięć z nim pamięć wspomnienia z nimi związane w związku z tym potrzebujemy jakiegoś takiego przypadku łowi mówimy tutaj takie rytuale, który byłby silny poznawczo tak powiedział, który by pozwolił postawić Jasną granicę między właśnie tym, że ten, kto zmarł nie jest już jednym z nas to się wiąże oczywiście również innymi pojęciami takimi jak budowanie wspólnoty budowanie tożsamości grupowej to są wszystko wątki, które muszą tutaj rozwijać szczególnie, żeby to, żeby ten dotąd był dla nas zrozumiały, ale zapewniam, że jeżeli zagłębił się szczegółowe programy pisane przez antropologów na temat tych rytuałów pogrzebowych ludów co akurat szczególnie właśnie ułani mury to odnajdziemy tam bardzo, jakby powiedzieć bogate zarówno symbolicznie, jaki kosmologii się wizja tego, dlaczego należy tak robić w związku z tym odnajdziemy w tym pewną racjonalność z punktu widzenia tych ludzi więc, chociaż wydaje kontrowersyjne to ja bym mocno podkreśla, że zarówno limit zmian i a kanibalizm to są rzeczy, które wyglądają kontrowersyjnie mogą wyglądać niezrozumiale z naszego punktu widzenia natomiast, jeżeli przyjmiemy punkt widzenia i staramy się zrekonstruować pojęcia za pomocą, których myślą ludzie światopogląd to wtedy praktyki nabrałem dużo stać dużo sensu jak jak wyglądają relacje pomiędzy władzami państw władzami właśnie, a ludnością rdzenną to jest tak, że oczywiście zawsze istnieje problem wyznaczania terytoriów, które należy uznać za historycznie cenne przynależne przynależne rdzenie dla danego ludu, bo oczywiście chodzi tutaj o ziemię, tak więc akurat przypadku More sytuacja jest taka, że wciąż walczą o ponowne rozpatrzenie ma kasę, czyli wyznaczenie granicy terytorium, ponieważ historycznie zajmowali dużo większy obszar np. niż został uznany przez władze lokalne, bo libijskie w związku z tym jest pewne napięcia natomiast Bolek sytuacja specyficzna, ponieważ przez długi okres rządu pro indiańskiej, więc również kierował różne działania takie wspierające ludność rdzenną mam tutaj na myśli głównie budowę szkół budowę różnych instalacji czy pomp wodnych tego typu działania, więc to zależy w zależności od od regionu oczywiście w Brazylii niestety obecnie sytuacja również jest niekorzystna dla ludności rdzennej i to ma swoje dramatyczne skutki również jeśli chodzi o dostępność np. do szczepionek na covid czy ogólnie o dostępność do służby zdrowia no ale z racji tego zmienić rząd to to zmieniło się także podejście, czyli rozumiem, że trochę rdzenni mieszkańcy traktowani jako obywatele drugiej kategorii i raczej zależy na władzom na ziemi niż na swym zachowaniu tradycji kultury dziedzictwa troszeczkę można by te tak to interpretować może na przykładzie właśnie tej ludności izolowany pozostający w dobrowolnej izolacji najłatwiej będzie mi to przedstawić państwu proszę sobie wyobrazić, że obszary oczywiście wiemy wszyscy o tym, że Amazonia jest na nagminnie dewastowane w postaci wycinek nielegalnych co się wiąże również pożarami, które miały miejsce co roku mają miejsce natomiast obszary, które są zamieszkiwane przez ludność rdzenną indiańską są najlepiej chronionymi obszarami właśnie chodzi o bioróżnorodność i oczywiście coraz mniej takich miejsc i miejsca, które są wciąż jeszcze trudno dostępne, gdzie ta dewastacja jest w najmniejszym stopniu postępuje ma chowa ukrywają się czy te miejsca udają się lód, który postęp dobrowolnej izolacji, które nie chcą mieć kontaktu z naszą cywilizację jest ich jakby jest to ich strategia żeby, jeżeli tego kontaktu z nami unikać oczywiście rolą rządu np. w tym przypadku brazylijskiego chronić takich ludzi to znaczy wyznaczyć rezerwaty, w których oni mogliby rzecz ma sposób jak chcą żyć i w ten sposób ograniczyć dostęp nielegalnych drwali poszukiwaczy złota czy innych osób, które mogą stanowić dla nich zagrożenie niestety w Brazylii sytuacja ma się odwrotnie wręcz to znaczy rząd nie uznaje wielu badań np. które wskazują dużą dokładnością, gdzie takie ludy pozostających dobrowolnej izolacji występują i nie chce za bardzo otacza się ochroną mamy też na szczęście pozytywne przypadki m.in. nasza ekipa kierowana pod kierunkiem dr Mariusza sielskiego pracowała wiele lat temu nad utworzeniem rezerwatu dla takiej ludności w Peru i całkiem niedawno właśnie 2 lata temu m.in. dzięki naszej pracy rezultaty przyniosły pozytywne skutki rząd peruwiański uznał obecność ludności wzorowanej na w kilku miejscach, które m.in. nasza ekipa Polska pracowała i na razie również naszych badań rezerwat zostaną utworzone ta ludność zostanie objęta ochroną także mamy pozytywne negatywne przykłady, ale niestety tendencja jest raczej negatywna czy popularne są małżeństwa mieszane w to też zależy od społeczności np. w przypadku awarii, ponieważ ta społeczność jest duża liczebnie wciąż ma może pomieszane są nie są tak popularne arie preferują nawiązywanie może wewnątrz własnej lub natomiast wśród More troszeczkę inny inne przyczyny historyczne również pewne światopoglądowe sprawiają, że duży odsetek małżeństw mieszanych wśród murem może zresztą mieli specyficzny stosunek do tzw. ludzi z zewnątrz spoza własnej społeczności, ponieważ mam historyczne materiały wskazujące na to, że również porywali oni małe dzieci barek, na które napadali w czasie, kiedy nie mieli kontaktu z cywilizacją szczególe miejską czy jakieś 7080 lat temu i członkowie UE organizowali takie wyprawy właśnie wojenne w celu m.in. porywania małych dzieci, żeby zwiększyć liczebność własnej grupy co jest też interesujące bardzo z punktu widzenia publicznego tylko z naszych słuchaczek słuchaczy, którzy są zainteresowani badaniami wśród ludów Marii More odsyłam na profil antropolog w Boliwii na Facebooku, który prowadzi pan Paweł Hertz antropolog kognitywne z zakładu socjologii poznawczej w Instytucie socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku bardzo panu dziękuję ja również dziękuję bardzo, informację już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA