REKLAMA

Reforma szpitali - Będzie dobrze. Albo nie

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-06-02 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM jest ósma 8 to wciąż jest środowy poranek Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry pan prof. Andrzej Matyja prezes Naczelnej Rady Lekarskiej jest gościem poranka Radia TOK FM dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu szczepić dzieci powyżej dwunastego roku życia jasne jak wynika z najnowszych badań klinicznych ta szczepionka nie tylko, że nie jest szkodliwa, a przede wszystkim jest elementem walki z pandemią nie trzeba chyba nikogo Rozwiń » przekonywać, że dzieci to najczęściej Osadnik zakażeń, a więc czym mniejsza liczba potencjalnych roznosicieli zakażenia tym lepiej 3 dzieci, bo szczepionka jest bezpieczna zresztą o tym, że szczepiony szczepionka to coś co w historii medycyny jest osiągnęło niepodważalne wartości lecznicze chyba nikogo nie trzeba przekonywać, chociaż wątpiący nikogo i jest to panie profesorze ja się z takim pewne zmiany pan w środę rano do nas przyjął za zaproszenie wątpiących dlatego tych wątpiących trzeba przekonywać, podsumowując rozumiem, że są przeciwnikami szczepień jest całość są przeciwnikami najtrudniej z nimi dyskutować rozumiem panie profesorze, że szczepienia dzieci to ochrona dzieci także ich rodziców dziadków wizjach nie tak najbliższych na najbliższy nauczycieli wszystkich tych chociażby, którzy z różnych powodów medycznych nie mogą się zaszczepić, a przebieg choroby, jaki jest to wszyscy wiemy ta zaś na ilość zgonów, która przeszła przez nasz kraj mam nadzieję że, że w niedługim czasie z ulegnie też spowolnieniu chyba jest wystarczającym dowodem na wartość szczepionki, którą w tej chwili mamy dostępną tak naprawdę bez ograniczeń pan prof. Andrzej Matyja prezes Naczelnej Rady Lekarskiej jest gościem poranka Radia TOK FM panie profesorze czy zapoznał się pani się z założeniami reformy podmiotów leczniczych z założeniami przygotowanymi przez resort zdrowia w można powiedzieć, że tak nastąpi nie tylko zapoznałem się z tym jestem raportem, ale także z innymi raportami, które dotyczą zmian w ochronie zdrowia, chociaż w Polskim ładzie, który po zdrowie jest jakby pierwszym elementem to ważne, że pierwszym elementem to znaczy, że rządzący zauważyli, że system ochrony zdrowia wymaga radykalnych zmian myślę, że to, że wymaga radykalnych zarys zmian chyba już nikogo nikogo nie trzeba przekonywać ten raport miał być takim elementem, który przygotuje, jakby podstawy do rozwiązań legislacyjnych miał być nie jest no chyba nie jest do końca, dlaczego dlatego, że ten raport sprawia wiele wątpliwości, zwłaszcza no wśród właścicieli czy organów nadzorujących, zwłaszcza szpitale, bo ten dla tak naprawdę dotyczy nie reformy tylko zmiany funkcjonowania szpitali panie profesorze przepraszam, bo wejdę panu słowa jestem wymagany formularz to jest straszne słowo ten system będziemy prawdopodobnie jeszcze wielokrotnie go używać to spróbujmy odwrócić nieco tę historię w całym dokumencie, czyli tym sporom wspomnianym raporcie z założenia reformy szpitalnictwa nie warto rozmawiać, bo samorząd czy ministerstwo w tym raporcie ten zespół napisał, że nie wszystkie warianty da się wprowadzić, czyli będzie ten wprowadzony tutaj oznaczonej jako nr 3 i jak spróbuje tak na potrzeby naszej rozmowy z kilkoma z zdaniami podsumować likwidacja części szpitali nowa agencja nadzorująca szpitala eliminacja konkurencji między szpitalami zasoby materialne i personel medyczny czy widzi pan w tym, o czym teraz powiedziałem, a co jest napisane w tym dokumencie szansę na dobrą zmianę, ale dla nas pacjentów ja ja zawsze mówiłem, że w papier zniesie wszystko natomiast życie wszystko weryfikuje i inny sama centralizacja i systemu ochrony zdrowia do niczego nie prowadzi, bo wracamy tak naprawdę do sytuacji sprzed 90 tego dziewiątego roku, a chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że centralne zarządzanie do niczego nie prowadź do niczego, bo inna jest perspektywa widzenia, choć się danym regionie z punktu widzenia powiatu z punktu widzenia województwa, a inna jest z perspektywy centrali ja rozumiem, że ta centralizacja chociażby okresie pandemii w niektórych aspektach była koniecznością, bo ona w jaki sposób uregulowała czy chociażby wydawała zalecenia restrykcje lockdowny byłyby lokalne częściowe i było to konieczne ale kiedy mamy nadzieję, że z pandemią powolutku sobie jakoś dajemy radę to teraz należało przejść do systemowego na systemowej naprawy ochrony zdrowia, bo pandemia obnażyła wszystkie braki wszystkie niedostatki systemu ich myślę, że ta pandemia powinna nauczyć rządzących wyciągasz odpowiednie wnioski co zrobić by było lepiej, a ja nie widzę w tym tej propozycji z wyjątkiem centralizacji która, która jest była połowy można powiedzieć, że na co należy oczekiwać nowego efektu powtarzają stare błędy nie da się pamięcią ram się, że najważniejszy kupujemy próbujemy, a nie staramy się wyciągnąć właściwych wniosków, bo przecież wszyscy wiemy, że tak kulejący Polski system ochrony zdrowia jego wady my wszyscy wiemy, jakie są i centralizacja czy powołanie nowej instytucji agencji rozwoju szpitali instytucji, która daje ogromne ogromne kompetencje ma chorego pacjentom panie profesorze, bo to jest rok plan pacjentom absolutnie nic my musimy dbać przede wszystkim jako świadczeń o o to by te świadczenia przede wszystkim mógł ktoś wykonywał właśnie panie profesorze to prosiłbym tylko tam zatrzymamy się na chwilę po, pomijając kadry no właśnie chyba nie do końca ona jest być może pominięta w rozwiązaniach, ale w tej kadrze nie tylko w tym dokumencie, ale także innych dokumentach publicznych wypowiedziach ostatnio bardzo często politycy rządzący mówią przypomnę pan premier udzielił kilka dni temu takiego wywiadu, zapowiadając zmiany w podatkach zwrócił uwagę czy jako pierwszą grupę, która być może rzeczywiście będzie dotknięta wyższymi zobowiązaniami podatkowymi wskazał lekarzy mam wrażenie nie było przypadkowe, ale też, ale popatrzmy na ten dokument, który dzisiaj rozmawiamy tutaj napisano, że rywalizacja oparł personel medyczny wpływa na zwiększenie kosztów wynagrodzeń ponoszonych przez szpitale czy to na pana jest wystarczający dowód na brak zrozumienia, a może celowe odchodzenie od zasadniczego kłopotu, jakim jest brak personelu jest zgodna z tą drugą tezą pana redaktora, ponieważ jak nie wiemy co co i chcą zrobić my wiemy co zrobić tylko niestety z ubolewaniem od o tym mówię od wielu wielu lat jak każdy ubywa w stosunku do do potrzeb społeczeństwa się nam starzeje w związku z tym bym wymaga cięższej wizyty u lekarza czy innej pomocy medycznej, a karta się zapomina wręcz odwrotnie robić wszystko, żeby tą kadrę w jaki sposób zamiast ją ułatwiać funkcjonowanie robić wszystko, rzucając kłody pod kadrze, żeby i no nie tylko ja zresztą ale i by dr Bukiel wielokrotnie opowiemy o mówiliśmy o tym, że robicie wszystko by nie zatrzymywać polskiego lekarza by nie ułatwić mu startu życiowego by zagwarantować właściwy rozwój zawodowy i funkcjonowanie by zaszedł inne rynki medyczne niż polskie, wmawiając równocześnie opinii publicznej, że samorządy lekarskie blokują możliwość zatrudnienia lekarzy personelu medycznego spoza Unii Europejskiej co jest totalną nieprawdą, a redaktorzy do ich do samorządów lekarskich wpłynęły w tej chwili 145 wniosku o 145 wniosków 90 ponad procent zostało rozpatrzonych te zostały zakończone procedowanie pozytywnie 7 dniach musimy odrzucili czy pan redaktor czy ktoś z Polaków Olek chciał być leczony przez lekarza wpływ ma 15 letnią przerwę w pracy chyba nie więcej minister powinien podziękować samorządowi lekarskiemu, że prawdopodobnie pomylił się przy czy dają zezwoleń na pracę, że samorząd lekarski dzieła takie osoby, które chciałyby być lekarzami w Polsce bez sprawdzonych kwalifikacji to po zamiast podziękować to co się stało pierwszy raz w historii samorządu lekarskiego minister zdrowia zaskarża uchwałę Naczelnej Rady Lekarskiej, które porządkuje tę sytuację przecież to samorząd lekarski konstytucyjnie ustawowo ma zapisane spraw sprawowanie pieczy nad właściwym wykonywaniem zawodu, więc z kierowania sprawy do Sądu Najwyższego unieważnienie tejże uchwały, która dba o to by po lekarz, który nie ma odpowiedniej realizacji nie był dopuszczony do rynku pracy to chyba jest dla dobra pacjenta Jan pierwsze postępowania nie rozumie pan troszeczkę co prawda może nie tyle zmienił temat rozmawiamy o kadrze no właśnie to wynika z naszej rozmowy, ale zajął się o mojej posesji sprawą kształcenia i godne i zwiększenia ilości kadry do niczego żaden system nie wytrzyma rozumiem z naszej rozmowy, że normy nikt nie jest pan przekonany, że scenariusz zaproponowany w omawianym przez nas dokumencie przyczyni się do poprawy sytuacji w Polskiej ochronie zdrowia aktorzy nie nie absolutnie nie przyczyni do wnioski pan będzie taka ani inna wycena procedur medycznych żaden szpital zadań zarządzający nie stanie po piętach kierować jednostką szpitalną by ta jednostka silnie zadłużała by prowadziła wszystkie możliwe świadczenia, które w danym terenie bardzo polskiego, gdzie są oczy bardzo dziękuję pan prof. Andrzej Matyja prezes Naczelnej Rady Lekarskiej był gościem tej części poranka Radia TOK FM przypomnę rozmawialiśmy o założeniach reformy podmiotów leczniczych to jest założenia reformy opublikowane przez Ministerstwo Zdrowia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - MACIEJ GŁOGOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA