REKLAMA

"To jest szok dla organizmu". Jak działa popularna dieta warzywno-owocowa?

Wiecznie na diecie
Data emisji:
2021-06-07 10:10
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

W podcaście Wiecznie na diecie Dortota Wardecka-Herrmann rozmawia z ekspertami o popularnych dietach. Jak dobrać odpowiednią dla siebie i jak wpleść ją w swój jadłospis tak, żeby sobie nie zaszkodzić.? W pierwszym odcinku pod lupę bierze dietę warzywno-owocową, której przykładem może być dieta dr Ewy Dąbrowskiej nazywana też głodówką warzywno-owocową. Dietetyczka kliniczna dr Hanna Stolińska ostrzega, że ta restrykcyjna dieta może doprowadzić do zmniejszenia metabolizmu i odkładania przez organizm tłuszczu na lepsze czasy. - Podstawą naszej diety powinny być warzywa i owoce, ale nie same warzywa i owoce, bo my potrzebujemy wielu innych składników do prawidłowego funkcjonowania - podkreśla ekspertka. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest dystrybutor naturalnych suplementów diety marki Singularis. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest dystrybutor naturalnych suplementów diety marki Singularity PiS tego nie jest, bo jestem na diecie diety mogą być różne jak dobrać odpowiednią jak z treścią swój jadłospis tak, żeby sobie nie zaszkodzić w tym podcaście opowiem wam o popularnych dietach sprawdza jak działają jakich efektów można się po nich spodziewać, ale też, jakie są przeciwwskazania do stosowania danej diety i po czym poznać, że lepiej z niej zrezygnować w tym odcinku pod Rozwiń » lupę bierzemy dietę warzywną owocową, której przykładem może być dieta dr Ewy dąbrowskiej nazywana też głodówką warzywna owocową jest oparta przede wszystkim na warzywach takich jak np. kalafior brokuły cebula por sałaty i cukinia z owoców dopuszcza np. jabłka grejpfruty chodzi o to, żeby zawierały jak najmniej cukru zdaniem dietetyków na temat tej diety są podzielone o jej wadach i zaletach porozmawiałam ze specjalistką wiecznie na diecie zaprasza Dorota Wardecka Her Dorota Wardecka Herman w pierwszym odcinku podcastu wiecznie na diecie opowiem o diecie, która jest nadal popularna, zwłaszcza o tej porze roku dieta, która ma oczyszczać organizm, a przy okazji pomóc zrzucić kilka kilogramów dieta warzywna owocowa z nami jest dr Hanna Stolińska dietetyk kliniczny im pani doktor dieta warzywne owocowe to jednak bardziej zdjęto z naciskiem na warzywa, bo chodzi o to, żeby nie było za dużo cukru witam panią witam państwa ja jestem akurat zwolennikiem, żeby po prostu mieć dobry model żywienia dieta to jest model żywienia najważniejsze, żeby dobre nawyki żywieniowe dobrą relację z jedzenia natomiast no faktycznie warto porozmawiać o diecie warzywne owocowe były bardzo popularna dużo osób do mnie przychodzi po zastosowaniu tej diety, prosząc o ratunek i tutaj myślę, że nie czerwone światło zapala to tym czerwonym świetle pani doktor powiemy za chwilkę proszę powiedzieć na czym ta dieta polega jemy tylko warzywa owoce, ale też z tych owoców to tak naprawdę dosyć wybiórczo prawda aha ptakiem tylko warzywa owoce te, które są Nisko skrobiowych, czyli nie ma tutaj miejsca na buraki marchewkę i rośliny strączkowe i te słodkie owoce też odpadają ziemniaki bataty także jest dosyć taka restrykcyjna dieta, która bazuje przede wszystkim na zakwasie nas zupa na sokach warzywnych no właśnie surowych warzywach szczególnie takich liściastych kapustnych dlatego można praktycznie do woli na czym polega działanie tej diety to znaczy z czego bierze energię by coś się spala co co organizm wydala, bo tutaj też chodzi o oczyszczenie organizmu toksyn właśnie poprzez warzywami i 10 mierzy oczyszczać to możemy swój portfel, a nie nasze organizmy, bo takie też są drogie, jeżeli np. dzisiaj idziemy na wyjazd taką dietą albo, zamawiając catering oczywiście sami szykujemy to jest coś innego, ale nie ma czegoś takiego jak oczyszczanie organizmu my możemy wspierać dobrą dietą naszą wątrobę nerki, czyli rządy, które biorą udział w oczyszczaniu organizmu i tylko łącznie na tym polega oczywiście, jeżeli jemy Nisko kalorycznie nic mamy niską wartość energetyczną diety, bo tak jest w tym wypadku nasz organizm czerpie energię, skąd uwaga nie zapasów tłuszczu głównie tylko z naszych mięśni zjadamy własne białko jest kobieta, która może prowadzić do zmniejszenia metabolizmu właśnie poprzez tego, że jest to duży stres dla naszego organizmu i wydziela się dużo kortyzolu, a nasz organizm praktycznie nie ma co się dzieje jesteśmy my po prostu kłopotów chce pani doktor dla kogo ta dieta jest dobra, bo byłby chodzi w niej o to, żeby schudnąć to jest taki wstęp bardziej do tego, żeby schudnąć w tym, żeby zacząć chudnąć też tej diety nie można długo stosować do absolutnie nie jest dobry wstęp do chudnięcia, bo tak jak mówię to jest szok dla organizmu zmniejszenie metabolizmu zjadanie własnych mięśni odkładanie tkanki tłuszczowej na gorsze czasy, bo nie organizm co w tym momencie się zadziało, więc na pewno wstęp do o do do tego, żeby w środku, ale to nie jest to plan, ale większość osób tak traktuje tę dietę natomiast celem tej diety było wsparcie w chorobach autoimmunologicznych w stanach zapalnych w cukrzycy chorobach układu krążenia, żeby troszkę pobudzić nasz organizm właśnie dostarczanie witamin składników mineralnych warzyw owoców, ale nigdy ja żyję w tym świecie naukowym i dieta ta nie ma żadnych jak pozytywnych aspektów, jeżeli rozmawiają z różnymi im doktorami profesorami raczej wszyscy jesteśmy na anty nie jest to jakby dla mnie to nie żadna dieta, jeżeli chodzi o żadną jednostką chorobową czy można powiedzieć, że są na świat osoby, którym ona jest wyjątkowo niewskazana no właśnie osoby z cukrzycą, bo może być gwałtowny spadek cukru osoby stężenia glukozy osoby z nowotworami i można faktycznie sobie narobić problemów jeszcze większy zdrowotne jest jak najbardziej i mówię o tym wszędzie w sieci wobec, że podstawą naszej diety powinny być warzywa owoce, ale nie same warzywa owoce, bo my potrzebujemy wielu innych składników do prawidłowego funkcjonowania pani doktor czy czy to diety można troszeczkę nagiąć pod takie bardziej praktyczne potrzeby powiedział pani na początku, że odpadają wszystkie zawierające cukry również warzywa i napraw ziemniaki tak ze skrobią, a czy da się to na troszeczkę poluzować także jednak włączyć więcej warzyw i chociaż można też stosować dietę przez takie są zalecenia także chyba nie więcej niż 6 tygodni, gdyby ktoś jednak się uparł i chciał spróbować chociażby tak jak będzie na tych warzywach owocach funkcjonował to to jak długo można spróbować myślę, że taki tydzień można sobie zrobić, ale nie więcej faktycznie wprowadzić te warzywa krajowe, ale później bardzo dobre miejsce diety zrobić to bardzo powoli stopniowo, dokładając poszczególne produkty spożywcze no bo niestety wiele osób stosuje dietę, a później wraca do starych nawyków żywieniowych co kończy się właśnie efektem jo-jo i jeszcze gorszym samopoczuciem no właśnie to by a propos tego samopoczucia pani doktor czy można rozpoznać przy tej diecie, w którym przypadku w jakim momencie co może świadczyć o tym, że ta dieta już zaczyna szkodzić czy właśnie samopoczucie czy czy zmęczenie jakieś problemy żołądkowe co może już być takim sygnałem alarmowym, że należytą diety jednak przerwać na pewno osłabienie ból głowy za jakiś zawroty głowy, bo to też się zdarzą moich pacjentów z o jak spadek siły takiej ogólnej niechęć do aktywności fizycznej i rozdrażnienie problemy ze snem to są najczęstsze objawy takiego długoterminowego stosowania takiej diety no i tacy pacjenci też się do mnie zgłaszają tacy właśnie już osłabieni zirytowani znak stop efektem jo-jo, bo tak metabolizm został zniwelowany do zera, że ten efekt jo-jo własną występuje czyli, podsumowując dietę to są to warzywa owoce od rana do wieczora to znaczy nic nie można do tego dołączyć się przekąski również wyłącznie warzywne, ale możemy je obrabiać termicznie tak mogą być na surowo mogą to być tak jak pani powiedziała zupy, gdyby tak podać takie konkretniej przykłady to znaczy jakich np. pieczone warzywa duszone trudno tak naprawdę myśli już co jeszcze można zrobić aktor to się średnio się później zmowy wolnością taką niechęcią do tych warzyw i faktycznie zupy warzywne wszelkiego rodzaju głównie jak bazujemy na kapustnych warzywa, więc taka pusta się przebija nie tylko może być surówki i zakwasy właśnie warzywne soki warzywne pani doktor mówi pani kapuście, a sporo osób ma stwierdzone lub jakiś tam podejrzenie choroby Hashimoto, a tutaj taka pusta i te warzywa kapustne są wskazane choroba Hashimoto tarczyca faktycznie nie lubi duże ilości warzyw kapustnych tej kapusty, ale nie możemy przekroczyć tutaj pół kilo surowej kapusty, jeżeli mamy wyrównaną tarczycy dobre TSH, jeżeli dziś tą gotujemy kapustę, bo gotowanie też zmniejsza ilość go droga genów kwaszone kapusta ma mniej niż surowa należy generalnie nie powinno się przekraczać pół kilo dziennie, a wiemy, że na tej diecie jest to bardzo często, że jest jeszcze więcej tej kapusty osoba, która na tej diecie musi tak restrykcyjnie liczyć kalorie nie tutaj się za bardzo nie liczy kalorii, ale wiadomo, że warzywa też mimo składają uczucie sytości mają błonnik pokarmowy i organisty przechodzi na tryb oszczędzający, więc ten metabolizm spowalnia inny tego głodu aż tak bardzo nie czujemy, a dodatkowo na dzieci po prostu osoby zalewają się litrami wody, więc też na żołądek cały czas pełny, gdyby na taką dietę chciało przejść nasze nastoletnie dziecko nie chroni dzieci ani kobiety wciąż karmiąca osoby starsze osoby z poważnymi problemami zdrowotnymi są na pewno przeciwwskazania dla czegoś takiego faktycznie idzie lato ja też moim pacjentom polecą, żeby ich podstawą posiłków były surowe produkty surowe warzywa owoce, ale jednak gdzieś tam zdrowy rozsądek trzeba zachować i pomyśleć o długoterminowym żywieniu i o tym jak będziemy czuć później jest to duża restrykcja każda restrykcja w pewnym momencie może się kończyć napadem na jedzenie, jakimi zaburzeniami odżywiania i tak zazwyczaj takie same do mnie przychodzą no właśnie, bo jest teraz taki sezon, że te warzywa owoce są i będą w kolejnych tygodniach świeże, więc może warto właśnie spróbować nawet jeśli nie na tę dietę w takim ścisłym znaczeniu, chociaż wdrożyć częściowo a kto jak i polecam po bo Polacy jedzą bardzo mało waszych spada spożycie warzyw z roku na rok i to jest problem, bo gdzieś tam jest blokada przed tymi warzywami to, że mrożona nie ma, a to zanieczyszczona to w ogóle niesmaczne mało Polacy jedzą warzyw, więc jeżeli może nawet taka dieta połowicznie stosowana ma wspomóc to, że nauczymy się warzywa to jak najbardziej, ale mrożonki pani doktor z mrożonkami chyba nie musimy mieć wątpliwości co do nich nawet właśnie przy tej diecie oczywiście, że nie wróżenie z najlepszą metodą przechowywania żywności, więc one są mrożone w tym momencie, kiedy jest na nie sezon jak najbardziej jestem dużym zwolennikiem mrożonek wspierajmy się w tym okresie jesienno-zimowym panie, które mamy jedno takie pytanie, bo zawsze mnie to intrygowało, bo każdy z nas ma jakieś preferencje pewnie też nie każdy może przejść taką strefę warzywną owocową dietę, bo po prostu nie będzie odpowiadać, ale z takim mity o tym, że ludzie z grupą krwi 0 to są ludzie mięso żerne i że oni w zasadzie na warzywach to daleko nie pojadą to tutaj prawda nie nie ma żadnych podstaw naukowych mówiących o tym, jakim wpływ ma dana grupa krwi na trawienie poszczególnych składników odżywczych poszczególnych produktów spożywczych, czyli zachęcamy do warzyw przede wszystkim owoce również, zwłaszcza że teraz będą świeże warto to zbilansować urozmaicać warzywa i do owoców to jest stosunek 4 do 1 w naszej codziennej diecie tak żeby, żeby jak przyjdzie sezon truskawkowa burzowy czereśniowy to nie zapominać o tych warzyw wagi nie samych owoców albo na taką Mono dietę przez 3 dni truskawki tak już ciekawe wszyscy na truskawki, więc nie będę się dziwiła już pacjenci to mówią, że będą truskawki i inne oszczędzanie na wykonawcę no właśnie truskawki są tylko czekano będą tańsze taki te nasze bo, bo one dopiero kwitną także czerwiec bardzo dziękuję za rozmowę o diecie warzywne owocowe i jej plusach minusach i mam nadzieję, że podpowiedział byśmy, kto może to nie powinienem i jak stosować taką dietę dr Hanna Stolińska była naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję w kolejnym odcinku podcastu przyjrzymy się w diecie białkowej Dorota Wardecka Herman do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZNIE NA DIECIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA