REKLAMA

Jutronauci 2021: Czy w przyszłości jesteśmy skazani na bezsenność?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-06-04 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
20:01 min.
Udostępnij:

58. odcinek w ramach tegorocznej specjalnej edycji z cyklu Jutronauci. Problemy ze snem ma połowa Polaków, a 10% Polaków cierpi na przewlekłą bezsenność, to znaczy, że nie mogą zasnąć co najmniej trzy razy w tygodniu. Wbrew powszechnym opiniom nie zawsze komputer i niebieskie światło negatywnie wpływają na nasz sen. Na pewno nie pomaga też siedzący tryb życia. "Ludzie wpadają w błędne koło. Myślą, że skoro mają problemy ze snem, potrzebują się bardziej oszczędzać, a tymczasem brak ruchu sprawia, że śpimy jeszcze gorzej" - mówi Mateusz Majchrzak, terapeuta bezsenności, który w dzisiejszym podcaście o problemach ze snem rozmawia z Aleksandrą Sobczak, wicenaczelną "Gazety Wyborczej". Więcej o nowej normalności znajdziesz w nowej edycji programu Jutronauci na https://wyborcza.pl/jutronauci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej rozmawiamy o problemach ze snem, które z roku na rok dotyczą coraz większej części Polaków jak to zatrzymać czy w przyszłości jesteśmy skazani na bezsenność oraz jak się nauczyć zdrowo spać ósma 10 podcast gazety wyborczej nazywam się Aleksandra Rozwiń » Sobczak jestem wice naczelną gazety wyborczej moim gościem jest dziś Mateusz Majchrzak terapeuta bezsenności i problemy ze snami połowa Polaków, a 10% cierpi na poważną bezsenność z każdą dekadą te statystyki wyglądają coraz gorzej, a co jeśli będą się nadal pogarszać czy jesteśmy skazani na masowe problemy ze snami dzień dobry wita no, więc tak faktycznie 10% w różnych krajach badania pokazują ludzi cierpi na przewlekłą, czyli chroniczną bezsenność tak ostro już bardzo się zająć wręcz, czyli tego proroctwa pewnie nigdy klasyfikacji miesiąc ZUS wg niektórych 3 i poważnie nam to utrudnia jeszcze coś napsują w tym uważnego i wydają się raz w tygodniu, bo to było za mało tylko minimum 3 tak tylko chciałem trochę uściślić co znaczy to poważne bezsenność czy jesteśmy wskazań no zdecydowanie nie, ponieważ wiemy po 25 lat co najmniej, że terapia np. poznawczo behawioralna bezczynność jest krótka 6 sesji jest bardzo skuteczne czy 80% ludzi pani przystaniami bezsenność plus Teresy tworzą narzędzia, które są rzetelne jak terapia bezsenności PL, zanim poszedł do fizjoterapeuty, iż taka opcja tańsza jest, więc nie jesteśmy skazani na sesji, ale żyjemy trochę większym zagrożeniu bardzo cieszy mnie pana optymizm natomiast obserwuje w swoim otoczeniu, że ludzie spędzają coraz więcej czasu patrząc smartphone do późna siedzą przed komputerami do nawet nie zawsze jest praca nawet rozrywka przenosi przed komputery, jakie Toma wpływ na sen no z 1 strony mniejsze średnio wydaje go dopiero od szkoły właśnie niebieski, bo myślę, że pani chodzi no ale oczywiście no nie ruszając się im się dotyczy życia, że wpływa na bezsenność NASA te najczęściej błąd ludzi, którzy podają błędne koło, bo źle śpią to sobie myślę, że muszą na siebie uważać taki tryb oszczędny życia włączają te dopłaty do tego by śrubować powinniśmy się męczyć chodzić na spacer pracować rozmawiać byli to dobrze robi nasz cel natomiast same ekrany to jest trochę mit to znaczy światło niebieskie z tych ekranów telewizora by tutaj od roku osoba mają do ćwiczeń jest, że inaczej i psują aspekt snu w sensie badania niepożądanych grupy, która czyta sobie książkę, a druga grupa ma czytnik, który w sieci twarz niebieskim światłem maksa blisko Harry to różnica w zasypianiu obydwu grup no właśnie pani zgadnie ile stawiam, że duża no wszyscy stawiają duże, ale właśnie pomimo stale 9 minut w tym badaniu wyszło, czyli prawie nic niektórych więź rodzica i jeżeli chodzi o długości jest głębokiego ilość przebudzenie to za troszeczkę się zmienia wydzielanie melatoniny o projekt biegliśmy niedziela to taka różnica w zakresie, ponieważ w, którego wpływ na sen, więc ludzie z bezsennością do mnie przychodzą dla pani wie, że każdy pan z nich ten pomysł, żeby ograniczyć światło niebieskie jak domek telewizji patrząc na karę, gdy z tej oczywiście panie z dala od rodzinnego, które były, której mogliby MOS, więc nie tylko panewek bez historii tego im rację, bo pani powiedzieć Reyes też jest sprawa jednak muszą uwzględnić to zdrowe i treści i samo zaprojektowanie i taryfikacji różnej jest takie, że można rozciągnąć możemy miejscach, kiedy normalnie byśmy szli to jest ten Kuczek no właśnie czy nie chodzi o samo światło niebieskie tylko o to, jakie emocje budzą nas te treści, które przyjmujemy, bo wyobrażam sobie, że po czytanie na Facebooku jakieś awantury wśród znajomych może mieć gorszy wpływ na sen niż obejrzenie spokojnego pogodnego serialu THAAD, którego są ciekawe badania EKG lidera, którym nawet mniej chodziłoby zgadza się też obrazy, żeby nie czytają np. osobie komentarzy naszej spółki, bo najbardziej ciekawi jednak tego co ludzie oraz mówią tak czułam się na zdjęciu zawsze jako pierwszy tak już jest natomiast jego badania pokazały jak nastolatkowie np. oglądali film chwilami tubie versus grali agresywnie narody brutalne gry znowu czas zasypiania TSA im czasami nasze intuicję i do końca są zbieżne z podaniem, ale na pewno to jest to fakt, że aplikacja po prostu wciągają będziemy dyskutować w tym smartfonie i siedzieć tam i robić różne żelastwo to na pewno się dzieje, bo setki mądrych ludzi tam siedzących tak właśnie to działa i rozumiem, że z tego co panowie to na pewno powinny odpadać media społecznościowe, w których mamy dużo informacji pobudzające natomiast co pan uważa o aplikacjach rozrywkowe zakupowych, których teraz w czasie pandemii Zjednoczone przybyła z drugiej strony nawet na tych dotychczasowych spędzamy coraz więcej czasu na co powinniśmy szczególnie uważać no myślę, że to jest osobny zadłużenie, które ludzie padają kupi impulsywne to może być coś bardzo się zająć natomiast słyszałem, żeby tą samą w sobie com psuło Oceń jako osobny Hej, zrozpaczeni jeśli chodzi o takie rzeczy, które mogą uspokajać, bo na początku obalił pan mieć z tą różnicą między niebieskim światłem książką, czyli nie dajemy rozumiem naszym słuchaczom takiej porady Poczytaj książkę zamiast siedzieć w telefonie czy lekarz jest lepsze niż siedzenie na ekranie sam wolę czytać książki i Jakubie Szeli taki wysoki, ale wszystkich innych powodów pani książki dla następnych wpływ, ale po prostu nie sprawia, że systemy przypięci pasami Stalina czyli, prosząc o rozumie się też bywają takie książki, które ciężko przestać czytać, które budzą gigantyczne emocje także to też książka książce nierówna no oczywiście ja nie jestem grupy ludzi i doznań, które dla komisji został on być w piątej rano czasem też Pietryka częścią jest modne, więc zwiększa się sypie czyta książkę dlatego większość jest dobry budżet się stać, a jeśli chodzi o inne zmiany cywilizacyjne poza właśnie takim dłuższym siedzeniu przed komputerem i internatem choćby to, że mamy coraz więcej wokół siebie światła coraz więcej hałasu coraz więcej ludzi żyje miasto jak to wpływa na sam z 1 strony są takie zadanie podkreślić to robi przejmujące na ten temat dużo mówią, że kiedyś do bardziej był regulowany ten zaś, czyli około dobowy tym, że zrobiło ciemno to po prostu w Wiśle spada teraz możemy w ogóle sobie siedzieć przy jasnym światłem coś zrobić natomiast okazuje się, że jak pojechał do sprzedanego tam plemiona, które nie mają dostępu do cywilizacji świata smart fonów to cała regulacja jest aż tak długo jak się wydaje wojnę po 8 godzin 567 maksymalny, więc część prawdy, że cywilizacja Interu, lecz teraz wciągają światła, które psują SN ale, ponieważ tak bardzo się niektórym wydaje, a czy długo to zawsze znaczy dobrze ile właściwie powinniśmy spać no dobrze pani o to pytam, ponieważ zdecydowanie nie da się długo zaś dobrze, bo 60 godzin jak to śpi i nie jest dzieckiem nastolatkiem, bo oni potrzebują więcej sąd to już bym bardziej zastanawiam czy może nie mieć nie czuje się pan jeszcze czy możemy zaburzenia organiczne snu typu bezdech senny czy zespół niespokojnych nóg czy jest coś innego wiemy też, że depresji typu bardzo dużo szkół to nie jest do 1 próbki są te rekomendacje, które będziemy np. na nasze losy pomniejszym Lotto tam są 79 godzin zalecane dla większości populacji natomiast jest taka grupa osób tam też jest wspomniane, która może spać 6 godzin nic czym nie jest złym, więc to nie jest tak wszyscy potrzebujemy 8, bo niektóre potrzebują 6 językach i dzieci z ograniczeń ani do 8 pół, a jak jesteśmy zawodowym sportowcem i mamy 2 treningi dziennie to kto wie może nawet rozważać dzieli przypadkach, czyli to nie jest tak, że jest 1 uniwersalna rada dla wszystkich badania kolejny jak mówią dane takie opaski na rękę, które nierozdzielnie nierząd cel np. Twitter to mieć pasek nie mieli zupełnie nowi nie wiem co mierzą to wychodzi dla pewności niszczą i 3258 im, że nie udało im się do wiedzy niektóre z nich, ale nie 8, a co właściwie znaczy, że nic złego się nie dzieje, kiedy powinniśmy się niepokoić jeśli nie mógł krótko no nic złego się dzieje, czyli np. umieramy wcześniej niż inni ludzie tak, bo wiemy, że palimy papierosy umiera Czesi, więc wejść do złego dzieje, ale oczywiście jest najpoważniejsza czy to realne zdecydował się tego boją, a bezsenność okazuje się nie dzieje natomiast, jeżeli faktycznie jeśli za mało, czyli 15 godzin poniżej tak katuje swój organizm albo chodzimy na nocki do pracy co samo co jest słabo naszego snu organizm, bo to wiele rzeczy się dzieje zwiększa ryzyko depresji jesteśmy bardziej impulsywni mniej racjonalni są takie badania dziś ludzi w sadach Tomasz badający aktywność mówi funkcjonalnego rezonansu magnetycznego to wychodziła z dniem zmniejsza się wydzielanie testosteronu hormon wzrostu takich fizycznych rzeczy zaczynamy jeść gorsze rzeczy, bo rozregulowane hormony podpowiadający co sytości kół, czyli grille elektryczne zajmą te ciągłe zaprawdę, wpół zaś czyli jaki obszar, gdy pani wymieniła to dziś tam zaraz to badania o tym mówi się nic złego dzieje dla niektórych osób mieszczą 65 czyli, jeżeli jesteśmy zdrowi czujemy się dobrze nie tyjemy nie mamy zaburzeń zachowania to znaczy, że ten sam, który mamy po prostu nam wystarcza tak jeszcze dodał do tego, jeżeli jesteśmy codziennie odmiennie sen nieprzyjemne różnych dziwnych miejscach problem teczkę stąd obywatelstwo jest taki, że jak tego co mają za mało i to trwa przez 52, bo tanie leki w projekcie, wspinając się takiego to powtórzy już nie czują trochę, że np. ich czas reakcji wolniejszy tak jak 5 godzin przez tydzień no tutaj wpływ, jakby nie boiska lepiej mniej więcej, więc też trzeba uważać zrobił też na wakacjach zespół czeka ile faktycznie taka osoba potrzebuje dostępu mogą sobie zdawać sprawę w ogóle potrzebują tego, ale 2 piwka to jest poważna sprawa prowadzenie samochodu w takim stanie jest niebezpieczne racja podobnie niebezpieczne jest chronicznie nie mówię raz jej włączeniu usypianie i katowanie się tak, bo lasy dziś praca kontra wstawania, bo usłyszeliśmy, że w piątej rano będziemy starać to swoje milionera jak trwa kilka dni to jest niebezpieczne no i dlaczego zachód jest w wypadku samochodowym skarbu na początku rozmowy wspomniał pan o braku aktywności fizycznej, który może powodować bezsenność, a ile tej aktywności powinno być, żebyśmy spali dobrze to znaczy sam brak aktywności fizycznej nie spowoduje senność niektórzy ludzie się już całe życie nie ma w tym systemu, ale to jest czynnik, który dokłada tutaj wszystko cegiełkę tu nie ma tak naprawdę głodnego czytelnego prawo ująć moim pacjentom, że sobie sprawę pół godziny to już trochę lepiej będzie spał czy kończy czyje badania pokazują lektor półgodzinny spacer po mieście, ale wiemy natomiast, że sportowców z drugiej strony przy przepracowaniu mogą też wystąpić zaburzenia snu bezsenność taka ciekawostka poszedł za bardzo pobudzony ośrodkowy układ autonomiczny, a w szczególności ta część wspólną, czyli sympatyczna i tam są takie objawy to rynkowe, a to właśnie związane z bezsenność z gospodarką UE będziemy problematyce czy jeszcze mieliśmy się w ciągu nocy to warto cięcie zdrzemnąć z 1 strony tak, bo są już na korzyść dżemy i jako sportowcy robią, że obecny przykład natomiast nie są wskazane w bezsenności i kiedy mamy depresję jeszcze tak kilka porad odnosi liczymy, że nie warto sięgnąć po szesnastej, bo mogą zaburzyć nasze takie naturalne ciśnienie na Senat despotę fizjologicznym no i lepiej, żeby oni były długie mogą trwać, aby się winno albo 90, bo ta opcja większa to już taka opcja, gdzie nam brakuje no dużo tego u nas jest nastolatkiem zasypiamy pierwszej bo, żeby spać wcześniej budzimy się o szóstej morderczy dzień pływania no to wtedy nam zdecydowanie brakuje tego no, więc możemy rozważać taką opcję 1,5 godziny, ale jesteśmy młodym rodzicem i mojego dziecka też ono jest sens wtedy też można rozważyć nawet taką większą rękę 1,5 godziny, gdzie wszystkie pasy przejdą w takim cyklu w internecie pełno jest reklam różnych urządzeń, które mierzą jakość snu co pan o tym sądzi no i większość z nich nie powinna być użyć, bo nie mają tak dalej walidacji, czyli porównania do obiektywnej miary z policją program niewiele urządzeń ma takie by rację na polskim rynku do swojego vis jest za konsolidacją niektóre gardę, ale większość innych Marek tego nie ma też kolejnych urządzeń, ale w Polsce niedostępne, które mają te realizację i jest takiego w ogóle, jaką są, czyli lęk przed snem spowodowane patrzeniem na nierzetelne urządzenia, które mają obniżyć ceny podajemy błędy wynika z no ten w ogóle, kiedy mamy na to i ja mówię pacjentom że, o ile nie są zawodowym sportowcem i to od majowego tak myślą, żeby ten jakoś dołącz tutaj cegiełkę efektywności Noto jak już Radost próbowali system to mówię, żeby dali komuś jako prezent to my wiemy, że jest za bardzo sensowne mierzyć sen całe życie, bo takie zapewnią wpływ lata bez snu rem głębokiego ma no i delikatnych łączy uprawianie sportu, czyli pić alkohol to tak mam osobowość, ale alkohol pije przed snem sporo osób właśnie o to, żeby się wyspać, jaki jest jego rzeczywisty wpływ na sam no może być trochę łatwiej zasnąć czy lepiej, gdybyśmy powiedzieli, że stracimy czy to najszybciej, bo alkohol blokuje po prostu działanie ośrodkowego układu nerwowego tak jak kiedyś stare leki nasenne bez odrobiny natomiast stan jest gorszej jakości oczywiście jest więcej drobnych przebudzeniu miejscu głębokiego, z której jest też mniej jest zawsze mówię, że lepiej 6 meczów bez pochodzi z 8000 tak, podsumowując moim pacjentom, którzy wierzą, że np. w przepisach śpią jak dziś, bo budzą się w drugiej połowie nocy, kiedy na Ochocie kupuję ciasto i moi pacjenci mówią wprost właśnie ostatnie pytanie chciałbym zadać w sprawie pacjentów, którzy się do pana zgłaszają czy ma pan obserwację dotyczące tego czy jest jakiś wspólny mianownik łączący osoby, które mają problemy ze snem no jest kilka to za czystą pewne cechy, które chce tutaj często nie każdy człowiek, który zgłasza ma, ale są pewne wzorce tak samo jak w innych zaburzeniach depresyjnych lękowych też nie mają predyspozycji np. jak dziś dużo martwią różnymi rzeczami i stosują te mają większe prawdopodobieństwo problemów z bezsennością jak ludzie są perfekcyjni stand w trakcie bardzo starają się zrobić perfekcyjny pod kontrolą to praca czy sporcie mówi nawet na daleko zaprowadzić do pewnego momentu oraz ich wyleczyć podejście do snu tymczasem tacy ludzie do mnie trafiają taka ciekawostka, że moich pacjentów bardzo rzadko kto jest religia pytam, bo ludzie się boją, że zostanie Jerzy prosi pani z pracy i pyta faktycznie w tym roku raz był pan wyrzucony z pracy to zresztą mówią, że ich, czyli to co im pomaga w pracy i rzetelnym pracownikiem łatwiejsze przejmowanie się o wystawie noc nie pomaga im się jednak co upraszczając ten cały temat, czyli problemy ze snem mają najczęściej bardzo starający się pracownice no tak można prosić to jest jedna z CIC jest trochę więcej, ale to jest jedna z charakterystycznej co drugi będzie mógł to mówią to ja dziękuję bardzo, za rozmowę moim gościem był Mateusz Majchrzak terapeuta bezsenności dziękuję bardzo, do usłyszenia w kolejnych odcinkach kast gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA