REKLAMA

Rozstają się związek, nigdy rodzice. Jak zadbać o siebie i dzieci w trakcie rozwodu?

Dobrostan
Data emisji:
2021-06-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
27:15 min.
Udostępnij:

Jak dobrze się rozstać? Czy rozwód rodziców wpływa na dorosłe życie dziecka? Jak zadbać o dzieci w trakcie tego kryzysu rodziny? - Dobre rozstanie to takie, w którym zadbam o siebie, będę gotowa do współpracy z drugą stroną i zauważę potrzeby i emocje dziecka. Dobrostan dziecka bardzo się poprawia, gdy zauważają współpracę rodzicielską między mamą i tatą - mówi Agata Jarzyna, psycholożka, mediatorka z Akademii Dobrego Rozstania.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy można dobrze się rozstać dobrze się rozwieść jak wspierać dzieci w trakcie rozstania rodziców czy jesteśmy w stanie się tego wszystkiego nauczyć ja nazywam się Zuzanna Piechowicz mają gości teraz pani Agata Jarzyna dzień dobry pani Agato dzień dobry witam serdecznie psycholożka media aktorka z Akademii dobrego rozstania to może sam początek jeszcze zanim przejdziemy do tych pytań do tych kwestii, których mówiłam na początku nie mogła pani wiedzieć czym właściwie Rozwiń » Akademia dobrego rozstania no Akademia dobrego rozstania to jest taka wirtualna przestrzeń utworzona na Platformie Finder internetowej edukacyjnej, która jest częścią większego projektu, który nazywa standardy pomocy dziecko w sytuacji rozstania rodziców no to jest projekt, który jest realizowany dzięki dotacji programu aktywni obywatele fundusz krajowe są środki norweskie i dzięki temu możemy realizować w ramach tego projektu różne działania Akademia dobrego rozstania jest jednym z takich głównych działań projektowych i jest pewną taką wirtualną przestrzenią, która jest skierowana do rodziców chwili do osób pracujących z rodzinami w kryzysie rozstania rozumiem że, korzystając z tej Akademii chodząc na stronach Konami nie dostaną ci rodzice informacji jak się nie rozstawać się pogodzić się dogadać tylko właściwie jak przez ten trudny moment w życiu swoim swoje rodziny swoich dzieci po prostu przejść numer my mamy taką filozofię, że w tej Akademii stawiamy na to, żeby nas wspierać wszystkich członków rodziny, ale też pokazywać jak bardzo ważna jest też zadbanie o 8 w takim momencie kryzysowym i oczywiście, jeżeli ktoś do Akademii trafi, a ma w sobie jeszcze taką wątpliwość, że może jest szansa na to, żeby pracować nad relacją, żeby ją wzmocnić ich, żeby coś zmienić w tej rodzinie to jak najbardziej tak tylko do tego muszą być potrzebne 2 osoby, więc Mes z 1 strony podajemy dłoń tym, którzy już podjęli decyzję jeśli chcą rozstać, ale nie wiedzą jak to zrobić też potrzebują z 1 strony takiej wiedzy edukacji, ale też takiego przyjrzenia się sobie też kładziemy nacisk na to, żeby pokazywać ludziom, że w tych sytuacjach najtrudniejszych no bardzo ważna jest zadbanie o siebie jak pani rozumie to zadbanie o siebie co można zrobić, żeby zadać sobie sytuacji rozwodu rozstania na pewno bardzo ważne jest to, żeby po pierwsze, no jak zrozumieć swoje emocje uczucia potrzeby co teraz dla nas jest ważne, ale też jak to rozstanie wpływa na nasze funkcjonowanie, ponieważ na rozstanie uczestniczą 2 osoby i bardzo często ono jedną z 99 przypadkach są też dzieci i to jest takie wezwanie, że z 1 strony ja muszę sobie poradzić z takimi emocjami jak żal złość rozczarowanie jakaś pretensja też do drugiej strony albo zawód, a z drugiej strony musimy dać takie bezpieczeństwo dzieciom, żeby pomóc przejść przez ten proces jest dla mnie dla nas tutaj Akademii zadba nie może do siebie jest na różnych poziomach z 1 strony może być poziom taki edukacyjny wiążący się z tym, że dostęp przeczytam różne informacje przygotuje się też rozmowy z dzieckiem, a z drugiej strony takie wewnętrzne poukładanie siebie, czyli wszystko to co się wiąże z tym, żeby zrozumieć swoje emocje potrzeby i też zobaczyć na ile jestem gotowy do współpracy z drugim rodzicem, bo to jest bardzo ważna w tych sytuacjach i na ile też no też jak np. jest mój udział w tym, że część nie jest trudno i nie potrafię sobie z tym poradzić to może zacznijmy od tego jak dzieci reagują na rozstanie rodziców czy te reakcje są różne ze względu na wiek czy w jakim wieku np. to rozstanie jest mniej bolesne, a w innym bardziej no znaczy w zależności od fazy rozwojowej dziecka i też potrzeby dzieci, bo każde dziecko jest też inne to co jest bardzo uniwersalne takie podstawowe na to dzieciom zmniejsza się poczucie bezpieczeństwa w tych sytuacjach i taki pierwszy moment, które jest ważne, żeby dostarczyć dzieciom informacji o tym co się dzieje, ale nie na takim poziomie, żeby ich włączać w sprawy dorosłych też ich konflikty tylko powiedzieć jak teraz życie będzie wyglądało, gdzie i w jaki sposób będą mogły spotykać się z mamą tatą też ważne, żeby to było na równomiernym zakresie na tyle na ile się da, bo dzieci kochają mamy taty chciałby mieć taki swobodny kontakt mimo tego że, że dochodzi do rozstania, a te dzieci starsze też wymagają takiego wyjaśnienia i uwzględnienia też ich potrzeb ich rozkładu harmonogramu dnia rząd przy ustalaniu rozwiązań planu opieki rodzicielskiej też uwzględniać, jakby sytuację dziecka no też to co jest bardzo ważne to przyjęcie emocji dzieci, bo ta sytuacja stresująca dla rodziców bardzo stresujące dla dzieci i tak jak rodzice przychodzą mówimy na to, że to jest taka Dolina rozstania, że to jest proces, w którym sztab wymaga czasu wymaga pracy wymaga takiego przyjrzenia się sobie jakieś, jaka się w tym czuje dorosły, ale też dzieci przez to rozstanie przychodzą też to ma swoje fazy swoją dynamikę jest takie etapowe, więc tutaj też dorośli, żeby byli przygotowani na to, że tam będzie cała mieszanka różnych uczuć, że no to jest bardzo ważne, żeby dziecku pozwolić na wyrażenie tych emocji na nazwanie ich i też Stowarzyszenie ich towarzyszenie im przy tym procesie, żeby też ich nie tracić pola widzenia co jest bardzo trudna wymaga wiele od osób od rodziców rozstających się, bo sami są wtedy też w jakim kryzysie rodzinnym na rozstanie jest trudnym do świadczenia, szczególnie że jest to rozstanie po prostu rodzinie w funkcjonującej, ale się też zastanawiam czy te formy wsparcia powinny być różne też ze względu na wiek pytam panią, dlatego że myślę, że czasami nie doceniamy w takich procesach rozstania tego co dzieci mogą myśleć szczególnie te młodsze, ponieważ wyobraźnia w tym wieku jest bardzo szeroka, gdyż wymyślają różne historie ja pamiętam jakieś poruszyło mnie taki mail od naszych słuchaczy po jednej z rozmów na temat dobrego rozwodu, w którym ona opisywała swoją córkę, która dopiero w rozmowie z psycholożką przyznała, że mając 8 lat wydawały się rodzice oddadzą do domu dziecka w związku z tym się rozstają no bo przestaje funkcjonować będą w tym ona funkcjonowała, więc nie ma tego miejsca i nie była w stanie sobie wyobrazić, że będzie raz uda teraz mamy i że teraz będzie jakoś funkcjonowała po prostu innej konstelacji, a więc ta wyobraźnia bardzo mocno szaleje z kolei przy nastolatka przeczytałam państwo na stronie internetowej Akademia dobrego rozstania bywa także te ci młodzi dorośli myślą o tym, że ich związki też będą skazane na porażkę skoro związek ich rodziców rozpadu, więc myślę że, że często są takie są takie aspekty, o których nie myślimy, bo one nie są intuicyjne mówi nam się, że to bardzo ważne pani mówi, bo te dzieci młodsze no tutaj zmaga się bardzo lęk i też, jeżeli czujemy że, że ten lęk się nasila dziecko też sobie z tym lękiem nie radzi na te dzieci sobie właśnie taki sposób z lękiem radzą, że one fantazjują, jeżeli nie dostaną jasnych informacji i też takiego przyjęcia tych emocji i bycia z nimi no to takie pani podała przykład dziewczynki, że zostanie oddana do domu dziecka na tym się od razu przypomina sytuację chłopca, który miał 8 lat i on no wydawało mu się, że jeżeli rodzice rozstali i dniem jest jakaś przerwa w kontakcie z drugim rodzicem NATO musi wydawało, że ten rodzic po pierwsze, rząd nie ma domu i prawdopodobnie albo mieszka na śmietniku, bo 1 chłopiec miał taką wizję, że chyba ta nie ma domku to chyba będzie mieszkał w śmietniku, że jest bezdomny, a drugi chłopiec miał wizję, że może tata jest więzieniu i tutaj dzieci no im się nasila lęk fantazjują na ten temat, więc należy im się taka jasna informacja jak teraz to już będzie wyglądało, że ono będzie, że będą miały swobodny kontakt z obojgiem rodziców, żeby nie musiało na ten temat fantazjować i te szczególne lęków taki sposób zmasowane przeżywać, ale to jest tutaj zadanie rodziców, żeby się po pierwsze, posiłkować takimi materiałami jak by mówić o tych najmłodszych dzieciach, bo one myślą taki sposób bardzo konkretną obrazowe, że co nam się dorosłym wydaje, że to dziecko już wie rozumie wcale nie no trzeba trzeba też poświęcić swój czas zaangażować w to, żeby być przy dziecku i próbować to sytuację przepracować jak ułożyć sobie swojej małej główce, żeby mogło dziecko to sytuacji pomieścić, więc tutaj do tych małych dzieci na bardzo bardzo ważna jest też takie posiłkowali się metaforą bajką też rodziców chcemy w tym wesprzeć bowiem, że to jest bardzo ważne, a rodzice się takich rozmów bardzo boją, ponieważ tam jest taki, że coś takiego mówimy no taka emocja poczucie winy rodzicom bardzo często jest tak, że oni sobie nie są w stanie wybaczyć za tego rozstania obciążają 7 i wydaje im się to są ich emocje, że jak przekażą informacje dziecku na to, że dziecko się rozpadnie, a często jest także to rodzić się właśnie rozpada, a dziecko wymaga takiego wsparcia i niekoniecznie musi oznaczać kryzys trauma dla dzieci na całe życie natomiast potrzebuje takiego kontenera bezpiecznego obiektu, który będzie przy nim i pozwoli mu tę sytuację przepracować zrozumieć i też wyrazić różne emocje mówię o tym dzieciach starszy tym młodsze one funkcjonują na poziomie takim bardziej konkretne obrazowym emocjonalne natomiast nastolatkami tak jak pani mówi, że taki lęk przed wchodzeniem w relację na to też wymaga takiego wyjaśnienia także słuchajmy się rozstajemy jako tutaj para jako małżonkowie, ale dalej ciebie kochamy i dalej też zrobimy wszystko, żebyście miał takie poczucie że, że no może korzystać swobodnie z naszej z naszego wsparcia naszej miłości i też na damy ci w tym zrozumienie też tutaj może się wzmocnić taki układ rodziców i ich współpraca na rzecz dziecka może być nawet tak, że w wyniku tego rozstania, której rodziców spędza w tym swoim dzieckiem dużo więcej czasu, ale do tego przywrócimy już za chwilę Agata Jarzyna psycholożka mediator AK z Akademii dobrego rozstania nazwał się Zuzanna Piechowicz za chwilę wracamy do rozmowy ja nazywam się Zuzanna Piechowicz mają gości teraz pani Katarzyna psycholożka media aktorka z Akademii dobrego rozstania rozmawiamy o tym jak można się dobrze rozstać, a ja tak zaczną inaczej czy w ogóle istnieje coś takiego jak dobre rozstanie jak pani określiła, jakie rozstanie uznałaby pani określiła jako właśnie tym dobrze myślę, że dla dla wszystkich ta sytuacja jest bardzo trudna dla niektórych jest to bardzo obciążające taki kryzys natomiast dobre dobre może być sposób rozstawania się no bo nie możemy uciec przed tym, że to będzie sytuacja, która wywołuje silne emocje związane jest ze stratą i też przeżywaniem na noc żałoby na skali stresu rozstanie jest druga pozycja, ale sposób rozstawania się może być dobre, czyli po pierwsze, no celem jest to, żeby spróbować dążyć do tego, żeby wypracować porozumienie rodzicielskiej oczywiście do tego są potrzebne 2 osoby i robić wszystko, żeby no tego porozumienia dążyć, żeby do tego porozumienia dążyć no to pierwszym takim krokiem jest to, że trzeba zadbać o siebie, że my jesteśmy bardziej gotowi do dialogu do współpracy w ogóle do szukania innych interpretacji tego co się wydarzyło też poszerzania rozumienia tej sytuacji, jeżeli mamy uporządkowane emocje wiemy co się z nami dzieje też rozumiemy to, skąd ta decyzja jesteśmy w stanie się też z nią pogodzić o rozstaniu jest także 2 osoby po UE, a w nim uczestniczą, ale często sposób i tempo na jakim jesteśmy etapie też Akademii mamy bardzo to przejrzyście zarysowane to tam pięknie rozrysowane ta Dolina rozstania, gdzie ludziom pokazujemy, że rozstanie to proces ten etap się zmieniają one wiążą się z przeżywaniem określonych emocji na każdym z tych etapów można sięgnąć po pomoc i też, jeżeli jesteśmy w tej no takiej w tej parze małżonków partnerów, którzy podjęli decyzję o rozstaniu no to każdy idzie swoim tempem nie jest także my się, że dorośli biorą się za rękę i mówią na to teraz przejdziemy tę dolinę razem będziemy sobie pomagać no to cała sytuacja ta Drama w tej sytuacji polega na tym, że ludzie to robią różnym tempie się trochę rozjechał rozjeżdżają w tej Dolinie miasto to dobre rozstanie będzie wtedy, kiedy po pierwsze, zadba o siebie będę gotowy do współpracy z drugą stroną zobaczy potrzeby dzieci będę będę identyfikować potrzeby swoje i moje pragnienia nie będę ich też nakładać na dzieci i widzieć w nich bardziej swoje pragnienia niż rzeczywiste potrzeby dziecka no myślę że, że po piąte to też takie utrzymanie tej współpracy do i zobaczenie też tych efektów, bo dzieciom się bardzo sytuacja polepsza w momencie ponadto współpracę rodzicielską odczują, jeżeli się okazuje, że współpraca jest niemożliwa no, toteż zaakceptowanie tej sytuacji, że nie ma wpływu na drugą stronę to jest coś co bardzo trudno rodzicom przychodzi, że jedno zatrzymują się trochę nie wciskają pauzę i mówią okej ja zrobi ja mogę zrobić tyle to należy do mnie, ale ja pewnych rzeczy za drugą stronę nie zrobię nie ma wpływu na to, że zmienia tego rodzica jedyne co mogę robić to działać w takim zakresie, na które ja ma wpływ też, bo w tym momencie wzmacniać to co dobrze działa w moim kontakcie z dzieckiem powiedziała pani w pierwszej części rozmowy, o czym bardzo ważnym myślę o takim lękiem i tym poczuciem winy wobec dziecka rodziców, którzy rozstają czy to jest tak rzeczywiście rozwód rozstanie rodziców wpływa na dorosłe życie dziecka obecną, dlaczego jak jest rozstania czytało się jakaś jakiś postęp, jaki drzemie, w którym to dziecko idzie już w dorosłość no myślę, że tak nie musi być tak tak jak mówimy, że to musi być trauma na całe życie też konsekwencje później w dorosłym życiu no też warto siebie obserwować, że ten nie musi być także te przekazy międzypokoleniowe między UE przekazywane z pokolenia na pokolenie muszą się odtwarzać oczywiście to jest później już praca dorosłej osoby która, która może to zobaczyć też pracować nad sobą natomiast, jeżeli rodzice nam pomogą jaką, bo ten region ten doświadczamy rozstania z pozycji dziecka na to dziecko będzie później łatwiej dorosłości, że ona będzie być może nawet miało taki sposób funkcjonowania, że będzie miał poczucie wartości będzie potrafiła rozwiązywać problemy, bo ten ten układ rodzicielskiej on się nie przerwie tak rodzice dalej będą pracować na rzecz na rzecz dziecka bale mogą być takie sytuacje, gdy tego też może być za mało ten ta te konsekwencje się pojawią natomiast tutaj wtedy no to jest już praca osoby dorosłej, która będzie rozumiała wszystkie mechanizmy co się w danej rodzinie mojej działo, jakie mogę teraz sobie z tym z tym poradzić jak z tym no dalejże, żeby to mnie nie obciążała, ale mogę już robić w sposób taki bardziej świadomy, bo jeżeli mówimy o tych konsekwencjach dzieci, które doświadczyło właśnie takiego na rozwodu, którego możliwe, który był trudne i takie niszczące no to później w dorosłości dzieci mają, bo po pierwsze, problem też partią z tworzeniem związku, że relacje są takie krucha te krótkoterminowe, ale też zidentyfikowanie swoich potrzeb, bo bardziej musiały się w dzieciństwie zajmować dorosłymi i bardziej na ich potrzeby odpowiadać, więc później w swoim życiu dorosłym i jest trudno zidentyfikować swoje potrzeby też no radzić sobie ze swoimi emocjami jest konsekwencją mogą być na różnych poziomach z 1 strony poczucie wartości tworzenie relacji też radzenie sobie ze złością mogą się wpływa oczywiście sytuacje depresyjne należy to bardzo różnie i to nie znaczy, że wybór, żeby rozwód w rodzinie to to już jest stygmat na całe życie nas można coś z tym zrobić na pewno można zrobić na tym poziomie takim świadomości dorosłych rodziców w tym temacie żeby, żeby mieć świadomość, że okej jest ciężko, ale ja mogę zadbać o siebie mogę zadbać o dziecko, żeby później było w przyszłości łatwiej powiedziała pani o tym ważnym zjawisku, które nazywa się parę ty fika racja, czyli o tym odwróceniu ról w rodzinie, kiedy to dziecko staje się powiernikiem opiekunem też jakimś takim pocieszy ciele tego rodzica, który jest w trudnej sytuacji i turystyki taki błąd rodziców, który ma poważne konsekwencje, ale też błąd dość częsty, bo to dziecko jest blisko, bo to dziecko to darzy nas bezwarunkową wielką miłością, więc to zwrócenie się właśnie ku dziecku w poszukiwaniu jakiegoś sensu pocieszenia stabilności u dorosłej osoby się zdarza, ale chciał, żeby pani mi po powiedziała rozwiesiła, gdzie są granice, gdzie jest granica między informowaniem dziecka właśnie przerzucaniem dziecka tej odpowiedzialności oraz jakie mogą być konsekwencje właśnie parę tych wakacji dla dziecka dorosłości ta informacja o informację o rozstaniu to ona musi być dopasowana do wieku do, jakby rozwojowego dziecka no nie może być informacją, która dotyczy różnych zawiłych spraw dorosłych tutaj tej granicy nie można przekroczyć to jest na poziomie informacji, ale jest też poziom emocjonalne, że jeżeli ja czuję, że jest mi ciężko nie wiem płacze rozpada się no to ja nie mogę szukać dziecku terapeuty powiernika to jest na poziomie takim Tax radzenia sobie ze swoim smutkiem żalem albo gdy ja jestem niemą wściekłością okłamał mnie właśnie rozpiera no tak też nie mogą oczekiwać od dziecka, że ona w tej sytuacji będzie sędzią prokuratorem kimś, kto poprze moje zdanie albo będzie też się stało w opozycji do tego drugiego rodzica stąd tutaj my sobie musimy uporać się z naszymi emocjami, żeby nie dochodziło właśnie do tej zamiany ról albo tłoczymy dziecko taką rolę tego nie mediatora, żeby ono było szukało porozumienia między rodzicami przekaźnik informacji, że będzie też no ale my nie jesteśmy w stanie się komunikować z drugą stronę i oczekujemy, że dziecko będzie różne problemy znane załatwiało, a konsekwencje mogą partycypacji są takie, że no mogą na poziomie też jak różnych zaburzeń też i emocjonalnych tożsamościowych też zależnością owych dzieciom często stać takim stylem przywiązania też one bardziej zajmują się dorosłymi później ciężko jest też zidentyfikować określić siebie, więc te te konsekwencje mogą być na różnych poziomach, a jeżeli chodzi o rozwód rozstanie to bardzo często to zjawisko identyfikacji miejsca i tutaj jak podałam przykłady zadania takie dla rodziców no to jest naprawdę taka taka naprawdę cienka granica taka cienka droga, gdzie można dziecko tłoczyć różne role i przerzucić na niego swoją krzywdę żal złość i oczekiwać na rozwiązywanie naszych dorosłych problemów, które dotyczą ułożenia tego pomiędzy rodzicami czasami chowamy się za dzieckiem tak dziecko albo staje taką tarczą walce z drugim rodzicem albo gdzieś się zasłaniamy i mówimy, że to przecież dziecko tak chcę albo, że oczekujemy, że ona podejmie decyzję, a to są decyzje, które dla dzieci są bardzo obciążającą nie chcą mieć takiego no bagażu na swoich plecach dźwigać tam nie da, że 1 rodzica co jeszcze jakby cały konflikt związany i niechęć ze ze współpracą i z tym, że rodzice rozstali bywa też kartą przetargową i tą kartą przetargową bywa też, jeżeli chodzi o czas, jaki spędza 1 rodzic z dzieckiem formę z drugim i czasie zastanawiam, bo są różne modele tego jak dzieci funkcjonują po rozstaniu np. także tydzień mieszkają u mamy tydzień utraty albo u 1 rodzica później drugiego, jeżeli to są, jeżeli to jest jedno mówi, że to były jednopłciowe związek są te modele weekendowe w tygodniu jest 1 rodzica w weekend drugiego to często wtedy jest także to z matką mieszka w tygodniu i to są modele, które mają swoje plusy minusy, ale czy ma pani model jako psycholożka media Tarka, który pani rekomenduje jako ten, który jest najczęściej zasadne i taki dobry dla dziecka po to, chodzi głównie o to, żeby to było właśnie dobre dla dziecka od razu mam ochotę odpowiedzieć taki sposób, że najlepszy jest model taki, który jest szyty na miarę dziecka na miarę tej tej rodzinnej też możliwości rodziców ale, żeby uszyć taki model, bo nie ma 1 doskonałego modelu to, żeby uszyć taki model, który będzie właśnie najlepsze noty do tego potrzebna taka rzetelna rozmowa rodziców w czasie może wydarzyć na mediacji i to się często bardzo dzieje gdy gdzie rodzice mają wtedy szanse na to, żeby ten model obejrzeć stworzyć i dopasować do potrzeb dzieci mediacja to nie jest tylko takie ustalenia techniczne tylko rzeczywiście rozmowa oparta na potrzebach dzieci na potrzebach rodziców stąd ten model ma szansę wtedy tak funkcjonować, żeby on był właśnie ten dobry dla tej rodziny tutaj jeszcze jest taka uwaga, żeby on nie był sztywne, że to co się dzieje na mediacjach i też jak rodzice sobie to układają noże to jest takie elastyczne, że też szukają takich zaworu bezpieczeństwa co będzie, gdy nam się coś nie udaje, ale też to jest kolejny czynnik, który daje szansę na to, że to będzie dobry model, że obserwujemy w tym wszystkim jak się czuje dziecko, bo to jest podstawa, że możemy sobie uszyć najlepszy modeli wybrać coś co pasuje rodzicom nawet może być współpraca rodzicielska, ale może się okazać, że w tym się modelu tak nie do końca czuje nasze dziecko, że jakoś ona ma bardziej ten temperament ma taki nie wiem bardzo jest domatorem, że wolałby mniej zmian, że chciałby mieć większy kontakt nie ma tutaj z rówieśnikami ze szkoły żeby, żeby móc sobie też jakoś swoje życie to stosować, więc model musi być jak on jest oparty na rozmowie ich współpracy wymianie takiej codziennej informacji i też, bo szukaniu takich akcji które, które są też możliwe dla rodziców no to to model jest dobry, gdy obserwujemy też jak w tym funkcjonuje dziecko, jeżeli coś jest nie tak to jesteśmy gotowi coś zmienić i to nie musi być na 10 lat umówiliśmy się, że to jest nie mógł weekend od czwartku do wtorku, ponieważ te modele naprawdę są bardzo różne rodzice już w tej chwili nie operują tylko weekendami doklejanie pewne dni, które są przed weekendem po weekendzie nie wiem są no te modele mogą być naprawdę bardzo różnorodne jak rodzice pracują rozmawiają o tym no to są w stanie naprawdę stworzyć takie rozwiązania które, które można w praktyce stosować z uwzględnieniem też potrzeby dzieci, bo pamiętajmy rozpada się rozstaje się związek ani rodzice rodzice pozostają rodzicami bez względu na to czy są razem z relacji romantycznej czy też nie, jeżeli potrzebujecie wsparcia albo, którzy waszym otoczeniu potrzebuje wsparcia w dobrym stanie to zapraszam na stronę Akademia rozstania PL tam dużo tekstów dużo informacji dużo wiedzy jak można tak dobrze się rozstać wystarczająco dobrze rozstać pani bardzo dziękuję za rozmowę Agata Jarzyna psycholożka media Tarka zakazami do tego rozstania dziękuję serdecznie pani redaktor dziękuję bardzo, ja zawsze Zuzanna Piechowicz, a zaraz porozmawiam o tym jak z poczucia samotności można w Polsce zrobić biznes i dlaczego niekoniecznie Warta zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBROSTAN

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA