REKLAMA

Podatki i sprawiedliwość

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-06-04 16:20
Czas trwania:
44:53 min.
Udostępnij:

Podatki w Polsce są wysokie czy niskie? Czy bogaci płacą mało? Na co państwo wydaje nasze pieniądze? Czy Polacy często oszukują fiskusa i ile nas kosztuje ściąganie podatków? Jak można byłoby inaczej ułożyć system podatkowy? Rozwiń »


0:00 Grzegorz Nawacki - wstęp
01:49 Ignacy Morawski: czy podatki w Polsce są wysokie? Czy bogaci płacą mało?
13:14 Łukasz Czernicki: ile osób płaci PIT i ile kosztuje jego ściąganie
22:31 Grzegorz Zatorski: na co państwo wydaje pieniądze z podatków
31:31 Robert Gwiazdowski o świecie bez PIT i ZUS
43:11 Grzegorz Nawacki - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry Grzegorz Nowacki zapraszam na kolejny odcinek Pulsu biznesu do słuchania na tym świecie pewne są tylko śmierć podatki powiedział będziemy Franklin jeden z ojców założycieli Stanów zjednoczonych pod koniec osiemnastego wieku uśmierci pulsie biznesu do słuchania mówiliśmy, więc czas na podatki, dlaczego akurat dziś w czasie cofki do już 3 tygodnie temu rząd Rozwiń » pokazał Polski ład nowy program społeczno-gospodarczy i nie wiem czy do końca intencjonalnie, ale obudził w Polakach chęć do rozmów i zastanowienie się na system podatkowy przez lata nie był to w zasadzie żaden temat, bo system skostniały progi podatkowe były zamrożone podobnie kwota wolna niepodległa nowe ulgi w zasadzie nie było żadnych emocji od 3 tygodni trwają rozmowy czy zabieranie pieniędzy 1 by dać innym jest dobre, kto powinien być w grupie tych, którym się zabiera, a kto, ponieważ w grupie tych, którym daje, bo przy okazji jest też próba zdefiniowania ile trzeba zarabiać, żeby móc być nazwanym bogatym lub choćby zaliczonym do klasy średniej zainspirowany tymi rozmowami postanowiłem porozmawiać o podatkach, ale w faktach dotyczących podatków sprawdzimy czy podatki w Polsce są wysokie niskie czy bogaci rzeczywiście płacą mało ile państwo wydaje na ściąganie podatków czy Polacy próbują oszukiwać fiskusa sprawdza też na co państwo wydaje pieniądze, które nam zabiera i na koniec nie zabraknie też rozważania o tym czy nie można by tego całego systemu podatkowego skonstruować zupełnie inaczej zapraszam na podcast o podatkach, a moi goście sprawili, że wcale nie będzie nudny, ale on jedni mówią, że podatki w Polsce są wysokie po podwyżce uciekną do Czech inni kontrują mówiąc wysokie to są wszyscy pracodawcy skarżą się na wysoki klin podatkowy, a rządzący mówią, że zamożni przedsiębiorcy omijają płacenie podatków jak zawsze w pulsie biznesu stają się dyskusji sprowadzić do faktów położone w tym Ignacy Morawski główny ekonomista Pulsu biznesu na początek zapytałem czy podatki w Polsce są niskie czy wysokie określenie Wysokiński zaprasza do czegoś odnieść nie ma chyba 1 definicji są wysokie żeńskie, gdybyśmy porównali z podatkami dziewiętnastym wieku to są bardzo wysokie wymagania podatki wzrosły przez ostatnie 150 lat jak np. porównamy z podatkami w krajach azjatyckich czy też są wysokie lekarz porównamy z krajami, którym najczęściej się porównujemy, czyli np. Czechy Niemcy kraj Europy zachodniej to podatki dochodowe w ogóle będzie szeroko świadczenia, które płacą pracownicy to są podatki składki na ubezpieczenia społeczne zdrowotne w relacji do dochodu są generalnie niższe np. w Polsce tzw. klin podatkowy, czyli podatki składki ubezpieczenia społeczne zdrowotne płacone przez pracownika pracodawcę przez pracodawcę czy płaci w relacji do kosztów zatrudnienia to jakieś 3540% podczas gdy w Niemczech to podchodzi pod 50% średnio rzecz biorąc, więc zawsze zależy od tego, czego się porównajmy, więc nie ma 1 bezwzględnej definicji wysokie niskie są wyższe niż w przeszłości są wyższe niż w krajach pozaeuropejskich, ale są niższe niż w krajach europejskich, dlaczego polscy pracodawcy narzekają ciągle klin podatkowy jest zbyt wysoki ja myślę, że w Polsce problem z klinem podatkowym jest dwojakiego rodzaju pierwszy problem jest taki, że dość wysoko opodatkowane są najniższe wynagrodzenia i wielu ekonomistów sądzi, że to ogranicza aktywność zawodową np. Instytut badań strukturalnych takich punktach oszacował, że w Polsce około 2500 000 ludzi, którzy są bierni zawodowo, którzy mogliby potencjalnie pracować, gdyby opodatkowanie pracy Chaplin był dużo niższy i co ciekawe właściwie nie ma wokół tego sporu politycznego przecież koncepcja, którą przedstawiło ostatnio PiS, pomijając wiele szczegółów, ale taki generalny ogólny kierunek jest bardzo podobna do koncepcji, którą pod koniec swoich rządów przedstawia Platforma Obywatelska jednolitego klina podatkowego jak spojrzymy mniej więcej na rozkład tych dochodów i zmian podatkowych to one szły w podobnym kierunku jest 1 problem, że jest dość wysokie opodatkowanie niskich zarobków drugi problem jest taki, że system jest bardzo skomplikowany pod względem różnych form zatrudnienia daje duże pole do tzw. arbitrażu czy ktoś może wykonywać tą samą pracę dokładnie, ale być zatrudniony na inny rodzaj umowy płaci zupełnie inne podatki co jest intuicyjnie rzecz biorąc nie fair szczególnie chodzi tutaj o różnego rodzaju umowy o dzieło np. czy różne formy umów zlecenia, a także umów o działalność gospodarczą, które w pewnych warunkach, bo nie chodzi o to, żeby wszystkie może działalność gospodarczą szokować, ale pewnych warunkach mogą zastępować umowy o pracę przede wszystkim dają ludziom możliwość arbitrażu tak, że ktoś ma do wyboru ma prawo wybrać się bardziej atrakcyjne opodatkowanie tej to są wydają się 2 najważniejsze wyzwania z polskim systemem podatkowym prawda, że bogaci w Polsce po co mało biedni dużo podatku nie jest to prawda oczywiście też pytanie mało duża test nie ma jednoznacznie odpowiedzieć co dziwne, ale patrząc na intuicyjne rozumienie stwierdzenie ma dużo na to czy zamożniejsze płacą dużo podatków, kiedy policzymy sobie dochody z podatku PIT wielkości około 100 000 000 000zł plus minus nie będą dokładnie tę kwotę min więcej to mniej więcej połowę z tego płaci 10% pracowników, którzy są albo na działalności gospodarczej podatkiem liniowym 19% albo, którzy są w umowach w skali podatkowej tej 1832, ale są w górnym progu mają dochód powyżej 85 000 no to z tych 2 grup jest więcej niż połowa dochodów podatku PIT, mimo że oni stanowią chyba nawet mniej niż 10% podatników wydają, więc zamożniejsi lepiej zarabiający płacą w Polsce więcej nominalnie oczywiście jak to wykonamy ekonomia komplikuje pewne rzeczy i czym innym jest 1000zł dla osoby, która zarabia 100 000 czy innym jest 1000zł osoby, które w 1000 powszechnie przyjmuje się to jest dość dobrze zbadanej udowodnione, że korzyść z robienia dodatkowego 1000 dla osoby, które zarabia 1000 jest dużo większe niż korzyść dodatkowego 1000 dla osoby, które zarabia 100 000 dlatego właśnie przyjmuje się, że stopy podatkowe dla osób zamożniejszych powinny być wyższe niż dla osób uboższych nawet nie tylko nominalna wysokość podatku, ale też stopa opodatkowania opodatkowanie pracy jest co do zasady twoim zdaniem słuszne, bo nie było głosów, że najlepiej opodatkować konsumpcyjnej wtedy ci bogaci rzeczywiście płacą więcej, czyli mam co myśli o VAT akcyzy po prostu więcej kupujesz tym więcej podatku płacić ja sądzę, jeżeli w ogóle pytamy o dochód z pracy to wydaje się, że teraz na świecie będziemy powoli przesuwać się od opodatkowania pracy do opodatkowania kapitał co wynika z faktu, że praca jest szczególnie talenty traktowany jako kluczowe aktywa rozwojowe talent w erze cyfrowej erze, kiedy praca opiera na umyśle bardziej niż na majątku trwałym jest walka o talenty podejrzewam, że opodatkowanie pracy na świecie albo nie będzie rosła można maleć w niektórych przypadkach oczywiście pytanie co oznacza opodatkowanie kapitału to może oznaczać albo opodatkowanie majątków bogatych osób kierunek w jakim się w USA albo opodatkowanie spółek, więc to się wydaje taki trend na przyszłość natomiast, jeżeli chodzi o otoczy opodatkowywać dochód z pracy czy konsumpcję pamiętajmy jednak, że osoby zamożniejsze więcej oszczędzają mają większą stopę oszczędności z większą część dochodu inwestują odkładają na przyszłość więc, ponieważ ich koszyk konsumpcyjny różni się oczywiście tych uboższych, ale relacja konsumpcji dochodów osób zamożniejszych jest mniejsza niż osób uboższych, więc ostatecznie opodatkowanie konsumpcji w relacji do dochodów bardziej obciąża osoby uboższe no oczywiście można powiedzieć, że podatki konsumpcyjne zachęcają do oszczędzania, ale w takich krajach Polska, gdzie mogę mało osób oszczędza, bo jest część osób ubogich albo niewiele zarabiających jest wydają się trudna politycznie koncepcja ja się też bez względu na argumentację ekonomiczną to jest w Polsce no starter podniesienie podatku konsumpcyjnego czy VAT, bo była taka koncepcja resztą sam jestem autorem współautorem takie opracowania, które sugerowały takie rozwiązanie, żeby obniżyć opodatkowanie pracy klin dla najmniej zarabiających finansować to ujednolicenie VAT przeciętny VAT efektywny w Polsce wynosi około 16% można by teoretycznie podnieść kilka punktów procentowych powiedzmy 20% w ten sposób finansować duże cięcia podatków dochodowych problem tylko polega na tym rozmów z różnymi politykami wiem, że z politycznego punktu widzenia to jest po prostu nierealne nikt na to nie pójdzie drogą oznacza podwyżkę VAT-u np. na żywność materiały budowlane co jest zupełnie nierealne politycznie oczywiście możemy powiedzieć ludziom, choć macie wysyła na żywność, ale mniejszy podatek PIT, ale prawda jest taka, że wtedy większy podatek zapłacą też osoby, które nie pracują niepełnosprawne czy bierne zawodowo z różnych powodów generalnie, jeżeli przyjmiemy, że stopa oszczędności jest dużo wyższa wśród osób zamożniejszych to wyższy VAT oznacza generalnie wyższe opodatkowanie relacji do dochodów dla osób uboższych, więc z różnych powodów wydają się politycznie mało prawdopodobne ocena tych zmian w Polskim ładzie podatkowych generalnie nowy ład Polski ład Polski w 10000 teraz miał być nowy Polski za posła za bardzo się podoba ten dokument z 2 powodów 1 dotyczy ogólnie kształt dokumentu drogi zmian tych podatkowych w świat, jeżeli chodzi o strategiczne spojrzenie ten dokument jest taki worek, gdzie wrzucano różne pomysły bez jakiejś spójnej wizji często pomysł ograniczonej wiarygodności dość niskiej spójności wydają się nie opracowane szczegółowe tak weźmy przykład edukacji nauki bardzo ważnych dziedzin brakuje w ogóle sektora nauki ten, który stanowi istotny fundament rozwoju i miejsce, gdzie powstają innowacje, a sektor edukacji potraktowany dość po macoszemu pisze np. o konieczności cyfryzacji jako cel tej cyfryzacji podaje się naukę dzieci jak radzić świetnie sami nie sądzę, żeby to było największe wyzwanie polskiej szkoły jak dzieci mają sobie radzić świetnie sami wolałbym, żeby się uczyły tworzyć treści cyfrowe nabywać umiejętności komunikacji cyfrowej nie ma już tam nie ma ciekawych pomysłów, ale generalnie wydają się do wzrostu słabo dopracowane tak jest w wielu dziedzinach np. zdrowia podaje się ile wzrosną wydatki na ochronę zdrowia do 7% PKB w ogóle nie ma informacji, kto będzie finansowane, więc 1 rzecz to jest druga rzecz chodzi o zmiany podatkowe, jako że jest zwolennikiem pewnie większy progres żywności systemu podatkowego, więc sam kierunek zmian wydają się ciekawe czy, żeby te osoby najlepiej zarabiający miały też wyższe stopy opodatkowania nie tylko nominalne podatki, żeby z tego sfinansować cięcia podatków dla tych, którzy robią mało adres jest kilka praktycznych kwestii, które sprawiają, że to ten pomysł cały wydaje się słabo dopracowane po pierwsze, cała koncepcja wygląda także samorządy stracą ponad 10 000 000 000, czyli dużo też kilka procent dochodów jest to finansowanie pomysłów rządowych dochodów samorządów nie wydają się to dobry kierunek ponadto zmiany zostały opracowane w taki sposób, że 28 000 000 000 korzyści, które odniosą podatnicy i te korzyści będą pochodziły głównie większego opodatkowania najzamożniejszych podatników i deficytu, więc tych 28 000 000 000 aż 11 płynie do gospodarstw domowych osób w wieku emerytalnym co też wydają się nie do końca odpowiadać na wyzwania, jakim jest potrzeba zwiększenia aktywności zawodowej ja rozumiem, że trzeba wspierać dochody emerytów, bo one w relacji do przeciętnego wynagrodzenia spadają natomiast już była trzynasta emerytura czternasta emerytura są jakieś działania w tym kierunku tak nie wiem czy system podatkowy to jest ten instrument, który powinien służyć do wspierania dochodów emerytów natomiast powtarzam mamy w Polsce problem z aktywnością zawodową szczególnie wśród kobiet szczególnie wśród osób słabiej wykształconych i można było zrobić więcej w tym polskim ładzie w kierunku stymulowania aktywności zawodowej sądzę, że koniec końców jest to po prostu bardziej dokument nastawiony na cele polityczne niż dobrze przemyślane od strony ekonomicznej chce być jeszcze wypomnieli, że nazywanie kogoś, kto zrobi 10 000 brutto osoby zamożniejsze jest może to być słuszna uwaga może być nawet zgodził znaczy możliwe, że powinno być jednak bardziej rozciągnięte w góry rozkładu dochodów ta podwyżka klina, bo prawda jest taka, że wg tej propozycji już przedsiębiorcy, którzy mają dochód około 7000 zapłacą więcej bardzo kontrowersyjne tak, bo przedsiębiorca z dochodem 7000 to nie jest osoba, która zarabia bardzo dużo nie oczywistymi przemyśleniami na temat podatku dziś Ignacy Morawski główny ekonomista Pulsu biznesu w celu nieoczywisty myśli może też codziennie czy też pulsie biznesu dziękuję bardzo, dziękuję no kto za to płaci pan płaci pani płaci my płacimy społeczeństwo płaci ta kapitalna scena kapitalnego polskiego filmu rejs doskonale oddaje temat kolejnej rozmowy czas bowiem na to byśmy dowiedzieli się ilu Polaków właściwie płaci podatki i często staram się dochody przed fiskusem ukrywać, a także ile osób czuwa nad tym byśmy podatki rzetelnie płacili to wszystko zapytaj Łukasza Czernickiego głównego ekonomisty Ministerstwa Finansów skoro reprezentuje rząd to zapytałem go także logikę zapowiadanych zmian podatkowych, ale rozmowy zaczęliśmy od tego ile osób w Polsce płaci podatek dochodowy w Polsce mamy nieco ponad 26 000 000 podatników, którzy rozliczają się z podatku PIT w pierwszym progu, jeżeli mówimy po rozliczeniu się na podstawie skali podatkowej to w pierwszym progu mamy około 24 Coma 3 milionów podatników natomiast w drugim progu 3 dni dotyczy podatników, których dochody przekraczają rocznie nieco ponad 85 000zł mamy obecnie bazujemy na danych za 2019 około 1 Coma 2 milionów podanych w ta reforma, który teraz wszyscy skupią, która zawarta jest w tym dokumencie rządowym rozkład spowoduje, że liczba podatników będących w drugim progu dochodowym spadnie dokładnie połowę o wszystko się, o ile osób jest trzecim progu podatkowym jak niektórzy nazywają daninę solidarnościową jeśli chodzi o daninę solidarnościową to liczba osób płacących to dania to jest nieco powyżej 34 000 osób, czyli to jest bardzo niewielki udział w całej w sumie podatników przejdźmy do z drugiej strony, bo 26 000 000 osób płacących podatek PIT, o ile kosztuje na sporze jest cały aparat skarbowy obsługujący ściąganie podatków no do tej informacji to kosztuje bezpośrednie dotarły mogę tylko podzielić tym, że kas 2020 roku zatrudnia przeciętnie około 58 000 osób natomiast nie ma nie jest w stanie podać dokładnej liczby jak są koszty całej administracji skarbowej w Polsce 58 000 osób pracuje po to, żeby m.in. rozumiem ścigać tych, którzy na podatkach próbują kombinować to jest jakiś problem w Polsce oszustwa podatkowe rozumie, że poruszamy się w obszarze PIT PIT nie jest takim podatku, które jest jakimś szczególnym obszarem ryzyka z perspektywy budżetu państwa dochody ludzi, ale z ostatnich kilku latach dosyć dynamicznie rosły natomiast obszar PIT-u jest uważane za taki obszar traumatycznych przerwa, która odbyła się cała walka z wyłudzeniami VAT już w ciągu ostatnich kilku lat, gdzie zablokować bardzo dynamicznie spadły też nie mamy na chwilę obecną jeszcze takich danych pokazujących skalę problemu unikania opodatkowania w obszarze pić, że jest to chyba w tych 3 dużych obszarów, czyli PIT CIT VAT jest to obszar najmniej problematyczne uznawane przez administrację KRUS, ale mniej problematyczne też nie jest jeszcze przed newralgicznym najmniej zbadali można powiedzieć jeśli chodzi o skalę, a wyłudzeń podatku myśmy na chwilę do polskiego ładu wspomniał pan ten drugi próg ma być jeśli zostanie plan realizowany ma być podniesiony co będzie oznaczało dla podatników na zmiany w Polskim ładzie trzeba spojrzeć całościowo, bo z 1 strony mamy ponieśli drugiego progu z drugiej strony mamy oczywiście zmiany w składce zdrowotnej zasadniczą będzie także dzięki kombinacji tych 2 rozwiązań osoby to około 13 000 nie stracą, bo teraz umowy o pracę, że ktoś zatrudniony na mówią pracownicy stracą na zmianach zawartych w nowym ładzie natomiast do około 6000 osoby zyskają tutaj będą największymi beneficjentami tych zmian od osoby zarabiające między 36000zł to w przypadku aż 34000zł taki zysk dla podatnika miesięcznie to około 100150zł nawet czasami 200zł co myślę, że w perspektywie roku przełoży się prawie można powiedzieć na dodatkową pensję liczycie w ministerstwie to skłoni jakiś aktywności zawodowej to osoby takie, które do tej pory właśnie pytanie czy te osoby pracują, które zrobią tak mało tego patrolu poruszali bądź tereny strefy czy może nie pracują w ogóle, jaką diagnozę liczymy, że po pierwsze, może zwiększyć podaż pracy, jeżeli zmierza obciążenia podatkowe dla tych osób najmniej zarabiających bardzo czasu ta szara strefa poprzez zatrudnienie to właśnie w tym obszarze się skupem to jest kwestia zatrudnienia kogoś na czarno dziś przedtem prostszych pracach no to danie tych 100200zł miesięcznie dodatkowo za pozostawienie tego w kieszeni podatnika, a to może być jakiś impuls do zwiększenia legalnego zatrudnienia, a z drugiej strony może też ograniczyć skalę szarej strefy, jeżeli ten klin podatkowy właśnie dla tych najmniej zarabiających dosyć istotnie zostanie zmniejszony to ten znika im pustego, żeby osoby te zostały pozamykane zatrudnienia może pan uchylić jakoś rąbka tajemnicy jak ten drugi próg były szacowane jego wysokość to jest z tym zakładam, że nie ma taką nadzieję, że było poprzedzone jakimiś analizami, dlaczego akurat do takiej kwoty ma być podniesiony, bo to wzbudza też duże kontrowersje nazywanie ludzi, którzy zarabiają 10 000 proc to dość zamożnymi czy osoby, które zrobią 10 000 prosto to są osoby zamożne spójrzmy nadane mu niecałe 850 000 podatników uzyskał 2019 roku dochody przekraczające 120 000zł rocznie, czyli w tej całej puli podatników to będzie 120 piąta te naprawdę zna co jest jednak także to są osoby w przypadku tutaj mówimy o umowę o pracę zarabiające znacznie powyżej średniej natomiast odniesienie tego progu do 20 000 miało skutkować tym, żeby w połączeniu z tymi zmianami w składce zdrowotnej właśnie osoby gdzieś w tych rejonach nie ucierpiały zmianach podatkowych zawartych w łaźni, żeby zmiany były dla nich neutralnej tam też służyć ta ulga dla klasy średniej niestety nasz system podatkowy środków jest dosyć skomplikowany i żeby po tych zmianach, które z 1 strony miały zwiększyć znacząco finansowania służby zdrowia, a z drugiej strony miało mieć Kliny, żeby właśnie o osoby robiące w przedziale od 6 do około 13 000zł na umowy o pracę nie straciły na to trzeba było niestety zastosować taką protezę w tym systemie może nie jest to rozwiązania eleganckie, ale na bardzo sprawiedliwej mało skuteczna z przeszłości właśnie weźmy taką wyższą klasę średnią, jeżeli tak może na rzecz osoby zarabiające mogą pracować 1013 000zł miesięcznie to ich chronić właśnie przed stratami na zmianach podatkowych będzie jakaś właśnie szukam słowa Warta pomoc ulgi dla jednoosobowych działalności gospodarczej lub osoby pracują najbardziej mogą stracić potencjalnie na tej reformie są prowadzone prace tej kwestii nie mogę mówić o szczegółach natomiast z 1 strony rzeczywiście jest także uczącą reformy jest zmniejszenie tej różnicy pomiędzy opodatkowania oskładkowania umowy o pracę i jedno odpowiedzialności gospodarczej więc, aby zachowanie tego stanu obecnego jest w intencji naszej natomiast są prowadzone pewne pracę zastanawiamy się jak trochę zmniejszyć obciążenia nowym systemie dla osób zarabiających tam w okolicach 6 do 10 000 miesięcznie by osób będących w działalności gospodarczej rozmawia z głównym ekonomistą mogę na koniec zapytać o prognozę dla naszej gospodarki czy najgorsze już za nami, jaki to będzie drugie półrocze, bo zasady pierwsze 5 ja zawsze mówię, że jesteśmy bardziej konserwatywni niż rynek co wynika z tego, że na nasze prognozy służą w procesie budżetowym na maszynę tutaj mieć jakiś większy bufor bezpieczeństwa natomiast zakładamy już drugą połowę roku silniejsze odbicie tak jak wszyscy nie wiem czy jesteśmy takimi optymistami jak koledzy z banków, którzy zakładają, że już od najbliższego kwartału najbliższe kwartały może być wzrost powyżej 5% i może trwać nawet 8 kwartałów jesteśmy najbardziej sceptyczni natomiast no taka trochę nasza rola my podążamy za prognozami rynkowymi, ale jestem przekonany, że dzięki zmianom podatkowym i temu dynamicznym odbiciu, które zawdzięczamy też zapewne temu, że bardzo zresztą, że nam się układa ten proces szczepień no to wydaje się nałożenie tego popytu odłożonego tych wszystkich rzeczy, które nie spowoduje, że będzie mi naprawdę solidne odbicie gospodarcze jeszcze w połączeniu ze środkami europejskimi będziemy bardzo solidną czy gospodarcze najbliższych lat i oby tak było mówi o tym Łukasz Czernicki główny ekonomista Ministerstwa Finansów bardzo dziękuję bardzo, dziękuję też no dobrze wiemy już ile osób płaci jak duże podatki płacimy czas byśmy dowiedzieli się co się dzieje z pieniędzy, które państwo zabiera, a jest sporo w 2019 roku sektor publiczny wydał uwaga 925 000 000 000zł 925 000 000 000zł na co najlepiej o tym wie Grzegorz Zatorski, który w ramach fundacji Republikańskiej co roku przygotowuje mapę wydatków sektora publicznego, a więc bada na co budżet państwa samorządy czy różne agencje państwowe wydają pieniądze, więc sprawdź na co w zasadzie idą nasze podatki w przeważającej większości renty emerytury blisko 13 wszystkich wydatków to są rent emerytur to jest blisko przed 2019 blisko 290 000 000 000zł później zdrowia blisko 107 000 000 0062019 roku na trzecim miejscu się cały czas zmienia pomiędzy edukacją, która jest mniej więcej jak nad stałym poziomie mniej więcej lekko z każdym z roku na rok trochę się podnosi edukacja bez szkolnictwa wyższego w 2001zł 85 000 000 000, aczkolwiek czwartym plus infrastruktura wydatki infrastrukturalne inwestycje to akurat infrastruktura jest najbardziej zmiennym wydatkiem z roku na rok czasem więcej czasem jest mniej w zależności od prowadzonych inwestycji oraz na coraz większym poziomie pomoc społeczną, bo właśnie dużo się mówi o tym że, zwłaszcza nasze wydatki w budżecie sztywnymi trochę tak rozumiem, że jest skoro większość to są te emerytury renty, których zabrać zasadniczo nie można zmniejszyć można można co najwyżej podwyższać mniej lub bardziej dynamicznie nakłady na zdrowie to sobie ciężko wyobrazić edukacja też raczej stałe koszty bo dlaczego miałoby się zmieniać co rzeczywiście te inwestycje publiczne to jest coś co możliwe trzeba szukać pieniędzy można je przyciąć zgadza się i jakby można zauważyć z tego względu, że co należy nadmienić pomimo tego, że z roku na rok wydatki rosną rosną też dochody to jednak udział wydatków wszystkich w stosunku do PKB jest mniej więcej stały, aczkolwiek z roku na rok troszkę mniejszy jak robimy nasze opracowania od 10 lat pierwsza robi się za 2011 to Tety udział pod wydatków wszystkich miał na poziomie 43,5% w stosunku do PKPS 2019 było to już 40% 4, więc 3 punkty procentowe spadły dochody rosną, więc tragicznie nie jest, aczkolwiek te jak mówi jest dużo wydatków stałych jest część, które można utrzymać wtedy, kiedy jest taka potrzeba, aczkolwiek grą zdecydowana większość to są wydatki stała właśnie poznajemy trochę o tym, że od ładnych kilku lat też mapy wydatków przygotowuje to jest takie zajęcie, które dostała jakieś emocje w oczy widać jakieś zmiany roku na rok czy tak zasadniczo to mniej więcej na przestrzeni lat wygląda tak samo powiesz zawsze w każdym roku jest coś ciekawego jest coś innego jest coś co się zmienia, aczkolwiek została podstawa jest się nie zmienia są wydatki na emerytury zdrowie to jest podstawa z druku na rok rządzące minister finansów oraz karty zaskakuje z tego względu, że my mamy troszkę inną klasyfikację dodatkową podzieliliśmy je zgodnie z celem na 17 różnych działów typu zdrowie infrastruktura ze względu, że one pochodzą z różnych źródeł są wydawane przez agencje wykonawcze fundusze celowe przez ministrów przez samorządy na różnym szczeblu zmieni wszystkie zbieramy konkretnych działach, aczkolwiek z roku na rok są przesunięcia są zmiany są nowe fundusze są nowe agencje są tworzone ustalane są różne organizacje, tak więc jakby największą trudność to jest właśnie odnajdywanie się wszystkich zmianach tak patrzę na takie duże czy większe kropeczki na waszej mapie jest też m.in. obrona narodowa 36,51 000 000 000 z tego co tak to już, które bodajże siódme miejsce z kolei 35 000 000 000 na obronę tak od razu, wyjaśniając dzieliliśmy z obrony narodowej również wydatki na emerytury renty, ponieważ minister obrony narodowej wlicza je do wydatków na obronę jednak, wliczając je w obronę narodową nie jest do końca zgodne ponieważ, żeby emerytury dla byłych żołnierzy są ważne, ale nie wzmacniają naszej obronności tak samo zakup samolotów dla VIP-ów, które też było ujęte jako samoloty wojsko takie ciekawe spostrzeżenia np. na kulturę media wydajemy prawie 16 000 000 000 połowę na sport turystykę coś ciekawego na mapie wydatków waszej modową serwować na pewno można zobaczyć jak się zmienia pod kontrolą nad infrastrukturą, przez które najbardziej zmienną w tym wszystkim widać tendencję też na co mogą iść na coś zmieniają finanse, tak więc już w przeciągu tych 10 lat jesteśmy w stanie zobaczyć co wzrastało, jakie wydatki malały w skali całego działu i jednak widać, że największymi wzrostami jest po prostu procentową pomoc społeczna, która wzrosła o 220%, porównując to od 2011 roku jeszcze coś co na to czasu wiedział o deficycie tak rosną wydatki i widać są, aczkolwiek jednak dochody na tym też nadążają też uwagę fajnie, że dochody rosną jednak on też chodzą z Koś po opodatkowaniu cały czas rośnie zamiast więc, gdyby należałoby też zwrócić uwagę, żeby troszkę ograniczyć wydatki szczególnie pod kątem ostatniego roku, które mocno może nadszarpnąć budżet, więc widać, że cały czas coś rośnie jest coraz więcej rozmaitych wydatków, więc jest, czego ucinać szczególnie pod kątem czasów pandemicznych postpandemicznej wiele rzeczy na przestrzeni lat głosy mapy się zmieniało, ale coś nie zmienia to, mimo że dochody w ciągu 5 ostatnich lat wzrostu 6401 000 000 000 do 885 000 000 000 to wydatki jak przekraczały dochody tak przekraczały, więc niezależnie od tego jaka była sytuacja w gospodarce to my ten deficyt po prostu mieliśmy zgadzam się do 2019 roku do momentu koronawirusa pandemii ten był dobry, porównując wydatki do dochodu nie patrząc na szczegóły jednak ono zbliżało do siebie ten deficyt się coraz bardziej zmieniał do map wydatków dołączyć również od dochodu 2015 roku i na początku ten deficyt wynosił ponad 101 000 000 000 w 2019 o już ten deficyt był na poziomie 40 000 000 000, aczkolwiek w tym momencie po wstępnym dosłownie tylko patrzeć na główne liczby za budżet państwa, które do tej pory zazwyczaj połowę wydatków zobaczymy jak jest teraz już te sprawozdania za rok 2020 dopiero spływają będą spływać najwięcej będziemy czekać na wzrost dochodów, które będą dopiero jest szczególnie pisowskich podziału PIT-u we wrześniu zazwyczaj jest bardziej szczegółowy podział to w tym momencie, pomimo że np. 2019 sam deficyt budżetowy TW niecałe 14 000 000 000 tak w tym momencie deficyt budżetowy samego budżetu państwa to 851 000 000 000 wydatki wzrosły o 90 000 000 000 w samym budżecie Press 20192020, więc na pewno czeka nas dosyć mam takie wrażenie dosyć duży szok jeśli chodzi o to w jaki sposób się to w tym momencie układa po na pewno zburzy to ten porządek można by tak to ująć, który jakiś sposób był to ten rok będzie na pewno szczególne tak myślę, że to będzie mapa wydatków mapa dochodów został również za 2020 będzie na pewno bardzo ciekawa na pewno wpływ biznesu opis bardzo dziękuję moimi państwa gościem był Grzegorz Zatorski autor mapy wydatków to powstaje w ramach fundacji Republikańskiej bardzo dziękuję dziękuję również dziękuję państwu może to wszystko źle urządzone i system podatkowy powinien wyglądać zupełnie inaczej taką tezę mamy kolejny gość Robert Gwiazdowski prawnik komentator gospodarczy niezbyt udanym epizodem w polityce zatwardziały liberał rozmowie przekonuje, że opodatkowanie pracy to najgłupszy podatek, jaki ludzkość wymyśliła i przedstawia swoją wizję tego co jak powinno być opodatkowane nie ma w niej PIT składek ZUS, ale wcale nie oznacza to, że państwo mniej pieniędzy jak to możliwe zapraszam na rozmowę, którą zaczęli od pytania czy podatki są dobre i sprawiedliwe podatki są dobre dla adwokatów zajmujących się doradcą podatkowym tak, żeby od co widać no, czego słuchacze nie zobaczą oczywiście to prześmiewcze stwierdzenie, bo państwo ma funkcjonować to musi mieć jakiś finansów i do tego potrzebne są podatki, więc jeżeli uważamy, że państwo jest potrzebne to musimy uznać, że podatki są dobra oczywiście wszystko zależy od tego ile tego państwa ma być w naszym życiu w związku powyższym jak wysoki mamy podatki no bo dzięki podatkom można zabrać pieniądze tym, którzy ich niepotrzebnie albo tym, którzy mają ich za dużo przy takim pojęciu dobra to piekło nie ma generalnie biorąc zła nie występuje właśnie pytanie, które podatki skonstruowane, bo był taki czas w tym podatków mówi może powinąć nakładać podatki takie pośrednie VAT np. żonie taki sprawiedliwy, bo ktoś więcej konsumuje więcej polskiego podatku inni mówią, że teraz jest jednak w drugą stronę zaprosił poszukiwać pracy i podatek dla pracujących nie być zakładane i pana zdaniem obecna jest taki wiek dobry prawdziwy podatek opodatkować można po pierwsze, konsumpcji po drugie, majątek różne formy pośrednie, bo najpopularniejszy dzisiaj jest podatek od podatku mając dochód problem polega na tym, że nie bardzo wiadomo do, bo dochód to jest niby przychód pomniejszony koszt jego uzyskania co przychód od wiadomo, ale co jest koszt to już nie za bardzo wiadomo w każdym kraju inaczej mało tak biednym kraju jest inaczej w zależności od tego jaki rodzaj działalności gospodarczej prowadź albo w jakiej formie tę działalność gospodarczą prowadź ABO nawet nie działa gospodarczą tylko w jakiej formie świadczy się pracę to jest absurd na absurdzie i absurdem pogania jest skomplikowane rzeczy tego, który urząd skarbowy decydujący, a oczywiście, który urząd skarbowy np. jak daleko mieszkasz miejsc pracy to też dosyć istotne z punktu widzenia kosztów uzyskania przychodu, bo jeżeli mieszka się od miejsca pracy 5 km, a le w innej gminie to masz inne koszty uzyskania przychodu nisza mieszka 20 km od miejsca pracy, ale w tej całej gminy, więc to jest naprawdę absurdalne to, gdyby Robert Gwiazdowski zdecydować o tym jak wyglądałby system podatkowy to, jaką wygląd nie byłoby PIT nie byłoby CIT nie byłoby ZUS, ale to nie oznacza bynajmniej, że państwo miałoby mniejsze wpływy podatkowe, a ja uważam generalnie powinno być mniejsze wtedy by mniej wydawało państwo robi za dużo za dużo wydaje, ale oczywiście nie przeforsuje my takiego pomysłu, żeby politykom dać mniej pieniędzy, więc od 20 lat mówimy im damy wam tyle samo będziecie mogli DVD aż tyle samo jak do tej pory tylko innych źródeł, bo najgłupszy podatek, jaki ludzkość na siebie nałożyła opodatkowanie pracy, bo bogactwo narodów bierze się pracy i właśnie tę pracę opodatkowali się kiedyś to było uzasadnione, bo pracy było dużo kapitału łamał dzisiaj kapitał nie jest kapitałem, a w dalszym ciągu jest niżej opodatkowane prac, więc zmienilibyśmy, bo to nie tylko mój pomysł taka centrum Adama Smitha, a potem koalicji na rzecz obniżenia podatków zmienilibyśmy proporcje praca byłaby opodatkowana niżej, a za to ten kapitału czy też Pierre biją one dolarów euro, które są drukowane przez z 1 strony banki centralne z drugiej strony banki komercyjne byłby opodatkowany wyżej konsumpcja powinna być opodatkowana 1 stawką od 16 w Polsce od 16 do 20% niżej niż w tej chwili na pewno, a od 16 do 20, bo to zależy od tego jakie byśmy wprowadzili stawki na inne podatki, bo pamiętajmy, że 1% VAT punkt procentowy VAT tak to jest jakiś 8 000 000 000zł 16% to są takie same wpływy z VAT jak dziś, bo dzisiaj miłość mamy stawki 3 to wpływy są średnio 16% każdy procent więcej to 8 000 000 000, żeby mogli inaczej ustalać stawki na inne podatki, ale przede wszystkim zlikwidowali byśmy te Mitręga, który podatek dochodowy po to jest dla podatników Mitręga, a z drugiej strony pretekst dla państwa do inwigilowania podatników, bo do komuny, żeby taki ubek mógł dowiedzieć, skąd Mioduski ma pieniądze na życie po musiał zagrać z włoskimi kolegami chodzić tak dzisiaj służba bezpieczeństwa rzeszy tam służby Jan Okrężna 2 liga Górnik już wie, bo ja muszę wkładać na siebie do nas moi pracodawcy muszą składać na mnie do nas tylko wyłącznie po to, żeby państwo mogło zabrać mi troszeczkę więcej pieniędzy niż innych pan słucha, że Polski ład zakłada zmiany podatkowe takie główny zamieni się głównymi podwyższenie kwoty wolnej od podatku jednocześnie podwyższenie kwoty, którą płacili ci zamożni definiowanie, zarabiając 10 000 brutto miesięcznie to co pan myśli o tym, że trzeba, iż nie chce się zlikwidować podatku dochodowego to trzeba przynajmniej podwyższyć kwotę wolną to mówiliśmy od 20 lat, więc to akurat plus problem polega na tym, że nie ma takich cudów, aby zwiększenie składki zdrowotnej dla 10% tych bogatszych mogło wyrównać obniżenie jak twierdzi rząd podatków dla 50% pozostałych nie da się żadną miarą, żebyśmy nie wiem jak liczyć, więc rząd z 1 strony ma jakiś plan, którym głośno mój autor strony będzie kombinował jak zawsze, czyli jak bardziej opodatkować całą resztą oczywiście klasa średnia najbardziej na tym ucierpi tylko klasa średnia politykom jest niepotrzebna będzie silnie ona powinna mieszkać po to, są niezależni ludzie, którzy nie wiszą u nikogo na klamce od nikogo nie zależą poczytać polityką, a co ze Stanów, bo nie dopytałem do tej pana koncepcji systemu podatkowego czy nie było podatku dochodowego byłby niższy do tej pory majątek byłby co lekarz 1 stawka podatku od majątku no tak człowiek pisze od 20 paru lat i technicznych, a jako czynnik tego nie wie generalnie rzecz biorąc pomysł od samego początku był następujący po pierwsze mamy podatek od funduszu wynagrodzeń ci płacą kapitaliści przedsiębiorczy ludzie nie płacą w ogóle oczywiście to dzisiaj działa tak samo, bo dzisiaj też przedsiębiorca pobiera zaliczkę na podatek dochodowy swego pracownika, ale musi mieć do tego rachuby płac, bo ma wielu pracowników każdemu trzeba oddzielnie policzyć zaliczkę na podatek dochodowy składkę na ZUS składka na NFZ każda jest wg innej stawki i od innej podstawy, czyli ktoś prowadzi ochrony gospodarczą to musi mieć panią od razu płatność będzie tym zajmowała jeszcze pracownik na koniec roku musi to policzyć w naszej koncepcji jest ta, że pracodawcy od funduszu wynagrodzeń czy wszystkiego co zapłać wszystkim pracownikom 1 przelewem przesyła pieniądze do urzędu skarbowego koniec grupka wychodzi z różnych wyliczeń w zależności od tego m.in. jaka będzie wysokość stawki VAT-u, że to może być 25% i nie trzeba sprawdzać na co ludzie wydają pieniądze czy czasami nie zrobił jeszcze kogoś innego nie wpadną w ten sposób progresję podatkową, bo nie ma takiej konieczności 2 podatek przychodowy od firm czy od spółek spółki bez względu na to czy stawka nominalna podatku dochodowego od osób prawnych wynosiła 40% był taki czas ciemność 19 jak teraz ta podstawowa od obniżonej płaciły w Polsce od 04 do 08 podatku w stosunku do swoich przychodów płaciła tak od połowy do 23 połowa lub 13 nie poczuła płacz, bo oni nas stać ja będą działania gospodarczą prowadzi się w celu uznania strat, jakbyśmy wprowadzili podatek 1,5% no to dochody z tego podatku byłyby dla skarbu państwa znacznie wyższe niż tak, które wpływają dziś z tytułu podatku dochodowego to z kapitałem z majątkiem podatek od kapitału powinien być taki sam dzisiaj moim zdaniem jak podatek od pracy kiedyś mogło być inaczej, bo kiedyś kapitału było mało pracy dużo dziś jest na odwrót, ale taki kapitał za bardzo opodatkować nie można no bo on ma 1 cechę on jest ulotne trudno go złapać Urban 1,5% podatku od firm od przychodów podobnie, więc podatku od funduszu wynagrodzeń, a rządzący mówią, że ktoś zarabia powyżej jakimś progu to musi być 40% wtedy dobrze co zrobiono mniej to 19% tych zabrać mi to 0 i poddać pod system przez taki sprawiedliwy podobno jest przecież rządzący w pierwszej kolejności zawiadują emocjami, bo ludzie przy urnie Borczyk kierują się emocjami nie liczą tam się starali większość nie umie, bo rządzący tak ułożyli program nauczania w szkołach by uczyć się emocji, a prostego liczenia, więc dlatego grają na mocy i przekaz zabierzemy bogate damy biednym działa mało tego jak wiele lat temu estymator grobu dla nas badanie opinii publicznej to wyszła ciekawa historia na pytanie czy jest za tym, żeby podatki były proporcjonalne czy progresywne większość podziała progresywny, ale pytanie czy ktoś, kto zarabia 2× więcej od kogoś innego powinien zapłacić podatek taki sam 2× większy czy coraz większy większość pochodzi szkoła 2× większy, czyli pro potrzebach ta pokazuje, że politycy mają rację grają na emocjach mają rację ze swojego punktu widzenia grają na emocjach i wygrają po systemie podatkowym mimo tych polityków mówi Robert Gwiazdowski bardzo dziękuję dziękuję skoro był liberał to teraz powinien być ktoś z lewicy takim plan niestety mimo licznych próśb przez kilka dni nie udało się namówić na rozmowę żadnego posła ani posłanki klubu lewicy zajmuje zatem, że nie usłyszymy kogo jak bardzo należy opodatkować po, więc zawsze w pulsie biznesu stają się przez głosy obu stron proszę mi wierzyć zrobimy wszystko, żeby tym razem tak było i będzie zatem głosu lewicy nie było dziś także wyliczeń, kto ile zyska dostać na polskim ładzie to, dlatego że takie wyliczenia czekają na ciebie na PPP zachęcam do regularnego odwiedzania naszej strony mimo tych braków mam nadzieję, że udało mi się pokazać, że podatki wcale nie są nudne jest ciekawy temat rozmowy warto przy tym wiedzieć ile na co jak płacimy wtedy i rozmowa ze znajomymi i ocena słów czynów polityków ma zupełnie inny kontekst tyle na dziś wszystkie odcinki Pulsu biznesu do słuchania znajdziesz na PB PL ukośnie do słuchania oraz oczywiście swoje aplikacje muzycznej pod stołem za tydzień gospodarzem Pulsu biznesu do słuchania będziemy ogłaszać Grzegorczyk, która sprawdzi jak się obraża lotnicze po największej katastrofy w historii, jaką jest pandemia jak spotkam się z tą za kilka tygodni do usłyszenia przecież Nowacki program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA