REKLAMA

Śmierć jest nieunikniona, a starość?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-06-05 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:34 min.
Udostępnij:

W dobie pandemii temat śmierci i starości stał nam się szczególnie bliski. Jak na przestrzeni wieku podchodziliśmy do starości, czy w XXI wieku nasze społeczeństwo jest bardziej przyjazne niż w poprzednich stuleciach? Tomasz Stawiszyński dyskutuje z prof. Małgorzatą Jacyno z Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry punkty socjolożka jest ciągle mówi, że Instytut, a także wydział przecież socjologii Uniwersytetu Warszawskiego no właśnie musi zawsze pamiętać jakoś ciągle głowami podpowiada coś innego jak masz stosunek do przemijania może od tego z Sejmu rozumiem, że kontekstem EU ma być mają być ostatnie wydarzenia, ale chciałabym zwrócić osobiście, a nie ja chciałem osobiście zapytać o to jak rasowa socjolożka tak natychmiast już od razu Rozwiń » daje konteksty społeczne kulturowe a, a mnie interesowało właśnie akty sama to przeżywasz na to patrzy bez tego doświadczają panie Szczęsny, ale które unieważnia podobno zawsze początek zdania o w myślę że takich butów socjologiczną każe zauważyć, że kwestia przemijania śmierci czy starości są podobnie jak inne kwestie są do kontekstu realizowane i być może dlatego mamy co mamy to znaczy jeśli porozumie się pytanie miało być trochę takie bardziej osobiste jak da to tak tak jak adresuje poprowadzi, jaką miał jak na to ta już jako oburzający fakt natomiast pierwsze w zadajemy sobie pytania taki sposób, który reprodukuje pewne oczywistości przemijanie wspiera i niepokój leni k nie złość i to jest typowe dla naszych czasów funkcjonują taki sposób jak alfabet jak emocje, które uda się poskładać trochę tak jak koszule ułożyć równo, owszem, trzeba trochę wprawy, ale da się poukładać tymczasem strach przed przemijaniem to przemijanie ma zazwyczaj w tym kontekście ciągnie ten związany to są zupełnie inne emocje jeśli UE powiązać z pewnym kontekstem społecznym np. strach przed wieczornym spacerem sprawach związanych z kryzysem ekologiczne strach związane z tym, że partner plasterkami sprawdza czy chorobą strach paraliżujący strach, żeby na niewinną zabraniu w pracy ktoś pokazuje slajd, z którego jasno wynika, że emerytury nie będzie tak to są zupełnie inne to są zupełnie inne emocje jeśli zostawić się z pewnym kontekstem i teraz przemijanie przemijanie było jak najbardziej przedmiotem debaty społecznej, a nie przedmiotem osobiste wyznanie i ta zmiana, która się dokonała to jest zmiana związana z systemu się wyrywa się pewne problemy wyrywa się pewne pytania z ich od okoliczności historycznych pewnej konkretnej rzeczywistości jeśli chodzi o moim mój stosunek do przemijania to bowiem taka zgoda żona jest radna, ale starość przemijanie uśnie i bez mała taki sposób ta kwestia pojawiała się od końca osiemnastego wieku to co na tej świni pojmujemy pytanie o przemijaniu jako pytanie osobiste jako wezwanie do wyznania no jest charakterystyczne dla naszego momentu i wtedy otrzymujemy właśnie takie tak chciała też radość bardzo dobrze okej tak chciałem tutaj się wtrącić tak, bo z 1 strony oczywiście zgoda że, że mówimy też pewnych dyskurs SA, która w, które funkcjonują w określonych epokach i ona bardzo zmieniają też architektura naszych przeżyć ogromnym stopniu jest właśnie przez te dyskusje kształtowana, ale jednak powiedziałbym tak np. filozofii no kwestia przemijania jest istotną kwestią właściwie od samego początku tej dyscypliny i się pojawia tak czy inaczej no nie mówią kwestii śmierci, bo na to rzecz jasna bywa wskazywane przez starożytnych filozofów greckich jak w ogóle podstawowy temat filozofowania, ale jednak te wątki są te są obecne i wydaje się, że także w takiej perspektywie jednostkowego doświadczenia przemijania i mamy dość bogatą literaturę niekoniecznie od 18 kawiarnia górę pochodzi już w tej chwili, ale mamy skłonność do tego posiada poinformować radnych, bo przemijanie to jest złe czy zmiana to jesteś cie po prostu, tak więc tylko zmierzanie do śmierci i chodzi mi oka, że co da no właśnie by cała prawda, jakby ten ta atmosfera związana z pandemią skłania do pewnego, a do tego, że pewne banki, jakby same się prezentują jako bardzo oczywista, ale u myślę, że u ten moment osiemnasty wiek płeć głos bardzo istotne z tego powodu, że wtedy rozpoczyna się krążenie po epidemii, które ja tak skupiła tłum, a chory śmiesznie jest pewna starości i jest to kwestia tego jak podejmować ryzyko i jak ryzykowne sytuacje mogą dać rozwiązywane u nie daje sobie sprawę z tego, że do końca to był o to chodziło nie wiem co chciałby względnie dobrze, lecz dlatego, że to twoje pytanie z tego powodu, bo ma po pierwsze, że jest osobiste, a po drugie, dlatego, że pod ręką mamy takie nie narracja o generacji 1 PPA sentymentalna i taka dodające otuchy nie wiem np. czy popularny uśnie starego człowieka i jakaś zuchwała fryzura uśmiech odsłaniający 50 prezentów mam tutaj na myśli reklamę jakiegoś funduszu emerytalnego my, a z drugiej strony to co nam przychodzi namyśl to jest słabość kruchość utratę godności pamiętam jak rozmawiałam ze starszymi ludźmi podczas protestów żółtych kamizelek po i zaciekawiło mnie to dlaczego też się pojawiają się tam właśnie starzy ludzie, bo początkowo był początkowo to był protest ludzi na średnim wieku przede wszystkim i pamiętam jak powiedzieli, że są na emeryturze to emerytury nie wystarcza na to, żeby kupić lekcji i pracują razem pozwoli na to właściciele restauracji pracują razem na pół etatu u właściciela restauracji interesuje się ten kształt przyjdzie, które z nich przejdzie EU mogą razem przychodzi ci to było dla mnie bardzo wygodne i skarżyli się, że najgorsze w tym wszystkim ma zasady są zadowoleni nawet tego, że mogą wyjść z domu, że najgorsze w tym wszystkim jest to, że tam są bardzo się stanowiska przy, których oni pracują i ponieważ dla ułatwienia pracy kanarów jednak muszą cały czas opłatę to oni muszą, żeby przechodzić przez to faktycznie to oni muszą nadrabiać kilkanaście metrów przechodzić jakąś okrężną drogą i parę razy nawet dostali reprymendę za to, że pojawili się tych uchylonych drzwiach no i powód powód tego chodzenia naokoło był całkiem oczywiście po prostu ich zrobienie szuranie nogami to jest coś co odbiera apetyt po prostu, żeby ostatni spóźniał się na Francji na to też chciałabym przypomnieć, że od wielu lat mówi się u nas o tym, że ludzie oddają starszych rodziców starszych członków rodziny na święta do szpitala rabusia święta Bożego Narodzenia były perfekcyjne, żeby wszystko się udało nota PS i obecność starych ludzi jest część co sprawia, że ta sytuacja jest no uroczystość gorszej jakości, że czegoś pozbawia no w ogóle w ogóle chyba i tu statystyki są dość jednoznaczne ja mam w dłoniach taką pracę pt. ojczyzna, która się ukazała się na kilka lat temu nakładem nimi MIP Press masa czy są z Instytutu w tak narodzi Press gdzie, gdzie jest taki zestaw danych statystycznych dotyczących położenia społecznego ludzi starszych w różnych częściach Europy i Stanów zjednoczonych i no w zasadzie od wielu różnych stron autorzy tej publikacji ten problem analizują, ale to, że mamy do czynienia z różnymi daleko idącymi problemami związanymi właśnie z grupą starszych osób ze stosunkiem do nich to wszyscy się zgadzają i także takie konstatacje o tym, że starość na różne sposoby jest wypierana z kultury też są od dawna formułowana jedni jak na to patrzy już nie pytam koniecznie w kontekście osobistą tylko w kontekście socjologicznym jak patrzeć na przyczyny w szczególności tego stanu rzeczy to znaczy, skąd to nam się bierze w tym to się wiąże i dlaczego dlaczego tak jest próbuje odpowiedzieć bardziej osobiście te, zanim przejdę do bardziej elastycznego bywa było myślę, że to twoje pytanie dlatego wprowadza ALU takie zamieszanie poczucia zmieszania, ponieważ starych ludzi nie ma miejsca nie ma żadnego rozwiązania dobrego wina są także w sensie materialnym fizycznym bez mała, zwłaszcza dobrze było widać podczas pandemii, kiedy podnoszono sprawę także praw obywatelskich praw człowieka mam tutaj mamy się pozostawanie w domu podnoszono różne kwestie mianowicie przemoc wobec dzieci przemoc wobec kobiet i te, a jednak ta sprawa fakt, że to starsi ludzie zostali zatrzymani i np. we Francji krążyła, gdzie ogłoszono, że mają pozostawać w domu mieszkańcy domów opieki społecznej TEU natomiast nie wskazano terminu do kiedy będzie ta zasada obowiązywała to sprawa nie była nigdy medialna nigdy nie miała szansę na to, żeby być sprawą medialną inaczej mówiąc kobiety dzieci mniejszości mają swoich rzeczników natomiast jeśli chodzi o starych ludzi Noto nie mają swoich obrońców wiesz to jest bardzo ciekawe co mówisz ja się, że absolutnie z tobą zgadzam, ale zetknąłem się również w różnych dyskusjach toczonych publicznie na temat sytuacji pandemicznej takim stanowiskiem, że właśnie jest dokładnie odwrotnie, że to starsi ludzie w gruncie rzeczy są tutaj bardzo uprzywilejowani w tym świecie, że najgorzej mają młodzi i dzieci wtedy pandemii tak mówiono, bo one nie mogą chodzić do szkoły i uwięzione są w domach przed komputerami, a w tym okresie życia właśnie bardzo potrzebują interakcji z rówieśnikami interakcji społecznych itd. idziemy wszyscy tutaj się tak strasznie tymi staruszkami przejmujemy robimy lockdowny, a tak naprawdę to pokazuje właśnie, że wszystkie te opowieści o ojczyźnie i o złym w stosunku do starości w tej kulturze są proszę nawet jako kolejna tego rodzaju poszkodowane o dzieciach młodzieży mówiło się więcej, choć to więcej w dużej mierze było związane z niepokojem o wskaźniki ekonomiczne makroekonomiczne za, ale zrobimy badania nie wiemy ile one są reprezentatywne w sensie dla innych krajów natomiast muszę, że to i może być bardzo ciekawe przeprowadzono w Szwajcarii badania na temat właśnie postrzegania starszych ludzi w czasie pandemii i okazało się, że jeśli chodzi o młodych ludzi to mniej niż 50% po i czuję złości mnie wobec starszych ludzi natomiast powyżej 60% negatywnie kontekstu związanych ze starszym łącznie ze starością pojawiało się w mediach czy media były może nie o wiele bardziej, ale jednak bardziej negatywnie krytycznie nastawione do starszych ludzi, przedstawiając jako obciążenie jako problem u jako nowym kontekście wydatków budżetowych dla trzeba na nich pracować, że można by było przecież tylko i zamknąć reszta mogłaby normalnie funkcjonować tak, ale tak dalej i pisze były bardzo ciekawą, że u właśnie media starsi częściej występują jako ten negatywny bohater pandemii niż wśród młodych ludzi pana do Małysza może stało się tak za sprawą stało się tak za sprawą tego, że pierwszym etapie pandemii mówiono o właśnie o zagrożeniu dla zdrowia życia potem o macie czasu równowaga zdrowie życie ekonomia jak no, a ostatnią trzeba wszystkim mówi się o ekonomii o o odzyskanie kondycji ekonomicznej ta grupa, którą właśnie dzieci czy młodzież też w tym sensie jest poszkodowana tak poszkodowana bym powiedziała o sposobie myślenia tym, a mianowicie to jest bardzo interesująca się, ponieważ rozmawiamy o przemijaniu to, że nawet łuk, który zaczyna się edukacja 7 lat czy 6 lat nie został ustalony tak sobie od tego kiedy pojawiła się szkoła publiczna rozważano to, od którego wieku dzieci powinny w niej uczestniczyć i właśnie te wskazania w 7 lat 6 lat byłem związany umową włosy ostatnio przekonałem się skoro ta istota już tyle przeżyła ominęła ją właśnie niepewność wczesnego wieku dziecięcego no to możemy takiego człowieka inwestować natomiast takiego 34 letniego pięcioletniego człowieka, który nie wiadomo czy bank złożył to po prostu państwo instytucjom w ogóle nawet w dniu opłaca się inwestować miesza się, a z kolei różnica pomiędzy ułudę równie stary polega na tym, że mówienie o inwestowaniu starość w tym kontekście kontekście tej tego kapitalizmu, jaki jest teraz zakrawa na Groteska ta, dlatego że o tutaj, poruszając czekała te są to ciekawa wypowiedź bez nawiązała rozmowa z wywiadów udzielał gali Żyro jest francuski ekonomista jezuita krytykowało święcenie zapytano go o to jaki stosunek do do tej idei głównej oświeceniowy rozum rozum i powiedział no ale przecież ja walcie we współczesnym obskurantyzmu ja walczy o przekonaniu, że wszystko daje się zamienić kapitału co znaczy zamienić kapitał to znaczy, że ustala się aktualną wartość wszystkiego ze względu na oko właściwość może przemysł przyszłości i w stosunku do dzieci młodzież może tak myśleć Basia warto tych ludzi inwestować natomiast to myślenie o inwestowaniu człowieka ludzki kapitał no właśnie zatrzymuje się na starszych ludziach i z naprawdę nie ma co zrobić i to dla nich nie ma właściwego miejsca tak jak powiedziałam także materialnie i ale ten problem jest nierozwiązany właśnie od 2 wieku wtedy, kiedy powstawały przytułki dla starych nowi to one wymogom kombinacją to jest coś co przypomina trochę pisałem trochę błądzenie trochę fabrykę było trzeba było prosić o przepustki w końcu na początku dwudziestego wieku uznano, że to jest jednak wobec maty masujące, ale wychodzenie na miasto było tylko pod nadzorem nie zgadzało się to w ogóle idea nowoczesności obecnych starych ludowych przestrzeni publicznej wiesz ja ja ja pomyślałem po prostu kiedy o tym mówiła o tym wywiadzie z razie, że to jest po prostu zasada organizująca funkcjonowanie współczesnego świata właśnie ta prospekty na perspektywy 2, o której powiedział, że jest przejawem obskurantyzmu współczesnego, ale to przecież jest coś co napotykamy nieustannie i co nam organizuje pan zwrócić całą przestrzeń życia szczerze Harry polskich debatach głównie na to chyba podobnie, choć nie do tego stopnia dało się zauważyć takie lawirowanie i pół cały czas właśnie od śmierci starszych ludzi dało się zauważyć takie lawirowanie pomiędzy narodem społeczeństwa populacja była jak trzeba było się organizować potrzebna była Solidarność trzeba było wycisnąć trochę dumy w tym trudnym momencie to wtedy był naród jak się pojawiały jakieś problemy pojawią się brak Solidarności to wtedy na scenę wprowadzono społeczeństwo, które można już trochę krytykować, a jak trzeba było przerzucić winę za ludzi, a im mówiło się np. no ludzie umierają, bo palą, bo źle odżywiają, bo nie dbają o siebie nie spacerowali 1 funkcja w punkcie tryb życia to wtedy pojawiała się populacja MAE myślę też, że teraz takie niepokoje o polską demografię no no są taką próbą mechanicznego zastąpienia starych ludzi przez nowych ludzi tak obecnie starzy ludzie głównie w USA dyskusję o niepokojach również nie hamowało po epokę no różne wypowiedzi, które pojawiają się w pokoju polityczną czy w polu religijnym, które w, których atakuje się ludzi za hedonizm zadaje zawsze BU wydaje się, że to jest skądinąd to co, jakkolwiek inaczej rozumieją hedonizm po to jest to co łączy prawicę lewicę oskarżanie ludzi hedonizm ta chcą mieć dzieci, bo to, bo są do stanu, a z kolei kupują niewłaściwe rzeczy za dużo rzeczy kupują to lewica z kolei powinni być bardziej powściągliwy wstrzemięźliwi powołuje się wyrzekać to są inaczej ten hedonizm jest identyfikowany, ale nic się wtedy przez przychodzi namyśl młody mężczyzna, który pracuje w centrum logistycznym i ma 30 lat ma kręgosłup człowieka 50 letniego i sobotę otwiera piwo i ogląda mecz i to jest jego hedonizm tak i można było zapytać co trzeba odebrać, żeby nie był takim hedonista czy piwo czy mecz chciałby też przez tak tak czy może będzie też czym raz, więc będę dokładnie, więc należałoby, że wydaje mi się, że właśnie jest lawirując władza lawirując pomiędzy różnym wyobrażeniem nimi w rzeczywistości społecznej no może wypowiadać oskarżać krwawić albo z kolei pobudzać do bycia Bogiem, ale też, ale też bardzo wydaje się, że to jest bardzo ważne żeby, zwłaszcza teraz pamiętać o tym, że taka jednostka ma skomplikowane życie psychiczne czy duchową i samą rzeczywistość społeczną nie jest wcale tak mechaniczna jak można by było myśleć o, przyglądając się akcjom różnych społeczeństw na to co się wydarzyło, przyglądając się temu, że mówi się o liczbach oficjalnych podkreślając, że są oficjalne właśnie mu tylko oficjalne pomyślałem sobie, że niektóre z nich krzesła, ale niektóre swoje państwo, jakie miało miejsce u u, a czasami były wywoływane przez taką wojowniczą retorykę polityczną można by było określić jako organizowanie aranżowania rajd rumu i być może po części nawet strajk kobiet i to decyzja o zakazie aborcji ta była czymś w rozegraniu wywołania gniewu wściekłości i właśnie, dlatego że jesteśmy skonfliktowani z taką sytuacją, w której której odsłania się taka wtedy żniwa nasza rzeczywistość takim motywem, który pojawia się od lat jest samorząd robotów bunt robotów po się okazuje, że taką nieludzką nie wiem co one mogły zrobić skądinąd te zbuntowane roboty, ale czegoś, czego ich stronę na czym polegał ich atak, a tu się okazuje tak, ale się okazuje, że termin na formalne surowców mamy dramatyczną sytuację sytuację, której myśleliśmy, że występuje też po miejscach, które są oddalone od nas, a tam, gdzie potrzebne są humanitarne interwencje tam się podejmuje takie decyzje, jakie klęska głodu co przecież daje się przede wszystkim dostarcza się żywność niemowlętom dzieciom, które są lepszej kondycji, a nie był słabszym za darmo trzeba decydować, ale tutaj chcę powiedzieć, a propos jeszcze tego strajku kobiet i tej decyzji, że to jest po prostu takie celowe działanie kanalizacją c wściekłość i wywołujące pewnego rodzaju no właśnie zjawisko w przestrzeni społecznej celowo, żeby czegoś innego nie widzieć, żeby coś innego przykryć, żeby skierować uwagę emocje po prostu inne rejony o to chodzi to miasto myślę obawiano się z pewnością protestów ekonomicznych im, ale obawiano się też tego obawiano się też tego, że był taki krok mamy, ale bardzo intensywny takiej dwuznacznej scena filmu fotografiami filmami ze Stanów zjednoczonych Brazylii, gdzie mogliśmy zobaczyć masowe groby chowanie ludzi, bo zajmowanie ludzi do Kopania dołu na godzinę, a chowanie tych ludzi się w nocy w świetle reflektorów UE no i personel medyczny pobierane Borki właśnie ci myślę, że to takie zobaczenie naszej sytuacji bez bez tych wszystkich protest pod górę zobaczenie taki sposób jak dzień co mówi możemy rzecz w rzeczywistości właśnie, dlatego że cały czas intensywnie by opieramy pewne obrazy wybieramy wypadki instytucji z tyłu, ponieważ zobaczyliśmy ten obraz to myślę, że euro retoryka polityczna w Polsce to przede wszystkim właśnie ta retoryka ta związana ta retoryka ten nie potępiają ca LGBT hedonizm kobiet oskarżanie ich o morderstwa czy islam mogą się np. we Francji to była realizacja takiego przynajmniej po części czegoś co można te co co wcześniej było praktykowane w korporacjach, a więc rajcom takie miejsca, gdzie można przeczekać się ze złości się obradował czy to jest czy to jest w tym kontekście, o którym rozmawiamy właśnie manewr to znaczy w tym kontekście, który w dniu, w którym mamy statystyki pokazujące, że no połowa, a może i ponad połowa ofiar wszystkich ofiar na koronawirusa w Europie to są ludzie będący w tych domach opieki właśnie no w ośrodkach tzw. spokojnej starości ludzie zostawieni samym sobie po prostu jest taki raport ja o tym raport już tutaj na tej antenie mówiłem kilkukrotnie, ale on wstrząsający jest absolutnie brytyjskiego Amnesty International SI Expander, bo się nazywam cało z powiedziałbym w samym tytule daje wgląd w zawartość mroczną dosyć i przygnębiającą no SI Expander Box, czyli tak, jakby wpisani na straty tak to można tak to można przetłumaczyć i on dotyczy właśnie sytuacji mieszkańców mieszkamy w domu opieki domów spokojnej starości w wielkiej Brytanii no i nie są tam zastraszające dane i zastraszające sceny tak jak i Hiszpanii tak jak we włoszech tak jak i różnych innych miejscach no i często no tam po prostu uznano, że jakiekolwiek inwestowanie środków właśnie te osoby po prostu się nie opłaca trzeba zostawić jak i zostawiono ich po prostu samym sobie na to trudno o lepszą ilustrację tej wyjściowej tezy naszej naszej dzisiejszej została jakiś sposób potwierdzałoby to moją hipotece aranżowania cięciu rumu i społeczeństwu, dlatego że zobaczyliśmy, że no Limits więc, niemniej więcej człowiek tak jak sprzęt ten produkt z UE nadaje się na czas bardzo poprzez państwo sklejone za bardzo jest napakowany, żeby można było się tym zajmować, zwłaszcza że wiemy, że przez po siedziało w kontekście efektu szkód PUP polityki cięć z tych danych, które ja przyglądała wynika, że około 55% byłej to są to osoby 65+95 proc funduszy spójności, a mówiąc o tym Conte tak 95% mówię o tym nota chciałabym jeszcze przypomnieć właśnie ten brak miejsca dla materialnych dosłownie, bo to w jaki sposób ostatnio funkcjonowały domy opieki społecznej, ale też taka opieka związana z dochodzeniem do domu to w ostatnich latach w Europie np. ruszały się zmniejszą się czas od pieczęcie czas kontaktu opiekuna ze starszą osobą najpierw była to 1 godzina potem 45 minut ostatnio półgodzinne 25 proc 20 chyba o u w Europie u nie we wszystkich krajach, ale Niemcom pękający baliście procentów od północy są im bramki, a więc widzimy, że do tego jeszcze trzeba dodać takie lawirowanie taką niepewność jak ten czas życia nazwać kiedyś byli przodkowie starce Emery ci wreszcie ceniącym, ale to trzeci bieg tak, iż takie, które różne próby nazwania tej rzeczywistości związanej ze starością jednocześnie oczywiście pogarszająca się sytuacja sytuacja materialna, a to jak tutaj jesteśmy przy tych nazwach to tylko jedno z 1 krótką anegdotę powiem, która w ogóle opowie czy ujawni, dlaczego akurat ten temat się tutaj pojawił Otóż natknąłem się na taki post na Facebooku BBC na profilu Facebookowym wizji opowiadający o, odsyłając do tekstu opowiadającego o link Kramer to jest taka tu sześcioletnia australijska tancerka, która no całe życie tańczyła nadal tańczy jest w formie, która jej to umożliwia właśnie nie tylko tańczy, ale jeszcze książki Pisza jeszcze działa w lokalnej społeczności mimo mimo tych swoich 106 lat no, więc pozazdrościć tylko i witali zmów i genów to jest pierwsza reakcja, jaką ma, widząc także zdjęcia jej te z lat czterdziestych np. ta aktualna, które tam są zamieszczone, ale w tytule tego posta była informacja, że ona mimo tego, że ma 106 lat w ogóle nie używa słowa starość tego słowa nie ma w jej słowniku ona zakazuje posługiwania się tym słowem w tekście jest trochę więcej cytatów, które właśnie od miejsca funku do do tej kategorii mówią no i uderzyła mnie gigantyczna liczba komentarzy jakiś ponad 1000, kiedy to było, kiedy dowiedziałem dzisiaj już pewnie kilka tysięcy komentarzy jest w przeważającej mierze niezwykle entuzjastycznych właśnie podkreślających to, że absolutnie tym słowem posługiwać się nie należy, że wszystko jest to tylko stan mentalny i że jeśli nie będziemy mówili, że jesteśmy starzy i to się będziemy czuli młoda czy będziemy czuli młoda to będziemy tak sprawnie, jakbyśmy młodzi byli w ogóle precz ze starością, a itd. to było uderzające dla mnie, dlatego że przypomniały mi się od razu wszystkie diagnozy dotyczące właśnie położenia starości starych ludzi w dzisiejszym świecie tego położenia dramatycznego pod wieloma względami przypomniał mi się te statystyki no, o których też i co powiedziałaś i dostrzegłem jakoś powiedziałbym tak bardzo z 1 strony powszechna z drugiej niepokojący trend tych niewczesnych entuzjastycznych komentarzach dotyczących zakazu używania słowa stanu aktor społecznie ja z kolei czytałam wywiady z rodziną w poprzednim wieku odnalazł się tak kategoria ludzi szczęśliwych kur stracili pracę, ale są w tej chwili jakieś inne źródła dochodu niezbyt duże jak np. jakaś działka jakich domach do wynajęcia i świadczeń praca i muszę się utrzymywać właśnie z tego co zostało i są szczęśliwi bez pracy tak pracowali trochę tak obowiązków, bo jak cienie pracować, a tych pieniędzy z wynajmowania dział ku domku letniskowego jest za mało przecież, ale były tam też wywiady z oczu osiągnięć 40 lat umożliwi czuje się, jakby miał 72 lata i pomyślałam sobie, że to jest takie wzruszające, że ktoś policzył, że nie 70, ale Włosi 72, że te 2 już sobie do tego dodał, żeby pokazać, żeby powiedzieć o tym jak się czuje monotonia życia prawda tak tak ratusz bardzo czekałem bardzo naprawdę bardzo dużo takiej socjologicznej wiedzy tak jak wiemy, że wciąż ma 40 lat się budzi rano obchodzi urodziny teatru wielkiego się nie dzieje, choć w zasadzie powinno dopiero potem nadaje się 4446 myślę, że taki sposób człowiek przełączył siedemdziesiąte urodziny nic się nie dzieje, ale 70 te drugie tak pewnie tak to jest 1 i 1 aforyzm, a drugi to z kolei jak powiedział jeszcze przypomniało mi się to, że w stanach Zjednoczonych 40 parę procent ludzi uważa, że należy bądź najbliższej przyszłości będzie należało do 1% najbogatszych, a i to jest bardzo ciekawe, bo czasy można potraktować anegdotycznie, ale tą zupę tę co powtarzał to stwierdziła potem powtarza dziś w hali, jakby nie było socjalista rzeczywistość społeczna to jest fenomen redakcyjne to jest naprawdę kwestia wiary tak ci ludzie nie kłamanie ja wierzę ja wierzę, że te badania zostały zrobione dobrze nikt tutaj nie kłamał po prostu naprawdę ludzie i tak doświadczają swojego życia, a że mogą powiedzieć, że są tymi wybranymi, że choćby w 1000 skarg, bo po ich boku to jego tonie spotka to jest fenomen religii na ciasto Redlin rzeczywiste społeczne i myślę, że tezie że, że to jest ta sytuacja, której mowa już w UE nadaje się go, żeby przekonywać, że od lat 6070 i polityki publiczne zaczęły zanikać Europą zachodnią co 7 i NATO ostre słońce pojawia się pubu substytut Antonowicz pojawia się polityka emocji standaryzacja racjonalizacja mocni czy są Lucio oni patrzą na przekonanie, że dla wszystkich można znaleźć rozwiązało i ta polityka emocji włącza się z promocją i pracowników Inter akcyjnym no i nasileniu polityk Inter akcyjną w tym uzyskiwanie co to są politycy interaktywną to jest prze kierowanie roszczeń ludzi taki sposób, żeby kociego otrzymują od instytucji od państwa, żeby uzyskiwali oku innych chodzi o ludzi, którzy są często po podobnej sytuacji czy podobnej opresji, a myśląc o tych ostatnich sporach jak było w Polsce się toczą wokół zmian systemu podatkowego no do udaje się, że można postrzegać, że jest taki punkt widzenia właśnie po 1% najbogatszych ludzi może przez naszych debatach widzą po prostu z boku awantury, a wśród bezdomnych w parku powstał dzisiaj będzie w nocy spał na ławce ba u c żądała od bardzo roszczenia pojawiają się, ale w porządku horyzontalnym powtórzę to, czego można uzyskać od państwa trzeba wydobyć o relacjach i myślę, że ta sytuacja pandemii, więc musiała jeszcze zintensyfikowała w tym porządku roszczenia o to chyba widać u pana zespołu w dyskusjach debatach publicznych, bo im bardziej prawdopodobną głos to, że euro byle jak byle gdzie na poleca to tym bardziej będą się pomagała od innych, ale musiano kosza uważa na to co padło również być może państwo słabsza ta właściwa odpowiedź na to moje pierwsze kuponu co ja myślę przywołany słaba, że paradoksalnie to o taka relacja i taka rozmowa z umów między nami staje się właśnie coraz bardziej trudna i coraz bardziej najeżona różnymi niebezpieczeństwami i dlaczego zadajesz takie pytania, dlaczego na takie pytania taki sposób wymijające odpowiadasz tak no no właśnie, dlatego że się boją obawiam się tego, że nie dostanę tego szacunku prawda właśnie, dlatego że coraz bardziej prawdopodobną jest to, że umrę byle jak byle gdzie na byle co i często się mówi także te UE te idee te wartości tej charakterystyce tu pojawiają się w odniesieniu do różnych kategorii społecznych mniejszości, a mianowicie kruchość człowieka godność człowieka a, a ja zastanawiam się to właśnie lód warto byłoby szybko mieć tego, że kwestia starostwu jako trudnego czasu jako czasu zmuszonego ryzyka ule pojawiła się osiemnastym wieku w Europie jako kwestia równości właśnie równości i UE Rosja bardzo zwraca uwagę to jest bardzo osobna co powiedział może wywoływać różne wątpliwości, ale powiedział, że piłka i psychologia czy po psychologia skonsumowały rewolucja skonsumowały rewolucji, bo idea prowadzenia własnego życia i idea posiadania własnego losu własnego losu o walka o swój wniosek trzeba prawo do stawiania oporu to wszystko zostało skonsumowane przez klinikę na całą skonsumowane przez psychologów czy przez po psychologii nie wiem czy Hel tak czy chodzi, ponieważ widzę, że kończy się powoli czasem zastanawiam się czy umów czy nieletni będzie przerwa i miejsca, bo rzeczywiście tutaj te to jest niezwykle ist ciekawy wątek ciekawy temat tego tego przejęcia przez po psychologię i te narracje terapeutyczna różnych metafizycznych wątków dni i egzystencjalnych wątków i to jest w ogóle temat na jakąś inną rozmowę jeszcze, ale mam nadzieję, że ją od będziemy wkrótce, bo to też jest coś co bardzo mnie interesuje, ale tak zupełnie na sam koniec, bo rzeczywiście musimy musimy kończyć chciałbym zapytać na ile myślisz, że ca no to doświadczenie to wszystko co jakoś zobaczyliśmy na temat stosunku współczesnej kultury do starości dzięki pandemii coś jednak stało w widoczne w sposób bardziej wyrazisty na ile to na zostanie zredukowane w ramach procesów redukcji dysonansu poznawczego na lato okaże się wygląd, który doprowadził takiej zmiany jak to widzisz zesłanie 30 zagadnienia przede wszystkim za adaptację takiej sytuacji nic nowego się pojawiło widać na horyzoncie wydaje również poprawiono polityki oszczędności, ale na razie płacą więcej ma charakter adaptacyjny także jeśli chodzi o reakcje społeczne, a kluczem o wydaję się o klucze wydaje mi się równość do ba do zmiany do nowej taką kontrolę ze starych ludzi chciałabym owoców uwaga mówi się przez właśnie mówi się ku troszczą się o godności, ale głód pamiętam, że osoby ktoś mógł o starości kontekstu równości Senat powoływali się, że być może tutaj zapomnieć świetna płyta prof. Małgorzata Jacyno bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA