państwa witam w drugiej godzinie bloku zielono mi cóż jako Polska ponieśliśmy spektakularną klęskę jeśli idzie o walkę z afrykańskim pomorem świń miała temu pomóc, a mianowicie tej walce taka spec ustawa nazywana lex Ardanowski, ale ma liczby, które tutaj padną w tej programie pokażą że, że nie zdała nie oczekiwania się nie spełnił twórców tej ustawy do Sejmu 25maja w związku z tym trafił poselski projekt ustawy naprawczej do specustawy o ASF, czyli afrykańskim
Rozwiń »
Pomorze świń projekt został przygotowany przez posłanki koalicji Obywatelskiej panią nie ma z nami Małgorzaty Tracz z partii zielonych jest z nami witam serdecznie panią Dorotę niedzielę Platformy Obywatelskiej dzień dobry dzień dobry pani Ada, gdzie państwu, ale projekt ten został przygotowany we współpracy z pracownią na rzecz wszystkich istot i koalicja niech żyją i mamy przedstawiciela tej koalicji z nami pan Tomasz Zdrojewski dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu z twórcami tego projektu ściśle współpracowała prawniczka właśnie sądzę, że pewnie bez niej by ten projekt nie powstał pani mecenas Karolina Kuszlewicz dzień dobry dzień dobry proszę państwa, jeżeli słuchacz słyszy projekt naprawczy to mówi dobrze to co konkretnie trzeba naprawiać, czyli powiedzmy kilka słów o tym co jest Night, dlaczego środowiska, które państwo reprezentują uznają, że to co jest jest złe nie wystarczy nie spełnia swojego zadania, czyli 1 słowem, jaka jest w tym momencie sytuacja jeśli idzie o efekty działania tej ustawy specustawy, kto z państwa bardzo chętnie ja chciałam też sprostować to nie jest tylko 1 specustawa, bo w trakcie całego trwania, a 2 epidemie właściwie powiedziałabym nawet nasze pandemia SRW tych ustaw spec ustaw, które miały naprawić sytuacji pomóc w zwalczaniu tej choroby, które z chorobą zwalczana z urzędu chciałam wszystkim przypomnieć to jest choroba zwalczana z urzędu państwo polskie ma obowiązek zwalczania i ponoszenia kosztów zwalczania i dbania o to, żeby jak najwięcej ograniczyć rozprzestrzenianie i od 2016 roku tych specustaw pojawiało się kilka mówimy tu ostatnie w tej specustawie lex Ardanowski, która w zasadzie polegała na na 1 haśle wybierzmy wszystkie dziki będzie spokój, a tymczasem działanie rządów od 2015 roku szesnastego w zasadzie doprowadziły do tego, że w kraju mamy ponad 10 000 przypadków, czyli wystąpienia tego niebezpiecznego wirusa u dzików oraz ponad 35065 ognisk choroby świń, ale ognisko to jest miejsce, w którym pojawi się wyróżniono w zależności od hodowli świń nie jest albo dotyczy 10 albo 16 000 świń chciałam tylko jeszcze przytoczyć 2 liczby 2015 roku o VAT do 2020 roku było 3 ognisko i zlikwidowano w tych ogniskach około 50 000 świń natomiast w ogóle wcześniej przed 2020, kto przypuszcza się, że taki liczyliśmy około 70 000 świń zostało zutylizowanych zabitych stąd bardzo jasno widać, że ustawy i działania rządu są nieskuteczna i koniecznie trzeba nie tylko prawnie, ale i też, jakby edukacyjnie i działaniem spowodować żeby, żeby za zmniejszyć i spowolnić rozprzestrzenianie się tej choroby stąd nasza inicjatywa, która w wielu punktach chcemy zresztą o tym opowiedzieć wszyscy wielu punktach pokazuje, gdzie są braki, gdzie są miejsca, w których trzeba prawnie to poprawić pan Tomasz Turowski tak chciałem uzupełnić do wspomniany przez panią poseł ponad 10 000 przypadków już przypadków wirusa stwierdzono przypadków wirusa zepsuć IQ, a od początku epidemii to absolutny rekord również w Europie my jako Polska i to o tym mówić głośno wyraźnie jak Polska trzeci rok z rzędu mamy rekordową liczbę nowych zakażeń wirusem ASF wśród dzików i to też jasno pokazuje jak błędna jest metoda jak ja wciąż pokutują właśnie te tragicznych skutkach konsekwencję w w całej strategii rządowej obliczonej praktycznie praktycznie tylko na ostrzał po położeniu większości prawie wszystkich sił na odstrzał dzików, a nie załatwianie wielu innych ważnych spraw takich jak bioasekuracji gospodarstw hodowlanych i poszukiwanie padłych dzików, bo te 3 filary mówi się 3 filarach walki z epidemią ASF i tak 3 filary są równorzędnie ważne natomiast w Polsce pokutuje to, że te 2 pozostałe są są zaniedbywane bardzo efekt jest w czasie audycji porozmawiamy pewnie o tym na konkretnych liczbach natomiast wszystkie siły staje się tak jak powiedziała na ostrzał SA odstrzał dzików odstrzał sanitarny dzików w olbrzymich ilościach przekraczających w ogóle możliwości regeneracyjne populacji zagrażające też w całości trwałości lokalnych populacji w związku z tym też trwałość lokalnych ekosystemów przyrodniczych w związku kluczową rolą dzika może jeszcze dopowiem, że od początku walki z epidemią populacja dzików została wybita wybiega w stopniu sięgającym już ponad 75%, czyli 34 dzików został po prostu wypitych, bo założeniem ustawy było takie wybić maksymalnie dużo dzików i to problem ASF zniknie, ale to założenie rozumiem z tego co państwo mówią okazały się płonne, bo nie uzyskano tego co chciano uzyskać pani Pani Poseł Dorota niedziela ja chciałam tylko jeszcze 1 może się pierwsze były odniesiemy do liczb, które znamy chciałabym państwu przekazać, że od 2015 roku z zniknęło 135 000 stad trzody chlewnej tak niebezpieczna choroba co znaczy, że w 2015 roku mieliśmy w Polsce 244 000 status trzody chlewnej, czyli tych miejsc, których chowało się nawet trzodę chlewną w tej chwili jest ich 110 i dotyczy to jednak głównie małych gospodarstw jest najbardziej przerażające czynnych takich, które w miarę ekologicznie się loguje trzodę chlewną to one poznikały z Polski zostały duże, które stanowią duże niebezpieczeństwo zniknięcia, ponieważ zabija się ogromne ilości tych świń ponosi ogromne tego konsekwencje finansowe gospodarcze jak tylko chciałam jeszcze zwrócić uwagę, bo będziemy o tym oczywiście mówić po kolei, omawiając to co w naszej ustawie się znajduje, że tak jak pan pan Tomasz powiedział to ukierunkowanie walki z szefem tylko i wyłącznie na znalezienie 1 wroga świadczy o takim typowo propagandowym zwalczaniu tej choroby wirus to nie jest wirus nie warto się propagandą wirusa zwalcza się tak pan Tomasz powiedział są 3 zasadnicze z zasadnicze punkty to znaczy trzeba mi dobrze zorganizowaną pracę administracyjną, żeby dobrze zorganizowaną prace Inspekcji trzeba poświęcić odpowiednią ilość pieniędzy w edukować wszystkich współdziała z potrzeba nam współdziałania hodowców potrzeba nam współdziałania producentów i potrzeba nam także współdziałania myśliwych i administracji Państwowej i co najważniejsze opierać się badania naukowe ją o informacje naukowców jak opowiem państwu, że ta walka i strzelanie do dzików by w myśl zasady zabijemy wszystkie dzikie ASF nie będzie świadczy o absolutnym bezmyślności takiego takiego twierdzenia ja wykonam przykłady 2016 roku choroba została zawleczona przez dziki, ale przez człowieka chodzi oczywiście choruje na tę chorobę jest źródłem zakażenia, ale koniec dzikiego głównie roznosi, ale wektorem roznoszenia tej choroby jest człowiek i tak w 2016 roku choroba została zawleczona przez człowieka na dosyć znaczną odległość z powodu tego, że właściciel zakopał upadła zwierzęta padłe świnie w lesie w 2017 obszar województwa mazowieckiego i okolice Piaseczna został przewieziony z prawie 120 km właśnie przez człowieka w 2018 roku przez przeniesiono z obszaru kaliningradzkiego to też był rektorem był człowiek, a w 20188 odnieść trzody chlewnej udowodniono, że była wsią, że przeniesienie przeniesiono tego wirusa przez człowieka 90km w dziewiętnastym to było już 300 km do lubuskiego i to lotnisko co za urlop liczone zwierzęta zostały zarażone to, o czym my mówiliśmy od początku zwracaliśmy na to uwagę zresztą wszystkich komisjach rolnictwa i strona społeczna zwraca uwagę posłowie wszyscy naukowcy, że podstawą tak naprawdę jest wyszukiwanie padł padłych dzików, które są, jakby źródłem rezerwuarem tego tego wirusa i proszę państwa w lubuskim ostatnio w 2020 roku przeszukano obszar 13 800km i znaleziono 2,51000 dzików i proszę państwa w tych znalezionych dzikach było 84% potwierdzonego o materiału genetycznego ASF, czyli 84% dziękuję panu było zarażonych z czego odstrzelonych dzików to jest około 3% zarażonych, więc główny nacisk powinien jednak iść głównie pieniądze inaczej jest ma to by przeczesywać szukać padłych dzików i odpowiednio szybko je utylizować i likwidować ogniska mówi się około 6 tygodni ma się na znalezienie jest zlikwidowanie tego wirusa wtedy tego padłego zwierzęcia wtedy ten robi się to jak najbardziej potrzebnej przynosi najlepsze efekty, ale pewnie jeszcze o tym będzie pan Tomasz wracając jeszcze do techniczne świadczących o o liczbie nowych przypadków ogniska ASF warto powiedzieć, że nam tata głośna, bo bardzo kontrowersyjna ustawa specustawa autorstwa ministra Ardanowskiego która, która weszła w życie z końcem stycznia 2020 roku czy jesteśmy około 1,5 roku po powieści tej ustawy w życie przyniosła, bo warto przyjrzeć się tym danym właśnie kontekście tego tego czasu po wejściu wejście w życie wejść w życie nowego prawa, które miało jak zapewnia gwarantował pan pan Ardanowski poprawi sytuację znacznie poprawi sytuację i te liczby wyglądają tak po wejściu w życie ustawy specustawy ASF mamy na dzisiejsze około 4150 nowych przypadków ASF dzików w roku 2019 przed wejściem w życie ustawy, bo to 2372 przypadki, czyli 1,5 ponad 1,5 raza więcej, jeżeli chodzi natomiast ogniska Plewka dzików w ludzi, a tak, więc o liczbie zakażeń wśród dzików natomiast, jeżeli chodzi o liczbę nowych ognisk hodowla świń znowuż w tym roku to się 104100100 piąte nawet Nisko się pojawiło i bardzo dużo na kilkanaście tysięcy świń ostatnio tylko w Polsce przed wejściem w życie ustawy w roku 2019 było 48 ognisk, czyli ponad 2× mniej widać, że jednoznacznie widać spoty, chyba że te nowe przepisy i sposób radzenia sobie z epidemią, które właściwie tylko zradykalizował wcześniejsza wcześniejsze dysproporcje właśnie pomiędzy tymi po wspomnianym wzorami pogorszył sytuację bardzo znacząco to ta ta epidemia się zdecydowanie rozlała tak bardzo, że rzecz, że właściwie trudno mówić, jaki kiedykolwiek kontroli nad epidemią ASF w tej chwili występuje na terenie na obszarze 10 województw już naukowcy mówią, że kwestią czasu jest by obejmie cały kraj kolejne województwo, zważywszy to wszystko to teraz pytanie do pani mecenas Karolina Kuszlewicz skoro tamte założeniem było błędne prawda, a działania praktyczne i także zapisy tej ustawy o jak wynikały z tego założenia być maksymalnie dużo dzików to jest remedium na ASF to w jakim kierunku teraz państwo widzieli konieczność widzą konieczność zmian ta ustawa, którą zaprojektowaliśmy, w której brałam udziału, na które placami brałam udział to jest ustawa, która jest kompleksową dość kompleksową odpowiedzią na no ten opisany przez panią posłankę i przez Tomasza Zdrojewskiego, a stan rzeczy i zanim o niej opowiem to chciałbym ich zdaniem miało żal, że mogą tutaj o likwidacji ogniskach, ale że sobie z tragedią i zwierząt świń i cieków i ludzi, ale przede wszystkim zwierząt ustawa o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt ma dotyczyć no właśnie ochrony zdrowia zwierząt przede wszystkim, a odpowiedział na tę ochronę zdrowia zwierząt było wybić wybił zlikwidować poprzestał wybicie kolejne zwierzęta mówiące o sprawie albo zasady wprost po prostu były likwidowane i trochę mamy taki efekt samo napędzający się bezmyślnej musimy w tej chwili, które na pewno nie służy ani zwierzętom ani ludziom to co my proponujemy to uporządkowanie chaosu prawnego, który jest od lat, a został został pogłębiony przez tę kolejną specustawę swym sens czy 1,5 roku, która po pierwsze to powiedzieliśmy koncentruje się pośród różnych wielu metod zwalczania chorób zakaźnych zwierząt wszyscy koncentruje się priorytety wuja bez podania jakiegoś bez podania merytorycznych powodów koncentruje się na odstrzały sanitarne dzikus, ale jednocześnie w żaden sposób oczywiście my kwestionujemy słuszność tego biorąc pod uwagę wskazania naukowców, ale jednocześnie żaden sposób jego strzał z karnego nie nie próbowano uregulować sprawę w prawnie także by nadać mu konkretne ramy, żeby można było sprawdzić czy rzeczywiście on jest wykonywany w on jest ustanawiany jako metoda zwalczania choroby zakaźnej w sposób uzasadniony nadanym terenie, bo to nie jest także od sanitarnej jest metodą urzędu przy asie, ale i cały szereg metod, które mogą być wdrożone przy zwalczaniu chorób zakaźnych u dzików tymczasem kolejni wojewodowie po prostu zasadzili się z marszu przyjmują ten odstrzał sanitarny dzików jest po pierwsze, jakby w ramy tego, kiedy w ogóle taka metoda jest uzasadniona i my mówimy o i skoro prawnie ta metoda jest dopuszczona no to ona musi ona ona powinna być wdrażana wtedy jako najbardziej drastyczna wobec zwierząt, które są żywymi istotami, pomimo że mówimy tutaj o ustawę, która na ataki w taki duży artykuł globalny charakter podchodzi do zwierząt to jednocześnie przecież to też ma wymiary w duchu unitarnych w 2 godziny te kwestie, więc mówimy jeśli masz jeśli mamy jako ludzie decydować się na metody zwalczania chorób zakaźnych zwierząt to powinniśmy wybierać te, które są w pierwszej kolejności najmniej drastyczne jeśli to jest oczywiście możliwe biorąc pod uwagę wskazania nauki i wiedzę merytoryczną i właśnie takiej przesłanki w tej naszej w tych naszych rozwiązaniach prawnych wprowadzamy okres odnosi się do tego, że żadne metody nie mogą być funkcjonalne przetrwaniu gatunku, z czym mamy do czynienia przy nagonce i wybijaniu dzików przez ostatnie lata po drugie, mówimy okej jeśli od czasu elitarnej metodą dopuszczano to definiujemy metody i dzielimy w ogóle metody, które tak jak w planie wiele im w ustawie z zapobiegania zwalczania chorób zakaźnych dzięki zwierząt dzielimy tę metodę na tzw. pośrednie bezpośrednie pośrednie to te, które są właśnie mniej drastycznych swojej formy nie wymagają uśmiercania zwierząt i bezpośrednie to te, które po prostu no mówiąc właśnie w tym przedmiotowymi takim językiem likwidują problem w postaci likwidowania Miedź i kod wprowadzamy zasadę jeśli możliwe jest zastosowanie metod pośrednich to te mają być prywatyzowane dzisiaj nie ma takiej zasady, więc dosłownie na zasadzie szaleństwa kopiowania powielania od czasu internet przetacza się przez Polskę, a w efekcie tego przytacza się razem, zanim ekip towarzyszących US, a więc ręce jest to to jest jedno zagadnienie w drugim mówimy jeśli prowadzicie ten ostrzał to to on ma być ogłoszony tak zgłaszane są polowania się cofa na zasadach polowania zbiorowego to ma być zgłoszony do Urzędu Gminy także ludzie wiedzieli o tym, że na danym terenie taki odstrzał sanitarny ma się odbywać w tym zgłoszeniu trzeba podać to będzie odstrzał sanitarny i podać na podstawie jakiego nakazu powiatowego lekarza weterynarii czy wojewody NT od siał się odbywa Fn powiem na przykładzie może, dlaczego jest ważna dla spec ustawa właśnie z 2020 roku UE sprzed 1,5 roku ona w ogóle rozmyła jeszcze bardziej tak ustalone granice pomiędzy odstrzałem sanitarnym, a tzw. zwykłymi polowaniami w ogóle przy okazji anty specustawy pod pretekstem zwalczania ASF po składano też cały szereg przepisów, które w ogóle ze zwalczaniem ASF nie miała nic wspólnego np. karanie ścigania jako jako przestępców ludzi, którzy celowo utrudniają polowania co ma wspólnego z efektem tego nikt nie odgadł, ale tak jest od tego momentu mamy karane celowe utrudnianie polowań Emu i teraz i teraz teraz w tym właśnie te granice są com są kompletnie się rozmył w takim stanie prawnym jako wstęp spotyka się na sali sądowej i wreszcie ten przykład 1 ze spraw toczących się zresztą właśnie z terenu piaseczyńskiego Ns uznała oskarżonych siedziało kilka osób, na który był oskarżony o utrudnianie odstrzału sanitarnego to jest to jest przestępstwo innym jeszcze w takim stanie prawnym, kiedy polowa utrudnianie polowań ME nie było nie było karalne przestępstwo, ale nawet nie o to chodzi tylko chodzi o to jak bat to kraj rozprawa na sali pokazała jak bardzo my nie wiemy jak społeczeństwo jako wymiar sprawiedliwości co cofać, jakie są przesłanki tego, że ja jest odstrzał sanitarny prowadzony w, ponieważ my się zgłosi do Urzędu Gminy polowanie zbiorowe na dziki lisy, a po terenie powiedzieli, że oni tutaj zamierzali prowadzić odstrzał sanitarny to jak to jest zamierzali podczas odstrzału sanitarnego polować również na lisy i właśnie w ten sposób doprowadza do rozwoju Kania choroby czy po prostu sami przekształcili wypad w pewnym momencie w terenie zwykłe polowanie podczas Inter, a jeśli tak to teraz przygotowali się do zabezpieczenia 7 bioasekuracji czy mieli rzeczy na zmianę i tak itd. gdzie zamierzali te odstrzelone dziki przewieźć mieli wszystko ustalone i tak naprawdę okazało się napisali, że myślimy nie są w stanie tego w sposób jasny wyjaśnić, w którym momencie oni postanowili, że polowanie zgłoszonego zwykłe przekształciło się odstrzał sanitarny czy ten odciął musi być prowadzony bardzo ścisłych regułach asekuracyjny biorąc pod uwagę doświadczenia które, które mamy jest i sal sądowych z terenu, których na pewno szczegółowo muszę powiedzieć Tomasz Zdrojewski zaproponowaliśmy w tej naszej projektowanej ustawie, aby bardzo jasno powiedzieć, że po pierwsze, jeżeli odstrzał sanitarny będzie stosowany to wyłącznie w takich sytuacjach, kiedy nie mają innego wyjścia, a nie na zasadzie trochę takiego hurtowego hurtowego wręcz masowego stosowania tej metody takiego była metodą z urzędu kompletnie bezrefleksyjnego bez uzasadnienia i a interesom w tej ustawie naprawczej mówię pierwsza wszelkie metody zwalczania zapobiegania chorób zakaźnych zwierząt muszą brać pod uwagę funkcjonalne przetrwanie gatunku muszą brać pod uwagę kondycję systemu muszą muszą brać pod uwagę to, że od czasu elitarne jest metodą, która w sposób wadliwy wykonywana może spowodować większe rozprzestrzenianie się tego wirusa w związku z tym mówimy mówimy tak nie wolno prowadzić absolutnie żadnego polowania żadnego uśmiercania innych zwierząt odstrzał nieobjętych tymi chorobami zakaźnymi podczas prowadzenia odstrzału sanitarnego, a czy tak w tej sprawie, którą przytaczałem sali sądowej nie może być takiej sytuacji, że zgłoszone jest polowanie na dziki i Visa od mówią, że tutaj miałoby dać odczuć sanitarny nie może być takiej sytuacji, bo taka sytuacja jest po prostu niemożliwa do skontrolowania ani przez państwo ani przez stronę społeczną nikt nie wie co miało być można w zależności od potrzeb opowiedzieć o tym albo o zwykłym polowaniu albo trzeba sanitarnym, więc przestrzeganie zasad bioasekuracji tu jest po prostu kompletną fikcją mam wrażenie, że nie będzie celowo, ale taki skutek wywołała ta poprzednia właśnie specustawa 2020 roku zmywając staw mówimy, jeżeli już dochodzi do radnych uśmiercania dzików FAME w ramach sprawdzenia odciął internet obok tego niestety od tej metody niestety prawnie zupełnie nie nie uciekniemy, ale jeżeli do tego dochodzi to taki dziki nie mogą być poddawane czynność zwanego po trosze Enia w łowisku, bo to jest kolejny czynnik, który powoduje roznoszenie wirusa myśliwi, którzy polują bądź prowadzą mocno sanitarny na terenie objętym SSE w ciągu 72 godzin nie mogą polować prowadzić ostrzału na innym terenie po to, właśnie, żeby wirusa nie rozlewać każdy odstrzał sanitarny, który będą prowadzili na zasadach polowania zbiorowego muszą zgłosić do Urzędu Gminy potrzeby podane do publicznej wiadomości oto, żeby ludzie wiedzieli, że w tym miejscu takie czynności mają być prowadzone pod, żebyśmy my jako społeczeństwo mogli takie czynności pod kontroli i po to, żeby za zapewnić bezpieczeństwo oczywiście publiczne mówimy dalej trzeba wzmocnić kontrolę i tutaj mnie po kontroli przestrzegania zasad bioasekuracji właśnie w terenie mogą do Inspekcji weterynaryjnej może wnosić mogą wnosić zarówno podmioty wykonujące Mn podmioty podmioty łowieckie szeroko pojęte, czyli temu zarządcy dzierżawcy obwodów łowieckich, ale także jednostki przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, ale również organizacje społeczne to nie tylko, których statutowym celem jest ochrona zwierząt, ale także, które zajmują się rolnictwa po to, właśnie, żeby powiedzieć sprawdzam temu co dzieje się w terenie jest absolutnie kluczowe, żeby właśnie z tego otrząsnąć czarnego zrobić bezmyślnej metody tępienia dręczenia zwierząt, która jest przeciw skuteczna i ostatecznie trwać do Ross Ross ściągania wirusa, ale mówimy też stop właśnie temu Emu etykiem mówimy stop ściganiu obywateli obywatelek pod pretekstem zmian dotyczących zwalczania chorób zakaźnych zwierząt za czyny związane z tzw. utrudnianiem zwykł polować zostało wprowadzający specustawę mówią o 2020 roku zupełnie w sposób zupełnie przekraczające to, czego ta specustawa miała dotyczyć i celem specustawy mówimy nie ścigać przestępców zwykłych osób, które pojawią się w lesie no jak właśnie tych cenowo utrudniających polowania za to, jeżeli chcecie zwalczać rzeczywiście wirus to surowo i porządnie ścigać tych, którzy nie przestrzegają zasad bioasekuracji w tym zakresie przepisów karnych naszej OSP w ustawie również się koncentruję koncentrujemy tam, gdzie jest mowa o te najbardziej drastycznych metod odstrzału sanitarnego bioasekuracji i że to jest przestrzegane zasadniczo uważamy, że powinny być traktowane jako przestępstwo, bo prowadzi do ba, bo poważnych natomiast w konsekwencji w i Pp wprowadzamy również FF wprowadzamy również regulacje związane z celem jest obowiązkową elektroniczną książką polowa po to, żeby właśnie wtedy co rzeczywiście to nie jest wpisywane, żeby nie można było niczego pisać po fakcie po danej czynności czyli, żeby znowu zwiększać kontrolę nad tym co dzieje się w terenie kontrola jest kluczowa do tego, żebyśmy poradzili sobie SM poradzili sobie z tym wirusem zarówno z punktu widzenia właśnie ochronę bieżących z punktu widzenia ochrony ludzi i chcę podkreślić to, że ten projekt, choć bardzo mocno dotyczy prawa łowieckiego i choć dużym udziałem strony społecznej wykonany to to nie jest projekt wniesiony jest ani myśliwych ani rolników tylko bardzo krótkowzroczne myślenie i takie narzędzia prawne wróci obowiązują, które nawet na sali sądowej powodują, że w zasadzie nie wiadomo co czym była dana czynność to jest zupełnie przerażające nie mogliśmy tego od kodów pływać tylko mogliśmy mieć jasne ramy tego jak trzeba zachować w terenie, a ja mam pytanie do pana Tomasza Zdrojewskiego będzie mówiła o rzeczach takich bardzo konkretnych pojawia się zakaz patrzenia zwierząt pojawia się rzek po prostu chodzi o przestrzeganie pewnych reguł, jeżeli już dochodzi do zabijania zwierząt pan należę do tych osób, który jeździł tam, gdzie polowano jak to wyglądało ja wielu innych ludzi różne różne organizacje były zaangażowane w ten proces mu monitoringowych patrolowania kontrolowania polowań odstrzałów sanitarnych szczyt szczególnie w w tym w tym czasokresie przełom roku 201920 i badania również skutków wejścia w życie ustawy bez specustawy byłego ministra Ardanowskiego premia się rozprawić z epidemią ASF po to, by zobaczyć jak to w rzeczywistości wygląda w związku z tym ZOZ zostało wykonanych zostało wykonane dziesiątki setki takich patroli społecznych miały kontrolować sytuację i i to co to co mogę powiedzieć na pewno polowania są wykonywane w sposób wyjątkowo chaotyczne nieskoordynowane, jednakże istnieją konkretne bardzo zalecenia co do tego jak wykonywać polowania to znaczy zbiorowo indywidualnie, gdzie wykonywać polowania takie, gdzie nie wykonywać i w jakim czasie one powinny następować to to precyzyjnie byli wynika ze z tego jak rozkładają się strefy występowania epidemia ASF zagrożenia epidemią ASF strefy wolne BASF natomiast ta Polska strategia działania działania myśliwych podyktowane działaniami ministrów 2 rolnictwa środowiska, jakby zdawał się w ogóle nie nie widzieć tych lekko rekomendacji i nie brać zupełnie odpowiedzialności za opłakane konsekwencje tego stanu rzeczy na grę właśnie skutek tych naszych monitoringów dowiedliśmy, że kilkadziesiąt polowań odbyło od odbyło się wówczas odbywał się wówczas bezpośrednio w strefie występowania epidemii na samym czole po pomoc czy można wyobrazić to taka najbardziej newralgiczna strefa swoje niewolno rozwijania dzików, gdzie trzeba utrzymać w ryzach sytuację to co najlepsze co można robić, ponieważ stan jest bardzo wysoka śmiertelność skutek wskutek działania wirusa, który uśmierca kilka dni zwierza się skupić się skoncentrować przede wszystkim w znajdowaniu tych bucików są wyjątkowo trwałym rezerwuarem występowania tego wirusa w środowisku natomiast działo się zupełnie odwrotnie masowe intensywne zbiorowe polowania na całej długości właściwie polskie północy południa prowadzone w tych czerwonych strefach na pograniczu tego poboru bo dlaczego właśnie, dlaczego ten nieprawidłowo prowadzony odstrzał przyczynia się do rozlewania się znoszenia Rozwiń coraz większe obszary epidemii, dlatego że dziki są rozdania w ten sposób wchodzą nowe obszary i podobnie zainfekowane, a dodatkowo wskutek takich polowań szczególnie wtedy, kiedy są to są postępowania zbiorowe i polowania prowadzone bardzo intensywnie jest wyjątkowo od wysokich odsetek tzw. postrzał, czyli zwierząt dzików zranionych odnalezione przez myśliwych wskutek tego polowania miało teorii i zapobiegać epidemii wprost proporcjonalnie mniej przyczyniają się by zwierzęta nie odnaleziono blisko mają jakiś zaroślach w krzakach przy barach nie zostaną odnalezione kolejne dzieci będą się w nich zarażać, więc na dużą skalę nie było wprowadzenie polowań niezgłaszanie polowania poręczny niezgłaszanie polowań co mam o czym pani mecenas przyznał wspomniała ma bardzo brzemienne skutki, bo bezpośrednio naraża ludzi na niebezpieczeństwo tak fizyczne zagrożenie życia zdrowia jak formalnoprawne, dlatego że te te sankcje, których też przyślą mówiliśmy są bardzo bardzo restrykcyjne wobec obywateli, którzy potoczą się na taki polowanie te polowania, o których była mowa na różne gatunki zwierząt wielokrotnie stwierdzane sytuację kiedy, kiedy polowania stwierdzone polowania zbiorowe miały charakter uroczystego, więc tzw. Hubertusa, czyli takie rady odświętne polowania myśliwych albo by były to cele stricte komercyjna komercyjne polowania, na które przyjeżdżali również dewizowe myśliwi natomiast przez tą nie określą sprawą tą swobodę wykorzystaniu tych bardzo bardzo surowych sankcji co bardzo groźne myśliwi mogą i często to praktykują zmieniają status polowania na na odstrzał sanitarny GE czemu są euro uzbrojeni w paragrafie mogą przyjąć każdego ja właściwie mogę założyć, że taka była główna albo jedna z intencji ministra Ardanowskiego przez funkcjonowanie takiej karne surowe jako przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności kontrolowani polowań wyrażone właśnie poprzez zakaz utrudniania lub przez przekazanie w polowaniach po to, żeby właśnie uniknąć społecznej kontroli, bo przypomnę, że w tamtym czasie wielokrotnie pojawiały się różne relacje różne materiały medialne nad reportaże w stacjach telewizyjnych materiały w czasie i materiały w mediach społecznościowych, które pokazywały jak jest wiele z tych zaniedbań praktyki w praktyce myśliwych i myślę, że trochę patrząc na wschód naszego kraju analogiczne praktyki wobec wobec wobec obywateli tak tutaj w tym w tym kontekście po prostu w ten sposób się próbuje zasłonić przed przed wzrokiem społeczeństwa to co tak naprawdę wyprawia się w lasach ludzkich tak naprawdę dzisiaj w lasach dużo by mówić o tych wszystkich nieprawidłowościach jakich wspomnę, bo też pani mecenas mówiła o tym, że my chcemy wzmocnić tą tą kontrole w taki sposób, żeby kontrolę prawidłowości używania strzał sanitarnych bioasekuracji myśliwych w końcu mogły wnioskować, iż samorządy samorządy Inspekcja weterynaryjna, dlatego że do tej pory to bardzo znamienne o taką kontrolą, bo kontrole mówi wnioskować właściwie tylko myśliwi leśnicy, czyli zarządcy dzierżawcy obwodów łowieckich można sobie wręcz wyobrazić jak jak ja jak to się przełożyło na faktyczną kontrolę polowań, a my to, o czym wspomniała pani mecenas przepis, który chcemy wprowadzić, ograniczając możliwość po wykonywania polowania chwilę potem po wykonaniu są pewnego dzików w strefach występowania epidemii to niezmiernie ważne, bo prawdopodobnie właśnie takie zdarzenie z doprowadziło do przeniesienia epidemii poza Polski prawdopodobnie to był właśnie czynnik czynnik ludzki, które najczęściej zmieniany, jeżeli chodzi o ten wektor przenoszenia epidemii tutaj przypadku myśliwego w przypadku nie dopełnienia wymogów wymogów bioasekuracji jest stąd stąd taka regulacja niezmiernie ważne, żeby ograniczać możliwość roznoszenia przez swoją własną niedbałość brak odpowiedzialności możliwość roznoszenia epidemii my w końcu, jeżeli mówić o samej tej bioasekuracji test to są różne różne czynności składających się procedurą coś niepewnego i różne różne akcesoria, które takiego myśliwy powinien być wyposażony i tak myśliwi powinni od Kazik miejsce odstrzału dzików co się notorycznie nie dzieje bardzo często stwierdziliśmy brak takiego skażenia co więcej, kiedy to był właśnie polowania polowania mami wykonywane jako zwykły polowania a, a potem przekształcone jako formalnie sosen czarnych kończyły się bardzo często też po kotami pokładami zwierząt pokładami dzików, kiedy one są wyłożone gdzieś jakiś polanie w lesie po wykonaniu taki strzał znowu było to miejsca nie za niezabezpieczony nie oskarżony przez myśliwych, więc to zupełnie horrendalne jakiś zaniedbania w końcu właściwie te nieprawidłowości występują dosłownie na każdym etapie tych czynności czy też kwestia właśnie skażenia to kwestia transportu, który jest odpowiednio zabezpieczone dzięki niej znajdują się w workach czy specjalnych takich zabezpieczających zmian w wannach pojemnikach należy przewozić czy w końcu wbrew dobrym praktykom zaleceniom nie są przez przewożone do najbliższych chłodnik często są przewożone na dziesiątki kilometrów dalej, kiedy nie są zabezpieczone to ta krew tych martwych zwierząt wskakuje po całej drodze ich transportu i w końcu niepodnoszenie padłych dzików to jest bardzo bardzo ważny element celem całej całej walki z epidemią ASF i mankament działań od bankami wielki problem w tych działaniach związanych z rolnikami przeciwdziałania epidemii ASF, dlatego że nie tylko występuje olbrzymia dysproporcja pomiędzy wspieraniem finansowym odstrzał dzików powiem tylko, że w tegorocznym rozporządzeniu z takich rozporządzeń ministra rolnictwa, ale o programie wczesnego wykrywania zagrożeń związanych z ASF ta dysproporcja wygląda także na odstrzał sanitarny dzików przeznacza rząd przeznacza ponad 701000zł na znajdywanie po 72 000 000 tak, bo nie luzak, a na poszukiwanie utylizację padłych zwierząt padłych dzików tylko 3 000 000 tutaj przypomnę jeszcze tę statystykę wśród padłych dzików 84% miało wirusa ASF wśród tych otrzymywanych przez myśliwych na obszarze całego kraju są tylko 4%, więc widać jak jak absurdalna 300, ale ta dysproporcja widać, gdzie prawdziwe zagrożenia, gdzie są lokowane wszystkie siły i w końcu sami myśliwi tych dzików nie podnoszą, dlatego że wielokrotnie stwierdzaliśmy w terenie od od Mazowsza Lubelszczyzny Lubelszczyzny właśnie przez Mazowsze po Wielkopolskę był bardzo szeroko pomiędzy monitoringi były prowadzone wielokrotnie były stwierdziliśmy dziki zastrzelone dzieci leżące w terenie nie zgłoszonymi podniesione przez myśliwych, więc jego kolejnych nabytków na w tym kolejny sposób, który przez swoją nieodpowiedzialność myśliwi myśliwym zdarza się przyczyniać do rozszerzenia się epidemii nie czy to dotyczyło tej samej kwestii tego, czego zbieżnej zobaczyła, gdy pan powiedział niecałe pół procenta stwierdzono u niecałe pół procenta dzików zabitych szalonego odstrzelonych oraz zdawało, że pani posłanka powiedziała, że śmiało powiedzieć tak to jest mniej więcej 04, a pani powiedziała chyba 3% mi się zdawało wtedy 56 zdjęć życzyła mocno się taka informacja, którą ja znam na pamięć chętny się przejęzyczyła to jest 04 najwyżej procent tego zaś co sprawia ewentualnie tam dobrze czy jest coś o tym jak pan zwalczał rolników na brak właśnie, gdy mówimy bioasekuracji oznacza to koszty tak, ale mówić o prywatnych zachowań na jej tutaj państwo proponują, o czym my ja chciałam tylko 1 słowem wrócić do tego lex Ardanowski, który jak tu jak mówią wcześniej to absolutnie propagandową ustawa, bo to właśnie od działaniem tej ustawy minister gaz mamy gorszy bilans SA, bo ma obowiązywać od 2014 osiemnastym roku do października dwudziestego, kiedy przestał być ministrem, bo ponad 200 za jego kadencji było ponad 200 ogniw 100 000 zwierząt zabito albo zostawią sprawy, bo to nieudana ustawa stronic nie zmieniła ale o co chodzi nam w tym sanitarnych i proszę państwa z odstrzał sanitarny był używany do płacenia, żeby myśliwi po prostu strzelali Ardanowski nie mógł sobie poradzić z tym chciał pokazać bardzo że, że będzie zabijał wszystkie dziki po prostu odstrzale sanitarnym płaci się zaostrzał za każdego dzika myśliwi dostają o pieniądze za zastrzelonego dzika z normalnym odstrzale redukcyjnym, który jest obowiązującym prawie łowieckim, bo trzeba postawić wszystko ma ono opierać się myśliwi użytkują zwierzęta dzikie i powinni zachować pewne zasady, które określają i określają określają ustawy prawo łowieckie i w tym prawie łowieckim jest kontrola populacji i tak kontrola zarówno USA czy nie europejski urząd do spraw bezpieczeństwa żywności jawi się naukowcy podkreślają, że monitoring i kontrola populacji jest podstawowym elementem, który powinien współdziałać ze zwalczaniem ASF, ale to nie jest odstrzał sanitarny tylko normalne regularny roczny odstrzał pilnowanie dobrego do odpowiedniej ilości ścieków w populacji natomiast odstrzał sanitarny jest elementem takim specjalnym, który powinien być wykorzystywany tylko specjalnych sytuacjach dlatego my w naszej ustawie określiliśmy dokładnie, kiedy może być wykorzystywany daliśmy dokładne opisy jak powinna być zachowana bioasekuracja tak jak pan Tomasz powiedział jak powinny być przewożone dziki gdzie, bo nie może być także terenów, gdzie jest ASF od ochrony dzikiej rozwodzi się czy do utylizacji dbania, o ile tam set kilometrów określamy to dokładnie w ustawie i w tej ustawie jako wiceprzewodnicząca komisji rolnictwa spotykam się wciąż taką wojną między myśliwymi rolnikami ochronce chciałaby, żeby to się po prostu zakończyło, bo walka z, a zatem wymaga, żebyśmy się wszyscy dogadali wszyscy zrozumieli, gdzie jest cel cel jest uwolnienie hodowli świń od ASF u w związku z tym, że mamy tak dużo przypadków, czyli w środowisku jest bardzo dużo przypadków ASF wirusa nie można go Skrzypkowi w Planicy tego środowiska, bo tak jak w co pokazuje, że do 6 tygodni o odpadnięcia jest najwięcej w środowisku najwięcej jest około 50 do 100km takich hot spotach wokół ogniska, które znaleziono, czyli wokół przypadku i SA podaje, że najważniejsze jest, aby wzmocnić można też wrzenie zbierania właśnie tych padłych zwierząt w tym terenie w ciągu pierwszych 6 miesięcy pochyli się najwięcej następuję Ross możemy powiedzieć przejść dalej wirusa i Pani Poseł ja nie chcę bardzo panie się przez przeszkody mam jeszcze, bo my mamy tak naprawdę wypominać do końca jeśli będzie od tej ustawy, ale wolniejsze dla rolników jest najważniejsza jest by utrzymać swoje stada i bezpieczeństwo to zachowanie bioasekuracja tak pani redaktor powiedziała bioasekuracji ja to zapobieganie wniknięcia wirusa do do ośrodka myślę, że po pandemii większość z nich bezrozumnie mała, że wirus przedostaje się bardzo, łatwo więc są potrzebne maty dezynfekcyjne pieniądze świadomość i metę rolnikom chcemy chcemy, żeby było to w 100% odpłatny tak byśmy chcieli natomiast jeszcze 1 sprawa w 2018 roku co piąty rolnik nie otrzymał odszkodowania za wybicie stada, a w 2019 już co drugi 40% rolników nie dostało odszkodowania z powodu niezachowania bioasekuracji naszym zdaniem jest absolutnie nieuczciwe to powoduje, że rolnicy później w ogóle albo nie hodują albo nie chcą zachowywać bioasekuracji już, bo uważają, że jeżeli ktoś w niewielkim stopniu nie zachowa wiosek burcie jakiś tam będzie uchybienie z jego winy, a miał nie daje się odszkodowania no w zasadzie jest to absolutnie przeciw skuteczna, więc w naszej ustawie zapisano, iż ma być elastyczne takie tzw. elastyczny, że nie jest to po z winy rolnika, bo podlega formalnie odszkodowaniu albo jest ono pomniejszane o jakiś procent to jest strasznie ważne w tej sytuacji zwalczania choroby i jakby pozytywnego zrozumienia na czym polega wiosek kuracja, dlaczego należy nam odszkodowanie, dlaczego powinniśmy to te odszkodowania dostawać, dlaczego powinniśmy zachować bioasekuracji jeszcze 1 sprawa cały czas europejski urząd bezpieczeństwo mówi o tym, że my musimy się przyzwyczajać do tego, że wirus for w tym środowisku będzie, ale musimy się nauczyć świadomie wspólnie przedsiębiorcy rolnicy myśliwi przeciwdziałać przedni przenikaniu tego wirusa do hodowli dzięki temu będzie mogła normalnie funkcjonować środowisko oraz no cóż będziemy dalej śledzić losy tego projektu został złożony będzie przerwa wakacyjna szansy nie ma nic nie może powiedział, przyznając znający matematykę i działania obecnego Sejmu na to może być równie dobrze także Pani Marszałek Witek nie nada temu projektowi numeru, chociaż będziemy o to walczyć albo będzie się to przyciągało w nieskończoność i ale samo złożenie dyskusja i mówienie o tym pokazanie dobrych rozwiązań może zmusić rządzących do zmiany zmiany stosunków w ogóle do zwalczania metod zwalczania, bo to jest dla nas najważniejsze o tym wszyscy mówimy niezależnie od tego czy mówią to przedsiębiorcy rolnicy czy organizację posłowie wszyscy chcą, żeby środowisko było bezpieczne gospodarka funkcjonowała państwa bardzo serdecznie państwu dziękuję te powiedziałam będziemy śledzić co dalej z projektem dziękuję by zechcieli państwo poświęcić sobotę ten swój czas, a byli z nami pani posłanka Platformy Obywatelskiej pani Dorota niedziela dziękuję dziękuję bardzo, do widzenia państwu pani mecenas Karolina Kuszlewicz dziękuję bardzo, dziękuję i pan Tomasz Zdrojewski reprezentujący koalicję niech żyję dziękuję bardzo, do widzenia do widzenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM
-
-
45:41 W studio: dr inż. Urszula Sołtysiak
-
48:23 W studio: Michał Bryda-Przybyszewski
-
43:29 W studio: Anna Lisiecka
-
51:16 W studio: dr Piotr Kendziorek
REKLAMA
POPULARNE
-
27.01.2018 19:00 Weekend Radia TOK FM41:56 W studio: Stanisław Biega
-
18.03.2017 19:00 Weekend Radia TOK FM41:51 W studio: dr Anna Kalinowska
-
22.04.2017 20:00 Weekend Radia TOK FM42:03 W studio: Zenon Kruczyński
-
-
19.12.2020 23:00 Weekend Radia TOK FM53:16 W studio: Dariusz Kortko , Jerzy Porębski
-
04.07.2020 19:00 Weekend Radia TOK FM41:17 W studio: Arkadiusz Szaraniec
-
03.07.2021 22:00 Weekend Radia TOK FM50:20 W studio: Dorota Zielińska
-
29.05.2021 21:00 Weekend Radia TOK FM51:03 W studio: Piotr Trybalski
-
27.11.2021 23:00 Weekend Radia TOK FM46:36 W studio: Anna Kamińska
-
05.12.2020 20:00 Weekend Radia TOK FM51:51 W studio: mec. Karolina Kuszlewicz , Renata Markowska
-
27.06.2020 21:00 Weekend Radia TOK FM41:36 W studio: Bartosz Żurawiecki
-
10.10.2020 21:00 Weekend Radia TOK FM49:23 W studio: Krystyna Palmowska
-
09.12.2017 20:00 Weekend Radia TOK FM45:01 W studio: dr hab. inż Artur Badyda , dr Ludomir Duda
-
31.10.2020 21:00 Weekend Radia TOK FM49:18 W studio: Iwona Blecharczyk
-
03.12.2022 23:00 Weekend Radia TOK FM41:03 W studio: Krzysztof Tomasik
-
29.10.2022 23:00 Weekend Radia TOK FM48:57 W studio: Natalia Koryncka-Gruz
-
06.06.2020 21:00 Weekend Radia TOK FM51:11 W studio: Bożena Janicka
-
27.08.2022 23:00 Weekend Radia TOK FM49:22 W studio: Agnieszka Dąbrowska (Muzeum Warszawy) , Grażyna Hase
-
29.02.2020 21:04 Weekend Radia TOK FM49:07 W studio: Malwina Seklecka
-
19.02.2022 22:00 Weekend Radia TOK FM52:03 W studio: dr Jagna Kudła
-
12.11.2022 23:00 Weekend Radia TOK FM48:59 W studio: Jaga Hupało
-
07.08.2021 22:00 Weekend Radia TOK FM44:37 W studio: Zofia Brzozowska
-
27.08.2022 22:00 Weekend Radia TOK FM45:55 W studio: Beata Ciepła , Ewelina Łobodziec
-
-
02.04.2022 23:00 Weekend Radia TOK FM51:36 W studio: dr hab. Magdalena Dudkiewicz
-
08.05.2021 21:00 Weekend Radia TOK FM52:04 W studio: dr Jagna Kudła
-
-
24.10.2020 21:00 Weekend Radia TOK FM48:34 W studio: Grzegorz Głuszak
-
26.02.2022 22:00 Weekend Radia TOK FM52:21 W studio: Aneta Sitkiewicz , Jakub Grzelak
-
17.10.2020 20:00 Weekend Radia TOK FM53:16 W studio: prof. Szymon Malinowski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL