Branża hotelarska: Nie jesteśmy upoważnieni, aby sprawdzać czy ktoś jest zaszczepiony.. To są dane wrażliwe

Poranek Radia TOK FM - Weekend
2021-06-06 08:00

poranek Radia TOK FM Ujka ósma 62 godzina poranka Karolina Głowacka przy mikrofonie Tomasz Kopka jest wydawcą programu Maciej Gorczyński program realizuje i będziemy państwem właśnie przez godzinę w tym czasie podsumujemy politycznie tydzień tematy to możliwy powrót do polityki Donalda Tuska coraz bliższy jak się wydaje sprawy Białorusi, a także zbliżające się wybory w Rzeszowie teraz nie chcę państwa specjalnie denerwować, ale dziś kończy się już długi weekend Rozwiń » pierwszy po uruchomieniu hoteli jeszcze nie w pełnym wymiarze, ale jednak w związku z tym postanowiliśmy sprawdzić, jakie są nastroje w branży nie jest z nami pan Marcin Mączyński sekretarz generalny Izby gospodarczej hotelarstwa polskiego dzień dobre dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu taka wiedza operacyjna jest taka, że o miejsce w hotelu było bardzo trudno, jakie są nastroje branży to fakty mieliśmy niezłą frekwencję w ten długi weekend czerwcowy to pierwszy długi weekend w tym roku, któremu hotelarze mogli przyjmować gości mimo tego limitu 50%owego stąd faktycznie było trudno z miejscami i trudno było dobrych miejscowościach turystycznych wypoczynkowych znaleźć jakiś wolny pokój jaskółka wiosny nie czyni także proszę pamiętać, że to my mamy pierwszy dobry weekend to to jeszcze niewiele oznacza branża cały czas poturbowana bardzo trudnej sytuacji będzie ku lepszemu od dzisiaj można organizować imprezy okolicznościowe dla 150 osób to jest rozumiem ważna informacja, bo hotele są powiązane przecież z branżą weselną chociażby tak oczywiście to to jeden z ważnych elementów działania Operacyjnego hotelu jak również przychodów to właśnie są sale konferencyjne i imprezy okolicznościowe, które w większości przypadków na tych dużych powierzchniach się odbywają także teraz gdzieś czy jest drożej no na pewno trochę drożej jest proszę zobaczyć jak drożeją produkty chociażby spożywczej inflacja niestety zaczyna się rozpędzać głos ostatnio podał wyniki no niestety nie są to najlepsze wyniki także tak troszeczkę musieliśmy podnieść ceny proszę też pamiętać, że do tej pory działaliśmy możliwości 50% swoich pokoi, które mamy do dyspozycji i ta oferowana była na mniejszym poziomie to podobnie jak liniach lotniczych jeśli leci mniejszy samolot szybciej się sprzedają bilety to cena jest trochę droższa podobnie jest tutaj fotela jak nie pytam z żadnym nastrojem ocennym pytam po prostu strategie, jakie są stosowane przez hotele, bo nie spodziewam się, żeby tylko inflacja była pokryta w tych wyższych cenach tak bym sądziła, że są w ogóle wyższy, żeby jakoś się z tego kryzysu szybciej odbić, a ja bym nie mówił, że my chcemy się odbić, podwyższając ceny, bo to, żebyśmy osiągnęli to jest bardzo bardzo długi proces naszej analizy ankiet, które wypełniającą miesiąc hotelarze wynika, że pierwsza zarobiona złotówka pierwsze zyski w hotelach pojawi się dopiero w 2023 lub 20002004. roku także to jeszcze jest daleka perspektywa proszę zwrócić uwagę, że musieliśmy bardzo dużo pracowników niestety zwolnić ponad 100 000 osób straciło miejsca pracy w sektorze hotelowym hotelarskim dzisiaj musimy powoli zatrudniać pracowników wynagrodzenie myśli pani sekretarz, żebyśmy mogli zatrzymać się powiedział pan, że pierwsza złotówka będzie zrobiona 20232024 co znaczy prezes się pojawi te pieniądze, jakie do tej pory będą wpływały do hoteli hotelarze to będą na pokrycie długów, o co chodzi tak na pokrycie strat, które cały czas mamy nawet dzisiaj przy obłożeniu 50%owym z reguły hotelarze zarabiają dopiero jeśli przekroczymy ten magiczny próg 50% obłożenia wtedy dopiero jest możliwości na zarobienie, a pierwszej złotówki na pierwszy jest także tych z daleka perspektywa my straciliśmy jako sektor około 1 000 000 000zł przychodu w każdym miesiącu proszę policzyć 15 miesięcy o różnych ograniczeń to są gigantyczne straty, które są do do odrobienia mnie działamy na na marżach rzędu 50% tylko 3 naprawdę parę procentowe marże, na których pracuje pytam teraz perspektywy osób, które po prostu do hoteli chcą wybierać, czyli pan teraz mówi, że niema co się spodziewać się bardzo istotnych podwyżek cen jeśli będą wolne miejsca tu też należy patrzeć z drugiej strony jeśli oferowanie jest już bardzo niskim poziomie, a potem ceny być może będą trochę wyższe apeluje jeśli ktoś chce spędzić zachęcam do tego, żeby spędzali Polacy lato i wakacje w polskich hotelach, żeby nie odkładać decyzji, żeby szybko robić rezerwacje, o czym prędzej zrobimy rezerwację tym cena będzie na pewno niższa warto też podkreślić, że do limitu 50%owego nie są wliczane osoby zaszczepione słyszeliśmy informacje dopiero 10czerwca będzie można oficjalnie potwierdzić ale, toteż jest istotna informacja, bo na dużo mamy na dużo nie jest to liczba do pominięcia osób zaszczepionych tak oczywiście, ale tutaj pojawiają się pierwsze wątpliwości wczoraj wysłaliśmy oficjalne pismo z pytaniami do Ministerstwa Zdrowia i do ministerstwa rozwoju pracy i technologii my jako hotelarze nie jesteśmy upoważnieni mamy takich upoważnień do tego, żeby sprawdzać czy ktoś jest zaszczepiony czy nie to są dane wrażliwe medyczne i my tego nie możemy robić już mieliśmy pierwsze takie pytania naszych gości na jakiej podstawie my chcemy sprawdzać czy ktoś zaszczepiony czy nie także tutaj też, aby w UE przecież, że dno opada, ale od tak, ale są dane wrażliwe to są dane wrażliwe medyczne i my do tego nie mamy uprawnienia jeśli zmienią się przepisy jeśli zmieni rozporządzenie, w którym będziemy dopisani do do tej instytucji, które mogą sprawdzać czy ktoś zaszczepiony czy nie dzisiaj Straż Graniczna dzisiaj policja i inne instytucje mogą sprawdzać my tego nie możemy sprawdzać czy będą teraz mówi, że jest dziura w przepisach i że to co minister mówi to w mieście dobrze będą w środę powiedział cytuję do każdego wprowadzonego dotąd limitu nie są wliczane osoby zaszczepione jeśli ktoś jest zaszczepiony nie będzie liczony m.in. w limitach hotelowych czy konferencyjnych czy są słowa ministra nie może tego wprowadzić w życie tak naszym zdaniem my nie możemy tego weryfikować nie mając podstawy prawnej do tego, żeby weryfikować nad rozporządzeniem, które się pojawił faktycznie jest taki zapis mówiący o tym, że osoby zaszczepione nie wliczają się do do limitów jednak nie ma podstawy prawnej na jakim my możemy w zasadzie to sprawdzać weryfikować tak jak wcześniej wspomniano są dane wrażliwe medyczne i większość hotelarzy te te podmioty, które niektóre hotele są świadczą usługi medyczne wtedy to są zakłady lecznicze i one mogą zresztą wcześniej mogły przyjmować tylko osoby, które są zaszczepione mogą sprawdzać, bo takie hotele sensu stricte naszym zdaniem nie mogą tutaj apel do strony rządowej, żeby szybko zostało doprecyzowane, żeby było uzupełnia rozporządzenie np. czy dodatkowo ustawa, czego państwo potrzebuje branża my potrzebujemy jasnego aktu prawnego, który mam to pozwoli to podobnie cofnijmy się trochę wstecz słynne delegacje służbowe, gdzie działaliśmy na zasadzie oświadczenia i nikt im nie mogliśmy tego weryfikować nie byliśmy też do tego uprawnieni większość naszych gości podpisywała, że jest delegacji służbowej, a później okazywało były różne kręcone, a firmy że, że wcale takiej delegacji służbowych nie byli także my chcemy działać na pełnych zasadach zgodnie z przepisami prawa i tutaj dla nas ważne, żeby odpowiednia podstawa prawna do tego, żeby hotelarze mogli w sposób legalny sprawdzać czy ktoś zaszczepiony czy nie chciałbym porozmawiać, z czym o tym, o czym pan wspomniało personelu ogromnej liczbie osób, które straciła pracę spodziewam się część z nich po prostu się przebranżowić, a w międzyczasie sytuacja trwała bardzo długo jak to wygląda pana perspektywy co pan można powiedzieć tak faktycznie mamy dzisiaj bardzo trudną sytuację powoli tak jak pani wspomniała tak jak, a widzimy nasi goście zaczynają wracać mamy luzowane obostrzenia to oznacza, że musimy zacząć utrudniać pracowników na wszystkich stanowiskach i jest problem część osób się przebranżowić była część boi się wracać do do hoteli część poszła do innych sektorów też, dlaczego się boją iść do hoteli no nie wiemy co będzie czy będzie czwarta fala nie będzie kolejnych zwolnień, ale ja tutaj apeluje i informuje, że Polacy na pewno będą podróżowali mamy w genach podróżowanie prędzej czy później ktoś wszystko skończy hotele zaczną normalnie funkcjonować i i to na pewno będą bezpieczne miejsca pracy także jeśli ktoś się waha to uważam, że spokojnie może aplikować, a miejsc pracy w hotelach dziś jest naprawdę dużo, które hotele najmocniej odczułem te sytuacje mniejsze większe w regionalnie może jest zróżnicowany o zdecydowanie najbardziej hotele miejskiej hotele konferencyjne kongresowe to są te hotele, które najbardziej ucierpiały na na pandemii tam praktycznie od 15 miesięcy nie ma nie ma ruchu takich hoteli miejskich konferencyjny kongresowy jest 70% całego rynku hotelarskiego także to pokazuje też gigantyczną skalę proszę popatrzyć na Kraków na chociażby na Warszawę w centrum Warszawy jest parę hoteli, które cały czas funkcjonują właściciele nie widzą jeszcze takiego popytu, żeby te hotele otwierać dziękuję bardzo, za rozmowę pan mat Marcin Mączyński sekretarz generalny Izby gospodarczej hotelarstwa polskiego dziękuję panu dziękuję bardzo, ósma 18 za chwilę będzie skrót informacji Radia TOK FM, a potem rozpoczniemy podsumowania polityczne tygodnie dłuższe niż zwykle moc tematów będzie z nami prof. Renata Mieńkowska-Norkiene z katedry polityki Unii Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Michał Potocki z Dziennika gazety prawnej będziemy rozmawiać z perspektywy białoruskiej unijnej polskiej, a w po ósmy 40 już typowo polskie podwórko, czyli m.in. o prawie o podobnym zbliżającą się o powrocie do polityki Donalda Tuska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!