REKLAMA

Jedna planeta, jedno życie: jak kryzys klimatyczny zmienia sprzedaż

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-06-07 10:10
Czas trwania:
23:46 min.
Udostępnij:

Jak kryzys klimatyczny zmienia sprzedaż przez internet? Czy przemysł musi wziąć udział w transformacji klimatycznej? Jakich surowców powinno się używać przy produkcji opakowań? Czy opinia konsumentów wpływa na zmianę surowców, z których wykonuje się opakowania? Jakie działania są podejmowane na rynku, żeby ograniczyć liczbę opakowań? "Plastik padł ofiarą swojego sukcesu" - mówi Adam Gromadzki, ekspert do spraw opakowań logistycznych w firmie LPP, w rozmowie ze Stanisławem Skarżyńskim. Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał w ramach projektu ekologicznego 1 planeta jedno życie to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej jak kryzys klimatyczny zmienia sprzedaż przez internet ósma 10 podcast gazety wyborczej Stanisław Skarżyński Gazeta wyborcza dzień dobry często rozmawiamy o przyszłości albo wieszczy katastrofę klimatyczną wywołaną nieokiełznaną konsumpcję albo rozwodził się nad tym jak to u progu 2002. wieku będziemy mieć już tylko jedno ubranie, które będziemy sobie Rozwiń » programować, wybierając fason kolor długość rękawa tak dyskusja o globalnym ociepleniu kryzysie klimatycznym odpływa w nieokreśloną przyszłość, a gubi się to co dzieje się dziś i co możemy robić dlatego państwo i moim gościem w dzisiejszym odcinku ósmej 10 jest Adam Gromadzki ekspert do spraw opakowań logistycznych firmie LPP dzień dobry dziękuję bardzo, cieszę się na naszą rozmowę, bo niedawno miałem przyjemność rozmawiać z profesorem z piwem Evansem uniwersytetów Cambridge światowej sławy specjalistą od optymalizacji procesów przemysłowych rozmawialiśmy o przyszłości i z tej rozmowy wyłania się czarny obraz tego jak wygląda sytuacja dziś, bo co z tego, że wymienimy samochody z diesli na elektryczne skoro wskaźnik załadowania ciężarówek w wielkiej Brytanii to zaledwie 27%, więc takim albo jakim, ale nadal będziemy wozić tym samochodem powietrza traci na tym środowisko klienci kupują drożej firmy zarabiają mniej i dlatego mam podejrzenie, że pan dział dział opakowań logistycznych to jest jeden z kluczowych elementów tej układanki o roli firm w Zielonej transformacji czy to jest właściwa intuicja dokładnie się prof. Evans w swoim artykule wskazuje, że interesy ekonomiczne firmy mogą być bardzo zbieżne z interesami środowiskowymi to znaczy optymalizacje, które prowadzą do obniżki kosztów do przyspieszenia bądź innych optymalizacji produkcji mogą nawet doprowadzić do oczu umożliwić neutralność klimatyczną i produkcji w moim przypadku moim głównym, jakby pole zainteresowań są opakowania i tutaj istnieje ogromne pole do optymalizacji produkcji, które nie tylko obniża koszty, ale właśnie ma ogromny wpływ się na ograniczenie negatywnego wpływu, ale naszej działalności na środowisko naturalne, czyli rozumiem, że pan specjalizuje się w tym, że jeżeli ktoś wejdzie na stronę internetową sklepu kupić sobie nie wiem koszulkę buty to potem takie zamówienie trafia do waszego magazynu, w którym ta paczka musi zostać spakowana i wysłana pana zadaniem jest to, żeby z 1 strony zamówić takie opakowania, które nie są wykonane jakiś strasznych rzeczy z drugiej strony, żeby te rozmiary były dobre i żeby taką paczkę można było wygodnie pakować, żeby się firmie Pp opłacało, żeby klient dostał w efekcie lepszą cenę i żeby środowisko straciło na tej historii jak najmniej dokładnie tak, żeby w ogóle sprzedaż internetowa miała sens musi być bardzo efektywna, a efektywna sprzedaż taka, gdzie wszystkie procesy są poukładane, gdzie wszystkie materiały między nimi opakowania, które używamy są łatwe w użyciu i są bardzo dobrze dostosowane do tego co sprzedajemy jeszcze kilka lat temu myślę, że każdy z naszych pierwsze zakupy internetowe robi to mógł otrzymać np. karta pamięci pudle wielkości odkurzaczach to czas na szczęście już minęły już tak drastyczne przykłady raczej należą do przeszłości natomiast kilka lat temu jeszcze PPP chowaliśmy ma się co widać to podwójnie, czyli najpierw towar szedł do boksu kartonowego następnie jeszcze zabezpieczone są biedakami to bardzo nieefektywna, a pierwsze podwójne opakowaniu oznacza podwójny koszt operacji, czyli i po prostu pakowaliśmy dłużej tak wdrożeń po drugie, musieliśmy zakupić 2 różne typy opakowania także już samo wyeliminowanie soli Paka i pakowanie tylko do boksu kartonowego spowodowało znaczny wzrost efektywności, a tym samym korzyści dla firma dla środowiska następnym problemem, jaki zauważyliśmy było niedopasowanie opakowań do wielkości zamówień klienci składają bardzo różne zamówienia to mogą być 71 par skarpetek może będą jeszcze 12 swetry, a może kurtka kilka rodziców do każdego takiego zamówienia oczywiście nie jesteśmy w stanie wyprodukować nieskończonej liczby wielkości opakowań także idealnie dopasować, ale już paru letnie doświadczenie w branży pokazało nam, że kilkanaście 13 dokładnie np. w rodzaju rokowań w błędzie rezerw pozwala nam bardzo dobre dopasowanie wielkości bodźca do wielkości zamówienia tym samym oszczędzamy nie tylko na materiale tak, że do produkcji opakowania kartonowego oszczędzamy również wypełniacza wypełniać jest używane ich marsz jest używane we wszystkich resortach o to, żeby zapobiec przemieszczaniu się towarów wysyłce i tym samym uszkodzeniu bądź opisanie takiego towaru dobre dopasowanie zapewnia nam eliminacje no bo nie całkowitą bardzo stosujemy, ponieważ bardzo bardzo małym procencie naszych paczek, a jeżeli stosujemy stosuje wypełniacze papierowe z papieru z recyklingu, czyli to jest także jakiś czas temu kilka lat temu, kiedy przychodziło zamówienie to opakować brał pudełko tekturowe wkładał do niego te rzeczy, które zostały zamówione dodawał do tego np. nie wiem woli Bolkowa tak, która jest plastiku zamykał pudełko zawija je folią, żeby to było nie wiem wodoodporne czy nawet, więc do końca po co teraz jest tak, że bierze pudełko pudełko jest lepiej dopasowane kształtem rozmiarem do zamówienia wkłada do środka z grubsza te same produkty, bo pan specjalizuje się w opakowaniach, więc nie będę pytał co się zmienia w produkcji wkłada do tego papier z recyklingu jako ten wypełnia zamyka zakleja pudełko do budynku jest tak zrobione żona w zasadzie spełnia i tę rolę pudełka i tę rolę wcześniejszej Foley tak tak można powiedzieć faktycznie ten pierwszy przykład brzmiało ono strasznie tak dużo folii dopasowane opakowanie, czyli wozimy powietrza dodatkowo płacimy drożej za większe opakowanie potrzeba dodatkowo używamy zbędnego wypełniać, który jest obciążeniem dla środowiska no oczywiście dla firmy tak było wypełniać kosztuje, a my, żeby dobrze dopasować opakowanie do towaru musimy zwrócić uwagę nie tylko na wielkość tego opakowania, ale jeszcze materiał oczywiście można spakować i nie zmienię koszulkę do pudła sektorowego cieszy się, że doskonale zabezpieczona natomiast zauważyliśmy, że część zamówień może być pakowano do opakowań odchodzą tak tak to nazwę, czyli zamiast do OFE po 2 groby, które możemy spakować taką koszulkę czy skarpetki do koperty papierowej koperta jest dzisiejsza zużywa mniej surowców i co bardzo ważne nie potrzebuje żadnej wypełniacze takie koperty prowadziliśmy już około rok temu w zasadzie 2 rodzaje oparte jednak też te, które jest troszeczkę grubsza mocniejsza można je również takim muszelki ta, która jak się tworzy można do niej coś włożyć w zakresie doskonale dopasowuje się do zawartości i używamy głównie do małych zamówień, ale jak ktoś zamówi się pakiet wsparci przez okienko używamy też innych oparte na takich cienkich pojedynczej warstw papieru, które doskonale spełniają swą rolę się wysyłka z naszych salonów procesy by wysyłki salonów przyspieszy oczywiście w czasach covidowych jak galerie były zamknięte i zauważyliśmy, że salony po prostu nie stać zamknięte mogą również sprzedawać online i właśnie takie cienkie kopertę doskonale sprawdzają się środek feldmarszałka zajmują mało miejsca, a jednocześnie zapewniały dostateczny stopień ochrony i funkcjonalności dla produktu zmienił się materiału to znaczy zamiast pudełka owiniętego taśmą mamy pudełko ja mam czasami taki niepokój czy te pudełka są rzeczywiście ekologiczne czy uda się zrobić z papieru takie rzeczywiście pudełko tekturowe, który będzie zabezpieczać czczone np. zawierają jakąś domieszkę plastiku albo czy one są powleczone, żeby były wodoodporne i e-commerce się również dystrybucji używamy wyłącznie papierów recyklingu i można powiedzieć, że opakowania dzielimy albo na plastikowe albo na papierosach my wybraliśmy model papierowy się z 2 powodów po pierwsze, plastik nie jest materiałem odnawialnym to jest produkt przetwórstwa ropy naftowej i chociaż kiedyś wydawało się, że jest odpowiedział nam odpowiedzieć wszystkie problemy przemysłu jest lekki wytrzymały przede wszystkim bardzo tani to jednak padł ofiarą swojego sukcesu w tej chwili zbyt dużo zarabia w środowisku i nie bardzo jest przedstawimy przetwarzać nie jest biodegradowalne tak także zalega to jest środowisko no to już na wieki natomiast papier dla odmiany po pierwsze jest surowcem odnawialnym także by to definiuje stopień ekologiczności naszych opakowań przemysł drzewny sadzi lasy eksploatuje lasy i stąd pochodzi papier na opakowania te opakowania potem są już, że ta przetwarzana powstaje z nich pulpy papierowej z tej ulgi powstaje papier nowe opakowania i właśnie na praktycznie 100% opakowań, które kupujemy dla e-commerce i dla naszej dystrybucji w Polsce pochodzi z recykling, czyli papieru przetworzonego taki papier jest nie tylko materia odnawialnym, ale jest również biodegradowalne, czyli nawet jeśli zostanie źle segregowane to jest materiałem deklarowane, ale takie bardzo łatwo się przetwarza także duża część papieru jednak trafia do recyklingu trafia do przetwórstwa powstaje z niego materiał, z którego mogą powstać kolejne opakowania to jak definiuje stopień ekologiczności Łukasz czyli, jeżeli kupimy koszulkę ona przyjdzie w tej papierowej kopercie wrzucimy te koperty do pojemnika na odpady reset księgowane możemy spodziewać, że kiedy za rok kupimy koszulkę taką ofertę tak naprawdę pewien sposób do nas wraca dokładnie tak tak jak się jak i dajemy drugie życie temu kartelowi no tak w przeszłości, skąd bierze się główna presja to znaczy, bo z 1 strony jest presja klientów, bo spodziewam się mieszka w wielkiej Brytanii tutaj np. już firma nie odważyłaby się wysłać klientowi opakowania takiego jak nie wiem jeszcze 510 lat temu, bo to byłby pewnie ostatni moment, w którym dostaliby zamówień, więc jest presja klientów, żeby dostać ekologiczne opakowania drugi jest właśnie optymalizacja kosztowa po i mniej wydać na opakowania tym lepszą cenę możecie zaoferować klientowi i tym więcej na zrobić to jest cel przedsiębiorstwa i trzeci to jest presja ze strony regulatorów czy ze strony Unii Europejskiej albo kraju, jakby miał pan powiedzieć w jakim proporcje te elementy się ze sobą łączą, które są dla nas najważniejsze i skąd bierze presja na zmianę w kierunku neutralności klimatycznej czy Zielonej transformacji wszystkie 3 elementy są bardzo ważne natomiast jest jeszcze czwarty element firma po prostu mogą chcieć atakować bardziej ekologicznie po to, żeby być tak postrzegana i czuć taką misję tak, żeby zostawić po sobie coś coś więcej niż kopali przetworzonego plastiku natomiast Szcze te elementy, które pan wymienił zacznę może ostatni presji regulatorów faktycznie na plastik nakładane są coraz nowe podatki to również jak zmniejsza atrakcyjność plastiku jako materiału opakowaniowego i powoduje plastik jest troszeczkę droższe w stosunku do papieru wisi wprawie sposób planami w przyszłości niedalekiej ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producentów tak naprawdę jeszcze Niewiem dokładnie tam się znajdzie natomiast takich może mniej przecieków, ale informacji medialnych wynika, że jednak tam, gdzie producenci będą używać materiałów przetworzonych z recyklingu opłaty będą znacznie mniejsze toteż, jakby większa atrakcyjność materiału z recyklingu w przeciwieństwie do materiałów pierwotnych w szczególności do pościgu mamy wreszcie presję klientów się tak dzisiaj klienci nawet często w swoich komentarzach po zakupie komentuje tak podoba się to, że używamy materiał z recyklingu, że nie używam zbędne wypełniaczy, że nasze opakowania wyglądają bardziej ekologicznie być może niższe niż inne staram się spadkami toteż, jakby motywuje nas dalsze prace także jak najbardziej w tym wizowe naszych lokowanie pod tym kątem jest jeszcze oczywiście aspekt finansowy to bardzo fajnie, że interesy ekonomiczne i środowiskowe często są zbieżne, bo pomieszanie opakowań się tak jak 6 wspomniałem dostosowanie do wielkości jak optymalizowanie wielkości i ilości materiału użytego do opakowania, bo po pierwsze, mniej odpadów potem może postaci zostać wprowadzona gdzieś tam do środowiska czy się do przetwórstwa, a po drugie, mniej materiału też mniejsze koszty czy tu interesuje najbardziej zbieżne to mamy taką paczkę klient kupił przez internet paczka została spakowana i pojawia się następny problem to znaczy właściwie szaty patrzy jeszcze zawieźć do klienta najlepiej pod jego drzwi albo do paczkomatów tuż obok jego dom i tutaj rozumiem wasza możliwość wpływania na to jak to co się dzieje jest już dużo mniejsza, bo korzystacie z usług zewnętrznych firm kurierskich czy poczty czy macie możliwość wpływania na to, żeby te firmy nie woziły powietrza nie tylko waszych pudełkach, bo wasza odpowiedzialność jest taka, żeby to pudełko było dobrze spakowane, ale potem czy takie pudełko będzie jechać samo czy dobrze wypchaną ciężarówką Otóż tutaj pytanie czy wy macie na to jakiś wpływ mamy wpływ naszych magazynach komiksowych, ponieważ codziennie pakujemy dziesiątki tysięcy paczek i oczywiście nasza współpraca z kurierami polega m.in. na tym, żeby optymalizować transporty optymalizować miejsce na ciężarówkach, jakie zajmą nasze paczki, czyli tak jak pan redaktor wspomniał wcześniej optymalizuje wielkość naszych paczek, czyli staramy się jak najmniejsze jak najwięcej tych paczek weszło do 1 auta Kurskiego natomiast się tym wolumenie, który mamy i warunkach współpracy z kurierami staramy się by auta były jak najbardziej na 100% zapełnione, czyli auto Puszcza magazyn lata jedziesz do sortowni to powinno być spełnione w całości później natomiast to już jest interes firmy kurierskiej tutaj wierzę, że firmy tak jak każda inna firma próbują optymalizować swoje koszty i maksymalizować zyski także też z pewnością tak to robią, żeby jak najbardziej ich auta, które już dowozu nasze paczki do klientów było jak najbardziej spełniona i teraz jeszcze jest pytanie o przyszłości pewnie jest tak na co tak pan naprawdę czeka, bo teraz ta sytuacja, w której no realizuje pan strategię firmy, ale te za rogiem czają się różne ekscytującej nowinki i mam pytanie np. o to kiedy np. przejdziemy na biodegradowalne opakowania czy już nie papier, który jest refundowany takie opakowanie, które możemy włożyć w zasadzie do kompostu i ona się tam rozłoży i czy są takie rzeczy, na które pan tak naprawdę ciekawi Commercial, które rzeczywiście będą zrewolucjonizują jeszcze raz ten biznesu w zasadzie papier jest materią biodegradowalne także to jest jedna z przyczyn, dla których zdecydowaliśmy się używać papieru jako naszego głównego materiału opakowania natomiast jeżelibyśmy winna biodegradowalnych foliach i faktycznie takie materiały jeszcze chwili istnieją natomiast na przeszkodzie jak dalej to szerszego stosowania takich materiałów, a jest jeszcze w sumie interes ekonomiczny, bo ten materiał jednak dużo droższe i do szerszego stosowania na razie jeszcze nie dojdzie, a poza materiałami np. jeżeli chodzi o proces zamawiania czy macie takie oczekiwania ze strony klientów, żeby np. nie optymalizować wysyłki w czasie tylko właśnie w koszcie środowiskowym, że klient może poczekać Niewiem 3 dni dłużej albo tydzień dłużej, jeżeli będzie miał przekonanie, że ta jego paczka jechała wypchanym samochodem, że to wszystko odbywało się w sposób zoptymalizowany środowiskowo dopóki nasze samochody będą wychodziły pełne paczek tak, czyli praktycznie 100% załadowana do sortowni to myślę, że nie jest takie ważne natomiast część naszych klientów np. decyduje się na odbiór zamówienia w salonach tu mamy pewne pole do działania ponieważ, jeżeli konsolidujemy kilka kilkanaście paczek do odbioru w 1 salonie i wsadzamy do 1 dużego kartonu zbiorczego tak oto, żeby obciążyć, żeby transport tylko 1 paczką z kilkunastu paczek to wówczas sami możemy, jeżeli taki karton nie jest w pełni zapełnione możemy dzień poczekać dopełnić go wówczas wysłać do salonu do odbioru przez klienta jest to zawsze też optymalizacja natomiast przy obecnych wolumenach generalnie wielkości sprzedaży e-commerce myślę, że optymalizacji tutaj kuratorzy nie było, a jak pandemia wpłynęła na wielkość rynku e-commerce powiemy, że sklepy zostały zamknięte mówił pan o tym, że salony pakowały paczki, ale wydaje mi się już niema powrotu trochę do świata sprzedaży sprzed i komisji właściwie absolutną przyszłością sprzedaży bezpośredniej, więc tak naprawdę pana praca jest zupełnie kluczowe dlatego, żeby LPP w przyszłości była możliwie ekologiczna i oczywiście mamy nadzieję, że na inne elementy tego łańcucha transportu także dostarczać pełny samochód do centrum logistycznego, którego rozwożone są tutaj nie możecie zrobić, ale miejmy nadzieję, że ta firma też będzie optymalizować swoje procesy tak, żeby się odbywało możliwie małym kosztem środowiskowym i oczywiście w efekcie możliwie małym kosztem ekonomicznym czy takie rzeczy, na które pan czeka i boi się pan, że są jakieś ryzyko na rynku e-commerce owego to jest w zasadzie już jednokierunkowa autostrada będziemy zmierzać tylko ze strony co się zamknięcie galerii, ale obostrzenia wszystkie covidowe spowodowały, że kompletnie zmieniły się zwyczaje zakupowe klientów dotychczas jak większość naszych klientów myślę, że był to 85% jeszcze rok temu w czasach przed covidowych decydowała się zakupy w sklepach stacjonarnych w galeriach handlowych zamknięcie galerii zmieniło wszystko ludzie odkryli, że zakupy w internecie bez bardzo fajna i wygodna rzecz się można takie zakupy zrobić w dowolnym miejscu w dowolnym czasie, używając dowolnej formy płatności i bardzo zróżnicowanych form dostaw, a także już w kwietniu ubiegłego roku tak jak weszło pierwsze obostrzenia się sprzedaż e-commerce wzrosła o ogromnym stopniu jak zauważa głównie po ogromnym wzroście zapotrzebowania na opakowania także ci ludzie, którzy po raz pierwszy spróbowali zakupów online i mieli dobre doświadczenia wierzę, że większość klientów takie doświadczenie ma bardzo chętnie będą sięgali po taką formę zakupów oczywiście pójście do galerii zrobienie zakupów galerii jest jakaś forma rozrywki spędzania wolnego czasu natomiast same zakupy jak najbardziej ludzie będą częściej kupować więcej kupować także rynek e-commerce będzie słuch coś w tym micie ogromnie zwiększy się liczbę opakowań na to raczej nie mamy wpływu natomiast jak najbardziej mamy wpływ na optymalizację tych opakowań po także było jak najmniejsze zrezygnował jak najmniej miejsca w transporcie zużywało jak najmniej materiału i żeby potem były łatwe do realizacji przez klientów właśnie jeszcze kwestia zwrotów jak rozwiązujecie kwestie zwrotów czy można zwrócić w tym samym opakowaniu, w którym przesyłka przyszła wręcz zachęcamy naszych klientów wszystkie nasze opakowania są przystosowane do tego, żeby można było dokonać zwrotu dowolną drogą przekazany do salonu drogą kurierską już około 3 Czeczenów to był taki drobny przełom technologiczny na rynku polskim stosowaliśmy drugą tasiemki kleju tzw. hot Mel to jest taka lepka substancja wygląda troszeczkę jak taśma dwustronna zabezpieczona cienkim paskiem po to, żeby w zakresie samej nie lepiej ubrani także klienci po otwarciu naszych opakowań szczególnie będzie Lizard i Mohito mogą zwracane towar właśnie do tego samego pakowania i wreszcie drugi tasiemki podmiotowej do bezpiecznego zamknięcia opakowania, a czasem wręcz używania dodatkowych zabezpieczeń typu taśma natomiast w większości jest to jeszcze się niepotrzebne i oczywiście takie opakowanie klienci mogą również zwrócić naszych salonów każdy salonach taki zwrot przyjmie takie opakowanie stanie zebrano ich gdzieś tam zostaną przeznaczone do recyklingu zostanie prostu sortowane gry handlowej miło wiedzieć, że są firmy, które mają się czym chwalić państwa moim gościem w dzisiejszym podcaście ósma 10 był Adam Gromadzki ekspert do spraw opakowań logistycznych firmie LPP bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również i zapraszam na jutrzejszy podcast w imieniu Doroty Wysockiej Schnepf dzisiejszy odcinek wyprodukowały Martyna Turska i Julia Radziwiłł ja nazywam się Stanisław Skarżyński i do usłyszenia kast gazety wyborczej podcast powstał w ramach projektu ekologicznego 1 planeta jedno życie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA