REKLAMA

Jakie znaczenie ma (kobiece) ciało podczas protestów politycznych?

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-06-06 19:40
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

Przypomnijmy: Jana Szostak wystąpiła podczas konferencji pod białoruską ambasadą zorganizowanej przeciwko reżimowi Łukaszenki. Zainteresowanie niektórych, w tym posłanki lewicy, nie wzbudziło jednak to, co powiedziała, tylko jej dekolt. Rozwiń »
O czym to świadczy? Jaką historię ma wykorzystywanie własnego ciała podczas protestów? Jaką rolę może odgrywać w tym kobieca nagość? I dlaczego dyktatury boją się kobiet? O tym w audycji. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Czyńska teraz naszą gościnią jest prof. Karolina Wigura socjolożka kultury liberalnej dzień dobre dzień dobry witam państwa w tej ostatniej części audycji zajmiemy się tematem, które wypłynął przy okazji protestu białoruskiej aktywistki Jany Shostak na początek przypomnijmy Jan Szostak wystąpiła podczas konferencji pod białoruską ambasadą zorganizowanej przeciwko reżimowi Łukaszenki miała tam swoje przemówienie, które Rozwiń » zakończyła słowami my już nie możemy milczeć wszystko co nam pozostaje to minuta krzyku i jak powiedziała tak uczyniła jednak nie ten krzyk przykuł uwagę co poniektórych tylko jej strój biało czerwono biała sukienka, czyli w kolorach flagi Białorusi sprzed czasów Łukaszenki z głębokim dekoltem i brak stanika co ciekawe ten strój skomentowała nie np. Krystyna Pawłowicz tylko posłanka lewicy Anna Maria Żukowska, która zdała na Twitterze pytanie, dlaczego nie mam wrażenia, że naprawdę chodzi o Białorusi pani profesor, o czym świadczy, że strój kobiety aktywistki skomentowała właśnie posłanka lewej strony, które z założenia powinna działać na rzeczy równości na rzecz wartości feministycznych ja muszę powiedzieć pani redaktor dla mnie ta sprawa się wiąże z samymi zdziwienia ami i to co pani pyta to jest chyba pierwsze decyzje z tych zdziwień to znaczy, że pozbył się rzeczywiście takie komentarze i one były zarówno ze strony kobiet, jaki mężczyzn też tak jak pani słusznie wskazała nie tylko ze strony tzw. już o aspekt, czyli że spodziewalibyśmy się ktoś inny sport spodziewalibyśmy się, że ktoś inny też okazało, że reprezentantka lewicy to pierwsze zdziwienie właśnie to jest takie że, że to jest zupełnie tak jakby kobiety, które w ten sposób się wypowiadają, jakby nigdy nie spotkała taka sytuacja, że oto chcemy powiedzieć coś ważnego jesteśmy przekonane, że właśnie robimy coś bardzo istotnego, a zamiast merytorycznych komentarzy tak miała rację albo tak oczywiście dobry argument słyszymy, a nie byłaś ubrana albo masz bardzo mi wygłosi jest też taka młodziutka i to było takie pierwsze zdziwienia muszę powiedzieć że, że tego rodzaju stwierdzenia zahaczały dla mnie taki głęboki brak empatii teoretycznie, jeżeli mamy do czynienia z jakim przekazem to ile ten procent naszej uwagi koncentrujemy się na wyglądzie, ale jednak rzeczywiście w przypadku mężczyzny którzy, pojawiając się mężczyzn polityków aktywistów to nie nie ten ich wygląd przykuwa naszą uwagę brzmi na tyle świadomie byśmy dokumentowali, ale rzeczywiście pani wymieniła kilka takich swoje zdziwienie i drugie związane w ogóle z historią wykorzystywania własnego ciała do protestów politycznych, gdyby pani przybliżyła właśnie jako to historie taka formuła na tak, bo osobie zaraz pomyślałam, że w ogóle ta debata w ogóle dziwna, bo tutaj funkcjonujemy na takim poziomie takich prostych zaburzeń, że komuś nie podobał strój, a tymczasem tak naprawdę przecież od kilkudziesięciu lat ciało w proteście politycznym to w ogóle nie jest nic nadzwyczajnego prawda jest jest choćby przykład Yoko ono prawda i Johna Lennona, którzy zupełnie świadomie występowali nago przez ileś dni to było w latach sześćdziesiątych tak samo w latach sześćdziesiątych feministki, które protestowały przeciwko wyborom Miss Ameryka wymachiwał właśnie częścią bieliznę z wynikami, a także szpilkami zresztą tak jak popatrzyć na Jana Shostak to myślę sobie, że aktywistki Femen to w ogóle są już nestorki w tej chwili protestu własnym ciałem przypomnijmy to taki ruch z Ukrainy, którego uczestniczki w proteście przeciwko przemocy wobec kobiet przeciwko patriarchatowi obnażają swoje piersi takie sceny myślę, że państwo pamiętają tak, bo właśnie ja sobie tak myślę, że strasznie ważne to żeby, żeby ta debata o Janie szos także ona, żeby nasze nie stała taka, że znowu się podzielimy na 2 strony 1 strona będzie mówiła o tak protest przeciwko Białorusi powinien być znacznie poważniejszy nie można tak robić, a druga strona będzie mówiła nie to właśnie proces przeciwko Białorusi proszę nie patrzeć nastrój moja interpretacja inna ja uważam, że właśnie to jest protest w obronie wolności Białorusi i że to ciało, które Jana Shostak pokazuje, że to jest ważne tylko właśnie chodzi o to jak o tym rozmawiać wie pani co jak oglądamy zdjęcia z tego protestu to rzeczywiście widzimy tylko krzyczącą kobietę jej strój natomiast, jeżeli byśmy sobie zadali odrobinkę trudu i obejrzeli, chociaż tę minutę krzyku to ja muszę powiedzieć, że dla mnie pod względem intelektualnym ten protest jest wstrząsające to znaczy co ja widzę widzę kobietę, która krzyczy całą sobą tak jakby mówiła zobaczcie mnie ja właśnie tracę wolność, a może tak właśnie krzyczy kobieta, która straciła dziecko może tak krzyczy kobieta, która straciła mężczyzna i wtedy to ciało jest bardzo ważne i gdyby i, jeżeli uważamy, że ten protest się może obyć bez tego ciała to ja myślę że, że w ogóle nie jesteśmy w naszych czasach wtedy to rzeczywiście tak, że możemy w Polsce mamy taki problem z tym, żeby zaakceptować tego rodzaju protesty, bo u nas w naszej obronie wolności naszej obronie niepodległości kobiety były ubrane aż po szyję zapięta w czarnych sukniach to dawniej, a trochę bliżej historii kobiety robiły kanapki, a mężczyźni protestowali w stoczni gdańskiej tak, ale dzisiejsze protesty są już inne Jan Szostak jest tego świetnym wyrazem napisała pani jeszcze co też tak przykuło moją uwagę, że protesty, które my Jana Szostek chcące lub niechcący nadużyła swojego ciała dotyczy tak naprawdę innych ciał bitych i torturowanych i też, gdyby można właśnie w ten sposób odbierać to powiedzmy zainteresowaniem, które pojawiło tak to znaczy ja mam to właśnie na myśli, kiedy mówię, że widzę krzyczącą protestującą kobietę w całej pełni kobiecości, bo myślę że, że także to jest protest, który wyraża się ciałem i on właśnie dotyczy ciał ludzi traktowanych przez reżim Łukaszenki sposób potworne tak właśnie bicie torturowanie jest taki bardzo wybitny filozof XX-wiecznych Jean Améry, który napisał, że tortury od odbierają zawsze zaufanie do świata no i ona zostać właśnie dla mnie przywraca rozmowę na ten temat, a także rozmowy na na temat tego w jaki sposób to bicie tortury jak one mogą niszczyć ciała mężczyzn i kobiet którzy, którzy ośmielają się sprzeciwić temu reżimowi znajdą jeszcze 1 wątek, który w, które uważam za bardzo ważny to znaczy, że znów to jest takie zdziwienie że, że taki sposób taki emocjonalny i i powiedziałbym powierzchowne zwrócono uwagę na ciało na kobiece piersi podczas gdy byśmy choćby Amazonki Amazonki to są przecież bohaterki mitu o kobietach, które były silne bardzo doświadczone i sprytne i nie bały się działać, więc ja wolę szczerze mówiąc myśleć o tych wszystkich takich kulturowych kontekstach i o tym rozmawiać o tym chciałabym rozmawiać, a w tej debacie, która się ujawniła po po po akcji Jan Jan Szostak czułem, że te wszystkie wątki są jakoś zepchnięte na marginesie powinny być samym sednem skoro jesteśmy przy kulturze, toteż można sobie przypomnieć obraz wolność wiodąca lud na barykady, gdzie też jest martwy kobiety, której widać pierwsi, dlaczego tak nagość jest właśnie takim symbolem walki wolna jest z czego wynika pani zdaniem jeśli przed oczami 1 scenę jak protesty po decyzji, która zapadła w budynku Trybunału Konstytucyjnego i też akurat to było na ulicach Warszawy jedna z protestujących też w pewnym momencie ściągnęła sobie bluzkę była bez stanika i i to zdjęcie jej zdjęcie też stało się takim symbolem protestu właśnie tej walki o wolność o kobiety to jest świetne pytanie tak zupełnie na gorąco myślę że, że ciało jest jakimś obszarem ograniczania i bardzo często dominacji jednych nad drugimi czasem to te ograniczenia w sensie kulturowym są konieczne prawda tak jak Zygmunt projekt pisze, że my musimy narzucać kulturowe ograniczenia, bo inaczej byśmy wszyscy ze sobą nie wytrzymali i naszymi potrzebami naszą cielesnością oczywiście do pewnego stopnia ta kultura jest konieczna tego nikt nie podważa ale, ale pierwsza myśl, którą mam to jest taka, że w momencie właśnie, gdy chcemy w jaki sposób wyeksponować tę wolność walczyć o wolność to to wtedy jedną z pierwszych rzeczy, o których myślimy jest uwolnienie ciała i to zwykle bardzo ciekawe, że pani wspomniała o o tym obrazie czasów rewolucji francuskiej pomyślałam, że to znaczy, że to w ogóle nie jest jakaś nowa potrzeba stworzona przez nowoczesność przez nowoczesny feminizm bynajmniej, że to jest potrzeba, która jest bardzo głęboko zakorzeniona w naszej kulturze i że właśnie pewnych sytuacjach społecznych politycznych nagość może od odgrywać bardzo istotną rolę dla obrony wolności rozmawiając Janisz z takiej działalności nie myślę, że nie można nie wspomnieć o roli, jaką w ogóle kobiety odgrywają w protestach Białorusi i to zarówno emerytki zarówno kobiety w średnim wieku, jaki studencki wszystkie traktowane przez milicję w równie brutalny sposób, a mimo to odważnie angażujące się walką swój kraj mówi się nawet o tym, że to kobiety stały się taką twarzą protestów Białorusi no i w tym przypadku takie wyobrażenie, które myślę, że może jestem początkowo było, że kobiety będą traktowane inaczej łagodniej ze względu na swoją płeć okazało się fałszywe no właśnie, bo to jest ja ja przypuszczam, że w przypadku dyktatur takich jak Białoruś musimy mieć do czynienia z jeszcze głębszym procesem niż ten, który obserwujemy w liberalnych demokracjach, czyli takich strojach jak nasz to nie jest wcale przypadek że, że po 2015 roku w Polsce cały czas usiłujemy się kwestią aborcji, bo jeżeli popatrzymy na to co robi Viktor Orban na Węgrzech to zobaczymy, że dzięki temu bezustannej takiej bezustannie groźbie, że prawo aborcyjne zostanie zmniejszone ograniczone nie muszę w pewnym sensie udaje trzymanie opozycji takim emocjonalnym szachu i dokładnie to samo tak samo bym interpretowała ruch wokół prawa aborcyjnego w Polsce, że chodzi o to żeby, żeby trzymać w szachu pewna część opozycji i trzymać wsiach kobiety, które są tą grupą społeczną, która o, której dotyczy wielkiej mierze ta modernizacja, której podlegamy to znaczy właśnie to domaganie się swoich praw równości godności to jest wszystko to co przy przynosi to modernizacja stylu zachodnim, w którym żyjemy od osiemdziesiątego dziewiątego roku i ponieważ populiści pragną zatrzymać zamrozić społeczeństwo i wrócić do jakiej takiej wyimaginowanej wspólnoty przyszłości NATO w tej wyimaginowanej wspólnocie kobiety nie mogą mieć równych praw albo wręcz nie powinny mieć równych praw i przypuszczam, że to w stopniu jeszcze bardziej nasilonym musi występować w dyktaturach takich jak dyktatura Aleksandra Łukaszenki czytam tam się odbywa po prostu już bez takiego tańca wokół jakich ustaw bez takiego podchodzenia do chodzenia prawda krok w przód krok w tym itd. tylko po prostu otwarty jest okrutny sposób kobiety okazują się niebezpieczne dla dyktatury, bo przecież to kobieta stanęła przeciwko Łukaszence w ostatnich wyborach, więc może to obawa jest rzeczywiście słuszne na koniec chciałem tylko dodać, że Jana Shostak nie poddała się tej krytyce, które się pojawiła i odpowiedziała na ataki akcją dekolt dla Białorusi, z którą łączyły się różne kobiety mężczyźni, a które ta akcja polegała na pisaniu na dekolcie właśnie nazw firm popierających Łukaszenkę szkoda tylko że, że prócz walki z białoruskim reżimem Jana Shostak musi się mierzyć jeszcze również z polskim seksizmem na LM z sobie może na koniec jedno, że teraz optymistyczna, a że mam się ten to seksistowski może bardzo nie podobać, ale z pewnego punktu widzenia może będzie także właśnie ta to seksistowskie element tej debaty się się on jakoś przeminą i że dojdziemy do tej rozmowy na o Meritum w tym sensie Jan Jani Szostak się udało no tak to prawda także jest też jakiś optymistyczny element prof. Karolina Wigura socjolożka kultury liberalnej była naszą gościnią bardzo dziękuję bardzo, dziękuję kłaniał się to były biuletyn rewolucyjne, jeżeli państwo mają jakieś opinie tematy to proszę do nas pisać na adres biuletyn małpa TOK kropkę FM, a jeszcze nazywam Małgorzata Łuczyńska i życie już państwo dzisiaj udanego wieczoru do usłyszenia biuletyn rewolucyjne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA