REKLAMA

Hybryda, elektryk, diesel, benzyna? Które auto się sprawdzi, które okaże się tańsze? Wyjaśniamy

Auto w firmie
Data emisji:
2021-06-07 17:30
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
31:45 min.
Udostępnij:

W odpowiedzi na pytanie postawione w tytule można byłoby odpowiedzieć na początek: "to zależy". No właśnie. Przyglądamy się w tej rozmowie wszystkim możliwym czynnikom, począwszy od ceny zakupu poprzez koszty eksploatacji, w tym napraw. Ważne jest jednak także oczywiście: dokąd będziemy jeździć, jak często, na jakie odległości. W tej sprawie pokutuje wiele mitów a w ostatnich latach rzeczywistość bardzo się zmienia i coś, co było prawdą 5 lat temu dzisiaj jest już nieaktualne. Warto więc posłuchać o rynku samochodów 2021, bo nie tylko "elektryki" w pewnym sensie tanieją, ale też auta z tradycyjnymi silnikami stają się coraz droższe.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen oferująca rozwiązania finansowe dla przedsiębiorców auto firmie zaprasza Krzysztof Woźniak czy nowy Krzysztof Woźniak zaproszą do wysłuchania podcastu z cyklu auto w firmie, które skupiamy się głównie na autach elektrycznych, starając się wyjaśnić co oznacza wybór takiego pojazdu, kiedy się opłaca na co należy zwrócić uwagę podczas wybierania na tym odcinku rozmawiamy o elektryka firmie podczas prowadzenia biznesu, jakiego rodzaju Rozwiń » właśnie w biznesie mogą się sprawdzić czy lepsza będzie samochód w pełni elektryczne, a może na tę chwilę w zależności od potrzeb prowadzenia firmy pojazdy hybrydowe no i sprawa, która jest dla przedsiębiorców dość istotna, o ile nie nad i istotniejsze to ile kosztuje o tym wszystkim będę rozmawiać z Maciejem Mazurem z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych dzień dobry dzień dobry witam serdecznie to jak mam rację na początek, mówiąc że przedsiębiorcy, wybierając samochód czy to z silnikiem spalinowym niezależnie pan nowym silnikiem diesla czy chociażby przerobionym na zasilanie gazowe najbardziej interesuje to czymś bardziej to będzie opłacać ile będzie kosztować samochód czy może zwracają uwagę na zupełnie inne sprawy, jeżeli chodzi o wybór pomiędzy spalinowym, ale etycznym samochodem zawsze ekonomia ekonomia zawsze decyduje o tym co wybieramy najczęściej tak ładnie nazwane ekonomia chodzi po prostu pieniądze dokładnie chodzi o pieniądze oczywiście ekologia jest bardzo ważna im się żona też nas napędza do działania na zwiększa tę dynamikę zmian sprawia, że dekarbonizacja transportu jest wyzwaniem, z którym mniejsze firmy średnie firmy największe firmy już teraz się zdarzają już teraz szukają rozwiązań, ale to będzie wszystko możliwe rozwój zeroemisyjnego transportu tylko właśnie wtedy na masową skalę jeśli będzie nam się opłacało jeśli to będzie dobra nie tylko dla środowiska, ale także dla naszego portfela zatem my patrzymy analizujące różnego rodzaju użytkowania samochodów elektrycznych we flotach zarówno na aspekty ekologiczne ale, zwłaszcza na aspekty ekonomiczne no to w takim razie jako przedsiębiorca myślący o zakupie nie jakieś tam floty bliżej nieokreślonej zacznijmy tak kilku samochodów do 5 samochodów do swojej firmy patrząc na ceny samych samochodów musza się zmierzyć, z jaką różnicą pomiędzy silnikiem spalinowym właśnie napędzanym elektrycznie mógł tutaj w pełni napędzanych elektrycznie nie Hybrydach na razie to jest bardzo trudne pytanie myślę, że odpowiedź na to pytanie bardzo często narzuca pewną narrację z 1 strony ona pozwala narzucić narrację pozytywną, że to się opłaca już tu i teraz i to w momencie nawet zakupu są już takie samochody elektryczne czysto elektryczne, które są nawet tańszy od swoich konwencjonalnych odpowiedników z drugiej strony wybierające skrajne negatywne scenariusza można cały czas wskazać, że samochód elektryczny może być nawet dwukrotnie droższa swojego konwencjonalnego odpowiednika zatem pytanie, które musimy sobie zadać na samym początku to, jakiego samochodu my potrzebujemy i wtedy dopiero porównać się samochód elektryczny samochodem konwencjonalnym ze bardzo ważny to, że różnica w cenie pomiędzy samochodem elektrycznym konwencjonalnym się zmienia dynamicznie na przestrzeni kolejnych lat ona sprawi, że wszystkie co do zasady samochody elektryczne będą tańsze od konwencjonalnych odpowiedników, ale jeszcze nie teraz jeślibyśmy chcieli wyciągnąć średnią wydają się będzie będziemy najbliżej 30% to jest różnica uśrednione pomiędzy ceną 30% więcej konwencjonalnego jeszcze cały czas więcej, aczkolwiek w momencie zakupu to pamiętajmy, że powinniśmy patrzeć na szerszy obrazek czy nie tylko na cele zakupu, ale na ceny użytkowania samochodu, a tutaj przewagi w użytkowaniu są po stronie samochodu elektrycznego tańsza energia elektryczna i co również bardzo ważne dużo prostsze boja dużo mniej części stąd dużo rzadziej jesteśmy gośćmi w salonach serwisowych to do tych aspektów ekonomicznych finansowych ten już przy używaniu za chwilkę nie wrócimy, ale jeszcze ciekawiej 1 rzecz przecież każdej strony, a przynajmniej bardzo często na różnego rodzajach periodykach słyszę o tym, że rząd będzie dofinansować rząd, czyli my wszyscy są też ważne zastrzeżenie będzie dofinansowywać zakupy pojazdów elektrycznych bądź dofinansowanie będzie płynąć z Unii Europejskiej tak czy jak te pieniądze, jakie mają się znaleźć, ale one już są dostępne i czy na wszystkie kategorie pojazdów mianowicie na osobowe, ale też te służące właśnie do transportowania towarów to jest niestety najtrudniejsze pytanie na rynku elektromobilności w Polsce pytanie, które my zadajemy dwutysięcznej osiemnastego roku co najmniej 2 tysięcznego osiemnastego roku od tego czasu możemy powiedzieć, że rynek mamy na oddech pozostać w tematyce motoryzacyjnej na zaciągniętym hamulcu ręcznym, dlaczego tak jest, dlatego że bardzo wiele pojawia się deklaracji zapowiedzi przestrzeni publicznej wszyscy znamy termin dopłaty my tylko tych dopłat niestety nie widzieliśmy w praktyce 18 dziewiętnasty dwudziesty rok to były lata oczekiwania dwudziestym roku mieliśmy na moment czy króciutkie miesięczne programy dofinansowań, które nie spełniły oczekiwań rynku, które miały złą charakterystykę i wnioski z nich mam nadzieję, że będą wyciągnięte, ale znów mamy okres oczekiwania kolejne kilkanaście miesięcy mija jeszcze cały czas dopłat nie ma, a te dopłaty są wszędzie w Europie praktycznie wszędzie to jest jak najbardziej zasadne te zawody na około 20 państw w tej chwili Unii Europejskiej, które aktywnie wspierają rynek zeroemisyjnego transportu zwłaszcza, wspierając właśnie w postaci dopłat bezpośrednich i dopłaty w Polsce dla osób fizycznych ale, zwłaszcza dla przedsiębiorców dla samochodów osobowych, ale także dla samochodów dostarczy one są tym warunkiem koniecznym, żebyśmy zaczęli na poważnie dekarbonizacji transportu tak jak powiedzieliśmy na początku ekologia musi być wspierana na tym etapie także ekonomią, czyli niestety teraz gdyby miał jako przedsiębiorca chciał zakupić sobie flotę niewielką flotę 5 samochodów elektrycznych to niema co liczyć na żadne dofinansowania w tym momencie dopłat bezpośrednich, a czy posiadanie takiego pojazdu mogą odliczyć sobie np. od podatku VAT niestety nie planując to o co zabiegamy jako organizacja już od wielu lat chcielibyśmy wprowadzić zasadę, w której my mając samochód czysto elektrycznym możemy odliczyć nie 50%, jakie zazwyczaj odliczamy, stosując samochód w firmie tzw. użycie mieszane, ale to procent CE i to dawało realną przewagę samochodu elektrycznego nad samochodem konwencjonalnym niestety wprowadzenie tego mechanizmu podatkowego jest bardzo trudna wymaga także uzgodnień na poziomie komisji europejskiej wydaje się, że na tę chwilę jest mocno odległe w czasie, aczkolwiek w ubiegłym roku, gdy pandemia była w swoim szczycie Unia europejska dyskutowała nad tym, żeby wesprzeć rynek zeroemisyjnego transportu nie tylko odliczeniem podatku VAT, ale także możliwością ograniczenia wysokości podatku co musi zostać na początek zaakceptowane na forum Unii Europejskiej później państwa członkowskie mogły z tego korzystać w tej chwili niestety mechanizmów natury podatkowej w Polsce mamy bardzo mało mamy oczywiście możliwość rezygnacji z podatku akcyzowego jego nie ma w przypadku elektryków, ale to zawsze były 3%, więc naprawdę niewiele mamy możliwość większego odliczenia do 225 000zł i to oczywiście dla przedsiębiorcy jest już istotna korzyść, ale cały czas nie jest to korzyść, która pozwala od razu sprawić wrażenie, że samochód elektryczny nam się zaczyna opłacać się po krótkim okresie czasu nie mówię nawet, żeby on zaczął opłacać już od momentu zakupu, ale choćby w 0102. okresie eksploatacji wiele jest jeszcze do zrobienia, ale też spójrzmy na tzw. koszty nieuniknione, a których my unikamy mając samochód elektryczny to też jest bardzo ważne, bo bardzo rzadko my na to zwraca uwagę, ale mamy to są koszty podczas użytkowania samochodu słyszy tak Ania dokładnie dokładnie tak darmowe parkowanie możliwość użytkowania buspasów to są istotne oszczędności natury ekonomicznej mamy nadzieję, że do tych miękkich przywilejów dojdą także przywileje natury finansowej tak z tym parkowaniem to też trzeba zaznaczyć, że oczywiście darmowe parkowanie w miejscach, gdzie wyznaczone są miejsca chociażby przykład dla pojazdów dostawczych większych dla tych osobowych to wiadomo, że to się odbywa i nie ma z tym większego problemu strefach płatnego parkowania wytyczonych trochę inaczej to jest niestety, jeżeli chodzi o większe pojazdy dostawcze nie zawsze odpowiednia ilość tego miejsca też gabaryty miejsca postojowego powiadają dla większych pojazdów dostawczych no dobrze skoro pan przeszedł już do tematu użytkowania i właśnie tych różnic pomiędzy ekonomiczną stroną użytkowania samochodów spalinowych i elektrycznych czysto elektrycznych to pierwsza rzecz, która by nie zastanawiała jako przedsiębiorcy, który właśnie rozważa zakup pojazdu elektrycznego jest nadzieja to będą ładować, bo przecież wysyłać będę swoich pracowników różne miejsca np. prowadzący firmy przedstawicielstwa handlowego jakiegoś nie tylko jeżdżą w Warszawie, bo to pewnie najprościej było do zagospodarowania ładowania, ale od czasu do czasu muszą wysłać pracownika do Kutna np. albo do innego miejsca albo jeszcze lepiej do miejsca oddalonego o powiedzmy ponad 350 km od miejsca firmy, więc dość zasadne pytanie jest jak sobie z tym aspektem poradzę, rozszerzając swoją działalność firmy pan redaktor za te same dobre pytania to nie zapraszam proste odpowiedzi, ale zmierzymy się każdym pytaniem pierwsza podstawowa sprawa jest taka, że elektromobilność rzeczywiście nie dla wszystkich, a jeszcze nie jest dla wszystkich elektromobilności zmienia w sposób nieprawdopodobny, gdy spojrzymy na elektromobilność 34 lata temu to zobaczymy, że średni zasięg samochodów oscylowały w granicach 150 km teraz to jest 250 za rok będzie 350 za 2 lata 450 km, więc widzimy jak szybko elektromobilności zmienia zatem trzeba to wziąć pod uwagę, gdzie jest technologia, żeby to technologie dopasować się do tego jak użytkujemy dany pojazd jeśli my mamy taką specyfikę użytkowania pojazdu, że bardzo wiele jeździmy poza daną aglomeracja jesteśmy ten przysłowiowy przedstawicielem handlowym kursujemy po całej Polsce często i poza polską to rzeczywiście czasem szczerze powiedzieć, że jeszcze na czystego elektryka powinniśmy poczekać się do momentu, kiedy uda się 2 rzeczy połączyć po pierwsze, technologia będzie sprzedawała zasięgi powyżej 300400km i to takie zasięgi realne, czyli zasięgi, a które my możemy osiągnąć podróżując pomiędzy aglomeracjami druga sprawa, kiedy infrastruktura będzie jakościowo gotowa na to, żeby nas naładować się w przeciągu zaledwie kilkunastu minut jeśli te elementy zostaną połączone wtedy tak naprawdę będziemy mogli mówić o tym, że możemy zamienić 11 każdy samochód konwencjonalne na czysty elektryk teraz chce ja stawiam tezę, którą mamy wiele razy obroniliśmy podczas licznych projektów elektryfikacji floty, że każda Flota licząca ponad 10 samochodów co najmniej 1020% może już teraz elektryfikacja, dlaczego dlatego możemy później jednak posługujemy się samochodem w ramach danej aglomeracji i tu w tym przypadku jeśli na możliwość ładowania samochodów w miejscu pracy to już tak naprawdę problem związany z infrastrukturą ma odchodzi do lamusa jeśli dodatkowo mamy możliwość ładowania nie tylko miejsc pracy, ale także miejsca zamieszkania to już jesteśmy w pełni gotowi do tego, żeby korzystać na co dzień z samochodu elektrycznego, ale musi być ten warunek spełniony, żeby rzeczywiście głównie jeździmy w ramach danej aglomeracji ewentualnie raz na miesiące wyjeżdżamy z Warszawy do Poznania czy Trójmiasta do Krakowa wtedy oczywiście my możemy przejechać samochodem elektrycznym to nie jest to co było 5 lat temu, gdzie to naprawdę była podróż się taka, która wiąże się z dużym wyzwaniem teraz możemy dojechać każde miejsce w Polsce, ale nie jest to jeszcze tak komfortowe nie jest tak szybkie samochodem konwencjonalnym stąd zresztą pojawiają się hybrydy typu plug-in, czyli samochody, które ładujemy zewnętrznego źródła, które możemy wykorzystywać jako samochody elektryczne jeszcze w ramach aglomeracji wtedy te zasięgi do 405060 km a, a na dalsze dystanse wykorzystujemy wtedy wsparcie silnika konwencjonalnego jeśli tego rzeczywiście potrzebujemy to tutaj muszę dopytać w takim razie, bo tak jak powiedziałem to było trochę z premedytacją zacząłem od pojazdów, a tylko elektryczne echem, a skupmy się w takim razie na tej różnicy pomiędzy tylko elektrycznym, a właśnie hybrydowym plug-in czy różnica w cenie znów powraca jednak do zakupu pomiędzy hybrydą plug-in, a czysto elektrycznym jest na korzyść, której strony jest na korzyść hybrydy typu plug-in to dzień te są tańsze tak jest są tańsze może nam postawić taki ranking, który oczywiście jest bardzo generalny i bardzo wiele jest różnica w nim, ale co do zasady możemy sobie wyobrazić sytuację, że najtańsze są zasady są samochody konwencjonalne żywione hybrydy typu plug-in później mamy samochody elektryczne oczywiście, gdy spojrzymy na poszczególne modele sytuacja może się różnić, ale zasada generalna jest dokładnie dokładnie taka tu jednak sytuacja się zmienia rozmawialiśmy o tym, że samochody elektryczne tanieją albo pozostają na tym samym poziomie cenowym, ale staje się coraz lepsze z drugiej strony to co zauważamy już od kilkunastu co najmniej miesięcy to, że samochody konwencjonalne staje się coraz droższe szczera to wynika to wynika choćby z tego, żeby spełniać coraz bardziej wyostrzone normy emisyjne samochody muszą być jeszcze bardziej skomplikowane stąd one jeszcze więcej kosztują zatem my widzimy, że ten punkt c spotkania się ceny samochodu elektrycznego samochodu konwencjonalnego wspierany zarówno z 1, jaki z drugiej strony, więc już niedługo te różnice będą naprawdę marginalne i one na pewno będą mogły być się kosztami eksploatacji wyrównane, a wreszcie na korzyść elektryka przeniesione tutaj warto zaznaczyć to co pan powiedział, że to, że te normy nakładane na tzw pojazdy zasilane konwencjonalnym, czyli właśnie spalinową benzyną islam czy czy też nawet gazem już od 1stycznia przyszłego roku wchodzi nowa norma euro 6 de tzw. no no, która sprawi, że faktycznie ceny mogą wzrosnąć sporo to różni analitycy do tego podchodzą niektórzy nawet twierdzą, że 20% może podwyższyć się ta cena konwencjonalnych napędów zobaczymy jak to będzie podejdą sami przedstawiciele firmy produkujące pojazdy sprzedające czy przypadkiem tych kosztów częściowo nie wezmą na siebie, żeby jednak sprzedawać pojazd, ale tutaj już trudne, bo marże są już coraz coraz mniej raz, więc rzeczywiście powolutku aż te same się z taką sytuacją, że samochody konwencjonalne nie będą w stanie spełnić zaostrzone normy emisyjne pozostają samochodami konwencjonalnymi wsparcie dla elektromobilności jest także od tej strony wypieranie samochodów konwencjonalnych w związku ze zwiększaniem coraz większym norm emisyjnych dobrze to to jest 1 rzecz, chociaż to też jest kwestia tej opłacalności zakupu, że ta różnica będzie się zmniejszać właśnie w postaci nakładania tych nowych norm, o czym pan mówił, ale wracając do moich dywagacji rozmyślanie jako przedsiębiorcy czy opłaca się co muszę wiedzieć przy zakupie pojazdów elektrycznych to tak troszeczkę gdzieś tam, sprowadzając do podsumowania naszą rozmowę jak dotąd, jeżeli dużo jeszcze również poza duże aglomeracje to lepiej jak zakupie pojazd hybrydowy typu plug-in, czyli będą mieć możliwość naładowania z gniazdka tak to nazwijmy ogólnie samochodu, ale w razie czego jak tego prądu zabraknie to włącza się tak konwencjonalna jednostka napędowa i doładowuje tak jak to jest w Hybrydach, więc takie połączenie czystej hybrydę plus możliwość naładowania akumulatorów elektrycznych jazdy tylko na miał właśnie przez napęd elektryczny, jeżeli jeździe w aglomeracji no raczej dzielnie nie robi więcej niż 210 km przy nim dla bezpieczeństwa takim się wydaje no to już ktoś robi średnio 200 km dziennie to biuro musi naprawdę bardzo specyficzną pracę wykonywać, bo to jest powyżej nawet tego co wykonują kurię, że zatem to jest tak naprawdę dużo dużo powyżej wielokrotnie powyżej tego co my faktycznie realizujemy średnio dziennie dzień nie przyjeżdżamy więcej niż 50 km tylko wyłącznie afer w wybranych dniach przejeżdżamy więcej niż 130 km tak wynika choćby z danych GUS-owskich zapewne bardzo często patrzymy na samochód elektryczny przez pryzmat zasięgu mówimy nie 300 km na nie wystarczy, a 300 km potrafimy, zwłaszcza podczas pandemii ich wykonać się w 2 tysięcy 200 dziewiętnastym roku zatem tutaj też ta percepcja jest jest zupełnie inna niż sam fakty nowa no ale jednak przyjmuje, że może ten Kurier od czasu do czasu będzie musiał wyjechać poza aglomerację warszawską czy też nawet trochę dalej niż nie wiem do Piaseczna albo do Sulejówka na odrobinę dalej w stronę chociażby Siedlec no, więc jak nie przekracza dziennie tak dla bezpieczeństwa mówię okej 150 km nie będzie to spokojnie mogę czystego elektryka już myśleć o zakupie ta rzecz dość istotna miejsca ładowania chciałbym się wyposażyć mam siedziba firmy chciałbym się wyposażyć w miejsca do ładowania najlepsze to, jakiego rodzaju te miejsca ładowania co muszę wiedzieć i powinien na co powinien zwrócić uwagę, żeby jak naj efektywniejsza, ale i najbardziej ekonomiczne to miejsca no ładowania było no właśnie dlatego nie ma najlepszych miejsc wszystko zależy od tego jakie miejsca potrzebujemy czy my potrzebujemy miejsca ne, na którym my postawimy samochód podłączone i przez noc ten samochód będzie się ładował wtedy to będzie oczywiście wolniej trwało będzie zajmowało to noc albo przynajmniej część, ale będzie najtańsze, dlaczego będzie najtańsze, bo oczywiście koszty inwestycyjne będą nieporównywalne jeśli zainstalujemy stacje prądu przemiennego stacje prądu stałego, gdy jednak my mamy bardzo dużą rotację samochodów i my potrzebujemy samochody doładowywać zależy nam na czasie to my potrzebujemy już stacji prądu stałego 50100350kW wtedy samochód c możemy naładować kilkanaście minut zatem tutaj trzeba na początek bardzo mocno się zastanowić jak my samochód będziemy wykorzystywać w ramach naszej floty służbowej jeśli my możemy go wykorzystywać taki sposób, żeby nie ponosić wysokich kosztów inwestycyjnych jeśli możemy pozwolić sobie na to, żeby samochód nie był w ciągłym użyciu co jest oczywiście bardzo często sytuacja pod tym samym funkcjonuje tylko kilka maksymalnie kilkanaście godzin to powinniśmy pójść w kierunku niższej inwestycji stacji prądu AC, gdy jednak my potrzebujemy mieć pewność, że samochód podjeżdża podłącza się po półgodzinie od jeszcze gotowe doczekania kolejnych set kilometrów to powinniśmy przynajmniej w 1 stację DC zainwestować my te projekty realizujemy bardzo często by odpowiedzieć sobie na pytanie jakich stacji potrzebuje nasza Flota, bo mamy tutaj zupełnie inna sytuacja niż w przypadku tankowania samochodów sobie nie zadajemy pytania przyjeżdżając na stację czy chcemy wolni czy szybciej się zaatakować chcemy zawsze tak samo się zatankować w przypadku elektromobilności mamy całe spektrum możliwości podładowania bardzo pan wolnego doładowania ultraszybkiego i są oczywiście różnica w cenie, zwłaszcza na stacjach ogólnodostępnych, ale także w jakości usługi, ale jesteśmy co do zasady w stanie przygotować infrastrukturę dokładnie taką, jaką potrzebujemy i to w smak do przygotowania takiej stacji, toteż mógł liczyć na jakieś dofinansowanie czy tak jak w przypadku samochodów zakupu samochodu niestety, ale nikt nie pomyślał o tym i muszę ponieść 100% sam koszt obecnie jest niestety tak jak pan redaktor powiedział, czyli możemy liczyć się tylko na siebie, ale ta sytuacja ma się zmienić w najbliższych tygodniach pojawiło się zapowiedzi, że w najbliższych miesiącach zostanie uruchomione wsparcie dla infrastruktury ładowania mamy nadzieję, że to wsparcie wraz ze wsparciem do zakupu samochodów osobowych oraz dostawczy będzie rzeczywiście zdynamizować rozwój rynku elektromobilności w Polsce, bo to wsparcie jest też w tym, na które my już od kilku lat czekamy jest też bezpośrednią przyczyna, dla której my mamy w Polsce po 3000 ogólnodostępnych punktów ładowania, a inne państwa, zwłaszcza Europy zachodniej mają już wielokrotność tej liczbę i liczba punktów ładowania ogólnodostępnych jest liczona w dziesiątkach tysięcy skrajnych przypadkach nawet setkach tysięcy zatem na pewno wiele jest tutaj do zrobienia liczymy, że wreszcie w tym roku deklaracje się przełożą na implementację będziemy mogli korzystać zarówno z dopłat dla pojazdów jak dopłaty infrastruktury to kolejna ważna rzecz i myślę, że wiele osób czeka na tę informację ile kosztuje przejechanie kilometra samochodem czysto elektrycznym hybrydowym z uwzględnieniem tego, że jednak mamy swoją bazę ładują co i podczas dnia nie potrzebujemy korzystać np. ładowarek komercyjnych ładujemy w nocy wystarcza na cały dzień czy też na takie kilka godzin, w których samochód jest nie używamy to wszystko jak to w życiu bywa zależy zależy od bardzo wielu czynników, bo możemy sobie wyobrazić sytuację, w której my za to nic nie zapłacimy jeśli choćby korzystamy z własnej fotowoltaiki, ale w sytuacji takiej bardziej generalnej znowu, odnosząc się do przykładów praktycznych faktycznych, a ten konkretny przykład jest moim własnym ja za ostatnich kilkunastu miesięcy średnio przejechania 100km samochodem na czysto elektrycznym na poziomie około 8zł to jest ta cena, która wynika z tego, że ładuje samochód albo pracę albo w domu bardzo rzadko na ładowarkach ogólnodostępnych w związku z tym, że w czasach pandemii wszyscy mnie podróżowaliśmy to ten udział jest też dużo niższe wszystkich zainteresowanych kosztami i też pozwolę sobie odesłać na stronę electromobility to jest nasza kampania informacyjna tam są kalkulatory po, na których można zbadać jak te koszty w praktyce wyglądają w moim przypadku jest to 8zł w średnio podaje się, że to jest około 8 do 10zł koszt przejechania 100 km, więc zdecydowanie mniej zdecydowani i rzadko paliw konwencjonalnych dobrze, gdy jednak będę musiał korzystać z ładowarek komercyjnych to rozumiem, że już tutaj sytuacja troszeczkę wzrośnie, bo to nie tylko sam za sam prąd, ale też jakieś koszty związane z marżą pycha osób, które udostępniają ładowarki wykupu pewnego rodzaju abonamentu koszty są troszkę wyższe jak rozumieć koszty są zdecydowanie wyższe, bo rzeczywiście tak jak pan redaktor słusznie zauważył mnie płacimy tylko wyłącznie za prąd tylko płacimy za usługę za sumę ładowania ta usługa ładowania oczywiście sobie na kilka elementów, z których oczywiście najważniejsza cena energii elektrycznej, ale także koszty choćby związane z inwestycją na stację ogólnodostępną te koszty także się różnią między sobą także zapraszam na stronę electromobility el porównywaliśmy na tej stronie porównujemy wszystkich ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania można tam zobaczyć, jakie to są różnice, jakie są koszty warto także już mając flotę liczoną nawet w liczbie kilku sztukę warto zastanowić się czym nie potrzebujemy abonamentu i ten abonament będzie istotnie zmniejsza koszty związane z ładowaniem zatem znów wracając do kilku poprzednich wypowiedzi my jesteśmy w stanie także ogólnodostępną infrastrukturę dopasować do naszych potrzeb tak, żeby była ona najbardziej dla nas ekonomicznie przystępna tylko musimy rzeczywiście zastanowić się jak te samochody będziemy wykorzystywać w ciele będziemy ładować na ile często będziemy gościć na stacjach ogólnodostępnych jest jeszcze 1 rzecz związana z kosztami, o której pan już wspomniał mianowicie o naprawach ewentualnych lite jak samochód elektryczny wygląda pod tym względem formę oczywiście tych konwencji nawet ne z częstotliwością psucia się wielu rzeczy, które mogą się oprzeć swoje samochodach spalinowych elektrycznych, ale o tym w cieniu rozmawiamy na pewno w tym cyklu autowe firmy się pojawi przy okazji rozmów chociażby o wyborze samochodu do użytku prywatnego o tym na pewno będziemy jeszcze rozmawiać, ale na koniec muszę jeszcze pana zapytać, bo tak podsumowują już całkiem naszą rozmowę po wychodzi na to, że najbardziej będzie się opłacało kupić samochód elektryczne, gdybym prowadził firma transportująca ludzi, czyli taksówki trochę też rozwożąc towary od dużej aglomeracji no ale jak już jednak tak jak pan powiedział muszę wyjeżdżać często poza na duże środki no to tutaj już bardziej hybryda plug-in lub po prostu samochody spalinowe jeszcze musimy trochę poczekać, aby do 11 wymień się tam złota dokładnie tak to wygląda dokładnie tak to wygląda, aczkolwiek możliwości zastosowania jest dużo dużo więcej, ale jeśli chcemy wskazać takie grupy, które już teraz mogą korzystać z dobrodziejstw elektromobilności w dużym stopniu to będą firmy kurierskiej to zresztą widzimy coraz częściej na ulicach polskich miast praktycznie wszyscy duże gracze z tego sektora już teraz elektryfikacją to są największe floty w Polsce samochodów elektrycznych liczone już w dziesiątkach to jeszcze jest cały czas duża jak polskie banki mam nadzieję, że już niedługo będziemy liczyć w setkach to będzie dopiero dużo cały czas jednak dziesiątki to jest duża i wydaje się, że tutaj będzie się to bardzo dynamicznie zmieniała plus, bo są same plusy z tego tytułu jest to ekonomicznie uzasadnione jest to dobre dla klimatu jest to dobre dla nas wszystkich jako dla mieszkańców miast, bo to są po prostu pojazdy cicha, które chcemy gościć się jako te, które przywożą różnego rodzaju towary do naszych domów no jeszcze dobrze by było, gdyby jednak w Polsce źródłem wytwarzania prądu nie było tę kopalne rzeczy tylko węgiel, ale właśnie alternatywne źródła pozyskiwania energii elektrycznej wtedy naprawdę no to będzie miało sens również ekologiczne tak bardzo zdecydowanie lepiej bardzo, więc ten cel zawsze musi musi działać równolegle nie ma tutaj szansę, żeby rozwijać elektromobilność bez rozwijania poza zatem musimy robić wszystko, żeby jak największym stopniu o samochody elektryczne mogą korzystać z czystego prądu wtedy to wszystko będzie miała sens Maciej Mazur polskie Stowarzyszenie paliw alternatywnych serdecznie dziękuję za rozmowę proszę się nie obawiać zmian samochodów konwencjonalnych na elektryczne, zwłaszcza w tych sytuacjach, gdy prowadzimy biznes, o którym dzisiaj mówiliśmy w dużych aglomeracjach tam, gdzie infrastruktura notowania jest bardziej dostępna w momentach, kiedy nie musimy wyjeżdżać robić wiele kilometrów chce no samochodem to się po prostu już zaczyna zdecydowanie bardziej z opłacać Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko zachęcą do wysłuchiwania wszystkich podcastów z cyklu auto wcale firmie do usłyszenia auto w firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA