REKLAMA

Cyklostrada dolnośląska: dla turystów i dla mieszkańców regionu

Co słychać na Dolnym Śląsku?
Data emisji:
2021-06-08 13:00
Czas trwania:
30:52 min.
Udostępnij:

Rower to dzisiaj już nie tylko narzędzie do uprawiania turystyki, coraz częściej służy nam także np. do dojazdów do pracy. Stąd projekt cyklostrady dolnośląskiej. Chodzi o to, by uzupełnić już istniejącą infrastrukturę dla cyklistów o brakujące odcinki i stworzyć całą sieć połączeń rowerowych o łącznej długości ponad 1000 km. Gdzie dokładnie miałyby przebiegać te trasy rowerowe, które miejscowości są najlepiej przygotowane do takich inwestycji i kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia czysto fizycznych prac - na pytania Mateusza Kokoszkiewicza z Gazety Wyborczej we Wrocławiu odpowiada Grzegorz Macko, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobre z tej strony Mateusz Kokoszkiewicz Gazeta wyborcza we Wrocławiu i dzisiaj moim państwa gościem jest pan marszałek Grzegorz Macko wicemarszałek województwa dolnośląskiego czy dobra dziękuję panie dyrektorze bardzo miło dzisiaj będziemy rozmawiać o sprawie, która jest bardzo równo na przyszłości Dolnego Śląska i dla przyszłości klimatycznej Dolnego Śląska coraz więcej osób wybiera zdrowy sposób poruszania się po regionie po własnym mieście okolicy coraz Rozwiń » częściej mówimy nie tylko we Wrocławiu, ale także innych miastach o polityce rowerowej i do tych miejsc, które chcą mieć własną politykę rowerową, które chcą aktywnie kształtować te kwestie aktywnie przekonywać obywateli mieszkańców do tego, żeby przesiadali się na rower do tego, żeby korzystali z browarów czy to względem czas na to czy odczytu pod względem turystycznym łączy Dolny Śląsk i o tym będziemy znali się w naszym rozmów chcą Panie Marszałku czy nie jest z cyklu strona Dolnośląska panie redaktorze Szanowni Państwo jego sprawa Dolnośląska to przede wszystkim nowy produkt turystyczny produkt turystyczny który, gdyby tak zastanowić nad genezą nie jest taki mały, dlatego że na terenie naszego województwa istnieją już nim dziesiątki setki kilometrów ścieżek rowerowych, ale mu single traków, które w przypadku gości naszego województwa są bardzo popularne, więc brnęły toczymy Dolnośląska ustawa to jest pewien plan uporządkowania usystematyzowania i wspomnienia tych istniejących szlaków rowerowych utworzenia zupełnie małych szlaków rowerowych maksymalnie jak to możliwe odseparowanych od ruchu samochodowego, a co za tym idzie połączenia zresztą za sobą wszystkich tych dróg rowerowych ciągów rowerowych taki sposób aby, aby gminy czasami mając bardzo logiczne sensowne plany wobec gminy powiaty wobec prowadzenia polityki rowerowej mogą wpisywać się w pewien pewną koncepcję regionalną, dlatego że my sobie jako samorząd województwa doskonale z tego zdajemy sprawę, że właśnie niektóre gminy właściwie w tej chwili większość gmin powiatów ładnym pewną koncepcję prowadzenia polityki rowerowej turystyki rowerowej czy transportu rowerowego, bo wcześniej tylko turystyka, ale też codzienne dojazdy do pracy czy szkoły natomiast naszym zadaniem tak to postrzegam jako samorząd województwa jest usystematyzowanie tych wszystkich bardzo lokalnych pompek rowerowych w taki sposób, aby powstała 1 wspólna sieć, abyśmy mogli z niej w skali kraju, ale też poza granicami naszego kraju po prostu nie wyszło minutę zapraszać turystów, ale co nam ona służyła po prostu mieszkańców i właśnie mówi pan o turystyce mój pan o transporcie, czyli komu ma służyć tak naprawdę tacy lustra do Śląska jako patrzymy na mapę tych zaproponowanych póki co przebiegu trwają cały czas konsultacje tego, jaką miałby ostatecznie przechodzi przez obszar naszego województwa to wśród tych tysiącach 800 km ścieżek rowerowych czy w ogóle tras rowerowych, bo to nie tylko ścieżki to także drogi dojazdu rolnego czy jakiś boczny mało uczęszczany zwykłe drogi gminne, ale też drogi na terenie chociażby lasów państwowych, jeżeli popatrzymy na to ma pewny dzisiaj widzimy, że jest tam 1 międzynarodowy konny szlak rowerowy 9, który idzie przez spółkę z północy województwa, bo poszły do, a osią aż od Bałtyku przechodzi przez inny obszar stawów milickich okolic stawów milickich wylicza Żmigrodu przez Wrocław okolice Wrocławia na południe w kierunku Kotliny Kłodzkiej tutaj właśnie ten międzynarodowy szlak tutaj pewnie wielu turystów będzie zainteresowany powiedział taki sposób, że nie można dzięki niemu poza zmianami na lokalnych atrakcji turystycznych, ale oprócz tego mamy też szereg połączeń znaczeniu krajowym regionalnym i tutaj uwzględniło transporcie, ale funkcji transportowej te zostaną dolnośląskiego tutaj wchodzić na ten poziom lokalny lokalny czy czasem też regionalne, czyli dojazdy do miast dojazd do zakorkowanego Wrocławia dojazdy do pozostałych aglomeracji, które czasami czasowo są efektywniejsze niż podróż samochodem, a no, chociaż budowę kolei aglomeracyjnej do końca jeszcze z usług zbudować nie udało mam nadzieję, że prace tutaj będą posuwały się do przodu no i póki co wiemy, że podobnie jak wielu innych krajach Europy, ale też jak wielu innych aglomeracjach w Polsce no z właściwą alternatywą może być właśnie ten transport rowerowy chcemy oferować i chciałbym zapytać teraz o to czy państwo może inspirują, jakimi przykładami, gdyż wiemy, że niektóre województwa już trochę dalej Dolny Śląsk np. Małopolska ma całą sieć tras stów np. Dunajca planuje też kolejne trasy czy będziemy patrzeć na inne regiony jakoś próbować od nich ud w przypadku Dolnego Śląska był Jan nie byłem w Małopolsce nano nowa technika to jest problem szkód na zachodnim Pomorzem faktycznie Emmy za zastosowane tam rozwiązania są bardzo ciekawe atrakcyjne dla turystów natomiast muszę powiedzieć, że jako Dolny Śląsk to oczywiście wiele mamy do zrobienia jest ten ambitny plan ambitny plan, który też będzie kosztować dużo pieniędzy jesteśmy na te wydatki już wstępnie gotowi natomiast niemal się póki co, czego wstydzić, dlatego że wiele inicjatyw właśnie o charakterze lokalnym regionalnym zostało już poczynionych no chociażby Dolnośląska kraina rowerowa wokół Doliny Baryczy to takie doskonałe miejsce do rodzinnego odpoczynku może nie dla wyczynowców, chociaż ją wtedy, kiedy chcą odpocząć jak najbardziej również tutaj oczywiście Północna część województwa natomiast południa południe w obszarze Sudetów w obszarze nie tym nieco bardziej zmieniającym mamy i absolutny unikat w skali naszego kraju być może Europy czy nic gęstą sieć single traków im taki nie jest w ciemny Sęk takiego esencji taki projekt realizowany właśnie na południu województwa to chociażby 260 km takich w zgromadzonych teraz czas dla klastra tras dla rowerzystów, które są wydzielone jednokierunkowe są ścieżki, które prowadzą w górach terenach leśnych czyli o ile na północ swojego samorządu mówi, że są pewne produkty turystyczne do tych kategorii obracamy dla le turystów my mniej wymagających 13 mniej zaawansowane pod kątem fizycznym to o tyle na południu na pewno można każdy też może znaleźć coś dla siebie i wy dlatego uważam, że oczywiście może ten cały system nie jest aż tak usunięte jak po raz kolejny powtarzam to słowo i naszym zadaniem jest, aby ten system właśnie i spóźnić i spowodować, aby np. tego rodzaju nie szlaki rowerowe byłym chociażby jednolity sposób oznakowany, aby istniała 1 aplikacja jest mapa, która jak ktoś przyjeżdża na dół są turysta przyjeżdża na Dolny Śląsk wieża, instalując 1 aplikację pobierają jedną z mapy będzie w stanie przejechać wzdłuż i przez cały nasz region i tego zrobić inny niż samorząd województwa poszczególne gminy mają inne priorytety mają zupełnie inną skalę działań jasne proszę powiedzieć przykładowo, jakie trasy są planowane do realizacji w ramach tej głównej sieci określonej w planach, które państwo zrobili, których Instytut rozwoju terytorialnego przygotował przedstawił no oczywiście to ciężko, jakby nie mówić co oprócz tego od 1800 km to jest przede wszystkim sieć tras 1 trasa międzynarodowa, która z kręgosłupem dotarty powiedziałem północ na południu województwa to są też trasy chociażby wzdłuż dorzecza Odry rzeka malownicze, które zresztą my mamy swoją Sojuszu dalszy ciąg w sąsiednich województwach zarówno na południowym Wschodzie jak dalej lubuskie zachodniopomorskie drogo 1 długi ciąg rowerowy to na pewno nie będziemy odstawali od innych województw nie będziemy mieli czego wstydzić w tej chwili trwają konsultacje, więc oprócz tego co każdy może zauważyć we wszystkich materiałach prasowych szeroko publikowane przez urząd Marszałkowski województwa dolnośląskiego co w tych wszystkich 1800 odcinków teraz nawet to nie wymienia po prostu jest bardzo dużo jemy w każdym obszarze naszego województwa przechodzą przez zdecydowaną większość powiatów to oprócz tego wiemy, że są miast sygnały od samorządowców, którzy np. zarządzania gminami moim tymi przebiegach cyklu zdrady, a ma w okazuje się, że mają ciekawe pomysły również na poprowadzenie pewnych już projekt czy jak jak ja tutaj specjaliści to nazywają gości z tego regionu kręgosłupa Inter mody 10czerwca trwają konsultacje, gdzie właśnie te wszystkie sugestie mają one mają zostać ujęte miały różne 1800 km nie skończy, dlatego że patrzy chociażby obszar pomiędzy Wałbrzychem, a Kłodzkiem, czyli chociażby gminy jeśli nawali głosie hamowaniu to jest właśnie ten obszar pomiędzy Wałbrzychem mam mniej, a Kłodzkiem no to tutaj na dzisiaj na terenie Niemiec nie ma planów czy puszczania cyklu straty tym tym tą częścią regionu natomiast samorządowcy są na to gotowi już pokazują nam gotowy plamy i myślę, że będziemy bardzo zainteresowane jesteśmy zainteresowani tym, żeby te plany uwzględniać, bo tego nie robimy dla siebie tego nie robimy dla urzędu Marszałkowskiego mentorami dla samorządowców o to, żeby jak i dla tych gmin po to, żeby turysta, który przyjeżdża na Dolny Śląsk jak słynne przez kilka dni np. północy na południe czy Zachodu na wschód województwa zaczęło się na polu biwakowym czy jakimś hotelu zjadł wobec zwierząt lokalną atrakcję turystyczną my wiemy jednak naprawdę całe nasze województwo zestaw atrakcji bogata to proszę wymienić różne atrakcje, które będzie można w planach dojechać naszą powstało już cyklu Stradom dolnośląską, jakie będą miejsca, jakie będą góry, jakie to będą zamki przy noszach i musiałbym wymienić naprawdę było chyba zdecydowaną większość tych atrakcjach na Dolnym Śląsku mamy ich zatrzęsienie to jest to trudne tak jak powiedziałem nie czas na międzynarodową zaczyna się od Doliny Baryczy, które w malowniczej, która jest naturalną atrakcją samą w sobie Wrocław stolica województwa, więc ogromną liczbą ciekawych miejsc do zobaczenia pewny oczywiście w Sudetach też planowana taka trasa od okolic Świeradowa Zdroju pod Karkonoszami przez Jelenią górę Boguszów Gorce Szczawno Wałbrzych do Świdnicy nowy wodnych oczywiście Palmiarnia zamek Książ w Świdnicy kościół pokoju katedra Jelenia Góra na Karkonosze to też są przepiękne walory Karol krajobrazowej turystyczne karpacką z uwagi na musiałby naprawdę wymienić odniósł ogromny tych atrakcji i trasa wiedzie jadąc pod Sudetami także przecież srebrna Góra Złoty Stok kopalnie złota nasze dolnośląskie uzdrowiska, bo już tak mieć naprawdę bez końca jasne czy wiadomo już, które ciągi powstaną pierwsze czy jest jakaś prywatyzacja i czy wiadomo na co samorządowcy są najbardziej nastawieni co do realizować pierwsze kolejności ze strony urzędu Marszałkowskiego nie ma prywatyzacji, bo wszyscy mają równe szansę my w tej chwili czekamy na uruchomienie środków europejskich nowej perspektywy wtedy będziemy mogli przystępować do innych do prac dlatego liczymy na to, że te środki zostaną uruchomione jak najszybciej natomiast ze względu na dotychczas poczynione prace przez ciemny pewne samorządy myślę, że to jest tak moją opinię tę osobę nie zrobiłem na podstawie rozmów z wieloma samorządowcami myślę, że bardzo prawdopodobne jest jak taką pierwszą dokumentację czy mają gotową za chwilę będą mieli gotowi gotową samorządowcy ze właśnie okolic gmin leżących powiedzmy oględnie w dorzeczu Odry tutaj faktycznie tą trasą na północy województwa już pewnych stopniu zaawansowania na południu, gdzie do niedawna nie było przewidzianej przez dziennego przebiegu takiego wojewódzkiego takie wojewódzkie w ciągu ścieżek rowerowych te prace ruszyły stosunkowo niedawno, kiedy ogłosiliśmy samorząd rozszerzenie idei jest właśnie cyklu strat do tych 1800 km i tutaj-li no widzę też dużą determinację samorządowców aby, aby doszlusować do do kolegów z północnych koleżanek kolegów z północy, którzy mają już miał już nam np. właśnie dokumentację gotową w przypadku wielu ciągów dróg rowerowych mówi pan, że czekamy na fundusze unijna czy wiadomo po pierwsze, ile tych pieniędzy będzie to znaczy ile będzie możliwe do realizacji kasty najbliższej perspektywie unijnej budżetowej, a po drugie, czy wiadomo już, kiedy komisja europejska Polski rząd przedstawia warunki te fundusze unijne, żebyśmy Dolny Śląsk wiedzieli, jakie możemy warunki postawi samorządom jak możemy konkurs realizować ulegnie sytuacja wygląda taki sposób, że to co wiemy na pewno to, że poziom współfinansowania projektów z funduszy europejskich Regionalnego programu Operacyjnego to będzie 70% współ finansowania europejskiego oraz 30% wkładów własnych ze strony beneficjentów w tym wypadku gminy czy szerzej samorządów, bo samorząd województwa też jest beneficjentem oczywiście to będzie pewne wyzwanie, żeby to 30% wkładu własnego zapełni, dlatego że do niedawna Dolny Śląsk obowiązkowo wkład 15% środków do wartości projektów teraz byli 30% względu NATO jesteśmy województwem przejściowym, czyli takim, które się szybciej rozwijać w tej perspektywie wskoczyliśmy w ten wyższy próg rozwojowe, a więc na pewno będziemy musieli się zastanowić nad formami wsparcia tych gmin, które być może będą musiały nie mógł nimi będą w stanie sobie poradzić natomiast chcielibyśmy robić wspólnie z gminami, aby znaleźć sposób na pokrycie być może także ze środków krajowych tego nie wykluczam, choć daje jeszcze chodzą skrajem kwestie prawne tak, aby określa wkładem własnym Bogu najgorszą byłaby sytuacja, w której wiele gmin podejmuje się mamy wyzwania budowy np. takiego długiego ciągu rowerowego na terenie 1 gminy jest zaburzony, dlatego że właśnie np. nie znaleziono środków na wkład własny to jest wyzwanie, które będzie przed nami stało, bo też podkreślam, że Medyk ścieżek rowerowych mieli budujemy tras nie budujemy w przeciągu roku one mają być budowane już rozpisano będzie rozpisana na całą perspektywę budżetową czy tak naprawdę nocą najbliższą dekadę i maszynę w zależności tutaj różnych szacunków to będzie są pewności czy to będzie kilkaset milionów złotych oczywiście tutaj jak to po podzieli na liczbę gmin, przez które mają inne, przez który ma przechodzić donoszą cyklu stratę Dolnośląska na liczbę lat, których można być realizowana no to okazuje się, że jesteśmy w stanie takiego takie wyzwanie finansowe i podjąć stąd taka decyzja natomiast oczywiście wszyscy obserwują to jak wygląda dzisiaj w kraju też Brukseli w jakim stopniu kwestia ratyfikacji środków europejskich jako samorządowiec z reprezentującą urząd Marszałkowski województwa dolnośląskiego liczy na to, że ta dyskusja na szukaniu europejskiej jak najszybciej się zakończy, bo to też nam łatwiej po prostu dalsze planowania dzisiaj robimy to co może mieć dzisiaj dotyczący przebiegu przygotowujemy się do rozpisywania przetargów na dokumentację natomiast, dopóki nie będziemy niepotwierdzonych twardych środków podpisanej umowy partnerstwa pomiędzy polskim rządem komisją europejską to to trochę stoimy przed biega, dlatego że nie jesteśmy w stanie jednak podjęcie tego wyzwania bez dużego dofinansowania z zewnątrz no tutaj z różnych względów to finansowanie europejskiej jest takim kluczowym w tym w tym projekcie, bo w grę wchodzi tylko była także chociażby projekty transgraniczne Interreg polsko-czeskiego polsko-niemieckiego właśnie, czyli projekty rowerowe uczonym miała dalszy ciąg czy to po stronie czeskiej niemieckiej czy to po stronie naszych sąsiadów już chodzi o województwo lubuskie wielkopolskie Polska tak jak najbardziej chociażby właśnie szlak wzdłuż Odry to jest projekty, które wykracza zdecydowanie poza obszar naszego województwa jeśli chodzi o naszych sąsiadów z Niemiec to tamy we ogromnej mierze już podobne ścieżki powstały i po prostu istnieją teraz będziemy no z już znali się jako wy tam sieć liczymy na to, że ze względu na to, że tam ścieżki istnieją już od lata to turyści, którzy już zdążyli zwiedzić się mieszkańcy Niejestem tego obszaru już znają trasy, kiedy powstaną nowe u nas to po prostu też przyjadą do nas, żeby zobaczyć coś nowego, bo tamte trasy istniejącej spowszedniały w wielu wypadkach tak jest i tutaj liczą też pewien efekt świeżości, którym będziemy mogli przyciągnąć turystów po czeskiej stronie oczywiście te są takie plany, choć tutaj zdecydowanie nasi przyjaciele z Niemiec są zgodne z Niemiec były są jak najbardziej zaawansowani jeśli chodzi o województwa w Polsce to muszę powiedzieć, że faktycznie zachodniopomorskie też już jest na dalekim etapie jeśli chodzi o posunięciu pracy w przypadku ścieżek rowerowych z włoskim Polski w tej sprawie współpracujemy, żeby te ścieżki po prostu nie urywały w środku pola pośrodku Paradowska lokalnie czy możemy oszacować, kiedy ten konkurs zostanie ogłoszona i kiedy powstaną pierwsze drogi rowerowe już w ramach tego nowego projektu trudno oszacować bo gdybym powiedział pani redaktor sondaże to się jeszcze w tym roku do nie w przypadku przesunięć, ale do tej pory było kilka przyczyn, z których się nie spodziewaliśmy, więc zostać pociągnięty do pewnego rodzaju, ale tutaj przed panem redaktor jak i odpowiedzialności także deklaruje, że zrobimy to już w tym roku, ale myślę, że to jest kwestia kilku miesięcy, kiedy będziemy rozpisywali właśnie przetargi na dokumentację i chyba powoli przystępowali do roku przeciętne te prace fizyczne, choć podkreślam jedno bardzo ważną rzecz to nie zawsze będzie budowa nowych ścieżek rowerowych myślę, że w dużej mierze nie myślę co wiemy przecież, ale wiele opracowań będzie to po prostu wykorzystanie istniejącej infrastruktury oraz stosowanie takiej infrastruktury, która nie była pierwotnie stworzono z nich ścieżkach rowerowych poprosi świetnie do tego nadaje jak na drogi leśne czy chociażby wały przeciwpowodziowe kościół też zawsze wchodzą w grę pewne ustalenia pomiędzy instytucjami wbrew pozorom czasami nawet rozwiązania oczywiste wydają takie oczywiste po przeanalizowaniu dokumentów i nie no to jest z nami mówi nasza praca ciężka praca urzędników oraz oraz nasza samorządowców żeby, żeby rozwiązania wypracować, kto będzie realizował ten polityczny będą tylko łącznie gminy czy także województwo jako zaangażuje się bezpośrednio w realizację tego projektu już na poziomie wykonawczym już na poziomie budowę, choć zadanie jest takie, że ciemny na poziomie wykonawczym jednak gminy będą też wiodącym partnerem dlatego trudno sobie wyobrazić sytuację, w której marszałek województwa zleca km 2 km odcinka ścieżki rowerowe jak jakiejś gminie nie swoim terenie, bo to jest po prostu bardzo trudne biorąc pod uwagę, że spełni wszystkie 169 gmin, z których zdecydowana większość będzie brała udział w projekcie tylko straty dolnośląskiej no to po prostu przeszlibyśmy do tego powołać osobny ogromny apartament, a to jest po prostu mniej niepotrzebna dlatego godny we współpracy z gminami będziemy robili taki sposób, aby gminy na siebie dużą część odpowiedzialności wzięły częściowo także tej finansowej, o czym już wspomniałem naj tutaj wszystko będzie się odbywało w sposób taki by w porozumieniu pomiędzy marszałkiem województwa Andrzej gminami, aczkolwiek początkowo kwestię dokumentacji koncepcji to na pewno w dużej mierze na swoje barki weźmie urząd Marszałkowski i jasne do tej pory mówiliśmy w naszym województwie o projekcie rozwoju dolnośląskich autostrady rowerowej myślę, że wielu Czytelników słuchaczy może te koncepcje są mieliśmy tu chodzi o rowery tu chodzi o halę część zapytać w jaki sposób ten nowy projekt okresem dla Śląskiej będzie połączony z dotychczasowym projektem własnością strony rowerowej która, które tworzą Stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna i prezes dolnośląskiej autostrady rowerowej bardzo ciekawy projekt jest jak sam pan redaktor wspomniał projektem realizowanym przez towarzyszy przy przez Stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna my jako samorząd województwa ne z ciekawością ten projekt obserwowaliśmy natomiast też wśród członków zarządu powstało przekonanie, że jednak, jeżeli nie ogromne środki mają być przeznaczone na budowę ścieżek rowerowych w naszym regionie te nie mogą się one ograniczać wyłącznie do północnej części bardzo malowniczej szczególnie tu, gdzie płynie Odra, ale jednak gminę pewnej jest to pewna część województwa nie możemy wykluczać innych części województwa także chcieliśmy ten projekt poszerzyć w jakim stopniu oczywiście cyklu Estrada Dolnośląska konsumuje do środka autostradę rowerową i nie wiem, jakiej zasadzie, że projekt to wysokie autostrady rowerowej dzisiaj miał być dla realizowanej dalej jest w planach stowarzyszenia natomiast jako cykl ostra jest mekką w obu siedemdziesiątki zaproponowaliśmy cykl strony po to, aby właśnie podobnego rodzaju projekty, które pojawiają się też np. w Kotlinie Kłodzkiej działa projekt 4 Doliny pojawiają się podobne projekty na Zachodzie województwa przecież mamy piękne Bory dolnośląskie mamy Pogórze minimum Kaczyński ma właśnie single braki to są wszystko osobne produkty turystyczne i inne wszystkie chcemy ze sobą złączyć i powinni, więc można powiedzieć, że tylko strona Dolnośląska to jest taki projekt, który konsumuje w sobie wszystkie i lokalne atrakcje turystyczne, jakimi są właśnie takie ograniczone jednak swoje zasięgi ciągi rowerowe województwo dolnośląskie przejęło na swoją własną sieć linii kolejowych z albo terenów po liniach kolejowych część z nich będzie przywracana do ruchu kolejowego na Podkarpaciu środowa Zdroju natomiast nie wszystkie pewnie taką taką przyszłość przed sobą mają one przyczyn w niektórych miejscach łączenia tych pociągów na nowo jest nieopłacalne czym się zapytać czy jest szansa, że te ciągi, które są tak jak dzielnymi ciągami o często bardzo malowniczo położonymi aż czczony mogą jako jako czy, chociaż częściowo stać nowymi drogami rowerowymi tak jeśli jak tylko rzeczy powiem panu panie redaktorze, aby doprecyzować, że zdecydowana większość nowych linii kolejowych jest nieopłacalna graniczni kolejnych poruszam się jedynie w kategoriach ekonomicznych nie w tym także społecznych to oczywiście są jedynie niektóre, do których warto dopłacać, bo czy powiodą to ważne dużych ośrodków albo istotnie środków ośrodków turystycznych są dniami nikt, nad którym faktycznie trzeba się zastanowić natomiast problemy w tej chwili pojawia się natury formalnej, dlatego że w dużej mierze województwo nie ma na wszystkich liniach, ale nam dużej części linii województwo dolnośląskie przejmowało ministerstwa infrastruktury linia, gdzie w aktach notarialnych zresztą takie były podstawy prawne tej formy darowizny zapisane jest, że uchwalane przyjmowane w celu ponownego uruchomienia ruchu kolejowego jak sytuacja, w której wszelkie analizy wskazują na to, że np. taki ruch nie będzie generować odpowiedniego zainteresowania podróżnych do innych tutaj procedura trochę może przedłużyć, dlatego że musimy wtedy aneksować taką umowę z ministerstwem infrastruktury jeśli zdecydowalibyśmy się np. na to, aby nadanej Unii nie przywracać ruchu kolejowego, a np. właśnie zrealizować fragment cyklu straty dolnośląskiej to jest oczywiście wszystko możliwe do zrealizowania, ale wymaga także współpracy ze strony polskich kolei państwowych ta współpraca w końcu układa się bardzo dobrze, dlatego że nie jest przypadkiem właśnie nasze województwo w bieżącym w zakresie przejmowania linii, ale niczym ani oni wszystko także w zakresie rozpisywania przetargów na realizację dokumentacji nowych odcinków linii kolejowych, więc myślę, że jesteśmy w stanie teren z polskimi kolejami państwowymi i dalej również miejsce oraz infrastruktury tutaj do porozumienia, ale to też takie oczywiste, bo jakimś sam jestem w stanie wytypować, które linie kolejowe mogłyby zdecydowanie lepiej posłużyć znaczy starannie zlikwidowane zwolnienie dzisiaj nieruchomości tak naprawdę przyjęte przez samorząd sam mogłoby być średnim ciągami rowerowymi wydaje się oczywiste, aby puścić po nich ścieżki rowerowe powiedzieliśmy tam jeżdżą rowerzyści, ale właśnie tutaj zderzą się rzeczywistością w postaci takiej jak powiedziałem, czyli zapis w formach jasne chcemy też trasy w okolicach Wrocławia z, bo na mapie widzimy różne kolory ze strony rosła renta jest brakuje np. wylotu gest w stronę południową stronę kobierzec strony Łagiewnik i chcemy zapytać czy to jest jeszcze do zmiany cen czy na tym etapie samorządowcy czy mieszkańcy nawet mogą wnioskować o jakiś przedłużenia czy dodatkowe miejsca w letnim powiem w ten sposób od na południe od Wrocławia wjedzie ten szlak to już czwarty raz wspomina w czasie dzisiejszej rozmowy, czyli w szlaki 9 i one inny głębszy mówi przepraszam, ale nie będą dokończy wjedzie cysterna gminy Kobierzyce konkretnie przystanku bierze się na pewno no na pewno odchodzi od strony Wrocławia i dalej biegnie w kierunku Świdnicy, więc w tym momencie czekamy na sugestie ze strony naszych samorządowców jak można było alternatywnie tą trasę poprowadzić natomiast też chciałbym cieszyć przestrzec przed takimi rozwiązaniami identyfikowania równoległych do siebie połączeń natomiast gdyby one miały wieźć w różnych kierunkach np. tutaj stoi na przeszkodzie, aby to poszerzać uważam, że projekty klastra dolnośląskiej jest projektem otwartym i jeżeli na początku przyjmiemy sobie założenie, że w 1800 km to jest nasz ambitny projekt, ale możliwe do zrealizowania projekt to więcej na przeszkodzie, aby w toku jego realizacji kolejne kolejne wszystkich po prostu do tego dołącza tak natomiast mamy góry założone szlaki oznaczeniu międzynarodowym i krajowym i pewnie od samego początku to mogą być te, które są priorytetowe na koniec chciałbym zapytać czy to się zmieniło, bo jeszcze 10 lat temu zmagań z samorządowcami nierzadko mówili o potrzebie budowania dróg rowerowych to było uważane za kosz taką fanaberię albo zaś tylko dla osób młodych czy to się zmieniło zasad została w ostatnim czasie czy czy wśród samorządów jest większa chęć stawiania na rowery i budowania planować Wrotek absolutnie taki ja pragnę zauważyć panie redaktorze w ciągu ostatnich kilku lat zmieniło się nastawienie do wielu różnych nieważne sprawia też nie przypominam sobie, aby 10 lat temu taki nacisk kładzie chociażby kwestie związane z czystym powietrzem dzisiaj wszystkich spotkaniach ciemne z samorządowcami temat pojawi się jakaś jako jeden z pierwszych zawsze jeśli mówimy o jakiekolwiek dofinansowania podobnie kwestia właśnie drogami rowerowymi zmienia się trochę mentalne zmienić otoczenie, w którym żyjemy myślę, że w, jakim stopniu wynika to też poprawy sytuacji sytuacji gospodarczej ekonomicznej w naszym kraju w momencie, kiedy część potrzeb została już spełniać takich najbardziej pierwszej potrzeby to możemy zastanowić się co więcej co dalej i faktycznie ścieżki rowerowe są takim zjawiskiem do czynienia, gdy popularnych ścieżek rowerowych jest takim zjawiskiem, które ewidentnie tutaj widzimy też przychodzi do nas ze snu zachodzi to co mówił, że Niemcy zrobili to już jakiś czas temu na swojej stronie granicy chociażby właśnie w Saksonii dodaje i to to samo zjawisko przenosi się wprost sposób do nas w momencie, kiedy ten mój dużo dużą część tych pierwszych potrzeb już zrealizowaliśmy zwracamy uwagę na czyste powietrze zaczyna zwracać coraz większą uwagę na chociażby zdrowie, bo jadą na rowerze to jest też zdrowia i myślę, że to jest coś co czy banki liczą podążamy dobrym kierunku dziękuję bardzo, Panie Marszałku rozbiliśmy się o projekcie cyklu stary dolnośląskiej o tym, żeby połączyć drogą rowerową długości aż 1800km cały Dolny Śląsk różne dolnośląskie atrakcje i Górska i na równinach i wzdłuż rzeki naszym gościem był Grzegorz Macko wicemarszałek województwa dolnośląskiego dziękuję panu bardzo ma nadzieję, że kolejnym razem spotkamy już na uważać na nowo wytyczonych trasach rowerowych bardzo dziękuję oczywiście zapraszam wszystkich słuchaczy do związaną ze zwiedzania Dolnego Śląska na rowerze bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SŁYCHAĆ NA DOLNYM ŚLĄSKU?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA